Koira räyhää vain yhdelle koiralle

YksittäinenOngelma

Ongelmanani on siis, että muuten hihnassa hyvin käyttäytyvä koirani räyhää yhdelle kaupungissa asuvalle koiralle. Koirat ovat molemmat narttuja (omani on leikattu, toisesta en tiedä), joten en tiedä onko niillä jotain keskinäistä "kilpailua". Itse pelkään ko. koiran omistajaa, sillä hänellä on hyvin väkivaltainen maine (olen nähnyt mm. potkivan ja lyövän koiraansa). Minulle hön on huudellut perään ties mitä. Ei siis ole mitään hyviä tunteita tyyppiä kohtaan. Hänen koiransa usein "vaanii" koiraani (tuijottaa jännittyneenä yms) ja sitten hyökkää räyhäten kohti (omistajalla onneksi hihna tarpeeksi tiukalla).
Osa ellei kokonaan koirani reagoinnista johtuu omasta pellstani ja jännityksestäni. Osa varmaan taas muistoja että "tuo se on aina ennenkin hyökännyt". Yritän mahdollisimman rennosti aina ohittaa ko. koiran aivan kuten kaikki muutkin koirat, mutta tunnen kuinka sydän alkaa hakata yms. Ei siis oikein tuo rentoutuminen tehoa. Muiden koirien kanssakaan tuota on vaikea kouluttaa, kun koira ei niihin reagoi.
Miten saisinkin nyt tämänkin kauhukaksikon ohituksen sujumaan hyvin?

7

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Whywhiteone

      Ääneen ehdollistaminen toimii tiukoissakin tilanteissa. Aloita sisällä vahvistamaan katse tai seuraa sanalle pillin/naksutimen avulla. Itse olen opetanut molemmille jos pitää saada nopea reaktio koiralta niin pilli tuntuu aavistuksen paremmin menevän läpi ja niitä on ihmiskorvaan äänettömiä meinaa myös. Mistä tiedän? Koirani ei siedä valkoisia koiria,mutta äänen avulla saan sen ohitamaan ja kiinnittämään huomion takaisin minuun.
      Ehdoollistamis ja opetuksessa superpalkka on ehdoton esim. sisäelimet,märkämuona,lihapullat,broilerin kivipiiraat

      • YksittäinenOngelma

        Hieman tuolla tavalla olen opettanut, että suullani maiskuttamalla koira kiinnittää huomionsa minuu ja tulee vierelle/seuraa yms. Ongelma tulee kuitenkin siinä vaiheessa kun tuo toinen koira alkaa räyhätä, jolloin omani tuntuu olevan pakko vastata. Namillakin on palkattu niinä, varsin harvoina, kertoina kun ohi on nätisti päästy.
        Tämäkin on niin kummaa, muin muille räyhääville koirille ei tarvitse sanoa mitään. Niistä voi kain kävellä ohi korvaansa lotkauttamatta.
        Käydessäni koirakoulussa huomasin koirani jännittävän muitakin tollereita, mutta tuo meni ohi kun koirani sai kai haisteltua kyseessä olevan eri yksilön. Yritän nyt käydä koirakoulussa samassa ryhmässä tuon toisen tollerin kanssa, jos edes siihen ulkonäköön totuttaisiin.


      • Whywhiteones

        Hyvä ajatus jatkaa noin,eli luoda myönteinen kuva tietyn näköisistä koirista mukavan koiran avustuksella! Itse jouduin alkuun pitää verkollista kuonokoppaa vaan nykyään voi olla ilman valkoisten koirien seurassa. Namitin aina verkon läpi lun oli nätisti niin jäi hyvä fiilis tilanteesta. Muista pysyä itse rauhallisena vain ja kehua aina kun on nätisti.


      • YksittäinenOngelma

        Nyt kai saatiin tavallaan jokin voitto kun räyhäjän omistaja vaihtoi kadun toiselle puolelle meidät nähdessään. Oma koirani näki kyllä räyhääjän ja vähän jännittyi, mutta katkaisin sen huomion ihan onnistuneesti ja se siirtyikin suoraan haistelemaan maata. Räyhääjä ei tälläkertaa sanonut mitään, mutta "vaani" ja tuijotti omaa koiraani koko ajan kadun toiselta puolelta omistajan raahatessa stä mukana. Itse huomasin taas jännittäväni niin paljon, että tärisin, mutta onneksi koira on joko tottunut koirakoulussa tolleireiden näköisiin tai sitten räyhääjä oli tarpeeksi kaukana. Tiedä häntä..paremmin tämä kuitenkin meni!


    • 20121

      Mietin että voisiko tohon tehota sama millä meillä ollaan saatu moni "vihulainen" jos ei ystäväksi, niin ainakin lähes yhdentekeväksi. Eli kun vastapuolella aloitetaan rähinä, niin toivottelen sille rähisijälle että "ai, huomenta sinullekin" tai "ota iisisti john, me mennään vaan ohi" tmv. Tällä oli posetiivinen vaikutus myös omaan koiraan. Antoi kai sellaisen kuvan että "jaa, tää jäppinen taitaa tuntea kulmakunnan joka rekun".
      Meillä viimeisin voitto saatiin ihan hiljattain kun saatiin kahden mastiffin(joiden eka yhteenoton jälkeen kannoin hetken moraa varalta) omistajan kanssa oltua samalla suht. kapealla tienpätkällä ja jutella rauhassa ilman että nämä sen koirat olisi koko ajan olleet valmiina hyökkäämään mun koiran kurkkuun. Kaikki koirat oleili tienreunassa omilla puolillaan rauhassa ja laidunsivat ruohoa.
      Tämäkin operaatio alkoi siten että nimesin koirat itse kun en tiennyt niiden nimiä ja puhuin alussa omalle koiralle, myöhemmin aloin myös puhmaan näille. Kun vielä sain kuulla jossain välissä niiden oikeat nimet niin alkoi vähitellen leppyminen toisessakin päässä. Pitkään kaverukset kiersi meidät metsän puolelta. Ja nyt tuli tämä TYÖVOITTO.
      Ehkä teillä onnistuisi samoin.

      • YksittäinenOngelma

        Itseäni ei kyllä tosiaankaan haluta alkaa jutustelemaan ko. tyypin kanssa. Sen verran hurjia juttuja tyypistä liikkuu, enkä koiranhakkaajia muutenkaan arvosta. En oikein usko, että koiraani auttaa jos alan höpistä sille, kun se räyhää toiselle koiralle. Tuskin edes huomaisi sitä, kun on niin taistelutahto päällä. Parempi henkivakuutus kun ei ala mitään rupattelemaan koko tyypin kanssa..


      • 20121

        Enpä oikein usko etteikö tehoaisi kun kerran meilläkin tehosi. Ja on tehonnut siis todella moneen, käytännössä kaikkiin(ennemmin tai myöhemmin). Kannattaa unohtaa ennakkoluulot. Voit yllättyä tuloksesta. Sinulla kuitenkin vaikutti ensiviestin perusteella olevan aika hyvät välit oman koirasi kanssa joten ei pitäisi oleman mahdotonta saada tuotakin sujumaan. Se omalle koiralle puhuminen ennen ohitusta on paitsi ohjeistusta ja huomion herättämistä, myös terapiaa sinulle joka rauhoittaa itseäsi ja se antaa koiralle kuvan että tiedät mitä teet. Ja se puhuminen vastapuolen koiralle on rauhoittava viesti sille mennä vaan ohi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1240
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1225
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1150
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1091
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1045
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      1007
    Aihe