Jos hlö on lahjoittanut esim kiinteistön lahjaksi toiselle, ja nyt kummatkin suostuvat lahjan takaisin antamiseen/lahjakirjan perumiseen:
Tuleeko lahjan takaisinottajan maksaa taas lahjavero lahjasta?
Onhan lahjan takaisin antaminen kuitenkin mahdollista, kun kummatkin siihen suostuvat?
Minkälaisen on oltava tuon asiakirjan, että lahjoitetaan takaisin? Jotain pohjaa, löytyykö jostain?
Nopeita neuvoja? Lahjan lahjoittaminen takaisin
5
249
Vastaukset
- Ymmyrkkä
No, itse olen ollut tuollaisessa tilanteessa. Omistin tontin, johon rakensimme talon. Koska mieheni osallistui talon rakennuskustannuksiin, lahjoitin 50% kiinteistöstä hänelle. Asiasta tehtiin lahjakirja ja hän hankki puolikkaalleen lainhuudon ja maksoi lahjaveron. Muutaman vuoden kuluttua hän kuitenkin oli uskoton, sai lapsen toisen naisen kanssa, jatkoimme kuitenkin avioliittomme. Sovimme , että hän lahjoittaa puolikkkaansa takaisin minulle. Taas tekemään lahjakirja, hankkimaan lainhuuto ja minä maksoin lahjaveron. Valtio ainakin sai rahaa!
Kun kysymys on kiinteistöstä, tarvitaan kaupanvahvistaja joten ei sitä voi ihan noin vain itse tehdä. - Lahjoitus
Kiitos vastauksesta!
Mulle on siis vanhempi lahjoittanut kesämökin. Nyt ulosotto uhkaa ulosmitata mökin, joka on kuitenkin vanhempani hallinnassa, niin kauan kun on elossa. UO ei siis sen myynnistä hyvin paljoa hyötyisi, koska rasitteena tuo hallintaoikeus.. Olen itse mokannut pahasti ja siksi haluaisin lahjoittaa mökin takaisin vanhemmalle, että se on varmasti "turvassa". Tuntuu entistä pahemmalle, että hän joutuu siitä maksamaan... Noh, ei voi mitään, Suomessa ollaan eli kaikesta maksetaan. - 7-13
UO voi myydä mökin ilman että hallintaoikeus jatkuu uudelle omistajalle, eli on mahdollista saada parempi hinta.
http://oikeus.fi/ulosotto/text/fi/index/ajankohtaista/myynti-ilmoitukset/Published/a91706592e25630d0e1ca6140af92e14.html
Esittämäsi lahjoituksen voi oikeus kumota jos velkoja hakee takaisinsaantia. Lisäksi oman maksukyvyn heikentämisestä omaisuutta lahjoittamalla voi tulla rikossyyte velallisen epärehellisyydestä.^^UO voi myydä mökin ilman että hallintaoikeus jatkuu uudelle omistajalle, eli on mahdollista saada parempi hinta.^^
Ei se nyt aivan noin suoraviivaista ole. Voi toki myydä ilman, että hallintaoikeus sitoo uutta omistajaa, mutta vain tietyin edellytyksin, jotka ap:n tapauksessa tuskin täyttyvät.
V = mökin lahjoittanut vanhempi
L = lahjansaaja, jolta mökki on ulosmitattu
V on mökkikiinteistön lahjoittaessaan pidättänyt itselleen kiinteistön elinaikaisen hallinta- tai käyttöoikeuden, mikä oikeus on kirjattu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin.
Ote linkin huutokauppailmoituksesta:
"Kiinteistö tarjotaan ensin ehdolla, että tämä oikeus pysyy voimassa. Jollei korkein tarjous peitä =>saatavaa, jolla on parempi etuoikeus kuin tällä oikeudella<=, kiinteistö tarjotaan kyseistä erityistä oikeutta pysyttämättä."
Käyttöoikeutta parempi etuoikeus voisi olla saatavalla, jonka vakuutena on kiinteistöön vahvistettu kiinnitys, jos tuolla kiinnityksellä lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan olisi parempi etuoikeus kuin kirjatulla käyttöoikeudella.
Näin tuskin voi olla, sillä L:n velkoja tuskin on hakenut/saanut kiinnitystä mökkikiinteistöön L:n velasta jo sen ollessa V:n omistuksessa. (Näin olisi voinut tapahtua vain V:n suostumuksella.) Niinpä, kun V:n käyttöoikeus lienee kirjattu heti mökin lahjoittamisen jälkeen ja L:n velkojan panttioikeus vasta tätä myöhemmin, niiden keskinäisessä etuoikeusjärjestyksessä etusija on V:n käyttöoikeudella.
Näin ollen V:n elinaikainen käyttöoikeus jää kiinteistön huutokaupassa voimaan.
- kaversson
Tuleeko lahjan takaisinottajan maksaa taas lahjavero lahjasta?
Kyllä.
Onhan lahjan takaisin antaminen kuitenkin mahdollista, kun kummatkin siihen suostuvat?
Kyllä.
Minkälaisen on oltava tuon asiakirjan, että lahjoitetaan takaisin? Jotain pohjaa, löytyykö jostain?
Samat määrämuodot kuin missä muussakin kiinteistön lahjoittamisessa. Pohjahan teillä on varmaan siinä alkuperäisessä lahjakirjassa, jolla ko. kiinteistö on sinulle lahjoitettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa33098Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.92138Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1141755Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101086Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450982Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn129976- 35764
- 53723
- 67691
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30665