Pieni kumivene

Kevytkumi

Etsin mahdollisimman pientä ja kevyttä kumivenettä. Minulla on moottori 2,5 hv, nykyinen kumppari painaa 22 kg ja selkä ei oikein kestä.

Kestävä ja edullinen.

39

4015

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsästysonnea

      Hyvä tietää, onne etsimiseen..

    • ariel37

      Jollan painolla ei ole paljon merkitystä purjeveneessä, vinssejä ja nostimia kun on tarjolla yllinkyllin. Kumijollaa on helppoa vinssailla ylös yksinkin kun siinä ei ole kolhivia osia.

      Itselläni on Zodiac Cadet 200, rimapohjainen pikkujolla. Se kulkee peräpeiliä vastaan pystyynnostettuna roikkuen keulastaan nostimesta ja sivuilla on köydet estämässä heilumista sivusuunnassa. Jaksan nostaa jollan yksin perätasolta ilmaan ja kiinnittää sen nostimeen, mutta tarvittaessa voin vinssata jollan ylös nostinvinssillä. Vinssiä käytetään silloin aina jos jolla pitää ottaa keulakannelle kun tiedossa on peräkiinnittyminen ja jolla siten olisi tiellä. 2,5 hp moottori on vallan hyvä kaksimetrisessä jollassa, tosin minulla ei moottoria ole lainkaan.

    • Kokemustaon

      Pienemmillä tahtoo olla märkää ajaminen. Itse olen tullut siihen tulokseen yli 10 erillaisen kumpparin jälkeen että 2.5m ja kova lasikuitupohja eli rib on pienin hyväksyttävä jota veneesi voi edes jotenkin kutsua, ilma /levypohjaiset on enemmänkin rantaleluja.

      • truesailor

        Kyllähän kaikki kumiveneet on enemmän tai vähemmän leluja olis sitten RIB tai ei. Loppujen lopuksi on varsin helppo tehdä kannelle sija pienelle veneelle ja kun nostamisen ei tarvitse välttämättä tapahtua miesvoimin on se aivan sama painaako vene vähän enemmän tai vähemmän. Buster Mini on ollut varsin kätevä jollan tehtävässä ja vähemmän arka kuin kumivene.


      • rtrtfgfgrtrtfgfg
        truesailor kirjoitti:

        Kyllähän kaikki kumiveneet on enemmän tai vähemmän leluja olis sitten RIB tai ei. Loppujen lopuksi on varsin helppo tehdä kannelle sija pienelle veneelle ja kun nostamisen ei tarvitse välttämättä tapahtua miesvoimin on se aivan sama painaako vene vähän enemmän tai vähemmän. Buster Mini on ollut varsin kätevä jollan tehtävässä ja vähemmän arka kuin kumivene.

        No joo. Minulla oli eniten tarvetta jollalle silloin kun veneilin Saimaalla ja tykkäsin käydä niillä lukemattomilla hiekkarannoilla, joiden matalaan rantaan ei todellakaan ollut asiaa köliveneellä. Buster mini olisi ollut hyvä tukeva jolla, mutta kyllä se 3,88x1,49 kokoisen olisi ollut turhan hankala H-veneen kannella....


    • Seppomartti

      Pienin, halvin ja kevein on aika hankala kombinaatio. Pienin, mitä olen tavannut näyttelyssä oli 110cm x 7.6kg yhden hengen jolla. Usein tuntuu valmistusmaa olevan Ukraina tai Kiina. Painohaarukka haussasi luultavasti on 18-22kg ja suurin moottoriteho 2,5hp. 2013 etsin samanlaista pienjollaa. Kiinalainen musta 200cm pvc-jolla oli lähinnä noita vaatimuksia. Hintaa oli n. 300€ ja painoa 16-18kg. Nimeä en muista kun varastettiin heti Karibialla. Honda 2.3hp oli kovasti yläkanttiin ja jolla oli perin hutero. 2014 en enää ostanut pienintä 195-200cm vaan Allroundmarin air star 230, 18kg, 600€. MInusta se juuri niukasti sopiva 1-2 henkilölle eikä pienempään kannata pyrkiä. 260 -270 Zodiaceja omistan 2kpl. Rimapohjaista ei tule käytettyä koska olen mieltynyt ilmapohjaisiin. Niihin nykyää saa pojan varsin kovaksi ja myös v-pohjaakin, mitkä molemmat puuttuu rima - ja levypohjasta. Eivät ole ihan rantaleluja, kuten yllä väitetään, koska 270 ilmapohja Zodiac on n 20v vanha, edelleen käytössä ja still going strong. Isompi, painavampi lasikuitupohjainen 10-15 hp moottorilla on hyvä mutta käyttötarkoitus on eri.

    • Saarenkävijä

      Olen myös miettinyt mikä olis paras jolla luonnonsaariin rantautuessa, pitäis kestää rantautumisen myös kivikkoiselle saarelle. Nykyinen terhi on mustalla kumireunallaan piirtänyt jo kyljen täyteen rantuja.

    • Tässätämää
      • seppomartti

        Laiska pitää kannella pumpattuna, jos tila riittää muille toiminnoille. Se on paljon parempi menetelmä kuin perässä raahaaminen. Tässä hommassa juuri painolla on merkitystä, että jatksaa heittää yksin laidan yli ja nostaa takaisin ilman vinssejä.
        160 cm arvaan huteroksi esim. kun nostan jollaan 2,5hv perämoottorin tai ajelet sillä.. Sähköperämoottori voisi olla sopivampi


      • 28m

        Siinähän se. Eli tuo 160 cm on varmaan pienin ja kevein mitä ylipäätään kannattaa edes harkita. Oma 230 / 32 kg on mielestäni vielä parhaimmillaan yhdelle, joten kuten käy kahdelle hengelle, joten tuon 160 cm veneen riittävyys arveluttaa. Suojaisiin poukamiin rantautumisiin käy ehkä, mutta sen naapurisaaren tutkiminen sitten taitaa jo jäädä.

        Kokeile tuolla 160 cm versiolla ja myy eteenpäin jos ei riitäkään.


      • Joakim1
        28m kirjoitti:

        Siinähän se. Eli tuo 160 cm on varmaan pienin ja kevein mitä ylipäätään kannattaa edes harkita. Oma 230 / 32 kg on mielestäni vielä parhaimmillaan yhdelle, joten kuten käy kahdelle hengelle, joten tuon 160 cm veneen riittävyys arveluttaa. Suojaisiin poukamiin rantautumisiin käy ehkä, mutta sen naapurisaaren tutkiminen sitten taitaa jo jäädä.

        Kokeile tuolla 160 cm versiolla ja myy eteenpäin jos ei riitäkään.

        Mikä vika 230 cm kumiveneessä on 2-3 hengelle? Meillä on ollut usein koko neljän hengen perhekin tuossa. En tiedä mikä jolla sinulla on, mutta meillä on Bilteman edellinen malli: http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/25-0490_man.pdf

        Tuolle luvataan 350 kg kantavuus.

        Manuaalin 32 kg paino ei taida olla lähellekään oikein. Punnitsin sen matkalaukkuvaa'alla ja henkilövaa'alla. Painoksi tuli 26-29 kg sisältäen säilityslaukun, pumpun ja korjaussarjan. Ehkä 32 kg oli paino myyntipakkauksessa?


      • tilavuus

        Varsinkin lyhyissä veneissä pyöreäperäinen antaisi paljon enemmän sisätilaa. Tuossa veneessä ponttoonit ulottuvat turhaan perälaudan takapuolelle.


      • 28m
        Joakim1 kirjoitti:

        Mikä vika 230 cm kumiveneessä on 2-3 hengelle? Meillä on ollut usein koko neljän hengen perhekin tuossa. En tiedä mikä jolla sinulla on, mutta meillä on Bilteman edellinen malli: http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/25-0490_man.pdf

        Tuolle luvataan 350 kg kantavuus.

        Manuaalin 32 kg paino ei taida olla lähellekään oikein. Punnitsin sen matkalaukkuvaa'alla ja henkilövaa'alla. Painoksi tuli 26-29 kg sisältäen säilityslaukun, pumpun ja korjaussarjan. Ehkä 32 kg oli paino myyntipakkauksessa?

        Oman 230 cm kumiveneeni ilmoitettu kantavuus on 240 kg / 2 1 hlöä. Käytännössä siinä edes kaksi ei ole enää optimi vaan se kastelee kulkijat herkästi. Kyllä tuollakin 2 aik lapsi menee (hyvissä olosuhteissa) turvallisesti kuten valmistaja lupaa, mutta se ei muuta sitä että parhaimmillaan se on 1 hengellä.

        Ap. kysyjän 160 cm veneessä on 36 cm ponttoonit, joten se kantanee ihan hyvin sen yhden hengen joka veneeseen mahtuu ja valmistaja sallii, mutta kokonsa vuoksi on varmaan herkkä roiskimaan vettä kulkijan päälle ja pirun keikkuvainen.


      • Seppomrtti

        Perälaudan taakse ulottuva osa ponttooneita on tarpeellinen moottorilla ajossa. 200cm kevyt jolla yhden hengen kuormalla nousi pystyyn ja tuntui kippaavan jo pienimmällä Hondalla jos kaasun avasi äkkinäisesti. Pyöreäperäiset kuten aikaan kallis Avon Redstart hypalon jolla ilman perälautaa on moottorille huono alusta. Moottorin kiinnityshäkkyrä oli hankala ja soutelin mieluummin. Kumijollien pituuden lisäksi leveys ja ponttoonien halkaisija vaikuttavat vakavuuteen kuormattavuuteen


      • 3dtender
        Joakim1 kirjoitti:

        Mikä vika 230 cm kumiveneessä on 2-3 hengelle? Meillä on ollut usein koko neljän hengen perhekin tuossa. En tiedä mikä jolla sinulla on, mutta meillä on Bilteman edellinen malli: http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/25-0490_man.pdf

        Tuolle luvataan 350 kg kantavuus.

        Manuaalin 32 kg paino ei taida olla lähellekään oikein. Punnitsin sen matkalaukkuvaa'alla ja henkilövaa'alla. Painoksi tuli 26-29 kg sisältäen säilityslaukun, pumpun ja korjaussarjan. Ehkä 32 kg oli paino myyntipakkauksessa?

        Joakimilla on omakohtaista kokemusta Bilteman jollasta, sen materiaali lienee jotain muuta kuin parhaaksi yleisesti ottaen tiedettyä Hypalonia. Onko Bilteman jollan kulutuskestävyys ollut ongelma / rajoittanut jollan käyttöä?
        Aloittaja etsii KEVYTTÄ jollaa ( heikon selkänsä vuoksi, niin myös minä), onko Suomen saaristo - tender käytössä kulutuskestävyys todellinen ongelma? Keveys&hinta&kestävyys&ajettavuus on mahdoton yhtälö, heikkoselkäiset painottavat keveyttä muitten ominaisuuksien kustannuksella. 3dtenderillä on näemmä myös hypalon-malli tuplahintaan, paino 16,9 kg. 3dtenderin videolla 1,6 metrinen menee yksi kyydissä hassusti nokallaan, moottorin kanssa kelluisi ehkä paremmassa asennossa, 2 kyydissä kelluisi ehkä liian syvällä?


      • Joakim1
        3dtender kirjoitti:

        Joakimilla on omakohtaista kokemusta Bilteman jollasta, sen materiaali lienee jotain muuta kuin parhaaksi yleisesti ottaen tiedettyä Hypalonia. Onko Bilteman jollan kulutuskestävyys ollut ongelma / rajoittanut jollan käyttöä?
        Aloittaja etsii KEVYTTÄ jollaa ( heikon selkänsä vuoksi, niin myös minä), onko Suomen saaristo - tender käytössä kulutuskestävyys todellinen ongelma? Keveys&hinta&kestävyys&ajettavuus on mahdoton yhtälö, heikkoselkäiset painottavat keveyttä muitten ominaisuuksien kustannuksella. 3dtenderillä on näemmä myös hypalon-malli tuplahintaan, paino 16,9 kg. 3dtenderin videolla 1,6 metrinen menee yksi kyydissä hassusti nokallaan, moottorin kanssa kelluisi ehkä paremmassa asennossa, 2 kyydissä kelluisi ehkä liian syvällä?

        Materiaaliksi mainitaan "PVC 1100 Decitex". Tuo jälkimmäinen kuvaa paksuutta en osaa sanoa onko erityisen paksu tai ohut muihin verrattuna. Kaipa se näkyy aika suoraan painossa miten paksua kangas on?

        Meillä ei ole ollut moottoria tuossa (kerran kokeiltu) ja muutenkin käyttö on ollut melko vähäistä ehkä 3 viikkoa vuodessa viitenä kesänä. Yksi pieni viilto on tullut. Se vuosi sen verran, että pumpata piti joka toinen päivä. Paikkasin sen mukana tulleella paikkaussarjalla kauden jälkeen. Luultavasti viilto tuli laiturilaudoituksesta törröttäneestä naulankannasta.

        On toi muutaman kerran vedetty rantakivikkoon eikä muutenkaan ole hirveästi varottu. Purjehdittaessa jolla on ollut poikittain veneen perässä irti vedestä (tai säilytyslaatikossa pakattuna). Mitään muuta ei ole hajonnut ja jolla on edelleen melkolailla uuden näköinen.

        Tälle kaudelle tuli tosiaan Biltemalle uusi jollamalli, josta ei ole mitään kokemusta. Nopeasti katsottuna ero ei ole suuri.


      • seppomartti

        Hypalonista tehdyt jollat ovat muuttuneet harvinaisiksi. Lienee hintakysymys. PVC- jollat halpamaissa valmistettuna ovat syrjäyttäneet ne. Onneksi hintakin on kovasti pudonnut .
        Kevyen pvc-jollan materiaali on käsin tunnustellen ohutta ja esim Välimeren rantojen kalkkikivet ovat niin teräviä, että herkästi tulee pieni viiltoja. Joutuu varomaan enemmän kuin meidän silokallioilla. Saumaukset eivät minusta ole heikentyneet.


      • Vinssillänostetaan
        3dtender kirjoitti:

        Joakimilla on omakohtaista kokemusta Bilteman jollasta, sen materiaali lienee jotain muuta kuin parhaaksi yleisesti ottaen tiedettyä Hypalonia. Onko Bilteman jollan kulutuskestävyys ollut ongelma / rajoittanut jollan käyttöä?
        Aloittaja etsii KEVYTTÄ jollaa ( heikon selkänsä vuoksi, niin myös minä), onko Suomen saaristo - tender käytössä kulutuskestävyys todellinen ongelma? Keveys&hinta&kestävyys&ajettavuus on mahdoton yhtälö, heikkoselkäiset painottavat keveyttä muitten ominaisuuksien kustannuksella. 3dtenderillä on näemmä myös hypalon-malli tuplahintaan, paino 16,9 kg. 3dtenderin videolla 1,6 metrinen menee yksi kyydissä hassusti nokallaan, moottorin kanssa kelluisi ehkä paremmassa asennossa, 2 kyydissä kelluisi ehkä liian syvällä?

        Etsitään siis kevyttä jollaa heikon selän takia. Itselläni on selkäongelma ja ikääkin reippaasti yli 70, mutta en koe jollan painoa (23kg) minkäänlaiseksi omgelmaksi . Ei kai jollaa tarvitse nostaa muuta kuin vinssaamalla! Huonoselkäisenä vinssaan jollan spinnufallilla veteen ja vedestä ylös ilman, että heikko selkäni rasittuu mitenkään. Perämoottorin (12 kg) olen kiinnittänyt jollaan jo ennen sen veteen laskemista. Sekin säästää selkää! Irroitan prutkun vasta, kun olen vinssannut kumijollani takaisin kannelle. Mielestäni käytännössä ei ole juurikaan eroa onko jolla moottoreineen 10-15 kg kevyempi tai painavampi. Aivainkysymys on riittävän iso fallivinssi! Jollan vinssaaminen kannelle on kevyempää kuin genuan skuuttaaminen navakassa tuulessa.


    • paattikuminen

      Kun harkitsette Bilteman kumivenettä niin huomatkaa että tänäkesänä myynnissä ollut malli ei ole sama kuin se testeissäkin hyvin pärjännyt aikaisempi malli. Ulkonäöltä ovat samanlaiset mutta nykyinen on ainakin hieman pienempi. Muista "kevennyksistä" en tiedä.

    • 3dtender

      Olen Ranskassa soutanut tosi pienellä kumpparilla, varmastikin alle 2 m, siinä oli kuitenkin moottorin kiinnitys-mahdollisuus, eikä painanut juuri mitään, mutta oli kuiternkin kumia eikä muovia. Merkki oli 3dtender, löytyy varmasti ranskalaisista netti-venekaupoista. Uusi-seelantilaiset tekevät myös n. 10 kg kumpparia (siis apujollaa, ei lelua), merkkiä en muista mutta löytynee netistä.
      - Nämä siis kun kriteerinä on paino & käytettävyys satunnaisesti apujollana, oikeat kumpparit tedään kaiketi Hypalonista joka maksaa tuplasti.

      • kokemustaon

        Hypalon kestää mutta myös painaa tuplasti, ei siten ole paras materiaali kun keveyttä haetaan. Moni onkin jo todennut että kaikista pienimmät ei ole kovinkaan kuivia jos yhtään tuulee.


    • melatex

      Myy perämoottori, souda ja käytä selkääsi sekä käsiäsi niin jaksat nostella jotain. Tuossa pienessä Telamexissa jalkatila näyttää lyhyeltä, se vaatinee lootus-asennossa olemista.

    • rippipaatti

      Bombard Ax2 18 kg ja 240cm on ollut hyvä ja kevyt.

    • 3dtender

      3dtender löytyy osoitteesta http://www.3dtender.com/ANNEXE-PLIABLE-136-55-0-1.html
      Kevyin malli on 9,6 kg, niitä on myös pyöreäperäisinä, joissa lienee kuitenkin paikka moottorille. Hinta-tason voi tarkastaa osoitteesta discount-marine.com. Kumppari on ranskaksi Annexe gonflable.

      • seppomartti

        No siinähän se on musta kiinalaisvalmisteinen pvc- jolla, jonka ostin Martiniquelta. Viimeisen 200 näyttelyjollan sain halvalla. Kevyempi oli kuin muistin tai sitten airot, palkeet ja reppu selittää eroa. Esitteluvideosta näkee kuinka hutero se on hennon tytön soutaessa. Moottorilla pikku aallokossa 2h kuormalla tuntui epävarmalta. Jos nyt ostaisin niin valitsisin 250- mallin. 14,5kg ja kuormauskyky 450kg on aika kova yhdistelmä. Ei sitten kestä hyvin rantakallion särmiä, mitä joku yllä kyseli


      • wqsarere
        seppomartti kirjoitti:

        No siinähän se on musta kiinalaisvalmisteinen pvc- jolla, jonka ostin Martiniquelta. Viimeisen 200 näyttelyjollan sain halvalla. Kevyempi oli kuin muistin tai sitten airot, palkeet ja reppu selittää eroa. Esitteluvideosta näkee kuinka hutero se on hennon tytön soutaessa. Moottorilla pikku aallokossa 2h kuormalla tuntui epävarmalta. Jos nyt ostaisin niin valitsisin 250- mallin. 14,5kg ja kuormauskyky 450kg on aika kova yhdistelmä. Ei sitten kestä hyvin rantakallion särmiä, mitä joku yllä kyseli

        >>kuormauskyky 450kg

        Kannattaa suhtautua epäillen tuohon 450 kg:n kuormauskykyyn.
        Tuossa 250-mallissa on noin 5 metriä ponttoonia. Vähän epämääräistä onko ponttoonien halkaisija 34 vai 40 cm.
        5 metriä halk. 34 putkea on tilavuudeltaan 0,45 kuutiometriä. Eli "kokonaiskantavuutta" on 450 kg. Tarkoittaa että vene on kokonaan vedessä eli käytännössä upoksissa 450 kgkuormalla. ;)
        Jos putket olivat halk. 40 cm, niin sillloin kokonaiskantavuus 630 kg. Tuolloinkin 450 kg kuormalla vesiraja olisi reilusti yli ponttoonien puolivälin.
        Eli todellinen käytännön kantavuus on ihan jotain muuta...


      • Joakim1

        Miksi lasket kantavuutta vedellä täytettynä? Silloinkin unohdit ilmapohjan, joka on ehkä 100 litraa. Tuskin menee 34 cm putkilla vesiraja yli ponttoonien puolivälin ellei vene ole vettä täynnä 450 kg:lla.

        Meillä on tuossa Bilteman kumiveneessä, joka on pienempi ja luvattu kantavuus 350 kg, ollut varmasti 300 kg eikä ollut pienintäkään huolta siitä, että vettä olisi tullut sisään.


    • qwsderer

      (Nämä eivät ole kaikkein parhaita purjeveneen apuveneitä, kangas ei kestä rankkaa käsittelyä... mutta eipä kumivenekään...)

      Jos haluaa todella *kevyttä* venettä, niin kannattaa unohtaa kumiveneet.
      Dacron-kankaasta, puurimoista ja kevlar-vahvikkeista tehdyt Geodesic Airolite-veneet päihittävät kumiveneet. Esim. tässä 6,8 kiloinen vene kantaa aikuisen miehen
      https://www.youtube.com/watch?v=Pg73ZLJW2RA
      Kohdassa 2:40 näkee miten nopeasti ja varmasti vene kulkee melomalla verratuna kumiveneen soutamiseen (3tender-sivut).

      Lisä tietoja http://gaboats.com/boats/, esim. Classic 12 vene näyttää aika kyvykkäältä... ja on siellä ehdotus purkkarin apujollaksikin, Westport Dinghy

      • seppomartti

        Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Kanootteja voi rakentaa keveitäkin. Ketjun aloittaja ja purjeveneen omistajat tuskin ovat kiinnostuneita rimarakennelmista tai kiinteistä jollista. Pieni kumijolla palvelee muita tarkoituksia ja survotaan mahdollisimman pieneksi kun purjehditaan pitemp legi.


      • qwsdere
        seppomartti kirjoitti:

        Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Kanootteja voi rakentaa keveitäkin. Ketjun aloittaja ja purjeveneen omistajat tuskin ovat kiinnostuneita rimarakennelmista tai kiinteistä jollista. Pieni kumijolla palvelee muita tarkoituksia ja survotaan mahdollisimman pieneksi kun purjehditaan pitemp legi.

        ..Laitoin vain tiedoksi mahdollisesti kiinnostuneille. En tarkoittanutkaan että nämä olisivat hyviä apujollia. Yritin sen sanoakin viestin alussa, suluissa. ;)
        Sitäpäitsi gaboats.co -sivulla on muitakin kuin kanootteja, ihan soutuveneitäkin.

        >>"purjeveneen omistajat tuskin ovat kiinnostuneita rimarakennelmista tai kiinteistä jollista"
        Hyvä Seppomartti, minusta tämän palstan tarkoituksena on myös jakaa tietoa, ei pelkästään vastata eksaktisti kysyttyyn kysymykseen. Ottaen huomioon täysin asiattomien viestien suuren määrän, minua hämmästyttää kieltosi "ei tuota viestiä olisi saanut laittaa, ei se kiinnosta ketään". Viestini ei ollut edes tämän hyvin asiallisena pysyneen ketjun turhin ja asiattomin.

        Minusta sinun ei kannata arvailla mistä muut purjeveneen omistajat ovat (tai eivät ole) kiinnostuneet. Anna heidän itse päättää. Tiedän yhden purjeveneen omistajan, joka ei ole tippaakaan kiinnostunut kumiveneistä, mutta pitää kiinteistä jollista ja harkitsee tuollaisen Airolite-veneen rakentamista. Jo tämä yksi riittää kumoamaan väitteesi.


      • seppomartti
        qwsdere kirjoitti:

        ..Laitoin vain tiedoksi mahdollisesti kiinnostuneille. En tarkoittanutkaan että nämä olisivat hyviä apujollia. Yritin sen sanoakin viestin alussa, suluissa. ;)
        Sitäpäitsi gaboats.co -sivulla on muitakin kuin kanootteja, ihan soutuveneitäkin.

        >>"purjeveneen omistajat tuskin ovat kiinnostuneita rimarakennelmista tai kiinteistä jollista"
        Hyvä Seppomartti, minusta tämän palstan tarkoituksena on myös jakaa tietoa, ei pelkästään vastata eksaktisti kysyttyyn kysymykseen. Ottaen huomioon täysin asiattomien viestien suuren määrän, minua hämmästyttää kieltosi "ei tuota viestiä olisi saanut laittaa, ei se kiinnosta ketään". Viestini ei ollut edes tämän hyvin asiallisena pysyneen ketjun turhin ja asiattomin.

        Minusta sinun ei kannata arvailla mistä muut purjeveneen omistajat ovat (tai eivät ole) kiinnostuneet. Anna heidän itse päättää. Tiedän yhden purjeveneen omistajan, joka ei ole tippaakaan kiinnostunut kumiveneistä, mutta pitää kiinteistä jollista ja harkitsee tuollaisen Airolite-veneen rakentamista. Jo tämä yksi riittää kumoamaan väitteesi.

        En tiedä mitä väitettä pitäisi kumota. Kovastihan nämä säikeet aina rönsyilevät. Rimaveneet ja kanootit etenkin itserakennettuina ovat jotain aivan muuta kuin pienin ja kevein purjeveneen kuminen apujolla. Ei nyt ihan heti tule mieleen, että missään olisin nähnyt purjeveneen jollana moisia - vaikka itse omistan kajakin ja inkkarin.


      • qwsdere
        seppomartti kirjoitti:

        En tiedä mitä väitettä pitäisi kumota. Kovastihan nämä säikeet aina rönsyilevät. Rimaveneet ja kanootit etenkin itserakennettuina ovat jotain aivan muuta kuin pienin ja kevein purjeveneen kuminen apujolla. Ei nyt ihan heti tule mieleen, että missään olisin nähnyt purjeveneen jollana moisia - vaikka itse omistan kajakin ja inkkarin.

        Joo... :)
        Pahoittelen kireää äänensävyä viestissä, tuli kirjoitettua huonolla hetkellä...


      • kajakkikannella
        seppomartti kirjoitti:

        En tiedä mitä väitettä pitäisi kumota. Kovastihan nämä säikeet aina rönsyilevät. Rimaveneet ja kanootit etenkin itserakennettuina ovat jotain aivan muuta kuin pienin ja kevein purjeveneen kuminen apujolla. Ei nyt ihan heti tule mieleen, että missään olisin nähnyt purjeveneen jollana moisia - vaikka itse omistan kajakin ja inkkarin.

        Ilmatäytteiset kajakit eivät suinkaan ole harvinaisuuksia purjeveneen apujollina. Kiinteitä kajakakkeja näkee harvemmin purjeveneen kannella, surffilautoja aika usein.
        Eräs pitkänmatkanpurjehtija kehui ilmatäytteistä retkikajakkiaan kovasti, koska se laajensi hänen retkeilyreviiriään veneen ollessa ankkurissa. Muistelen, että myös sy Mantan blogissa kerrottiin ilmatäytteisestä kajakista (vai olisko ollut Hanskin ja Aulin ed. veneen Alaskan reissun blogissa?).
        Puhallettavat retkikajakit ovat selvästi kalliimpia kuin "tavalliset kumijollat".


    • Vierasvene

      Ensimmäinen ei osu ihan aloittajan toiveisiin, eikä taida toi toinenkaan ihan?
      Maailmalla on taidettu nähdä vesijetin moottorilla varustettuja kajakkejakin, mutta jollain amerikkalaisella yksinpurjehtijalla oli pienessä retkiveneessä mukana muovinen päälläistuttava kajakki, jolla hoitui kauppareissut ja rantautumiset. Kannella kulki kätevästi kaidetta vasten ja vei tilaa pikkasen paksummin kuin surffilauta, muttei mahdottomasti kuitenkaan.
      http://www.bearwater.fi/kauppa/kajakit/sit-on-top-_ja_kalastuskajakit/

      Sitten edellä mainitusta rimaveneestä muistui mieleen Whitespot piratesin videossa esiintyvä monitoimijolla, jota tais tyttö banaaniveneeksi nimittää. Taittuu kasaan ja kulkee moottorin lisäksi myös purjeella =)
      https://www.youtube.com/watch?v=-rG5d2Ae-GA

      • KovanJollan

        Puolesta pienempäänkin veneeseen sellainen kaksiosainen kasattava, jonka etu ja takaosa menevät sisäkkäin ja kelvollisen kokoinen mahtuu jo vajaatkin kolmekymmenjalkaisen veneen kannelle - vähän takilasta riippuen babystaagi - vai ei.

        Kumiveneen ne tarpeelliset takasarvet kaappaavat hauskasti keulapurjeen jaluksen kun venonen kannella rötköttää:-(


      • seppomartti

        Tuo skuuttien joutuminen kannella täysinäisenä kuljetettavan kumiveneen alle on merkittävä riesa. Voi joutua käymään kannella ennen vastakäännöstä. Kokeile pistää vene nurinpäin perälauta kiinni mastoon. Ponttoonien takaosasta ohut naru hieman korkeammalle mastoon luultavasti korjaa tilanteen


      • KovanJollan
        KovanJollan kirjoitti:

        Puolesta pienempäänkin veneeseen sellainen kaksiosainen kasattava, jonka etu ja takaosa menevät sisäkkäin ja kelvollisen kokoinen mahtuu jo vajaatkin kolmekymmenjalkaisen veneen kannelle - vähän takilasta riippuen babystaagi - vai ei.

        Kumiveneen ne tarpeelliset takasarvet kaappaavat hauskasti keulapurjeen jaluksen kun venonen kannella rötköttää:-(

        Haulla nesting dinghy löytyy vaikka mitä tai osoitteesta:

        http://www.nestawayboats.com/

        Jolla, jonka voi kasata vasta vesillä, taitettava rib, josta saa myös peräkyttyrät lyttyyn, kajakkeja ym...

        Kokemuksia Plastimar XPA 185 kumpparista, 2h, 2,5 hp ja kovasta 2,3m jollasta. Kumi kulki suojaisilla vesillä saaristossa peräkaaressa poikittain, pitemmällä reissulla nurin keulakannella tai osin lyttyyn tallattuna pressukuomun edessä. Jollasta jälkikasvu tykkäsi, oma pikku pursi mukana ja 2hp koneen voimin voi seikkailla ympäristössä minne ei köliveneellä pääse. Kasattava se ei ole vaan perässä raahattava.


    • Benkku-82

      Oikeasti kevyt kumppari on tämä:
      https://varuste.net/Sevylor Fish Hunter HF280 Käsipumppu?_tu=30022&gclid=CI6H8c3v6scCFeoAcwodMbkJhA

      Ei tuolla hirveästi rantakiviä koluta, mutta muuten täyttää perustarpeet kyllä. Alle 8 kiloa painoa ja yli 300 kg kantavuutta on ihan ok yhdistelmä.
      Aikoinaan oli tuollainen pari kesää sähkömoottorin kera ja hyvin pärjättiin....ja muistaakseni tuo lisävarusteena myytävä perämoottoriteline löytyy vieläkin kellarin perukoilta, jos kiinnostaa.

    • Mielikuvitusta

      Aloittaja kyselee mahdollisimman pientä kumijollaa. Vastauksissa ehdotetaan Buster miniä 111kg, lasikuitupojaista ribiä, rimavenettä, taittunaa faneerijollaa Banana boatia, puhallettavia retkikanootteja....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe