e34

bmw:kö?

Olen harkinnut e34 korisen bemarin ostoa. Olisiko kellään tietoa esim. malleista 520i, 525i ja 524td? Kiinnostaisi lähinnä kulutus, tyyppiviat, ajo-ominaisuudet jne. Olen ajanut lyhyen pätkän 520i mallilla ja vähän laiskaltahan tuo tuntui...

8

4444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bimmer

      Hei !

      Laiskahan se nykymittapuun mukaan on. Lähes samaan rahaan saa 525:n jota ei kovin helposti miellä laiskaksi. Voit myös harkita 530/535-malleja. Manuaali 535 olisi tosi makea.

      Tyyppivikoja tai herkästi kuluvia ovat jarrulevyt ja palat. Minulla meni aikoinaan neljässä vuodessa lisäksi yksi pyöränlaakeri, pakarin takapönttö, taka-akselin tukikumit.

      Bensaa menee kaikki mitä tankkiin laittaa. Sekalaisessa ajossa (520) kympin tietämiin. 525 pitäisi mennä jopa vähemmällä. Öljyä kone ei vienyt yhtään edes lopussa (270.000 km).

      Kaikenkaikkiaan jäi tosi hyvä muisto. vieläkin välillä tekee mieli ostaa juuri joku hyväkuntoinen 525/535 -90-93

    • e34 525i

      Parin vuoden käyttökokemus on -91 525i:stä. Kaupunkiajoa ei juuri ole, normaali kulutus pyörii siellä kympin molemmin puolin, riippuu tietenkin paljon kaasujalasta. Pitkässä matka-ajossa olen mitannut parhaimmillaan 8.7 l/100km.

      Tähän asti ilmaantuneita vikoja: takavaimennin vuotaa (aika miehekkäät äänet:)), hydrauliset venttiilinnostimet naputtaa varsinkin kylmänä (tää on tyyppivika) vaikka huollot on tehty ajallaan ja ajettu asianmukaisilla öljyillä, keulapään pusliakin varmaan sais jo vaihdella samoin kuin etuiskarit. Autolla ajettu nyt 200 000 km.

      Ajo-ominaisuuksissa ei ainakaan omien kokemusten pohjalta moitteita löydy. Tietenkään e34 ei mikään kortteliohjus ole jo pelkästään painon takia, vaan auto on parhaimmillaan pitkillä matkoilla ja moottoriteillä. Talvella tietenkin takavetoisuus tuo tietyissä tilanteissa omat ongelmansa eikä lisäpaino takakontissa ainakaan haittaa tee. Muuten kyllä perän käytös liukkaalla on "turvallista" eli luistot on hyvin ennakoitavissa. Uraisillakin teillä käytös on vakaata.

      Kannattaa muuten huomioida, että ainakin 525i:een tuli 24-venttiilinen kone vuodelle -91 ja samalla tehot nousivat 170:sta 192:een. Yhdessä lisääntyneen väännön kanssa tuo vaikuttaa melkoisesti auton ajettavuuteen, kun taas bensan kulutus ei juurikaan muutu. Myös 520i:een tuli 4-venttiilitekniikka, vuodesta minulla ei ole varmuutta. Tehot nousivat 129:stä 150:een? Tuo 150 hp ei ole faktatieto, vaan asiasta paremmin tietävä voi sen vahvistaa. Joka tapauksessa jos ajoit tuollaista 12-venttiilistä 520i:ä, niin eihän se tuollaista vajaata 1500kg kovin iloisesti liikauta, varsinkin kun tuon pikkukutosen alakierrosvääntö ei kovin huima ole.

      535i varmaan ihan hauska peli myös. 525i:een verrattuna vääntöä enemmän, tehonlisäys "vain" 19 hp. Mutta, mutta, ilmoitetut kulutuslukemat muistini mukaan huomattavasti korkeammat kuin 525i:ssa. Keskikulutus taisi olla luokkaa 2l korkeampi per 100km. Tässä siis jälleen mutu-tietoa. Tarkemmat lukemat tietävä voi oikaista jos meni pahasti metsään.

      Kaiken kaikkiaan jos bensakulut eivät häiritse, niin erittäin varteenotettava vaihtoehto käyttöautoksi. Hinnat alkavat olla kohtuullisia, mukava ajaa, tilava, laadukkuus tuntuu vaikka auto ei enää uusi olekaan, häiritseviä pikkuvikoja ei ole ollut ja esim. huoltokustannukset siedettävät. Kolme erikokoista huoltoa. Halvin noin 500,- ja kallein on ollut tuolla 1500,- nurkilla.

      • Jari

        Missä huollatat ?


      • 520i

        Mulla on taasen kokemuksia 520i:stä. Kone on se 12 venttiilinen eli tehoja huimat 129hv. Kulutus jää yleensä alle 10l/100km sekalaisessa ajossa, ja reippaassa matka-ajossa on päästy jopa 8,5l/100km kulutukseen.

        Vikoja ei tähän mennessä ole ilmaantunut, paitsi ne huoltoilmaisimen "patterit" pitäisi vaihtaa. 12 venttiilisesssähän ei ole vielä niitä hydraulisia venttiilinnostimia.

        Huoltokustannuksista en osaa paljoa kertoa, koska teen yleensä huollot itse. Jakopäänhihnan tosin vaihdatin merkkiliikkeessä ja se kustansi töineen 1200,- Osien osuus 400,- Mielestäni ihan kohtuuhintainen.

        Ajo-ominaisuudet ovat tässä autossa tosiaan kohdallaan. Tosin niitä tehoja saisi olla ehkä edes se 150hv, mitä 24v 520i:ssä. Muistaakseni tekniikan maailma aikoinaan vertasi 24venttiilistä ja 12 venttiilistä 520 ja 525i:tä, ja siinä artikkelissa todettiin lisäventtiilien tuoneen tehon lisäksi myös parannusta polttoainetalouteen.

        Ei voi muuta sanoa E34:sta, kuin että tykkään ja suosittelen.


      • e34 525i
        Jari kirjoitti:

        Missä huollatat ?

        Arvasin että näistä huoltohinnoista tulee ihmettelyä. Ihan BMW:n merkkihuollossa täällä hieman pohjoisempana. Millainen lie hintataso muualla Suomessa?


      • 12 valve
        520i kirjoitti:

        Mulla on taasen kokemuksia 520i:stä. Kone on se 12 venttiilinen eli tehoja huimat 129hv. Kulutus jää yleensä alle 10l/100km sekalaisessa ajossa, ja reippaassa matka-ajossa on päästy jopa 8,5l/100km kulutukseen.

        Vikoja ei tähän mennessä ole ilmaantunut, paitsi ne huoltoilmaisimen "patterit" pitäisi vaihtaa. 12 venttiilisesssähän ei ole vielä niitä hydraulisia venttiilinnostimia.

        Huoltokustannuksista en osaa paljoa kertoa, koska teen yleensä huollot itse. Jakopäänhihnan tosin vaihdatin merkkiliikkeessä ja se kustansi töineen 1200,- Osien osuus 400,- Mielestäni ihan kohtuuhintainen.

        Ajo-ominaisuudet ovat tässä autossa tosiaan kohdallaan. Tosin niitä tehoja saisi olla ehkä edes se 150hv, mitä 24v 520i:ssä. Muistaakseni tekniikan maailma aikoinaan vertasi 24venttiilistä ja 12 venttiilistä 520 ja 525i:tä, ja siinä artikkelissa todettiin lisäventtiilien tuoneen tehon lisäksi myös parannusta polttoainetalouteen.

        Ei voi muuta sanoa E34:sta, kuin että tykkään ja suosittelen.

        Voisi lisätä vielä, että vanhoissa (E34) kannattaa tarkastaa vesipumppu, kestoikä saattaa olla alle 100tkm. Samoin vaihdelaatiikko saattaa vuotaa peräpäästä. Tarkasta että huollot on tehty. Varsinkin vaihdelaatikon/perän öljynvaihdot tahtovat unohtua teeseitse miehiltä. Kuuntele ohjaustehostinta, öljy on kallista joten usein öljyä ei ole vaihdettu koskaan, vaihda heti. 24 valve koneessa on kulutus tosiaankin hiukan pienempi kuin 12 venasessa. Muistaakseni 93 koneeseen tuli "säätyvä imuventtiilien ajoitus" tästä en ole aivan varma korjatkoon jouku joka tietää paremmin. Hinta/laatusuhteeltaan ehkä vm,91 520 i tai vm88-90 525i ovat mielestäni parhaita. Muista kuitenkin että ovat yksilöitä, ja autoa, jossa ei ole huoltokirjaa olleenkaan ei kyllä kannata ostaa


    • Näätä

      Elikkä, tämä 520i sai uuden 24-venttiilisen koneensa (M50) vuonna -92 ja se tarina jatkui aina e34-korin valmistuksen loppuun asti (-95). Moottorin luonteesta kerrottakoon, että alavääntö on vieläkin hieman heikohko, mutta tuo 150 HP liikuttaa jo ihan kivasti kyseistä koria ja ennenkaikkea kutoskone maustaa matkustusmukavuutta entisestään.
      Auto on tosiaan maatiellä kun kotonaan ja alustanominaisuudet riittää hyvin kovemmassakin nopeudessa.
      Varusteita (-95 mallissa) mm.
      -nahkaohjauspyörä
      -2xairbag
      -abs
      -lukkoperä
      -sähkölasit edessä
      -sähköpeilit
      -lukuvalot takana

      Kosmeettisista seikoista uudemman e34:n erottaa lähinnä etu "munuais" kuviosta, joka on isompi ja leveäpi kuin vanhemmissa 500-sarjasissa. Moottoritila ja etenkin moottori on hyvin suojattu kaikelta kosteudelta ja lialta (koteloitu kone). Tuntuu siltä että moottori on suojattu tiiviiksi myös TI-miehiltä. Kaikinpuolin hieno kärry ja aikalailla vähän näyttää olevan myynnissä.

      Toivottavasti auttoi edes joitan.

      • bmw:kö?

        Kiitokset kaikille tiedoista! Tuli paljon hyödyllistä tietoa ja kokonaiskuvaksi jäi että laatuautohan se on.

        Jos é34:n ostan niin uskon että päädyn joka tapauksessa 24v-malliin.

        Olen vähän miettinyt saksasta tuontiakin, ne kun ei siellä maksa paljon mitään. Tulee vaan veroa aika rankasti ainakin vielä noihin 90-luvun malleihin.

        Olisko kellään kokemuksia dieselistä, 524td(110hp?) / 524tds(140hp?)???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1393
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1360
    3. 76
      1155
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1096
    5. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      941
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      935
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      36
      889
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      855
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      825
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      821
    Aihe