Kun mikään ei riitä

EiVainRiitä

Tämä taitaa jollain tapaa liittyä stressiin tai ainakin aiheuttaa minulle sitä.

Tuntuu siltä että koko ajan on pakko yrittää jotain. Että ei voi pitää lomapäiviä tai rentoutua itsekseen. Koko ajan ääni mielessä vaatii tekemään lisää ja lisää. Tavallinen arki ei riitä. Koko ajan on mielessä ajatus siitä että pitäisi tehdä elämä jotenkin mielenkiintoisemmaksi. Pitäisi lähteä seikkailumatkalle, pitäisi ottaa enemmän riskejä, pitäisi tehdä lisää työtä, pitäisi ruveta näyttelijäksi, pitäisi aloittaa jokin kova urheilulaji, pitäisi olla enemmän seksisuhteita, pitäisi olla ja pitäisi olla.

Oon helvetin rasittunut tähän. Etenkin kun oikeasti nautin melko "pienestä" elämästä. Nautin lukemisesta ja elokuvista sekä musiikista. Jo lyhyt lomamatka tuntuu seikkailulta. Urheilun suhteen riittää pari juoksulenkkiä ja painojen nostelua. En tajua miksi mulla on sitten niin hirveä pakko yrittää saada aina jotain lisää. Olen melko herkkä ihminen ja luulen että oikeasti monet jutut voisivat olla itselle liikaa.

Aina kun jätän jonkin mahdollisuuden käyttämättä, tulee itselle hirveän syyllinen olo. Tuntuu siltä että koko maailma romahtaa ja että olen menettänyt jotain ainutlaatuista. Vaikka siis kyseessä olisi vaikka vain yksittäiset bileet tai epäonnistunut yritys lähestyä vastakkaisen sukupuolen edustajaa baarissa. Ja koen jatkuvasti syyllisyyttä vaikka siitä etten lähtenyt ulkomaille opiskelemaan tai ettei minulla ole nyt menestyksestä uraa ja miljoonien tuloja tai kymmeniä seksikumppaneita...

Lyhyesti sanottuna; mikään ei riitä ja se hajottaa itsen. Oon vasta noin 24-vuotias ja silti tuntuu että olen jo tuhlannut koko elämäni...

1

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei EiVainRiitä.

      Viestistäsi on jo aikaa, mutta halusin silti vastata.
      Kerrot ristiriidasta, jossa kuljet kuin vaatimusten riivaamana vaikka sisäinen maailmasi tahtoo muuta. Tätä nimitetään joskus ulkoaohjautuvuudeksi. Jokin itsesi ulkopuolelta tuleva vaatii sinulta jotain.

      Se, että kirjoitat, kertoo, että haastat tämän vaativan äänen. Sinulla onkin nyt loistava tilaisuus ruveta tutkimaan elämäsi tarinaa. Minulle tulee mieleen muutamia kysymyksiä, en tiedä onko ne niitä, joita sinun pitäisi kysyä, mutta voivat ehkä herättää sinussa jotain. Kenen ääni se on? Miksi sinulta vaaditaan? Kelvataksesi? Kenelle? Mitä tapahtuu jos et päihitäkään kaikkea mitä vaaditaan? Kuka sinut hylkää?

      Mitä voi tehdä, jos on joutunut tällaisen ulkoaohjaavuuden pauloihin?
      Voi aloittaa tutustumaan itseensä, hyväksymään itseään ja painokkaasti sanoa: tämä riittää. Mitä sinä itse haluat? Milloin sinulla on hyvä olla? Jos hyvä perjantai-ilta on se, että katsot kotona leffaa karkkipussin kanssa, se riitää. Aina on bileitä ja häppeninkejä jotka jäävät sitten väliin. Tärkeintä on, että SINÄ VOIT VALITA. Tällainen on subjektina elämistä. Et ole muiden odotusten objekti, vaan itse 'tekijä'. Se vaatii itsehyväksymistä ja rohkeutta. Mutta vapauuttaa hurjasti. Jokainen valinta on aina luopumista jostain. Jos valitset koti-illan, luovut ehkä sen illan biletyksen tuomista mahdollisuuksita. Mutta jos menet bileisiin ikään kuin pakon sanelemana, luovut omasta hiljaisesta minuudestasi. Eri tilanteissa voit valita eri tavalla.

      Mielenkiintoista elämänmatkaa
      Merja-diakoni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      561
      4140
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3474
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3110
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2397
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2250
    6. 231
      1719
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1427
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe