Oravanpoikasia otettu, emo kuollut

Oravanpoikanen1

Otettiin 3 oravanpoikasta sisälle tänään, Emo oli kuollut. Ikää ei tiedetä. Miten nyt näiden kanssa tehään, Ei kyllä pärjää luonnossa ilman emoa, mitä pitäisi ruokkia, ja mahdolliset muut?

9

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stardustO9

      Luulisin, että syyspoikasten kanssa se ei ole niin helppoa kuin kevätpoikasten. Tähän jää kovin vähän aikaa sopeuttaa ne luontoon ennen talven tuloa. Jos ne ovat vielä pieniä ja kömpelöitä, niin hoitele niitä aluksi sisätiloissa ja siirrä niiden häkki, tai mikä rakennelma se sitten onkin myöhemmin ulos, jotta niillä on tuttu ja turvallinen paikka talveksi.
      Oravanpoikasten hoidosta on keskusteltu aiemmin http://keskustelu.suomi24.fi/t/13742184/luonnonvaraisen-oravan-elinika

    • KurreOli

      Löydt oravanpoikasen hoito-ohjeet netistä googlaamalla oravanpoikasen hoito-ohje. Em. on Korkeasaaren ohje ja, kun tulee pulmia, niin kysy minulta. Kasvatin sokeata oravanpoikasta reilun kk:n ajan. Tsemppiä.

    • OravaNiinNopeaIlmestys

      Onko ketjun aloittajalla ollut kovasti kiireitä vaiko mistä syystä ko. ketjua ei ole jatkettu. Olen kiinnostunut tietämään, että mikä on oravanpoikasten laita nyt. Tvsti kuitenkin onnellisemmin kuin minulla.

      • kysyvällevastataan

        No mitä murheita sulle nytten on eteen tullut?


      • 23.6.-3.8.15

        Mun rakas kurre kuoli tapaturmaisesti kesälomareissulla. Kurreni painoi kesäkuun lopulla 89 g ja heinäkuun alkupuolella jo reilu 130 g. Ja, kun kurre menehtyi, niin painoa saattoi olla jo noin 200 g. Kurre oli mun elämän suola elämänjanoinen ja eläinrakas kuin olen. Mun vanhempi lapsi sanoi, ettei kurre viihdy häkissä ja näinhän se oli. Ja, kun vieraalla maalla oltiin, niin annoin kurren sitten vapaana juoksennella ja, kun tapaturman jälkeen eläinlääkärille soitin, niin el. sanoi, että kurrellani oli maailman huonoin säkä. Kurre kuoli sillä tavoin, että pentu oli ostanut halppiksesta itselleen pari valokuvakehystä eläintensä kuvia varten ja kurrepa ketteränä viipeltäjänä hyppäsi sohvan käsinojalle lojuneiden kehysten päälle ja sai raamit niskaansa ja tämä oli sitten tervemenoa rakkaalle oravallemme. Ihmisemo meinasi saada slaagin ja kiisi tapahtuneen jälkeen lekuriin ja järkytyksen takia eli sivuraiteilla seuraavat viikot. Vinkkinä teille, jotka rakastatte oravia. Hankkikaa aina heti, kun mahdollista kunnon häkki ennen kuin päästätte kurrenne luontoon. Ja sanoipa kunnaneläinlääkäri minulle niinkin, että olisin aivan hyvin kurren saanut pitää, kun kerran oli jo hyvin kesyyntynyt.


    • Jaamakka

      Villieläinten poikaset kannattaa toimittaa asiantunteville hoitajille kuten vaikkapa Korkeasaareen.
      Niin kovin kuin itsekkin haluaisin vaikkapa Oravia hoitaa,se ei ole oikein.
      Pakon edessä kyllä ainakin kysyisin ohjeet asiantuntijoilta mm ruokavalion suhteen.

      Oravan ruokavalio lienee aika monipuolinen. En itse ryhtyisi ruokkimaan tietämättä miten.
      Puutostilat ovat monien luonnosta otettujen (pelastettujen) eläinten riski.

      Nykyaikana on niin helppo kysyä apua villieläinten auttamiseksi. Netti auttaa.
      Mutta en silti ota villieläintä hoitoon ellen tarkkaan tiedä mitä se syö ja miten välttää turha kesyyntyminen jotta eläimen voi vapauttaa takaisin luontoon mahdollisimman pian.

      • eläinRAKASminä

        Mulla oli vaikeuksia oravani äkillisen kuoleman jälkeen. Tapaturman jälkeen orava kuoli nopeasti. Minulla oli lapsena lähes aikuiseksi saakka useammanlaisia eläimiä eikä ihmisjärki ole tahtonut riittää tähän menetyksen ymmärtämiseen. Aina aiemmin eläimeni ovat eläneet suhteellisen pitkään. Oravanhoito oli minulla pitkäjänteistä ja aivan oikeanlaista, mutta huomasin kyllä, että joutuesaan jostain syystä muusta poikueesta ja emostaan eroon, niin oravanpoika oli satuttanut itsensä. Ja todella on totta se, että oravaa on vaikeata hoitaa. Jos olisin kovanaama, niin nipsun menetys ei olisi koskenut lainkaan. Satun olemaan tavattoman eläinrakas ja luonteeltani olen hyvin herkkä. Asun Etelä-Pohjanmaalla, joten täältä olisi ollut liian pitkä matka Korkeasaareen. Oravanpoikasta, kun en ensimmäisinä viikkoina jättänyt yksin kahta tuntia kauemmaksi. Jos jollakulla on oarvanpoikasia tai kesyjä metsänoravia, niin mielelläni kuulisin ko. asioista. Oravaa en ala enäää ikinä kasvattamaan enkä hoitamaan.


      • bkjiu

        Oravat tykkää villasukasta, jossa se voi yöpyä, mutta kahdella suuaukolla.


    • Ottoorava

      Yhtenä kevät aamuna ilmestyi meidän rivitalopihaan 5 oravan poikaa ei yksikään selvinnyt. Yksi kuoli ilmeisesti kylmyyteen kun joutui yön aikana eroon muista poikasista. Kissa vei 2 poikasta. 2 viimistä vain hävisi johonkin... Hoitelin niitä eläinlääkärin ohjeiden mukaan noin viikon, eläinlääkäri sanoi , että tuskin selviävät viikkoa kauempaa....koska ovat vielä niin pieniä ja riippuvaisia emon hoidosta ja sen antamasta suojasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe