Millaista on vartijan työ?

NatiiviKansalainen

Onko vartijan työ ihan jees?

59

10737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VartioPÄÄLLIKKÖ

      Jos olet päästäsi debiilin tasoa, niin jees!

      • fewfwecdw

        Todennäköisesti sopisit siis alalle... Koska kuka järkevä ihminen tuollaisia tyhmyyksiä huutelisi?


      • Anonyymi

        Kävisitkö nykyään edes lähikaupassasi, ellei siellä olisi turva-alan henkilökuntaa? Kuten Vartija tai Järjestyksenvalvojaa? Jos olet debiili- niin käy. Minä käyn siellä, missä on vartioita .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävisitkö nykyään edes lähikaupassasi, ellei siellä olisi turva-alan henkilökuntaa? Kuten Vartija tai Järjestyksenvalvojaa? Jos olet debiili- niin käy. Minä käyn siellä, missä on vartioita .

        Voi olla parempi ettei ole.


    • täähäonjeejeesjee

      ihan jee jees muistaa vaan tarpeeksi töissä nuk.. levätä niin jee jees

    • rgvcwsec

      Riippuu... Mitä työltäsi odotat? Vartijan töitä on myös niin monenlaisia, joku saattaa viihtyä paikallisvartijana, toinen piirissä jne. Varmasti löytyy paskempia, kuin myös parempiakin töitä, kuten sanottua, hyvin pitkälle kiinni siitä mitä haet.

      Itse olen työskennellyt nyt parivuotta paikallisvartijana, sopinut itselleni oikein hyvin opiskelun ohella, meillä mahdollista mm. tehdä juuri opiskelu hommia työn ohessa hiljaisina aikoina ja ymmärrän hyvin miten joku saattaisi viihtyä pidempäänkin kyseisessä hommassa.

    • alalla_pitkaan

      Ja jos näet jonkun tekevän pahaa, niin näytät sormellasi soo soo ja torut kohdetta. Jos vastapuoli kimmastuu niin luikit piiloon esim. roskikseen ja soitat sieltä poliisin avuksi joka hoitaa homman. Voit kyllä käskyttää sieltä roskiksesta mutta älä vaan tule esille.

    • Työtähänsekin

      On olemassa "ihan ok" vartijanhommia ja sitten iso määrä niitä ei-niin hyviä. Palkka on kaikissa aivan pohjamutaa, joka vähentää alan kiinnostavuutta. Monissa muissa ammatteissa opiskelijastatuksella saa helposti parempaa palkkaa kuin vartija täysillä ikä -ja koulutuslisillä.

      Itselläni kokemusta 8 vuoden ajalta vartijan ja järjestyksenvalvojan töistä. Kokeilin monenlaisia hommia alalla ja pidin eniten myymälöiden ja kauppakeskusten vartioinnista. Kaupoissa on suuria eroja, toisissa pääasiallinen tehtävä on työntää ostoskärryjä ja keitellä kahvia. Joissain sitten sitä vartiointia. Kun on aikansa tehnyt niin saattaa käydä niinkin, että se kahvinkeittely on lopuiks ihan ok hommaa. On olemassa myymälöitä, joissa vartija suorittaa ns.näkyvää vartiointia eli suomeksi sanottuna seisoskelee käytävillä ja kiertää kauppaa ympäri aina uudestaan ja uudestaan. Henkisesti se on aika rankkaa puuhaa pitemmän päälle.

      Olen jo toisella alalla ollut pari vuotta, mutta luultavasti palaan osa-aikaiseksi yks.turva-alalle jossain vaiheessa.

      • Minder

        Miksi se kaupoissa kävely on henkisesti vaikeaa?


      • reality4gotten
        Minder kirjoitti:

        Miksi se kaupoissa kävely on henkisesti vaikeaa?

        Nykysomepikaruokatässäkaikkiheti-ihmiselle on joskus vaikea ymmärtää että maailmassa on paljon sen ulkopuolella mitä itse näkee ja kokee, todellisuus onkin enemmän kuin oma twitter/fb/snäpäri....Itse tein aiemmin vuosia alalla töitä ja siinä vasta tajusi miten ihmisten mieli on kapeakatseinen eikä näe mitään maailmasta ympärillä. Kirveshullun kanssa painin jälkeen kun liukuortailla nousee paita läpimärkänä pari kerrosta kauppakeskuksessa ja lahjaosaston myyjätyttö höpöttää että".. miten te jaksatte kävellä turhaan täällä kun mitään ei tapahdu mutta onhan teitä kiva katella..." ja tekis mieli sanoa että tuu meille töihin. Tai kun teini ongelmoi eikä koti/päivystys/poliisi kiinnosti ja yrittää auttaa, ja 15 minuuttia myöhemmin kuuntelee kun Minderin kaverin haukkuu kusipäänatsiksi joka ei välitä inhimillisyydestä. Tai kun estää vanhan myyjärouvan aikamiespoikaa tulemasta paikalle kiristämään palkkapäivänä pankkikorttia ja Minder huutaa että rasisti sika! Tai kun antaa ensiapua vanhalle mummolle joka itkee sylissä ettei omaisetkaan enää välitä ja kiitos ku pidät kädestä kiinni.

        Ihmiset on kummallisia ja aina oikeassa omasta mielestään, eniten ja tuhoisimmin ne jotka kuvittelee olevansa humaaneja ja puollustavansa ihmisyyttä(pois lukien kaikkia aloilla työtä tekevät). Erään ongelmaksi leimatun teinin kohdalla vartija lopulta oli se joka pysäytti tilanteen - minä- mutta ei isä tai äiti suostunut hakemaan vaan halusi seuraamuksia eikä hätäkeskus myöskään halunnut paikalle. Siinä minä - se Minderin tallustelija - yritin hatusta nostaa ihmettä joka tekisi siivet ihmiselle jolla niitä ei ollut eikä tulisi olemaan.

        Onneksi maailma on helppoa....Myyjä muu, automaatista tulee rahaa ja hanasta vettä.


    • kyllästynyt_vartija

      Palkka vastaa toimeentulotukea. Työ on yksitoikkoista kameroiden pyörittelyä, joka jaksaa kiinnostaa ehkä ensimmäisen tunnin ajan ja sen jälkeen facebook ja youtube viihdyttävät paremmin... Koripinot kasvaa yllättävän nopeasti.

      • Jfkfk

        Aika raaka yleistys alasta.. 8v ollut alalla enkä ole kertaakaan kameroita pyöritellyt. Bruttopalkka n. 2300e/kk mikä riittää ihan hyvin työn vaativuuteen nähden. Töitä ei tarvitse ikinä kotiinkaan viedä.


      • sdoaåpsdo

        Jos kerta toimeentulotukea saa 32.000€ vuodessa niin lopetan nämä hommat välittömästi. Todellakin melko raaka yleistys koko alan työtehtävistä jos vertaa koko alan tehtäviä myymälävartijan "tylsään kameroiden pyörittelyyn." Tästä syystä Suomi24.fi ei ole ehkä se kaikkein paras paikka esittää kysymyksiä.


      • Anonyymi
        Jfkfk kirjoitti:

        Aika raaka yleistys alasta.. 8v ollut alalla enkä ole kertaakaan kameroita pyöritellyt. Bruttopalkka n. 2300e/kk mikä riittää ihan hyvin työn vaativuuteen nähden. Töitä ei tarvitse ikinä kotiinkaan viedä.

        Jep minä myös ent vartija.työ oli huvä


    • Vartija5vuotta

      Tylsää homma eikä palkkakaan päätä huimaa

    • T_F

      Kuuluuko vartijoiden töihin aktivistien seuraaminen ja kyttääminen? Jos kuuluu, niin miten homma toimii? Saavatko vartijat poliisilta "toimeksiantoja", niin että ne toimivat ikään kuin aliurakoitsijoina? Luulevatko vartijat tekevänsä hyvän työn tarkkailemalla vaaralliseksi väitettyä kohdetta eivätkä tiedosta olevansa mukana rikollisessa vainoamisessa?

      http://indietarget.blogspot.fi/2017/04/vartiointiliikeen-securitas-vartijoita.html

      Yksi kirjoittaja Suomi24:ssä arveli poistetussa ketjussa näin:

      "Kun tavallinen poliisi, tullimies, rajavartija tai vartija saa työssään tiedon "epäilyttävästä" henkilöstä jonka liikkeitä tulee tarkkailla niin rivityöntekijä hoitaa vain työtään, ei hän useinkaan tiedä miksi niin tehdään. Stalkkaus järjestetään "ylempää" eikä kukaan kyseenalaista sitä, että onko kyse oikeasta työstä vai kiusallaan järjestetystä stalkkauksesta. Teitä turhaan seurailevat vartijat tai viranomaiset eivät siis ole mukana gangstalkingissa vaan suorittavat jonkun käskyjä, joka voi olla mukana siinä gangstalkingissa. Jos taas teitä seurataan syystä (esim terrorismiepäily ) niin kyse ei ole gangstalkingista vaan oikeasta seurannasta."

    • T_F

      Voisiko joku rehellinen vartija, joka ei ainakaan tietoisesti ole mukana rikollisessa toiminnassa, kommentoida ihan itse, että onko sinua lähestytty sillä tavalla, että sinulle sanotaan, että esimerkiksi kauppaan on tulossa "epäilyttävä" tai "vaarallinen" henkilö, jota pitää tarkkailla. Koska sellaista väärää tietoa minusta (ja muista samanlaisen vainon kohteeksi joutuneista) todennäköisesti levitetään. Jos on, niin ajattele nyt kriittisesti, äläkä vain usko kaikkea, mitä sinulla syötetään.

      Mutta jos olet vartija ja tiedät, että mistä tässä on oikeasti kyse, niin tiedä myös, että rikot Suomen lain vainoamista koskevaa pykälää. Olet siis osallisina rikoksessa, josta voi saada 2 vuoden vankeusrangaistuksen. Olet rikollinen, et yhteisön turvallisuuden edistäjä, jollaisena todennäköisesti itseäsi pidät.

      • vtnKiva

        Ei ehkä auta/lisää vastauksia toistella "Olet siis osallisina rikoksessa..." jos haluaa oikeasti alan ihmisiltä mitään vastausta....

        Niin paljon - jos työskentelee isommassa ostoskeskuksessa esim - kuulee höpinää ettei juurikaan ole merkitystä jos tieto ei ole varmaa ja tule alan sisältä. Itselle aikoinaan tuli vaikka mitä "supon seuraamaa" höpisijää. Vartijan syyttäminen rikolliseksi omien ajatusten tai jonkun toisen henkilön toiminnan takia ei ole ehkä ihan fiksuin veto. Tämä kirjoitus kuullostaa enemmän vartija-vastaiselta kuin aidolta huolelta asiasta....

        Pienistä paikkakunnista ei ole kokemusta mutta paljon on pikkukaupoista isoihin ostareihin eikä siellä mikään höpöpuhe kiinnosta ketään. Tekeviä ihmisiä riittää. Ja fiksusti tilanteen hoitanut näpistelijä/varas/ryöstäjä on tervetullut jos jotakin tuli opittua. Itse sanoin nuorille miehille että kannattaa miettiä sitä tilannetta kun löytyy mukava mimmi ja mimmi haluaa ale-myyntiin...ja siellä oottaa pari vartijaa selän takana. Kuka sitä haluaa? Eipä tarvinnut toistamiseen ottaa kuin ihan kanta-asiakkaita kiinni joilla muutenki kaikki oli hukassa.


      • T_F
        vtnKiva kirjoitti:

        Ei ehkä auta/lisää vastauksia toistella "Olet siis osallisina rikoksessa..." jos haluaa oikeasti alan ihmisiltä mitään vastausta....

        Niin paljon - jos työskentelee isommassa ostoskeskuksessa esim - kuulee höpinää ettei juurikaan ole merkitystä jos tieto ei ole varmaa ja tule alan sisältä. Itselle aikoinaan tuli vaikka mitä "supon seuraamaa" höpisijää. Vartijan syyttäminen rikolliseksi omien ajatusten tai jonkun toisen henkilön toiminnan takia ei ole ehkä ihan fiksuin veto. Tämä kirjoitus kuullostaa enemmän vartija-vastaiselta kuin aidolta huolelta asiasta....

        Pienistä paikkakunnista ei ole kokemusta mutta paljon on pikkukaupoista isoihin ostareihin eikä siellä mikään höpöpuhe kiinnosta ketään. Tekeviä ihmisiä riittää. Ja fiksusti tilanteen hoitanut näpistelijä/varas/ryöstäjä on tervetullut jos jotakin tuli opittua. Itse sanoin nuorille miehille että kannattaa miettiä sitä tilannetta kun löytyy mukava mimmi ja mimmi haluaa ale-myyntiin...ja siellä oottaa pari vartijaa selän takana. Kuka sitä haluaa? Eipä tarvinnut toistamiseen ottaa kuin ihan kanta-asiakkaita kiinni joilla muutenki kaikki oli hukassa.

        No ei se autakaan, ja oikeastaan kaduttaa, että laitoin siihen loppuun se palopuheen. Se on kyllä fakta, että vainoaminen, jollaisen kohteena olen, on rikos, mutta on hyvin mahdollista, että moni vartija osallistuu siihen tietämättään. Eli joku yksittäinen vartija on voinut vain saada tiedon, että nyt esim. kauppaan on tulossa "epäilyttävä henkilö" jne. ja sitten se näyttää siltä, että vartija stalkkaa minua, vaikka tekee vain työtään ohjeiden mukaan.

        Mutta ei, ei ollut vartijoita vastaan sinänsä mitään, ennen kuin jouduin organisoidun vainoamisen kohteeksi neljä vuotta sitten todennäköisesti aktivistitaustani takia, ja huomasin monien muiden asioiden lisäksi sen, että vartijat alkoivat jatkuvasti kävellä minun ohi kaupassa ja tulivat lymyilemään kassan viereen, kun olin maksamassa ostoksia. Tätä ei tapahtunut ennen. Kyse on ns. helposti huomattavasta tarkkailusta (engl. conspicuous surveillance).

        Tiedän, että minua on mustamaalattu ja että minusta on levitetty väärää tietoa ja perättömiä huhuja. Olen kuitenkin tavallinen ihminen, joka yrittää elää rauhassa omaa elämäänsä, mutta sitä minun ei anneta tehdä. En ole vaarallinen eikä minua ole mitään syytä tarkkailla, kytätä ja seurata. Voimakkaiden mielipiteiden omaaminen ja niiden ilmaiseminen ei ole perusteltu tai oikeutettu syy siihen.


      • Anonyymi
        T_F kirjoitti:

        No ei se autakaan, ja oikeastaan kaduttaa, että laitoin siihen loppuun se palopuheen. Se on kyllä fakta, että vainoaminen, jollaisen kohteena olen, on rikos, mutta on hyvin mahdollista, että moni vartija osallistuu siihen tietämättään. Eli joku yksittäinen vartija on voinut vain saada tiedon, että nyt esim. kauppaan on tulossa "epäilyttävä henkilö" jne. ja sitten se näyttää siltä, että vartija stalkkaa minua, vaikka tekee vain työtään ohjeiden mukaan.

        Mutta ei, ei ollut vartijoita vastaan sinänsä mitään, ennen kuin jouduin organisoidun vainoamisen kohteeksi neljä vuotta sitten todennäköisesti aktivistitaustani takia, ja huomasin monien muiden asioiden lisäksi sen, että vartijat alkoivat jatkuvasti kävellä minun ohi kaupassa ja tulivat lymyilemään kassan viereen, kun olin maksamassa ostoksia. Tätä ei tapahtunut ennen. Kyse on ns. helposti huomattavasta tarkkailusta (engl. conspicuous surveillance).

        Tiedän, että minua on mustamaalattu ja että minusta on levitetty väärää tietoa ja perättömiä huhuja. Olen kuitenkin tavallinen ihminen, joka yrittää elää rauhassa omaa elämäänsä, mutta sitä minun ei anneta tehdä. En ole vaarallinen eikä minua ole mitään syytä tarkkailla, kytätä ja seurata. Voimakkaiden mielipiteiden omaaminen ja niiden ilmaiseminen ei ole perusteltu tai oikeutettu syy siihen.

        Kolmekymmentä vuotta vartijana. Kun seisoskelette myymälän käytävillä, aulassa, tulossa myymälään, kassoilla. Muistakaa se käytävä, ym tila jatkuu teidän jälkeenkin. Ja kun vartija katsoo teihinpäin, luulette, että teitä kytätään. Väärin useinmiten. Vartija tarkkailee ( allekirjoittanut ) ihmisten käytöstä yleensä. Onko päässyt aiemmin näpistyksestä kiinni jäänyt myymälään, mitä ihmisten käsissä ( terä aseita ym ), minkälainen käytös, onko joku saanut sairaskohtauksen, onko parasta aikaa joku kuristamassa teitä, jossain hyllyvälikössä. Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan. Tätä ja paljon muuta tarkkaillaan, kun VAAN KÄVELLÄÄN , oli se sitten missä tahansa. Kun seuraavaksi ajattelette, taas se kyttää. Koittakaa miettiä myös, se vartija saattaa jokupäivä pelastaa vaikka teidän henkenne, tai omaisuuttanne. Tarkkailemme, jotta saisitte rauhassa asioida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmekymmentä vuotta vartijana. Kun seisoskelette myymälän käytävillä, aulassa, tulossa myymälään, kassoilla. Muistakaa se käytävä, ym tila jatkuu teidän jälkeenkin. Ja kun vartija katsoo teihinpäin, luulette, että teitä kytätään. Väärin useinmiten. Vartija tarkkailee ( allekirjoittanut ) ihmisten käytöstä yleensä. Onko päässyt aiemmin näpistyksestä kiinni jäänyt myymälään, mitä ihmisten käsissä ( terä aseita ym ), minkälainen käytös, onko joku saanut sairaskohtauksen, onko parasta aikaa joku kuristamassa teitä, jossain hyllyvälikössä. Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan. Tätä ja paljon muuta tarkkaillaan, kun VAAN KÄVELLÄÄN , oli se sitten missä tahansa. Kun seuraavaksi ajattelette, taas se kyttää. Koittakaa miettiä myös, se vartija saattaa jokupäivä pelastaa vaikka teidän henkenne, tai omaisuuttanne. Tarkkailemme, jotta saisitte rauhassa asioida.

        Jäi tuohon äskeiseen lisäämättä. Tämä on palvelu ammatti. Me autamme myös useissa tilanteissa asiakkaita. Tulette rohkeasti kysymään , kun ette löydä hakemaanne tuotetta. Jos lapsenne on kadonnut myymälään ym ym. Ja tuolla aiemmin mainittu asioita. Täytyy olla niinsanotusti idiootti, jos kauan viihtyy alalla. Minulla nyt se kolmekymmentä vuotta. Idiootti siinämielessä, että halu täysin tuntemattomien ihmisten suojelemiseen, ja muutoin auttamiseen säilynyt näin kauan. Niistä lukemattomista haukuista, päällekarkauksista, uhkailuista huolimatta. Palkka on syvältä, jos ketään kiinnostaa.


      • Anonyymi

        Valehtelet.


    • säälionsairautta

      Puol vuotta alalla ja tykännyt kyl kyl sitä tekemistä löytyy myymälöistä kun ottaa työnsä vakavasti, ainoa miinus että en ole vielä tarpeeksi vittumainen koska en voi olla säälimättä jokaista kenet olen onnistunut ottamaan kiinni

    • alaaVaihtava

      Ilmeisesti vartioimisalalla on jonkinlaista murrosta käynnissä. Varmaan helpompaan suuntaan, koska liikkeille ei enää tunnu kelpaavan ammattityöntekijä. Minulla itselläni on vuosien kokemus ja vartijan ammattitutkintopaperitkin 12 osa-alueelta vaan ei kelpaa duuniin. Tämä on faktaa. Onneksi olen kyennyt hakeutumaan vastaavantyyppisiin tehtäviin julkiselle sektorille, muuten olisi leipä loppunut minulta ja kolmelta aikuistuvalta lapselta. Ongelma vain on se, että työsopparit on olleet määräaikaisia.Nytkin etsin töitä, koska miksi käydä kalliita kouluja jos ei voi tietotaitoa hyödyntää? Kun yhdeksänkymmentäluvulla olit suorittanut vartijan peruskurssin ja omasit viiden vuoden kortin, töitä löytyi koko ajan. Nyt kun on tutkintoja ja kaiken sorttiset turvakortit ja lisäkoulutukset huumekoulutuksiin asti, ei vartiointiliikkeet edes vastaa hakemuksiin.Ainoa syy voi olla se, että jotain on muuttumassa. Jos ote höllentyy, ja valvonta vielä nykyisestä teknistyy on se väärä suuntaus. Lähinnä siksi että EU maassa jossa elämme on myös terrorismin mahdollisuus noussut yhdeksi uudeksi pilveksi arkea varjostamaan. Lisäksi huumeiden piilokäyttö vaikuttaisi lisääntyneen sekä nuorison asennemuutos viranomaisia ja kanssaihimisiä kohtaan Somen myötä. Näkyviä vartijoita tarvittaisiin, jotta fyysisesti kyetään ilmaisemaan, että turvallisuutta valvotaan.Poliisin resursseja leikataan ja heidän tehtäväkenttänsä on laajentunut Liikkuvan Poliisin lakkautuksen jälkeen.(mikä oli mielestäni iso virhe)
      Kaiken kaikkiaan, jos jotain nuorta ammattia itselleen etsivää vartiointiala kiinnostaa, kannattaa kaikki liikenevä aktiiviporukka rekrytoida jollain tapaa kirjoihin. Vaikka nollasopimuksia haukutaan, voi niissä olla resurssipankki niin sairaslomatuurauksiin kuin hektisesti muuttuvaan sisäiseen turvallisuustilanteeseen. Vartijan työ on nykyään monipuolista ja se ammattin arvostus lähtee siitä vartijasta itsestään, miten hän orjentoituu työhönsä ja arvostaa sitä. Kannattaa siis olla yhteydessä alan kouluttajiin kuten esim. Hyria tai sitten kohdentaa vain sinnikkäästi niitä hakemuksiaan esim Securitakselle tms. Vaikka tällä hetkellä ainakin oma tilanne näyttäisi siltä että lähden muulle alalle. Voi se jollekin toiselle antaa sen pitkän ja kapean leivän.

    • Ukipoika

      Vartijan ainoa tehtävä on kerätä ne ostoskärryt ja avata ovet aamulla , sillä muuhun ei ole valtuuksia.

      • LaitasTokiPerusteluita

        Laitas toki valideja perusteluja tuolle "sillä muuhun ei ole valtuuksia." -väitteellesi. Vai oletko trollipelle, joka huutelee miten nyt tuuli sattuu leukoja heiluttamaan


      • jaahkj

        Mun mielestä monissa kohteissa vartijoilla on jopa liikaa valtuuksia suhteessa nopeasti läpikäytyyn "kohdekoulutukseen".


      • Anonyymi

        Heh.ota asioista selvää ennen kun kommentoit kun et tiedä


    • ryjbwyks

      Jos on pieni pippeli, niin saattaa se jonkinlaista voidetta egolle olla. Ihan hyvä vaihtoehto, jos ei pääse poliisikouluun. Mutta ei siitä rahaa saa.

    • Ghff

      Vartijoita on nykyään vaikka missä. Kaupat ja ostoskärryt vain pieni osa. Kyllähän alalla on paljon parannettavaa, mutta samalla vartijoiden vastuu yhteiskunnassakin kasvaa jatkuvasti, mikä on ristiriitaista ja huolestuttavaa. Monissa kohteissa sun pitää olla jo jonkinlainen tietopankki.

      Alalle palkataan ilmeisesti kovan kilpailun takia kaikennäköisiä hiihtäjiä eikä asiakkaita (johtajia jotka ei kentällä käy) haittaa, koska kulut painettu alas. Maailma ja myös Suomi on kokoajan entistä vaarallisempi ja turvattomampi ja jossain vaiheessa uskon että alaa kehitetään jollain lailla , esim ei palkata ketä tahansa ja panostetaan koulutukseen enemmän. Myös Suomen poliisilla iso vaikutus tämänkin alan tulevaisuuteen.

    • Herravartija

      Varmaan 50% vartijan mahdollisista töistä on heti kättelyssä paskaa (pikku kaupat pullohuoneineen ja kärryjen työntämisineen), 40% sellaista jota jaksaa jollain tasolla pitää mielenkiintoisena maksimissaan muutaman vuoden ja loput 10% hommista niitä ns. hyviä hommia, joita saattaa jaksaa tehdä ihan hyvällä motivaatiolla vuosikausia. Mutta oli kuinka hyvissä hommissa tahansa tällä alalla, viimeistään 10 vuoden kokemuksen jälkeen tulee tunne kuinka työ on lopulta hyvin yksipuolista ja vuorot toistaa itseään.

    • Anonyymi

      Pitää olla älyä,tilannetajua,koulutus,ei se ihan kelle vaan sovi. Joskus iisi vuoro,mutta sitten,kun tapahtuu niin rankkaa!

    • Anonyymi

      Olen ns teollisuusvartijan virassa. En tietenkään voi kertoa missä. Välillä rankkaa,mutta rakastan työtäni ja palkkaan olen todella tyytyväinen. Sinkkuna vielä elän niin hyvin jää rahaa oman hyvinvoinnin tukemiseen esim lomamatkoihin. Lomilla tosiaan matkustan ja nollaan työputket,en alkoholilla vaan esim kylpylässä. Syön,kuntoilen nukun hyvin. Olen vielä suht nuori niin kyllä tässä jaksaa. Kiitollinen olen,että on työtä! Suosittelen kyllä alaa!

      • Anonyymi

        Palkka on autopartion yövartijalla 2300-4000€ / kk. (Vanhempi kaveri) vuorot pitkiä ja saattaa venyä viikko pitkäksi, mitään ylittöpakkoa ei ole mutta saa tehdä niin paljon kun jaksaa. Raskas työ ei sovi heikoille.


      • Anonyymi

        Taistelulajikurssit korjaan 😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkka on autopartion yövartijalla 2300-4000€ / kk. (Vanhempi kaveri) vuorot pitkiä ja saattaa venyä viikko pitkäksi, mitään ylittöpakkoa ei ole mutta saa tehdä niin paljon kun jaksaa. Raskas työ ei sovi heikoille.

        Höpö höpö taas mitä juttuja. Mikä on ylipäätänsä "autopartion yövartija". Autoja käyttävät töissä erilaiset piirivartijat. Pieni osa autoa käyttävistä vartijoista työskentelee myös hälytysvartijana (mikä on usein yhdistetty esimiestehtäviin) sekä suurempien kohteiden aluevartijat.

        Jokainen vartija joka tienaa bruttona yli 3000 euroa kuukaudessa voi olla erittäin tyytyväinen palkkaansa, koska he käytännössä muodostavat alan palkkaeliitin. Tietysti jotkut toimihenkilöt saavat ns. herrapalkkoja, mutta alemmat toimihenkilöt saavat kylllä kuukausipalkkaa joka alkaa kakkosella. 3000 euron brutto kuukausipalkka on mahdollinen jos saat korkeampia palkkaluokkia ja olet jatkuvasti viikonloppuisin sekä öisin töissä TAI sitten teet alemmilla palkkaluokkilla niin valtavasti hommia, että vapaapäiviä ei juuri ole. Huomattava osa vartijoista tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa vaikka ovat täysiaikaisia ja sellainen 2500 euron bruttopalkka on alalla hyvä suoritus.

        Missä firmassa ja missä yksikössä töitä saa tehdä niin paljon kuin haluaa? Securitaksella ylityöt menee suosikkijärjestelmän mukaan ja Avarnillakin missä niistä ilmoitetaan firman intrassa niitä ei voi tai saa rohmuta määräänsä enemmän. Konttorilla kyllä osataan käyttää exeliä, eikä jotain palovartiointia anneta tehtäväksi nelos palkkaluokan hepulle tai sellaiselle työntekijälle, jolla on alla niin paljon ylitöitä alla, että tulevasta vuorosta pitäisi maksaa korkeampaa korvausta.

        Alalla kun on paljon osa-aikaisia (esim. opiskelijoita) jotka tulevat töihin yhdellä puhelinsoitolla. Tarvittaessa töihin kutsuttavat myös mahdollistavat sen, että kolmos tason kohteessa voidaan pitää ihmistä jolla kakkos tason palkka. Asiakas kuitenkin maksaa korvauksen kolmosen mukaan ja yritys pitää sen "ylimääräisen" korvauksen itsellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkka on autopartion yövartijalla 2300-4000€ / kk. (Vanhempi kaveri) vuorot pitkiä ja saattaa venyä viikko pitkäksi, mitään ylittöpakkoa ei ole mutta saa tehdä niin paljon kun jaksaa. Raskas työ ei sovi heikoille.

        Höpö höpö taas mitä juttuja. Mikä on ylipäätänsä "autopartion yövartija". Autoja käyttävät töissä erilaiset piirivartijat. Pieni osa autoa käyttävistä vartijoista työskentelee myös hälytysvartijana (mikä on usein yhdistetty esimiestehtäviin) sekä suurempien kohteiden aluevartijat.

        Jokainen vartija joka tienaa bruttona yli 3000 euroa kuukaudessa voi olla erittäin tyytyväinen palkkaansa, koska he käytännössä muodostavat alan palkkaeliitin. Tietysti jotkut toimihenkilöt saavat ns. herrapalkkoja, mutta alemmat toimihenkilöt saavat kylllä kuukausipalkkaa joka alkaa kakkosella. 3000 euron brutto kuukausipalkka on mahdollinen jos saat korkeampia palkkaluokkia ja olet jatkuvasti viikonloppuisin sekä öisin töissä TAI sitten teet alemmilla palkkaluokkilla niin valtavasti hommia, että vapaapäiviä ei juuri ole. Huomattava osa vartijoista tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa vaikka ovat täysiaikaisia ja sellainen 2500 euron bruttopalkka on alalla hyvä suoritus.

        Missä firmassa ja missä yksikössä töitä saa tehdä niin paljon kuin haluaa? Securitaksella ylityöt menee suosikkijärjestelmän mukaan ja Avarnillakin missä niistä ilmoitetaan firman intrassa niitä ei voi tai saa rohmuta määräänsä enemmän. Konttorilla kyllä osataan käyttää exeliä, eikä jotain palovartiointia anneta tehtäväksi nelos palkkaluokan hepulle tai sellaiselle työntekijälle, jolla on alla niin paljon ylitöitä alla, että tulevasta vuorosta pitäisi maksaa korkeampaa korvausta.

        Alalla kun on paljon osa-aikaisia (esim. opiskelijoita) jotka tulevat töihin yhdellä puhelinsoitolla. Tarvittaessa töihin kutsuttavat myös mahdollistavat sen, että kolmos tason kohteessa voidaan pitää ihmistä jolla kakkos tason palkka. Asiakas kuitenkin maksaa korvauksen kolmosen mukaan ja yritys pitää sen "ylimääräisen" korvauksen itsellään.


    • Anonyymi

      Tottakai on, omalla painollaan ja painoarvollaan. Muita ei tarvitse kytätä, sitä varten on bigbrother.

    • Anonyymi

      Hyvä homma ja rauhallinen. Jos tulee rauhattomuutta niin poliisit vaan paikalle.
      Olet lähinnä järki ja silmät ja hahmo "vartija".
      Kannattaa ottaa homma jos tykkää. Ehtii siinä sitten miettiä maailman menoa muutakin töitä tehdessä ( olet vaan työpaikalla ja teet sovitut vartiot tai mitä se missäkin hommassa aina on).
      Yö jutut on ehkä vähän vaikeita kun nukkua pitäisi päivällä...

      • Anonyymi

        Ja sitten taas valoja päälle.

        Ihan turha tulla alalle ja kuvitella, että voi viettää uransa jossain syrjäisen tehtaan portilla jossa on vähän tai ei ollenkaan hommia. (Sellaisia kohteita on yhä vähemmän! Esimerkiksi tehtaan portit voidaan ohjata etänä auki vartioimisliikkeen hälytyskeskuksesta ja riittää että piiri tekee pari kierrosta tehtaalla yön aikana.)

        Käytännössä vartijaksi ryhtyvän kanntaa varautua siihen, että töissä joutuu kävelemään, kiipeämään rappusia ja tikkaita. Piirivartija voi joutua kävelemää pitkässä vuorossa jopa 10 km per vuoro. Myös poistot ja kiinnitotot kuuluvat työtehtäviin ja kyky puolustaa itseään on perusedellytys alalle. Jos taas menee aulaan niin on syytä olla paksunahkainen ja hyvät asiakaspalvelutaidot.

        Ikävä kyllä alalle hakeutuu edelleenkin töihin ihmisiä, jotka kuvittelevat, että vartija vaan istuu jossain kopissa ja tarvittaessa soittaa poliisin, palokunnan tai huoltomiehen paikalle. Usein noi reppanat tulee oppivuoroon läppärin tai tenttikirjojen kanssa ja sitten hämmästys ja pettymys on suuri kun opeteltavaa on oppivuoroissa paljon ja töiden todellinen luonne selviää. Useimmat noista lopettaa parin viikon sisään.

        Jos työntekö tai ala ei kiinnosta, niin kannattaa pysyä poissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten taas valoja päälle.

        Ihan turha tulla alalle ja kuvitella, että voi viettää uransa jossain syrjäisen tehtaan portilla jossa on vähän tai ei ollenkaan hommia. (Sellaisia kohteita on yhä vähemmän! Esimerkiksi tehtaan portit voidaan ohjata etänä auki vartioimisliikkeen hälytyskeskuksesta ja riittää että piiri tekee pari kierrosta tehtaalla yön aikana.)

        Käytännössä vartijaksi ryhtyvän kanntaa varautua siihen, että töissä joutuu kävelemään, kiipeämään rappusia ja tikkaita. Piirivartija voi joutua kävelemää pitkässä vuorossa jopa 10 km per vuoro. Myös poistot ja kiinnitotot kuuluvat työtehtäviin ja kyky puolustaa itseään on perusedellytys alalle. Jos taas menee aulaan niin on syytä olla paksunahkainen ja hyvät asiakaspalvelutaidot.

        Ikävä kyllä alalle hakeutuu edelleenkin töihin ihmisiä, jotka kuvittelevat, että vartija vaan istuu jossain kopissa ja tarvittaessa soittaa poliisin, palokunnan tai huoltomiehen paikalle. Usein noi reppanat tulee oppivuoroon läppärin tai tenttikirjojen kanssa ja sitten hämmästys ja pettymys on suuri kun opeteltavaa on oppivuoroissa paljon ja töiden todellinen luonne selviää. Useimmat noista lopettaa parin viikon sisään.

        Jos työntekö tai ala ei kiinnosta, niin kannattaa pysyä poissa.

        Kesäheiskaset kuvailivat työtä aivan kauheaa adjektiivilla. He eivät halua töihin mielummin soskuun. Tuo kävely onmukavaa tykkään siitä liikuntamuotona. Tupakkimiehelle se on myrkkyä.
        Moni vartioista vetää kessua ja nuuskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäheiskaset kuvailivat työtä aivan kauheaa adjektiivilla. He eivät halua töihin mielummin soskuun. Tuo kävely onmukavaa tykkään siitä liikuntamuotona. Tupakkimiehelle se on myrkkyä.
        Moni vartioista vetää kessua ja nuuskaa.

        Osaamattomuus sen stressin luo.

        Kyllä itseänikin kauhistuttaisi ja stressaisi aivan valtavasti jos joutuisi tekemään vaikka kirurgin hommia ilman mitään osaamista.

        Lisäksi vartijan työssä on se huono puoli, että voit joutua väkivallan kohteeksi. Työvuorot on pitkiä ja nihkeitä jos pitää koko ajan pelätä!

        Osaaminen kasvaa tekemällä, harjoittelemalla ja opiskelemalla. Moni ei halua sitä ymmärtää, kun nuo edellä mainitut vaativat jonkinlaista ponnistelua.

        Kehittämisen sijasta ryhdytään sitten kertomaan, että vartijan työ on asiakaspalvelua ja ollaan vain suorittamassa näkyvää valvontaa ja ehkä hälyttämässä apua paikalle, jos jotain tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaamattomuus sen stressin luo.

        Kyllä itseänikin kauhistuttaisi ja stressaisi aivan valtavasti jos joutuisi tekemään vaikka kirurgin hommia ilman mitään osaamista.

        Lisäksi vartijan työssä on se huono puoli, että voit joutua väkivallan kohteeksi. Työvuorot on pitkiä ja nihkeitä jos pitää koko ajan pelätä!

        Osaaminen kasvaa tekemällä, harjoittelemalla ja opiskelemalla. Moni ei halua sitä ymmärtää, kun nuo edellä mainitut vaativat jonkinlaista ponnistelua.

        Kehittämisen sijasta ryhdytään sitten kertomaan, että vartijan työ on asiakaspalvelua ja ollaan vain suorittamassa näkyvää valvontaa ja ehkä hälyttämässä apua paikalle, jos jotain tapahtuu.

        Vartijan työ on nimenomaan asiakaspalvelua eikä mitään muuta. Vartijan tehtävä on palvella asiakkaita, eikä painia ja riehua. Jos joudut voimankäyttötilanteeseen niin on peiliinkatsomisen paikka. Silloin olet aina mokannut jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartijan työ on nimenomaan asiakaspalvelua eikä mitään muuta. Vartijan tehtävä on palvella asiakkaita, eikä painia ja riehua. Jos joudut voimankäyttötilanteeseen niin on peiliinkatsomisen paikka. Silloin olet aina mokannut jotain.

        Lyötkö vai vain irvistät kun tartutaan munista kiinni?


    • Anonyymi

      Lyhyesti on, kun et vain häiriinny:

      -pienestä palkasta
      -ajoittain puuttuvista työtunneista
      -asiakkaiden suhtautuminen ammattiin väheksyvästi
      -et saa aina kiitosta, kuin ohjeiden laatijoilta

      Loppupeleissä mukavaa työtä, mutta alasta ei kannata stressaantua ja esimies työt kannattaa jättää ottamatta vastaan. Teet vaan muuten moninkertaisen työn ja päivystelet ja saat jotain 50-100egee kuussa lisää.

    • Anonyymi

      Jep, kun sen asiakaskunnan pitää pienenä. Heh

    • Anonyymi

      Pakko painaa 12-15 tunnin vuoroja.

      • Anonyymi

        Jalat kovilla.


    • Anonyymi

      Riippuu hyvin paljon minkälaisiin tehtäviin päätyy. Löytyy pava, piiri, häke, arvo ja jv puolilta kaikennäköistä puuhastelua. Hesu hommat erikseen, mutta ne ovat todella pienen prosentin touhua.

      Mikäli alalle päättää suunnata niin kannattaa varautua tekemään pitkiäkin ajanjaksoja (vuosia) 0-sopimuksella ns. ajokoira ja haulikko listoja mitkä sylettää lähtökohtaisesti aivan helvetisti ja imee mehut kiitettävästi.

      Työvuorot yleensä 8-12h. Piirillä yleensä vähiintään se 12h, monesti pidemmät. Häke hommiin harvoin suoraan alalle tulijat pääsevät sen vaativuuden vuoksi. Arvokuljetus vaatii nykyisin kuljettajan voimassa olevan ammattipätevyyden mikä rajaa niihin hommiin pääsyä hieman.

      Alan koulutus laahaa pahasti jäljessä vastuun ja toimintaympäristön muuttumisen suhteen. Alalla hankittua ammattitaitoa ja kokemusta harva työnantaja nykypäivänä arvostaa ja vaikka vaihtaisit firmaan niin monesti joudut samoihin hommiin kun mitä alalle juuri tulevat tekevät. Tässä suuria poikkeuksia kaupungeittain ja työnantajien suhteen.

      Alinta paska hommaa on myymälät niin palkkauksen kun työn luonteen takia. Nuorempana takkutukkien ja narkkien perässä juokseminen saattoi olla jänskää ja siistiä, mutta mitä kauemmin näitä hommia teet niin semmonen "terveellinen" kyynistyminen rupeaa tapahtumaan kun tarpeeksi kauan kuuntelet vastapuolen länkytystä, uhkailua ja väkivaltaa mitä työtehtävissä joutuu kokemaan mikäli sellaisiin kohteisiin/tilanteisiin päädyt.

      Hiljaiset teollisuuden paikallisvartiointihommat ovat palkkauksen ja työn vaativuuden suhteen varmaan sitä helpointa ja mukavinta. Jotkut valvomot myös mukavia paikkoja nostaa hieman parempaa palkkaa.

      SOTE-maailma on vaativuudeltaan ja toimintaympäristöltään aika ainutlaatuinen johtuen kyseisen alan lainsäädännöstä mikä täytyy vartijan tietää (potilas suoja yms.) Raskasta hommaa, mutta myös erittäin palkitsevaa välillä.

      Arvokuljetuksessa saa ajella aika paljon ja juosta kymmenissä eri kohteissa hakemassa päivän kassat. Palkka niissä myös "OK".

      Alalla eteneminen riippuu valitettavan usein kuinka hyvin osaa nuolla ja mielistellä ylempiään, sekä toivoa että työnantaja ei häviä alan täysin vääristyneen kilpailutuksen johdosta toimeksiantoja ja sitä kautta kohteita.

      Hyvät puolet: Palkka 2x/kk, pitkät vuorot ja pitkät vapaat, monenlaista hommaa, hyvät työkaverit.

      Huonot puolet: Huono koulutus, huono palkka, huonot työajat, vartijan arvostus todella vähäistä valtaosan silmissä, ala kyynistää todella tehokkaasti.

      Joku vanha väijy sanoin joskus, että jos uusit vartijakorttisi ensimmäisen 5v jälkeen niin olet hullu.

      • Anonyymi

        Vahmempi vartija - hukkuu töihin. Vois olla töissä kesät 6 kk ja talvet huilata. Liityo maksaisi talvilomat.

        En tiedä noista 0 soppareista Avarni kai käytyää sitä ei muut. Määräaikaisia toivoisi kehiin jotta voi välillä lomailla ja olla työttömänä, nyt on pakko vakitöihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahmempi vartija - hukkuu töihin. Vois olla töissä kesät 6 kk ja talvet huilata. Liityo maksaisi talvilomat.

        En tiedä noista 0 soppareista Avarni kai käytyää sitä ei muut. Määräaikaisia toivoisi kehiin jotta voi välillä lomailla ja olla työttömänä, nyt on pakko vakitöihin.

        Kyllä nuo 0-sopparit ovat käytännössä se "normi" sopimus mitä tarjotaan ensimmäiseksi ellet suoraan hae esim. KEM tai VEM hommiin mitä on hankala tehdä 0-sopparilla.

        Käytännössä jokainen alan toimija haalii liikaa työvoimareserviä (0-sopimuslaisia) tiedostetusti tai vahingossa niin ettei niitä työtunteja riitä kenellekkään. Tämä on täysin idioottimaista henkilöstöpolitiikkaa eikä palvele ketään, päinvastoin se lisää alan työntekijöiden vaihtuvuutta ja eriarvoisuutta sekä vielä jos sattuu huono tuuri käymään, että työnantajasi työvuorosuunnittelijana on joku mielivaltainen toimistonatsi kuka jakaa vuorot sen mukaan kuinka paljon häntä mielistellään, eikä omaa minkäänlaista kokemusta 3 vuorotyöstä saati vartiointialasta vaan tuijottaa sokeasti exceliä ja täyttelee tyhjät vuorot ennalta päätettyjen tuntijakojen suhteen.

        Tietty TES mahdollistaa henkilökohtaisen palkanlisän neuvottelun työsopimukseen, mutta omiin korviin ei ole ainakaan tullut yhtään henkilöä kenelle moinen olisi suotu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo 0-sopparit ovat käytännössä se "normi" sopimus mitä tarjotaan ensimmäiseksi ellet suoraan hae esim. KEM tai VEM hommiin mitä on hankala tehdä 0-sopparilla.

        Käytännössä jokainen alan toimija haalii liikaa työvoimareserviä (0-sopimuslaisia) tiedostetusti tai vahingossa niin ettei niitä työtunteja riitä kenellekkään. Tämä on täysin idioottimaista henkilöstöpolitiikkaa eikä palvele ketään, päinvastoin se lisää alan työntekijöiden vaihtuvuutta ja eriarvoisuutta sekä vielä jos sattuu huono tuuri käymään, että työnantajasi työvuorosuunnittelijana on joku mielivaltainen toimistonatsi kuka jakaa vuorot sen mukaan kuinka paljon häntä mielistellään, eikä omaa minkäänlaista kokemusta 3 vuorotyöstä saati vartiointialasta vaan tuijottaa sokeasti exceliä ja täyttelee tyhjät vuorot ennalta päätettyjen tuntijakojen suhteen.

        Tietty TES mahdollistaa henkilökohtaisen palkanlisän neuvottelun työsopimukseen, mutta omiin korviin ei ole ainakaan tullut yhtään henkilöä kenelle moinen olisi suotu.

        Ei kai kukaan täysijärkinen mainitse muille omista henkilökohtaisista lisistään. Siitähän aiheutuisi aivan valtava kateus ja ihmissuhteiden kiristyminen äärimmilleen.

        Kyllä alalla on myös kohteita joissa maksetaan kohdekohtaisia lisiä ja osa kohteista katsotaan vaativiksi tai erittäin vaativiksi, eikä niitä tarvitse kenenkään tehdä II-tason liksalla vaikka olisi yhden natsan mies tai vaikka natsaton.

        Varsinkin kun uusi firma vaihtuu kohteeseen, niin noihin parempaa palkkaa maksaviin kohteisiin on mahdollista hakea ja joskus noista on firmojen sivuilla jopa työpaikkailmoitukset täysin avoimesti.

        Toisaalta noihin kohteisiin vaaditaan yleensä vuosien työkokemus vaativista tehtävistä, joten pari vuoden paikkari pesti Nakkilan nahkatehtaan paikallisvartijana tai myymäläpiirin rakettina ei tuo kutsua edes työhaastatteluun.

        Eli tosiaan kannattaa pitää huolta omasta osaamisesta ja myös kehittää itseään, jos joskus mielii pois sieltä II-tason varjoelämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan täysijärkinen mainitse muille omista henkilökohtaisista lisistään. Siitähän aiheutuisi aivan valtava kateus ja ihmissuhteiden kiristyminen äärimmilleen.

        Kyllä alalla on myös kohteita joissa maksetaan kohdekohtaisia lisiä ja osa kohteista katsotaan vaativiksi tai erittäin vaativiksi, eikä niitä tarvitse kenenkään tehdä II-tason liksalla vaikka olisi yhden natsan mies tai vaikka natsaton.

        Varsinkin kun uusi firma vaihtuu kohteeseen, niin noihin parempaa palkkaa maksaviin kohteisiin on mahdollista hakea ja joskus noista on firmojen sivuilla jopa työpaikkailmoitukset täysin avoimesti.

        Toisaalta noihin kohteisiin vaaditaan yleensä vuosien työkokemus vaativista tehtävistä, joten pari vuoden paikkari pesti Nakkilan nahkatehtaan paikallisvartijana tai myymäläpiirin rakettina ei tuo kutsua edes työhaastatteluun.

        Eli tosiaan kannattaa pitää huolta omasta osaamisesta ja myös kehittää itseään, jos joskus mielii pois sieltä II-tason varjoelämästä.

        Kaikilla ei ole samanlaisia henkisiä kykyja, valmiuksia ja kapasiteettia, kuin sinulla, ohjata omaa elämäänsä kohti parempaa. Koska voi olla autismia, aspergeriä sun muuta henkistä rajoitetta ja vammaa, estämässä elämässä etenemistä.

        Silloin on vain tyydyttävä kohtaloonsa. Kyllä luonto aikanaan korjaa ja tekee kaikista meistä tomua. Hyvää päivän jatkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole samanlaisia henkisiä kykyja, valmiuksia ja kapasiteettia, kuin sinulla, ohjata omaa elämäänsä kohti parempaa. Koska voi olla autismia, aspergeriä sun muuta henkistä rajoitetta ja vammaa, estämässä elämässä etenemistä.

        Silloin on vain tyydyttävä kohtaloonsa. Kyllä luonto aikanaan korjaa ja tekee kaikista meistä tomua. Hyvää päivän jatkoa.

        Upseerit ja poliisit koulutetaan sisäoppilaitoksissa ja näiden ammattiryhmien koulutuksessa pannaan huomattava paino perinteille ja sille, että muutenkin omaksuttaisiin yhtenäiset käsitykset ammatista ja sen luonteesta.

        Vartijat taas tulevat hyvin erilaisista lähtökohdista ja taustoista. Koulutuspaikat ja koulutukset taas vaihtelevat rajusti. Osa on saattanut opiskella alaa vuosikaudet kuten turvallisuusvalvojan tutkinnon suorittaneet. Toisaalta alalta löytyy myös niitä, jotka ovat suorittaneet ennen vuotta 2002 vain 40 tunnin kurssin.

        Alan työtehtävien vaatimukset vaihtelevat suuresti ja osaan työpaikoista pääsee pelkän kurssin käymällä ja ilman alan työkokemusta. Sitten taas on hyvinkin vaativia tehtäviä, joihin on paljon erilaisia vaatimuksia. Esimerkiksi ydinvoimaloiden vartijat jotka toimivat turvallisuustehtävien ohessa ydinvoimaloiden palomiehinä.

        Suuria yleistyksiä vartiointityön luonteesta tulisikin välttää. Yksityinen turvallisuusala on sekä työtehtävien laadun että palkkauksen suhteen ala jolla on suuria eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upseerit ja poliisit koulutetaan sisäoppilaitoksissa ja näiden ammattiryhmien koulutuksessa pannaan huomattava paino perinteille ja sille, että muutenkin omaksuttaisiin yhtenäiset käsitykset ammatista ja sen luonteesta.

        Vartijat taas tulevat hyvin erilaisista lähtökohdista ja taustoista. Koulutuspaikat ja koulutukset taas vaihtelevat rajusti. Osa on saattanut opiskella alaa vuosikaudet kuten turvallisuusvalvojan tutkinnon suorittaneet. Toisaalta alalta löytyy myös niitä, jotka ovat suorittaneet ennen vuotta 2002 vain 40 tunnin kurssin.

        Alan työtehtävien vaatimukset vaihtelevat suuresti ja osaan työpaikoista pääsee pelkän kurssin käymällä ja ilman alan työkokemusta. Sitten taas on hyvinkin vaativia tehtäviä, joihin on paljon erilaisia vaatimuksia. Esimerkiksi ydinvoimaloiden vartijat jotka toimivat turvallisuustehtävien ohessa ydinvoimaloiden palomiehinä.

        Suuria yleistyksiä vartiointityön luonteesta tulisikin välttää. Yksityinen turvallisuusala on sekä työtehtävien laadun että palkkauksen suhteen ala jolla on suuria eroja.

        Joskus sitä joutuu paikkoihin, jonne ei edes oikeasti kuulu. Varsinkin jos ei tiedä mitä haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahmempi vartija - hukkuu töihin. Vois olla töissä kesät 6 kk ja talvet huilata. Liityo maksaisi talvilomat.

        En tiedä noista 0 soppareista Avarni kai käytyää sitä ei muut. Määräaikaisia toivoisi kehiin jotta voi välillä lomailla ja olla työttömänä, nyt on pakko vakitöihin.

        Tuo olis kyllä unelmaa, olla väliin työttömänä liiton tuilla. Mulle sopis kesät lomilla ja talvi töissä.


    • Anonyymi

      On

    • Anonyymi

      On kyllä vitun moista ajantappamista, ei voi muuta ku kelloo kytätä ja tietsii vahtii.. Ei täysjärkisen hommaa..

    • Anonyymi

      Itse valitsin toisen alan; harkitsin vartijan hommissa mm. seuraavia:

      +kävelyä, ulkoilua
      +mielenkiintoista (mulle)
      +voi ajatella ja opiskella kieliä ja mahdollisesti lukea uutisia (uutiset on mulle iso juttu myös)
      +jos lopettaa koulut tms. yksi ala jonne pääsee
      +ulkomaan mahikset, ehkä

      -koko alle keskipituus ja väkivallan käyttö on kortilla
      -tarpeetonta itsensä vaarantamista (nykyinenkään ammatti ei tosin ole turvallinen)
      -seisomista yms.
      -yötyötä
      -ikärasismia?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe