Sissikomppania

Hemmo

Lähden 05/heinäkuussa inttiin ja haluisin suorittaa palveluksen sissinä. Onko jotain konstia millä sinne voisi päästä?, mitään vaatimuksia?

21

10501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gonapappa

      ei mihinkään sissiksi, sissisota on kivaa televisiosta katsottuna, mutta annas olla kun itse sykit metsässä räntäsateessa, nukut(jos ylipäätään nukut)helvetin pienessä teltassa jota lämmittää kamiina jonka puut ovat läpi märkiä ja ruuaksi paskaa sissimuonaa niin kyllä vituttaa. mene ennemmin soderaketiksi tai vip-kuskiksi.

    • Perus-jamppa

      Sissinä oleminen ja tekeminen voi vaikuttaa hienolta ja kadehdittavalta. Sissithän tekevät häirintäiskuja, väijytyksiä ja yms mukavaa häirintää vihollisen joukkoja vastaan. Kuulemma PV:n puolella loppusodissa on ollut hieman sissikammoa. Ainakin ennen kuuluisaa sissilukkoa ihan oikeasti käytettiin.

      Itse suoritan tällä hetkellä palvelusta Immolan Rjk:ssa. Palvelus on kohta loppumaisillaan ja suurimmat esteet on jo ylitetty - ei enää marsseja, siirtymisiä, väijytyksiä, eikä unettomia öitä sissiteltassa. Ja kaikki muu uskomaton paska. Kuitenkin, koulutus on siellä suht mielenkiintoista ja rajajääkäreiden kesken on ollut uskomattoman hyvä joukkuehenki.

      Jos itse saisin valita uudelleen menisinkö Immolaan... menisin. Mutta uudelleen en haluaisi mennä mistään hinnasta.

      Noista vaatimuksista sen verran, että ilmeisesti niitä ei ole. Ilmaiset vain riittävän selvästi, että haluat vain ja ainoastaan sissiksi. Ei ollut meillä testejäkään. Siitä syystä kaikennäköistä sakkia sinne sitten tulikin. Muistaaksini palveluksen siellä aloitti n.140 ja tällähetkellä mukana on vähän yli 90.

      Siinä jo jotain infoa. Vastailen toki lisää jos jotain pyörii mielessä.

      tj-19

      • Tokkohan

        "Totuuus" tuosta mainitsemastasi sissikammosta on se , että yleensä loppusodissa sissit ovat unenpuutteen takia niin rikki, että hyvin levänneet Krh- ja tykkimehet saavat heidät kävellen kiinni, jos näkevät tiedustelmassa tuliasemia. Toki sissikomppanian kaverit ovat normaalioloissa keskimäärin parempikuntoisia.


    • kjääk

      Ite muutaman viikon metsässä intissä sissimuonilla elelleenä voin sanoa, että sissimuona ei tod oo mitään paskaa. Kai niissäkin eroja on, mutta tää mitä me saatiin aina muutamaksi päiväksi kerrallaan sisälsi suklaata, kiisselijauheita, helvetin maukkaita marja- ja hedelmäpuuroja, säilykkeitä, näkkäriä, hernekeittoa ja muutakin jota en nyt muista. Eikä varmana tullu nälkä.

      • Rajasissi 90-luvun

        Ovat tainneet sissimuonatkin parantua...muurahaisenmunat ovat suurta herkkua. Kalaa sentään tuli järvestä.


      • SissiK

        Kyllähän sissimuona ihan hyvää on, ainakin periaatteessa. Mutta, jos samoja sapuskoja syö puolivuotta putkeen, eikä niitä yleensä metsässä ehdi lämmittää tai muutenkaan valmistaa niin houkuttelevuus kärsii huomattavasti.
        Kun rinkan vielä pakkaa viikon retkeä varten, niin ei sinne millään mahdu pussia per päivä.


      • tiedustelija

        "Ite muutaman viikon metsässä intissä sissimuonilla elelleenä voin sanoa, että sissimuona ei tod oo mitään paskaa."

        :D
        ooppas ne muutama viikko metässä noilla safkoilla, ja syö ne jauheena/kylmänä kun ei ole aikaa lämmittää niitä trangialla niin eiköhän ne ala sullakin tulla korvista ulos. meinaan et puurojauhe suoraan pussista kurkkuun ei ole ainakaan meikäläisen mielestä mitään hyvää tavaraa. puhumattakaan hernekeitosta ja kiisselijauheista kylmiltään.


    • eyipwtnpn

      No mitäs vaatimuksia sienne jon ja miten kannattas treenata ennen ku sinne menee.

      • Sissialik

        Ainakin meidän komppaniassa suurin osa oli hakeutunut nimenomaan sissikoulutukseen, porukkaa oli Helsingin ja Inarin väliltä. Valtaosa poijista tuli Oulun seudulta ja Pohjanmaalta.

        Ehkä tuosta vapaaehtoisuudesta johtuen porukka oli erittäin motivoitunutta. Tosin alokaskoulutuksen perustetsaus söi motivaatioa. Muutama heikon "motivaation" omaava jätti leikin kesken jo alkumetreillä.

        Alokaskauden jälkeen alkoi varsinainen äksöni: oli erilaista väijytysiskuja vihollisjoukkoja vastaan, tukikohtiin ja radioasemiin. Tiedustelukeikkoja oli paljon ja tietysti vastasissitoimintaa myös. Valtaosa ajasta oltiin mehtäkeikoilla, jossa aikakin kului nopeammin kuin kassulla.

        Elokuvien perusteella armeija on vain sitä sotimista. Mutta todellisuudessa 5-10% on toimintaa, 30% ajasta on oheistoimintaa (ruokailu/siirtymät/huolto) ja loppu 60% ajasta odotellaan että jotain tapahtuis. Tämä odottelu, väijy ja kipinävuorot syövät miestä...

        Eikä tuo intti niin kummoista kuntoa vaadi, etteikö siitä selviäis. Kunhan osaa hiihtää ja vähän sotkea mankelilla, niin kyllä se siitä.

        Ja äkkiä se intti on ohi, sitten voittekin muiden jermujen kanssa muistella niitä "rankkoja" aikoja. Kunnes 25:na et enää jaksa jauhaa samaa virttä, onneksi kaveriporukassa on toinenkin tuore iskä jonka kanssa muistelette sitä vaavin kolikkia ja kuinka se valvotti viikkotolkulla. Intti onkin lasten juttu vauvanhoidon/lapsen kasvatuksen rinnalla...


      • -m-
        Sissialik kirjoitti:

        Ainakin meidän komppaniassa suurin osa oli hakeutunut nimenomaan sissikoulutukseen, porukkaa oli Helsingin ja Inarin väliltä. Valtaosa poijista tuli Oulun seudulta ja Pohjanmaalta.

        Ehkä tuosta vapaaehtoisuudesta johtuen porukka oli erittäin motivoitunutta. Tosin alokaskoulutuksen perustetsaus söi motivaatioa. Muutama heikon "motivaation" omaava jätti leikin kesken jo alkumetreillä.

        Alokaskauden jälkeen alkoi varsinainen äksöni: oli erilaista väijytysiskuja vihollisjoukkoja vastaan, tukikohtiin ja radioasemiin. Tiedustelukeikkoja oli paljon ja tietysti vastasissitoimintaa myös. Valtaosa ajasta oltiin mehtäkeikoilla, jossa aikakin kului nopeammin kuin kassulla.

        Elokuvien perusteella armeija on vain sitä sotimista. Mutta todellisuudessa 5-10% on toimintaa, 30% ajasta on oheistoimintaa (ruokailu/siirtymät/huolto) ja loppu 60% ajasta odotellaan että jotain tapahtuis. Tämä odottelu, väijy ja kipinävuorot syövät miestä...

        Eikä tuo intti niin kummoista kuntoa vaadi, etteikö siitä selviäis. Kunhan osaa hiihtää ja vähän sotkea mankelilla, niin kyllä se siitä.

        Ja äkkiä se intti on ohi, sitten voittekin muiden jermujen kanssa muistella niitä "rankkoja" aikoja. Kunnes 25:na et enää jaksa jauhaa samaa virttä, onneksi kaveriporukassa on toinenkin tuore iskä jonka kanssa muistelette sitä vaavin kolikkia ja kuinka se valvotti viikkotolkulla. Intti onkin lasten juttu vauvanhoidon/lapsen kasvatuksen rinnalla...

        Olihan se aikaa se. Muistoja on moneen lähtöön, Hyviä ja huonoja. Joskus viikko(5vrk) saattoi kulua hiihtäessä. Ruokaa ei ollut, eikä unesta ehtinyt nauttia kuin muutaman tunnin verran yhtenä iltana. Silloin tuli mietittyä mitä tuolla tekee. Samalla oppi omat rajansa ja milloin niitä hallusinaatioita alkaa näkymään.
        Välillä reissuilla saattoi olla teltta ja kamina mukana. Heitettiin hervotonta juttua lämpimässä teltassa. Kisailtiin partiotaidoissa, ammunnassa ja liikuntasuorituksissa. Oli mukava tutustua ihmisiin eri puolilta Suomea.
        Partiolais-asenteella kyllä selviää aika pitkälle tuolla.
        Itselläni jäi maanpuolustukselliset asiat hieman mietityttään. Oli sen verran ristiriitaista selvitystä uhkakuvista ja kuka niitä uhkia hoitaa.
        Mukavaa retkeilyä silti.


    • Mik

      Ei siellä mitään erikoista ole kuin koko suomen puolustusvoimissakaan. Yleensä ihmiset on niin innoissaan kun niille hehkutetaan jotain asiaa ja annetaan pari pränikkää rintaan... idiotismiä!

    • jepjep

      Tule vaan Imatralle kouluttautumaan sissiksi ne on kovia jätkiä mutta onhan siinä tietysti niitä erillaisia juttujakin pitää olla kohtalaisen hyvä kunto ja viihtyä metsässä paljon. Varmaan painivat samassa sarjassa laskuvarjojääkäreiden kanssa siis kunnon puolesta.

    • Jeesiöjoen lenkki

      Perus sissin ja ljk:n välissä on kyllä poikkeuksia lukuunottamatta iso ero.

      Suomen kolme kovinta palveluspaikkaa on nämä Ljk. erikoisrajajääkärit ja taistelusukeltajat tuolla rannikolla. Sitten tulee eri sissikomppanjat.

      Suurin ero Jääkäriprikaatin ja rajajääkäreiden välillä on sisäkuri. Jpr:ssä siihen ei enään kiinnitetä niin tiukasti huomiota kuin ennen, mutta rajajääkäreillä siitä perinteestä pidetään kiinni :D

      Kainuun prikaatin sissejä en nyt pidä niin kovina. Loppusodassa ne haettiin moottorikelkoilla sieltä metästä kesken irtaantumisen pois.. Toiset ne vaan hiihteli perille :P

      Omat muistot Jääkäriprikaatista on mitä on. Sinnillä loppuu. Eväät oli paskat. Rajajääkäreillä oli kuulemma paljon paremmat muonat. Sitä kyllä kadehtittiin taitasteluleireillä ihan avoimesti. Henkikin ois voinu olla meidän saapumiserässä paljon parempi. Lapin kusipäitä, ihme porukkaa ellen sanois.

      • Sissik

        Kainuun prikaatin sissikomppania käyneenä voin sanoa että ei ainakaan minun aikana ollut tuollaista.
        Vuosangassa viikon leirin jälkeen mentiin kajaniinn kävellen teltta ja kamina ryhmillä lisä kantamuksena. Polkupyörillä sinne mentiin.

        Älkää sotkeko RAJAVARTIOSTON "sissi" osastoon ne pojat vietiin linjaautolla mennen tullen . Majoitus isossa joukkueteltassa, kerran käytiin yöpartiolla antamassa niille hälytys.

        Nykyistä käytäntöä en tiedä .


    • Psykologi

      ".....Lähden 05/heinäkuussa inttiin ja haluisin suorittaa palveluksen sissinä. Onko jotain konstia millä sinne voisi päästä?, mitään vaatimuksia?..."

      ....HALUAISIT....? Oletko "vähän" kasvanut kieroon?

    • Anonyymi

      Olin Sissikomppaniassa vekaranjärvellä 81 - 82
      Komppanian päällikkönä oli Kapteeni Mikkonen.
      Pyrin laskuvarjo jääkäreihin Uttiin, kaikki 3 vuorokauden varsin rankat testit ja kokeet meni hyvin, paitsi viimeinen kuupperi testi, juoksin 2770 sisähallissa, minimi vaatimus oli 3000,
      joten sieltä sai valita rannikkojääkärit tai Sissi komppanian, ja menin Sisseihin, joka oli paras mahdollinen valinta. Tokalla viikolla ulko ilmassa kuupperi oli 3700.
      Mun mielestä Sissi kompaniassa koulutus oli ihan huippua, sai erikoistua kaikkiin mahdollisiin aseisiin, ja taistelu muotoihin, musta tehtiin tarkk ampuja.
      Koska mulla oli varsin pitkä kokemus lähitaistelu lajeista ( Tae Kwondo ) mulle annettiin tehtäväksi vetää lähitaistelu treenejä, puukon kanssa ja ilman.
      Olisin jäänyt vakituiseksi koska rakastin todella sitä touhua, sai olla luonnossa kesät talvet, ja treenata kaikkien eri aseitten ja räjähteitten kanssa.

      Mutta meidän komppaniaan tuli yks mulkku alikessu Kotkasta , joka halus järjestää mulle ongelmia, ei ollu äijää ratkoa asiaa kasvotusten tuvan takana.
      Sissikomppanian vastuulla oli räjähde alueen vartiointi, joka oli noin 4 km aidattu alue. Sinne määrättiin aina 4 sissiä, kerran kun oli mun vuoro. Vartio vuoron jälkeen kapteeni Mikkonen komensi mut toimistoonsa, ja rupes huutamaan että, mikä helvetti muhun oli mennyt, ??? Ihmettelin että mistä helvetistä on kyse,???
      Rakastin koko sitä Sissi toimintaa ja olin voittanut kaikki mahdolliset palkinnot kaikista kokeista ja testeistä.
      Sitten Mikkonen luki pitkän syyte kirjelmän jonka oli laatinut se mulkku alikessu Kotkasta, väitti että olisin uhkaillut häntä rynkyllä kovat piipussa siellä räjähdä vartiointi alueella, vittu mitä paskaa,...
      Sanoin kapteeni Mikkoselle että se oli täyttä paskaa koko juttu, mutta koska se mulkero oli ylempi arvoinen, sen sana painoi enemmän kuin minun.
      Joten Kapteeni Mikkonen ilmoitti minulle että se on todella vakava asia, että se menee sota oikeuteen ja siitä voi seurata yli palvelusta putkassa intin jälkeen, !!!
      Kapteeni Mikkonen sanoi että hän uskoo minua eikä sitä mulkeron väittämää, ja kirjoitti puolustavan kirjeen sota oikeutueen.
      Lopputulos oli se että olisin saanut 3 viikonloppua arestia, eli kun kaikki muut lähtisivät viikonloppulomalle, minä jäisin varikolle pesemään vessanpönttöjä, !!!
      Siinä kapteeni Mikkosen toimistolla kuullessani tuomion, kysyin, Saanko poistua, johon kapteeni Mikkonen vastasi että kyllä, mutta älkää tehköö tyhmyyksiä.

      Menin ja hain käsiini sen Kotkasta tulleen mulkeron, raahasin sen telamiina varastoon, ja annoin turpaan oikein isän kädestä.
      Se joutui sairaalaan kolmeksi viikoksi.
      Kapteeni Mikkonen komensi mut takas toimistoonsa ja huusi että mitä helvettiä, enkö sanonut että älkää tehkö tyhmyyksiä.
      Vastasin että, Herra kapteeni, olisitteko itse istunut 3 viikonloppua syyttömänä, tekemättä mitään, kun muut menevät viikonloppu lomalle, ???
      Kapteeni Mikkonen vastasi, hetken mietittyään,... että niinpä.
      Kapteeni Mikkonen kirjoitti toisen kerran puoltavan lausunnon minun puolesta sota oikeuteen.
      Ja lopputulos oli että, että en saanut vuoden linna tuomiota armeijan palveluksen jälkeen,.. vaan sain vain 1 viikon putka tuomion palveluksen aikana, joka meni niin että, klo 06.00 aamulla häkki avattiin ja sai n mennä sotkuun tai vaikka järvelle ottamaan aurinkoa koko päiväksi, ja klo 18.00 illalla mun piti mennä takas selliin yöksi.
      Suur kiitos Kapteeni Mikkoselle, hänen viisaudestaan, ja ymmärtäväisyydestään, sekä tilanne tajunnasta silloin.
      Pääsin kolme krt kertausharjoituksiin koska olin sitä pyytänyt, mutta en päässyt vakituiseksi enkä sini baretteihin maailmalle, koska oli se tapahtuma rekisterissä.
      Maailma on täynnä miehiä, joista pienellä osalla on suuri maan pulustustus tahto, ja valitetettavasti suuri osa on vellihousuja, joista ei ole mihinkään.
      Ennen miehet olivat Rautaa ja laivat puuta, nykyään laivat ovat rautaa ja miehet ovat pahvia, valitettavasti.
      Sissi,.. on paljon enemmän kuin pelkkä sana, tai rykmentti, oikea Sissi on osa perusluonnetta, Oikea Sissi on henkeen ja vereen Sissi, oikea Sissi on kotimaan puolustaja, periks antamaton, oikea Suomalainen.
      Sissi K. Kovin K. Kovempaa ei o.
      Sissikomppanian jälkeen olen treenannut jatkuvasti lähi kamppailulajeja, eri ase lajeja.
      Black Watersin kautta olen ollut monella erittäin hyvällä keikalla, ja saanut käyttää ja opettaa Sissi komppanian aikana opittua taitoja.
      Somalian rannikolla on varsin paljon hommaa osaaville kavereille, ja ne on hyvin palkattuja keikkoja, suosittelen.
      Sydämmelline nkiitos herra Kapteeni Mikkoselle, hän on tosi SISSI.

      • Anonyymi

        Kyllähän nyt oli pitkästi paskapuhetta, useammasta yksityiskohdasta huomaa että laskettelit tarinaa omasta päästäsi. Olet varmaan hionut kertomustasi vuosikymmenet kaljabaarien pöydissä ja muutellut se mukaan mistä on tullut kommenttia. Kunnon voimafantasiat kyllä.


      • Anonyymi

        Moi. Olen käynyt Sissikomppanian Vekaranjärvellä juuri vuonna 81-82. Kapteeni Mikkonen oli silloin komppanian päällikkönä. Olen syntyisen Kotkasta (asuin silloin Kouvolassa) ja nyt olen asunut Helsingissä vuodesta 1984.
        Saapumiseriä oli kolme eli 2/81, 6/81 ja 10/82, itse tulin 6/81.
        Tuntuu kyllä tarina uskomattomalta, mutta kapteeni Mikkonen on kuitenkin totta eli...voihan tarinakin olla...mikähän oli saapumiserä tällä henkilöllä...
        t: Sissi-kersantti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi. Olen käynyt Sissikomppanian Vekaranjärvellä juuri vuonna 81-82. Kapteeni Mikkonen oli silloin komppanian päällikkönä. Olen syntyisen Kotkasta (asuin silloin Kouvolassa) ja nyt olen asunut Helsingissä vuodesta 1984.
        Saapumiseriä oli kolme eli 2/81, 6/81 ja 10/82, itse tulin 6/81.
        Tuntuu kyllä tarina uskomattomalta, mutta kapteeni Mikkonen on kuitenkin totta eli...voihan tarinakin olla...mikähän oli saapumiserä tällä henkilöllä...
        t: Sissi-kersantti

        Korjaan 10/81


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan 10/81

        Viellä Sissi-kersantti kommentoi: jopa komppania ”huuto” on oikea... Sissi Koo, kovin Koo, kovempaa ei oo. Oli myös:sissi kestää joka säällä hei, hei, hei....
        Minun piti tavata ex-kapteeni Mikkonen nykyinen (ev.ltn. evp) tässä ennen koronaa ja olisin hoitanut entisille upseereille panimokierroksen Tartoon (A.Le.Coq) hyvän ystäväni LJK-majurin (evp) pyynnöstä....jos ja kun... korona loppuu... niin... mielenkiintoista olisi tarkistaa asia ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viellä Sissi-kersantti kommentoi: jopa komppania ”huuto” on oikea... Sissi Koo, kovin Koo, kovempaa ei oo. Oli myös:sissi kestää joka säällä hei, hei, hei....
        Minun piti tavata ex-kapteeni Mikkonen nykyinen (ev.ltn. evp) tässä ennen koronaa ja olisin hoitanut entisille upseereille panimokierroksen Tartoon (A.Le.Coq) hyvän ystäväni LJK-majurin (evp) pyynnöstä....jos ja kun... korona loppuu... niin... mielenkiintoista olisi tarkistaa asia ;)

        Vielä jatkan, selasin vanhoja kirjoituksia. Katsoin Kaartilainen 2-3/81 Raukin kurssijulkaisuani... luulen tietäväni, kuka tämä alikersantti oli Kotkasta, koska oli samassa sissijoukkueessa kanssani... nimikirjaimet sukunimestä alkaen ovat R.M.J ja jos tämä henkilö on kysymyksessä oli..., mutta se ei oikeuta ketään lyömään toista...no...nuorena sattui ja tapahtui... itsekin karatessa MM3/40v.sarja/2006 ja EM2/2009/40v.sarja... ja syntymäaikani 1960 ja tämä kurssikaverini (R.M.J) 1961.
        t:sissi-kersantti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1880
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      705
    Aihe