näkeekö kukaan mitään yhteistä unissani?

muutamaunitänne

”Kriton, olemme Asklepiokselle velkaa kukon. Uhratkaa se hänelle, älkää unohtako!”

huojuvat lavat 4v
uimahalli, lentokone, puisto 16v
Tukholma, suo käärme, kaksi hohtavaa hahmoa 32v
Kultainen järvi 35v
metsäaukio, pata, vanaha mies, 35v
hohtava miekka, suo 35v
järvi onki kala isoäiti 41v
lumi, talo, auto korkea mäki 45v

Jos jollain on mielenkiintoa katsoa unia. Näettekö niissä mitään yhteistä?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkökulmia

      Eipä saa oikein otetta noihin yksittäisiin sanoihin, unet on aina sen verran henkilökohtaisia juttuja että niiden visuaalinen ympäristö ja niissä tapahtuneet asiat olisi hyvä myös selostaa, muuten niihin on vaikeaa saada ulkopuolisen minkäänlaista otetta. Sulla on kuitenkin erotettavissa hyviä ja valoisia ja kultaisia näkyjä unissasi : kaksi hohtavaa hahmoa, Kultainen järvi, hohtava miekka esimerkiksi. Jo nämä lupaavat unissa kalliita ja ainutlaatuisia asioita, tosin kahdessa ensimmäisessä näyssä mukana on "suo" johon taasen nämä kallisarvoiset asiat voivat upota. Joten sinun on parempi tulkita unesi ja niiden taustat itse, yksittäiset sanat eivät aukea helposti jollei näe mitä niille tapahtuu, mikä on niiden lopputulos. Yritä kirjoittaa koko unimaailman tapahtuma ylös, se aukeaa sinullekin silloin paremmin auki, kun sitä voi tarkastella omana erillisenä kokonaisuutena. Se alkaa elää silloin omaa elämäänsä jota unennäkijä itse pystyy tarkastelemaan.

      • muutamaunitänne

        Kiitos paljon kommentista. Selvennän vielä:
        Laitoin unista tarkemmat kuvaukset eri kommentteihin, mutta halusin selventää, että ne ovat minun uniani ja itse koen, että niissä näkyy jonkinlainen jatkumo.
        Ajatukseni on, että niitä pitäisi tarkastella kokonaisuutena, ei erillisinä unina, joita ne toki ovat - ja niitä voitte vapaasti tulkita sellaisinaan. Jos joku näkee kokonaisuudessa jotain muuta, mielelläni kuulen mielipiteitä.


      • näkökulmia
        muutamaunitänne kirjoitti:

        Kiitos paljon kommentista. Selvennän vielä:
        Laitoin unista tarkemmat kuvaukset eri kommentteihin, mutta halusin selventää, että ne ovat minun uniani ja itse koen, että niissä näkyy jonkinlainen jatkumo.
        Ajatukseni on, että niitä pitäisi tarkastella kokonaisuutena, ei erillisinä unina, joita ne toki ovat - ja niitä voitte vapaasti tulkita sellaisinaan. Jos joku näkee kokonaisuudessa jotain muuta, mielelläni kuulen mielipiteitä.

        Huomasinkin uniesi eri kuvaukset heti tuon kirjoittamani kommentin jälkeen, ja kirjoitin yhden tulkinnan siitä valkopartaisesta miehestä välkkyvän miekkansa kanssa. Voithan sinä yrittää löytää uniisi yhdistäviä tekijöitä, siis yhteisiä visuaalisuuksia ja tapahtumia jotka sitoisivat ne yhteen, symbolisia yhteneväisyyksiä olet jo löytänytkin kuten siellä toisessa kommentissa esitin. On mielenkiintoista ajatella kaikkien näkemiensä unien tosiaan olevan jonkinmoinen iso kokonainen jatkumo yhdelle ihmiselle, kuten olet asiaa miettinyt, unethan ovat hyvin henkilökohtainen asia, ja niitä näkee kerralla aina vain yksi ihminen.

        Aloituksellisesti lähtökohtasi yritykseen on siis ihan oikea.

        Itse näköjään rajaan heti pois kaikki ns. purku-unet ja vähemmän merkittävät unet ja yritän etsiä muutamia merkittävimpiä unia joille sitten yhteinen mahdollista punaista lankaa.


    • Muistan muutamia noista ja olen yrittänyt jokusta tulkitakin. Minusta ainakaan tulkitsemissani unissa ei ole samanlaisia tunteita taikka ajatuksia taustalla. En ole kuitenkaan ajatellut niitä saman henkilön näkemiksi.

      Voi olla, että palaan niihin vielä.

    • Tulkitsin aiemmin huojuvat lavat-unen liittyvän kodista lähtemiseen. Jos olit sitä nähdessäsi 4 vuotias, uni ei luonnollisestikaan voi liittyä kodista lähtemiseen lopullisesti.

      Unessa astuit kotisi ikkunasta ulos eli poistuit turvallisesta kodistasi. Maailma oli hyvin erikoinen ja huojuva. Jouduit tekemään paljon töitä pysyäksesi jo ensimmäisellä lavalla.

      Tämä voisi kuvastaa lapsen ajatuksia ja pelkoja ulkomaailmasta kodin ulkopuolella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2287
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      174
      1369
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1167
    4. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1078
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1067
    6. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      89
      1053
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1005
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      937
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      910
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      63
      822
    Aihe