Rengastestit ja niiden luotettavuus

Kitkaton

Joka vuosi tehdään testejä kesä- ja talvirenkaille.
Joka vuosi saadaan voittajat ja häviäjät.

Testissä hävinneitä renkaitakin ostetaan ja asennetaan, niillä ajetaan vuosia.
Kun tulee aika vaihtaa renkaat on taas aika valita renkaat.
Kuinka on mahdollista että ylipäätään pysytään tiellä niilläkin hävinneillä renkailla vuosien takaa.
Kuinka paljon eroa kahdeksan vuotta vanhalla luuseri renkaalla on ensivuoden rengasvoittajaan?

Tuntuu turhalta lukea testejä kun ensivuonna nyt valitut renkaat ovat kuitenkin ihan paskat.

Renkaitten hyvyys on suhteellinen suure. Rengas kuin rengas talvi-, kesä- tai kitka kaikilla mennään eteenpäin.

Ja autoilija joka ajaa kitkoilla on paskempi kuin se joka vexlaa renkaita kahdesti vuodessa.

Tavallinen autoilija ajoi ennen elektroniikkaa perstuntumalla ja useimmat ajavat edelleen. Kaikkein tärkein on kuitenkin edelleen se maalais tai kaupunkilaisjärki.

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 43646436

      Eihän kukaan käske testejä kirjaimellisesti noudattamaan. Itse käytän niitä suuntaa antavina. Itselle on tärkeintä kestävyys, pieni vierintävastus ja hiljaisuus (talvirenkailla tietenkin myös pito). Hyvä ohjaustuntuma on plussaa. Kestävyyttä ei testeistä näy mutta sen tiedon löytä muualta netissä.

      Testit ovat siten hyödyllisiä että niiden avulla voi valita parhaat renkaat jotka täyttävät omat kriteerit. Harvoin se testivoittaja on oma valinta kalliin hinnan takia. Yleensä ostan testeissä tasaisesti hyvin pärjänneen joka ei ole niin kallis ja jotka täyttää nuo kriteerini.

      Tuskin mä ojaan ajan vaikka ottais testijumbon mutta miksei saisi käyttää testiä avuksi ostamaan omiin tarpeisiin parhaiten sopivan renkaan?

      • Kitkat_on

        Et sitten lukenut viimeistä lausetta!


      • älytönKokoTarina

        juu, " ennen ajettiin elektroniikkaa perstuntumalla"????


    • hirvittääLukea

      Aloittaja on selkeästi vähävarainen ja koittaa perustella itselleen ja muille halpiskumiensa oston perusteita.
      Kaikissa vertailuissa on yleensä kehoitus lukijalle, että perehdy eri osa-alueisiin ja valitse sieltä itsellesi paras rengas eri ominaisuuksien mukaan. Kaikkein halvin on poikkeuksetta myös todella surkea turvallisuuden suhteen.

      • Kitkaton

        Aloittaja pyrkii välttelemään tuntemattomanpia eli kiinalaisia renkaita.
        Toisaalta kalleimmat rengasmerkit saavat jäädä ostamatta, brändi kun ei lisää pitoa eikä ominaisuuksia.
        KOtimaisuus ei ole hinta/laatusuhteen tae.


      • kuinkaTyhmäVoiOlla

        Testeissä tehdään vertailukelpoiset mittaukset tieteellisillä perusteilla ja kuinka siinä voi huijata jos toisen jarrutusmatka on lyhempi kuin toisen?
        Laatumerkkejä on useita ja mitenkä tuo sinun "brändi juttusi" oikein vaikuttaa mittaustuloksiin?


      • Kitkaton

        Desimaalipellet saavat eroja aikaan.
        Tosiasiassa kuljettajan harkinta ratkaisee.

        Brändillä aikaan saadaa hinta preemio.
        Ts. hinta laatusuhde brändirenkailla on huonompi.
        Brändillä sinua rahastetaan.


      • olutOnHyvää

        Millä asteikolla ja ominaisuuksilla rakennetaan renkaiden "hintalaatusuhde taulukko"?
        Mikä on mielestäsi "desimaalieron" määrä?
        Eikö sulla ole varaa ja järkeä hankkia kunnon renkaita?


      • Kitkaton

        Järkeä minulla on. Varaakin on.
        Varallisuus on kertynyt siten etten heitä sitä rengasliikkeen rengaslavalle.
        Desimaalierot ovat jotain kaarreajon sekunnin kymmenyksiä.
        Hinta/laatusuhde on yksittäiselle ihmiselle mutua, mutta kallein ei ole koskaan hintansa väärti jos ei halvinkaan.
        Omaa kokemustakin on melko paljon.

        Se järki on juuri siinä ettei missään oloissa mitata ulos turvallisuutta.


    • Itse pidän kummana yhtä asiaa: Nykyään sanotaan kaikkialla, että kesärenkaat ovat sadekelillä paremmat kuin nastattomat talvirenkaat. Missähän vaiheessa se on niin päin kääntynyt?

      Tuulilasin rengastestissä joskus 1979 tai 1980 todettiin talvirengas selvästi parhaaksi sadekelin renkaaksi vedensyrjäytyskyvyltään. Kesärenkaat alkoivat irrota tien pinnasta jo 80km/h tienoilla.

      Eli ovatko kesärenkaat muka kehittyneet niin kauheasti viime vuosikymmeninä? Itse en siihen usko. Onkohan niin, että kesärenkaiden ominaisuuksien ylistäminen perustuu lähinnä kovavauhtisen ajon ominaisuuksiin. Tavallinen maantieajohan ei ole sitä.

      • talvikesä3

        Juuri samaa mieltä. Näinhän se pääpiirteittäin on.


      • testiä_odottelen

        Kesärenkaat alkavat testissä irrota 80 km/h nopeudessa, mutta talvirenkailla se sama tapahtuu testitilanteeessa jo oliko se 45 km/h kohdalla. Keskieurooppakitkat pärjäävät melkein yhtä hyvin kuin kesärenkaat, mutta se kostautuu pahasti jääpidossa. Ruotsalaisella Teknikens Värld-lehdellä on myös mielenkiintoiset testit.

        Uusi TM-testi tulee kahden viikon päästä ja siihen on luvattu ottaa mukaan käytettyjäkin talvirenkaita. Odotan innolla, aiemmat tulokset ovat viitanneet siihen että nastat ovat tuoretavaraa, testivoiton tuonut jääpito katoaa vaikka melu ja tienkulutusominaisuudet pysyvät paljalla asfaltilla.


      • kelkastaPudonnut

        setä hei, katsiiko jo unohtaa nuo 70-80 luvun asiat, aika paljon on tapahtunut tuon aikakauden jälkeen. Vai onko niin ettei sedän selkä ja pää taivu uusiin asioihin?


      • All_year_round

        On täysin epäloogista että kesärengas josta puuttuu poikittaiskuvio olisi parempi vesiliirron kannalta kuin karkeakuvioinen talvirengas.
        Varsinkin kun molemmat ovat lalliset 1,6 mm.

        Silloinhan talvella, jolloin usein on vesilkelejä, kannattaa ajaa kesärenkain.

        Suuretkin valheet uskotaan kunhan niitä toistetaan riittävästi.


      • kuinkatyhmäVoiOlla

        Ei se poikittaiskuvio vettä syrjäytä. Katso vaikka viimeisimpiä rengastestejä ja parhaiden "vesirenkaiden" kuvioita, ei paljoa löydy poikittaisuria.
        Talvirenkaat ovatkin suunniteltu pääosin pahoihin keleihin ja siksi ne ei toimi ihan jokaisessa kelissä optimaalisesti, senkin dorka.


      • Tällaiset kommentit ovat mielestäni käsittämättömiä:
        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1427788557516.html

        "– Jos ajaa kesällä talvirenkaalla kaarteeseen kovaa, rysähtää todennäköisesti ojaan, "

        Mitä ihmeen "kovaa" nopeusrajoitetuilla yleisillä teillä muka ajetaan? Mutkaisilla teillä on yleensä 80 km/h rajoitus.


      • pysyy-tiellä

        Ei ole kovin korkea tuo todennäköisyys, koska olen ajanut ainakin 5-6 talvirengassarjaa kesällä loppuun eikä minulla ole ollut mitään vaaraa joutua vesiliirtoon tai liukuun tai "rysähdellä ojaan".
        Ajelin tuossa eilen motarilla 110-130 lasissa vanhoilla talvirenkailla ja oikein mukavasti rullasi. Eroja kesiksiin toki on eli lievää aliohjautumista ilmenee jyrkimmissä käänteissä. Tavisajossa tätä ei edes huomaa, mutta esim. vaunua vetäessä sen havaitseen kyllä, kun etupää kevenee.
        Mitään VAARAA EI kuitenkaan ilmene, vaan auto on hallinnassa.


    • Järki_käteen

      Rengastesteissä voittanut rengas on paras parina päivänä vuodessa, kun vallitsevat ne ääriolosuhteet. Käyttäjän kannalta paras rengas on sellainen, mikä toimii noin 360 päivänä parhaiten. Suomennettuna esim. nastarengas on kuin avoauto. Niinä muutamana päivänä vuodessa pystyy ajamaan katto auki ja muutoin tuo ominaisuus on jokseenkin tarpeeton ja kovakattoinen on jopa mukavampi tai ainakin lämpimämpi.

      Meillä on päätiet aurattuja ja suolattuja, lähes koko talven. Kesällä taas meikäinen asfaltti on niin karheaa, ettei kesärenkaan märkäpidolla ole isoakaan merkitystä esim. jarrutusmatkoissa. Suurin ongelma on oikeastaan märkä asfaltti ja uriin kertynyt vesi. Itse valitsen talvirenkaan joka toimii pääasiallisesti kuivalla asfaltilla sekä märällä tienpinnalla. Niin liukkaina päivinä voin ajaa hiljempaa. Eikä silloin siellä näy kanssa-autoilijatkaan ajavan koivin kovaa. Kesärenkaan tärkeimmät ominaisuudet ovat ajomukavuus, hiljaisuus ja kestävyys.

      Sellainen kuljettaja, joka jättää niin liukkaina päivinä autonsa kotiin, on ihan sama minkä renkaan valitsee. Perille pääsee muillakin renkailla, jopa ilman nastoja.

      • mihinSeJärkiJäikään

        Siis kiinaksi, hankitaan sellaiset renkaat jotka ovat yleisesti huonot, mutta pärjää jotenkin ja todella huonolla kelillä ollaan teiden tukkona hidastelemassa.
        Paras talvirengas joka toimii kuvalla ja märällä asfaltilla on keskieuroopankitka ja sillä ei todellakaan ole kiva ajella lumessa ja jäässä ja niitä kelejäkin on normitalvena jopa Tzadissa.


      • niin-se-järki-jäi

        Toisaalta sakemannit ja muut eurooppalaiset pärjäävät keskieuroopan kitkoilla Alpeilla ja muuallakin vuoristossa. Siellä sitä on myös lunta ja huonoja kelejä. Mäkiä ja nousuja on vuoristossa ihan erimalliin kuin tasaisessa Suomessamme, eikä siellä kukaan aja nastoilla. Ehkä meidän pitäisi ottaa mallia suuresta maailmasta ja opetella autolla ajamisen jalo taito, eikä vääntää täällä palstalla testivoittajien perään.


      • Pitä_järki_päässä

        Se on totta, että nastarenkaan ylivoimaisuus tulee esiin vain liukkailla teillä. Niitä on kyllä useimmin kuin pari kertaa vuodessa joka paikassa Suomea.
        Nastarenkaat ovat erittäin hyviä myös muilla talvikeleillä, vaikkeivät aina ylivoimaisia. Viimevuotisissa talvirengastesteissä yhdessäkään testatuissa ominaisuudessa parhaat kitkarenkaat eivät olleet parempia kuin parhaat nastarenkaat. Ei tietysti jäisellä pinalla, mutta ei myöskään irto tai kovettuneella lumella, ei märällä sulalla, ei kuivalla sulalla, ei sekakelillä.

        Se on totta, että meillä on päätiet suolattuja ja aurattuja pääosin aina, sivutiet ei läheskään aina.
        Kemiallinen liukkaudenpoisto eli suolaus toimii kun pakkasta alle kuusi astetta. Ja silloin sitä käytetäänkin sulattamaan jääpinnat vesikeleiksi, jotka luonnollisesti jäätyvät uudelleen jonkin ajan kuluessa. No siitä selvitään suolaamalla lisää.
        Kovemmilla pakkasilla nastarenkast ehkäisevät, karhentavat ja poistavat jäätä ja kovaksi tamppautunutta lunta mekaanisesti ilman myrkkyjä.

        Kitkoilla kyllä pärjää erinomaisestikin, kun edellä mainituin tavoin luoduilla olosuhteilla pidetään tiestö kitkojakin varten hyvinä. Usein kuitenkin nuo huonot kelit pääsevät 'yllättämään' eli suolaa ei ole ehditty levittää tarpeeksi ja ennakoiden eikä nastoilla ole ehditty tienpintoja karhentaa/poistaa jäätä tai kovaksi kiilloitunutta lunta. Jos tällöin on mahdollisuus valita auton sijasta toinen kulkuväline tai jättää auto kotiin, niin varmasti kitkat ovat hyvä vaihtoehto.
        Pärjää kitkoilla kyllä huonoissakin olosuhteissa, kunhan vaan on erityisen tarkkana muistaen alla olevan kitkarenkaat.

        Kyllähän renkaiden ajomukavuus, hiljaisuus ja kestävyyskin ovat hyviä ominaisuuksia, mutta eiköhän turvallisuus niissä olosuhteissa joissa liikkuu sentään ole ykkönen. Se on selvä, että useimmat joutuu tekemään kompromisseja ja hinta on yksi osatekijä. Joten jokainen painottaa komromisseissaan niitä tekijöitä, jotka arvottaa tärkeimmäksi.


      • tyhmäVertaus
        niin-se-järki-jäi kirjoitti:

        Toisaalta sakemannit ja muut eurooppalaiset pärjäävät keskieuroopan kitkoilla Alpeilla ja muuallakin vuoristossa. Siellä sitä on myös lunta ja huonoja kelejä. Mäkiä ja nousuja on vuoristossa ihan erimalliin kuin tasaisessa Suomessamme, eikä siellä kukaan aja nastoilla. Ehkä meidän pitäisi ottaa mallia suuresta maailmasta ja opetella autolla ajamisen jalo taito, eikä vääntää täällä palstalla testivoittajien perään.

        Paljonko olet ajanut Alpeilla ja siellä suunnalla? Siellä tulee lumi tiehen ja samalla lähtee suuri armeija auroja ja suolauskalustoa liikkeelle ja motareilla ajetaan 60kh/h. Todella pahoissa paikoissa turvaudutaan lumiketjuihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe