Ujous, ahdistus, sos tilanteiden pelko....

21vn

Oon 21v nainen ja mulla on lähes päivittäin mm. ahdistusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja tositosi paska itsetunto koska mm. vertaan itseäni muihin ja yleensäkin ajattelen paljon mitä minusta ajatellaan ja teen usein omia johtopäätelmiäkin. Olen aina vain se hiljainen sivustaseuraaja koska sosiaalisissa tilanteissa (varsinkin jos paljon ihmisiä) alkaa ahdistamaan niin paljon että en saa sanotuksi mitään ja jos saankin niin ääni värisee. Sosiaalisten tilanteiden jälkeen olo on joskus niin tyhjä ja yksinäinen niinkuin en kuuluisi joukkoon.

Olen aina luullut että tämä kaikki johtuu vain siitä että olen tosi ujo, mutta ehkä mun pitäisi mennä tarkempiin tutkimuksiin lääkärille.

Luulen ja olen melko varma että kaikki pitävät mua ihan outona tai jopa hulluna. Ainakin itse pidän itseäni tosi outona ja välillä tuntuu että olen tulossa hulluksikin niin että joskus toivoisin saavani rauhoittavia tms. lääkitystä helpottamaan oloa.

Onko kukaan ujo samassa tilanteessa? Tietääkö kukaan lääkityksistä esim. ahdistukseen? Ovatko todellisuudessa enemmän haitaksi kuin hyödyksi? Voiko yleislääkäri antaa lääkkeet vai laittaako lääkäri vain lähetteen psykologille?

14

434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjjjtn

Hei. Tässä pari omaa ajatustani:

- Kuinka onnellinen olet elämäntilanteessasi? Pääsetkö toteuttamaan itseäsi?
      - Millaiset ovat kaverisuhteet? Onko sinulla yhtään bestistä?

Olen itse sitä mieltä että mainitsemasi pelot voivat johtua siitä että ihminen on tavallaan olosuhteiden uhri, "victim of circumstances".
      Eli jos ei ole hyviä kavereita keiden kanssa synkkaa, ja tuntee esim. olevansa väärällä alalla, niin sitä voi helposti masentua.
      Jaksamisia!

• MLI-123123n

Juu ei noita lääkkeitä kannata alkaa käyttämään. Yleensä käy niin, että korjaavat yhden ongelman ja aiheuttavat kaksi muuta.

Itse olen aika huomaamaton ihminen joidenkin seurassa, mutta siihen olen voinut vaikuttaa edes sillointällöin puhumalla ns. kahdenkesken. Isoissa porukoissa en sitten tykkääkään puhua, koska tuntuu etten saa ääntäni esiin.

Toiveena olisi joskus löytää joku samanhenkinen ihminen jonka kanssa viettäisi aikaa.

• Anonyymi

Ssri

• Anonyymi

Psyykelääkkeet on myrkyllisiä.

• Anonyymi

Ei se ongelma mene pois jos syöt lääkkeitä, se ongelma on korvien välissä, ei se lääkkeillä poistu. Paras lääke on sopivassa määrin siedätys tilanteisiin.

Itellä meni parempaan työelämässä. Itsenäinen työ jossa ei tarvitse muiden kanssa olla mutta työkavereita oli joita koitti aina tervehtiä. Ja jo se pelkkä tervehtiminen piti yllä siedätystä. Nyt taas työttömänä huomaa kun menee vähän hankalammaksi taas olla muiden seurassa. Ääni ikäänkuin jäätyy, ei tule ulos. ja jos tulee niin värisee ja jää pieneksi, itsekin saattaa täristä.

Mut mulla auttaa syvähengitys. (Keskity, rauhoitu, sulje silmät, hengitä. Ei ole mitään hätää.) Keräilee itsensä, kun keskittyy vaan hengittämiseen ja sit vaan menee mukaan tilanteisiin. Kun tilanne menee ohi on vaan iloinen siitä, että sai asian kysytyksi/suoritetuksi. Ja vähän tuntuu aina pöhkölle miten niin yksinkertaiset asiat voi olla joskus raskaita ja kovantyöntakana. Mutta kotoota pois menoon tarvitsen silti vielä jonkin syyn. Ja jos mitään ei tule mieleen jumitan kotona. Sitten kun säinät kaatuu tai tuntuu että ei saa happea on hyvä lähte ulos kävelylle..kävelee nii kauan kunnes on hyvä taas. se auttaa. ulkoilu auttaa ahdistukseen. mutta lähteminen ulos ei ole niin helppoa yksin. Olis ees koira niin olis tekosyy. mutta kun on allerginen niin ei oo ees sitä.

• Anonyymi

*seinät ei säinät xD

• Anonyymi

sosiaalisten tilanteiden pelkoa voi hoitaa kun vietät aikaa ystävien kaa ja huomaat ettei ne hylkää sua. Itekin mietin mitä muut ajattelee mutta ystävät on auttaneet ettei ajattele itsestään negatiivisesti. Voi ajatella ettei voi olla paska ihminen kun ystävät viihtyy sun seurassa

• Anonyymi

Sosiaalisten tilanteiden pelko johtuu useimmiten huonosta itsetunnosta.
      Kun ei arvosta itseään, eikä tykkää itsestään, pitää itseään huonona, niin tulee mietittyä, mitä mieltä muut ovat, kelpaanko heille tällaisena kuin olen, jne.
      Kun pitää itseään huonona tai epäonnistuneena, luulee turhaan, että muutkin pitävät, vaikka ei se niin ole.
      Enemmän uskoa ja luottoa itseä kohtaan, itsensä hyväksymistä, niin sosiaaliset tilanteetkin muuttuu helpommiksi.
      Kun hyväksyy itsensä, huomaa hyvin pian, että kyllä ne muutkin hyväksyvät.

• Anonyymi

Totta joka sana

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta joka sana

Juu, kerroin tuon ihan oman kokemukseni kautta. Minulla oli aikoinaan tosi paha paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko, mutta kun sain omat asiat kuntoon ja tervehdyin, aloin oivaltamaan asioita eri tavalla, mistä oli hyötyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, kerroin tuon ihan oman kokemukseni kautta. Minulla oli aikoinaan tosi paha paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko, mutta kun sain omat asiat kuntoon ja tervehdyin, aloin oivaltamaan asioita eri tavalla, mistä oli hyötyä.

Mutta olen kanssasi samaa mieltä.Noin se mullakin on mennyt. Mullakin ollut paniikkihäiriö mutta lievä. Tai no kotona ei ole ollut koskaan ongelmia. Kodin ulkopuolella olen oireillut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta olen kanssasi samaa mieltä.Noin se mullakin on mennyt. Mullakin ollut paniikkihäiriö mutta lievä. Tai no kotona ei ole ollut koskaan ongelmia. Kodin ulkopuolella olen oireillut.

Jos paniikkihäiriö liittyy enemmän sosiaalisiin tilanteisiin, on sosiaalisten tilanteiden pelkoa, jännittyneisyyttä ihmisporukoissa ollessa, niin yleensä kotona ja yksin ollessa se paniikki ei tule päälle, koska silloin on yksin.
        Joskus siihen auttaa sekin, kun ottaa vaikka kaverin/ystävän mukaan julkisille paikoille, keskittyy enemmän kaverin seuraan kuin ympäristöön ja omiin tuntemuksiin.
        Sekin auttaa joitain, kun pitää aurinkolaseja päässä. Taitaa perustua jotenkin siihen kun omat silmät ovat muilta piilossa. Se on aika uskomaton jo ajatuksenakin, mutta jotkut hyötyvät siitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos paniikkihäiriö liittyy enemmän sosiaalisiin tilanteisiin, on sosiaalisten tilanteiden pelkoa, jännittyneisyyttä ihmisporukoissa ollessa, niin yleensä kotona ja yksin ollessa se paniikki ei tule päälle, koska silloin on yksin.
        Joskus siihen auttaa sekin, kun ottaa vaikka kaverin/ystävän mukaan julkisille paikoille, keskittyy enemmän kaverin seuraan kuin ympäristöön ja omiin tuntemuksiin.
        Sekin auttaa joitain, kun pitää aurinkolaseja päässä. Taitaa perustua jotenkin siihen kun omat silmät ovat muilta piilossa. Se on aika uskomaton jo ajatuksenakin, mutta jotkut hyötyvät siitä.

Mulla ei ole sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla ei ole sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

Se on hyvä, ettei sinulla sitä ole. Se on kauhea vaiva.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      3978
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      372
      1837
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1621
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1609
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      249
      1197
    6. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1033
    7. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      1004
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      775
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      756
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      719
    Aihe