Kirjeen kirjoittaminen

Kirjevaari

Nykyihmisillä on lähes kokonaan unohtunut kirjeen kirjoitus. Kirjeen tilalla on nyt tekstiviestit tai sähköpostit, jos niiden käyttö edes osataan.

Haluaisin avata kirjeenkirjoituspalstan, jossa voisimme kohdata yksinäisissä arjessamme. Yritän avausta.

Kirje sinulle, nainen, joka olet yksin! Olen itse tapaisesi mieshenkilö, joka haluaisin tulla olemaan kuin "hengessä mukana" elinpiirissäsi.

Tämä on osoitettu Sinulle, joka olet yksin ja kaipaat lämpimin tuntein itseäsi lähestyvää ihmistä.

27

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivakirje

Olen ollut ahkera kirjeen kirjoittaja, mutta eipä enää oikeastaan ole kirjeenvaihtoa kenenkään kanssa. Lähettelen myös kortteja, mutta niihinkin hyvin harva enää reagoi vaikkapa puhelinsoitolla tai viestillä. Koska haluan kirjoitella, voin lähettäää kirjeen ihan tuntemattomalle ja kiittää jostain. Saan sellaisia päähänpistoja ja kirje syntyy yhdessä hujauksessa.

• Kirjevaari

Siitä vaan! Jos päähänpisto tulee, luo mielikuva kirjeen kohteesta ja kirjoita hänelle. Kerro ajatuksistasi, joilla haluat hänen mieltänsä lämmittää ja tuoda valoa, muutakin kuin auringon. Päivään.

• kivakrje

Enpä oikein tiedä. Tekisi mieli kirjoittaa henkilölle, jonka olen tuntenut parikymmentä vuotta. Olemme tavanneet viimeksi yli kaksi vuotta sitten. Minua ärsyttävät hänen lupauksensa. Hän ehdotti tässä taannoin luontoretkeä. Häntä tuntuu ärsyttävän se, että lapsenlapsi menee elämässäni kaiken muun edelle. Kaiken pitäisi mennä kuten hän toivoo. Harvoilla retkillämme meillä on ollut viihtyisää enkä oikeastaan toivokaaan mitään parisuhdetta, satunnaiset retket riittäisivät. Sähköpostein olemme viestitelleet harvahkosti, yleensä hänen aloitteestaan. Hänellä on jonkinlainen parisuhde, perinteinen kirje hänelle ei sovi, ei myöskään puhelu. En halua vaarantaa mitään hänen elämässään. Pikkaisen sieppaa, kun ei suoraan voi sanoa, mitä ajattelee. Voi olla, että seuraava päähänpisto on suora kirje hänelle. Ei sitä tiedä, mitä yksinelon hetkinä keksii.

• Kirjevaari
        kivakrje kirjoitti:

Enpä oikein tiedä. Tekisi mieli kirjoittaa henkilölle, jonka olen tuntenut parikymmentä vuotta. Olemme tavanneet viimeksi yli kaksi vuotta sitten. Minua ärsyttävät hänen lupauksensa. Hän ehdotti tässä taannoin luontoretkeä. Häntä tuntuu ärsyttävän se, että lapsenlapsi menee elämässäni kaiken muun edelle. Kaiken pitäisi mennä kuten hän toivoo. Harvoilla retkillämme meillä on ollut viihtyisää enkä oikeastaan toivokaaan mitään parisuhdetta, satunnaiset retket riittäisivät. Sähköpostein olemme viestitelleet harvahkosti, yleensä hänen aloitteestaan. Hänellä on jonkinlainen parisuhde, perinteinen kirje hänelle ei sovi, ei myöskään puhelu. En halua vaarantaa mitään hänen elämässään. Pikkaisen sieppaa, kun ei suoraan voi sanoa, mitä ajattelee. Voi olla, että seuraava päähänpisto on suora kirje hänelle. Ei sitä tiedä, mitä yksinelon hetkinä keksii.

Pieni huomautus! Anteeksi edellinen, mutta kirjeessä on kirjoittajalla oikeus, jopa velvollisuus, kertoa itsestään.

Olen joskus noin ymmärtänyt ja kuljettanut mielessäni mukana.

Pieni täydennys. Rakkauskirje on peruskirja, jollaisen itse kukin on joskus kirjoittanut. Ihastuksesta tai rakkaudesta niissäkin kerrotaan, eli omista tuntemuksista ja tapahtumista.

• puolukoitaon
        Kirjevaari kirjoitti:

Pieni huomautus! Anteeksi edellinen, mutta kirjeessä on kirjoittajalla oikeus, jopa velvollisuus, kertoa itsestään.

Olen joskus noin ymmärtänyt ja kuljettanut mielessäni mukana.

Pieni täydennys. Rakkauskirje on peruskirja, jollaisen itse kukin on joskus kirjoittanut. Ihastuksesta tai rakkaudesta niissäkin kerrotaan, eli omista tuntemuksista ja tapahtumista.

Voisinpa kirjoittaa henkilölle, joka pyysi minua marjastamaan kanssaan. Lupasin, mutta marjaseuraa ei ole kuulunut. Tämä vuosi on ollut hyvä marjavuosi, mutta et ole kertonut, mitä vuotta tarkoitit. Olen marjastanut paljon, yksin ja seurassa. Pakastimet ovat täynnä, joten ihan seuran vuoksi voisin lähteä vieläkin. Olisi hirvikärpäsilläkin enemmän iskukohteita. En kyllä pidä katteettomista lupauksista. Elämäni tärkeät miehet ovat uskaltaneet reilusti sanoa eikin tarvittaessa ja lupauksensa ovat pitäneet.. Enpä muuten ole koskaan noudattanut mitään kirjeen kirjoittamisen sääntöjä, ihan normaalia, toista kunnioittavaa tyyliä olen noudattanut.

• kaikkee-sitä
        kivakrje kirjoitti:

Minkä ihmeen takia haikailet tuollaisen miehen perään, joka on parisuhteessa mutta pitää sinua varalla, ja ehkä muitakin mummoja. Tekosyy tuo, että lapsenlapsesi menee edelle. Jos ei oma jälkeläinen menisi edelle, se olisi ihan luonnotona ja tunnotonta. Haudotko kostoa kun väläytät sinne kotiin lähettää kirjeen. Onhan kirjesalaisuus, mutta saattaa se monissa perheissä vaarantua. Eikö muka retkiseuraa löydy vapailta markkinoilta . Tuollaisen vätyksen retkikutsuja odotellessa menee retket ja hetket ohi.

• kivakirje
        kaikkee-sitä kirjoitti:

Minkä ihmeen takia haikailet tuollaisen miehen perään, joka on parisuhteessa mutta pitää sinua varalla, ja ehkä muitakin mummoja. Tekosyy tuo, että lapsenlapsesi menee edelle. Jos ei oma jälkeläinen menisi edelle, se olisi ihan luonnotona ja tunnotonta. Haudotko kostoa kun väläytät sinne kotiin lähettää kirjeen. Onhan kirjesalaisuus, mutta saattaa se monissa perheissä vaarantua. Eikö muka retkiseuraa löydy vapailta markkinoilta . Tuollaisen vätyksen retkikutsuja odotellessa menee retket ja hetket ohi.

Oma on tulkintasi, en haikaile kenenkään perään ja kunnioitan parisuhteessa eläviä. Silti voisin kirjoittaa kirjeen, mutta kirje voi olla vaaraksi vastaanottajalle. kuten joulukortti entiseltä heilalta edesmenneelle miesystävälleni. Vaimo oli mustasukkainen ja kortista sai kommentteja pitkän aikaa. Kyseinen henkilö ei ole minulle kertonut parisuhteestaan kuin aivan äskettäin, arvannut olen kyllä tilanteen. Itse asiassa voisin olla kirjeenvaihtokaveri kuten silloin ennen nuorena, kun mullakin oli ainakin Japanista ja Jugoslaviasta. Miesystävälläni oli puhelintuttuina naisiakin, ei minua häirinnyt. Retkiseuran suhteen kuten muutenkin olen kranttu, yksinkin voi vaellella. Ja kirjoitellakin voi mitä sylki suuhun tuo, joku voi ottaa todestakin.

• tyhmäsilmissäsi
        kaikkee-sitä kirjoitti:

Eiköhän tässä iässä tiedetä, mitä tehdään. Ainakaan täällä en neuvoja jakelisi. Lienet sosiaali- ja terveysalan kaikkitietävä?

• Juukonen
        tyhmäsilmissäsi kirjoitti:

Eiköhän tässä iässä tiedetä, mitä tehdään. Ainakaan täällä en neuvoja jakelisi. Lienet sosiaali- ja terveysalan kaikkitietävä?

Ei siltä näytä, ei yhtään!

• Kirjevaari
        puolukoitaon kirjoitti:

Voisinpa kirjoittaa henkilölle, joka pyysi minua marjastamaan kanssaan. Lupasin, mutta marjaseuraa ei ole kuulunut. Tämä vuosi on ollut hyvä marjavuosi, mutta et ole kertonut, mitä vuotta tarkoitit. Olen marjastanut paljon, yksin ja seurassa. Pakastimet ovat täynnä, joten ihan seuran vuoksi voisin lähteä vieläkin. Olisi hirvikärpäsilläkin enemmän iskukohteita. En kyllä pidä katteettomista lupauksista. Elämäni tärkeät miehet ovat uskaltaneet reilusti sanoa eikin tarvittaessa ja lupauksensa ovat pitäneet.. Enpä muuten ole koskaan noudattanut mitään kirjeen kirjoittamisen sääntöjä, ihan normaalia, toista kunnioittavaa tyyliä olen noudattanut.

Saahan sitä kirjoittaa asiakirjeitä kuin kyse olisi työnhausta tai kaupankäynnistä.

Läheisiksi tulleet voivat tietysti ottaa omat vapautensa kirjoittaa.

Voisihan joku kirjoittaa sähköpostiini, olen ruunemanni ja osoitteeni siis [email protected]

• osuma

Kiitos kirjeestä, joka viestiksi muuttuu minun maailmassani, koska olen yksi niitä ihmisiä, jotka ovat unohtaneet/luopuneet kirjeen kirjoittamisesta. Nykytekniikka on helppoa ja nopeaa, ja lisäksi olemassa olevilla laitteilla edullista, suorastaan ilmaista. Tämä tietysti on vain yksi puoli asiaa. Voisihan olla niinkin, että olisin elänyt toisenlaisissa olosuhteissa, perinteitä ylläpitävän laajan ystäväpiirin ympäröimänä. Näin ei kuitenkaan ole ja siitä tulen viestin toiseen asiaan eli yksinäisyyteen. Odotan mielenkiinnolla kirjeen saamaa vastaanottoa! :)

• millaurjami

Tämä nykyinen kirjoittelu sopii ainakin minulle. Olen monessa paikassa Naamakirjassa (fecebookissa) Ystävystynyt vuosien varrella -- kirjekumppania olemme --
      Tulee sukulaistenkin kanssa pidettyä enemmän yhteyttä -- Saan valokuvia kaukanaolevista . Ja voisin Skypenkautta pitää jopa puheja kuvayhteyttäkin .
      Ja Onnittelutkin menee tämänkautta kivasti .
      Ja sillon kun aloitin Sain tavatakkin --mikä oli sillon ihan kivaa. n 15v sitten -Ostin ensimmäisen Daatan v 2000 milleniumi vuonna
      U.M

• syyssuru

Mietin eri viestintävälineiden käyttöä elämässäni. Ehkä kaikkein tärkein on ollut puhelin, on vieläkin. Läheisteni poismenon jälkeen olen kaivannut pisimpään heidän ääntään. Kaikki on loppunut ykskaks, vaikka ihan hiljan puheltiin.

• osuma

Otan osaa menetykseesi, syyssuru, ja totean omalla kohdallani myös tuon puhelimen merkityksen niiden ihmisten kohdalla, joihin yhteys hoitui puhelimella. Kuinka monta kertaa onkaan tullut mieleen soittaa ja kertoa jokin erityinen asia ihmiselle, jota ei enää ole.

Mutta, mitä sanoo tähän Kirjevaari?

• syyssuru

Kiitos myötätunnosta, asioista on jo aikaa, mutta tutun äänen kaipaus elää. mieheltäni sain silloin ennen yhden ainoan kirjeen tapaisen. Hän lähetti minulle omenia ja oli voipaperille raapustanut muutaman rivin. Kortteja hän sen sijaan lähetteli ja kaikki ovat tallessa.

• osuma

Tuleeko tästä jotain, vai tähänkö tämä tyssäsi?
      Kirjevaari kirjoitti mm. "Kirje sinulle, nainen, joka olet yksin! Olen itse tapaisesi mieshenkilö, joka haluaisin tulla olemaan kuin "hengessä mukana" elinpiirissäsi."
      Missä on Kirjevaarin henki? Mitä ymmärsin väärin?

• punakuulas

Hyvä kirjevaari. Olen yksinelelijä, en yksinäinen. Olen kokenut suuria rakkauksia, myös suruja. Menetykset ovat kohdistuneet vanhempieni ja omaan sukupolveeni ja kuulunevat tässä iässä normaaliin elämään, jos on sitä elänyt. Olen todella elänyt, mistä moni on minulle todennutkin. Hyvä niin, tiettyjä asioita ei enää voi kokea, se juna on jo mennyt. Mutta uudenlaisia elämyksiä voi pulpahtaa ykskaks. Luonto on seurannut mukana lapsesta asti, nytkin minulle on helppoa lähteä luontoon, vaikka en korvessa eläkään. Toisaalta minun on helppo lähteä Suomen suurimpiin kaupunkeihin, mitä teenkin melko usein. Toissapäivänä käväisin sekä Helsingissä, että Turussa. Tampere ei juuri nyt ole ensisijainen käyntikohde, vaikka on sitä ollutkin. PS voisit hieman täsmentää toivettasi ketjun suhteen kuten edellä on toivottukin.

• Kirjevaari

Hyvät ystävät. Tarkoitukseni oli tosiaan saada aitoa kirjeenvaihtoa meidän kesken. Rekisteröityneitä voisimme kirjoittaa itse kunkin sähköpostiin tms.

Palstalla on liian paljon asiattomia kirjoittajia, että kaikki siallinen toiminta rajoittuu tai estyy!

• punakuulas

Olen rekisteröitynyt, mutta en käytä sitä nikkiä. Parempi on muutella nikkiä. Nämä palstat muodostuvat liikaa henkilökeskeisiksi, tuijotetaan nikkejä ja vastaillaan niiden prusteella. Sähköpostitse viestittelen tosi läheisille ihmisille, tämä palsta voisi olla yleisemmän luontoinen.

• karjalanpiirakka

Kiltti vaari siellä jossakin.
      Minullakin on ollut hyvä elämä, rakkautta on riittänyt. Luonnoystävänä ja -suojelijana minua ei tarvitse houkutella luontoretkelle tai sieniä etsiskelemään. Vesi elementtinä on myös tullut tutuksi, joskus ruoriakin käännellyt. Kaupungit kiehtovat myös tapahtumineen, olivatpa sitten suuria tai pieniä, tai vaikkapa Suomen rajojen ulkopuolella. Kulttuurinautinnot ovat elämän suola. Mutta kaiken tämän vastapainoksi nautin myös yksinolosta sekä hiljaisista koti-illoista musiikkia kuunnellen tai kirjan maailmaan sukeltaen. Kirjoittaminen on aina ollut osa elämääni. Postimerkkejä olen liimannut lukemattomiin kortteihin ja kirjeisiin, ja vieläkin teen niin, vaikka nykytekniikka on avannut meille monia muita kontaktimahdollisuuksia. Hyvää syksyä sinulle vaari.

• Lo-rena

Kirje haudan takaa, kirjoitettu 1990, tädiltäni joka oli elänyt monivaiheisen, moninaisten vaikeiden elämänvaiheiden elämää, 12 lasta. Hänellä riitti myötätuntoa ja lohdutusta myös sisarensa tyttärelle toiselle puolen Suomea.

"Terveiseni Sinulle! Olisi pitänyt jo paljon ennemmin muistaa Sinua tervehdyksellä, mutta se on vain jäänyt. En kuitenkaan ole unohtanut. Ajatukseni seuraavat Sinun vaikeaa tietäsi, koska en pääse henkilökohtaisesti tervehtimään. Olet ollut suurenmoinen tuki ja turva perheesi vaikeassa tilanteessa, toivon Sinulle voimia selvitä vaikeasta tilanteestasi voittajana.
        - Pelkät sanathan ovat tyhjiä vaikka ne miten muotoilisi,mutta ne tulevat rakkaudella ja ystävyydellä suoraan sydämestä. Vaikeina aikoina, väsyneinä on meillä yksi toivo; Apu tulee ylhäältä, kyllä se aurinko vielä elämääsi paistaa!"

Täti oli 82v kun hän kirjeen kirjoitti kauniilla käsialalla, 84v 1995 hän sitten nukkui pois.
        Kiitän häntä tänäänkin kauniista kirjeestä, joka antaa nytkin minulle voimia selvitä tämänhetkisestä vaikeasta tilanteesta. Selviänkö? Aika näyttää, kaikki on Korkeimman näpeissä.

Kirjeet ja kortit on hyvä säilyttää - ainakin tädin kirjeet - ei täti silloin arvannut että vielä v.2015 sisaren tytär saa voimia hänen kirjoittamista sanoista vaikeassa elämän tilanteessa. Kiitos Täti.

Kirje on minun aarteeni lopun elämääni.

• Lo-rena kirjoitti:

Kirje haudan takaa, kirjoitettu 1990, tädiltäni joka oli elänyt monivaiheisen, moninaisten vaikeiden elämänvaiheiden elämää, 12 lasta. Hänellä riitti myötätuntoa ja lohdutusta myös sisarensa tyttärelle toiselle puolen Suomea.

"Terveiseni Sinulle! Olisi pitänyt jo paljon ennemmin muistaa Sinua tervehdyksellä, mutta se on vain jäänyt. En kuitenkaan ole unohtanut. Ajatukseni seuraavat Sinun vaikeaa tietäsi, koska en pääse henkilökohtaisesti tervehtimään. Olet ollut suurenmoinen tuki ja turva perheesi vaikeassa tilanteessa, toivon Sinulle voimia selvitä vaikeasta tilanteestasi voittajana.
        - Pelkät sanathan ovat tyhjiä vaikka ne miten muotoilisi,mutta ne tulevat rakkaudella ja ystävyydellä suoraan sydämestä. Vaikeina aikoina, väsyneinä on meillä yksi toivo; Apu tulee ylhäältä, kyllä se aurinko vielä elämääsi paistaa!"

Täti oli 82v kun hän kirjeen kirjoitti kauniilla käsialalla, 84v 1995 hän sitten nukkui pois.
        Kiitän häntä tänäänkin kauniista kirjeestä, joka antaa nytkin minulle voimia selvitä tämänhetkisestä vaikeasta tilanteesta. Selviänkö? Aika näyttää, kaikki on Korkeimman näpeissä.

Kirjeet ja kortit on hyvä säilyttää - ainakin tädin kirjeet - ei täti silloin arvannut että vielä v.2015 sisaren tytär saa voimia hänen kirjoittamista sanoista vaikeassa elämän tilanteessa. Kiitos Täti.

Kirje on minun aarteeni lopun elämääni.

Kirje haudan takaa, Lo-rena.
        Toivottavasti sait kirjeen tätisi eläessä.

Minä sain äitini kirjeitä siskolleen sodan ajalta ja isäni sotapäiväkirjat, jotka ovat minun aarteeni. Äitini hävitti kaikki kirjeensä, kuten myös meidän lasten kirjeet, joita olisi nyt kiva?? lukea. Hänen kirjeitään minulla on jokunen tallella, mutta itsekkin olen hävittänyt kaikki kirjeenvaihtoni nuoruuden ajoilta. Niitä vasta olisikin mukava lueskella.

Aloittajaa en nyt ymmärrä, haluaako hän avata tänne kirjeenvaihtopalsta, sillä tämähän on jo sellainen ja privaatisti voi kirjoitella s-postiin.

• Lo-rena

Tätini kirjoitti ja lähetti kirjeen minulle v.1990 82v ikäisenä, joten kirje tuli kotiini postitse. Tädillä oli kaunis hieman koukeroinen käsiala, sen ajan tyylin mukaisesti, Muutti sinisen pilven reunalle v. 1995.
        Minulla on jokunen kirje laatikossa menneiltä ajoilta. Nii-in, todella tädin kirje on tänäänkin lohduttavaa luettavaa, jonka sanomasta ammennan voimia myös tähän päivään.

• osuma

Kylläpä yllätyin, kun Kirjevaarille alkoi kirjeitä sadella.
      Ja vaari hyvä, aloit itse kirjoittaa rekisteröimättömänä, joten "sitä saa mitä tilaa" eikä tämä ole paha lainkaan. Huumoria olla pitää, vaikka elämä on vakavaakin vakavampi asia. Odotuksia on monenlaisia, jokaiselle päivälle ja lähes kaikkiin kohtaamisiin. Mistä sen tietää mikä on asiatonta tai mikä asiallista?
      yydän, anna leikin jatkua ja vastaa odotuksiin!

• Tuikkuinen

Hei Kirjevaari!
      Kiitos kirjeestäsi, joka oli mieluisa yllätys. Mieluusti alan kirjeenvaihtoon kanssasi. Kirjoitellaan silloin ja tällöin, kun siihen tunnemme tarvetta, jookosta. Vaihdetaan ajatuksia ja tuntemuksia, niitä ikiomia. Tosin on aika viskaabelia mennä niitä ikiomiaan Sinulle kertoilemaan, koskapa muutkin pääsevät kirjeitäni lukemaan. Smooltookkia minä oikeastaan inhoan. Puhutaan niitä näitä eikä varsinaisesti sanota mitään.
      Tietenkin olisi kaikkein mukavinta, kun voisi kirjoittaa ihan omalla käsialallaan eli ns. kaunolla. Se sujuu minulta vielä ihan suitsait, ja tykkään kovasti oman käteni jäljestä. No, kalligrafian parissa saan toki siitä nauttia.
      Enpä nyt tämän enempää tällä kertaa. Lähden tuonne tuuleen kokeilemaan, kuinka varteni pystyssä pysyy. Voi hyvin!
      Terveisin Tuikkuinen

• ihanselvää

Yksi ja sama nainen kirjoittaa monella nikillä, tehnyt aloituksenkin.

• Kirjevaari
        ihanselvää kirjoitti:

Yksi ja sama nainen kirjoittaa monella nikillä, tehnyt aloituksenkin.

Minä aloitin, enkä ole nainen. Lopeta luulemisesi ja harkitse edes tietämistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe