Eroon kotiloista!!!

mamma

Minulla on 100 litrainen akvaario jossa parvi platyja poikasia, sekä runsas kasvillisuus.
Vesiarvot ph 7, NO3 10, NO2 0, kh6, GH10
Olen mieltynyt platyihin enkä ole aikeissa hankkia muunlaisia kaloja .
Mutta miten pääsisin eroon kotiloista jotka valtaavat näköjään koko akvaarion? Kotilot ovat postitorvi-kotilon mallisia ja läpinäkyviä, sisusta vaaleanpunainen. Lisäksi kaksi pitkää ohutta antennia..
Myrkkyjä kuulemma löytyy, mutta miten pienet platyn poikaset siihen reagoivat?? Saatikka isommat platyt..?
Ruokaa olen antanut vain sen verran kuin kalat syövät. Olen pudottanut ruokatabletin yöksi pohjalle ja aamulla koukkaissut ison kasan kotiloita samalla. Mutta yhtä kaikki.Lasit ja kasvit on täynnä munia pikku ryhmissä (n.6-9kpl) sekä pikku kotilon alkuja...
Löytyisikö jotain kalaa joka näitä söisi ja viihtyisi 100 l akvassa?
Tai joku pohjakala joka söisi mahdolliset liiat ruoat ja siivoilisi paikkoja?
Akvan pohjalla ei ole hiekkaa, vaan soraa. olisiko koko n. 0.5.

Kiitos jo etukäteen asiallisille vastauksille!

52

28186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha44

      Hei mamma

      Minulla on 200 litran akvaario ja kotilot kirjaimellisesti valtasivat sen. Aina joskus ohikävellessäni murskasin kymmenkunta, ja kalat söivät ahnaasti. Veden vaihdon yhteydessä aina keräsin kaikki näkyvissä olevat kotilot pois. Luulen, että niitä oli pahimiillaan useita satoja (kotiloita).

      Sitten luin lehdesta (hesarin lastenpalstalta) kirjoituksen jostain nuoliaislajista, joka syö urakalla näitä kotiloita. Menin liikkeeseen. Siellä ei ollut näitä nuoliaisia, mutta myyjä suositteli tiikerinouliasita (tiikerin värit) tähän "hommaan". Ostin kolme niitä. Ei ole agressiivinen, vaan mieluummin piilossa pysyvä kala.

      Viikon kuluttua yllätyin. En nähnyt enää yhtään kotiloa! Tästä on nyt kaksi kuukautta, ja kotiloita ei ole tullut. Huvittavaa oli se, ensimmäinen suodattimen puhdistus paljasti sen, että suodattimen sisällä oli kyllä noin 20 kotiloa ... ainoa turvallinen paikka kai ...

      • jokke

        Ei missään nimessä tiikerinuoliaisia 100 l akvaarioon! 500 litraa on minimi täysikasvuiselle parvelle. Toki niitä voi poikasina pitää pienemmässäkin, mutta sitten on isomman akvaarion osto pian edessä...

        Myrkkyjä en suosittele koska poikaset saattavat kuolla siihen. Kannattaa vaan ahkerasti poistaa kotiloita aina kun näkee, ei siihen oikein muukaan auta. Suuria määriä kotiloita saa poistettua kerralla, kun laittaa esim. haavin pohjalle ja sen päälle pohjatabletin tai muuta ruokaa. Sitten kun kotilot ovat kerääntyneet syömään sitä haavin voi nostaa pois ja kotilot sen mukana.


      • ellin3
        jokke kirjoitti:

        Ei missään nimessä tiikerinuoliaisia 100 l akvaarioon! 500 litraa on minimi täysikasvuiselle parvelle. Toki niitä voi poikasina pitää pienemmässäkin, mutta sitten on isomman akvaarion osto pian edessä...

        Myrkkyjä en suosittele koska poikaset saattavat kuolla siihen. Kannattaa vaan ahkerasti poistaa kotiloita aina kun näkee, ei siihen oikein muukaan auta. Suuria määriä kotiloita saa poistettua kerralla, kun laittaa esim. haavin pohjalle ja sen päälle pohjatabletin tai muuta ruokaa. Sitten kun kotilot ovat kerääntyneet syömään sitä haavin voi nostaa pois ja kotilot sen mukana.

        Vaihda vettä tiuhaan tahtiin, 20--30 litraa kerralla, viikko väliä ja taas, hoida samalla pohjaa. Kerää kotiloita haavilla pois ja taas uutta vettä 10 litraa. Mulla on auttanut, tosin allas on 250l. Vedenvaihto on auttanut ja keräily. Pidä myös pimeänä vedenvaihdon välillä, kotilot nousevat ylöspäin ja kerääntyvät ryhmiin, on helppo haaveilla pois. Sitten vain vedenvaihtoon (lisää vedenhoitoainetta jos haluat)


      • Vaari-o

        Kun sun tiikeri nuoliaiset nyt ovat joskus pari vuotiaita hankithan niille väh. viisi kaveria lisää ja 500 litraisen akvaarion etteivät aivan tukahdu paniikkiin siellä missä nyt ovat!


      • Juha44

        Vastaanpa itse itselleni. Tiikerinuoliaiset ovat todella tehokkaita kotilontuhoajia, ja homma toimii nyt kun ne ovat pieniä.

        Sen jälkeen kun kirjoitin tuon kirjoitukseni surffailin eteenpäin akvaarioaiheissa. Yllätyin, kun näin kirjoituksen josssa sanottiin että tiikerinuoliaisia ei pitäisi myydä ollenkaan akvaarioon. En minä ainakaan tajunnut, että tuo muutaman sentin mittainen poikanen on sukukypsänä jo 20 senttinen! Ei sellaiset jötkäleet pieniin akvaarioihin mahdu.

        Tästä opin ainakin sen, että kannattaa todella selvittää se, kuinka suureksi kala loppujen lopuksi kasvaa ...


      • lande tytsy
        ellin3 kirjoitti:

        Vaihda vettä tiuhaan tahtiin, 20--30 litraa kerralla, viikko väliä ja taas, hoida samalla pohjaa. Kerää kotiloita haavilla pois ja taas uutta vettä 10 litraa. Mulla on auttanut, tosin allas on 250l. Vedenvaihto on auttanut ja keräily. Pidä myös pimeänä vedenvaihdon välillä, kotilot nousevat ylöspäin ja kerääntyvät ryhmiin, on helppo haaveilla pois. Sitten vain vedenvaihtoon (lisää vedenhoitoainetta jos haluat)

        Mulla on 120l akvaario ja sama niin sanottu kotilo ongelma.Kotilot vähenivät kun annoin kaloilleni vain sen verran ruokaa kun ne kerralla jaksoivat syödä.Jos käyttäisit myös levän esto tabletteja aina välillä,niin luulisin että kotilot alkavat häviämään. Ps:kotilot syövät yleensä kalojen ylimääräistä ruokaa ja levää.


      • Joky
        Juha44 kirjoitti:

        Vastaanpa itse itselleni. Tiikerinuoliaiset ovat todella tehokkaita kotilontuhoajia, ja homma toimii nyt kun ne ovat pieniä.

        Sen jälkeen kun kirjoitin tuon kirjoitukseni surffailin eteenpäin akvaarioaiheissa. Yllätyin, kun näin kirjoituksen josssa sanottiin että tiikerinuoliaisia ei pitäisi myydä ollenkaan akvaarioon. En minä ainakaan tajunnut, että tuo muutaman sentin mittainen poikanen on sukukypsänä jo 20 senttinen! Ei sellaiset jötkäleet pieniin akvaarioihin mahdu.

        Tästä opin ainakin sen, että kannattaa todella selvittää se, kuinka suureksi kala loppujen lopuksi kasvaa ...

        EI kaikkiin akvaariokauppiaisiin kannata uskoa, kannattaa testata sitä kauppiasta, jota et tunne, esim. kysymällä minkä kokoisen altaan Tiikerinuoliainen tarvitsee(aikuisena) ja kuinka suureksi se kasvaa...


      • kalasi
        Juha44 kirjoitti:

        Vastaanpa itse itselleni. Tiikerinuoliaiset ovat todella tehokkaita kotilontuhoajia, ja homma toimii nyt kun ne ovat pieniä.

        Sen jälkeen kun kirjoitin tuon kirjoitukseni surffailin eteenpäin akvaarioaiheissa. Yllätyin, kun näin kirjoituksen josssa sanottiin että tiikerinuoliaisia ei pitäisi myydä ollenkaan akvaarioon. En minä ainakaan tajunnut, että tuo muutaman sentin mittainen poikanen on sukukypsänä jo 20 senttinen! Ei sellaiset jötkäleet pieniin akvaarioihin mahdu.

        Tästä opin ainakin sen, että kannattaa todella selvittää se, kuinka suureksi kala loppujen lopuksi kasvaa ...

        minulle kaupattiin kaupattiin aasian muta kalaa mut en osta nu kun en halunnu illa etin tietoo minkä laisesta kalasta oli kyse sitä kalaa ei todellakaan 100l


    • Antti

      Eli ota pari punapyrstöpallokaloja. Ei ole muutaman viikon päästä kotilon kotiloa. Tai kimalaospallokaloja. Näitä kahta lajia voi pitää seura-akvaariossa.

      Meillä on kotilot lähtenyt 100L jossa pallot asustelee neontetrojen, keisaritetrojen ja palettikalan kanssa. Eivät ainakaan ole tähän mennessä osoitteneet mitään kiinnostusta muita kaloja kohtaan. Tosin jos poikasia tulee voi olla ruokalistalla.

      Näistä pääsee helposti eroon jos ei niitä halua pitää. Jollekkin aina kelpaavat kotiloja syömään. Tosin kun ne siellä altaassa leijuskelee ei niistä henno luopua...

      • Vaari-o

        Parilla vaatimuksella;

        Niille on järjestettävä kuitenkin ruokaa vastaisuudessakin. Tee vaikka liuskekivestä kotiloille piilo/lisääntymis paikka, pallojkalat kyllä pitävät kannan kurissa.

        Pallokalojen AINOA muu pääsääntöinen ruoka menu koostuu pakaste surviaisista, hiutaleet eikä pohjapelletit kelpaa tälle akvaarion pikku duunarille. Ruoka palkalla joutuu reppana raatamaan...

        googlaappas tollasta(Carinotetraodon travancoricus
        ) netistä ja käy tutustumassa "osaavassa" akvakaupassa lajiin ! ! !

        Täällä mansessa -Viherkala ja Stnadissa -Helsingin akvaario keskus??? lauttasaaressa.


      • bettaristic
        Vaari-o kirjoitti:

        Parilla vaatimuksella;

        Niille on järjestettävä kuitenkin ruokaa vastaisuudessakin. Tee vaikka liuskekivestä kotiloille piilo/lisääntymis paikka, pallojkalat kyllä pitävät kannan kurissa.

        Pallokalojen AINOA muu pääsääntöinen ruoka menu koostuu pakaste surviaisista, hiutaleet eikä pohjapelletit kelpaa tälle akvaarion pikku duunarille. Ruoka palkalla joutuu reppana raatamaan...

        googlaappas tollasta(Carinotetraodon travancoricus
        ) netistä ja käy tutustumassa "osaavassa" akvakaupassa lajiin ! ! !

        Täällä mansessa -Viherkala ja Stnadissa -Helsingin akvaario keskus??? lauttasaaressa.

        Kotiloiden lisäksi pallokaloille maittaa erinomaisesti muukin elävä ruoka, kuten vaikka kalan poikaset.

        C. travancoricus eli kääpiöpallokala (entinen nimi sinipallokala) syö pienestä koostaan huolimatta erittäin ahneesti kalan poikasia (sekä oman lajinsa, että muiden).


      • mamma
        Vaari-o kirjoitti:

        Parilla vaatimuksella;

        Niille on järjestettävä kuitenkin ruokaa vastaisuudessakin. Tee vaikka liuskekivestä kotiloille piilo/lisääntymis paikka, pallojkalat kyllä pitävät kannan kurissa.

        Pallokalojen AINOA muu pääsääntöinen ruoka menu koostuu pakaste surviaisista, hiutaleet eikä pohjapelletit kelpaa tälle akvaarion pikku duunarille. Ruoka palkalla joutuu reppana raatamaan...

        googlaappas tollasta(Carinotetraodon travancoricus
        ) netistä ja käy tutustumassa "osaavassa" akvakaupassa lajiin ! ! !

        Täällä mansessa -Viherkala ja Stnadissa -Helsingin akvaario keskus??? lauttasaaressa.

        Kävin lukemassa kääpiöpallokalasta ja se tuntui ainakin tähän asti tehokkaimmalta vaihtoehdolta=)
        Ja myöskin näytti mukavan näköiseltä...

        Kotiloita olen yrittänyt raapia haavilla irti lasista mutta ovat aina leijuneet ohi.. En tiedä minkälaisia haaveja muut omistavat, mutta omaani ei osu mitään. Pohjalle laittamaani haaviin jossa on ruokatabletti ei mene yksikään kotilo...?
        Kehittelin jo mielessäni teräväreunaista kaavinta ja itse asiassa kävin keittiön kaapissa tonkimassa työkaluja, muttei sieltäkään mitään löytynyt=(

        Akvaariossa kasvit rehottavat ihan liikaa. Luin että Vallisneria olisi hidaskasvuinen. Omani kasvattavat uusia taimia 5cm päivävauhtia, ja pituuttakin tulee n. 60 cm. Leikkasin saksilla ihan raakasti poikki että valoa riittäisi muillekin. Ja muutkin kasvit voivat hyvin( ilmeisesti) joten ajattelin että eiköhän niitä piilopaikkoja siellä riitä kalanpoikasille jos otan niitä pallokaloja.

        Kiitos vastauksista kaikille ja lisää ehdotuksia otan tietenkin vastaan!


      • Vaari-o
        mamma kirjoitti:

        Kävin lukemassa kääpiöpallokalasta ja se tuntui ainakin tähän asti tehokkaimmalta vaihtoehdolta=)
        Ja myöskin näytti mukavan näköiseltä...

        Kotiloita olen yrittänyt raapia haavilla irti lasista mutta ovat aina leijuneet ohi.. En tiedä minkälaisia haaveja muut omistavat, mutta omaani ei osu mitään. Pohjalle laittamaani haaviin jossa on ruokatabletti ei mene yksikään kotilo...?
        Kehittelin jo mielessäni teräväreunaista kaavinta ja itse asiassa kävin keittiön kaapissa tonkimassa työkaluja, muttei sieltäkään mitään löytynyt=(

        Akvaariossa kasvit rehottavat ihan liikaa. Luin että Vallisneria olisi hidaskasvuinen. Omani kasvattavat uusia taimia 5cm päivävauhtia, ja pituuttakin tulee n. 60 cm. Leikkasin saksilla ihan raakasti poikki että valoa riittäisi muillekin. Ja muutkin kasvit voivat hyvin( ilmeisesti) joten ajattelin että eiköhän niitä piilopaikkoja siellä riitä kalanpoikasille jos otan niitä pallokaloja.

        Kiitos vastauksista kaikille ja lisää ehdotuksia otan tietenkin vastaan!

        Voiskos olla mahdollisuuksia napsia NOPEAKASVUISEN vallisnierian pitkiä /rispaantuneita lehtiä aivan juuresta taikka karsia vanhempia versoja kokonaan pois ja jättää uudet haarakkeet akvaan kasvamaan?
        Vois olla kasvillekin parempi vaihtoehto???

        Jos oikeesti haluat tehtailla poikasten kanssa, olis asiallista perustaa poikas allas niille.
        Jos kasvien ja kantojen lomasta ei löydy suojaa, joutuu toden näköisesti suurin osa pallokalojen suuhun.
        Mikä toden näköisesti kasvattaa mahdollisuutta taasen pallokalojen kutuun ! ! ? ?
        Elävä ruoka on aina sen asian a ja o.

        Selviskö sulle pallokalojen sukupuoli erot?
        Tädit on värikkäämpiä kuin sedät tässä lajissa!
        Pari ukkoa ja kolme akkaa olis sopiva määrä tulevien pariskuntien kehkeytymiseksi.

        Puristeleppas kotiloitta rikki aikas kuluks, kalat tykkää napsia alastomiksi jääviä nilviäisiä ruoakseen.

        HAASKAA JOOLUA VAAN SINNEPÄIN !


      • Antti
        mamma kirjoitti:

        Kävin lukemassa kääpiöpallokalasta ja se tuntui ainakin tähän asti tehokkaimmalta vaihtoehdolta=)
        Ja myöskin näytti mukavan näköiseltä...

        Kotiloita olen yrittänyt raapia haavilla irti lasista mutta ovat aina leijuneet ohi.. En tiedä minkälaisia haaveja muut omistavat, mutta omaani ei osu mitään. Pohjalle laittamaani haaviin jossa on ruokatabletti ei mene yksikään kotilo...?
        Kehittelin jo mielessäni teräväreunaista kaavinta ja itse asiassa kävin keittiön kaapissa tonkimassa työkaluja, muttei sieltäkään mitään löytynyt=(

        Akvaariossa kasvit rehottavat ihan liikaa. Luin että Vallisneria olisi hidaskasvuinen. Omani kasvattavat uusia taimia 5cm päivävauhtia, ja pituuttakin tulee n. 60 cm. Leikkasin saksilla ihan raakasti poikki että valoa riittäisi muillekin. Ja muutkin kasvit voivat hyvin( ilmeisesti) joten ajattelin että eiköhän niitä piilopaikkoja siellä riitä kalanpoikasille jos otan niitä pallokaloja.

        Kiitos vastauksista kaikille ja lisää ehdotuksia otan tietenkin vastaan!

        Eli saattaapi olla että kalojen poikaset menee pallokalojen suihin. Mutta tämä on kaikkein luonnollisin tapa päästä niistä eroon?

        Eikö noita platyjä ole tarjolla ihan joka tuutista? Siis mun silmissä samanlainen haittakala kuin miljoonakalakin. Kivan näköinen mutta ei osaa lopettaa lisääntymistä. Taitaa olla menaan 100L allas aika nopeasti täynnä noita poikasia.

        No meillä on saanut kaikki muut altaan asukit olla rauhassa noiden punapyrstöjen kanssa. Punapyrstöpallokaloja suositellaan pidettäväksi yksi pari per allas. Ainakin ton kokoisessa altaassa. Ja jos tälläisiä hankit ja saat ne lisääntymään meille kelpaa kaikki niiden jälkeläiset, kiitos.

        Kyllä ne pallokalat syö kaikki ne kotilot pois sieltä altaasta. Kun niitä ei tule mistään lisää ja ne kyllä löytää kaikki altaan kotilot. Sitten tietysti jos altaaseen lisätään esim kasvien mukana kotiloita menee hetki kunnes kaikki on syöty. Voihan vaikka toisessa altaassa kasvattaa kotiloita palloille ravinnoksi. Ehkäpä vaikka siinä altaassa jossa pitää niitä poikasia...

        Punapyrstöpallokala (Carinotetraodon irrubesco) näyttää tältä:

        http://www.akvarieforum.no/profile.cfm?id=14062&tab=3&image=2462

        Sininen punaisella pyrstöllä on uros ja pieni keltainen jossa mustia kuvioita on naaras. Tossa kolmennessa kuvassa onkin sitten yleisin asento missä ne voi bongata altaasta. Eli pyrstö kulkusuuntaan ja selkäevä ropellina...

        Näillä ei tosiaan ole tota lisääntymisongelmaa. Ja edelleenkin jos ei näistä pidä voi ne laittaa kiertämään kun ovat homman hoitaneet. Ainakin meiltä saavat pysyvän kodin.


    • aka

      Akvaarioliikkeessä myytävänä sellaista kotiloloukkua. Eli jonkinmoinen rasia, johon laitetaan ruokatabletti sisälle ja eikun altaan pohjalle. Aamulla rasia otetaan ylös ja tyhjennetään. Eikai se kokonaan ongelmaa poista, mutta hillitsee ainakin.

      • Vaari-o

        Niitä kotiloita tulee olemaan siellä sulla iankaikkisesti vaikka ottaisitkin niitä pallokalojakin ja hyvä niin riittää pallokaloilla ravintoa etteivät kenties käy kalan poikasten kippuunkaan ? ? ? ?


      • aka
        Vaari-o kirjoitti:

        Niitä kotiloita tulee olemaan siellä sulla iankaikkisesti vaikka ottaisitkin niitä pallokalojakin ja hyvä niin riittää pallokaloilla ravintoa etteivät kenties käy kalan poikasten kippuunkaan ? ? ? ?

        Empä tiedä mitä tuollainen kotiloansa maksaa... Onko vaarilla tietoa?
        Kuka minkäkin katsoo rahan haaskaukseksi.


      • Vaari-o
        aka kirjoitti:

        Empä tiedä mitä tuollainen kotiloansa maksaa... Onko vaarilla tietoa?
        Kuka minkäkin katsoo rahan haaskaukseksi.

        On vähän niinko rapumerta mutta tiheämmällä silmäaukolla ja koolla varustettu mutta kuitenkin niin karskin näköinen etten laittaisi omaan akvaan ja mahtaako tosiaan olla käytännön hyötyä kun ei ruokapalaankaan illalla meillä tule kuin kymmenisen kotiloa jotka pallokalat popsasee samantien suihinsa, kullä luonnon menetelmät aina insinöörin keksinnöt voittaa.


      • juup
        Vaari-o kirjoitti:

        On vähän niinko rapumerta mutta tiheämmällä silmäaukolla ja koolla varustettu mutta kuitenkin niin karskin näköinen etten laittaisi omaan akvaan ja mahtaako tosiaan olla käytännön hyötyä kun ei ruokapalaankaan illalla meillä tule kuin kymmenisen kotiloa jotka pallokalat popsasee samantien suihinsa, kullä luonnon menetelmät aina insinöörin keksinnöt voittaa.

        Mulle suositeltiin liikkeessä verkkonuoliaista, se kun pystyy kuulemma kaivelemaan toukat kuoren sisältä "viiksillään"... En tiiä olinko herkkäuskonen, kun ostin kalan ja itelläni otus ei kuitenkaan ole nähtävästi ahminu kotiloita - ainakaan tarpeeksi nopeasti. Muuten on aika metka kala, kaivautuu välillä pohjasoraan niin että ropina käy kun kivet lentelee seinälaseihin. Pienemmässä akvassa verkkonuoliainen oli porukan ehdoton pomo. Nyt isommassa se tuntuu piiloutuvan mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Aina välillä säikähtää, että nyt se on kuollu kun ei oo näkyny, mutta niin se taas kummasti jostaki raosta kurkistaa...


    • eev

      Minulla sama ongelma! hermot meinaa mennä kun ei mikään toimi! ostin tiikerinuolijaisia, jotka myyjän mukaan syövät kotiloita. Kaloja on 3 muttei niiden aiheuttama ero ole suuri... mutta kannattaa kokeilla joitakin nuolijaisia.

    • joku vaa

      Kaverillani oli sama ongelma, mutta hän osti akvaarioon tiikerinuolijaisia ja parin viikon kuluessa akvaariossa ei ollut enää yhtään kotiloa!
      Minullakin on akvaariossani tiikerinuoliaisia eikä ole tietoakaan kotiloista1 kertoisitko sinä akvaariostasi ja kalalajeistasi? vastaa sähköpostiin: [email protected]

      • asabella

        Sivukorvalla kuulin eilen akvaariokaupssa jonkun kysyvän samaa asiaa, ja myyjän eka kysymys oli "ovatko kotilot jäätelötötterön vai kiekon muotoisia". En valitettavasti ehtinyt jäädä kuulemaan jatkoa, siis tietääkö täällä joku, mikä ero on tuhota tötterökotiloita verrattuna kiekkomaisiin? Olemme alkamassa akvaarion pitämisen ja jo nyt tuli kasvien mukana muutama tötterömäinen älllötys, jotka nypin ylös kun näin, mutta epäilen niitä jossain vielä piileksivän.


      • NWN
        asabella kirjoitti:

        Sivukorvalla kuulin eilen akvaariokaupssa jonkun kysyvän samaa asiaa, ja myyjän eka kysymys oli "ovatko kotilot jäätelötötterön vai kiekon muotoisia". En valitettavasti ehtinyt jäädä kuulemaan jatkoa, siis tietääkö täällä joku, mikä ero on tuhota tötterökotiloita verrattuna kiekkomaisiin? Olemme alkamassa akvaarion pitämisen ja jo nyt tuli kasvien mukana muutama tötterömäinen älllötys, jotka nypin ylös kun näin, mutta epäilen niitä jossain vielä piileksivän.

        kannattaa ostaa tiikerinuoliaisia ne ainakin minun mielestä syö kumpiakin kotiloita, en ole aivan varma. mutta kaverillani oli jotain kotiloita koko akvaario täynnä ja ne osto tiikerinuoliaisia niin ne söi kaikki kotilot.


    • mrmmc

      Meillä on kanssa ongelma kotiloiden kanssa...
      postitorvi kotilot valtaavat meidän pikkusta 40l akvaariota...
      akvaariossa on kymenkunta miljoonakalaa monnisia 3 piikkisilmiä 3 sekä omenakotilo

      omenkotilo on vasta n.3cm halkasijalta...

      oliskohan ideaa mikä fisu söis nuo pikkuiset roska kotilot ja jättäis kumminkin rauhaan tuon ison omenakotilon?
      omenakotilo kun on todella hyvin siivonnu akvaarion pohjan ja lasit :)

      • n73

        Mitä lieneen nuo meidän kotilot mut sellaisia "tötterön" mallisia. Valot kun sammuu akvaariosta, kotilot tulee esiin. Niitä on lasissa, kasvien lehdillä, pojassa...eli kaikissa mahdollisissa paikoissa :(
        Vein niitä akvaario liikkeeseen näytille. Sanoivat et ei ole mitään muuta konstia kuin pyydystää ne käsin pois. Tuntuu vain et ne ei lopu ollenkaan ja ovat nimittäin aivan mahdottomia lisääntymään.

        Mikähän lie näihin sitten auttaisi??


      • Nimetön
        n73 kirjoitti:

        Mitä lieneen nuo meidän kotilot mut sellaisia "tötterön" mallisia. Valot kun sammuu akvaariosta, kotilot tulee esiin. Niitä on lasissa, kasvien lehdillä, pojassa...eli kaikissa mahdollisissa paikoissa :(
        Vein niitä akvaario liikkeeseen näytille. Sanoivat et ei ole mitään muuta konstia kuin pyydystää ne käsin pois. Tuntuu vain et ne ei lopu ollenkaan ja ovat nimittäin aivan mahdottomia lisääntymään.

        Mikähän lie näihin sitten auttaisi??

        Tällainen sivu tuli eteeni. Kannattaa katsoa, näyttäisi olevan tehokas tapa kotiloiden tuhoamiseen.

        http://perheklubi.net/index.php?showtopic=34438


      • Fannar
        Nimetön kirjoitti:

        Tällainen sivu tuli eteeni. Kannattaa katsoa, näyttäisi olevan tehokas tapa kotiloiden tuhoamiseen.

        http://perheklubi.net/index.php?showtopic=34438

        Kotiloita löytyy täältäkin akvaariosta.
        Ensimmäiset kun ilmesty eläinliikkeestä neuvoivat ostamaan tiikerinuoliaisen.
        Ostimme sitten yhden sellaisen,joka pitikin kotilot jonkin aikaa kurissa.
        Jonkin ajan kuluttua kotiloita alkoi taas olla enemmän ja hommasimme toisenkin
        Tiikerinuoliasen. Nyt on 240l akvaario jossa on 3 tiikerinuoliaista ja kotilot on taas alkanu
        lisääntymään. Onko muita tehokkaita keinoija? Kaloja ei hirveesti enää pystyis hommaamaan kun
        on jo nyt tuota populääriä vähä liikaaki.
        Lisäksi akvaariosta löytyy 2 haarniskamonnia, 3 aikuista partaimumonnia ja lukematon määrä näiden poikasia, platyjä ja näiden poikasia, mustamolli, kirsikkabarbeja, kuparitetroja, viisiraitabarbeja, tiikeribarbi ja albiinotiikeribarbi.


      • fish KING
        Fannar kirjoitti:

        Kotiloita löytyy täältäkin akvaariosta.
        Ensimmäiset kun ilmesty eläinliikkeestä neuvoivat ostamaan tiikerinuoliaisen.
        Ostimme sitten yhden sellaisen,joka pitikin kotilot jonkin aikaa kurissa.
        Jonkin ajan kuluttua kotiloita alkoi taas olla enemmän ja hommasimme toisenkin
        Tiikerinuoliasen. Nyt on 240l akvaario jossa on 3 tiikerinuoliaista ja kotilot on taas alkanu
        lisääntymään. Onko muita tehokkaita keinoija? Kaloja ei hirveesti enää pystyis hommaamaan kun
        on jo nyt tuota populääriä vähä liikaaki.
        Lisäksi akvaariosta löytyy 2 haarniskamonnia, 3 aikuista partaimumonnia ja lukematon määrä näiden poikasia, platyjä ja näiden poikasia, mustamolli, kirsikkabarbeja, kuparitetroja, viisiraitabarbeja, tiikeribarbi ja albiinotiikeribarbi.

        tässä kuva täyskasvuisesta tikrusta .. http://kuvablogi.com/nayta/266640/ .. joka on parvikala, vaatii ainakin 600l akvan parvelle ;( vanhempina eivät syö enää kotiloita 8) .. vie ne nyt takas akvaliikkeeseen ja koitetaan keksiä jokin muu ratkaisu ongelmaasi, voisit lukea näitä muitakin juttuja, jatkuvasti esillä tätä "kotilo ongelmaa" joka olisi kokonaan vältettävissä jos kasvit muistettaisiin puhdistaa kotiloista ja mätimättäistä ennen akvaan istuttamista ;) VINKVINK
        Samalla voisit koittaa päästä eroon noista partiksista, MYÖS jommasta kummasta, koiraasta tai naaraasta, ÄLKÄÄ PITÄKÖ TÄLLAISIA MULTI SIITTÄJIÄ AKVARIOISSANNE KUIN VAIN YHTÄ SUKUPUOLTA ;)
        Platyt, mollit .. sama juttu ... POIS, ne elävät parhaiten kovassa yli 7GdH vedessä.

        Ompas sulla siellä melkoinen kalasoppa... laitas noiden lajien määrät myös perään, tehdään sun akvastas sopusuhtaisa seura akvaario jota on mielekäs katsella ja jossa ennen kaikkea kalojen on hyvä elää :)

        Toivottavasti sulla on siinä akvassa ulkosuodatin matkassa mukana.

        Saatana taas ja kuka väittää ettei akvakaupiaissa asu mätiä omenoita, hemmetti sit täällä koitetaan saada harrastajien akvatr tasapainoon niitten kämmien alta.. ottaa pattiin, sano ;)


      • jl
        fish KING kirjoitti:

        tässä kuva täyskasvuisesta tikrusta .. http://kuvablogi.com/nayta/266640/ .. joka on parvikala, vaatii ainakin 600l akvan parvelle ;( vanhempina eivät syö enää kotiloita 8) .. vie ne nyt takas akvaliikkeeseen ja koitetaan keksiä jokin muu ratkaisu ongelmaasi, voisit lukea näitä muitakin juttuja, jatkuvasti esillä tätä "kotilo ongelmaa" joka olisi kokonaan vältettävissä jos kasvit muistettaisiin puhdistaa kotiloista ja mätimättäistä ennen akvaan istuttamista ;) VINKVINK
        Samalla voisit koittaa päästä eroon noista partiksista, MYÖS jommasta kummasta, koiraasta tai naaraasta, ÄLKÄÄ PITÄKÖ TÄLLAISIA MULTI SIITTÄJIÄ AKVARIOISSANNE KUIN VAIN YHTÄ SUKUPUOLTA ;)
        Platyt, mollit .. sama juttu ... POIS, ne elävät parhaiten kovassa yli 7GdH vedessä.

        Ompas sulla siellä melkoinen kalasoppa... laitas noiden lajien määrät myös perään, tehdään sun akvastas sopusuhtaisa seura akvaario jota on mielekäs katsella ja jossa ennen kaikkea kalojen on hyvä elää :)

        Toivottavasti sulla on siinä akvassa ulkosuodatin matkassa mukana.

        Saatana taas ja kuka väittää ettei akvakaupiaissa asu mätiä omenoita, hemmetti sit täällä koitetaan saada harrastajien akvatr tasapainoon niitten kämmien alta.. ottaa pattiin, sano ;)

        Kokeilkaapa kääpiönuoliasia.


      • fish KING
        jl kirjoitti:

        Kokeilkaapa kääpiönuoliasia.

        Kasvaa melkein 6cm pitköksi joten ei ihan pikku akvaarioon, min. n. 100l, elää mielellään parvessa; 10-15kpl min.
        Muuten perus seura akvaarion vesi arvot.

        - jos näitä jostain löytää, ihan koekeilemisen arvoinen laji, helsingin akvakeskuksesta näitä ainakin löysi jokunen aika sitten

        LAJI ON ERITTÄIN UHAN ALAINEN JA SAATTAA JOPA OLLA HÄVINNYT VILLISTÄ LUONNOSTA KOKONAAN, VILJELY ERITTÄIN HAASTAVAA


      • Kotilokunkku123

    • EnsQ

      Itselläni ei koskaan ole ollut kotilo ongelmia, enemmänkin kala ongelma. Joitain, kuten kotiloita syöviä kaloja kuten nuoliaiset ovat aina hyviä. Toisaalta jos on samanlainen "kala ongelma" ettei voi hankkia enempää kaloja niin voi koittaa kotilo myrkkyjä. Itse en koittaisi, koska siitä voi olla haittaa kaloille, mutta jos nyt koittaa niin koittaa.

      • amentome

        Hei!

        Muutama petokotilo (Amentome helena) akvaarioon, ja jo alkavat muut kotilot hävitä. Kyllä nuohin lisääntyvät, mutta vain hyvin hitaasti. Kun ravintokotilot ovat loppuneet, nuo petokotilot syövät kalojen ruokaa pohjalta. Eivät tuhoa kasveja lainkaan.

        Lisäjsi petokotilot ovat värikkäitä eikä niitä koskaan voi olla liikaa.


      • fish KING
        amentome kirjoitti:

        Hei!

        Muutama petokotilo (Amentome helena) akvaarioon, ja jo alkavat muut kotilot hävitä. Kyllä nuohin lisääntyvät, mutta vain hyvin hitaasti. Kun ravintokotilot ovat loppuneet, nuo petokotilot syövät kalojen ruokaa pohjalta. Eivät tuhoa kasveja lainkaan.

        Lisäjsi petokotilot ovat värikkäitä eikä niitä koskaan voi olla liikaa.

        NIIN OLIS SITTEN FAKTAA JAKAA FIKTION TILALLE .. PERUSJUNTTI KUN EI ITSE USKO ENNENKU ITE NÄKEE JA KOKEE :)


      • mie vaan
        fish KING kirjoitti:

        NIIN OLIS SITTEN FAKTAA JAKAA FIKTION TILALLE .. PERUSJUNTTI KUN EI ITSE USKO ENNENKU ITE NÄKEE JA KOKEE :)

        NO HERRA ON SITTE HYVÄ JA KOKEILEE!!! Täytyykö tänne tulla huutamaan. Jos kerran on osaava ihminen ja tietää asioista, niin eikö sitä tietoa voi jakaa HUUTAMATTA. Asiallisuus kunniaan. Ei ole mukavaa lueskella täällä, kun eräs "kuningas" haukkuu muita. Eipä mulla muuta, hauskaa joulua vaan kaikille tasapuolisesti


      • fish KING
        mie vaan kirjoitti:

        NO HERRA ON SITTE HYVÄ JA KOKEILEE!!! Täytyykö tänne tulla huutamaan. Jos kerran on osaava ihminen ja tietää asioista, niin eikö sitä tietoa voi jakaa HUUTAMATTA. Asiallisuus kunniaan. Ei ole mukavaa lueskella täällä, kun eräs "kuningas" haukkuu muita. Eipä mulla muuta, hauskaa joulua vaan kaikille tasapuolisesti

        Otsikkoni ovat yleensä tikuilla kirjoitettuja ja olet ensimäinen ketä se haittaa, enkä kyllä aio asenteesi takia kumartaa sinuun päin kun silloin pyllistäisin toisaalle, tyytyväisille asiakkaille.

        "voi tätä nyky nuorisoa, kun saan kynän käteeni ja kirjoitan, tikuilla yleensä, onko se huutamista"
        VITUN NAURETTAVAAN ASIAAN TAAS PUUTUT

        Voisit piruuttasi kerätä vaikka oman topicin sellaisista jutuistani joissa HAUKUN ja HUUDAN kysyjille.

        Sulle, luulen ma, pukki tuo pelkkiä risuja ;)

        Mitä nimimerkkiini tulee, se on lähinnä vitsi joka onkin tarkoitettu ärsyttämään lähinnä kaltaisiasi narsisteja.


      • Mie vaan
        fish KING kirjoitti:

        Otsikkoni ovat yleensä tikuilla kirjoitettuja ja olet ensimäinen ketä se haittaa, enkä kyllä aio asenteesi takia kumartaa sinuun päin kun silloin pyllistäisin toisaalle, tyytyväisille asiakkaille.

        "voi tätä nyky nuorisoa, kun saan kynän käteeni ja kirjoitan, tikuilla yleensä, onko se huutamista"
        VITUN NAURETTAVAAN ASIAAN TAAS PUUTUT

        Voisit piruuttasi kerätä vaikka oman topicin sellaisista jutuistani joissa HAUKUN ja HUUDAN kysyjille.

        Sulle, luulen ma, pukki tuo pelkkiä risuja ;)

        Mitä nimimerkkiini tulee, se on lähinnä vitsi joka onkin tarkoitettu ärsyttämään lähinnä kaltaisiasi narsisteja.

        No jos se on niin VITUN NAURETTAVA ASIA, niin miksi sitä jatkamaan. Siisti kielenkäyttöäs, niin ei tarvii. Pirullinen en oo enkä narsistinen, mutta harmittaa noiden henkilöiden puolesta, jotka ihan oikeasti tahtovat ottaa asioista selvää ja sitten tulee seuraavanlaisia vastauksia:
        "NIIN OLIS SITTEN FAKTAA JAKAA FIKTION TILALLE .. PERUSJUNTTI KUN EI ITSE USKO ENNENKU ITE NÄKEE JA KOKEE :) "
        "Saatana taas... "
        "VITUN NAURETTAVAAN ASIAAN TAAS PUUTUT"

        Tykkäät noita hymiöitä käyttää ja ilmeisesti ne on tarkoitettukin ymmärrettäväksi huumorilla, mutta kun kaikki ei niitä tekstejä lue samalla "äänenpainolla" kuin sinä ajattelet, niin siitäkin syntyy melkoinen soppa. Anteeksi nyt tämä avautumiseni, mutta välillä se on hyväksikin. Niistä voi ottaa opiksi tai sitten vetää herneen nenuun. Se on ihan itsestä kiinni. Mutta hyvää Joulun odotusta kuitenkin.


      • fish KING
        Mie vaan kirjoitti:

        No jos se on niin VITUN NAURETTAVA ASIA, niin miksi sitä jatkamaan. Siisti kielenkäyttöäs, niin ei tarvii. Pirullinen en oo enkä narsistinen, mutta harmittaa noiden henkilöiden puolesta, jotka ihan oikeasti tahtovat ottaa asioista selvää ja sitten tulee seuraavanlaisia vastauksia:
        "NIIN OLIS SITTEN FAKTAA JAKAA FIKTION TILALLE .. PERUSJUNTTI KUN EI ITSE USKO ENNENKU ITE NÄKEE JA KOKEE :) "
        "Saatana taas... "
        "VITUN NAURETTAVAAN ASIAAN TAAS PUUTUT"

        Tykkäät noita hymiöitä käyttää ja ilmeisesti ne on tarkoitettukin ymmärrettäväksi huumorilla, mutta kun kaikki ei niitä tekstejä lue samalla "äänenpainolla" kuin sinä ajattelet, niin siitäkin syntyy melkoinen soppa. Anteeksi nyt tämä avautumiseni, mutta välillä se on hyväksikin. Niistä voi ottaa opiksi tai sitten vetää herneen nenuun. Se on ihan itsestä kiinni. Mutta hyvää Joulun odotusta kuitenkin.

        Tuo ensimäinen siteeraus koski itseäni ...

        Toinen, mahtaakohan olla syytä .. mistä asia yhteydestä sen otit ...

        Kolmas, ! nimen omaan !

        Oikein kolme keksit sadoista keskusteluista, WAU, jonkun palkinnon tästä nyt kyllä ansaitsisit.

        Katsos, kaikkia ei voi millään mielyttää, jos tuhat kolmesta ovat tyytyväisiä antamaani palautteeseen kysymyksiinsä, olen aikas tyytyväinen tilanteeseen, jos se ei tee sua onnelliseksi, eisemitn.


      • fish KING
        Mie vaan kirjoitti:

        No jos se on niin VITUN NAURETTAVA ASIA, niin miksi sitä jatkamaan. Siisti kielenkäyttöäs, niin ei tarvii. Pirullinen en oo enkä narsistinen, mutta harmittaa noiden henkilöiden puolesta, jotka ihan oikeasti tahtovat ottaa asioista selvää ja sitten tulee seuraavanlaisia vastauksia:
        "NIIN OLIS SITTEN FAKTAA JAKAA FIKTION TILALLE .. PERUSJUNTTI KUN EI ITSE USKO ENNENKU ITE NÄKEE JA KOKEE :) "
        "Saatana taas... "
        "VITUN NAURETTAVAAN ASIAAN TAAS PUUTUT"

        Tykkäät noita hymiöitä käyttää ja ilmeisesti ne on tarkoitettukin ymmärrettäväksi huumorilla, mutta kun kaikki ei niitä tekstejä lue samalla "äänenpainolla" kuin sinä ajattelet, niin siitäkin syntyy melkoinen soppa. Anteeksi nyt tämä avautumiseni, mutta välillä se on hyväksikin. Niistä voi ottaa opiksi tai sitten vetää herneen nenuun. Se on ihan itsestä kiinni. Mutta hyvää Joulun odotusta kuitenkin.

        UPYOURS

        Tää on kuule mulle stressin poistoa kun saa akvaristien kanssa keskustella samasta harrastuksesta ja opastaa niitä... jos ei jutut kiinnosta, ovat vissiin menneet muualle .. jos taas kiinnostaa, on kyllä tullut kiitostakin, enemmän kuin kolmelta katkeralta, ehkä.

        Mutta silti luulen että kaltaisiasi on ehkä nyrkillinen jotka eivät kirjoituksistani ja niiden "äänenpainosta" pidä. Ei haittaa, elämä jatkuu :)

        Parempi kymmenen kamua kuin yksi viha"mies"


      • Mie vaan
        fish KING kirjoitti:

        Tuo ensimäinen siteeraus koski itseäni ...

        Toinen, mahtaakohan olla syytä .. mistä asia yhteydestä sen otit ...

        Kolmas, ! nimen omaan !

        Oikein kolme keksit sadoista keskusteluista, WAU, jonkun palkinnon tästä nyt kyllä ansaitsisit.

        Katsos, kaikkia ei voi millään mielyttää, jos tuhat kolmesta ovat tyytyväisiä antamaani palautteeseen kysymyksiinsä, olen aikas tyytyväinen tilanteeseen, jos se ei tee sua onnelliseksi, eisemitn.

        No noi kolme löysin TÄSTÄ viestiketjusta. Että näin. Kuten tuonne jo kirjoitin, niin nämä tekstit on helppo ymmärtää väärinkin. Vaikka itteensä täällä manailisi, niin sen voi joku ymmärtää väärin. Tässä tapauksessa minä, joten pahoittelen asiaa. Olen noita sinun kommenttejasi lueskellut muistakin ketjuista ja asiaahan niissä on joten älähän sie hermostu näin joulun alla. Jatka samaa rataa vaan, mutta vähemmillä kirvaamisilla.

        Over and out

        UPYOURS TOO!! =)


    • reetass

      Minulla oli sama ongelma pari vuotta sitten, ostin klovninuoliaisen ja ei ole kotiloita sen koommin näkynyt :) Menee yksi kappale ainakin tuohon 100 litraiseen. Aikuisena 4-6 cm.

    • ..minä vanhastaan oikein muistan, niin nuo myrkythän vaikuttaa vain selkärangattomiin ja näin ollen kalat ovat niiltä turvassa?

      • kavanzentzosiiih

        Kipaiseppas lähimpääs eläinkauppaan ja osta muutama petokotilo. Nämä kaverit söivät minun roska-kotiloni. Toki kotilo ansastakin oli apua.

        Ostin niitä 80 litran pyttyyn 2 kotiloa.

        Nyt olleet vuoden päivät eivätkä vielä ole lisineet :(
        Mielellään katsoisin lisää näitä kavereita :)

        Hauskoja kavereita, eivät kiusaa kaloja/kasveja. Suosittelisin itse kuitenkin muistamaan proteiini pitoisen ruuan... tavallaan lihan syöjiä nämä kaverit ovat..

        Itse en menisi lisäämään mitään myrkkyjä veteen...akvan pöpö tasapaino ei tod.näk tykkää...


      • no huhhu
        kavanzentzosiiih kirjoitti:

        Kipaiseppas lähimpääs eläinkauppaan ja osta muutama petokotilo. Nämä kaverit söivät minun roska-kotiloni. Toki kotilo ansastakin oli apua.

        Ostin niitä 80 litran pyttyyn 2 kotiloa.

        Nyt olleet vuoden päivät eivätkä vielä ole lisineet :(
        Mielellään katsoisin lisää näitä kavereita :)

        Hauskoja kavereita, eivät kiusaa kaloja/kasveja. Suosittelisin itse kuitenkin muistamaan proteiini pitoisen ruuan... tavallaan lihan syöjiä nämä kaverit ovat..

        Itse en menisi lisäämään mitään myrkkyjä veteen...akvan pöpö tasapaino ei tod.näk tykkää...

        Mulla 120l kaksi petokotiloa kyllä lisääntyy mut ne saa yleensä kaupaksi.
        Ei oo sen jälkeen näkynyt tahmaisia kierteisiä lasin täydeltä...
        Nää on helppo napsia pois jos siltä tuntuu ja kasvitkin saa olla rauhas...
        Mulla näitä kyl riittää jos jotakin kiinnostaa...


      • älkää kinatko
        no huhhu kirjoitti:

        Mulla 120l kaksi petokotiloa kyllä lisääntyy mut ne saa yleensä kaupaksi.
        Ei oo sen jälkeen näkynyt tahmaisia kierteisiä lasin täydeltä...
        Nää on helppo napsia pois jos siltä tuntuu ja kasvitkin saa olla rauhas...
        Mulla näitä kyl riittää jos jotakin kiinnostaa...

        Mutta ei yksinään. Tarvitaan tyttö ja poikakotilo.

        Jos onnistut saamaan eri sukupuolta olevia kotiloita niin niitä alkaa tulla monta.

        Yksikin petokotilo riittää mainiosti 100 litran akvaarioon


      • ongelma..kala
        älkää kinatko kirjoitti:

        Mutta ei yksinään. Tarvitaan tyttö ja poikakotilo.

        Jos onnistut saamaan eri sukupuolta olevia kotiloita niin niitä alkaa tulla monta.

        Yksikin petokotilo riittää mainiosti 100 litran akvaarioon

        mulla on ongelma näitten Kierteissarvikotiloitten kanssa ...niitä on pohjassa ja paljon ... mitä pitäisi/tai voisin tehdä kun en halua että ne valtaa koko kaunista 240 l akvaariotani ??


      • Modrus
        ongelma..kala kirjoitti:

        mulla on ongelma näitten Kierteissarvikotiloitten kanssa ...niitä on pohjassa ja paljon ... mitä pitäisi/tai voisin tehdä kun en halua että ne valtaa koko kaunista 240 l akvaariotani ??

        Meillä ei kolme petokotio pysyny mukana vaikka on vain 60l akvaario...

        Nyt pari päivää sitten otettiin raakasti tyhjäksi koko loota, vaihdettiin uus hiekka ja heitettiin oikea kasvi roskiin (tilalle teko). Kaikki muut osat pestiin kloriitilla.. Ei riivaa kotilot enää...


      • Modrus kirjoitti:

        Meillä ei kolme petokotio pysyny mukana vaikka on vain 60l akvaario...

        Nyt pari päivää sitten otettiin raakasti tyhjäksi koko loota, vaihdettiin uus hiekka ja heitettiin oikea kasvi roskiin (tilalle teko). Kaikki muut osat pestiin kloriitilla.. Ei riivaa kotilot enää...

        Eikä varmaan elä paljon muutkaan enää.
        Kasvit on tärkeä osa akvaarion toimintaa: ne käyttää hyväkseen ravinteita, joita kalojen jätökset muodostaa. Tietysti ne tuottaa myös happea.
        Noin radikaalin siivousoperaation jälkeen akvaario pitää kypsyttää uudelleen, jos siellä jotain kaloja meinaa pitää. Olithan tietoinen tästä? Akvaario ei voi toimia täysin kliinisesti ja itse olen antanut kotiloiden mielummin olla, kuin järkyttänyt akvaarioiden tasapainoa myrkyillä.


      • kalasi
        ongelma..kala kirjoitti:

        mulla on ongelma näitten Kierteissarvikotiloitten kanssa ...niitä on pohjassa ja paljon ... mitä pitäisi/tai voisin tehdä kun en halua että ne valtaa koko kaunista 240 l akvaariotani ??

        niin saman kokoses on mulla touhunuoliaisia 200l on muute minimi


    • Mulla kans noita kotiloita, toisaalta ei sillee haitaks ku häipyvät laseista heti ku valot pärähtää päälle. Jäi kiinnostamaan toi Omenakotilo ku joku sais siivota noita laseja vaik kaikki yöt :) Allas Juwel 450.

    • jkogvgfgjggfdfghjklk

      laittaa haavin veteen osta monnin ruoka laita monnin ruoka tabletti sinne haaviin ja sitten jätä haavi akvaarion sisään ja se monni ruoka ei saa tippua haavista ja sitten sammuta valo ja kyl ne koti kolot kerääntyy yöllä sinne haavin sisään sitten joskus aamu päiväl niit on aika paljon niitä kotikoloja vaarmaan haavissa kun ne menee syömään sinne monnin ruokaa.

    • kalafani <33

      juu sama ongelma täälläkin kotiloita on ollut ennenkin. 100 L ja kaloja on neontetroja 6 kpl, taistelukala, monninen ja partamonni. Ensin otettiin raa´asti vaan kaikki vedet pois ja uutta tilalle ja kaikki putsattiin.... mutta taas niitä on tullut ja ei olla edes ostettu uusia kasveja. ajattelin hankkia kotiloita syöviä kaloja mutta kun on 100 L niin ei oikein mahdu kun on vielä taistelukala.. ja se pitäs olla kalanruokaa syövä koska en anna eläviä tai mitään lihaa kaloille että olisko ehdotuksia.. jos on niin pistä viestiä tänne.. ne alkaa käydä jo hermoille :) kiitos jos pistäisit viestiä :))

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe