Sähköasennuste virheellisyydet - kuka vastaa

Virkanainen1961

Ostin noin 5 vuotta sitten rivitalokolmion 1970-luvulla rakennetusta asunto-osakeyhtiöstä. Noin kaksi vuotta sitten keittiössämme tapahtui vesivahinko, jonka asunto-osakeyhtiö korjautti. (Keittiön lattian purku ja kuvaus ja kalusteiden/laitteiden takaisinlaitto). Tämän jälkeen alkoivat sähköongelmat: saimme mm. tiskialtaasta toistuvia sähköiskuja. Nämä tutkittiin ja korjattiin, ja sähköiskujen saanti loppui, mutta tämänkään jälkeen sähköt eivät olleet ihan kunnossa, vaan sulakkeet paloivat valoja laitettaessa päälle tai pois päältä. Jälleen uudet sähkömittaukset, jolloin sulakkeiden palon todennäköiseksi syyksi paljastui keittiön spottilamppujen asennukset. Ilmeisesti myyjä oli omatoimisesti teetättänyt /tehnyt isohkoja sähköasennuksia. Näistä ei kuitenkaan ollut mainintaa mm. kauppakirjassa (kaupantekotilanteessa en ymmärtänyt em. asiaa ihmetellä, sillä keittiö oli uudemman näköinen kuin 1970-lukulainen). Nyt kyselen kuka tulee maksumieheksi tällaisessa tilanteessa. Asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä väittivät, että osakas eli minä. Itse olen eri mieltä: minusta vastuu kuuluu asunto-osakeyhtiön hallitukselle ja isännöitsijälle. Kysymys ei ole pelkästään rahasta, vaan mietin asiaa myös periaatteellisesti. Hirvittää ajatus siitä, että olisimme mahdollisesti voineet saada hengenvaarallisen sähköiskun ja/tai taloyhtiössä olisi syttynyt tulipalo virheellisten sähköasennusten johdosta. Kuka tällöin olisi ollut vastuussa? Eikö hallituksen tehtäviin kuulu huolehtia siitä, että kaikissa asunnoissa on asianmukaiset sähkö- ja LVI-asennukset? Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan mielestä hallituksella ei ole tällaista ”kontrollointi”-velvoitetta. Yrittääkö hallitus välttää vastuunsa, koska olen teknisistä asioista ymmärtämätön nainen vai kuuluvatko nämä todella ainoastaan osakkaan vastuulle?

8

978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en__tiedä

      En tiedä, en jaksanut lukea. Opettele kappalejako ja lähetä viesti uudelleen.

      • sinun-laitteet

        omistajan ongelma mutta mistä pöytään voi tulla sähkö katso mikro ja as.pesu kone y,m


      • kielipedantti
        sinun-laitteet kirjoitti:

        omistajan ongelma mutta mistä pöytään voi tulla sähkö katso mikro ja as.pesu kone y,m

        Mitä? "Sähkö katso mikro..."


    • Sähkömaakari

      Yhtiö vastaa sähköjohdoista ja asukas esim. katkaisijoista ja pistorasioista. Jos sinne on vedetty ylimääräisiä johtoja ilman lupia, niin yhtiö ei vastaa niistä. Yhtiö tosin vastaa niiden pois kytkemisestä (yhtiö voi periä sitten kuluja johdot laittaneelta osakkaalta). Kuvauksestasi ei ilmene, mitä siellä on tehty.
      Viime kädessä viallisista asennuksista vastaa ne tehdyt osakas. Sähköasennuksiin tarvitaan myös viranomaisluvat ja kuulostaa siltä, että asunnossasi on suorastaan laittomia asennuksia, tai sitten ne on asentanut ammattitaidoton asentaja. Kyseessä voi olla rangaistava rikos.

    • Koska kaupasta on kulunut jo yli kaksi vuotta, niin sinä vastaat kustannuksista. Kyseessä eivät ole yhtiön vastuulle kuuluvat kytkennät.

      • Halljäsen

        Sillä ei ole merkitystä yhtiön ja osakkaan väliseen vastuunjakoon paljonko kaupasta on kulunut aikaa.
        Alkuperäisen viestistä ei myöskään selviä, mitä siellä on tehty ja mitä pitää korjata. 2 vuoden virhevastuu aika asuntokaupassa ei myöskään koske törkeästä huolimattomuudesta johtuvaa virhettä (ilman sähköasennuslupia tehdyt kytkennät lienevät ilman muuta törkeää huolimattomuutta). Tosin rahallisesti tuskin on niin suuresta asiasta kyse, että asiasta kannattaa lähteä käräjille riitelemään.


      • fghjkkjhg

        Asunnon omistaja tai haltija on aina yksin vastuussa asunnon sähkölaitteiston kunnosta nykyisen sähkölain perusteella. Tätä ei useinkaan tiedetä. Myyntihetkellä vastuu sähkölaitteiston kunnosta on asunnon myyjällä. Ostajan vastuulla on varmistua sähkölaitteiston kunnosta vaatimalla sähkölaitteistosta tehdyt käyttöönottotarkastuspöytäkirjat osana kaupan asiakirjoja. Usein näitä ei ole enää tallessa varsinkaan vanhemmissa kiinteistöissä. Silloin olisi syytä teettää sähkölaitteiston osalta kuntoarvio hyväksytyn sähkölaitteiston kuntoarvioitsijan toimesta. Kuntoarviolla myyjä vapautuu vastuusta sähkölaitteiston osalta ja vastuu kaupanteon jälkeisistä asennuksista ja laitteiston kunnon ylläpitämisestä siirtyy ostajalle.
        Jos myyjä ei tunnusta virhevastuutaan, kannattaa ehkä mennä käräjille. Käräjöintikulut lankeavat hävinneen osapuolen kustannettavaksi selvissä ja kiistattomissa tapauksissa.


    • BauHerr

      " kannattaa ehkä mennä käräjille. "

      EI VARMASTI KANNATA. Minä en nykyisin enää vie alle 10.000 euron asiaa käräjäkasinon rulettipöytään. Tuomareilla ei ole minkäänlaista käsitystä sähköstä tai rakentamisesta ylipäätänsä. RAY:n kasinollakin on paremmat kertoimet.

      Jos kyseessä on sähkölamppujen väärä kytkentä, niin kuvauksesta päätellen jossain kohtaa maadoitusjohto KeViä on käytetty virtajohtona. Se taas takoittaa 99, 99999999 % varmuudella sitä, että kyseessä on luvaton asennus. Vian paikallistamiseen menee luvalliselta sähköasentajalta muutama minuutti.

      Tilaa sähköasentaja ja pyydä samalla, että laittaa ryhmään vikavirtasuojan ylimääräiseksi "henkivakuutukseksi".

      Työn pitäisi onnistua hintahaarukassa 150 - 250 euroa, joten tuollaista juttua ei kannata viedä riita-asiana käräjille. Rikosoikeudellisena asiana ongelmaksi muodostuu näyttö. On hyvinkin mahdollista, että nykyistä omistajaa aletaan epäillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe