C5 talvella?

Jannu

Onko se oikeesti totta, että C5 on paska ajettava lumikelillä? Pirssi kun kiinnostais muuten seuraavaksi kärryksi. Jos talviajo-ominaisuudet on niin huonot, kuin tuulilasi väitti, niin jää ostamatta.

19

3653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissa

      Luuletko että Tuulilasi on keksinyt sen mitä se on kirjoittanut C5:n talviajo-ominaisuuksista? Mihin tällainen voisi perustua? Kaikki muut autot on arvosteltu kuitenkin rehellisesti? Eiköhän näillä koeajajilla ole aika hyvä "perstuntuma", kun koko ajan testaavat eri autoja.

      • gt

        Kyllä Tuulilasin testiarvio C5:sta jotui outoon valoon kun Euroopan suurin ,saksalainen autolehti
        arvosti omassa vertailussaan C5:n parhaaksi farmariautoksi luokassaan. Ja testissä oli myös saksalaisten oma farmarisuosikki.


      • rane
        gt kirjoitti:

        Kyllä Tuulilasin testiarvio C5:sta jotui outoon valoon kun Euroopan suurin ,saksalainen autolehti
        arvosti omassa vertailussaan C5:n parhaaksi farmariautoksi luokassaan. Ja testissä oli myös saksalaisten oma farmarisuosikki.

        Luuletko että ovat Saksassa testanneet liukaankelin talvi
        ominaisuuksia ?


      • Ei ikuna sakua

        Hyvin on sakemannien edustajat TL:n toimittajat "voidellu".


      • Renkaat?

        Tuskin se Tuulilasi huulta heitti, mutta kyllä mielestäni testiin pitäisi olla varattuna sen verran reilusti aikaa, että jos (talvi)ajo tuntuu huteralta niin ehdittäisiin kokeilla myös joillakin toisilla renkailla. Nythän tuossa ei ehditty ja siltä osin koeajon lopputulos jäi leijumaan kysymysmerkkinä ilmaan.


      • Pave
        Renkaat? kirjoitti:

        Tuskin se Tuulilasi huulta heitti, mutta kyllä mielestäni testiin pitäisi olla varattuna sen verran reilusti aikaa, että jos (talvi)ajo tuntuu huteralta niin ehdittäisiin kokeilla myös joillakin toisilla renkailla. Nythän tuossa ei ehditty ja siltä osin koeajon lopputulos jäi leijumaan kysymysmerkkinä ilmaan.

        Olen itse ajanut C5:ta nastarenkain (en tsekannut merkkiä), Nokian Q-kitkoin ja suvikumein (jälleen merkki pimennossa). Nastarenkailla lumipöpperöisenä päivänä ok, kitkoilla suoraan sanoen kaamea luikertelija kuivalla asvaltilla, kesärenkain aivan mainion maukas peli. Ei siis pehmeitä kitkoja C5:n alle!


      • sopii
        Pave kirjoitti:

        Olen itse ajanut C5:ta nastarenkain (en tsekannut merkkiä), Nokian Q-kitkoin ja suvikumein (jälleen merkki pimennossa). Nastarenkailla lumipöpperöisenä päivänä ok, kitkoilla suoraan sanoen kaamea luikertelija kuivalla asvaltilla, kesärenkain aivan mainion maukas peli. Ei siis pehmeitä kitkoja C5:n alle!

        Olen ajanut kitkoilla tuhansia kilometreja erilaisilla pinnoila C5:lla ja kulkee yhtä suuntavakaasti kuin kesärenkain mutta hiljaisemmin ainakin selvinpäin.


      • 405 grd
        Pave kirjoitti:

        Olen itse ajanut C5:ta nastarenkain (en tsekannut merkkiä), Nokian Q-kitkoin ja suvikumein (jälleen merkki pimennossa). Nastarenkailla lumipöpperöisenä päivänä ok, kitkoilla suoraan sanoen kaamea luikertelija kuivalla asvaltilla, kesärenkain aivan mainion maukas peli. Ei siis pehmeitä kitkoja C5:n alle!

        kitka ja nastarenkaissa on poikkeuksellisen veltto runko ja sen huomaa myös muissa autoissa. kannattaisiko kokeilla jotain muuta rengasta alle. olihan joskus juttua siitä ettei nokian talvirenkaat oikein sovi pösöhin, tulee kummallinen ajettava.


      • Antti
        405 grd kirjoitti:

        kitka ja nastarenkaissa on poikkeuksellisen veltto runko ja sen huomaa myös muissa autoissa. kannattaisiko kokeilla jotain muuta rengasta alle. olihan joskus juttua siitä ettei nokian talvirenkaat oikein sovi pösöhin, tulee kummallinen ajettava.

        Olen ajanut n. 1000 km vaihtelevilla keleillä Michelinin Maxi Ice kitkarenkailla C5 Breakilla enkä ole huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Rengaskoko on tosin 195/15


    • c5

      Aiemmi auto oli 96 vectra 2L 16 v nykyinen c5 2L eikä ooppeli ollut yhtään parempi talviajoominaisuuksiltaan vaikka siinä käytin nastallisia talvirenkaita. Olen seurannut TL juttuja yli 20 v ja yleensä niissä ooppelit menestyy ja sitikat ei. Autot ovat ominaisuuksiltaan niin lähellä toisiaan että on ihan makuasia panna ne paremuusjärjestykseen,eli asenne ja mielikuvat vaikuttaa enempi.

    • Kissamies

      Ajelin tässä toissapäivänä oikein kunnon niljakkeisella maantiellä kunnes siihen tupsahti yksi C5:n perä eteen jotain 60 km/h vauhdilla, kun tienopeus oli 80. Seurasin sitä kymmenkunta kilsaa kun en viittinny vanhalla CX:llä perävaloja näyttää. Ajan mittaan kuitenkin kyllästyin ja painuin ohitse. Poikkesin sitten huoltoasemalle, minne se C5 tuli vähän myöhemmin myös. Kysäisin nuorehkolta kuskilta että "olikos kaasu jumissa kun ei vauhti maittanut"? Kaveri ravisti päätään ja sanoi ettei uskaltanut lujempaa ajaa, kun tuntui meno niin epävarmalta!! Alla näytti kuitenkin olevan uudet Nokian nastarenkaat.

    • isin citikalla ajava

      Mä voisin kertoa kanssa tästä meijän citikan(c5 1.8l sx)
      talvikäytöksestä. Ensinnäki epämääräinen tuntuma
      tiehen kaupungilla tultaessa vähänkin kovempaa
      tilannenopeutta kaarteisiin. Puskee vaan ja on kovin
      utuinen tuntuma tiehen ohjauksen kautta koko aika.
      Ei tunne olevansa yhtä auton kanssa. Ja sitten
      siinä vaiheessa kun antaa ratista periksi että ei
      puskis, niin on helposti ihan pihalla että mihinkäs
      suuntaan ne renkaat sojottaakaan. Suorilla käytös
      ihan jees mutta ihan jäisillä teillä ei oo kunnon
      tuntumaa pinnan liukkauteen. Ohjaus on liian
      tehostettu että sen kanssa saa olla tarkka että
      ei tuu vahingossä kääntäneeksi liikaa rattia sillä
      siinä vaiheessa kun c5 lähtee puskemaan ja
      heittelehtiä niin peli on menetetty sillä sen
      ääritilanne käyttäytyminen on mitä sattuu koska
      korjausliikkeiden tekeminen on vaikeaa koska ei
      tiedä missä suunnassa renkaat milloinki on ja
      tuntuma tiehen muutenkin on niin sensuroitu että
      ei tiedä miten toimia.
      Käsijarru vaikuttaa vaan eturenkaisiin, joten sekin
      ajonautinto puoli jää talvella kokonaan kokematta.
      Muuten se onki ihan jees pelannu mitänyt ovet oli
      ihan jäässä että niitä ei meinannu saada auki
      ja lämpömittarikin on menny sekasin. Jos toi
      lämpömittari toimis niin näytöllä olis
      varoitusteksti liukkaista keleistä aina nollan
      tuntumassa. Ohjauksen kun vaan sais tarkemmaksi ja
      käsijarrun vaikuttamaan takarenkaisiin niin tuon
      jousituksen pehmeyden voisi antaa anteeksi. Alla
      on muuten nastat.

    • leonardo1

      Kyllähän auto puskee kun sen kurviin tuo huolimattomasti, itsekin olen yhden kurvin vetänyt hieman pitkäksi c5:llä, mutta kyllä siinä moni muukin auto olisi saman tehnyt.
      Mutta asiaan. Suuntavakavuus C5:ssä (itsellä farkku) on suorastaan hämmästyttävä. Ajoin mm. viime viikolla Ruotsissa Tukholmasta pohjoiseen ja takaisin yht noin 1700 km välillä huomattavan vaikeissa olosuhteissa. Mitä pöheröisempiä ohituskaista olivat, sitä vakaammalta vaikutti C5:n meno muihin kanssaliikkujiin verrattuna. Ominaista oli ajamisen helppous sohjossakin johtuen suuntavakavuudesta. Sopivasti vedättämällä ja kohtuullisia sivuttaissiirtymiä käyttäen meno tuntui tosi tukevalta ja turvalliselta. Alla nokian nastat. Välillä alla oli jäinen ja liukas asfaltti, ei mitään ongelmia, kärry menee kuin juna.
      Olen muissa kirjoituksissani kritisoinut huurtumista tietyissä olosuhteissa sekä näitä uudentyyppisiä sumusuuttimia pesulaitteessa joiden toiminta ei ole asiallista yli 80 nopuksissa. Ajo-ominaisuudet ovat huippua. Kiemurtelua esiintyy urissa ja sitä enemmän mitä leveämmät tossut on alla. Tömä on fakta automerkistä riippumatta. Ajoin monta vuotta kesät talvet 5,0 litran V8 Camarolla. Sen kanssa oppi tietämään mitä on vaikea ajettavuus talvella.
      Itselläni ajokokemusta yli 2 milj. km ja ajan nykyisin noin 50 tkm/v.

    • Ranskis

      aivan hyvä talviauto kaikinpuolin nokian Q-kitkoilla kulkee mukavasti Autossani on kyllä
      ESP eli luistonesto ja ajonhallinta että se käyttelee moottorin tehoja ja jarruja vaikka
      yksi pyörä kerrallaan, että suunta säilyy huonomallakin kuskilla. samat hilavitkuttimet olivat edellisessä autossanikin mutta eipä ne
      tehneet takavetoisesta talviautoa kaikkiin tilanteisiin.

    • C5

      Hyvä mies käy itse koeajamassa auto,niin ei tarvi muiden "asiantuntevia"neuvoja kysellä.Oma tuntuma on kaiken a ja o.

    • C5SX2.0

      Kilometrejä takana yli 30tkm eikä mitään ongelmia
      talviajo-ominaisuuksien suhteen. Mielestäni parempi
      ajettava liukkaalla kuin 406, eikä sekään ollut huono.
      Lyhyt koeajo ei anna oikeaa kuvaa tämän auton ajo-
      ominaisuuksista, valitettavasti. Nyt kun kilometrejä
      on enemmän takana voin vain todeta, erittäin hyvä
      kelillä kuin kelillä vaikka TL:n testin luettuani
      vähän epäilin. Onneksi en luottanut heidän
      mielipiteisiinsä, niitähän nekin kuitenkin vain
      ovat.

    • Anonyymi

      Kyllä se on totta. Kokemusta on.

      • Anonyymi

        Onnittelut! Kaivoit melkein 20-vuotta vanhan keskustelun esiin. Keskustelun aiheet on jo paalissa.


    • Anonyymi

      Ei ole ihan paska ajettava talvella. Ja nyt on jo niin keväiset kelit että ainakin tällä etelä-Suomessa pärjää Citikalla.
      Ainakin naapurin "kimppasauna majuri" oli laittanut parasta päälle ja käynnisteli eilen aamulla lähes koko talven unohdettujen autojen parkkiksella seissyttä vanhaa c5:a,,, lähti savun saattelemana (venan kumit kuivuneet) käyntiin ja jarrut laahaten ajoon. Toinen takanurkka oli hiukan alemmalla, mutta eiköhän se ajossa oikene, ilmaiskarit ???

      En tiedä onko muita talviominaisuuksia merkissä ??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe