kasvialtaasta

fishlover

haluaisin perustaa kasvialtaan.
Minkä kokoinen sen pitäisi olla?
itse mietin 60-80 litraista.
Siihen varmaankin riittäisi yksi valo.Mikä valo/lamppu kasvialtaassa kannattaisi olla?
Suodatin?Lämmitin??
hiekka vai sorapohja?
itse olen kyllä aika myyty tuohon hienoon hiekkapohjaan.
Kasvialtaaseenhan voisi myös varmaan heittää kierteissarvi kotiloita kasvamaan ja talonmiehiksi.
onkos muilla ideoita?

7

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gabe*

      Mistäs meinasit saada sinne nitraattia ja fosfaatteja? jos et kaloja hanki?

      • fishlover

        Hmm..minä kun luulin että kysyn teiltä "fiksummilta" että miten kasviallas perustetaan.
        Nykytietämyksellä ja tekniikalla veikkaisin että eiköhän se jotenkin suttaannu;)
        Näkeehän noissa alanliikkeissäkin kasvialtaita eikä niissä läheskään aina ole sintin sinttiä.
        Siis sen verran mitä mä olen tutkaillu.Ainakin mitä itsekin muistelen kun olin töissä(vuonna peruna tosin) akvaario sinipyrstössä (jossa oli aika massiiviset kasvialtaat ja komeita kasveja niissä tietenkin sisällä)niin eipä niissäkään ollut kaloja.Onpas paha dilemma...


      • hessu
        fishlover kirjoitti:

        Hmm..minä kun luulin että kysyn teiltä "fiksummilta" että miten kasviallas perustetaan.
        Nykytietämyksellä ja tekniikalla veikkaisin että eiköhän se jotenkin suttaannu;)
        Näkeehän noissa alanliikkeissäkin kasvialtaita eikä niissä läheskään aina ole sintin sinttiä.
        Siis sen verran mitä mä olen tutkaillu.Ainakin mitä itsekin muistelen kun olin töissä(vuonna peruna tosin) akvaario sinipyrstössä (jossa oli aika massiiviset kasvialtaat ja komeita kasveja niissä tietenkin sisällä)niin eipä niissäkään ollut kaloja.Onpas paha dilemma...

        Siis ei kasviallas toki toimi jos nitraattia ja fosfaatteja ei lisää. Helpoiten se kävisi vaikka kotiloita ruokkimalla ruokatableteilla tai sitten huonekasvilannosta käyttämällä. Ja hiilidioksidilisäys on ehdoton koska muutoin sen pitoisuus on todella alhainen. Kun ei kalat höngi.

        Alan liikkeissä on tarkoituksena pitää kasveja kasvamattomana ja vain sen hetken ajan kun ne ovat siellä myynnissä. Ja ruukuissa ne eivät muutenkaan kauaa eläisi. Jos niitä alettaisiin siellä pitää optimioloissa niin aika nopsaan ois ongelma kun pitäisi niitä karsia ja harvennella.


      • fishlover
        hessu kirjoitti:

        Siis ei kasviallas toki toimi jos nitraattia ja fosfaatteja ei lisää. Helpoiten se kävisi vaikka kotiloita ruokkimalla ruokatableteilla tai sitten huonekasvilannosta käyttämällä. Ja hiilidioksidilisäys on ehdoton koska muutoin sen pitoisuus on todella alhainen. Kun ei kalat höngi.

        Alan liikkeissä on tarkoituksena pitää kasveja kasvamattomana ja vain sen hetken ajan kun ne ovat siellä myynnissä. Ja ruukuissa ne eivät muutenkaan kauaa eläisi. Jos niitä alettaisiin siellä pitää optimioloissa niin aika nopsaan ois ongelma kun pitäisi niitä karsia ja harvennella.

        joo tota mä just tarkotin hessu että kyllä se on mahdollista pitäis vaan saada tietää mitä teen.Kelasin rakentaa itse sellasen hiilidioksidilisäys härdellin hiivasta/liivatteesta jne
        jaa että huonekasvilannosta...voikos noita huonekasvilannoksella kasvatettuja kasveja sitten huoletta laittaa sinne vakiakvaarioon joissa on niitä kalojakin?
        mites se altaan koko ja valo?
        Hmmm mieleeni tässä juuri juolahti kun tuossa 128 litran akvassani on palettipariskunta niin eikös niiden laittaminen rehevään ihanaan kasviparatiisin olisi unelma.eihän 2 kalaa olisi tietenkään paljon mutta oikeastaan en haluakaan mitään kalasoppaa vaan vehreän keitaan silmän iloksi ja itselleni olisi haastellista luoda vehreä allas.
        joten kasviallas jossa olisi palettien oma paratiisi.eli oisko joku 80-90 niille ja kasveille sopiva?Siihen sitten 50 w lämppä ,suodatin,valaistus?
        Mites se sitten olisi se niiden kuteminen?
        rupeavatko sikiäämään hullunlailla?
        olen ymmärtänyt ettei paletti poikasilla ole kauheaa kysyntää..pitääkö hankkia palettitytölle pilsut=)vai mitä teen etteivät innostu liikaa..
        joo tässähän tätä taas riitti. vinkkejä ja ideoita kehiin ja sellasia kehityskelpoisia kiitos.


      • susu
        fishlover kirjoitti:

        joo tota mä just tarkotin hessu että kyllä se on mahdollista pitäis vaan saada tietää mitä teen.Kelasin rakentaa itse sellasen hiilidioksidilisäys härdellin hiivasta/liivatteesta jne
        jaa että huonekasvilannosta...voikos noita huonekasvilannoksella kasvatettuja kasveja sitten huoletta laittaa sinne vakiakvaarioon joissa on niitä kalojakin?
        mites se altaan koko ja valo?
        Hmmm mieleeni tässä juuri juolahti kun tuossa 128 litran akvassani on palettipariskunta niin eikös niiden laittaminen rehevään ihanaan kasviparatiisin olisi unelma.eihän 2 kalaa olisi tietenkään paljon mutta oikeastaan en haluakaan mitään kalasoppaa vaan vehreän keitaan silmän iloksi ja itselleni olisi haastellista luoda vehreä allas.
        joten kasviallas jossa olisi palettien oma paratiisi.eli oisko joku 80-90 niille ja kasveille sopiva?Siihen sitten 50 w lämppä ,suodatin,valaistus?
        Mites se sitten olisi se niiden kuteminen?
        rupeavatko sikiäämään hullunlailla?
        olen ymmärtänyt ettei paletti poikasilla ole kauheaa kysyntää..pitääkö hankkia palettitytölle pilsut=)vai mitä teen etteivät innostu liikaa..
        joo tässähän tätä taas riitti. vinkkejä ja ideoita kehiin ja sellasia kehityskelpoisia kiitos.

        tämän paikan tarjontaan: http://www.aqua-web.org/ sieltä otat haku ja laitat hakusanaksi esim kasvial* ja jo löytyy juttua :D tuo on vähän enemmän semmoinen "pro-paikka" kuin tämä ;D eli löydät varmasti hyvinkin syventäviä keskusteluita asiasta.


      • kaninpapanoita
        fishlover kirjoitti:

        Hmm..minä kun luulin että kysyn teiltä "fiksummilta" että miten kasviallas perustetaan.
        Nykytietämyksellä ja tekniikalla veikkaisin että eiköhän se jotenkin suttaannu;)
        Näkeehän noissa alanliikkeissäkin kasvialtaita eikä niissä läheskään aina ole sintin sinttiä.
        Siis sen verran mitä mä olen tutkaillu.Ainakin mitä itsekin muistelen kun olin töissä(vuonna peruna tosin) akvaario sinipyrstössä (jossa oli aika massiiviset kasvialtaat ja komeita kasveja niissä tietenkin sisällä)niin eipä niissäkään ollut kaloja.Onpas paha dilemma...

        Itse käytän kasvialtaassa lannoitteena kaninpapanoita, jotka ovat paitsi ilmaisia, yleensä myös helposti saatavilla. Kaninpana vain tungetaan kasvin juureen harvakseltaan. Toimii huomattavasti paremmin kuin huonekasvien lannoite ja kasvit kukoistaa :)


    • Otto omena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe