Miten saa 4v lapsen nukkumaan koko yön?

VäsynytÄiti

Ongelma on tämä: 4,5 vuotias lapsi herää joka ikinen yö. Siis joka yö! Hän ei näe painajaisia, vaan herää ihan rauhassa. Omien sanojensa mukaan ei vaan tule enää uni. Hän kovelee vanhempien makuuhuoneeseen herättämään äidin. Minä, äiti, alan olla ihan umpiväsynyt tähän tilanteeseen...

Vien lapsen takaisin sänkyynsä, muistutan että yöllä pitää nukkua. Hyvin harvoin lapsi yöllä kiukkuaa. Menee kohtuullisen hyvin takaisin sänkyynsä ja sanoo hyvät yöt. Lapsi jatkaa unia nätisti. Mutta itse en sitten enää unta saa... Kun minut herätetään kesken unien, mun on hyvin vaikea saada enää uudelleen unesta kiinni. Olen sitten joka ikinen päivä todella väsynyt. Silmäpussit kohta polvissa.

Yleensä lapsi herää klo 03 maissa, mutta joskus jo 00-02 välillä. Ihan tarkkaa heräämisaikaa ei siis ole. Joskus harvoin saattaa herätä kaksi kertaa yön aikana.

Mieheni on pari kertaa yrittänyt mennä viemään lasta unille takaisin, jotta minä saisin nukkua, mutta lapselle kelpaa vain äiti. Silloin alkaa se "äiti" huutaminen. Ihan sama miten paljon mies silittelisi ja sanoisi että kaikki on hyvin, ja että annetaan äidin nukkua. Ei auta. Kun minä vien sänkyyn, niin lapsi jatkaa hyvin unia.

Kerran nukuin yön yli huvin vuoksi "retkellä" lasten kanssa patjoilla, vierekkäin. Illalla taas lapsen kanssa juteltiin, että ethän yöllä herätä äitiä, vaan anna nukkua rauhassa. Keskellä yötä vieressä nukkuva lapsi alkoi silittämään poskeani, ja sanoi: "Nuku vain äiti ihan rauhassa, minä vain silitän sinua." Mitä siihen voi sanoa?? Huoh... No, minä valvoin sitten senkin yön.

Yleensä näitä valvomisongelmia ja katkeilevia öitä on vauvoilla. Tai sitten lapsilla jotka näkevät painajaisia. Mutta nyt ei ole kyse siitä.

Lapsi menee unille viimeistään klo 20.30. Unille menossakin on ollut ajoittain ongelmia, mutta ne on pystytty käsittelemään. Nykyään pääsääntöisesti menee hyvin unille. Vain jos rytmit kovin heittelee tai on jotain erityisen jännää päivässä, niin illalla voi olla vaikea rauhoittua.

Lapsi herää aamulla 6.30. Päikkärit saattaa välillä tarhassa nukahtaa. Ei aina. Ja kotona ei koskaan, paitsi joskus automatkoilla. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että välillä lapsi on väsynyt.

Eli, miten lapsen saa nukkumaan läpi yön??? Apua.

Iltarytmit on kunnossa yms. Perheen muut lapset nukkuvat yönsä hyvin.

3

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Deepi

      Milloin ongelma on alkanut? Onko ollut aina?

      Selvästi tuo on vain lapselle muodostunut tapa. Jos perheessä on monta sisarusta, voi olla kyse siitä, että lapsi vain haluaa ihan omaa huomiota. Äidin ihan vain itselleen ja jos tämä ei päivän aikana onnistu, niin yöllä sitten. Itse olen viisilapsisesta perheestä ja muistelisin alle kouluiässä, kun minulla oli kaksi nuorempaa sisarusta, että keksin valittaa iltaisin itkun kanssa pääkipua. Ei mulla pää oikeasti ollut kipeä; se vain tuntui hyvältä, että äiti tai isä tuli viereen. Hassua.

      Onko perheessä koulun aloittaneita isompia lapsia tai pienempiä lapsia, jotka vaativat äidin huomiota enemmän?

      Tuon ikäinen lapsi osaa ja ymmärtää jo paljon. Häneltä voisi suoraan kysyä, että miten olisi sellainen sopimus; X määrä läpinukuttuja öitä ilman että käy herättämässä äitiä = lapsi pääsee äidin kanssa ihan kahdestaan vaikkapa jätskille, kirjastoon, kahvilaan, Heselle.. Ihan mikä on lapselle mieluista.

      Itsellä "onneksi" vain kaksi lasta, molemmat vanhemmat käydään ristiin töissä ja pyritään siihen, että vuorotellen lapset saisivat olla ihan vain kahdestaan jomman kumman vanhemman kanssa. Sillä välin kun isompi lähtee vaikkapa isänsä kanssa jalkapalloon, äiti jää kotiin pienemmän kanssa rauhassa. Ja jos äiti lähtee isomman kanssa leffaan/uimaan, pienempi nauttii rauhallisesta illasta isän kanssa kotona. Lapset siis 5v ja 1v. Yhdessä tehdään toki myös paljon, mutta kyllä tuo kahdenkeskinen aika ja oma huomio tuntuu etenkin tälle 5v olevan tosi tärkeää.

    • niminimini

      Tossa edellä tulikin jo hyviä neuvoja. Meilläkin on 4-vuotias, joka nukkuu joskus yönsä läpi, mutta ei aina.

      Mitä jos ite lähtisit viikonlopuksi reissuun, niin lapsen olisi ihan pakko hyväksyä isä yöllä hoitajaksi ja sinä saisit pari rauhallista yötä. Ehkä tämän jälkeen iskä jo kelpaisikin ja toisaalta koko yöherääminen saattaa jäädä pois, jos lapsi oppii siihen että isä hoitaa yöheräämiset eikä äiti. Lapsi ei ehkä jaksakaan vaivautua sängystä ylös jos "palkinto" jää saamatta. Toinen vaihtoehto on se, että eräskin perjantai-ilta vaan ilmoitatte lapselle, että tästä eteenpäin isä hoitaa yöheräilyt, koska äiti tarvitsee lepoa, piste. Kyllä se huuto sitten jossain vaiheessa loppuu, kun lapsi tajuaa, ettei saakkaan tahtoaan läpi.

    • aattelin_vaan

      Itselläni on kaksi lasta, jotka luojan kiitos nukkuvat yönsä hyvin.
      Uskon, että lapsellasi on tullut tapa herätä ja käydä moikkamassa äitiä. Komppaan myös edellesiä kirjoittajia, että lähdetään hyvällä lähestymään tätä ongelmaa. Sovitaan lapsen kanssa,että joka kokonaan nukusta yöstä saa vaikka tarran ja vaikka 4-5 tarraa tarkoittaa jotain palkintoa. On se sitten nami,mieleinen tekeminen tai muuta vastaavaa. Suosittelen myös, että kävisit nukkumassa univelkaa pois toisessa osoitteesssa on se sitten ystävä tai vaikka hotelli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe