Minulla on ensi kesänä tarkoitus uusia satavuotiaan savusaunani kiuas mökillä. Sitä on vähitellen tarpeen mukaan korjailtu. Kivet ja niiden alla olevat metallivahvikkeet ovat vanhenneet. Myös veden lämmitys mietityttää. Mikä olisi paras kiuas ratkaisu. Mikä kätevin vedenlämmitys?
Olisin neuvoista hyvin kiitollinen.
Savusaunan kiuas?
27
14891
Vastaukset
- laita
kiville, kehikkoon sopivasti rautoja kiviä varten.
Kivien joukkoon rautapata veden lämmittämistä varten.- Savusaunafani
Jos siihen kiukaan keskelle asettaa rautapadan, niin eikö se vie kiviltä tilaa ja löylyt vähenevät. Onko sulla siitä kokemusta? Minkälaisia ne kivet pitäisi olla suunnilleen? Koko, laatu jne..?
Kiitos vastauksesta ja hyviä joulusaunalöylyjä toivottaen Savusaunafani - Jocuko
Savusaunafani kirjoitti:
Jos siihen kiukaan keskelle asettaa rautapadan, niin eikö se vie kiviltä tilaa ja löylyt vähenevät. Onko sulla siitä kokemusta? Minkälaisia ne kivet pitäisi olla suunnilleen? Koko, laatu jne..?
Kiitos vastauksesta ja hyviä joulusaunalöylyjä toivottaen SavusaunafaniPata ehtii kiehua kuiviin saunaa lämmitettäessä. Saat turkkilaisen savusaunan. Voit vaikka hakea sille patentin!
- tellaan
Jocuko kirjoitti:
Pata ehtii kiehua kuiviin saunaa lämmitettäessä. Saat turkkilaisen savusaunan. Voit vaikka hakea sille patentin!
savusaunaahan lämmitetään 4-6 /h saa siinä vettä kantaa,oikohan näiden kattilaja pata miesten parempi kirjoitella sinne HUPI osatolle ja PIKKULASTEN jolusatuja
- Savusaunafani
tellaan kirjoitti:
savusaunaahan lämmitetään 4-6 /h saa siinä vettä kantaa,oikohan näiden kattilaja pata miesten parempi kirjoitella sinne HUPI osatolle ja PIKKULASTEN jolusatuja
Etpä taida itsekään olla kaksinen asiantuntija kun et tiedä että kautta aikojen on vettä savusaunassa lämmitetty kiukaan keskellä olevassa padassa. Minä olen lapsuuteni ja nuoruuteni kylpenyt sellaisessa saunassa. Hyvin on vettä riittänyt kun ehtii lämmityskerralla monta padallista lämmittää - ymmärrätkö - välillä panna toiseen astiaan. Käytäntöjä on monia kuten kylpijöitäkin. On vain hyvä kuulla ja kunnioittaa myös toisten käytäntöjä ja etsiä parhaita ratkaisuja. Tehokkuus ja teknisyys eivät myöskään ole ainoita arvoja savusaunaa suunitellessa. Kokonaisuus ratkaisee.
Oikein kipakat savusaunan löylyt sinulle ja oikein vitsan kanssa toivottaa Savusaunafani - lämmitä
Savusaunafani kirjoitti:
Etpä taida itsekään olla kaksinen asiantuntija kun et tiedä että kautta aikojen on vettä savusaunassa lämmitetty kiukaan keskellä olevassa padassa. Minä olen lapsuuteni ja nuoruuteni kylpenyt sellaisessa saunassa. Hyvin on vettä riittänyt kun ehtii lämmityskerralla monta padallista lämmittää - ymmärrätkö - välillä panna toiseen astiaan. Käytäntöjä on monia kuten kylpijöitäkin. On vain hyvä kuulla ja kunnioittaa myös toisten käytäntöjä ja etsiä parhaita ratkaisuja. Tehokkuus ja teknisyys eivät myöskään ole ainoita arvoja savusaunaa suunitellessa. Kokonaisuus ratkaisee.
Oikein kipakat savusaunan löylyt sinulle ja oikein vitsan kanssa toivottaa Savusaunafaniniin,minä en
- Savusaunamestari
Jocuko kirjoitti:
Pata ehtii kiehua kuiviin saunaa lämmitettäessä. Saat turkkilaisen savusaunan. Voit vaikka hakea sille patentin!
Miten niin outo idea???
Meidän savusaunassa vesi lämmitetään kiukaan keskellä olevassa padassa(~80l). Hyvin toimii eikä ole koskaan kiehunut yli!!
Kiukaan koko on 2x1m joten valurautapata ei vähennä löylyjä ollenkaan. Kiveä on noin 1m3 joten
löyly kyllä riittää vaikka koko kylälle :) - kylvin nuoruudessani
Savusaunafani kirjoitti:
Oikein kipakat savusaunan löylyt sinulle ja oikein vitsan kanssa toivottaa Savusaunafaniistumalla siinä kiukaan keskellä olevassa muuripadassa savuava päre suussa tunnelmaa luomassa..lauteille siirryin kun känsät jalkapohjissa alkoivat sulaa....sen jälkeen vilvoittelin talvella lumihangessa , vastaavasti kesäisin joko nokkos tai horsma pusikoissa...
- savusaunatietäjä ja rakentaja
Jocuko kirjoitti:
Ohjeeni koski savolais-karjalaista savusaunaa, kooltaan noin 3 x 4 m ja korkeutta parimetriä.
Jokaisen töllin ja mökinkin pihassa sellainen oli itäsuomessa ja kainuussakin, jopa Utsjoen kirkkotupien joukostakin sellainen löytyy.
Kun kivistä tehty kiuas oli enintään 1 x 1 metriä alaltaan sellaisen lämmittäminen kesti tunnin tai kaksi, ei siinä padassa oleva vesi ainakaan kuivaksi kerinnyt kiehua, korkeintaan kiehui ellei tehty pesuvesiseoksia etukäteen valmiiksi.
Nykyään tehdään muurattu kehikko tiilistä tai kivistäkin varsinaisen kiukaan ympärille tai osaksi sitä paloturvallisuuden parantamiseksi.
Patenttia tuolle tuskin saa kukaan, on ainakin satavuotta vanha keksintö tuo padan upottaminen kiukaaseen.
Läsisuomessa oli saunat ja kiukaat suurempia ja vettä lämmitettiin ehken eritavoin. - Kysyn
kylvin nuoruudessani kirjoitti:
istumalla siinä kiukaan keskellä olevassa muuripadassa savuava päre suussa tunnelmaa luomassa..lauteille siirryin kun känsät jalkapohjissa alkoivat sulaa....sen jälkeen vilvoittelin talvella lumihangessa , vastaavasti kesäisin joko nokkos tai horsma pusikoissa...
Onko sinulla siinä hommassa aukot vaihtaneet paikkaansa (suu ja perä. Suosittelen pesuja.
- aukot puhdas
Kysyn kirjoitti:
Onko sinulla siinä hommassa aukot vaihtaneet paikkaansa (suu ja perä. Suosittelen pesuja.
mieli.. hiukan saattaa olla kolibakteereja perässä .mutta kun oikein pulloharjalla jynssää saa aika puhtaaksi !!!
- Savusaunafani
Saunassa kiuas tulee olemaan lähellä seinää. Olen ajatellut pellittää paloturvallisuuden vuoksi seinän kiukaan kohdalla sekä lattian kiukaan suun kohdalta. Pelti ei sinänsä sovi perinteiseen savusaunarakentamiseen mutta eipä siinä muutakaan konstia taida olla.
Savusauna usein syttyy tuleen kiukaan vieressä olevan seinän ja lattian liittymäkohdasta, kun puu kuumuu etenkin palvisaunan yhteydessä. - savus
Savusaunafani kirjoitti:
Saunassa kiuas tulee olemaan lähellä seinää. Olen ajatellut pellittää paloturvallisuuden vuoksi seinän kiukaan kohdalla sekä lattian kiukaan suun kohdalta. Pelti ei sinänsä sovi perinteiseen savusaunarakentamiseen mutta eipä siinä muutakaan konstia taida olla.
Savusauna usein syttyy tuleen kiukaan vieressä olevan seinän ja lattian liittymäkohdasta, kun puu kuumuu etenkin palvisaunan yhteydessä.se pelti seinän vieressä, lattiassahan se pitää suuaukon kohdalla olla.
Tiilimuuraus käy palosuojaukseksi, se pelti vaati jonkinlaiset tuuletusvälit ja pitikö niitä olla useampi, kysy palotarkastajalta tai jos sauna palanut niin vakuutustarkastajalta jälkikäteen.
- että
kiuaskiviröykkiön viereen se veipata tai vastaava,keskikorkeudelta 2 reikää n.40mm putkelle joka menee kivitilaan(ei foord/tampere) ja takaisin
vesipataan tai vast.(huom ei samaan tasoon- kiertoa .vaakaan kyllä putken habitus onhan niitä muitakin tää on se 100 vuotta vanha konsti(poh.savo)- mik.l
Onko kellään kokemuksia tästä "kiertovesi lämmityksestä"?Mulla olis ensikesänä tarkoitus rakentaa savusauna.Löytyykö netistä hyviä linkkejä tai vinkkejä.
- hannu
Helpoin konsti veden kanssa:muutama pläkki- ämpärillinen vettä parveen lämmityksen ajaksi!Olen itse lämmitellyt vesiä näin.
- tav tiikeri
vielä niissä ämpäreissä siintymisvaiheenkin aikana, tällöin ei tule niitä hiukkaspäästöjä veteen. Niin meillä tehdään.
- se on paras
tav tiikeri kirjoitti:
vielä niissä ämpäreissä siintymisvaiheenkin aikana, tällöin ei tule niitä hiukkaspäästöjä veteen. Niin meillä tehdään.
Eikun ulos muuripata pienen katoksen alle saa lämmintä vettä paljon ja säästyy aikaa mukavasti.
Valmiit muuripadat ei maksa paljon mitään ja ovat helppoja asentaa.
esim: http://www.agrimarket.fi/Rakentaminen/Sisustaminen/Sauna/Padat_ja_kiukaat_vesisailiolla/
- yläosa pois
Pellitä , niin ettei villat kiusaa.
Näin minätekisin , jos viellä joutuisin tekemää , tuohon saat varaosia- osoite?
Eikös niitä savusaunakerhoja tms. ole olemassa jotka mielellään neuvoo saunan rakentamisessa? Sama pulju joka valitsee joka vuosi vuoden savusaunan yms. Sieltä suunnasta minä lähtisin kiukaan teko-ohjeita hakemaan ja kyselemään ja jättäisin suoli24 palstan ihan rauhaan. Täällä tulee varmasti vastaus kysymykseen kuin kysymykseen vaikka tietoa ei olisikaan. Nimettömänä on helppo mölistä ja pätemisen harrastajat pyörii monella eri palstalla totuutta julistamassa.
- kysymyksen
osoite? kirjoitti:
Eikös niitä savusaunakerhoja tms. ole olemassa jotka mielellään neuvoo saunan rakentamisessa? Sama pulju joka valitsee joka vuosi vuoden savusaunan yms. Sieltä suunnasta minä lähtisin kiukaan teko-ohjeita hakemaan ja kyselemään ja jättäisin suoli24 palstan ihan rauhaan. Täällä tulee varmasti vastaus kysymykseen kuin kysymykseen vaikka tietoa ei olisikaan. Nimettömänä on helppo mölistä ja pätemisen harrastajat pyörii monella eri palstalla totuutta julistamassa.
esittäjän sauna ole pariin kertaan jo palanu? Vanhaa läppää..
- rikkaille
kysymyksen kirjoitti:
esittäjän sauna ole pariin kertaan jo palanu? Vanhaa läppää..
Joilla on normaalisauna , ja lisäksi sauna jossa voi peseytyä.
MIKÄ , HEMMETIN VAATIMUS SAVUSAUNALLA , KUNSITÄ TÄYTYY LÄMMITTÄÄ OVET AUKI ?? mitenkä pukuhuonetta voidaan , käyttää " olemiseen" ?? - hellanduudelis...
rikkaille kirjoitti:
Joilla on normaalisauna , ja lisäksi sauna jossa voi peseytyä.
MIKÄ , HEMMETIN VAATIMUS SAVUSAUNALLA , KUNSITÄ TÄYTYY LÄMMITTÄÄ OVET AUKI ?? mitenkä pukuhuonetta voidaan , käyttää " olemiseen" ??Savusaunaa lämmitettäessä tarkoitus on lämmittää isoa kivimassaa, ei varsinaista saunatilaa, joka kylläkin siinä ohessa lämpenee.
Lämmitettäessä ovea pidetään auki myöskin sen takia, että sillä ehkäistään savukaasu räjähdykset, joka on savusaunojen yleisin syttymis syy.
Näitä asioita lienee kuitenkin turha yrittää selittää tuollaiselle lukihäiriöiselle ameeballe. - savusaunakommetti
hellanduudelis... kirjoitti:
Savusaunaa lämmitettäessä tarkoitus on lämmittää isoa kivimassaa, ei varsinaista saunatilaa, joka kylläkin siinä ohessa lämpenee.
Lämmitettäessä ovea pidetään auki myöskin sen takia, että sillä ehkäistään savukaasu räjähdykset, joka on savusaunojen yleisin syttymis syy.
Näitä asioita lienee kuitenkin turha yrittää selittää tuollaiselle lukihäiriöiselle ameeballe.Kunhan hännystelet , voit päästä ss- kerhon ehdokasjäseneksi
- jalkaa
savusaunakommetti kirjoitti:
Kunhan hännystelet , voit päästä ss- kerhon ehdokasjäseneksi
ja häntä eli edellisen kirjoittajan kaltainen kädellinen eli apina. Puusta on päästy alas mutta älykkyysosamäärä ei sitten muuhun riitäkkään. Sanojen muodostaminen jotenkin suurten ponnistuksien jälkeen onnistuu, mutta sanoista muodostuvien asiakokonaisuuksien ymmärtäminen tuottaa ylivoimaisia ongelmia. Tästäkös tämä alkuihminen hermostuu ja alkaa tuottamaan lajilleen tyypillistä epämääräistä mölinää. Tutkimusten jälkeen asiantuntijat ovat tulkinneet nämä esimerkin kaltaiset tapaukset reviirikäyttäytymiseksi. Toinen teoria tukee vahvasti heikkoa hygieniatasoa eli hännälliselle tyypillisiä kirpunpuremien aiheuttamia raivokohtauksia. Edelleen alhainen, kehittymätön alykkyysosamäärä aiheuttaa tunnetusti turhautumista jota tämä alkukantainen eläin purkaa suoli24 palstalla.
- kun tulin
jalkaa kirjoitti:
ja häntä eli edellisen kirjoittajan kaltainen kädellinen eli apina. Puusta on päästy alas mutta älykkyysosamäärä ei sitten muuhun riitäkkään. Sanojen muodostaminen jotenkin suurten ponnistuksien jälkeen onnistuu, mutta sanoista muodostuvien asiakokonaisuuksien ymmärtäminen tuottaa ylivoimaisia ongelmia. Tästäkös tämä alkuihminen hermostuu ja alkaa tuottamaan lajilleen tyypillistä epämääräistä mölinää. Tutkimusten jälkeen asiantuntijat ovat tulkinneet nämä esimerkin kaltaiset tapaukset reviirikäyttäytymiseksi. Toinen teoria tukee vahvasti heikkoa hygieniatasoa eli hännälliselle tyypillisiä kirpunpuremien aiheuttamia raivokohtauksia. Edelleen alhainen, kehittymätön alykkyysosamäärä aiheuttaa tunnetusti turhautumista jota tämä alkukantainen eläin purkaa suoli24 palstalla.
Puusta tullaan alas takaperin , ja törmäsin savusaunakerhon jäseneen , hyvin oppinet ja yhteikunta kelponen jäsen .
Tiedäppä häntä vaikka otteisi löylyt kiukaasta joka on lähtenyt minun " käsistäni" - varmaan
kun tulin kirjoitti:
Puusta tullaan alas takaperin , ja törmäsin savusaunakerhon jäseneen , hyvin oppinet ja yhteikunta kelponen jäsen .
Tiedäppä häntä vaikka otteisi löylyt kiukaasta joka on lähtenyt minun " käsistäni"että kun putosit puusta? Pää edellä ulosannin perusteella? Mutta kyllä tuosta suorituksesta banaani täytyy palkinnoksi antaa, monen monta sanaa ihan oikein. Loput arvaamalla..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315326- 363701
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833263- 112505
- 292102
- 121987
- 1631866
- 1051352
- 141298
- 1371144