Tein seuraavan testin: suljin vesimittarin jälkeisen venttiilin yöksi ja aamulla kuvasin lukemat, avasin venttiilin, ja vettä suhahti pieni määrä asunnon järjestelmään. Käytännössä n. 0,2 desiä vettä on yön aikana poistunut asunnon vesijärjestelmästä kaikkien hanojen ollessa kiinni.
Mistä voi olla kysymys? Tihkuuko jostakin putkesta vettä rakenteisiin?
Asun rivitalossa.
Vettä valuu pieniä määriä johonkin
7
321
Vastaukset
- BauHerr
Varsinaiset vuodot ovat satoja litroja vuorokaudessa.
Arvaan, että kyse on WC pytyn venttiilistä. Laita yöksi pala WC-paperi jokaisen pytyn takareunaan, reunan alle. Syyllinen on se pytty, jossa paperi vettyy.
Toinen vaihtoehto on lievästi tiputteleva hana. Lavuaariin voi pistää sanomalehden yöksi. Jos on aamulla märkä, niin syy on siinä. - röhnö
Jos WC-pytty vuotaa, eikö se tarkoittaisi että pönttö välillä "lataisi" itsensä itsestään kun pinnan taso laskee tarpeeksi?
0,2 desilistraa on kaksi senttilitraa, eli puolet ravintoloissa myytävästä shotista. Mikä vesimittari mittaa luotettavasti noin pieniä lukemia?
- Lämpölaajeneminen
Aivan niin, eikä välttämättä ole edes mitään mitattavaa. Lämpötilan muutos asteella tai parilla heilauttaa putkiston ja vedenkin tilavuutta tuon reilun ruokalusikallisen verran.
- tyuioiuytrtyui
Lämpölaajeneminen kirjoitti:
Aivan niin, eikä välttämättä ole edes mitään mitattavaa. Lämpötilan muutos asteella tai parilla heilauttaa putkiston ja vedenkin tilavuutta tuon reilun ruokalusikallisen verran.
Jos kysyjä kerran sanoo vettä "suhahtaneen" kun sulkuventtiilin avasi, johonkin vettä virtasi, kun paineen pitäisi kuitenkin nousta kylmän veden lämmetessä yön aikana putkistossa. Kun ei tarkemmin kerrottu, onko asunnossa oma lämminvesivaraaja, ei siitä kannata arvailla, mutta jäähtyessään joitakin asteita, sekin voisi ottaa pari desiä vettä lisää sisuksiinsa. Veikkaisin wc-pöntön vuotoa, kaikki kuitenkin mahdollista.
- röhnö
Syynä mitä todennäköisemmin vuotava hana, kylppärin hana tiputtelee ihan pikkuisen, mutta lattialämmitys on poistanut todistusaineiston niin tehokkaasti ettei olla huomattu.
Mitä tuohon mittarin mittaamiin määriin tulee, niin pienin tarkka lukema mitä antaa on desi ja keskellä mittaria on pyörivä "pyörä", jossa kompassin tapaisesti viivat. Yksi pyörän pyörähdys on yksi desi. Suhahduksen yhteydessä rulla pyörähti hieman vajaan yhden neljäsosan, eli n. 0,2 desiä, eli tosiaan puolikkaan ravintolashotin. Tämän pystyy varsin luotettavasti noiden viivojen avulla arvioimaan.- Sinne_päin_vain
Siihen lukemaan ei silti ole syytä liiaksi luottaa, vaikka desit ovatkin näkyvissä. Henkilövaakakin näyttää komeasti sadat grammat, mutta saattaa silti uudella otolla antaa puoli kiloa tai kilonkin verran eri painon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311374
- 103889
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15533ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..35432- 26399
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175394