ihmispelko

pelokasisä

Olen 60v mies. 2010 vaimoni jätti minut järkyttävällä tavalla. Siihen sisältyi salaa lähteminen ja välittömästi sitä ennen lapset hylkäsivät minut vaimon valheitten perusteella. Sen jälkeen en ole saanut tavata millään muotoa hyväksyttyjä lapsiani ja lastenlapsiani, joka on äärimmäisen satuttavaa.
Kolme kuukautta yksin jäätyäni olin liikenneonnettomuudessa ja sain vaikean aivoruhjeen, jonka seurauksena menetin toimintakykyni, muistini ja sain mm. Halvaus-, näkö-, puhe- ja kuulovaurioita. En osannut liikkua sairaalajakson jälkeen kotikaupungissani, kadotin tavaroitani, eräät käyttivät tilaani väärin ja veivät omaisuuttani. Järkyttävintä oli kuitenkin se, että lapset tai lapsenlapset eivät kertaakaan edes kysyneet tarvitsenko apua tai miten voin. Olisin todella tarvinnut apua ja ajoittain jotain seuraakin. Yksinäisyys yhdessä vammojen kanssa sai minut vähitellen välttelemään enemmän ja enemmän talon muita asukkaita, lähimpiä ystäviäkin. Tuntui että lähimmät ystävätkin (3kpl) huomasivat miten huonossa kunnossa olen ja häpesin sanomisiani ja tekemisiäni. En hallinnut itseäni mitenkään.
Yksinäisyys syveni ja syveni. Vähitellen muutamat kaveritkin huomasivat että en halua kohdata heitä ja jättivät minut "rauhaan".
Tunsin tuosta käyttäytymisestäni huonoa omaatuntoa, mutta koin sen yhä välttämättömämmäksi.
Pari vuotta sitten vaimoni yllättäen kuoli tapaturmaisesti, mutta lapset eivät päästäneet minua hänen hautajaisiin. Se teki rankasti kipeää. Olin ollut hänen kanssaan 30 vuotta naimisissa.

Asuin yksin. Olin todella hukassa. En tiennyt mitä ja miten toimin.

Nyt olen ollut lasteni ja lastenlasteni (vanhemmat kieltävät heitä olemasta yhteydessä isoisäänsä) hylkäämänä yli 5 vuotta ja tilanne vain pahenee. Karttelen jo äitiäni, sisaruksiani, muita sukulaisiani ja tuttujani. Olen ajautumassa umpikujaan. Vaikean aivovamman seurauksena muisti on todella huono, en tunne entisiä tuttuja ihmisiä. Vammasta jäi pysyväksi lisäksi kuulovaurio, jota saan hiukan helpotettua laitteella. Samoin minulle jäi krooninen 2/7 päivän todella kova päänsärky.

Olen vammojeni vuoksi sairaseläkkeellä ja siihen saakka tein kovasti töitä ja elin normaalia perhe-elämää. Minulla ei oo alkoholi- tai muuta päihdeongelmaa, en käytä muita lääkkeitä kuin noihin 2-3 päivän koviin kipuihin Panadol Forte 1mg.

Tuntuu että odotan vain "viimeistä iskua", joka päästäisi minut tästä helvetinmoisesta tilanteesta. En uskalla hakea apua. Vältän muut ihmisiä kohta 100%.

Miten voisin palata edes suunnilleen normaaliin elämään, noista menetyksistäni huolimatta?

9

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielen.autius

      Jos et terveyshoitajallekaan uskalla tilata aikaa niin pelisihän on menetetty. Oma terveyteni on murenemassa.
      Etenkin näin syksyä päin on vaan jaksettava. En osaa paneutua noin pahaan umpisolmuun. Olen ihmisarka mies, mutta apua uskallan kyllä hakea.

    • kaikkeehyvääsulle

      Sinun kannattaa jutella jollekki ammatti-ihmiselle näistä asioista,Sen myötä pääset uuteen alkuun.Toivon sydämmestäni,että asiasi kirkastuu ja elämäsi on taas elämisen arvoista,Koita jaksaa!!

    • yrityshyvä

      Jonkinlainen surkea lohdutus on, että et ole ainoa. Voit yrittää etsiä kohtalotovereita. Minä olin samoin aikoinani ihan kelvollinen yhteiskunnan jäsen, kunnes tuli joitakin katastrofeja. En ole arka yksittäisten ihmisten seurassa, mutta kartan ihmisjoukkoja, viranomaisia ja vallanpitäjiä. Olen vetäytynyt kauaksi asutuksesta, mutta liikun ihmistenilmoilla omaehtoisesti ja pidän huolen siitä, etten sitoudu mihinkään eikä kukaan pääse elämässäni vallankäyttäjän asemaan.

      Voisitko ajatella, että kirjoittelisit jolle kulle? Etsisit kirjeenvaihtokaverin siis. Tai kirjoittaisit ajatuksiasi pöytälaatikkoon. Niin minä teen ja olen tavallaan itseni keskustelukumppani.

    • ukhjhglhjg

      No ehkäpä se oli ihan hyvä, ettet ollut hautajaisissa.
      Jos vaimosi jätti sinut, niin hän tuskin olisi halunnut sinua sinne.

      Ilmeisesti lapset oli jo aikuisia kun vaimosi jätti sinut?
      On todella vaikea uskoa, että aikuisuuteen asti saman katon alla eläneet lapset uskoisivat (tai välittäisivät) mustamaalaamista, jos olet ollut hyvä ja esimerkillinen isä, joka on jättänyt paljon hyviä muistoja lapsille itsestään.

      Miksi ajattelet, että se olisi sinun lapsiesi velvollisuus hoitaa, avustaa tai tarjota seuraa sinulle?

      Luin rivien välistä, että et ole Uskovainen, luinko oikein?

      Voisiko olla toisin, jos itse olisit toiminut toisin ja tehnyt erilaiset valinnat?

      • voihemmetti

        Lapsien velvollisuus on olla mukana huolehtimassa ikääntyvistä tai sairastuneista vanhemmista. Miksi ajattelet ettei olisi?


      • k.hlhlhlhlhlh

        Minun on vaikea uskoa ettei lapset pitäisi yhteyttä ja huolehtisi isästä tai äidistä, joka on oikeasti ollut vanhempi, antanut rakkautta, taannut tasapainoisen lapsuuden ja oikeasti kantanut vastuunsa vanhempana.

        Aika usein ne, jotka pitävät lapsiaan kiittämättöminä ovat olleet jotain muuta.

        Mikään laki ei velvoita lapsia huolehtimasta vanhemmistaan ja niin sen pitää ollakin. Itse pidän sitä ihan oikeana, että perheen despotti saa vanhana palkan teoistaan.


    • neuvotämäota

      Polille. Tämä on käsky. Hoida itsesi hyvän lääkärin kohdalle ja kun sellainen osuu kohdalle(sellaisia pitää Suomen perustuslain mukaan kaikkien lääkärien olla - palveluammatti kun on) anna tuo teksti hänelle tai lue se hänelle. Ja sun pitää vaatia apua. Noihin sun fyysisiin ongelmiin. Siihen sinulla on Suomen kansalaisena oikeus.

      • jlkhgfhjklj

        Tämä on oikeaa elämää!

        Ei millään pahalla, mutta puhut nyt mielikuvituksestasi käsin ja sillä ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa.


    • Isohalisinulle

      Hyvä, että alat avautumaan ja kertomaan pahasta mielestäsi.
      Se on se alku.

      Ota reippaasti yhteyttä johonkin asiantuntijaan, kerro kaikki tuo ja pyydä että hän neuvoisi mitä tehdä.
      Sitten yrität toimia niin.

      Ajattelet että "mennyt on mennyt" ja nyt on edessä ihan uutta.
      Olet varmaan kehittynyt paljon ihmisenä tänä aikana.

      Voisit myös mennä vaikka seurakunnan tilaisuuteen tai jutella diakonin kanssa.

      Pläräile googelilla vaikkapa musiikkikappaleita, esim klassista kitaransoittoa tai vaikka mitä. Etsi sellaisia myönteisiä, kauniita ja valoisia asioita.
      On kai siellä luonto-ohjelmiakin.

      Jätä pois entiset synkät mietteet, älä takerru niihin enää!

      Onhan siellä sellainenkin kuin "Positiivarit.fi".
      Joka ainut aamu tulee e-postiisi Aamun ajatus ja hauskoja juttuja.
      Moni seuraa sitä, päivä alkaa hyvin.

      Kaikkea hyvää sinulle ja iso hali minulta!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe