Voiko pessimististä tulla optimisti?

Beessi

Voisiko pessimisti oppia optimistiksi?
Olen vahvasti pessimisti/realisti.Perus pessimistinä olen tyytymätön asian tilaan. Olen todennut, että asenne ratkaisee-jos ei kaikkea niin ainakin paljon. Uskon, että olemalla positiivisempi, elämä olisi vähän helpompaa.Tai olisiko oikeampaa sanoa, että se tuntuisi helpommalta.

Joka tapauksessa haluaisin opetella olemaan positiivisempi. Teoriassa olen asiasta vähän jyvällä; pitäisi yrittää keskittyä pieniinkin hyviin asioihin. Normaalitilanteessahan tuo onnistunee ainakin silloin tällöin. Mutta entä sitten kun mieli on maassa ja väsyttää. Mistä silloin löytää voimaa etsiä asioiden hyviä puolia, jos muutenkin tuntuu että hädin tuskin jaksaa muutenkaan? Mistä voimaa jatkaa yritystä silloinkin kun yrittäminen tuntuu toivottomalta?

Kertokaa mitä ajattelette? Entä olisiko jollain peräti käytännön kokemusta tällaisesta asiasta? Onko joku teistä onnistunut muuttumaan positiivisemmaksi ja jos niin miten?

23

427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realiteetin.taju.säilyy

Sellaisiakin tutkimuksia on,että positiivinen tai negatiivinen asenne olisi jkv. perinnöllistä, mutta niinhän kaikki.Kirjakaupat ja kirjastot ovat pullollaan itsehoito- ja elämäntaito-oppaita.Ko.laisilla kursseilla jotkut hankkivat elantoa itselleen Suosittelen jonkin kurssin käymistä. Otat niistä itsellesi sen, mikä sopii. Älä tee tarjotuista opeista uskontoa itsellesi. -Kansalaisopistoissakin on väilllä tällaisia kursseja. -Ja asiat eivät mustavalkoisia. Jos lisäät muutamiakin plussia ajattelusi ja tunteisiisi, sekin on jotakin.

• kolikonkääntöpuoli

Ja varmasti voi. On totta, toiset ovat enemmän melankoliaan ja pessimismiin taipuvaisia jo luonteensa puolesta, mutta aina voi heikkoja piirteitään kehittää. Se on hyvä lähtökohta, että tiedostaa itsessään tosiasian ja silloin voi tietoisesti alkaa harjoittelemaan myönteistä, positiivista ja valoista elämänasennetta: jos loma on puolivälissä niin siitä on vielä toinen puoli kulumatta, kesä oli sateinen ja viileä, mutta ensi kesä voi olla jälleen lämmin ja aurinkoinen. Kun alkaa masentaa, niin mieti ja jopa kirjaa, mikä on ollut tänään hyvin. Kuuntele hyvää musiikkia, harrasta iloisten ihmisten seuraa. Älä kuuntele ja katsele ikäviä ohjelmia. Tulevaisuus voi näyttää synkältä, mutta se voi yhtä hyvin yllättää iloisesti. Muistele menneisyydestä myös kivoja asioita ja jos olet möhlinyt, niin käännä ne opiksi ja ajattele, että tulevaisuudessa voin olla viisaampi. Ja mikä ei tapa niin se vahvistaa. Ja vaikeudet antavat elämälle syvällisemmän merkityksen: ymmärrät myös heitä, joilla ehkä tänään on vaikeaa.

• UmpiRealisti

Ihminen on pohjimmiltaan sellainen kuin on. Omia ajatusmalleja voi tietysti muuttaa, mutta se tapahtuu vain tapauskohtaisesti ja asia kerrallaan, ei yleisellä tasolla. Itse olen saman tapainen tyyppi kuin aloittaja, enkä tahdo millään nähdä mistään asiasta mitään muuta kuin korkeintaan realistisen muutoksen. Ja harvemmin suunta on mairitteleva tänä päivänä.

Ihmettelen ylioptimisimia enemmän kuin mitään muuta asiaa maailmassa. Miksi pitää valehdella itselleen? Jos joku asia ei ole kondisessa niin ei se siitä ajattelumalleilla muuksi muutu. Asialle täytyy siis tehdä myös jotain.

Jos joku näkee tämän heken Suomen tilanteessa jotain positiivista, niin sen kuin vain. Jos se optimistinen näkymä on yhtä kuin helvetin kovat haasteet, niin silloin on osunut aivan oikeaan. Asia on kylläkin niin, että ne jotka väkisin vääntävät kaikki pielessä olevat jutut pelkiksi onnistumisiksi, saavat aikaan vain takaperin menoa. Ja sehän johtuu juuri siitä että kaikki on perustunut silloin valheeseen, ei realistiseen tilanteeseen. Suomen hallitus on tehnyt köyhimmälle kansanosalle juuri näin. Ja porukka luulee, nimenomaan luulee, että ne toimet vetävät meidät suosta. Eivät vedä, siihen tarvitaan ihan muut konstit kuin eläkeläisten kurittaminen.

Pessimismi on luonteenominaisuus jota tulee vastaan todella harvoin, jos ollenkaan. Eipä tule mieleen että olisin varsinaista pessimistiä koskaan edes tavannut. Johtuisiko siitä, että sellaiset tyypit jättävät uppoavan laivan aivan ensimmäisenä? Realismi ja pessimismi sotketaan todella monesti toisiinsa, koska molemmissa otetaan huomioon myös asioiden huonot puolet. Ja yleensä, vastoin yletöntä optimismia, niitä on melkein enemmän kuin pelkkiä positiivisia.

Yhteenveto on siis se, että yletön positiivisuus tai pessimismi eivät ole mitään eteenpäin vieviä voimia. Katsokaa nyt vaikka Stubbia. Äijä pelleilee kännykkänsä kanssa kuin jokin vitun klovni. Se on sitä "positiivisuutta" parhaimmillaan. Realisti ymmärtää, että se kaikki on vain pelkkää hämäystä ja pintaa.

• optimismilla.selviytynyt

Toivoa ei saa hukata.

• komppaaja

Yhdyn mainitsemaasi. Miksi pitäisi ajatella esim. "Hyvä, että työttömyys kasvaa", "kivaa, kun ISIS tappaa" ym. epämoraalisia ja epäeettisiä tuloksia. Realismi ja pessimismi perustuvat tieteelliseen ja kriittiseen ajatteluun, optimismi mielipiteisiin ja valheisiin.

• tappakaa.itsenne

Täsä keskustelussa menee nyt puurot ja vellit ihan sekaisin.

• PuuroVelli
        tappakaa.itsenne kirjoitti:

Täsä keskustelussa menee nyt puurot ja vellit ihan sekaisin.

Tapa itte. Perustele väitteesi.

• UmpiRealisti
        optimismilla.selviytynyt kirjoitti:

Toivoa ei saa hukata.

Kuka tässä toivon hukkaamisesta mitään on maininnut? Yleensä varsinkin ylioptimisteilla on taipumusta ymmärtää asiat miten parhaaksi näkevät.

• tappajan.aulaiset

perustelen.Olet ilmeisesti kusipäähellari. Se porukka pitäisi tuhota kokonaan, mutta eiköhän isis sen kohta teekin.

• pessimistinex

Minä elin pessimistin kanssa yli 20v ja realistisen optimistin kanssa lähes viisi vuotta. Ja voin sanoa että pessimistinen kanssa eläminen on raskasta ja kuluttavaa.

• realisti.optimisti.myös

KETJUN ALOITTAJALLE:ihan hyvän ketjun aloitit, mutta ilmeisesti väärälle palstalle. Ehdotan, että aloittaisit saman vaikka ikäryhmäpalstalle. Ja kun minä en kirjoita inne viestiä, ehkä nämä trollit antavat olla ketjun rauhassa.

• provosoiva.aihe

ikäyhmissä 40 v. on 8.9.15 aloitettu samanlainen ketju. Siihen on tullut yksi hyvä pitkä viesti. kannattaa käydä lukemassa. mitä sen jälkeen tapahtui, no siellähän näette.

• passiivisuudesta.pois

Mielestäni sanat pessimisti ja optimisti eivät kerro mitään, ne ovat jotain tuulessa huojuvaa, eivät konkreettista.

Itse käyttäisi ilmauksia passiivinen - ratkaisuja hakeva. Nämä siis ovat ne ääripäät. Ihminen voi olla oppinut lapsuudenkodistaan passiivisen asenteen, alistumisen, kaiken vain annetaan tapahtua eikä tajuta, että itse voi vaikuttaa omaan elämään. Kun ihminen tajuaa, että tuo on ihan pepusta, hän voi muuttua aktiivisemmaksi, hakea ratkaisuja. Kaikkeen ei voi vaikuttaa. Mutta johonkin voi ja tulokset vaikuttavat mielialaan.

Tämän kokeneena sanoisin, että tuollaista passiivista elämänasennetta markkinoivien vanhempien (jos yleensä vanhempia on) lapset pitäisi ehdottomasti ottaa huostaan ja siirtää kasvatettaviksi jonnekin muualle.

• vierestä.nähnyt

Sitten pitäisi sos.kaupunginossta ottaa huostaan paljon lapsia, kaikista yht.kunnan tuella elävistä perheistä.Tiedetään, että tuilla elämisen malli siirtyy sukupolvelta toiselle.

• passiivisuudesta.pois
        vierestä.nähnyt kirjoitti:

Sitten pitäisi sos.kaupunginossta ottaa huostaan paljon lapsia, kaikista yht.kunnan tuella elävistä perheistä.Tiedetään, että tuilla elämisen malli siirtyy sukupolvelta toiselle.

Kyllä se siirtyy, mutta aika monet muutkin asiat, ellei ihminen itse tee mitään.

Onneksi meille on annettu ajattelevat aivot ja kyky muuttua.

• vgjvoikki

Kuuleppa. Juuri kun saat itsesi voimaan paremmin, saat iskun vasten kasvoja ja menet jälleen vuoteen omaksi peräti. Pidäppä mielessäsi, niin ihmiset ovat todella kateellisia hymyilevälle ja iloiselle ihmiselle. He haluavat iskeä sinut alas mahdollisimman äkkiä.

• UmpiRealisti

"Itse käyttäisi ilmauksia passiivinen - ratkaisuja hakeva."

Nuo ovat hyviä ilmaisuja mielestäni. Tuosta nimeomaan on nimittäin kyse. Monesti ratkaisut ovat sellaisia ettei pelkkiä positiivisia puolia edes ole, eikä voi ollakaan. Ja hyvin monesti asiat ratkeavat sekä passiivista että aktiivista vastaan, mutta harvemmin jälkimmäistä. Olisiko täydellinen pessimisti, eli passiivinen tyyppi myös yhtä kuin luovuttaja?

• kultainenkeskitie

Erittäin hyvä keskustelun aihe. Jos on liian pessimistinen ja lakkaan yrittämästä. Vaikka olisi luontaiset lahjat tulla hyväksi urheilijaksi tai muusikoksi ja aina vain ajattelisi: kilpailu on kovaa, aina löytyy hän joka kiilaa edelle, ei minun kannata edes yrittää. Jos lahjat, niin täytyy ajatella, että aina voi joku mennä edelle, mutta on myös mahdollista että onnistun ja pääsen huipulle. Yritän ja teen parhaani. Kyllä luonteen pessimismillä ja optimismilla on vaikutusta itsetuntoon ja sen pohjalta ihminen paljolti toimii.

• Beessi

Olen iloisesti yllättynyt siitä, kuinka paljon keskustelua ja mielenkiintoisia kommentteja aloitteeni on herättänyt. Pessimistinä/realistina oletin, että kovin moni ei vaivautuisi viestiini vastaamaan tai antamaan asiallisia vastauksia. Onneksi olin väärässä.

Ennen kuin edes yrittää aloittaa elämäntapamuutosta (pessimististä optimistiksi) täytyy selvittää muutama asia.
      Onko tällainen muutos mahdollinen? Keskustelussa näkyi olevan mielipiteitä puolesta ja vastaan. Itse päädyin tekemään johtopäätöksen, että ehkä se on joillekin mahdollista. Luonteenlaatu on osittain perittyä ja osittain opittua. Ehkä tätä opittua voisi harjoittelulla muuttaa. Ainakin toivon niin.

Muutos on mahdollinen vain, jos on selvillä siitä mitä ja miksi on tekemässä. Täällä alettiinkin jo keskustella siitä, mitä positiivisuus oikeastaan on. Huomasin, että asian voi tulkita monella erilaisella tavalla. Huomioni kiinnittyi tällaisiin näkemyksiin: "miksi valehdella itselleen", "väkisin vääntää kaikki pieleen mennyt onnistumisiksi" ja "optimismi perustuu mielipiteisiin ja valheisiin".
      On totta, että pieni osa ihmisistä vaikuttaisi olevan ns. ylioptimistisia, joilta realismi saattaa unohtua. Toisaalta, on olemassa myös ylipessimistisiä ihmisiä. Tällainen ihminen saattaa myös valehdella itselleen, vääntää väkisin hyvin menneet asiat epäonnistumisiksi, tai sivuuttaa ne ja huomaa vain huonot puolet asioissa. Eihän sekään ole realismia, vaan perustuu mielipiteisiin ja valheisiin. Mielipiteeseen siitä, mikä on hyvin ja mikä huonosti.
      Joku käytti asian selittämisessä hyvin sanoja passiivinen-ratkaisuja hakeva.

Mielestäni paras olisi löytää jonkinlainen kultainen keskitie. Ei ole hyvä olla ylioptimistinen haihattelija, joka kulkee pää pilvissä näkemättä ongelmia missään. Ei ole myöskään hyvä olla ylipessimisti, joka huolehtii itsensä sairaaksi pienistäkin vastoinkäymisistä. Pessimistinex tiesi kertoa, että pessimistin kanssa on raskasta elää ja on oikeassa. Myös pessimistin itsensä on usein raskasta elää pessimistin kanssa. Näin ollen olisi kaikkien, etenkin pessimistin itsensä kannalta parasta, että pessimisti onnistuisi muuttumaan edes hieman optimistisemmaksi, jos se on mahdollista.

Tästä päästäänkin takaisin alkuperäiseen asiaan . Kun nyt on perusteltu miksi, niin nyt pitäisi vielä ratkaista "miten". Se onkin varmaan kaikkein hankalin osuus. Keskustelun alkupuolella sainkin jo ihania, konkreettisia vinkkejä tähän kysymykseen. Jokin kurssi voisi tosiaan olla mielenkiintoinen ja itseopiskelu varmaan kaikkein tärkeintä. Ei pelkoa realiteetin tajun menetyksestä. Myös kolikonkääntöpuolella oli tosi hyviä neuvoja.

Oikeastaan mietinkin nyt, miten ihmeessä saisin tämän tärkeän asian onnistumaan. Aikaisemmat yritykseni elämänlaadun parantamiseksi ovat aina tuntuneet epäonnistuvan ennemmin tai myöhemmin (voi johtua pessimismistä). Siksi tuntuu heti alkuun hieman toivottomalta aloittaa muutosta, joka on mielestäni tärkeämpi ja hankalampi kuin muut ovat olleet. Jotainhan tässä täytyisi kuitenkin yrittää.

Onnistuisikohan paremmin jonkinlaisena projektina, asettaa tavoitteet ja palkinnot? Mutta enpä oikein tiedä, mitä voisi laittaa tavoitteeksi, enkä palkinnoksikaan. Ehdotuksia? Toisaalta en tiedä, olisiko sittenkin parempi yrittää ilman sen kummempia tavoitteita, koska niistäkin saattaa muodostua turhaa stressiä, joka ei helpota asiaa.

Huh, tunnen olevani eksyksissä jo lähtöviivalla. Ehkä mietin asioita liian monimutkaisesti, en tiedä. Toivottavasti joku jaksaa vielä kertoa mielipiteensä, ehkä se selkiyttäisi asiaa.

Nyt lienee viisainta jättää asian pohtiminen hetkeksi. Ehkäpä löytyisi vaikkapa joku komedia katsottavaksi...

• UmpiRealisti

Onko joku sanonut sinua tarpeeksi monta kertaa pessimistiksi ja nyt alat väkisin korjata tilannetta toiseksi? Itse olen kohdannut juuri tätä ilmiötä, ja se on eräs punaniskojen kateuden aihe. Siksi he alkavat mollaamaan sellaista, joka osaa ajatella "pessimistiksi". Sehän on tosi hyvä ilmaus, koska se saa kohteen näyttämään tosi negatiiviselta tyypiltä. Ja tyhmyys tiivistyy porukassa, jolloin sanoja muuttuu jumalaiseksi olennoksi typerine kommentteineen. Totuus tilanteesta saatta olla vain aivan toinen. Tästä syystä pysyn kaukana perpanssien muodostamista kasoista.

Jos kyseessä on muutoksen tarve pelkistä sosiaalisista syistä johtuen, niin kannattaa harkita, koska tässä ei ole kyseessä mikään ihan simppeli homma. Jossain vaiheessa tulee se tilanne kuitenkin vastaan, jossa et voi olla pelkkä optimisti mitenkään, vaikka kuinka pitäisi.

Tiedän, ettei tämä varmasti auttanut muutoksen haussasi, mutta se on kuitenkin totuus, joka on parempi kuin yksikään vale.

• ex-ammattilainen

Ei ole välttämättä kyse siitä, onko realististi vai haihatteleva opitimisti.Kyse on muun muassa omista ajattelumalleista ja uskomuksista. Siellä voi olla kielteistä olotilaa ylläpitäviä juttuja. Lisää liikuttavia käytännön ohjeita. Mene neuvottelemaan lyhyestä kogniivisesta terapiasta.(ks.netistä kognitiiviset terapeutti, ovat psykologeaj) Siinä voit tutustua omaan tapaasi ajatella. Voit ihan itse päättää, pidätkö yllä entisiä ajatusmallejasi.Kukaan ei muuta sinua.

• sdhufrghtrgyuthygyh

Puhutko yrittäjyydestä vai palstan aiheesta? Mitä tarkoittaa käsite "jatkaa yritystä", ei se ainakaan suomenkieltä ole, sori. Enkä nillitä mitään, en vaan halua ottaa kantaa aiheisiin, jotka eivät minua kiinnosta ja johon en halua itseäni sotkettavan.

Positiivisesti elämään suhtautuvat ja negatiivisesti elämään suhtautuvat ihmiset on kaks eri asiaa, jos puhutaan palstan aiheesta eli mielenterveydestä eli palstasta jolla olen. Verrannollisesti: jos positiivisesti elämään suhtautuvalla on yksi viineri ja kahvia kahteen kuppiin kahvia, positiivisesti suhtautuva ajattelee, että ihanaa minä saan sentään viinerin ja kahvia ja jos mulla on kaveri siinä vieressä voin vaikka puolittaa sen viinerini ja juoda vain yhden kupin kahvia, kun taas negatiivisesti elämään suhtautuva ajattelee, että onpas kuivahtanut viineri ja kahvikin on huonoa ja jääkööt pannuun. Itse olen todennut, että ihmiset joilla on helppo elämä ovat aina tyytymättömiä kaikesta. Maailman voi kaataa vääränvärinen kynsilakka tai se, että joku toimittaja ei pysty toimittamaan oikeanväristä sohvaa sisustustaan kuusi kertaa vuodessa vaihtavilla. Muissa ihmisissä kiinnostaa vain se, että missä he ovat työssä tai mitä tienaavat tai että mitä hyötyä heistä olisi, jos heidän kanssaan sosiaalistuisi. Oikeasti kuitenkin sellaisilla ihmisillä on kaikkein eniten psyykkisiä ongelmia ja vähiten oikeita ystäviä, ei niitä kukaan kadehdi. Eri asia on sitten realismi: on realismia sanoa, että kaikki ihmiset eivät ole tasa-arvoisia ja että kyllä köyhien ihmisarvoa kustaan linssiin tässäkin niinsanotussa "hyvinvointiyhteiskunnassa". On tekopositiivisuutta ja inhimillistä positiivisuutta. Väittäisin, että aidosti positiivisella tavalla elämään suhtautuva ihminen ajattelee aina muista hyvää. Se ei ole huono ominaisuus, koska tottakai siinä suojaa myös itseään ja hulluksihan siinä tulisi, jos alkaisi ajatella kuinka täynnä k*sipäitä tää maailma oikeasti onkaan. Siis k*sipäitä. Ei kukaan ole niin tyhmä, etteikö tietäisi, että vaikka Syyrian sodat ja Irakin sodat ja Ukrainan urpoilut ja Unkarin natsismi olis kitkettävissä heti. Mutta well: ihan oikeast ahneet ihmiset EIVÄT halua sitä, he hyötyvät kärsimyksestä.

Miten olla positiivinen? No v*ttu siten, että ei usko sanaakaan mitä täällä lukee! Mun neuvo.

Jos aloittanut haluaa keskustella yrittäjyydestä, menkööt vittu muualle. On täällä muitakin palstoja.

• Anonyymi

Hei, ajattelen olevani lähempänä pessimistiä
      Näen helposti epäkohdat, mutta haluan myös muuttaa niitä. Minusta tuntuu usein, että (yltiö-) positiiviset ovat useammin tyytyväisiä tilanteisiin eivätkä sen varjolla tee asioille mitään. Syövät kermat kakun päältä ja viis siitä jos pohja jää syömättä. Jos joku asia on huonosti, jääköön toisille asian korjaaminen. Tästä huolettomuudesta olen kyllä usein kateellinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe