Mikä ihmeen körttikansa???

Köröttelijä

Mikä oikein on körttijuttu ?
Olen joskus kuullut, oudoksi on jäänyt

4

1358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K750cc
    • Torfinn

      No en tiedä mikä on "körttijuttu", mutta tiedän kyllä mitä ovat körtit;

      Se on suomalsinen luterilaiseen kirkkoon kuuluva herätysliike! Vanhempi kuin vanhoillislestadiolaisuus. Silloin lestadiolaisuus vasta syntyi, oli "heränneet" (myöh. körtit) jo laajalle levinneet. Mm. suomen rukoilevais-liike on tätä samaa "herännäisyyttä", sen vanhin ilmentymä, josta myöhempi herännäisyys syntyi.

      Sana "körtti" tulee körttipuvusta, joihin he pukeutuivat alk. 1800 luvulta aina 1900-luvun alkupuolelle asti. Nykyisinkin näkee herättäjäjuhlilla vielä joskus körttipukuja. Se on ankean näköinen harmaa/musta sarkapuku miehillä ja naisilla tumma vaatetus musta huivi jossa sinisiä raitoja.

      Körttiläisyys on vähän samantapaista kuin lestadiolaisuuskin, mutta nykyisin körttiläisyys on melkoisen vapaamielistä ja avaraa, eikä siellä ole mitään "sääntöjä", ei myöskään kampauksia joita enää noudatettaisiin. Kirkkomme papiston keskuudessa suossituin herätysliike on juuri körttiläisyys nykyään. Taitaa johtua siitä että se on hyvin sallivaa...

      ...mutta alkuaan se oli samanlaista pietismiä kuin lestadiolaisuuskin! :-)

      • käppäilijä

        virheellisesti: "herätysliike"

        Laestadiolaisuus on perustettu, kun Jumala antoi enssimmäiselle ihmisparille lupauksen vaimon siemenestä. Herätysliikkeen uusi liitto alkoi, kun Vapahtajamme nousi kuolleista ja Pyhä Henki vuodatettiin Helluntaina. Herätysliikkeen nimi vain on välillä muuttunut ihmisten suussa. Herätysliike eli jo kauan voimakkaana mm. lapissa ennen nimenmuuttumista "lestadiolaisuudeksi". Lestadiolaisuus ei ole Jumalan valtakunta, mutta tänä aikana Jumalan valtakunnan asukkaista koostuvaa joukkoa kutsutaan tuolla nimellä.


      • Torfinn
        käppäilijä kirjoitti:

        virheellisesti: "herätysliike"

        Laestadiolaisuus on perustettu, kun Jumala antoi enssimmäiselle ihmisparille lupauksen vaimon siemenestä. Herätysliikkeen uusi liitto alkoi, kun Vapahtajamme nousi kuolleista ja Pyhä Henki vuodatettiin Helluntaina. Herätysliikkeen nimi vain on välillä muuttunut ihmisten suussa. Herätysliike eli jo kauan voimakkaana mm. lapissa ennen nimenmuuttumista "lestadiolaisuudeksi". Lestadiolaisuus ei ole Jumalan valtakunta, mutta tänä aikana Jumalan valtakunnan asukkaista koostuvaa joukkoa kutsutaan tuolla nimellä.

        Körttiläisyys voi olla jollekulle harrastus, kuten vanhoillislestadiolaisuuskin on useille harrastus!

        Muu osa kirjoituksestasi oli pelkkää vl-propagandaa ja epäkristillistä valehtelua, johon olemme jo tottuneet. Sitä ei viitsi edes kommentoida...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe