Minulla virallistettiin masennus lääkärillä tässä parisen viikkoa sitten, ja mukaan annettiin resepti ja lämmintä kättä. Yritin kysellä psykiatreista ja niiden hinnoista jne. Mutta vastauksena oli että kaikki tämän alueen masennuspotilaista hoidetaan terveyskeskuksessa (hoidolla tietysti tarkoitetaan reseptien uusimista). Eli uskon että jäljelle jää vain yksityiset psykiatrit tai ikuinen lääketokkura. Minulla ei ole mitään mielialalääkkeitä vastaan, mutta en usko niiden toimivuuteen ilman samanaikaista yritystä korjata ongelmaa. Eli haluaisin kysyä muilta kokeneemmilta masennuspotilailta että mitähän tällainen hoito tulisi kustantamaan? Millaisia eri hoitotapoja on? Ja mitä suosittelette? Kiitoksia etukäteen vastauksista...
Psykiatrian hinta
14
10478
Vastaukset
- pitäisi
olla myös psykologi ja kunnallisen puolen sairaalassa yleensä psykiatri ja erikoissairaanhoitajat, niihin pääsee terveyskeskuslääkärin lähetteellä ja ovat maksuttomia palveluita.
- Bored
minäkin luulin. Mutta kävi ilmi että he hoitavat vain "akuutteja tapauksia". Minä en ole vielä aivan tarpeeksi sekaisin että voisin heidän palvelujaan käyttää... Minulle kerrottiin että terveyskeskuksen lääkäri voisi tehdä lähetteen jollekkin psykiatrille joka tekisi virallisen diagnoosin joka oikeuttaisi minut anomaan kelalta tukea toiselle psykiatrille. Mutta perään sanottiin että kelan korvaus on aika minimaalista, ja työttömänä huolehdin hiukan siitä että kuinkahan paljon siitä sitten jää maksettavaksi. Alaikäisenä tämä saattaisi olla halvempaa/helpompaa, mutta vaikuttaa siltä että aikuiset joutuvat maksamaan. Nuoret pääsevät sosiaalityöntekijöiden juttusille, ja nuorisopsykiatrien. Minulla on vaihtoehtona joko muuttaa jonkun isompaan kaupunkiin jossa on parempi terveydenhuolto tai mennä yksityiselle psykiatrille..
- ...
mutta yritetään silti. itse asun pienellä paikkakunnalla ja minut lähetettiin toiselle paikkakunnalle nuorisopsykiatrille ( lähete tapahtui terveyskeskuksesta). minulle se maksoi ainoastaan matkat ja lääkkeet, koska olen alaikäinen.(ja kela korvasi matkat lähes kokonaan). jos sinä olet myös niin psykiatri käynnit eivät maksa sinulle mitään.(ainakin uskoisin).
Toivottavasti autoin (edes jollain tavalla) ja hyvää joulua sinulle!- ovat myös
aikuisväestölle maksuttomia.
- menee minulla
Käyn yksityisellä psykiatrilla terapiassa,samalla siinä hoituvat lääkeasiatkin.
Asun pääkaupunkiseudulla ja 45 min. istunto maksaa 85 euroa,josta Kela korvaa erikoislääkärinpalkkion mukaisen korvauksen,eli 30%.
Käyn nykyisin kolmatta vuotta,kerran viikossa,tarkoituksenani lopettaa ensi kesänä tämä terapia,joka kohdallani on analyyttinen terapia.
Ensimmäisenä vuotena kävin kahdesti viikossa,sitten käynnit harvenivat tähän kertaan viikossa.
Tekeehän se aikamoisen loven kuukausittain lompakkoon,mutta on se ollut ja on,sen arvoista.
Toivottavasti löydät itsellesi sopivan terapian,mahdollisimman pian,sillä lääkitys yksistään harvemmin auttaa.
Jaksamisia sinulle oikein paljon! - hintoja
Saat ehkä jotain viitettä, meidän kaupungissa hinta on 50-80€/kerta eli aika kallista.
- nössykkä
Ei se niin yksinkertaista ole käydä tk ja sitten vaan hoitoon. Asun itse kohtalaisen isolla paikkakunnalla ja olen työterveysaseman lääkärillä käynyt viime helmikuussa, joka lähetti minut psykiatrille. Olen ollut kohta vuoden sl.Yksityislääkäri kirjoitti b-lausunnon, jonka mukaan sairastan vaikeaa masennusta ja työuupumusta ja tarvitsen terapiaa ja lääkehoitoa. Lähete meni joko mielenterveyskeskukseen tai yliopistolliiseen sairaalaan psyk.klinikkaan. Odottelin 4kk ja aktiivisesti soittelin hoidostani, mutta, kun kaikki olivat lomalla. Sain kyllä lääkkeitä välillä, kun itse niitä aktiivisesti hain. Itse valitsin sitten mtt ja vihdoin pääsinkin sinne , jossa todettiin, että psykiatrin aikoja tai terapiaa ei ole mahdollista saada. Käyn nyt mielenterveyskeskuksessa (Mtt) x 1 kk juttusilla ihan mukavan ihmisen kanssa ( en uskalla kertoa titteliä, jottei mua tunnisteta). Mutta se ei riitä, koska en ole parantunut riittävästi.
Nyt sitten kävin taas työtterveyslääkärillä, joka itse on tosi huippu ihminen ja luotettava. Hän sitten sanoi, että onhan tämä sun hoito nyt vähän viivähtänyt ja jotain pitää tehdä, jotta kykenisin vielä töihin. Hän sitten taas kirjoittaa lähetteen psykiatrille ja itse valitsin yksityislääkärin, koska se ta pahtuu nopeammin.B-todistuksella ja omeilla hakemuksilla haen Kelan kuntoutusta yksityislääkärille terapiaan, koska mtt :llä ei ole resursseja pitkään terapiaan. Teen itse hakemukset, kunhan saan B-todistuksen ja sitten itse jopa vieläpä SAAN VALITA sopivan lääkärin. Lääkäreitä en tunne, mutta nimet sain, joista valita????. Entäpä, jos kemiat ei pelaa, vaihdan lääkäriä ja miten sitten ?
No Kela maksaa n.45 euroa yksityislääkärikäynnistä ja meikä loput, eli noin 23- 35 euroa. Olen nyt sitten sairaseläkkeellä määräaikaisesti, vaikkakin virassa oleva ihminen.Mutta, kun tarpeeksi kauan on sairauslomalla, ei työpaikka maksa palkkaa ja eläke on noin 800 euroa kk. Käy siinä sitten terapiassa x 1 viikossa, maksa lainat ja muut menot perheessä. Huhheijaa, eikä toimeentulotukeja ym tule, koska miehellä on liian isot tulot, vaikkei kyllä ole isot.
Itse olen hoitoalalla ja jotenkin tiedän miten toimia. Ihmettelen vaan sitä, miten kummassa masentunut ihminen ylipäätään voi saada Suomessa hoitoa, jos ei tiedä sairaalaelämästä mitään. Miten toimit, miten yleensä jaksaa soittaa joka helevetin paikkaan ja kysyä mitä pitää tehdä.
Toivon tottakai sulle kaikkia hyvää. Mulle tuli se B-lausunto maksamaan 11 euroa ja risat ,siellä mielenterveyskeskuksessa. Kävin siis lääkärillä yhdesti. Että ei se ole ilmaista, muttei kallistakaan.
Hoitosi riippuu missä asut ym.
Itse olen väsynyt kaikkiin uusiin aloituksiin ihmisten kanssa. Ei ole niin helppoa aina alkaa jankutta niitä lapsuuden traumoja etc.....
Nyt pitäis keksiä jotain positiivista sanottavaa sulle. Eli, jos jaksat, ole itse aktiivinen, vaadi hoitoa ja toivon todella, että sitä saat.
p.s.Nyt ihan oikeasti odotan lottovoittoa, jotta pääsisin hoitoon ja parantuisin. Mutta toivoa on niin kauan kuin on elämää, sitä ei pidä unohtaa. Oon kyllä ajan myötä nyt paljon paremmassa kunnossa ja odottelen kevättä, linnun laulua ja aurinkoa. Jospa kuntoutustuella tms. voisi kokeilla töihin menoa.
Sulle vaan hyvää joulua ja voimia jaksaa , et ole yksin. - juhajoonas
Oma psykiatrini maksaa noin satkun kerta, josta kela sitten korvaa osan. Ei siis halpaa. Varsinaisen pitkän terapiaprosessin aikana sain kelan kuntoutustukea, jota kannattaa yrittää hakea. Rahallinen satsaus kannatti ainakin minulla. Nykyisin minulla on enää pelkkä kevyt estolääkitys estämään masennusten uusiutumista ja sekin tarkoitus pudottaa tulevina vuosina pois.
- XXX
Hei,
Ei ole helppoa olla psyykkisesti sairas Suomessa. Itse olen joutunut maksamaan yksityisesti melkoisia summia, matkoineen eri lääkekulut. Ja parhaathae eivät ole halpoja.
Se mihin kukin rahansa käyttää on eri asia mutta jos sitä ei kerta kaikkiaa ole, niin ei tule olemaan helppoa. Tee siis parhaasi.- Hulluja piisaa
Kerro missä on helpompaa olla psyykkisesti sairas. Amerikassa, Kiinassa, Afrikassa, Saksassa, Venäjällä vai missä? Monessa maassa hullut eivät saa mitään hoitoa ja joissain maissa hoito on vielä kalliimpaa.
- 1,5 vuotta masentunu
Mistä saa pk-seudulta muka psykoterapiaa alle 100 e / kerta. Mitä itse olen tiedustellut useammasta paikasta niin yksityisellä puolella on järjestään hinnat sen 100-150 € ja useammin lähellä tuota 150 €. Toki kela korvaa siitä jotain 40 € / käynti mutta silti kallista.
En tiedä jaksanko julkisen puolen kautta edes yrittää vaikka saattaisi olla edullisempaa. Siellä puolella saa käyttää vaan kyynärpäitä että mitään tapahtuu... - Anonyymi
Minä taas en saa reseptiä uusittua missään, terveyskes ei uusi...
- Anonyymi
Psykiatrian alalla on kehittynyt hyvin omituinen käytäntö. Lääkkeitä määrätään kuin karkkeja konsanaan, yleensä samoja vaivaan kuin vaivaan. Psykiatrian lääkkeisiin syntyy helposti riippuvuus ja niitä on vaikea lopettaa. Erittäin harva niistä saa myös apua, haittoja vaan. Jostain täytyisi löytyä lääkäri joka uusisi reseptin.
Sitten se omituisuus. Psykiatrian lääkäreiden lääkkeitä eivät uusi muiden alojen lääkärit. Terveyskeskuksessa on sanottu suoraan että me emme puutu psykiatrian lääkkeisiin. Yksityisetkään eivät niitä uusi, lopeta tai vaihda. Tässä ollaan aikamoisen seinän edessä. Ei psykiatrian ala millään pysty hoitamaan kaikkia niitä potilaita jotka se itse laittaa lääkekoukkuun. Lääkkeet tuovat ihmisille uusia oireita ja sairauksia eikä kukaan ota asiakseen auttaa heitä ja kuitenkin he kuormittavat terveyskeskusten vastaanottoja.
Mahtaako psykiatrian lääkärit itse olla kieltäneet muita lääkäreitä puuttumasta lääkkeisiin? Vai eivätkö muiden alojen lääkärit osaa toimia lääkkeiden vieroitusoireissa joita yleensä tulee jo lääkettä vähennettäessä?
- Anonyymi
"Minulla ei ole mitään mielialalääkkeitä vastaan.."
Eikö vieläkään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31696Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632