mikä on nopeusrajoitus pyöräteillä

haisunäätä

Kevyenliikenteen väylillä ns. Pyöräteillä pitäisi olla jokinnopeusrajoitus esim 15kmh joka koskisi pyöräilijöitä ja mopoja. Niin liikenne sujuisi näillä väylillä sopuisasti.

39

2577

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2-6

      Mopot eivät ole kevyttä liikennettä. Mopoilla ei saa ajaa kevyen liikenteen väylillä, paitsi jos se on erikseen sallittu.

      Pyörätiellä on sama nopeusrajoitus kuin rinnakkaisella autotiellä. Yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä ei nopeampi pyöräliikenne saa vaarantaa jalankulkijoita jne, joten ajonopeus on sovitettava turvalliseksi.

      • myös-mopo

        "Kevyt liikenne on suomalaisessa liikenteen käsitteistössä muodostettu kattokäsite, jolla tarkoitetaan yleensä kulkemista jalan, rullaluistimilla, potkulaudalla ja polkupyörällä sekä toisinaan jopa mopolla, skootterilla, veneellä, kanootilla, hevosella ja hevosajoneuvolla. Käsitettä ei juurikaan tunneta Suomen ulkopuolella, eikä termille ole vastinetta muissa kielissä. Muualla käytetään osittain vastaavaa käsitettä "suojaamattomat tienkäyttäjät", "unprotected road users" (englanti) ja "oskyddade trafikanter" (ruotsi). Myös Suomessa kevyen liikenteen käsite katsotaan vanhentuneeksi, eikä sitä suositella käytettäväksi."

        Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kevyt_liikenne


      • 2-6
        myös-mopo kirjoitti:

        "Kevyt liikenne on suomalaisessa liikenteen käsitteistössä muodostettu kattokäsite, jolla tarkoitetaan yleensä kulkemista jalan, rullaluistimilla, potkulaudalla ja polkupyörällä sekä toisinaan jopa mopolla, skootterilla, veneellä, kanootilla, hevosella ja hevosajoneuvolla. Käsitettä ei juurikaan tunneta Suomen ulkopuolella, eikä termille ole vastinetta muissa kielissä. Muualla käytetään osittain vastaavaa käsitettä "suojaamattomat tienkäyttäjät", "unprotected road users" (englanti) ja "oskyddade trafikanter" (ruotsi). Myös Suomessa kevyen liikenteen käsite katsotaan vanhentuneeksi, eikä sitä suositella käytettäväksi."

        Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kevyt_liikenne

        Tässä olikin kyse kevyen liikenteen väylistä. Niillä ei ajeta sen paremmin mopoilla kuin skoottereilla ja veneillä.

        Skootteri on muuten moottoripyörä. Moposkootteri on mopo. Miksi skootteri luettaisiin kevyeksi liikenteeksi jos ei muita moottoripyöriä.


      • skootteri.mopo
        2-6 kirjoitti:

        Tässä olikin kyse kevyen liikenteen väylistä. Niillä ei ajeta sen paremmin mopoilla kuin skoottereilla ja veneillä.

        Skootteri on muuten moottoripyörä. Moposkootteri on mopo. Miksi skootteri luettaisiin kevyeksi liikenteeksi jos ei muita moottoripyöriä.

        Tuossa on varmaankin tarkoitettu juuri moposkootteria.


    • spiidkimit

      Keskustoihin tulisi säätää jokin tyyliin 15km/h polkupyörille, jos ei aja autojen seassa. Taajamille 25km/h. Sitten muutoin saa huristella millä nopeudella jaloista pystyy sotkemaan.

      Kuitenkin risteysalueille pitäisi nopeus olla aina tyyliin tuo 15km/h korkeintaan, ja mieluiten suojateiden ylittäminen (pyörätienjatkeet), kävely/hölkkänopeudella.

      • 2-6

        Ajatko sinä autolla kävelyvauhtia risteyksissä sekä liittymien kohdalla joissa olet "etuajo-oikeutettu"?


    • se--tilannenopeus

      Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Syytä kuitenkin muistaa että polkupyörä on ajoneuvo ja kaikkia ajoneuvoja koskee velvoite ajaa sopivalla tilannenopeudella. Nopeusrajoitus on maksiminopeus. Tilannenopeus on usein paljon pienempi kuin maksiminopeus. Mikäli esimerkiksi näkyvyys on huono tai muita tiellä liikkujia on paljon, on nopeus syytä sovittaa alhaiseksi. Näin velvoittaa tieliikennelaki toimimaan.

      • vaikeaa-on-toisille

        Moni pyöräilijä ei osaa ajaa sopivalla tilannenopeudella.


      • tosion_
        vaikeaa-on-toisille kirjoitti:

        Moni pyöräilijä ei osaa ajaa sopivalla tilannenopeudella.

        Tilastojen mukaan vielä useampi autoilija ei osaa oikeaa tilannenopeus saati väistymissääntöjä.


      • Jjjjjkkaa
        vaikeaa-on-toisille kirjoitti:

        Moni pyöräilijä ei osaa ajaa sopivalla tilannenopeudella.

        Ja moni jalankulkija kulkee kuin sonnilauma koko kevyeenliikenneväylän leveydeltä ilman mitään logista käyttäytymistä


      • gillies
        Jjjjjkkaa kirjoitti:

        Ja moni jalankulkija kulkee kuin sonnilauma koko kevyeenliikenneväylän leveydeltä ilman mitään logista käyttäytymistä

        Mitäpä sitä jalkakäytävällä pingottamaan


      • Jjjjjkkaa
        gillies kirjoitti:

        Mitäpä sitä jalkakäytävällä pingottamaan

        kevyeenliikenteenväylästä nyt oli kyse ei aikuinen saa edes ajaa jalkakäytävällä


      • gillies
        Jjjjjkkaa kirjoitti:

        kevyeenliikenteenväylästä nyt oli kyse ei aikuinen saa edes ajaa jalkakäytävällä

        Ei ole olemassa merkkiä kevyen liikenteen väylä. 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -merkissä on jalankulkijalle jalkakäytävä. Se ei ole *pyörätie, jossa saa kävellä* vaan jalkakäytävä.


    • sfjskfjskfjsdklj

      Polkupyörän pakollisiin varusteisiin pitäisi sitten lisätä nopeusmittari ja sen toimintakunto pitäisi tarkastaa vuosittain katsastuksessa. Pakollinen liikennevakuutus ja rekisteröinti ei olisi pahitteeksi sekään.

      • Jjjjjkkaa

        Ja paska katsastukselle ja vakuutukselle... ...ja yltiörahastukselle


    • biker1977

      Liikenne sujuisi sopuisasti, jos liikennesääntöjä noudatettaisiin. Itse pyöräilen usein kovempaa, kuin 15km/h. Keskinopeus lenkeillä n.22km/h. Polkupyörien nopeus ei ole se isoin ongelma liikenteessä. Pyöräilijöiden on myös hyvä tietää milloin autoa pitää väistää ja milloin auto on väistämisvelvollinen. Varsinkin lapsille pitäisi antaa liikenneopetusta. Moni oppii vasta autokoulussa näitä sääntöjä.

      • Anonyymi

        Muun muassa lapsia pitää liikenteessä aina ja joka tilanteessa varoa erityisen paljon.

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."


    • Overspeeder

      Nopeusrajoitus on sama kuin sen rinnakkaisella tiellä.
      Tai kulkuvälineen sallittu max nopeus, jos se on em. alempi (riippuen tilanteesta esim. mopot ja segwayt).

    • Pyöräilijä45

      Mulla on nopeus yleensä 25-40 km/h.
      Vaihtelee mäkien ja tuulen mukaan.
      Myötäisellä ja myötätuulessa menee helposti yli 40km/h.

    • 0111

      Kevyen liikenteen väylää koskevat yleiset nopeusrajoitukset. Kaupungeissa 40km/h ja haja-asutus alueilla 80km/h.

    • Voimajalka

      Mä ajalen normaalisti ihan sellasta 120km/h

    • valkoinenpyörä

      Ai mikä rajoitus, kyllä mä vedän niin täysii ku kulkee aina, jos risteyksessä ei ole liikennettä tulossa niin myös punaisia päin.

    • polkuloiu

      Kevyenliikenteen väylillä ns. Pyöräteillä pitäisi olla jokinnopeusrajoitus esim 15kmh joka koskisi pyöräilijöitä ja mopoja. Niin liikenne sujuisi näillä väylillä sopuisasti.

      pyörätie ei ole mopoille,eikä kävelijöille

      • 10-14

        Pyörätie on usein merkitty myös mopoille sallituksi. Samoin jalankulkijoilla on oikeus käyttää pyörätietä, jos sen yhteydessä ei ole erikseen jalankulkijoille merkittyä osaa. Ja lisäksi heillä on oikeus hortoilla keskellä sitä (koska Tieliikennelaissa ei ole sanottu "on käytettävä reunaa" vaan "on YLEENSÄ käytettävä reunaa").

        Tuo kysymys nopeusrajoituksesta ei ole ihan yksiselitteinen, koska missään ei ole nimenomaisesti säädetty, että pyörätiellä olisi voimassa sen viereiselle ajoradalle merkitty rajoitus. Tieliikennelaissa sanotaan, että "tie" tarkoittaa liikenteeseen tarkoitettua aluetta, jonka voisi ajatella kattavan myös tien yhteydessä olevan pyörätien jopa silloin, kun välissä on oja. Mutta entäs ne pyörätiet, jotka eivät ole autotien yhteydessä? Ja Tieliikenneasetuksessa puolestaan sanotaan, että kielto- ja rajoitusmerkit asetetaan "tien oikealle puolelle", mikä taas vihjaisee, että jos rajoitusmerkki on pyörätien ja ajoradan välissä, niin pyörätie ei kuulu tiehen eikä tietä koskeva nopeusrajoitus ole voimassa.

        Tilannenopeushan on asia, jota ei määritellä numeroina.


      • diiiiipaaadaaaii
        10-14 kirjoitti:

        Pyörätie on usein merkitty myös mopoille sallituksi. Samoin jalankulkijoilla on oikeus käyttää pyörätietä, jos sen yhteydessä ei ole erikseen jalankulkijoille merkittyä osaa. Ja lisäksi heillä on oikeus hortoilla keskellä sitä (koska Tieliikennelaissa ei ole sanottu "on käytettävä reunaa" vaan "on YLEENSÄ käytettävä reunaa").

        Tuo kysymys nopeusrajoituksesta ei ole ihan yksiselitteinen, koska missään ei ole nimenomaisesti säädetty, että pyörätiellä olisi voimassa sen viereiselle ajoradalle merkitty rajoitus. Tieliikennelaissa sanotaan, että "tie" tarkoittaa liikenteeseen tarkoitettua aluetta, jonka voisi ajatella kattavan myös tien yhteydessä olevan pyörätien jopa silloin, kun välissä on oja. Mutta entäs ne pyörätiet, jotka eivät ole autotien yhteydessä? Ja Tieliikenneasetuksessa puolestaan sanotaan, että kielto- ja rajoitusmerkit asetetaan "tien oikealle puolelle", mikä taas vihjaisee, että jos rajoitusmerkki on pyörätien ja ajoradan välissä, niin pyörätie ei kuulu tiehen eikä tietä koskeva nopeusrajoitus ole voimassa.

        Tilannenopeushan on asia, jota ei määritellä numeroina.

        "Ja Tieliikenneasetuksessa puolestaan sanotaan, että kielto- ja rajoitusmerkit asetetaan "tien oikealle puolelle", mikä taas vihjaisee, että jos rajoitusmerkki on pyörätien ja ajoradan välissä, niin pyörätie ei kuulu tiehen eikä tietä koskeva nopeusrajoitus ole voimassa."

        Ei siellä noin sanota, vaan;
        "16 § (29.4.1994/328)
        Kieltoa tai rajoitusta osoittava merkki sijoitetaan tien tai ajoradan oikealle puolelle. "
        Eikä tuollaista vihjausta siis ole, ja KKO:kin on eräässä ennakkopäätöksessään linjannut, että pyörätie kuului tiehen sillä perusteella, että "kärkikolmio" oli risteyksessä ennen pyörätietä, vaikka ajoradan ja pyörätien väliä oli 12 metriä.


    • lakaiskai

      Pyörätie on pyörätie,
      siellä ei kävellä,se on vain pyörälle tarkoitettu tie.
      Jos liikennemerkissä on vain pyörän kuva sinne ei ole
      jalkaisin asiaa.

      • 10-14

        Ei pidä paikkaansa. Tieliikennelaissa nimenomaan sallitaan pienellä reunaehdolla jalankulku pyörätiellä.

        Eli vaikka maastopyörällä kiitävää kokovartalokondomiin pukeutunutta hinttaria miten harmittaisi, niin jarrutettava on ja varottava sitä jalankulkijaa.


      • kolalikai
        10-14 kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Tieliikennelaissa nimenomaan sallitaan pienellä reunaehdolla jalankulku pyörätiellä.

        Eli vaikka maastopyörällä kiitävää kokovartalokondomiin pukeutunutta hinttaria miten harmittaisi, niin jarrutettava on ja varottava sitä jalankulkijaa.

        kerro reunaehdot?
        mul ei ole kokovartalokondomia päällä


      • 10-14
        kolalikai kirjoitti:

        kerro reunaehdot?
        mul ei ole kokovartalokondomia päällä

        Olisit sinä ne voinut itsekin Tieliikennelaista katsoa (pykälä 40, jalankulkijan paikka tiellä), mutta kerrotaan nyt tässä:

        "Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä"

        Tuo "haitatta" on erinomaisen väljä ilmaus. Sekin on haitta, että joutuisi muuten kävelemään 6-7 metriä pidemmälle eli kadun yli.

        Käytännössä tuo siis kieltää jalankulkijalta pyörätien käytön vain sellaisilla kevyen liikenteen väylillä, joissa pyörätie ja jalkäkäytävä kulkevat rinnakkain maaliviivalla erotettuina. Ja sielläkin voi esimerkiksi liukkaus jalankulkijoiden osalla tehdä pyörätien puolella kävelyn lailliseksi.


      • 888888888888
        10-14 kirjoitti:

        Olisit sinä ne voinut itsekin Tieliikennelaista katsoa (pykälä 40, jalankulkijan paikka tiellä), mutta kerrotaan nyt tässä:

        "Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä"

        Tuo "haitatta" on erinomaisen väljä ilmaus. Sekin on haitta, että joutuisi muuten kävelemään 6-7 metriä pidemmälle eli kadun yli.

        Käytännössä tuo siis kieltää jalankulkijalta pyörätien käytön vain sellaisilla kevyen liikenteen väylillä, joissa pyörätie ja jalkäkäytävä kulkevat rinnakkain maaliviivalla erotettuina. Ja sielläkin voi esimerkiksi liukkaus jalankulkijoiden osalla tehdä pyörätien puolella kävelyn lailliseksi.

        Selkeää tekstiä. Komppaan.


      • Huomioithantämän
        10-14 kirjoitti:

        Olisit sinä ne voinut itsekin Tieliikennelaista katsoa (pykälä 40, jalankulkijan paikka tiellä), mutta kerrotaan nyt tässä:

        "Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä"

        Tuo "haitatta" on erinomaisen väljä ilmaus. Sekin on haitta, että joutuisi muuten kävelemään 6-7 metriä pidemmälle eli kadun yli.

        Käytännössä tuo siis kieltää jalankulkijalta pyörätien käytön vain sellaisilla kevyen liikenteen väylillä, joissa pyörätie ja jalkäkäytävä kulkevat rinnakkain maaliviivalla erotettuina. Ja sielläkin voi esimerkiksi liukkaus jalankulkijoiden osalla tehdä pyörätien puolella kävelyn lailliseksi.

        "Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa."

        Jos on väylällä "vieraileva tähti", on syytä olla erittäin varovainen. Reunassa on kuljettava eikä vaikeuttaa tai häiritä väylän normaalia liikennettä.


      • 10-14
        Huomioithantämän kirjoitti:

        "Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa."

        Jos on väylällä "vieraileva tähti", on syytä olla erittäin varovainen. Reunassa on kuljettava eikä vaikeuttaa tai häiritä väylän normaalia liikennettä.

        En huomioi mitään tuollaista. Laki ei siihen velvoita.


      • kuljettavareunassa
        10-14 kirjoitti:

        En huomioi mitään tuollaista. Laki ei siihen velvoita.

        Velvoittahan laki kulkemaan reunassa.


      • 10-14
        kuljettavareunassa kirjoitti:

        Velvoittahan laki kulkemaan reunassa.

        Ei velvoita. Luepa asiaa koskeva kohta (Tieliikennelain 40§, kolmas momentti) uudelleen. Eli tämä virke:
        "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa."

        Ja vitsi on siinä, että toisin kuin sinäkin näköjään kuvittelet, tuossa EI säädetä velvollisuutta käyttää reunaa. Siinä vain kevyesti suositellaan, että olisi ihan kiva, jos niin tekisi.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Ei velvoita. Luepa asiaa koskeva kohta (Tieliikennelain 40§, kolmas momentti) uudelleen. Eli tämä virke:
        "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa."

        Ja vitsi on siinä, että toisin kuin sinäkin näköjään kuvittelet, tuossa EI säädetä velvollisuutta käyttää reunaa. Siinä vain kevyesti suositellaan, että olisi ihan kiva, jos niin tekisi.

        Vanha keskustelu. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Tämä on syytä huomioida.

        Tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


      • Anonyymi
        kolalikai kirjoitti:

        kerro reunaehdot?
        mul ei ole kokovartalokondomia päällä

        Nykyisen tieliikennelain pykälä, joka liittyy aiheeseen.

        "13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

        Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

        Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta."


    • Anonyymi

      Aiheeseen ”kevytliikenne” liittyvät mm. seuraavat väylät, jotka ovat jokainen omanlaisensa ja joilla kuljetaan jokaisella eri tavoin. Väylätyyppi ilmoitetaan liikennemerkillä.

      - Jalkakäytävä (D4)
      - Pyörätie (D5)
      - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä (D6)
      - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain (D7)

      Jalkakäytävää ei tosin aina ilmoiteta liikennemerkillä.

      • Anonyymi

        Ajoneuvon, eli pyörän nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää. Nopeusrajoitus on maksiminopeus ja pyöräilijä on velvollinen sovittamaan nopeutensa väylällä kulkevien jalankulkijoiden mukaan. Lisäksi polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.


    • Anonyymi

      130 kilsaatunnissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe