Ongelmatapaus

Höyrykone

Mulla olis tällanen ongelmatapaus nimeltä 316i vm. -91. Viime syksystä asti on ollut ongelmia, sen jälkeen kun reilusti vuotava jäähdytin vaihdettiin. Viikko tämän jälkeen kone keitti liikennevaloissa. Pikaisen tarkastuksen jälkeen ei löytynyt mitään vikaa, joten järjestelmä vain täytettiin ja ilmattiin ja letkut kiristettiin. Auto toimi pari kuukautta muuten normaalisti, mutta lämpömittari näytti hieman yli puolenvälin. Sitten marraskuussa taas alkoi lämmöt nousta ja lämpömittari väpättämään epämääräisesti, seurauksena taas pieni höyryjenpäästösessio (sekä autolla että kuljettajalla). Vein auton valtuutetulle BMW-korjaamolle, jossa vaihdettiin termostaatti ja tuulettimen viskokytkin. Mutta ei auttanut, autolla ei voi vieläkään ajaa lämpimänä kovin kauan, koska lämmöt alkavat nousta ja lämmityslaite pukkaa kylmää ilmaa. Missään ei näy jäähdytysnesteen vuotojälkiä, joten tästä ei voi olla kyse. Minulla alkaa pikku hiljaa menemään hermot (ja rahaakin on mennyt muutama tonni), joten olisiko kellään ideoita??

11

2210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gt

      ilmalukolta jäähdytys järjestelmässä. kyseisen bemarin järjestelmää en tunne joten kannatta kysyä jostain miten se ilmataan oikein.

      • T16

        Ei tullut mieleen että ois voinu kannentiiviste kärsiä siinä kun se keitti??
        Suosittelen se vaihtoa.Ei tarvi vuotaa paljon ku se aiheuttaa ongelmia.
        Syytä miksi se keitti en tiedä mutta koska kuitenkin siitä meni viikko sen kennon vaihdon jälkeen.Niin kannattaa katsoa onko se vääränlainen jäähdytin(pieni)


      • 325
        T16 kirjoitti:

        Ei tullut mieleen että ois voinu kannentiiviste kärsiä siinä kun se keitti??
        Suosittelen se vaihtoa.Ei tarvi vuotaa paljon ku se aiheuttaa ongelmia.
        Syytä miksi se keitti en tiedä mutta koska kuitenkin siitä meni viikko sen kennon vaihdon jälkeen.Niin kannattaa katsoa onko se vääränlainen jäähdytin(pieni)

        kyllä tuo kuulostaa siltä että se on kansivikainen. bemarin kannet eivät yleensä ole kestäviä varsinkaan 6 koneeen ne ovat helposti halkeilevia että otappa kuule kansi pois ja vie se koeponnistettavaksi. minäkin olen niitä niin paljon tehnyt.


      • Höyrykone
        T16 kirjoitti:

        Ei tullut mieleen että ois voinu kannentiiviste kärsiä siinä kun se keitti??
        Suosittelen se vaihtoa.Ei tarvi vuotaa paljon ku se aiheuttaa ongelmia.
        Syytä miksi se keitti en tiedä mutta koska kuitenkin siitä meni viikko sen kennon vaihdon jälkeen.Niin kannattaa katsoa onko se vääränlainen jäähdytin(pieni)

        Kävi kyllä sekin mielessä, eivät jostakin syystä korjaamolla uskoneet oikein kannentiivisteen vuotamiseen. Mutta onhan voinut olla, että kun jäähdytin on vaihdettu, jäähdytysjärjestelmään on jäänyt ilmaa, minkä seurauksena kone keitti muutaman päivän jälkeen (vasta kun auto ajettiin tarpeeksi lämpimäksi). Tämän seurauksena taas kannentiiviste olisi mennyt...
        Ei muuta kun taas korjaamolle kärräämään tuota vehjettä!


      • T16
        Höyrykone kirjoitti:

        Kävi kyllä sekin mielessä, eivät jostakin syystä korjaamolla uskoneet oikein kannentiivisteen vuotamiseen. Mutta onhan voinut olla, että kun jäähdytin on vaihdettu, jäähdytysjärjestelmään on jäänyt ilmaa, minkä seurauksena kone keitti muutaman päivän jälkeen (vasta kun auto ajettiin tarpeeksi lämpimäksi). Tämän seurauksena taas kannentiiviste olisi mennyt...
        Ei muuta kun taas korjaamolle kärräämään tuota vehjettä!

        Ja taas vielä asiaan.Vaikken bemuista tiedäkkään,heh. Vika voi myös todella olla mitä on tullutkin ilmi myös halkinainen kansi.Mutta en tiedä miten yleistä se on bemuissa joten en osaa siihen sanoa. Mutta ainakin oma mielipide on että jos kerran laskee keittämään niin kyllä se kannentiiviste on yleensä sen jälkee vaihtoon menevää tavaraa.Vaikkei ihan heti niin vähän ajan kuluttua kylläkin.Ja onnea on ollut jo siten ettei kansi ole keittämsien yhteydessä vetänyt kieroksi.Alumiinilla kun on hyvä lämpölaajeneminen.Mutta bemarimiehet varmaa tietää paremmin:)


    • GMBH

      se autos saman myös maantie ajossa?Vai ainoastaan kaupunki/parkissa ollessa?

    • cooler

      No ainakin 6-syl ovat vaikeita ilmattavia, jäähdytysjärjestelmän "viimeiset pisarat" on lisäksi täytettävä lämmityslaitteen letkujen kautta. Konetta on käytettävä jollain 2500 r/min kierrksilla muutama minuutti, jäähdyttäjänkorkin ollessa auki. Näin varmistetaan että kaikki ilma poistuu. Muuten järjestelmä pullauttaa vedet pihalle, tietysti kone ylikuumenee. Tarkista nyt vesimäärä ensiksi...ja sitten ilmaamaaaaan

      • 323i

        Höpönlöpön! 6-koneisen ilmaaminen ei todellakaan ole mikään vaikea homma, eikä siinä tarvitse mitään lämmityslaitteen letkuja irroitella. Tietääkseni termostaattikotelolla on ilmausruuvi tätä toimenpidettä varten ja ainakin minä olen onnistunut nesteiden vaihdon yhteydessä tässä ilmaamisessa joka ikinen kerta. Tuskin tuurilla on osuutta asiaan, sillä kyseisiä moottoreita on tullut ilmattua kymmeniä kertoja. Palatakseni kuitenkin tähän varsinaiseen ongelmaan, niin veikkaisin että kannesta löytyy halkeama jostain kohtaa, jos lämmityslaitteesta kerran tulee vain kylmää. Ongelma joka on esiintynyt myöskin vanhemmassa M10-moottorissa silloin tällöin. Jos autossa alkaa joskus lämmöt uhkaavasti nousta, niin onko se niin kauhean vaikea homma sammuttaa koko konetta ja hinata peli tarkempiin tutkimuksiin. Mittarit ovat koetaulussa sitä varten, että niitä seurataan ajon aikana silloin tällöin. Kyllä lämmöt nousevat hitaasti liian ylös eikä silmänräpäyksessä ja silloin kun lämmöt alkavat nousta liiaksi, niin tien sivuun ja virrat poikki. Säästyy usein suuremmilta harmeilta.


    • romu

      oikea osoite on silloin jätepuristin

    • pemu

      ... paisuntasäiliössä?

      Jos näin on, niin kansipahvi vuotaa.

      Voi olla myös niin, että kannessa on hiushalkeama, joka laajenee lohkon lämmetessä. On siis tiivis, kun kone on kylmä, mutta vuotaa koneen kuumetessa. Sitten seurauksena sihinä ja puhina.

      • Musti

        koska ne voi vanhoissa autoissa kovettua ja alkaa päästään ilmaa sisään. Kuulostaa tyhmältä, mutta kokemusta on just samasta autosta (316i -92). Ensin piti tietysti vaihtaa vesipumppu, termostaatti ja tuulettimen visko. Ilmaus kannattaa tehdä "ylämäessä". Keulan ollessa ylempänä ilma tulee ilmausruuvin (syylärissä niinku paisuntasäiliökin) kautta pois. Ja reilusti vettä sisään, vaikka näyttäs että tulee yli!! Ilmaruuvia ei kannata aukasta jos keittää, koska kuuma höyry katkasee muoviruuvin helposti. Lämppärin hanikka täysin auki ja kierrätetään konetta yli 2000rpm. Kansitiiviste ei mulla ainakaan hajonnu omassa, vaikka keitti tosi kauan. M40 koneen heikko lenkki on jakopää, mutta se onkin jo toinen juttu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe