Mikä vialla, esim. ajelin loivaan ylämäkeen mittarinopeutta 80km/h ja kutonen päällä, ajattelin nostaa hieman nopeutta ja laitoin kaasun pohjaan niin mitään ei tapahtunut? Kunnossa ollessa olisi varmasti lähtenyt kiihtymään... Joskus tasaisellakin esim. rampeista kiihdyttäessä tuntee selvästi ettei auto reagoi kaasuun vitosella tai kutosella parin sekunnin ajan.
Autona astra, samaa konettahan ainakin insigniassa. Ei kai vaan ahdin ole menossa rikki, mitähän tämäkin kustantaa?
ps. tulpat vaihdettu edellisessä huollossa huolto-ohjelman mukaisesti.
1.6 180hp turbo alavääntö hukassa
19
1729
Vastaukset
- 123456R
kuuluuko kiihdytyksissä ylimääräisiä suhinoita?
Ajattelin vain että olisiko joku ahtoletku irti tai rikki...- vectraomegaastra-EI-ENÄÄ
En ole kuullut mitään ylimääräistä, tänään yritin oikein ikkunat auki kuunnella. Vika esiintyy aika satunnaisesti, täytyisi yrittää kuunnella kun tuon vian taas bongaa.
- 123456R
Voisi olla ihan hyvä tarkistaa konehuoneen letkut / putket. Ei tarvi kummoinen halkeama olla että ahtopaineet laskee ja vedot loppuu.
- opelitselläkin
Jaa että 6-vaihteella 80km/h vauhdista? No ei varmasti lähdekään. Kun autossasi on turbo niin se vaatii lähemmäs 1800-2000 kierrosta koneeseen lähteäkseen puhtaasti. Ihan kuin muutkin bensaturbot. Ei se mikään diesel ole.
- vectraomegaastra-EI-ENÄÄ
Vai niin, älähän hölmöjä juttele ei tässä ensimmäistä kertaa bensaturbon ratissa olla... :) Muutenkin eikös siellä lähemmäs 2000 kierrosta koneessa ole tuossa tilanteessa, täytyypä tämä vielä tarkastaa kun seuraavan kerran ajelen.
Kyllä se nopeus nyt helposti kutosella nousee 80km/h vauhdista auton kunnossa ollessa tai silloin kun vika ei esiinny.
Tottakai jos jotain ohituksia tekee niin pienempää silmään, kolmosta jos oikein kiire on... - kierroksetensin
vectraomegaastra-EI-ENÄÄ kirjoitti:
Vai niin, älähän hölmöjä juttele ei tässä ensimmäistä kertaa bensaturbon ratissa olla... :) Muutenkin eikös siellä lähemmäs 2000 kierrosta koneessa ole tuossa tilanteessa, täytyypä tämä vielä tarkastaa kun seuraavan kerran ajelen.
Kyllä se nopeus nyt helposti kutosella nousee 80km/h vauhdista auton kunnossa ollessa tai silloin kun vika ei esiinny.
Tottakai jos jotain ohituksia tekee niin pienempää silmään, kolmosta jos oikein kiire on...Tarkistaisin ekana paljonko niitä kierroksia siellä 80 km/h mittarinopeudessa kuutosella on, muistelisin että Astrassa on aika pitkät välitykset. Jos kierrokset pyörii 1500 rpm luokassa niin ei ihme jos etenkään vastamäkeen ajettaessa ei kaasua painaessa tunnu tapahtuvan mitään. Yleensä vielä alakierroksilla turbokoneen hyvän vetoalueen raja on aika jyrkkä, eli jollain kierrosluvulla voimaa on hyvin, mutta sitten 200-300 kierroksen pudotuksen myötä veto hiipuu selvästi. Myös tuo pieni empiminen kun matalilla kierroksilla polkaisee reilusti kaasua on ihan normaalia turboviivettä.
- turuppo
turbo tulee peliin 2000 kierroksen jälkeen
ei auto kiihdy 5 eikä 6 niinkuin diesel,koska vääntö puuttuu
Turbon vian saat selville kun laitat turboon kiinni
vaikka verenpainemittarin stetoskoopin ja kuuloke korviin
letku sisälokarin kautta ikkunan raosta sisään.
Kuuluu kaikki muutkin viat.
Valmisti itselleni sellaisen.
- Toipotta
Ei ne ahtopaineet nouse laakista, pitää vähän aina herätellä eli pitää muutama sekunti kierroksia korkeammalla (tasakaasulla), jonka jälkeen kun runttaa, niin lähtee... Kuutosella 80km/h (mittarinopeudesta) kierrokset ovat niin alhaalla, että kestää pitkä aika ennen kuin paineet nousevat ja voimaa tulee lisää... Niin kiva kuin pikkuturbo onkin, niin se vaatii hiukan taitoa ajaa. Muille onkin sitten ne V8:t ja automaattilootat
- Toipotta
Tarkistinpa huvikseni, että mittarinopeudella 80 kuutosvaihteella, kierrokset ovat jopa alle 1500, eli eipä ihme ettei virkeästi lähde kiihtymään. Kun J-Astra oli TM:n testissä ja siinä on se kuuluisa sitkeyskoe, jossa kokeillaan kiihtyvyys 60...120km/h isoimmilla vaihteilla, niin Astra ei oikein pärjännyt 6-vaihteella tehdyssä testissä ja eipä ihme sillä kierrokset ovat noin 1000 eli vain hiukan yli joutokäynnin....
- ihmettelijä1980
Hetkinen mikähän auto sinulla oikein on ja millä koneella? Oma J-astra ST otsikon koneella ja 6v manuaskilla niin kierrokset ovat tasan 2000 80km/h, se mittariston nuoli neuvoo vaihtamaan siinä 78-79km/h kutoselle.
Näitä 1.6 turbo-moottoreitahan on kahta lajia, vanhempi mikä otsikossa ja sitten se uudempi SIDI, ettei sulla ole tuo uudempi kone? Liekö vaihdelaatikotkin erilaisia uudemmissa, sitä en tiedä.
Niin tai kun puhut TM:n testistä, lehtihän on testannut 1.4 turbon, onko sinulla sellainen? Juuri tuossa testissähän valiteltiin voimattomuutta, voisiko sama vika olla isommassakin koneessa,
http://tekniikanmaailma.fi/autot/kayttotestit/tm-kayttotesti-60-000-km-opel-astra-sport-14-turbo-103-kw-5-ov - Toipotta
Tosiaan itsellä on 1,4T 120hv vm. 2011 ja siinä on todella pitkät välitykset kuutosella, joten käytännössä (oikean) nopeuden on oltava yli 80 ennen kuin viitsii pitää suurinta vaihdetta.
TM:n valittama voimattomuus alakierroksilla (penkissä siitä lähti enemmän vääntöä/tehoa kuin paperilla) johtui turbossa olevasta halkeamasta ja näin ollen hitaammasta ahtopaineen noususta (paineet nousivat vasta noin 2800rpm kohdalla, kun kunnossa ollessaan täysi momentti olisi saatavilla 1850rpm alkaen). Tästä on selvitys myöhemmässä numerossa.
1,6:n vääntöalue alkanee 200 runtua alempaa, mutta tuntuisi oudolta että laatikossa olisi myös tiheämmät välitykset, se kun ei ole polttoainetaloudellista.
Eco-nuolien seuraamisen kanssa on vähän niin ja näin, itse en paljon niitä katsele, tärkeintä on pitää kierrokset vetoalueella ja välttää alakierroksilla jurraamista. - ihmettelijä1980
Toipotta kirjoitti:
Tosiaan itsellä on 1,4T 120hv vm. 2011 ja siinä on todella pitkät välitykset kuutosella, joten käytännössä (oikean) nopeuden on oltava yli 80 ennen kuin viitsii pitää suurinta vaihdetta.
TM:n valittama voimattomuus alakierroksilla (penkissä siitä lähti enemmän vääntöä/tehoa kuin paperilla) johtui turbossa olevasta halkeamasta ja näin ollen hitaammasta ahtopaineen noususta (paineet nousivat vasta noin 2800rpm kohdalla, kun kunnossa ollessaan täysi momentti olisi saatavilla 1850rpm alkaen). Tästä on selvitys myöhemmässä numerossa.
1,6:n vääntöalue alkanee 200 runtua alempaa, mutta tuntuisi oudolta että laatikossa olisi myös tiheämmät välitykset, se kun ei ole polttoainetaloudellista.
Eco-nuolien seuraamisen kanssa on vähän niin ja näin, itse en paljon niitä katsele, tärkeintä on pitää kierrokset vetoalueella ja välttää alakierroksilla jurraamista.Korjataan sen verran että ne kierrokset ovat näköjään tasan 1800 80km/h ja kutonen päällä tässä 180hp 1.6 turbossa, muistin siis väärin.
Ihan mutulla, ehkä tiheämmät välitykset johtuvat siitä, että autoon on haluttu urheilullisempaa fiilistä tms. - lakera
ihmettelijä1980 kirjoitti:
Korjataan sen verran että ne kierrokset ovat näköjään tasan 1800 80km/h ja kutonen päällä tässä 180hp 1.6 turbossa, muistin siis väärin.
Ihan mutulla, ehkä tiheämmät välitykset johtuvat siitä, että autoon on haluttu urheilullisempaa fiilistä tms.Älä riko vaihteistoa liian isolla vaihteella,
vielä jos on TRANS-MAN 6-SPEED M32-6 WR
tällainen niin ei kestä laakerit alinopeuksia.
- 245452
Olisit ostanut mielummin vaikka 2.4 vaparin, sama voima muttei läheskään niin herkästi hajoava kuin pikkuturbot.
- 4567yhg
Ei se mikään volkkari ole.
- jkhkhk
Turbossa valu halki. Sama vika todettu TM:n osalta Chevrolet Cruzen koneessa jossa sama 1.4 turbo kone kuin Astrassa (mainittu yllä). Kaksi otantaa ko. moottorista ja esiintyy halkeamaa, voi päätellä että vika on aika yleinen ko. 1.4 turbo koneessa. Valitettavasti.
- Toipotta
Niinhän sitä voisi kuvitella, että kaksi moottoria / kaksi vikaa... 100% vikaantumistiheys. Onneksi mulla on se kolmas moottori jossa ei vikaa ole, vaikka olen sillä jo >100tkm ja 4,5vuotta ajellut. Ja voin sanoa etten lainkaan säästellen... jarrut (kaikki) vaihdettiin loppuunajettuina edellisessä huollossa. Kovaa ajoa ja huolimatonta huoltoa ja silti toimii... Outo PELi.
Se miten noita autoja testataan ja annetaanko turbojen esim. jäähtyä kovien vetojen jälkeen, siitä ei ole paljoa puhuttu.
Mutta moottori toimii hienosti; ei vie öljyä ja on riittävän ripeä, vaikka auto onkin melko painava, mutta toisaalta on myös vakaa ajettava. - eioleollut
Sekoitat Traxiin, jota tehdään myös Opelina Mokka-nimellä.
- pikkuvikainen
Onneton pili ei potkua pimppiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13865- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822