Mitraaliläpän prolapsi

Terve_sydän

Minulla todettiin mitraaliläpän prolapsi noin 2 kuukautta sitten. Läppävuoto on vain lievä, mutta oireet toisinaan sitäkin vaikeammat. Erikoista minun tapauksessani on, että koskaan ennen minulla ei ole ollut sydänoireita. Oireet alkoivat 3 kuukautta sitten rankan salitreenijakson jälkeen. Ikää minulla on 31. Kerron tässä ketjussa, miten sain tietää koko hemmetin läppäviasta.

Aloitin kuntosaliharrastuksen tammikuussa. Aloin käymään kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa ja tuloksia alkoi tulla nopeasti. Touko-kesäkuun vaihteessa aloitin rankemman saliohjelman ja tein 2 viikkoa putkeen maksimitoistoja isoilla painoilla. Kaikki sujui tähän asti oireettomana, mutta sitten oireeni alkoivat rajusti. Parina iltana huomasin nukkumaan mennessäni, että sydän muljahtelee ja jättää lyöntejä välistä. Lisälyöntejä esiintyi jatkuvasti, myös päivisin huomasin lisälyönnit ranteesta kokeilemalla. En saanut nukuttua moneen yöhön ollenkaan ja hikoilin öisin. Epäilin heti ylikuntoa ja lopetin salilla käynnin toistaiseksi. Ylikuntoa tämä ei kuitenkaan valitettavasti ollut.

Ajattelin, että oireet häviävät itsestään ajan kanssa. Lisälyöntejä alkoi esiintyä enemmän ja nukkuminen oli vaikeaa. Minulle alkoi ilmaantua myös hengenahdistusta ja huimausta. Toisinaan hengenahdistus oli hyvin vaikeaa ja sitä esiintyi päivittäin. Hengästyin huomattavasti kevyessä kävelyssä. Vasemman rinnan kohdalla tuntui pistoa ja repivää tunnetta. Seurasin tilannetta kolme viikkoa, mutta muutosta parempaan ei tapahtunut. Päätin mennä vihdoin lääkärille.

Verikokeita otettiin ja kaikki veriarvot olivat normaalit, myös verenpaine oli normaali. Sain lähetteen kardiologille, joka teki sydämen ultraäänitutkimuksen. Kardiologi sanoi, että minulla on lievä mitraaliläpän vuoto. Hän ei löytänyt muuta vikaa sydämestäni ja sanoi, että sydän on terve. Kardiologi määräsi myös Holtter-tutkimuksen, jossa ei löytynyt mitään poikkeavaa lisälyöntejä lukuun ottamatta. 24 tunnin Holtterissa todettiin noin 10 000 lisälyöntiä.

Kardiologi totesi, että lisälyönnit johtuvat mitraaliläpän prolapsista ja vuodolle ei voi tehdä mitään, koska vuoto on niin pieni. Oireita voi lievittää ainoastaan rytmihäiriölääkkeillä, mutta lääkkeitä täytyisi syödä pitkäaikaisesti, jopa loppuelämän ajan. Kardiologin mielestä lääkityksellä ei ole vuodon etenemisen kannalta mitään merkitystä ja lääkkeet eivät paranna itse läppävikaa. En siis halunnut aloittaa lääkitystä. Kardiologi mainitsi, että voin elää ihan normaalia elämää. Kysyin läppävuodon ennusteesta ja hän mainitsi, että todennäköisesti vuoto lisääntyy vuosien saatossa, kun sydän vanhenee. Siihen voi kuitenkin mennä jopa useita kymmeniä vuosia. Itse en voi läppävuodon kehittymistä estää millään elintapamuutoksilla.

Ihmettelin, miksi läppävian oireet ilmaantuivat vasta nyt, 30 ikävuoden jälkeen. Kardiologin mielestä laukaiseva tekijä oli raskas kuntosaliharjoittelu ja painojen nostaminen. Hän mainitsi, että raskaiden painojen nostaminen nostaa verenpainetta ja lisää rytmihäiriöitä. Taustalla piilevä läppätaipuma aiheuttaa oireet. Kardiologi ei kieltänyt vielä kuntosalia, mutta hän kehotti vaihtamaan harrastusta, mikäli oireet pahenevat. Hän määräsi ultraäänitutkimuksen 3 vuoden päähän.

En ole käynyt kuntosalilla 3,5 kuukauteen, mutta aion taas aloittaa salitreenin hissukseen. Hengenahdistus ja rintakipu on vähentynyt lähes olemattomiin salitauon aikana. Eniten harmittaa, jos joudun luopumaan rakkaasta harrastuksesta. Mitraaliprolapsi on ilmeisesti aika harvinainen vika, koska yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan sitä esiintyy vain 2,4 %:lla tutkituista. Haluaisin mielelläni kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä aiheeseen liittyen.

5

3035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämäoon

No eihän ne lääkärit kiellä mitään,vaan asia pitää itse ymmärtää,kun kerran noin selvästi sen huomaat olossasi!Itselläni on myös mitraaliläpässä ollut vuototupsahduksia sydänkohtauksen jälkeen,asiaa seurataan puolen vuoden välein ultralla.Vältän ponnisteluja,harrastan liikuntaa iisisti,sauvakävelyä,vesitreeniä,kahvakuulaa.pyöräilyä.Ponnisteluja kannattaa välttää,aortta räjähtää jos painetta kertyy liikaa,kun läppä valskaa!

• Terve_sydän

Läppävikojen hoidossa näyttää olevan monenlaisia näkökantoja. Vaikeinta läppävikaiselle on, kun ei ole selkeää linjaa, miten pitäisi toimia tai miten ei pitäisi toimia.

Joissakin lähteissä kehotetaan harrastamaan vain kevyttä liikuntaa, kun taas toisten lähteiden mukaan liikuntaa ei tarvitse rajoittaa. Eikö alan asiantuntijan pidä antaa luotettavaa tietoa potilaalle, mikä on parasta läppävian hoidon ja ennusteen kannalta? Mielestäni kyllä. Keskustelufoorumeita lukiessani huomasin, ettei lääkäri yleensä kehottanut rajoittamaan liikuntaa vaan kehotti mieluummin elämään normaalisti. Näin siis, kun vuoto on pieni.

Törmäsin ulkomaalaiseen verkkosivuun jossa oli mainittu, että liikunta on hyödyksi läppävikaiselle ja se voi vähentää prolapsista johtuvia rytmihäiriöitä. Erään suomalaisen sivun mukaan läppävian hoitoon vaikuttaa ainoastaan vuodon vaikeusaste eivätkä oireet. Itselläni esiintyy toisinaan huimausta, mutta muut oireet ovat ainakin toistaiseksi hävinneet. Tosin huimaus voisi selittyä alhaisella verenpaineella. Ilmeisesti valtaosa läppävikaisista ihmisistä ei edes tiedä läppävian olemassaolosta.

Kardiologi mainitsi, että kovat ponnistelut ja nostamiset kohottavat verenpainetta, mikä voi lisätä vuotoa. Miten on kovan aerobisen liikunnan esimerkiksi pyöräilyn laita. Voiko tehokkaasta pyöräilystä olla haittaa? Kevyellä liikunnalla ei ole kuntoa kohottavaa merkitystä ja siksi haluaisin liikkua tehokkaasti.

• bisobrololia

No kyllä minun kokemukseni mukaan myös matalasykkeinen,toistuva liikuntasuoritus on hyväksi!Ei sen tarvi olla kauheaa ponnistelua ja rehkimistä,itselläni sydämen pumppausvoima on merkittävästi kohonnut vuosien mittaan.Minulla on harvinainen sydänsairaus,jossa täytyy välttää kovaa sykkeen nousua,koska se voi johtaa kammiovärinään hetkessä!Siksi minulla on defilloiva sydämentahdistin,ja kova annos beetasalpaajaa iltaa aamua.Mutta tärkeää on että pystyn liikkumaan,edes tällä tavoin,koska se vie minua eteenpäin,ja oloni kohenee.

• maltti_liikunta

"En ole käynyt kuntosalilla 3,5 kuukauteen, mutta aion taas aloittaa salitreenin hissukseen. Hengenahdistus ja rintakipu on vähentynyt lähes olemattomiin salitauon aikana. Eniten harmittaa, jos joudun luopumaan rakkaasta harrastuksesta."

Kerroit ennen vahvempien sydänoireiden alkua aloittaneesi / siirtyneesi maksimipainoilla treenaamisen, joka antaa ymmärtää että olit massan ja voiman kasvattamisen tavoitteessa (?).

Jokainen lähestyy treenejä omalla tavallaan, mutta itse en koskaan ole osannut sisäistää tuota massan ja 'kaappiuden' hakuista treeniä.

Itse näen sen parhaimmillaan yleiskunnon ja terveyden edistäjän roolissa.

Taannoin ulkolaisen kanavan dokumentissä muuan _geenispesialisti tri_ totesi, että meillä kaikilla on geeperimäinen perus-ruumiinrakenne ja geeniperäinen ideaalipano, josta ei saisi paljoa poiketa suuntaan eikä toiseen, sillä ko. poikeama on geneettisesti henkilölle kuin 'luonnoton stressitila' ja se riskeeraa olla vahingollinen pidemmällä aikavälillä.

Sitten juurikin tietyllä selektiivisellä ruokavalion painotuksella ja kovilla treenelillä ajataan keho geeniperäisesti ajatellen 'luonnottomaan tilaan' joka aikaansaa 'geenistressiä' (viimeksimainittu oma termini tri:n kommenteista).

Näkisin, että parhaimmillaan salitreeni olisi tuota geeniperäistä ruumiinrakennetta ja painoa mukailevaa, ylläpitävää, sekä hyvää yleis-peruskuntoa ja enekaikkea _terveyttä_ ylläpitävää sen sijaan, että haettaisiin suurempaa mittanauhan näyttämää ja ehdottomia maksimipanoja. Tokihan lihaskunnon ylläpito edellyttää vastetta.

Toivottavasti salitreeniä muokkaamalla saisit sitä kuitenkin jatkettua. Ehkä tavoitteita ja treenitapoja sopettamalla se on edelleen ok.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5608
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4237
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      155
      2193
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      128
      1760
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe