Volvo-Penta 5.7 gl tilalle kad 42, tai aqad 41

Dieselöiväveneilijä

Hei.

Veneessämme on Volvo-Penta 5.7GL, 260hp bensamoottori ja 280 singleprop vetolaite.
Tällä yhdistelmällä 4000rpm kierrosluvulla veneellä matkanopeus on noin 23kn. Moottorin maksimikierrokset ovat noin 4600rpm kaasupohjassa ajossa.

Nykyinen moottori alkaa olemaan tiensä päässä (lohko, apulaitteet)ja uusiminen edessä. Kustannustehokkain keino olisi pitäytyä bensamoottorissa, mutta polttoaineena dieseliä saa useammilta veneasemilta.

Parissa veneliikkeessä on käytetyt ja huolletut diesel-moottorit. Toisessa Volvo-Penta kad424 ja toisessa aqad41. Molemmissa on kaavelit kiinni. Käyttötunteja on noin 2000h molemmissa.

Eikö moottori menekin nykyisen 280-vetolaitteen kanssa yksiin?
Selviänkö pelkällä potkurin vaihdolla, vai pitääkö vetolaitekin uusia välitysten/ kestävyyden vuoksi?

Muistaakseni kad42 max kierrosluvut kuormittamatta on 3900rpm
Youtubessa aqad41:stä huudatetaan 4500rpm kuormittamatta.

Kumpi moottorityyppi on parempi? Kad lienee uudempi, mutta aqad taasen yksinkertaisempi?

Kiitos vastauksista!

25

2772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikuttaakomihinkään

      Hmm... moottorin paino tuplaantuu...

    • 280-vetolaite ei kestä kumpaakaan noista, onneksi vetolaitteen ja kilven vaihtaminen on helppoa koska kilpi on edellistä suurempi. Eikä noiden ryntäyskierrosten katsomisella ole mitään hyötyä, kuormitettuna maksimikierrokset ovat 3600.

      • ippaQ

        280-vetolaite ei kestä .. miksi ei jos 290kin kestää?? Mikä osa ei kestä?


      • SRD

        Kad42 huippukierrokset normaalilla ajokuormalla veneessä haetaan 3800-3900 rpm kohdille. Siitä sitten pudotellaan vaikka 700 kierrosta matkavauhdille.


    • kilogramma

      Ei tuplaannu moottorin paino. Eikös tuo bensakone paina noin 500kg vetolaitteineen ja diesel 600kg vetareineen?

      • ABF

        Pikkulohko painaa hiukan alle 400 kg. ja isolohko n. 500 kg.

        Mihin veneeseen tuollaisia aiot sovitteleen alkaa ja miksi ? Eikö bensaa saa niiltä asemilta?


      • Dieselöiväveneilijä
        ABF kirjoitti:

        Pikkulohko painaa hiukan alle 400 kg. ja isolohko n. 500 kg.

        Mihin veneeseen tuollaisia aiot sovitteleen alkaa ja miksi ? Eikö bensaa saa niiltä asemilta?

        Tiedossa 5000e:lla jompikumpi diesel ja toimii. Bensaa ei saa, kuin vajaan 100km:n päästä. Dieseliä löytyy lähempääkin. Ilmoittamasi painot ovat ilman vetolaitetta. Volvo-Pentan ilmoittama paino vetolaitteineen 5.7 ruiskulle on 570kg. Paljonkohan nuo dieselit ovat 290 vetolaitteella? Näillä näkyy olevan myytävänä molemmat, jos haluaa vetarin mukaan.


      • V-8ok
        ABF kirjoitti:

        Pikkulohko painaa hiukan alle 400 kg. ja isolohko n. 500 kg.

        Mihin veneeseen tuollaisia aiot sovitteleen alkaa ja miksi ? Eikö bensaa saa niiltä asemilta?

        Gm pikkulohko painaa ilman pakosarjoja 250 kg. Ei paina isolohkokaan lähellekään 500 kg.


      • 2XDPX
        V-8ok kirjoitti:

        Gm pikkulohko painaa ilman pakosarjoja 250 kg. Ei paina isolohkokaan lähellekään 500 kg.

        Uusi 5.7 painaa sarjoineen 429.10 kg , niin eiköhän isompi ole aika lähellä 500 kiloa?


    • peukutkadille

      Moi, kad koneessa vääntöä piisaa enempi, heti alakierroksilta n.1600 kun kompressori jyrähtää ahtamaan ilmaa ja samalla tarjoaa heti lähes max. väännön, turbo syrjäyttää kompresorin n.2800 kiekassa.

      Vetolaite pitää olla 290 duoprop jotta saat pitoa...ja siirrettyä voiman liikkeeksi.

    • Dieselöiväveneilijä

      Vene on Sea Ray 268, jossa nyt 260hp bensakone. Vetolaitteella ja moottorilla on jo ikää.
      Kulkisiko vene mihinkään AQAD41 290DP paketilla?

      KAD44 paketilla olen nähnyt kyllä liikkuvan, mutta siinä onkin samat tehot 260hp.

      • riisselion

        Dieselin paljon enempi vääntöä, kun bensa koneessa kad44 varsinkin laittaa paatin rivakasti liukuun, kun siinä on komressori turbo


      • Rydon

        Voi ahistaa konehuoneen pituus Sea Rayssä, Volvo jonkun verran pidempi kuin V8, lisäksi painoa lisää suhteellisen heikosti peräänsä kantavan veneen konehuoneeseen - ei välttämättä hyvä asia.


    • raunoks

      Lienee viisaampi vaihtaa 290 DP vetolaitteeseen. Saat paremmin hyödynnettyä dieselin väännön.

    • dieselöiväveneilijä

      Onko nuo verrannollisia: 260hp bensavolvo vs 200hp dieselvolvo?
      Dieselöitäessa: Lähteekö solmuja huippunopeuksista, nouseeko helpommin plaaniin, kulutus pienenee, kestääkö kuormaa sen paremmin?

    • SRD

      Unohda Elelectronic KAD 44 EDC ja katsele 42 tai 43 jos ovat yli 1000 h käytettyjä. Kyllähän dieselin vääntö kestää jyrkemmän potkurin, eli huippunopeus voi olla lähellä bensaa. Aika yksilöllistä, vene koneyhdistelmiä pitäisi tuntea muutamia ja niiden kulku.

      • pahaelektroniikka

        Mulla ollut noi kamalat electronicca koneet jo 11 vuotta tuhat tuntia tuli täyteen, uskallanko enää lähteä merelle vai pitäisikö alus romutta?

        Ilmeisesti karttaplotterikin on pahasta, koska on elektroniikaa?


      • elekroni
        pahaelektroniikka kirjoitti:

        Mulla ollut noi kamalat electronicca koneet jo 11 vuotta tuhat tuntia tuli täyteen, uskallanko enää lähteä merelle vai pitäisikö alus romutta?

        Ilmeisesti karttaplotterikin on pahasta, koska on elektroniikaa?

        Hyviä kysymyksiä, itse mietin uskallanko lähteä CDI koneisella autolla kauppaan ja voinko luottaa navikaattoriin.


    • SRD

      Kysehän oli siitä, minkälaista käytettyä moottoria valitsisi ja siihen uudet vetolaitteet yms. Jos noita sähkövolvojen bokseja lähtee tehtaalta tuhansia vuodessa 3500 €, kyllä sen huomioisin valinnassa. Ei se moottori ihan halvalla vaihdu töidenkään osalta. Eikä vaihtokoneet ole aina niitä kaikkein luotettavimpia tapauksia.
      Miksi et kirjoittanut nimimerkilläsi 2xKAD44? Sun 11 vuotta vanha plotteri alkaa olla jo vaihtokunnossa?

      • elekroni

        Veneily ei ole halpaa, jos et nyt vielä ole huomannut, vai ootko virtuaalinen sellainen?


    • matkaveneilijä

      Tässä muutaman kesän pyörittyäni ulkosaaristossa, haastattelin paikallisia. 90% kuuluttaa vanhan ad41 puolesta, kompuroissa ja sähköissä KADeissa vikoja.
      Turboversio vähän "laikempi" liukuun lähdössä, mutta muuten pelittävämpi pitkässä juoksussa. Ovat jopa kaivaneet tallin perukoilta esiin vanhoja ad41:iä ja vaihtaneet kad:ien tilalle takas. Näin ammattilaiset tekee. Meillä huviveneilijöillä parempaa aikaa korjauttaa uuttatekniikkaa, mutta niitten on päästävä liikkeelle JOKA päivä.

    • VainBensassaonjärkeä

      Bensakoneita on vaihdettu dieseleiksi vain sen takia, että löpöllä on ollut selvästi halvempaa ajaa. Ne ajat ovat ohi.

      Jotkut hehkuttavat dieselin ominaisuuksia, mutta todellisuudessa alaväännöllä ei ole mitään väliä, kun vene on ajossa. Silloin käytettävissä oleva teho ratkaisee. Searay ei kanna dieselin painoa hyvin, vene menee huonossa asennossa ja kehno ajettavuus aallokossa vain muuttuu vielä huonommaksi.

      Lisääntyneen painon vene sietää, muttei sitä, että paino on takana. Trimmilevyillä veneen saa oikeaan asentoon, mutta silloin polttoaineen kulutus kasvaa ja vauhti laskee. Asennon muutokseen tarvittava voima tulee suoraan moottorista.

      Jos venettä aikoo nostaa trailerille, niin silloin ongelmat moninkertaistuvat. Bensakoneellakin veneen takapää uppoaa niin, että vesi menee pakoaukosta sisään. Dieselillä vene varmaan uppoaa perä edellä.

      Järkevintä olisi vaihtaa kone samanlaiseksi uudeksi tai haalata vanha. Jos sen haluaa vaihtaa, niin silloin kannattaa katsoa kevyempää uutta bensakonetta, joka antaa samat tehot, esin V6 V8:n tilalle. Veneen ominaisuudet paranevat ja teho-paino-suhde on edullisempi.

    • Jenkit pelaa trailereiden kanssa aika paljon. Tosin trailerit ajetaan aika syvälle normaalisti. En silti usko, että perän kantavuus ei riittäisi traileroitaessa. Kyllä menee ennemmin kölirullat läpi jos kulma on sellainen.

      • YhteisöKiittää

        Ei minullakaan ole kyseistä venettä ollut. Siteeraan vain sitä, mitä ne, joilla on ollut itse kirjoittavat.

        Luotan tässä niihin, joilla on omaa kokemusta, mutta arvostan tietenkin kommenttia, joka tulee täydellisen tietämättömyyden mukanaan tuomalla varmuudella.


    • Millaista pakoaukkoa tarkoitit? Kävin mittamassa turbon/pakoputken alimman kohdan veneestäni ja se oli 18 cm yli vesilinjan teippauksen alareunan. Veneeni ui tuota noin 8 cm syvemmällä, eli 10 cm jää varaa. Vene samantyylinen Reiska, 2.7 tn kuivana. Täytyypä pitää nostellessa kone käynnissä ensikerralla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      44
      8781
    2. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      78
      5302
    3. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      1
      4780
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      38
      3824
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      54
      3212
    6. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      27
      3115
    7. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      40
      3050
    8. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      41
      2246
    9. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      33
      1778
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      209
      1727
    Aihe