Onko se oikeesti totta, että C5 on paska ajettava lumikelillä? Pirssi kun kiinnostais muuten seuraavaksi kärryksi. Jos talviajo-ominaisuudet on niin huonot, kuin tuulilasi väitti, niin jää ostamatta.
C5 talvella?
19
3802
Vastaukset
- kissa
Luuletko että Tuulilasi on keksinyt sen mitä se on kirjoittanut C5:n talviajo-ominaisuuksista? Mihin tällainen voisi perustua? Kaikki muut autot on arvosteltu kuitenkin rehellisesti? Eiköhän näillä koeajajilla ole aika hyvä "perstuntuma", kun koko ajan testaavat eri autoja.
- gt
Kyllä Tuulilasin testiarvio C5:sta jotui outoon valoon kun Euroopan suurin ,saksalainen autolehti
arvosti omassa vertailussaan C5:n parhaaksi farmariautoksi luokassaan. Ja testissä oli myös saksalaisten oma farmarisuosikki. - rane
gt kirjoitti:
Kyllä Tuulilasin testiarvio C5:sta jotui outoon valoon kun Euroopan suurin ,saksalainen autolehti
arvosti omassa vertailussaan C5:n parhaaksi farmariautoksi luokassaan. Ja testissä oli myös saksalaisten oma farmarisuosikki.Luuletko että ovat Saksassa testanneet liukaankelin talvi
ominaisuuksia ? - Ei ikuna sakua
Hyvin on sakemannien edustajat TL:n toimittajat "voidellu".
- Renkaat?
Tuskin se Tuulilasi huulta heitti, mutta kyllä mielestäni testiin pitäisi olla varattuna sen verran reilusti aikaa, että jos (talvi)ajo tuntuu huteralta niin ehdittäisiin kokeilla myös joillakin toisilla renkailla. Nythän tuossa ei ehditty ja siltä osin koeajon lopputulos jäi leijumaan kysymysmerkkinä ilmaan.
- Pave
Renkaat? kirjoitti:
Tuskin se Tuulilasi huulta heitti, mutta kyllä mielestäni testiin pitäisi olla varattuna sen verran reilusti aikaa, että jos (talvi)ajo tuntuu huteralta niin ehdittäisiin kokeilla myös joillakin toisilla renkailla. Nythän tuossa ei ehditty ja siltä osin koeajon lopputulos jäi leijumaan kysymysmerkkinä ilmaan.
Olen itse ajanut C5:ta nastarenkain (en tsekannut merkkiä), Nokian Q-kitkoin ja suvikumein (jälleen merkki pimennossa). Nastarenkailla lumipöpperöisenä päivänä ok, kitkoilla suoraan sanoen kaamea luikertelija kuivalla asvaltilla, kesärenkain aivan mainion maukas peli. Ei siis pehmeitä kitkoja C5:n alle!
- sopii
Pave kirjoitti:
Olen itse ajanut C5:ta nastarenkain (en tsekannut merkkiä), Nokian Q-kitkoin ja suvikumein (jälleen merkki pimennossa). Nastarenkailla lumipöpperöisenä päivänä ok, kitkoilla suoraan sanoen kaamea luikertelija kuivalla asvaltilla, kesärenkain aivan mainion maukas peli. Ei siis pehmeitä kitkoja C5:n alle!
Olen ajanut kitkoilla tuhansia kilometreja erilaisilla pinnoila C5:lla ja kulkee yhtä suuntavakaasti kuin kesärenkain mutta hiljaisemmin ainakin selvinpäin.
- 405 grd
Pave kirjoitti:
Olen itse ajanut C5:ta nastarenkain (en tsekannut merkkiä), Nokian Q-kitkoin ja suvikumein (jälleen merkki pimennossa). Nastarenkailla lumipöpperöisenä päivänä ok, kitkoilla suoraan sanoen kaamea luikertelija kuivalla asvaltilla, kesärenkain aivan mainion maukas peli. Ei siis pehmeitä kitkoja C5:n alle!
kitka ja nastarenkaissa on poikkeuksellisen veltto runko ja sen huomaa myös muissa autoissa. kannattaisiko kokeilla jotain muuta rengasta alle. olihan joskus juttua siitä ettei nokian talvirenkaat oikein sovi pösöhin, tulee kummallinen ajettava.
- Antti
405 grd kirjoitti:
kitka ja nastarenkaissa on poikkeuksellisen veltto runko ja sen huomaa myös muissa autoissa. kannattaisiko kokeilla jotain muuta rengasta alle. olihan joskus juttua siitä ettei nokian talvirenkaat oikein sovi pösöhin, tulee kummallinen ajettava.
Olen ajanut n. 1000 km vaihtelevilla keleillä Michelinin Maxi Ice kitkarenkailla C5 Breakilla enkä ole huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Rengaskoko on tosin 195/15
- c5
Aiemmi auto oli 96 vectra 2L 16 v nykyinen c5 2L eikä ooppeli ollut yhtään parempi talviajoominaisuuksiltaan vaikka siinä käytin nastallisia talvirenkaita. Olen seurannut TL juttuja yli 20 v ja yleensä niissä ooppelit menestyy ja sitikat ei. Autot ovat ominaisuuksiltaan niin lähellä toisiaan että on ihan makuasia panna ne paremuusjärjestykseen,eli asenne ja mielikuvat vaikuttaa enempi.
- Kissamies
Ajelin tässä toissapäivänä oikein kunnon niljakkeisella maantiellä kunnes siihen tupsahti yksi C5:n perä eteen jotain 60 km/h vauhdilla, kun tienopeus oli 80. Seurasin sitä kymmenkunta kilsaa kun en viittinny vanhalla CX:llä perävaloja näyttää. Ajan mittaan kuitenkin kyllästyin ja painuin ohitse. Poikkesin sitten huoltoasemalle, minne se C5 tuli vähän myöhemmin myös. Kysäisin nuorehkolta kuskilta että "olikos kaasu jumissa kun ei vauhti maittanut"? Kaveri ravisti päätään ja sanoi ettei uskaltanut lujempaa ajaa, kun tuntui meno niin epävarmalta!! Alla näytti kuitenkin olevan uudet Nokian nastarenkaat.
- isin citikalla ajava
Mä voisin kertoa kanssa tästä meijän citikan(c5 1.8l sx)
talvikäytöksestä. Ensinnäki epämääräinen tuntuma
tiehen kaupungilla tultaessa vähänkin kovempaa
tilannenopeutta kaarteisiin. Puskee vaan ja on kovin
utuinen tuntuma tiehen ohjauksen kautta koko aika.
Ei tunne olevansa yhtä auton kanssa. Ja sitten
siinä vaiheessa kun antaa ratista periksi että ei
puskis, niin on helposti ihan pihalla että mihinkäs
suuntaan ne renkaat sojottaakaan. Suorilla käytös
ihan jees mutta ihan jäisillä teillä ei oo kunnon
tuntumaa pinnan liukkauteen. Ohjaus on liian
tehostettu että sen kanssa saa olla tarkka että
ei tuu vahingossä kääntäneeksi liikaa rattia sillä
siinä vaiheessa kun c5 lähtee puskemaan ja
heittelehtiä niin peli on menetetty sillä sen
ääritilanne käyttäytyminen on mitä sattuu koska
korjausliikkeiden tekeminen on vaikeaa koska ei
tiedä missä suunnassa renkaat milloinki on ja
tuntuma tiehen muutenkin on niin sensuroitu että
ei tiedä miten toimia.
Käsijarru vaikuttaa vaan eturenkaisiin, joten sekin
ajonautinto puoli jää talvella kokonaan kokematta.
Muuten se onki ihan jees pelannu mitänyt ovet oli
ihan jäässä että niitä ei meinannu saada auki
ja lämpömittarikin on menny sekasin. Jos toi
lämpömittari toimis niin näytöllä olis
varoitusteksti liukkaista keleistä aina nollan
tuntumassa. Ohjauksen kun vaan sais tarkemmaksi ja
käsijarrun vaikuttamaan takarenkaisiin niin tuon
jousituksen pehmeyden voisi antaa anteeksi. Alla
on muuten nastat. - leonardo1
Kyllähän auto puskee kun sen kurviin tuo huolimattomasti, itsekin olen yhden kurvin vetänyt hieman pitkäksi c5:llä, mutta kyllä siinä moni muukin auto olisi saman tehnyt.
Mutta asiaan. Suuntavakavuus C5:ssä (itsellä farkku) on suorastaan hämmästyttävä. Ajoin mm. viime viikolla Ruotsissa Tukholmasta pohjoiseen ja takaisin yht noin 1700 km välillä huomattavan vaikeissa olosuhteissa. Mitä pöheröisempiä ohituskaista olivat, sitä vakaammalta vaikutti C5:n meno muihin kanssaliikkujiin verrattuna. Ominaista oli ajamisen helppous sohjossakin johtuen suuntavakavuudesta. Sopivasti vedättämällä ja kohtuullisia sivuttaissiirtymiä käyttäen meno tuntui tosi tukevalta ja turvalliselta. Alla nokian nastat. Välillä alla oli jäinen ja liukas asfaltti, ei mitään ongelmia, kärry menee kuin juna.
Olen muissa kirjoituksissani kritisoinut huurtumista tietyissä olosuhteissa sekä näitä uudentyyppisiä sumusuuttimia pesulaitteessa joiden toiminta ei ole asiallista yli 80 nopuksissa. Ajo-ominaisuudet ovat huippua. Kiemurtelua esiintyy urissa ja sitä enemmän mitä leveämmät tossut on alla. Tömä on fakta automerkistä riippumatta. Ajoin monta vuotta kesät talvet 5,0 litran V8 Camarolla. Sen kanssa oppi tietämään mitä on vaikea ajettavuus talvella.
Itselläni ajokokemusta yli 2 milj. km ja ajan nykyisin noin 50 tkm/v. - Ranskis
aivan hyvä talviauto kaikinpuolin nokian Q-kitkoilla kulkee mukavasti Autossani on kyllä
ESP eli luistonesto ja ajonhallinta että se käyttelee moottorin tehoja ja jarruja vaikka
yksi pyörä kerrallaan, että suunta säilyy huonomallakin kuskilla. samat hilavitkuttimet olivat edellisessä autossanikin mutta eipä ne
tehneet takavetoisesta talviautoa kaikkiin tilanteisiin. - C5
Hyvä mies käy itse koeajamassa auto,niin ei tarvi muiden "asiantuntevia"neuvoja kysellä.Oma tuntuma on kaiken a ja o.
- C5SX2.0
Kilometrejä takana yli 30tkm eikä mitään ongelmia
talviajo-ominaisuuksien suhteen. Mielestäni parempi
ajettava liukkaalla kuin 406, eikä sekään ollut huono.
Lyhyt koeajo ei anna oikeaa kuvaa tämän auton ajo-
ominaisuuksista, valitettavasti. Nyt kun kilometrejä
on enemmän takana voin vain todeta, erittäin hyvä
kelillä kuin kelillä vaikka TL:n testin luettuani
vähän epäilin. Onneksi en luottanut heidän
mielipiteisiinsä, niitähän nekin kuitenkin vain
ovat. - Anonyymi
Kyllä se on totta. Kokemusta on.
- Anonyymi
Onnittelut! Kaivoit melkein 20-vuotta vanhan keskustelun esiin. Keskustelun aiheet on jo paalissa.
- Anonyymi
Ei ole ihan paska ajettava talvella. Ja nyt on jo niin keväiset kelit että ainakin tällä etelä-Suomessa pärjää Citikalla.
Ainakin naapurin "kimppasauna majuri" oli laittanut parasta päälle ja käynnisteli eilen aamulla lähes koko talven unohdettujen autojen parkkiksella seissyttä vanhaa c5:a,,, lähti savun saattelemana (venan kumit kuivuneet) käyntiin ja jarrut laahaten ajoon. Toinen takanurkka oli hiukan alemmalla, mutta eiköhän se ajossa oikene, ilmaiskarit ???
En tiedä onko muita talviominaisuuksia merkissä ??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851