Millaiset perustukset tehdään kovalla savimaalle, tarvitaanko paalutusta?
Savimaalle rakentaja
11
18313
Vastaukset
- jukka
et tarvitse savimaalla paalutusta,mutta maata pois reilusti,elikkä n.metrin verran!hiekkaa tilalle n.15sentin kerroksin,hyvin tärylätkällä täryytellen!eli hiekka pitää saada tiiviiksi,jottei myöhempää vajoamista tapahtuisi!kaiva riittävän paljon maata,n.2metriä vielä sokkelin ulkopuolelle!muista sadevesijärjestelmä ja sala-ojat!
- mene kirjastoon
Jos savea otetaan metri pinnasta pois, hiekka valuu kuin pohjattomaan kaivoon. Paalutus on savikolla aina paras jos siihen on varaa. Unohda rakentaminen, jos neuvoja täältä pitää kysellä.
- Kari
mene kirjastoon kirjoitti:
Jos savea otetaan metri pinnasta pois, hiekka valuu kuin pohjattomaan kaivoon. Paalutus on savikolla aina paras jos siihen on varaa. Unohda rakentaminen, jos neuvoja täältä pitää kysellä.
Eikös keskustelupalstan tarkoitus ole vaihtaa mielipiteitä ja tuskin kukaan perustaa omaa rakentamistaan keskutelupalstan vastauksiin. Mun mielestä on vaan hyvä, että joku kritisoi toisten vastauksia, siitähän vaan alkaa miettiä, että mikäs se oikea vaihtoehto sitten loppujen lopuksi onkaan ja kysyy asian varmasti tietävältä eikä jää roikkumaan keskustelupalstan vastausten varaan.
- KevytLinja
Vai että paalutus on paras vaihtoehto? Jos riittää rahat. Ohhoh. Ja tehdään samantien talo väestönsuojaksi niin ei haittaa tuulet ja tuiskut. Eipä se raha aina tuo turvaa ja oman kodin tekijää ei paljoa lohduta puolustelut "paalutuksen osuus talon kustannuksista on niin vähäinen..." Taitaa niilläkin kympeillä olla muutakin käyttöä.
Itse ehdottaisin keventämistä massanvaihdolla. Savi pois ja talon alle/ viereen Leca-soratäyttö. Sinne menee radon-putket ja viemärit nätisti. Joskaan savimaalla ei aina tarvita radon-putkitusta ellei asu kunnassa, jossa niitä pitää laittaa paikasta riippumatta.
Ei kylläkään ole sitä pohjatutkimusta, mutta monessa paikassa näin tehdään paljoakaan tutkimatta. - jukka
Mistä moinen käsitys paalutuksen tarpeesta?Kolmisenkymmentä rivitaloa ja kymmenkunta omakotitaloa olen savelle taikonut 20 vuoden aikana,ja kaikki ovat pinnalla pysyneet,ilman paalutusta.Joten,enköhän tiedä,mistä puhun!Upota sinä paaluja vaikka kymmenen sentin välein,jos haluat!Niitä kun vaan ei kerta-kaikkiaan tarvitse!-Muuten:mihin se hiekka sieltä montusta oiken valuu,niinkuin väität?
- Inssi
Teetä tontistasi pohjatutkimus ja vaadi että antavat myös perustamistapa ohjeet.
- Pikkupojan isi
Muhokselle on rakennettu iät ja ajat savelle. Siellä on suomen paksuimmat savikerrostumat-muhos muodustumat. Jos rakennat tavallista pienrakennusta, omakoti- tai rivitalo et yleensä tarvitse paalutusta. Raskasmassainen kerrostalo yms. ovat aina paalutettavia. Oman asuinpaikkasi rakennustarkastaja neuvoo yleensä ilmaiseksi ja kokemusperäisesti asiassa. Eli apua on lähellä. Lykkyä. Kertoisitko täällä mitä henkilö (voi olla myös nainen)kertoi.
- Espoon rakentaja
Mietin kumpaa itse tulen käyttämään omalla pehmeikölläni?
Rakennuspaikallani on n. 2m kuivakuorisavea, sitten 6-7 metriin
pehmeämpää savea ja sitten mennään aina 12,5 metriin saakka savessa jossa on välillä karkeampia kerroksiakin (hiekkaa),
kairaustangot loppuivat ja totesimme, että paalutusta tuskin kannattaa ajatella jos kerran kova pohja löytyy
vielä syvemmältä? Ruuvipaaluista on jotain alustavaa tietoa (www.ortkivi.fi), kevennystä olen ajatellut sen vuoksi,
että samalla saisin lämmöneristyksen reunavahvistetun laatan alle, routasuojauksen ja kevytsorakerros toimisi vielä
salaojituskerroksenakin laatan alla kun vaan vedet johdetaan sieltä muualle.
Olen nyt ylikuormittanut n. 2m korkealla läjityskasalla (savea rakennuspaikalle rakennetun tien pohjalta) rakennuspaikkaani kohta 1,5 vuotta, läjityskasa vastaa n. kahden 1,5 kerroksisen
puurunkoisen talon painoa. Laskeskelin, että jos rakennuspaikalle tehdään täysikevennys, niin kuivakuorisavea pitäisi poistaa n. 0,9m
kerros. Koska olen ylikuormittanut jo rakennuspaikkaa, niin osittaiskevennyskin voisi riittää, eli kuivakuorisavea pois vain n.0,5m kerros.
Olen kuullut myös kommentteja asiantuntijoilta, että koska kuivakuorisavea on noin paksu kerros ja olen jo ylikuormittanut 1,5 vuotta rakennuspaikkaa, niin
mitään kevennystä ei välttämättä enää tarvitsisi painumien takia, vaan pelkästään pintamaan kuoriminen (n.0,2-0,3m) ja siihen sorapetille reunavahvistettu laatta
riittäisi talon perustukseksi. Ruuvipaalujen käyttöä olen selvitellyt, kuulemma nekin sopisivat hyvin rakennuspaikalleni koska kuivakuorisavea on riittävän paksu kerros
(ruuvipaalu jäisi kuivakuorikerrokseen routarajan alapuolelle).
Jos jollain jotain on tietoa/kokemuksia/vinkkiä keventämisestä tai ruuvipaalujen käytöstä, niin kuulisin
mielelläni?- Rakentaja
Savikko ei aina tarkoita samaa kuin pehmeikkö.
Riittävän kovaan savikkoon on helppo ja halpa perustaa 1-kerroksiset rakennukset.
Esim. halvin tapa on antura/harkko-perustus, mikäli se vaan käy.
Maapohjatutkimuksesta saa jo parilla kairauksella yleensä riittävät tiedot maaperästä pien- tonteilla.
Naapuritonttien rakennustavat ja maaperä tiedot selviävät rakennustarkastajan kansioista.
Pyydä myös perustustapaohjeet maaperätutkimuksen pohjaksi, mutta jos tulee liian massiivinen perustus voit vielä teettää samoihin kairaustuloksiin perustuen toisella insinöörillä uusden ohjeen (se on erihalpa, kun ei tarvitse suorittaa enään niitä jo tehtyjä kairauksia.) - Olli H
Meillä oli -04 hieman samankaltainen tilanne mökkiä rakentaessa. Kuivakuorisavea oli 2m jonka alla pehmeämpää. Perustuksiksi laitettiin 1,65m ruuvipaalut, jotka kierrettiin n. 1,5 metriin routarajan alapuolelle. Hyvin on pysynyt ja oli aika vaivaton asentaa, vaikka päädyimme asentajan sijasta kiertämään paalut maahan käsin rautakankea käyttäen. Paaluja saa ainakin Porvoosta (www.paalupiste.com).
- Jussikka
Lopettakaa tuo hulluus. TIlaa pohjatutkimus, siinä määritetään rakennuksen perustamistapa. Nukut yösi rauhassa ja saat loppuelämän pituisen takuun rakennukselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 405705
Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.2304762Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?
Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️474610Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?734590Kohtalokas laukaus
IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k264392Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä
Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem1603825- 1003244
Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.233085Muistattekos kun Sannan aikana suomalaisten varallisuuteen lisättiin viidennes
Köyhät voittivat eniten mutta rikkaimmat kuitenkin köyhtyi!273082Sählyhallitus 2023-2025, mailat heiluvat, mutta pallo karkaa kulmaan
Salibandy on organisoitua. Sähly on taas sitä, kun joku tuo mailat ja palloja on ehkä yksi. Sitä tämä hallituskin on: pe42191