Polttava pää

pääasia

Olen 26-vuotias nainen ja jo useampia vuosia on päänahkaparkaani vaivannut polte ja kipu, enimmäkseen ylätakaraivossa. Aurinko pahentaa, samoin koskettelu/kampaaminen. Päällepäin ei näy sen kummempaa, vain hento punoitus. Hiusta on lähtenyt urakalla, ja lopuista on tullut hennot, vähäpigmenttiset ja "littanankarheat", tosin uutta tukkaa pukkaa kausittain (kaikki uudet samanmittaisia). Tapaamani ihotautilääkärit ihmettelevät.

Tietoa? Kohtalotovereita?

16

11683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti

Tutulta kuullostaa toi polte. Päänahan arkuus kuuluu ainakin miestyyppiseen hiustenlähtöön. Olen kirjoittanutkin siitä tossa ketjussani Syitä naisten hiustenlähtöön, muistaakseni otsikolla Minkä ikäinen olet. Mullakin pahin polte on juuri ylätakaraivolla ja sitä kuumottaakin ihan selvästi. Mutta sieltä multa ei kumma kyllä ole lähtenyt hiuksia! Päälaelta on lähtenyt ja siinä se kirvely on eri tuntuista. Olen ajatellut, että se olis ainakin osaksi kuivuutta. Siihen auttaa mulla kun laimennan vedellä vesiliukoista kosteusvoidetta (mulla on nykyään Decubal geeli apteekista) sen verran, että saan sen annosteltua päänahkaan ja taputtelen ja annan olla ainakin puoli päivää. Sinä päivänä pitää olla siis kotiarestissa, eli sisällä siivousta. Se menee mulla aina ohi, en tiedä loppujen lopuksi meneekö hoitamalla vai itsestään. Ennen laitoin siihen aina kortisonitippoja, kun se oli oiken paha. Kyllä nekin sitä rauhoitti. Nyt olen yrittänyt kosteusvoiteella vaan ja toistaiseks on tuntunut hyvältä tehdä niin. Olen alkanut lisäämään omenaviinietikkaa shampoon joukkoon, silloin tukka ei tule yhtä puhtaaksi, mutta se taitaa olla hyvä sille happotasapainolle, koska tähän asti sekin on tuntunut pelkästään hyvältä konstilta, saa nähdä miten mun jatkossa käy! Pesen joka päivä. Mun shampoo-ongelmasta olen kirjoittanut täällä otsikolla Sodium laureth sulfate.

• täti

Niin, käytän tota kosteusvoidetta siis juuri siihen takaraivopoltteluunkin. Huomasin, että tosta mun askeisestä vastauksesta voi jäädä sellainen kuva että käytän vain päälakeen.

• pääasia
        täti kirjoitti:

Niin, käytän tota kosteusvoidetta siis juuri siihen takaraivopoltteluunkin. Huomasin, että tosta mun askeisestä vastauksesta voi jäädä sellainen kuva että käytän vain päälakeen.

Niin, luulisi etten vielä liity 'mieshiuslähtöisiin', ongelmani kun alkoin jo 22-vuotiaana (nyt 26). Onko sinulla todettu kys. vaiva? Minunkaan hiukseni eivät ole sanottavasti harventuneet päälaelta, mutta ehkä huomattavimmin ohimoilta. Minulla ei ole ollut hilsettä (paitsi kun käytin kortisonia), eikä kutinaa, vain kuumotusta ja POLTETTAaaargh. Olen myös epäillyt kuivuutta, mutta hiusten rasvoittuessa kipu pahenee. Tilannetta on eniten helpottanut kylmä vesi, rosmariinia 'sienentappajia' (Climbazole, Piroctone olamine) sis. öljyhoito ja päänahan täysi rauhoittaminen kosketukselle.

Olen huomannut, että samantapaisesta, tällä hetkellä selittämättömästä tilasta kärsiviä naisia on PALJON ulkomaansaiteilla. Voi jos joku voisikin oivaltaa yhteyden oireidemme ja muuttujan x välillä ...

• pääasia
        pääasia kirjoitti:

Niin, luulisi etten vielä liity 'mieshiuslähtöisiin', ongelmani kun alkoin jo 22-vuotiaana (nyt 26). Onko sinulla todettu kys. vaiva? Minunkaan hiukseni eivät ole sanottavasti harventuneet päälaelta, mutta ehkä huomattavimmin ohimoilta. Minulla ei ole ollut hilsettä (paitsi kun käytin kortisonia), eikä kutinaa, vain kuumotusta ja POLTETTAaaargh. Olen myös epäillyt kuivuutta, mutta hiusten rasvoittuessa kipu pahenee. Tilannetta on eniten helpottanut kylmä vesi, rosmariinia 'sienentappajia' (Climbazole, Piroctone olamine) sis. öljyhoito ja päänahan täysi rauhoittaminen kosketukselle.

Olen huomannut, että samantapaisesta, tällä hetkellä selittämättömästä tilasta kärsiviä naisia on PALJON ulkomaansaiteilla. Voi jos joku voisikin oivaltaa yhteyden oireidemme ja muuttujan x välillä ...

Olenkin yrittänyt pitkään etsiä sls-vapaata shampoota. Onko ketään onnistanut? Netistä voisi tilata ulkomailta, mutta joku mainitsi, että niissä on tilalla jotain vielä ärsyttävämpää mönjää... *huokaus*. Yritin pestä myös saippualla ... EI hyvä idea :) Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että kallis, hypoallerginen shampooni on yhtä ärsyttävää tai jopa ärsyttävämpää kuin tavallinen 2-in-1 suihkusaippua. Omituista !

Se poltetta hillitsevä hoitoöljyni on myös hyvin hapanta (pH 3,5) kuten etikka, joten mahdollisesti hapot rulaavat. Mutta onkohan sellainen happamuus hyväksi pitemmänpäälle, en tiedä

• ....
        pääasia kirjoitti:

Olenkin yrittänyt pitkään etsiä sls-vapaata shampoota. Onko ketään onnistanut? Netistä voisi tilata ulkomailta, mutta joku mainitsi, että niissä on tilalla jotain vielä ärsyttävämpää mönjää... *huokaus*. Yritin pestä myös saippualla ... EI hyvä idea :) Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että kallis, hypoallerginen shampooni on yhtä ärsyttävää tai jopa ärsyttävämpää kuin tavallinen 2-in-1 suihkusaippua. Omituista !

Se poltetta hillitsevä hoitoöljyni on myös hyvin hapanta (pH 3,5) kuten etikka, joten mahdollisesti hapot rulaavat. Mutta onkohan sellainen happamuus hyväksi pitemmänpäälle, en tiedä

oon siis tuolta ihottuma-puolelta.
        Myös diffuusisti lähtee hiuksia. Mulla on pyörre pahentunu vuosien aikana, luulen että se kyllä tekee sen poltteen. Shampoona olen käyttänyt Paul Mitchellin sarjaa ja olen kyllä ollut tyytyväinen niihin. Hiukan tilanne kohentui kun ostin syväpuhdistavan shampoon (PM) ja sen kanssa muutaman kerran pesin. lähti kaikki lakan yms jäänteet, ja kuollutta ihosolukkoa. hiukset tuntui tuuheammalta ja hyvinvoivilta. Nyt talvella kaikki hiukset tuntuu entistä ohuemmilta ja haurailta. Eniten vituttaa, että kun olin lääkärillä, hän ei nähnyt mitään ongelmaa. Koska mulla on edelleen keskivertosuomalaisittain paljon hiuksia. So what!? jos mulla kuitenkin ennen oli erittäin paksu tukka, ni muutos on minulle todella suuri!! ootko käyny kampaajalla kysymässä? Ne sanovat ihan eri asioita kuin lääkäri. Oma kampaajani antoi minulle ilmaisnäytteitäkin, mitkä ei tietty sinällään auta ku tarttis pitempijaksoisesti käyttää.

• täti
        pääasia kirjoitti:

Ohimoilta harventuminen on ehkä perinnöllistä eikä siihen tarvitse mitään muuta hiustenlähtöä liittyäkään. Mulla miestyyppinen hiustenlähtö on lähinnä päälaella, jakausaluella. Äidilläni ja toisella veljelläni on ihan sama hiustenlähtö, erona vaan on se, että kun äiti yrittää peittää kampaamalla tukkaa molemmilta sivuilta keskelle ja minä vedän toiselta sivulta päälaen yli, niin veljeni ei yritäkään peittää, vaan pitää lyhyttä otsatukaa. Miehen kaljuuntumiseksi tämä on vähäistä, kun hänellä ei ole lähtenyt enempää kuin mulla ja äidillä. Olen tuolla aikaisemminkin sanonut, että mun hiustenlähtöön auttoi, kun sain painon putoamaan ruokavaliokorjauksella ja liikunnalla. Tietysti voi olla, että se olis pysähtynyt tähän muutenkin.

Sitä kuumotusta mulla tuntuu ainoastaan just siellä ylätakaraivolla, josta ei niinkään ole lähtenyt hiuksia. Mulla on siellä välillä tulinen kutina (paha kutina ja polte on aika sama asia), pahinta on syksyisin, nyt esim. on rauhallista Semmosta heikkoa punotusta mulla on vaan etupäälaella.

Sanoit, että hiusten rasvoittuessa kipu pahenee, sama täällä, mutta voi se silti olla kuivuutta, jos se kuiva iho kirvelee talista? Kortisonista tuli tosiaan hilsettä mullekin, kun joskus käytin sitä pidemmän aikaa yhteenmittaan, se kuorii ja ohentaa ihoa. Alkoholipitoiset aineet mulla pidemmän päälle pahentaa tätä.

• täti
        pääasia kirjoitti:

Vielä sen verran etikasta, että se tuntuu reagoivan sls:n kanssa niin, että sls ei sitten vaahtoa enää samalla tavalla. Kun käytän etikkaa shampoon joukossa niin silloinhan se huuhtoutuu pois shampoon mukana eikä siitä ehkä ole niin suurta haittaa. Tähän mennessä en ole huomannut vielä mitäään haittaa edes hiusten värissä (sen sanotaan kirkastavan värejä ja sehän on hyvä kankaissa). Mutta jos mulla on joku parempi meno tiedossa niin silloin en pese etikalla, koska etikka jättää tukan vähän rasvaisemmaksi. Musta tuntuu, että se on auttanut, vaikka voi olla, että tää on taas vaan rauhoittunut talveksi tai muuten vaan toistaiseksi. Olen vähän niinkuin oma koekaniinini tässä! Luulen että viinietikat on tähän käyttöön parempia kuin pelkkä etikka. Ajattelen, että hiuspohjaa pitäis hoitaa niinkun akneihoa, huuhtoa tali pois päivittäin, mutta pelkällä vedellä, rasvattomalla kosteusvoiteella tai happamalla pesunesteellä.

Kummallista, ettei tässä teknokemian maailmassa ole kuin yksi pesuaine, sodium laureth sulfate. Mulla oli kerran kaksi pulloa shampoota, joissa pesuaineena oli joku sokeri, mutta se sarja poistui kaupan valikoimista niin pian kuin minä sen kerkesin löytämään. Yhdessä luomushampoossa sanotaan, että pesevänä aineena on saippuoitu kookosrasva ja sen sarjan aloe vera-shampoo on mulle aika hyvin sopinutkin, mutta epäilen kyllä, että toi just on sls toisella tavalla sanottuna. Apteekin shampoissa oli joku, jossa sls oli vasta toisena pesevänä aineena, mutta se oli kauhean kallis, enkä enää muista sen nimeä, kun silloin aikoinaan päätin, että mä yritän vaan laimentaa tavallisen shampoon. Oon kirjoittanut näistä myös edellisellä sivulla Ilen viestiketjussa Shampoosta.

• pääasia
        täti kirjoitti:

Ohimoilta harventuminen on ehkä perinnöllistä eikä siihen tarvitse mitään muuta hiustenlähtöä liittyäkään. Mulla miestyyppinen hiustenlähtö on lähinnä päälaella, jakausaluella. Äidilläni ja toisella veljelläni on ihan sama hiustenlähtö, erona vaan on se, että kun äiti yrittää peittää kampaamalla tukkaa molemmilta sivuilta keskelle ja minä vedän toiselta sivulta päälaen yli, niin veljeni ei yritäkään peittää, vaan pitää lyhyttä otsatukaa. Miehen kaljuuntumiseksi tämä on vähäistä, kun hänellä ei ole lähtenyt enempää kuin mulla ja äidillä. Olen tuolla aikaisemminkin sanonut, että mun hiustenlähtöön auttoi, kun sain painon putoamaan ruokavaliokorjauksella ja liikunnalla. Tietysti voi olla, että se olis pysähtynyt tähän muutenkin.

Sitä kuumotusta mulla tuntuu ainoastaan just siellä ylätakaraivolla, josta ei niinkään ole lähtenyt hiuksia. Mulla on siellä välillä tulinen kutina (paha kutina ja polte on aika sama asia), pahinta on syksyisin, nyt esim. on rauhallista Semmosta heikkoa punotusta mulla on vaan etupäälaella.

Sanoit, että hiusten rasvoittuessa kipu pahenee, sama täällä, mutta voi se silti olla kuivuutta, jos se kuiva iho kirvelee talista? Kortisonista tuli tosiaan hilsettä mullekin, kun joskus käytin sitä pidemmän aikaa yhteenmittaan, se kuorii ja ohentaa ihoa. Alkoholipitoiset aineet mulla pidemmän päälle pahentaa tätä.

Suvussani ei ole tietääkseni ketään hiusongelmaista. Näinä vuosina en ole huomannut jakauksen levenemistä, vai tuleeko se sitten vielä myöhemmin? Voiko verestä nähdä hormonit luotettavasti, vai mihin diagnoosi perustuu? Olen epäillyt, että kärsisin kroonisesta telogeenista, stressiäkin kun elämässä aina välillä on ollut. Siihen muistaakseni myös liittyy ohimohiuslähtöä, mikä on kaiketi suht epätavallista naisilla. No anyways, nyt pakotan itseni (ja lääkärit) luotsaamaan päänahkani.

Minullakin on lääkärissä ollut vaikeuksia uskomisen takia, sillä hiukseni olivat ennen tätä todella paksut ja valuivat lanteille asti, ja edelleen suht tuuheat, mutta itse huomaan laadun totaalin muutoksen. Yksittäinen hius ohenee, menettää kiillon ja harmaantuu (kunnes näivettyy kokonaan pois) :(
        No, nyt suoritan imperiumin vastaiskun; pitkän, hiuksiahullaannuttavan happikylvyn kävelylenkillä. HAH!

• täti
        pääasia kirjoitti:

Suvussani ei ole tietääkseni ketään hiusongelmaista. Näinä vuosina en ole huomannut jakauksen levenemistä, vai tuleeko se sitten vielä myöhemmin? Voiko verestä nähdä hormonit luotettavasti, vai mihin diagnoosi perustuu? Olen epäillyt, että kärsisin kroonisesta telogeenista, stressiäkin kun elämässä aina välillä on ollut. Siihen muistaakseni myös liittyy ohimohiuslähtöä, mikä on kaiketi suht epätavallista naisilla. No anyways, nyt pakotan itseni (ja lääkärit) luotsaamaan päänahkani.

Minullakin on lääkärissä ollut vaikeuksia uskomisen takia, sillä hiukseni olivat ennen tätä todella paksut ja valuivat lanteille asti, ja edelleen suht tuuheat, mutta itse huomaan laadun totaalin muutoksen. Yksittäinen hius ohenee, menettää kiillon ja harmaantuu (kunnes näivettyy kokonaan pois) :(
        No, nyt suoritan imperiumin vastaiskun; pitkän, hiuksiahullaannuttavan happikylvyn kävelylenkillä. HAH!

Olis mielenkiintoista, jos katsottaisiin myös naishormonit hiustenlähdön yhteydessä. Tällä palstalla kaksi kirjoittajaa on kertoneet estrogeeniarvoistaan. Yhdellä oli liikaa estrogeenia (se viittaa vaihdevuosiin, tai jos se on ollut estronia niin se viittaa ylipainoon tai munasarjakasvaimeen), toisella oli liian vähän estrogeenia ja sehän on nuorella ihmisellä hormonihäiriö. Kaikki nämä selittää kyllä hiustenlähtöä. Keneltäkään ei ole mitattu progesteronia. Minulta ja yhdeltä toiselta kirjoittajalta on mitattu testosteroni ja se arvo oli meillä molemmilla ihan hyvä, ei lainkaan liikaa. Lääkäri mittaa testosteronin hiustenlähdön yhteydessä, koska on sairauksia, joissa testosteroni on korkea ja joihin voi kuulua hiustenlähtöä.
        Nuorilta naisilta ei kulemma helpolla mitata naishormoneja, koska oletetaan että niissä ei voi olla mitään vikaa. Ne on myös ilmeisesti kalliita kokeita. Jos joku keksisi tähän halvan testin, niin sehän menisi kaupaksi!

Siitä 2 1 shampoosta vielä: olen huomannut, että hoitoaineiden ph on yleensä alempi kuin shampoiden ja myös sellaisten shampoiden ph on alempi, joissa hoitoaine on samassa, eli ne on vähän happamampia. Kysyin muuten valmistajalta (Urtekram) että onko heidän shampoidensa pesevä aine, saippuoitu kookosöljy, sama kuin sls ja tuli vastaus että on se. Tässä se vastaus kokonaisuudessaan (en tiedä, mistä tota Pure Balancea saisi tai mitä siinä sitten on käytetty):

The soap ingredient in our shampoos is sodium laureth sulphate
        (SLES). It is made from real coconutoil in a soaping proces.
        We have a serie of shampoo called "Pure Balance" without any SLS or SLES.
        It can be bought as: Wildrose, Children's formular, French Lavender, Aloe
        Vera n'Citrus.

• Pääasia
        täti kirjoitti:

Olis mielenkiintoista, jos katsottaisiin myös naishormonit hiustenlähdön yhteydessä. Tällä palstalla kaksi kirjoittajaa on kertoneet estrogeeniarvoistaan. Yhdellä oli liikaa estrogeenia (se viittaa vaihdevuosiin, tai jos se on ollut estronia niin se viittaa ylipainoon tai munasarjakasvaimeen), toisella oli liian vähän estrogeenia ja sehän on nuorella ihmisellä hormonihäiriö. Kaikki nämä selittää kyllä hiustenlähtöä. Keneltäkään ei ole mitattu progesteronia. Minulta ja yhdeltä toiselta kirjoittajalta on mitattu testosteroni ja se arvo oli meillä molemmilla ihan hyvä, ei lainkaan liikaa. Lääkäri mittaa testosteronin hiustenlähdön yhteydessä, koska on sairauksia, joissa testosteroni on korkea ja joihin voi kuulua hiustenlähtöä.
        Nuorilta naisilta ei kulemma helpolla mitata naishormoneja, koska oletetaan että niissä ei voi olla mitään vikaa. Ne on myös ilmeisesti kalliita kokeita. Jos joku keksisi tähän halvan testin, niin sehän menisi kaupaksi!

Siitä 2 1 shampoosta vielä: olen huomannut, että hoitoaineiden ph on yleensä alempi kuin shampoiden ja myös sellaisten shampoiden ph on alempi, joissa hoitoaine on samassa, eli ne on vähän happamampia. Kysyin muuten valmistajalta (Urtekram) että onko heidän shampoidensa pesevä aine, saippuoitu kookosöljy, sama kuin sls ja tuli vastaus että on se. Tässä se vastaus kokonaisuudessaan (en tiedä, mistä tota Pure Balancea saisi tai mitä siinä sitten on käytetty):

Vera n'Citrus.

Englanniksi löysin tietoa pesuaineiden kemiallisista yhdisteistä täältä http://www.basiaandcarol.com/cleansers-3.htm

Ja tästä osotteesta voisi netistä tilata noita Urtekram:in sls:ttömiä sampoita Iso-Britanniasta.
        http://www.mariposa-alternative-bodycare.co.uk/index.html?lang=en-uk&target=d54.html

Ja Tanskasta.
        http://www.verde.dk/search.asp?page=6&keyword=urtekram&sort=

Aineet ainakin noin äkkisilmäyksellä näytti ainakin miedommilta kuin normaalisampoissa. Taidan laittaa epätoivoissani tilauksen menemään...

• n26
        täti kirjoitti:

Vera n'Citrus.

Elokuun shampoissa on myös tuota saippuoitua kookosta. Ja heidän edustajansa _korosti_ sen olevan SLES:ää, eikä SLS:ää.

• pääasia
        .... kirjoitti:

oon siis tuolta ihottuma-puolelta.
        Myös diffuusisti lähtee hiuksia. Mulla on pyörre pahentunu vuosien aikana, luulen että se kyllä tekee sen poltteen. Shampoona olen käyttänyt Paul Mitchellin sarjaa ja olen kyllä ollut tyytyväinen niihin. Hiukan tilanne kohentui kun ostin syväpuhdistavan shampoon (PM) ja sen kanssa muutaman kerran pesin. lähti kaikki lakan yms jäänteet, ja kuollutta ihosolukkoa. hiukset tuntui tuuheammalta ja hyvinvoivilta. Nyt talvella kaikki hiukset tuntuu entistä ohuemmilta ja haurailta. Eniten vituttaa, että kun olin lääkärillä, hän ei nähnyt mitään ongelmaa. Koska mulla on edelleen keskivertosuomalaisittain paljon hiuksia. So what!? jos mulla kuitenkin ennen oli erittäin paksu tukka, ni muutos on minulle todella suuri!! ootko käyny kampaajalla kysymässä? Ne sanovat ihan eri asioita kuin lääkäri. Oma kampaajani antoi minulle ilmaisnäytteitäkin, mitkä ei tietty sinällään auta ku tarttis pitempijaksoisesti käyttää.

Onko teillä ollut joitain muita fyysisiä oireita? Minä olen kärsinyt mm. selittämättömästä selkäsärystä.

• täti
        n26 kirjoitti:

Elokuun shampoissa on myös tuota saippuoitua kookosta. Ja heidän edustajansa _korosti_ sen olevan SLES:ää, eikä SLS:ää.

SLES on ilmeisesti SLS:n esteri. Shampoissa yleensä aina onkin juuri tämä esteri, jota pidetään vähemmän ärsyttävänä kuin SLS:a, joka taas on pesevänä aineena esim. hammastahnoissa, mun ymmärtääkseni. Omasta puolestani olen näissä viesteissäni koko ajan tarkoittanut SLES:a, en tullut ajatelleeksi, että tälle esterille on oma lyhenne. Edellisellä sivulla olen viestissäni "Sodium laureth sulfate" kertonut kuluttajaviraston tutkimuksesta, jonka mukaan molemmat, sekä sls että sen esteri, ovat herkkää ihoa ärsyttäviä aineita. Varmaan tässä ärsyyntymisessä on kysymys muustakin, siitä että kun pestään joka päivä niin ei hiuspohjakaan kestä saippuaa joka päivä vaikka olis kuinka hellävarainen saippua, ja muustakin hiuspohjan ongelmasta.

Pääasialle kiitos linkeistä!

• pääasia
        täti kirjoitti:

SLES on ilmeisesti SLS:n esteri. Shampoissa yleensä aina onkin juuri tämä esteri, jota pidetään vähemmän ärsyttävänä kuin SLS:a, joka taas on pesevänä aineena esim. hammastahnoissa, mun ymmärtääkseni. Omasta puolestani olen näissä viesteissäni koko ajan tarkoittanut SLES:a, en tullut ajatelleeksi, että tälle esterille on oma lyhenne. Edellisellä sivulla olen viestissäni "Sodium laureth sulfate" kertonut kuluttajaviraston tutkimuksesta, jonka mukaan molemmat, sekä sls että sen esteri, ovat herkkää ihoa ärsyttäviä aineita. Varmaan tässä ärsyyntymisessä on kysymys muustakin, siitä että kun pestään joka päivä niin ei hiuspohjakaan kestä saippuaa joka päivä vaikka olis kuinka hellävarainen saippua, ja muustakin hiuspohjan ongelmasta.

Pääasialle kiitos linkeistä!

Päädyin tilaamaan sellaista sls:töntä, kasviperäistä, hajusteetonta shampoota kuin California Baby Shampoo & Bodywash, Super Sensitive. Useat nettikaupat myyvät, löytyy Google:lla. Sisältö vaikuttaa pelkistetylle ja "vaarattomalle":
        Aloe Vera, 100% decyl polyglucose (extracts of corn, coconut & palm oil), vitamin E, vegetable glycerin, citrus seed extract, small amount of food grade methyl/propylparaben.

Jospas se helpottas, tai ei ainakaan pahentais (pää)asiaa ...

• täti
        pääasia kirjoitti:

Päädyin tilaamaan sellaista sls:töntä, kasviperäistä, hajusteetonta shampoota kuin California Baby Shampoo & Bodywash, Super Sensitive. Useat nettikaupat myyvät, löytyy Google:lla. Sisältö vaikuttaa pelkistetylle ja "vaarattomalle":
        Aloe Vera, 100% decyl polyglucose (extracts of corn, coconut & palm oil), vitamin E, vegetable glycerin, citrus seed extract, small amount of food grade methyl/propylparaben.

Jospas se helpottas, tai ei ainakaan pahentais (pää)asiaa ...

Kiitos tiedosta!

• kohta klani

Aivan kun minun kirjoitukseni ! Päätä kirvelee, kutittaa ja polttaa. Tukkaa lähtee ihan sikanaan. Uutta kuitenkin kasvaa ainakin otsalle. Tämä on ihan kamalaa varsinkin kipu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6464
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3250
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1764
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1013
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe