Kompassiko

Kompassivaiei

Miten on uuden veneen varusteet,laitanko normaalin kompassin?Kun melkein kaikki toimii sähköllä,niin tavallinen kompassi menee sekaisin. (Kaikuplotteri,tutka,lämmittäjä,jääkaappi,radio, ym.)Onhan näissä mahdollisuus kalibrointiin, mutta näyttö on sittenkin vähän mitä sattuu.Vene myyjät ei nyt ainakaan väkisin kompassia tyrkytä.

22

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusveneiliä

      Ei siinä mitään kompasseja tarvita. Kartat, kompassit, harpit, ym. vehkeet on mennyttä aikaa. Osta joku pädi tai plotteri ja navigoi kuten ammatilainen!

    • nuurdikki

      Jos et aio joutua sumuun tai pimeään niin et kompassia tarvitse. Kovassa sateessa aavalla myös voi kiintopisteet kadota ja silloin on ohjaaminen vaikeaa, kun suunnan taju menee melko äkkiä. Joku voi tietenkin sanoa että plotterilla pärjää, mutta oma kokemukseni ainakin on ettei sen avulla oikein suunnan pitäminen onnistu. Kompassin virheellä ei ole suurta merkitystä kun vain pitää saman lukeman koko ajan. Tosi suunta kyllä löytyy potterista.

      • pitäävaikkataskussa

        No sit pärjää marssikompassilla.


      • nope_
        pitäävaikkataskussa kirjoitti:

        No sit pärjää marssikompassilla.

        Ei muuten pärjää. Ohjailukompassin täytyy olla vaimennettu ja sietää edes jonkun verran heiluntaa. Venekompassi ei sekään montaa kymppiä maksa, eikä se todellakaan mene sekaisin veneen elektroniikasta. Johtimet, joissa menee suuria virtoja, kestomagneetit ja pitkät magneettiset teräskappaleet aiheuttavat virhettä. Itse asiassa aika harvinaisia sellaiset osat veneissä ovat.

        Pädin gps päivittyy kerran sekunnissa ja suuntatieto on jo näyttöön tullessaan eilistä. Sillä saa selville, mihin pidemmällä aikavälillä ollaan menossa, ohjailu sen avulla on juosten kustua. Oikea plotterikaan ei magneettikompassille pärjää ollenkaan. Oikein näppärä navigointiapu pädi on ja hyvä plotteri jopa pääasiallinen väline. Ainoa navigointi ei saa olla noista riippuvainen, jos reitti on sellainen, ettei sitä voi käsikopelolla ajaa.


      • pitäävaikkataskussa
        nope_ kirjoitti:

        Ei muuten pärjää. Ohjailukompassin täytyy olla vaimennettu ja sietää edes jonkun verran heiluntaa. Venekompassi ei sekään montaa kymppiä maksa, eikä se todellakaan mene sekaisin veneen elektroniikasta. Johtimet, joissa menee suuria virtoja, kestomagneetit ja pitkät magneettiset teräskappaleet aiheuttavat virhettä. Itse asiassa aika harvinaisia sellaiset osat veneissä ovat.

        Pädin gps päivittyy kerran sekunnissa ja suuntatieto on jo näyttöön tullessaan eilistä. Sillä saa selville, mihin pidemmällä aikavälillä ollaan menossa, ohjailu sen avulla on juosten kustua. Oikea plotterikaan ei magneettikompassille pärjää ollenkaan. Oikein näppärä navigointiapu pädi on ja hyvä plotteri jopa pääasiallinen väline. Ainoa navigointi ei saa olla noista riippuvainen, jos reitti on sellainen, ettei sitä voi käsikopelolla ajaa.

        No kyllä mä pärjäsin ennen kuin ensimmäisen ap navigaattorin hommasin -86. Sen jälkeen ei ole marssikompassille ollut käyttöä vaikka mukana veneessä varalla onkin. Nykyään tietenkin plotteri. Alueena suunnilleen koko merikortin nro. 52 alue ja kausi jäiden lähdöstä jäiden tuloon ja vähän ylikin, jatkuvasti myös yöllä.


      • nuurdikki
        pitäävaikkataskussa kirjoitti:

        No sit pärjää marssikompassilla.

        No on se marssikompassikin ihan hyvä mutta lähinnä suunnan ottamiseen johonkin näkyvään kohteeseen. Marssikompassissa huonona puolena on se että se ei kestä heiluntaa ja se on ajateltu pidettäväksi kädessä vakaana. Tuossa toisessa kommentissa sanottiin plotterien ongelmaksi viive ja sanoisin myös että sinä aikana kun katsot ruutua ehtii suunta jo muuttua joten ei se oikein toimi ohjailun apuna jos näkyvää kiintopistettä ei ole. No jos nyt veneilet vain kauniilla ilmalla voit ehkä varautua sumuun niinkin että jos näkyvyys katoaa ankkuroidut ja pidät mukana aerosolipullolla toimivaa sumutorvea siltä varalta että joku on tulossa päälle.


      • lähivesillä
        pitäävaikkataskussa kirjoitti:

        No kyllä mä pärjäsin ennen kuin ensimmäisen ap navigaattorin hommasin -86. Sen jälkeen ei ole marssikompassille ollut käyttöä vaikka mukana veneessä varalla onkin. Nykyään tietenkin plotteri. Alueena suunnilleen koko merikortin nro. 52 alue ja kausi jäiden lähdöstä jäiden tuloon ja vähän ylikin, jatkuvasti myös yöllä.

        Onpa todella suppea alue, siis juuri sellainen, missä tutut reitit mennään käsikopelolla. Jos olisit sanonut karttalehdeksi 952, olisit ollut vain vastuuton.


      • pidävaikkataskussa
        lähivesillä kirjoitti:

        Onpa todella suppea alue, siis juuri sellainen, missä tutut reitit mennään käsikopelolla. Jos olisit sanonut karttalehdeksi 952, olisit ollut vain vastuuton.

        No joo vastasinkin tuohon nuurdikin kommenttiin.
        52 alue on suppea kyllä mutta kiviä sinne mahtuu reilusti ja pimeällä on paljon tyhjää rantaa mistä ei saa kiintopisteitä valoista. tuolla kun karikoiden seassa verkkojenkanssa touhuat niin ei se käsikopelo ihan riitä.
        Vaikka Ameriikkaan osaa ajaa kuka vaan Kokkolasta ilman karttaakin!! Jonkunlainen kompassi on toki hyvä olla mukana.
        tällä hetkellä tosin olen pos. 39 23 ... N, 000 17 ... W Mutta on kyllä hyrrää ja gyröä mukana...


      • joo___mut

        Polynesialaiset kulki edestakas Pacificia ilman ilman kompassia tai edes jaakopin sauvaa. Eikä viikinkienkään navigointivälineet kaksisia olleet Amerikkaan mennessä. Se ei tarkoita sitä, että kannattaisi nykyään tinkiä niin pienestä ja halvasta laitteesta kuin toimiva kompassi.


      • pidävaikkataskussa
        joo___mut kirjoitti:

        Polynesialaiset kulki edestakas Pacificia ilman ilman kompassia tai edes jaakopin sauvaa. Eikä viikinkienkään navigointivälineet kaksisia olleet Amerikkaan mennessä. Se ei tarkoita sitä, että kannattaisi nykyään tinkiä niin pienestä ja halvasta laitteesta kuin toimiva kompassi.

        "Jonkunlainen kompassi on toki hyvä olla mukana."
        Niinhän mä sanoinkin!


      • pidävaikkataskussa
        nuurdikki kirjoitti:

        No on se marssikompassikin ihan hyvä mutta lähinnä suunnan ottamiseen johonkin näkyvään kohteeseen. Marssikompassissa huonona puolena on se että se ei kestä heiluntaa ja se on ajateltu pidettäväksi kädessä vakaana. Tuossa toisessa kommentissa sanottiin plotterien ongelmaksi viive ja sanoisin myös että sinä aikana kun katsot ruutua ehtii suunta jo muuttua joten ei se oikein toimi ohjailun apuna jos näkyvää kiintopistettä ei ole. No jos nyt veneilet vain kauniilla ilmalla voit ehkä varautua sumuun niinkin että jos näkyvyys katoaa ankkuroidut ja pidät mukana aerosolipullolla toimivaa sumutorvea siltä varalta että joku on tulossa päälle.

        Kai sillä marssikompassilla voi näkymättömmäänkin kohteeseen suunnistaa jos lähtiessään tietää oman sijaintinsa kartalla? Marssikompassi on yleensä siinä "ohjauspulpetilla" paljon vakaampi kun rämeikössä rynnistävän suunistajan kädessä.


      • zdww

        Kyllä magneettikompassa on pakollinen. Toimii black out -tilanteissakin ja näyttää kummalta puolen viitat kierretään.


    • vanhatappi

      Osaatko kalibroida kompassin ja tehdä eksymätaulukon.?

      Ohjaamoa suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon laitteiden aiheuttamat häiriöt eli oikealla laitesijoittelulla virheet saadaan pinemmiksi. Sen jälkeen suoritetaan kompassin kalibroiminen kaikki ajossa käytettävät sähkölaitteet käynnissä. Kun kalibrointi on tehty, tehdään vielä kompassille eksymätaulukko. Jos kalibrointi ei oikein onnistu tai eksymät ovat liian suuret, mietitään laitteiden paikkoja uudestaan.
      Pääsääntöisesti homma kuitenkin onnistuu helposti ja komparri/vene yhdistelmästä saadaan käyttökelpoinen.

      Veneessä on aina oltava kiinteä kompassi. Käsikompassien nättämiä ei voi kalibroida, jollei niille määritä vakitusita paikkaa, jossa lukeminen suoritetaan.

      Plotterit ja gepsit ovat hyviä apuvälineitä, niin kauan kuin ne toimivat. Kuin niihin tulee häiriö, niin on paras osata ihan oikeasti navikoida, jos on sattunut lähtemään vähänkin vaativammassa kelissä vesille. Harva enään osaa.

    • vanhaparru

      Perinteinen kompassi on nykyisin lähinnä siltä varalta, että veneestä menee sähköt navigointilaitteista ja älylaitteeet sanoo zip. Näin voi käydä kun olosuhteet menee tosi pahaksi ja se älykännykin tippuu hätäillessä pilssiin tai akku loppuu. On sillä kartalla ja kompassilla siinä tilanteessa hieman mielekkäämpää ajella kuin nuhaisella älykännyllä jossa on tupakka-askin kokoinen näyttö. Yleensä veneilyssä on tapana että kaikille tärkeille toiminnoille löytyy varatoiminto hätätilannetta varten. Vara-ankkuri, varapotkuri, kaksiakkujärjestelmä, hätäohjaus ja esim se magneettikompassi sekä suuntimakompassi.

    • Kompantti

      Käytän tavallista kompassia lähinnä varmistamaan pääilmansuunnat keppejä kierrellessä. Se on helppo ja nopea, joskus keppi on nimittäin plotterissa keskellä väylää.
      Yleensä tarvetta varmistaa ei ole, mutta varsinkin oudommilla ja mutkaisilla väylilä se on kiva. Saman varmustuksen voin tehdä monestakin eri paikasta, mutta kompassi on sopivasti näköpiirissä.

      • uteliaisuuttani

        Siis tarkoitako, että näet sijaintisi plotteristasi mutta varmistat vielä kompassiSta, että mistä ilmansuunnasta lähestyt viittaa? Tai että et ylipäätään ole varma missä suunnassa on pohjoinen just nyt?

        Eiks se plotterin pohjoisnuoli olisis helpoin tuohon kun sitä muutenkin katsoo jos kerta se pohjoinen pitää varmistaa?


      • applix

        Jos käyttää plotteria "course up" eli "suunta ylöspäin" moodissa, tulee helposti epävarmuutta siitä, missä suunnassa on pohjoinen, vaikka siinä plotterissa jokin pohjoisnuoli onkin. Silloin kompassi on hyvä a puväline.
        Itse käytän plotterissa "north up" moodia, joka on minusta merellä luontevampi, kun on tottunut paperikarttoihin.


      • Tuplainstrumentit

        Käytän paperikartalla northup ja plotterissa headup.
        Joku ihmetteli varmistanko suunnan vaikka plotteri näyttää sen, niin kyllä. Olen tittunut käyttämään kahta toisistaan riippumatonta instrumenttia. Veden alla henki on joskus kiinni siitä eikä pinnallakaan siitä ole mitään haittaa.


    • Oletko koskaan omalla veneellä mennyt vaikka Helsingistä Tallinnaan? Sielä on nopeallakin moottoriveneelläkin melkein tunti jolloin hyvälläkään kelillä ei näy maata missään. Koita piruttas pitää vakaa suunta ilman kompassia, ei takuulla onnistu (ihmisen mieli kun vielä luo harhakuvia joita on helppo uskoa). En väitä, että tarkalla kompassisuunnalla olisi edellä mainitulla ylityksellä merkitystä Helsingin matalan ja Tallinnan matalan välillä, mutta sellaisen 10 asteen tarkkuudella olisi hyvä osua toisen rannikon näköetäisyydelle.

      • applix

        Kaikissa gps-laitteissa näytölle saadaan haluttaessa suuntanäyttö, joka vastaa kompassia.
        Homma helpottuu vielä, jos laittaa reittipisteen sopivaan paikkaan vaikka Tallinnan lahden suulle. Tämän avulla näkee myös sen, kuinka tarkasti suunta vie kohti reittipistettä.

        Ylläolevasta huolimatta omassa veneessä on gps:n lisäksi sekä perinteinen että sähköinen kompassi. Yleensä käytän jälkimmäistä ohjaamiseen. Mutta gps toimisi ihan yhtä hyvin, kunhan vene on liikkeessä ja satelliittiyhteys kunnossa. Näin ei kuitenkaan aina ole.

        Aloittajan kysymykseen vastaisin, että kompassi kuuluu kyllä edelleen varustukseen, mutta ellei venettä käytetä avomerellä tai kilpapurjehdukseen, riittää vaatimattomampi varakompassi. "Marssikompassi" ei kuitenkaan käy, vaan sen täytyisi olla kiinteästi asennettu ja kardanoitu. Ota huomioon, että gps todennäköisesti sanoo itsensä irti huonoissa olosuhteissa eli myrskyssä tai sateessa. Silloin ei ole varaa fiblata taskukompassilla, joka on pidettävä kädessä, kun kädet tarvitaan kiinnipitämiseen ja ohjaamiseen.


    • Sähkompansso

      Azimuth on hyvä sähkö kompassi suosittelen

    • MitaanTietamaton

      Taidan olla jo 'so last season' -sukupolvea, mutta käytän magneettikompassia jokainen veneilypäivä. Siitä on helpoin tarkastaa suunta, kun välillä touhuilee muuta.

      Toki myös kaikennäköisiä muita virveleitä on käytössä, kukin hyviä tarkoitukseensa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      40
      3834
    2. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      100
      1809
    3. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1716
    4. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1645
    5. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1391
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      32
      1308
    7. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      304
      1194
    8. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1155
    9. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      130
      1072
    10. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      271
      1021
    Aihe