korvien puhdistus tk:ssa

Huima

Onko kellään kokemusta toimenpiteestä? Paljonko maksaa?

Itselläni korvat tuottavat runsaasti vaikkua, tämän lisäksi vielä ahtaat korvakäytävät. Oikealla korvalla kuulee jatkuvasti huonommin kuin vasemmalla (paranee jos sitä vetää taaksepäin). Ja tänään se oli taas vaihteeksi kokonaan tukossa kun heräsin aamulla.

Olen lukenut, että toiset vastaavissa tilanteissa elävät, käyvät n. puolen vuoden välein terveyskeskuksessa puhdistuttamassa korvat. Haluaisin tästä lisää tietoa?

38

38786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoitsu

      Heips!
      Sairaanhoitaja puhdistaa korvasi. Sen käynnin pitäisi olla ilmainen, voi olla silti kuntakohtainen, et maksaako vai ei. Kannattaa laittaa siihen korvaan, joka on lukossa edellesenä päivänä ennen puhdistusta vaikkua pehmentävää ainetta esim. Removaxia. Sitä saa apteekista. Laittaa sitä yöksi korviin, pumpulit päälle ja aamulla huuhtelulle! Pitäis korvat aueta!

      • vastata

        korva-kynttilä hoidoista mitään


    • Esko

      Apteekista saat ostaa Revaxör (Removax) pakkauksen, jossa on mukana huuhtelupallo. Se on kumia ja siinä on pitkä nokka. Sopivan lämmintä vettä imetään palloon ja pannaan nokka korvaa ja painetaan vesi sisään. Se pitää tehdä pesualtaan yläpuolella. Toistetaan sama useita kertoja, kunnes vahaa ei enää näy vedessä. Muuta ei tarvitse tehdäkään.

      • Pro

        Periaatteessa noin miten Esko neuvoo, MUTTA
        huuhtelu voi vaurioittaa sisäkorvaa, mikäli tärkykalvossa sattuu olemaan reikä. Eli ennen ensimmäistä huuhtelua tulisi korvat katsotuttaa mieluiten lääkärillä/ pätevällä hoitajalla.


      • itsensä hoitaja
        Pro kirjoitti:

        Periaatteessa noin miten Esko neuvoo, MUTTA
        huuhtelu voi vaurioittaa sisäkorvaa, mikäli tärkykalvossa sattuu olemaan reikä. Eli ennen ensimmäistä huuhtelua tulisi korvat katsotuttaa mieluiten lääkärillä/ pätevällä hoitajalla.

        Huuhtelu kiinnostaa, mutta miksi ihmeessä tärykalvossa reikä saattaisi olla ? Tunteeko sen, jos näin on ?


      • A
        itsensä hoitaja kirjoitti:

        Huuhtelu kiinnostaa, mutta miksi ihmeessä tärykalvossa reikä saattaisi olla ? Tunteeko sen, jos näin on ?

        Niin siis pointti on että tuota huuhtelua ei saisi tehdä jos on korvatulehdus. Sen takia ne korvat aina katsotaan. Jos on korvatulehdus niin korvaan ei saisi mennä vettä, se pahentaa asiaa.

        Muuten en usko että se vesi mitään pahaa korvalle tekisi, kestäähän ne korvat uimisenkin.


      • Anonyymi
        A kirjoitti:

        Niin siis pointti on että tuota huuhtelua ei saisi tehdä jos on korvatulehdus. Sen takia ne korvat aina katsotaan. Jos on korvatulehdus niin korvaan ei saisi mennä vettä, se pahentaa asiaa.

        Muuten en usko että se vesi mitään pahaa korvalle tekisi, kestäähän ne korvat uimisenkin.

        Niinpä niin, lääkäri ei näe korvatulehdusta jos vaikkua. Teekkarit ihan huuhaa paikkoja ei lääkärillä oikeuttaa käyttää korvaimuria vain korvalääkäriin. Arvuutteluasemasta ei mitään hyötyä.


    • korvamies

      käy vaan terkkarilla niin saat tarkat ohjeet.

      Minulle tehtiin tänä aamuna korvien huuhtelu, (n. 7 tuntia sitten)

      mutta onko se normaalia että korvia vihloo näin jälkeenpäin välillä tosi ilkeästikkin

      • anonymous438976356

        itselläni tuo huuhtelu ei ainakaan tehoa, vaikka kuinka huuhtelee niin vaikku vaan istuu korvassa kuin liimattu. en tiedä mitä tehdä kun terveyskeskuksessa sanovat vaan että huuhtele huuhtele.


      • Tx
        anonymous438976356 kirjoitti:

        itselläni tuo huuhtelu ei ainakaan tehoa, vaikka kuinka huuhtelee niin vaikku vaan istuu korvassa kuin liimattu. en tiedä mitä tehdä kun terveyskeskuksessa sanovat vaan että huuhtele huuhtele.

        Jos ei tavallinen huuhtelu auta, niin sitten kannattaa mennä korvalääkärille, joka poistaa vaikun imulla.


      • anonymous438976356 kirjoitti:

        itselläni tuo huuhtelu ei ainakaan tehoa, vaikka kuinka huuhtelee niin vaikku vaan istuu korvassa kuin liimattu. en tiedä mitä tehdä kun terveyskeskuksessa sanovat vaan että huuhtele huuhtele.

        Apteekista Orocleania nesteenä. Sitä 3 tippaa korvaan ja odota 10 - 15 min. Sitten otetaan vesiruisku, jolla ruiskutetaan vettä korvaan 4-10kertaa. Sieltä se vaikkupötykkä tulla tupsahtaa. Käy katsomassa terveyskeskuksessa, millainen ruisku heillä on. Ei se onnistu ilman kunnon ruiskua.
        Jos korva on tulehtunut, niinkuin joku tuossa aiemmin mainitsi, niin on niin arka, ettei sinne kärsi vettä ruiskuttaakaan(=iso kipu).
        terveisiä. monta , monta kertaa korvat putsattu.


      • Anonyymi
        anonymous438976356 kirjoitti:

        itselläni tuo huuhtelu ei ainakaan tehoa, vaikka kuinka huuhtelee niin vaikku vaan istuu korvassa kuin liimattu. en tiedä mitä tehdä kun terveyskeskuksessa sanovat vaan että huuhtele huuhtele.

        Itse asia. Outoa etteivät ole liuottaneet esim, removaxilla pari vrk.tta. Ota uusi aika ja kerro että haluat liuotuksen ensin ja silloin vain lääkäri saa puhdistaa. Vesi puhd.s on hoitajalla luvallista, muttei se että ensin jollain liuottaa jonka ehkä lääkäri esittää tämän aineen, ja pitäisi tehota. En ole vielä itse käynyt ja just lähipnä soitan kun aika jo muutenkin lääk.n vast,otolle. Pakko alkaa 'kuulemaan ja minulla tasapainoon vaikuttaa ja huimaa, se on jo merkki huonosta tilanteesta. Eräs lääkäri jopa sanoi muistihäiriöstä että voi aihetua korvista joita ei koskaan puhd.u. huh, kaikkea kauheaa tai outoa ainakin. Näillä mennään.👍💨💨💨


    • JuhoHirvi

      Itse olen lukenut, että lämmin virtsa auttaa poistamaan vaikun. Virtsan suolapitoisuus ja kemiallinen koostumus auttaa sulattamaan vahan, joka sitten valuu virtsaan sekoitettuna pois korvasta. Itse pyysin vaimoa virtsaamaan korvaani ja nyt tässä puhtain korvin kirjoittelen. Mutta tuota ei saisi tehdä jos on korvatulehdus tai haavoja korvassa jolloin saattaisi esiintyä kirvelyä.

      • Anonyymi

        Just näin


    • xDxDxD

      ^^ Minä kans totesin varsin hintahtavan poikaystäväni kanssa, että tuo toimii. Kannattaa kokeilla. Virtsa on kuitenkin ilmaista.

    • Hoo Koo

      Minä olen käynyt terveyskeskuksessa, ei maksanut mitään, mutta toisesta korvasta eivät saaneet mitään ulos, onneksi siinä oli vähemmän vaikkua. Olen käyttänyt Remo-Waxia, mutta sitä laitettua menee välillä korva entistä enemmän tukkoon ! Vaikka olen pitänyt yön yli, niin silti on aamulla edelleen tukossa, en kyllä tajuu miksi....estohoitona muuten suositeltiin kerran viikossa Ceridal-öljyä.

      • Anonyymi

        Removax pitää huuhdella pois lämpimällä vedellä seuraavana päivänä
        Ei se töhkä sieltä itsestään ulos tule.


    • vaikkukorva

      hoitajat huuhtelee korvan väärin! sisäkorvapolilla sanottiin että korva pitäisi AINA kuivata huuhtelun jälkeen . Eivät näin tee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Miten se kuivataan?

        Kerro miten se kuivataan. Pakko olla ilmalla mutta miten? Korvaan kun ei mitään kyynärpäätä pienempää saa yrittää laittaa.


    • .....
    • paska terveyskeskus

      itselläni ei ainakaa mitkää removaxit sun muut huuhteluhommat toimi kun se ei vaan yksikertasesti tuu pihalle. ainoa vaihtoehto tk: ssa imurilla, mutta yleensä eivät suostu tätä tekemään vaan sanovat että käytä removaxia, joka ärsyttää tosi paljon koska se ei tehoo. sit joudun jankkaan siä joku 20 minuuttia ennen ku ne suostuu imurilla puhistaan.

      • vahaa on paljon

        Ei minullekkaan auta removaxit, eikä huuhtelu terveyskeskuksessa.Muutama vuosi sitten molemmat korvat olivat aivan täynnä vaikkua, siis tukossa niinetten kuullut mitään. Menin terveydenhoitajalle, joka huuhteli 8 kertaa, mutta vaikkua ei tullut siihen huuhteluveteen ollenkaan. Senjälkeen hoitaja sanoi että korvat ovat aivan puhtaat,hän ei näe että vaikkua olisi korvassa ollenkaan.
        Tilasin ajan samalle päivälle yksityiselle korvalääkärille, joka tutki korvat ja sanoi että vaikku on niin kovettunutta, että sitä ei edes vedellä saa pois.Ensin hän pehmitti sitä tulella ja sen jälkeen imuletkulla pois.Joudun käymään noin kerran vuodessa korvalääkärillä poistattamassa vahaa ja monenlaista ohjetta olen saanut. 1 lääkäri olisi leikannut korva-aukon suuremmaksi, toinen antoi ulkokorvan tulehduslääkettä ja sitä olisi pitänyt käyttää jatkuvasti, vaikkei tulehdusta ollutkaan.
        Paras on öljy vaxol, jota tiputan muutaman tipan korviin silloin tällöin ja jos vahaa tuntuu olevan paljon niin oroclean ainetta(apteekista) ja sitten kun korvat ovat aivan tukossa tilaan ajan korvalääkärille, joka puhdistaa korvat vahasta.


    • kyllästynyt

      Te joilla korvien puhdistaminen ei kotikonstein onnistu, kuinka usein joudutte käymään tk:ssä puhdistamassa korvanne?

      Mietin tässä että kun itse kävin kolme kuukautta sitten ja taas alkaa tuntumaan että pitäisi mennä. Ei auta removaxit eikä muut. Tuon huuhtelun jälkeen varmaan kuukauden ajan tuntui pelaavan oikein tuo vaikun ulostulo.

    • lks poliklinikka

      lähete korva poliklinikalle tk:ta!! niin kyllä tohtorilla on vempaimet ja taidot joka auttaa!!!!! ja laittaa seurantaan jos vaikea tapaus!???

    • sapharma
    • Korvattttt

      Olin tänää puhistuksessa. Ei maksanut mitään koska kouluterveydenhoitaja.

    • Itserassaaja2015

      Ei maksa terveyskeskuksessa mitään, hoitaja tekee.

      Netistäkin löytyy monenlaisia korvavaikun puhdistus- ja esto-ohjeita. Eli homman voi tehdä itse. Apteekista ei tarvitse ostaa yhtään mitään.

      Voit pehmittää vaikun aivan tavallisella ihoöljyllä (ruokaöljykin liene käy). Ceridal on hyvä apteekkituote (siinä ei kasva hiivat), mutta muutkin käyvät. Tiputa öljyä korvaan muutama tippa useamman päivän, vaikkapa viikon ajan. Pumpulit päälle, koska sotkee. Se tuntuu ikävältä, mutta kun korvassa on vaikkua, niin vaikun alle menevän öljyn tuntee äänestä ja lämmöstä. Öljyä voi vähän lämmittää, joillekin tulee pahoinvointi korvia rassatessa (itse käytän ihan huoneenlämpöistä).

      Jossain ohjeessa korvat suihkutettiin ihan normaalilla suihkulla kotona (ei kuitenkaan ylipaineisella hierovalla) ja kuivattiin hiustenkuivaajalla. Kokeilin sitäkin, mutta ei kovin tehokasta. Apteekin korvavahapakkauksissa ainakin on mukana sellaisia suppiloita, joilla korvan voi huuhtoa itse.

      Jos öljyä laittaa jatkossa säännöllisesti (x 1/vko), niin vaikkua ei pitäisi kertyä, vaan sen pitäisi poistua omia aikojaan. Samaa tarkoitusta varten on erilaisia korvasuihkeita apteekeissa.

    • Kokemukseni

      Minulla joskus huuhdeltiin lääkärikäynnin yhteydessä, kun lääkäri huomasi että se oli tarpeen. Ei siitä ainakaan erillistä maksua peritty. Sairaanhoitaja ihmetteli, kuulenko paljon mitään kun vaikkua oli niin paljon, mutta en ollut ainakaan huomannut kuulon huonontumista. Huuhtelu tuntui lähinnä hassulta. Korvia ei kuivattu mitenkään. Jälkeenpäin tuntui siltä, että ehkä kuulin hiukan paremmin kuin ennen, mutta se saattoi olla kuvittelua, ero oli niin pieni.

    • korvianne

      Kaivinkone kaivaa.

    • onkin

      Korvamato.

    • Marjavatta

      Onnistuu kyllä hyvin.

    • Kustaapelli66

      Mobil rally formula sae 5w-50. Pipetillä pari tippaa korviin niin vuoden menee ilman oireita.

    • Anonyymi

      Terveystalossa maksoi 50 € hoito kesti n. 10 minuuttia.

    • Anonyymi

      Olen kuullut että jollain aineella oliko removax ja vain lääkäri saa puhdistaa. Toine tmen pide oli se vesihuuhde ja sen kuulemma saa hoitajakin tehdä. Kannattee oikeasti puhdistuttaa koska ne vaivat ovat jopa vakavia. Voi olla jopa muist häiriötä, huimausta, ym. Ei leikin asioita. Ja toki kuulon heikkeneminen. Itse olen menossa ja täytyy lääkärin tehdä koska removax vai mikä ,pitikö olla kauemmin että erikseen mennä sitten lääkärin vast.otolle että imee tyhjäksi. Kannatan sitä. Kysykää tksta. Minulla huimausta ja outoja kuulohäiriöitä. Voi todella myös muistinheikkenemiseenkin vaikuttaa. Varmaan tuntee olevansa ' kartalla kun omani saan kuntoon.

      • Anonyymi

        Jos korvaa yrittää vedellä puhdistaa ilman ettei öljyllä ensin puhdista. Jämähtää entistä pahemmin kiinni männät korvaan.


    • Anonyymi

      Minä soitin myös ja kysyin tästä jutusta jossa removaxi tai lääkärin määrämä aine annetaan olla, ps. mutta vain lääkäri saa puhdistaa, ja toinen oli se vesihuuhde ja sen saa hoitaja tehdä. Ihan oikeasti näin hoitaja kertoi että aineella joka laitetaan vain lääkäri imee sen. Vesihuuhde ja sen voi hoitajakin tehdä. Ero varmaan se tarkkuus ym siinä lääkäri jutussa. En saanut mennä hoitajalle kun tämä seridal öljy oli viikon käytössä kotona. Tämmöistä taasen.

    • Anonyymi

      Huuto korvat,kuulo,vainun poisto, hyvä asia, mutta pitää kysyä,onko turvallinen työ,ei ole aina itsestäänselvyys. epäillä voi mikäli kysyvät .miten ja.millä aineella.

    • Anonyymi

      Puoli vuotta,rikospuhelin, sekalaiset, korvapuhdistus,korvan itsehoito aineet
      Yhteisöjen hyvinvointi alus silmät ja korvat,joko Nivala Ylivieska hammaslääkärit ovat tehneet omatoimisen korona testin, milloin.
      Matilainen puolivuotta, leskeys moititaan mies Niemelät

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe