Vajaatoimintako vai mitä?

olen 21-vuotias nuori nainen ja sairastanut syömishäiriötä ja masennusta n.6 vuotta. Minulla on keliakia ja nyt epäillään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Suvussani esiintyy paljon autoimmuunisairauksia, kuten keliakiaa, astmaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Oireita on:
Kuiva iho, hengenahdistus, saamattomuus, painoni on noussut n.20 kg kahdessa vuodessa, paino ei putoa, alakuloinen mieli, vaikea väsymys etenkin iltapäivisin, ahdistus jopa paniikkikohtaukset, en jaksa keskittyä, aina kylmä, ajatus ei kulje, liikunnasta toipumiseen menee kauan, nivelsäryt, saan usein rasitusvammoja, nukun paljon 9-13h ja paljon muita, mutta ei tule nyt mieleen.
T4-v on ollut jo vuosia viitearvojen alapuolella tai alarajalla. Tsh on ollut jotain 3-5 luokkaa. Söin noin vuoden thyroxinia annoksella 2x0,25 mikrogrammaa. T4-v oli tuolloin 10-13 ja tsh 0,031. Tuntui että olo vaan paheni kun annosta nostettiin, joten lopetin lääkkeen. Olen tuona aikana syönyt myös voxraa ja senkin olen lopettanut. Masennuslääkkeistä ei ole ollut apua oireisiini. 7 viikkoa lopettamisesta arvot: t4-v 10.1
tsh 3,4
T3-v 4,9
Mieliala ja keskittymiskyky ainakin parantuivat thyroxinin jälkeen ja en ole koko ajan niin väsynyt kuin thyroxinin aikana, mutta iltapäivisin iskee voimakas väsymys. Olo on kuitenkin parempi ilman lääkettä. Thyroxin aiheutti luultavasti lihomistakin n.10kg vuodessa. Sen aikana oli myös kauhea aivosumu ja itkuinen olo.
Vajaatoiminnan oireet jatkuvat edelleen aika voimakkaina ja en oikein tiedä mitä tehdä enää, koska ajatus ei toimi. Voiko olla että tuo thyroxin ei sovi minulle ja tarvitsen jonkun toisen lääkkeen? Kaiken kaikkiaan oloni en ole hyvä, enkä jaksa opiskella tai käydä töissä. Yritän urheilla paljon.
1050
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 10

Vanhimmat
  • Kiitos vastauksesta (: onko sinulla tai kellään kokemuksia kyseisetä lääkkeestä? Tuliko huonompi olo vai lähtikö olo parantumaan aloituksen jälkeen?
    Unohdin mainita että kuukautiseni jäivät lähes pois thyroxin hoidon aikana, vaikka ne eivät ole ikinä oleet säännölliset. Onko kellään samoja kokemuksia?

    Äänestä

yksikään lääkäri ei suosittele Lioa.

Äänestä
  • V. 2014 lääketilastossa oli 4075 erityisluvallisen lääkkeen saajaa.
    Kaikilla sadoilla tuhansilla Thyroxin-only -potilaillakin se pitäisi olla, jotta vointi olisi parempi ja haitallisen Thyroxinin määrää voisi vähentää.
    "... at much lower doses of T4 than those needed to normalize T3 in most tissues when T4 alone was used":
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8641203

    Äänestä

Myös eläinperäinen valmiste on mahdollinen. Lääkärit alkavat pikkuhiljaa oppia näitä asioita. Endokrinologit ovat kehityksen jarru ja haluavat pitää kiinni vanhasta. Muuten voisivat menettää kasvonsa tämän sairauden suhteen.

Äänestä
  • Eläinperäinen on lähtökohtaisesti kallis. Mutta jos saa lääkäriltä sellaisen reseptin, että kolmessa kuukaudessa kuluu 500 KPL (!), saa Erfa Thyroidia Hampurista postitse suunnilleen hintaan 105 euroa postikuluineen (60 mg, on myös 30 ja 125 mg, hinta melko sama)
    Yllä "KPL" korostettu siltä varalta että lääkäri viitsii milligrammat sovittaa niin että kappalemäärä ylittää sopivasti tuon viisisataa

    Äänestä


kuulostaa myös fibromyalgialta :(

Äänestä

T3-monoterapian ja T4-monoterapian vertailussa T3 oli parempi ja jo pelkästään tämän takia Lothyronin-reseptejä ja -purkkeja haetaan paljon ulkomailta. Ylempänä esitetty neljätuhatta ei todellakaan ole Lion käytön koko laajuus. Lisäksi jotkut täällä esitettyyn tapaan tilavat Cytomel'ia postitse.

Äänestä

Moni on lopettanut T3 lääkkeen saatuaan siitä sydänoireita.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


neuvoton kirjoitti:

olen 21-vuotias nuori nainen ja sairastanut syömishäiriötä ja masennusta n.6 vuotta. Minulla on keliakia ja nyt epäillään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Suvussani esiintyy paljon autoimmuunisairauksia, kuten keliakiaa, astmaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Oireita on:
Kuiva iho, hengenahdistus, saamattomuus, painoni on noussut n.20 kg kahdessa vuodessa, paino ei putoa, alakuloinen mieli, vaikea väsymys etenkin iltapäivisin, ahdistus jopa paniikkikohtaukset, en jaksa keskittyä, aina kylmä, ajatus ei kulje, liikunnasta toipumiseen menee kauan, nivelsäryt, saan usein rasitusvammoja, nukun paljon 9-13h ja paljon muita, mutta ei tule nyt mieleen.
T4-v on ollut jo vuosia viitearvojen alapuolella tai alarajalla. Tsh on ollut jotain 3-5 luokkaa. Söin noin vuoden thyroxinia annoksella 2x0,25 mikrogrammaa. T4-v oli tuolloin 10-13 ja tsh 0,031. Tuntui että olo vaan paheni kun annosta nostettiin, joten lopetin lääkkeen. Olen tuona aikana syönyt myös voxraa ja senkin olen lopettanut. Masennuslääkkeistä ei ole ollut apua oireisiini. 7 viikkoa lopettamisesta arvot: t4-v 10.1
tsh 3,4
T3-v 4,9
Mieliala ja keskittymiskyky ainakin parantuivat thyroxinin jälkeen ja en ole koko ajan niin väsynyt kuin thyroxinin aikana, mutta iltapäivisin iskee voimakas väsymys. Olo on kuitenkin parempi ilman lääkettä. Thyroxin aiheutti luultavasti lihomistakin n.10kg vuodessa. Sen aikana oli myös kauhea aivosumu ja itkuinen olo.
Vajaatoiminnan oireet jatkuvat edelleen aika voimakkaina ja en oikein tiedä mitä tehdä enää, koska ajatus ei toimi. Voiko olla että tuo thyroxin ei sovi minulle ja tarvitsen jonkun toisen lääkkeen? Kaiken kaikkiaan oloni en ole hyvä, enkä jaksa opiskella tai käydä töissä. Yritän urheilla paljon.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu