Haluaisin tietää minkä arvoisia laivalla voi olla!
Esim:Merikapteeni perämies jne jne.Ja onko laivalla hyvä palkka?Haluaisin isona risteily laivoille.Ja mitä koulutusta tarvitaan?
Olen harkinnut laiva uraa
32
8916
Vastaukset
- Merten kauhu
Minkä arvoisia laivalla voi olla... Tässäpä nämä suunnilleen:
Kippari
Yliperämies
Perämies
Konepäällikkö
Konemestari
Moottorimies
Poosu
Matruusi
Puolimatruusi
Kokki
ja laivasta riippuen muita. Esim. pasaseereilla kaiken näköistä talouspuolen henkilöstöä yms. Tankkereilla mm. pumppumiestä ja vastaavaa.
Palkka on normaali, ei mikään huippu. Sekin riippuu laivasta (Esim. pikku/isotonnisto, tankkeri, valtameriliikkenne yms.)
Koulutusta tarvitset ainakin vuoden amiksessa, jolloin voit saada ½-matruusin pahvin.- Tooto
Mikäs on perämiehenä olla kuhan tottelee Kipparia.
- seittämän-käynyt
Poosu on ennen moottorimiestä ja kuuluu niinsanottuun alipäällystöön jolla alaisina matruusit.
Moottorimiestä rinnastetaan puolimatruusiin.
Poosuun rinnastetaan korjausmies mikäli laivalla sellainen on.
Kokki myös on usein alipäällystöä.
Mistähän nämäkin tiedot oli tempaistu.
- Bahama flag
Kansi:
Captain
C/O
2/O
3/o
BSN
PMan
Deck Rep/Man
2x AB
3x OS
Kone:
C/E
1/E
2/E
3/E
Electrician
Engine Fitter
3x M/M
Pyssä:
C/Cook
2/Cook
2xMessman- jooooo
riippuu aluksen koosta. Kapteeni,perämies,kansimies/narukalle,lämmittäjä,konemestari,"soppaeetla".Nämä olikin haettu hieman kauempaa.Saimaan höyryhinaajista.Tuon soppaeetlan taisin kehitellä,emännäksi sitä sanottiin.
- sano purseri
on sitten käyty oikein ulkomailla,vai kirjastako oikein lueskelit.en tosin tiedä mistä pöntöstä noukit.
- flag
sano purseri kirjoitti:
on sitten käyty oikein ulkomailla,vai kirjastako oikein lueskelit.en tosin tiedä mistä pöntöstä noukit.
That's what we had in our crew list. I have nothing to add or remove from that list.
Mikä tässä aiheuttaa ihmetystä? Toki Suomessa näitten rohjojen kanssa ei koskaan oltu.
Filippojen ja indonesialaisten etc kanssa seilannut 5v.
Laivat joissa olin oli tonnistoltaan 80000-155000dwt ja rakennettu pääsääntöisesti 70- luvulla. Viimeksi 1998. - JJ78
flag kirjoitti:
That's what we had in our crew list. I have nothing to add or remove from that list.
Mikä tässä aiheuttaa ihmetystä? Toki Suomessa näitten rohjojen kanssa ei koskaan oltu.
Filippojen ja indonesialaisten etc kanssa seilannut 5v.
Laivat joissa olin oli tonnistoltaan 80000-155000dwt ja rakennettu pääsääntöisesti 70- luvulla. Viimeksi 1998.Kyllä noi pöntöissä suht samanlailla on kaikissa..
Purserilla taitaa itellä olla merenkulun arvot ja sanastot hakusessa =) - Tooto
Minne se messi likka ja super Gargo uunehtu
Oli ennen ainaskiin Rizza, eli paha päinen emäntä
- ervi
silleen,tuttavani ovat olleet isä laivalääkärinä,tytär sairaanhoitajana ja tyttären mies sähkömiehenä näillä karibian risteiliöillä,ovat aikansa viihtyneet siellä,palkka näissä hommissa kohtuullisia ja ainahan kannattaa muistaa että niistä hommista löytyy maissa vastaavia,konepuolella sama juttu.
suomi-ruotsi-eesti jne.ei ole erikseen laivalääkäriä,sähkömiehiä löytyy kuten myös sairaanhoitaja useimmista.kapteeni löytyy aina,perämies ja näitä 1,2,3 isommissa, löytyy kokkia hovimestaria,tarjoilijaa on puosua kansimiehiä(täkkäri),varmaan löytyy näitä kirjainyhdistelmiä mutta niitä käyttää vain pilkunn.....ajattele pientä kaupunkia virkamiehineen,kaikkea löytyy.mietippä että löydät vastaavaa maista niin hommat ehkä jatkuu jos et laivalla jaksa.ammattinimikkeet ovat hiukka erillaiset onko laiva suomalainen ruotsalainen vai joku muu.- Vesimies
Jos ammattinimikkeistä puhut niin puhutaanpas Asiaa. Laivassa voi olla vitusti kapteeneja mutta vain yksi päällikkö.
- ervi
Vesimies kirjoitti:
Jos ammattinimikkeistä puhut niin puhutaanpas Asiaa. Laivassa voi olla vitusti kapteeneja mutta vain yksi päällikkö.
kapteeneja on yxs samaten päällikköjä eli roikkuu päällikön tai kapteenin mielialasta kumpaa käyttää,tai toivoo käytettävän.eka reissu jolla olin ja toisaalta eka laivareissu,kippari/omistaja lähti perämiehen ja jommankumman tyttöystävän kans ryyppäämään "olkkariin ja minä ens kertaa aluksella"ohjasin kohti tuxholmaa,ei ollu kivaa mutta nyt kuuluu muistoihin,kertoisin laivankin mutta en sukulaisten,omistajan,takia sitä tee.
- poitsu
ervi kirjoitti:
kapteeneja on yxs samaten päällikköjä eli roikkuu päällikön tai kapteenin mielialasta kumpaa käyttää,tai toivoo käytettävän.eka reissu jolla olin ja toisaalta eka laivareissu,kippari/omistaja lähti perämiehen ja jommankumman tyttöystävän kans ryyppäämään "olkkariin ja minä ens kertaa aluksella"ohjasin kohti tuxholmaa,ei ollu kivaa mutta nyt kuuluu muistoihin,kertoisin laivankin mutta en sukulaisten,omistajan,takia sitä tee.
siljaline tai vikingline
- pihka "ex" tappinen
poitsu kirjoitti:
siljaline tai vikingline
Eräs keino yletä muutama porras uralla ennenaikaisesti, jos ylärystingissä muuten on virtaa, on seuraavanlainen:
"mä kapun alla parkaisin ja itseäni karkaisin"
Onko jollakin parempaa tietoa:D - ervi
poitsu kirjoitti:
siljaline tai vikingline
vaan yksityinen ,yhden puutavaraa ruotsiin tanskaan ja pari kertaa englantiin ajavan päällikkö /omistajan alus.omisti neljä pientä alusta aikanaan nyttemmin jo vainaa.oli ainakin siihen aikaan olemassa sellainen kun "partrederi".eli kippari ja kaveri omisti aluksen.näihin aluksiin voi tutustua jos lueskelee Porvoon,Sipoon jne.aluskirjallisuutta ja kirjavuutta.
- ervi
pihka "ex" tappinen kirjoitti:
Eräs keino yletä muutama porras uralla ennenaikaisesti, jos ylärystingissä muuten on virtaa, on seuraavanlainen:
"mä kapun alla parkaisin ja itseäni karkaisin"
Onko jollakin parempaa tietoa:Dse ainakaan viikingillä ihan tolleen toimi,siljasta en tiedä.tottakai sukulaissuhteet ym.vaikuttaa joka toisella työpaikalla ,enkä tämän päivän tilanteesta tosiaan tiedä.toivon että suhteellisuus eli suhteet vaikuttaa koska enemmänhän silloin kotimaisia merimiehiä/naisia löytyy laivoilta.
- Tooto
On tääläkin puolella meritaitoisia
- Tooto
Vesimies kirjoitti:
Jos ammattinimikkeistä puhut niin puhutaanpas Asiaa. Laivassa voi olla vitusti kapteeneja mutta vain yksi päällikkö.
Kapteeneja on vissiin armejassa.
Suurin kirja merillä on kapteenin kirja. Kyllä. Mutta.
Kauppalaivan päällikkö 0N päällikkö eikä kapteeni.
Pikkulaivoissa on kaiken sortin kippareita - Vesimies
Tooto kirjoitti:
Kapteeneja on vissiin armejassa.
Suurin kirja merillä on kapteenin kirja. Kyllä. Mutta.
Kauppalaivan päällikkö 0N päällikkö eikä kapteeni.
Pikkulaivoissa on kaiken sortin kippareitaTooto sentään ymmärtää merenkulkua, onhan seilannut. Kapteeneita laivassa on yleensä monia, jopa ammattinimikkeillä. Captain, staff captain, mutta yksi ja vain yksi päällikkö
- Tooto
Vesimies kirjoitti:
Tooto sentään ymmärtää merenkulkua, onhan seilannut. Kapteeneita laivassa on yleensä monia, jopa ammattinimikkeillä. Captain, staff captain, mutta yksi ja vain yksi päällikkö
Tietysti diplomatiassa ja kohteliaisuudessa puhutellaan "el Capitano"
On myös kapteenin kirja virallisesti.
Mutta, Armeijassa on kapteeneita, kauppalaivastossa ei. - RAOsta
ervi kirjoitti:
kapteeneja on yxs samaten päällikköjä eli roikkuu päällikön tai kapteenin mielialasta kumpaa käyttää,tai toivoo käytettävän.eka reissu jolla olin ja toisaalta eka laivareissu,kippari/omistaja lähti perämiehen ja jommankumman tyttöystävän kans ryyppäämään "olkkariin ja minä ens kertaa aluksella"ohjasin kohti tuxholmaa,ei ollu kivaa mutta nyt kuuluu muistoihin,kertoisin laivankin mutta en sukulaisten,omistajan,takia sitä tee.
Laivassa on yksi päällikkö! Kapteeneja voi olla useampikin, mutta vain yksi heistä on päällikkö! Monesti perämiehetkin omaavat kapteenin pätevyyden, mutta eivät kuitenkaan toimi kapteenina!! PISTE.
- RAOsta
Vesimies kirjoitti:
Tooto sentään ymmärtää merenkulkua, onhan seilannut. Kapteeneita laivassa on yleensä monia, jopa ammattinimikkeillä. Captain, staff captain, mutta yksi ja vain yksi päällikkö
Onhan täällä teitäkin jotka tietävät asioista! HYVÄ!
- MagejaWiljami
Vitun noobit
- märkäkorvapellet
MagejaWiljami kirjoitti:
Vitun noobit
samaa mieltä.
kakarat kiljuu ja esittää viisasta.
- Tooto
Hej
Ei tarvita kuin 30 vuoden intensiivinen koulutus.
Matkustaja aluksiin ei Kapteeniksi ruveta sammalpehko kainalossa. - Tooto
Isoissa
Kippari, chiiffi, Yliperämies (ehkä)
Pienemmissä.
Kippari. Perämies.
Vanhempi matruusi. Muita arvoja ei ole.
Oloitteja on tietysti junkmanni- eikka
aina kippari tai päällikkö tms. ja chiiffi eli konepäällikkö on aina päällikkö alakerrassa,konemestari tai mestari.jos olet jollain muulla vakanssilla näissä tehtävissa niin ihmettelen.sanat voit vapaasti kääntää vaikka hindustaniksi ja lisätä nollat mutta näin tää on ainakin menny vuoteen -97
- poitsu
niin kuin siljalle ja vikingille koska aatelin isona hakee matkustaja laivoille ja kuinka pitkä koulutus matkustaja laivoilla on.Ja kuinka iso on palkka.
- koulusta
Jos kansi- (kapteeni, perämiehet) tai konepäällystöön (konepäällikkö ja -mestarit) haluat niin siihen hommaan koulutetaan ammattikorkeakoulussa ja koulu kestää noin 4 1/2 vuotta. Ammattikoulusta löytyy sitten koulutusta kokiksi, tarjoilijaksi, kansimieheksi... Siellä taitaa koulutus kestää noin kolme vuotta. Näillä koulutuksilla pääsee sitten mihin vain laivaan töihin tankkereista risteilyaluksiin.
- wilima
Älä missään nimessä lähde merelle. Nimittäin palkka on surkea, ja työttömiä merimiehiä on Suomessa jo tarpeeksi muutenkin. En vieläkään tajua mitä virkaa on pitää 2 suomenkielista ja 2 ruotsinkielistä merikoulua pystyssä. Ne suoltavat joka kevät ison liudan oppilaita pihalle, ja se osa, joka saa mereltä töitä, on mitätön.
Vaihda suosiolla alaa. - RAOsta
wilima kirjoitti:
Älä missään nimessä lähde merelle. Nimittäin palkka on surkea, ja työttömiä merimiehiä on Suomessa jo tarpeeksi muutenkin. En vieläkään tajua mitä virkaa on pitää 2 suomenkielista ja 2 ruotsinkielistä merikoulua pystyssä. Ne suoltavat joka kevät ison liudan oppilaita pihalle, ja se osa, joka saa mereltä töitä, on mitätön.
Vaihda suosiolla alaa.Ei sitä ihan voi noin yleistää ettei kellään olis töitä tiedossa! Eri aikoina on eritavalla kysyntää ja eri hommiin! Esim. tällä hetkellä on kova kysyntä repareista ja sähkömiehistä! Ja kyllä maistakin töitä löytyy, ainakin konemiehille....
- wilima
RAOsta kirjoitti:
Ei sitä ihan voi noin yleistää ettei kellään olis töitä tiedossa! Eri aikoina on eritavalla kysyntää ja eri hommiin! Esim. tällä hetkellä on kova kysyntä repareista ja sähkömiehistä! Ja kyllä maistakin töitä löytyy, ainakin konemiehille....
Ok, myönnetään, mutta tällä menolla mitä on katellu viime vuosina tätä Suomen merenkulkua, laivoilta ei ainakaan paikkoja pahemmin löydy. Maista ehkä kylläkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551436- 741405
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111184Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht33925Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40845Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804