Tällaista on Canonin "laatu"

Kylläharmittaa

Ostin Canon EOS 700D:n. Aluksi videokuvaus ei toiminut, kunnes vaihdoin muistikortin. Kamera herjaa että yhteys objektiiviin ei toimi. Tämä on onneksi satunnaista. Välillä kamera jumiutuu ja se pitää käynnistää uudelleen. Kuvan oikea reuna on samea, todella pahasti. Käyttökelpoinen kuva-ala on noin puolet siitä mitä pitäisi olla. Ei mene takuuseen. :O Putkea on irroteltu ja kiinnitetty ilman vaikutusta.

Ohjelmanvalintakytkin kääntyy helposti virtakytkimen mukana mikä on todella v...umaista. Etsimen reunapehmuste putosi ja katosi heti, mutta en jäänyt kaipaamaan. Kittiputken suoja tippuu kevyestäkin kolhusta eli ei siis suojaa. Akkukotelon kansi on vaikea avata. Kameran ja kittiputken mukana ei tullut edes vastavalosuojaa, sellainen piti erikseen ostaa ja oli kallis.

Siis olen todella pettynyt siihen kuinka raakile EOS 700D ja kittiputki on. Ja Canonin takuukäytäntöön. Harmi, että ehdin jo myydä vanhan Panasonicin pois. Se sentään toimi.

27

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joseimenetakuuseen

      Vika taitaa olla käyttäjässä.

      • Lueedellinen

        Nuo kuullostaa kyllä enemmän kameran kuin käyttäjän vioilta.


    • Canonisti_minäkin

      Viiden euron kittizoomi on tarkoitettu vain toimintojen kokeiluun kaupassa. Sama juttu kaikilla merkeillä. Runkoa ei kannata ostaa halvalla zoomilla vaan etsi paketti, jossa on kunnollinen objektiivi mukana.

      Osta edes yksi toimiva objektiivi. Esmerkiksi f/2.8 24 mm on optisesti ihan ok, mutta vähän pimeä.

      • Vaipimeä

        Enpä ole aiemmin ennen kuullutkaan että f2,8 valovoimainen objektiivi on pimeä? Toki valovoimaisempiakin on, mutta kyllähän tuota f2,8 on yleisesti pidetty ihan hyvänä valovoimana. Ei se nyt ainakaan pimeä ole.
        Onhan noita kiinteäpolttovälisiä yleisesti f1,4 alkaen (yleensä todella kallita), mutta kyllä f2,8 on turha pimeäksi väittää.
        Varsinkaan jos olisi ollut zoomi kyseessä. Silloinhan olis ollu kyse jo todella hyvä valovoimaisesta zoomista, joilla alkaa olla jo hintaakin.


      • 920
        Vaipimeä kirjoitti:

        Enpä ole aiemmin ennen kuullutkaan että f2,8 valovoimainen objektiivi on pimeä? Toki valovoimaisempiakin on, mutta kyllähän tuota f2,8 on yleisesti pidetty ihan hyvänä valovoimana. Ei se nyt ainakaan pimeä ole.
        Onhan noita kiinteäpolttovälisiä yleisesti f1,4 alkaen (yleensä todella kallita), mutta kyllä f2,8 on turha pimeäksi väittää.
        Varsinkaan jos olisi ollut zoomi kyseessä. Silloinhan olis ollu kyse jo todella hyvä valovoimaisesta zoomista, joilla alkaa olla jo hintaakin.

        Kyllä 2.8 on aika pimeä pikukiinteänä, macrot on usein sensorttisia,
        1.4 ja 2.8 ero on aika huima.


      • 3343
        920 kirjoitti:

        Kyllä 2.8 on aika pimeä pikukiinteänä, macrot on usein sensorttisia,
        1.4 ja 2.8 ero on aika huima.

        Toi on jo naurettavaa.


      • Canonisti_minäkin
        3343 kirjoitti:

        Toi on jo naurettavaa.

        Normaaliobjektiiviksi ei kannata hankkia huonompaa valovoimaa kuin f/2.0. Olisi hyvä, jos normaali olisi f/1.8 tai vielä parempi f/1.4. Sitä parempivalovoimaiset alkavat olla sitten muilta ominaisuuksiltaan kompromisseja, joten ne eivät oikein käy yleisobjektiiveiksi. Syvyysterävyyden hallinta menee välillä hankalaksi, jos valovoima on kovin pieni, kuten f/2.8.

        Tilanne on mielenkiintoinen, kun uusissa huippurungoissa on luokkaa 50 Mp. Montako objektiivia eri valmistajilla on noille rungoille? Ei kovin montaa, minkä Zeiss on havainnut ja puskee ulos nyt uusia objektiiveja useille merkeille.


      • 131629

        Riittävästä valovoimasta ja syväterävyyden hallinnasta puhuttaessa pitäisi huomioida polttoväli ja rungon kennokoko. Tässä varmaan puhuttiin (osittain) sekaisin eri järjestelmistä. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Verkkokaupan sivuilta löytyvä Voigtländer 17.5 mm F0.95 Nokton:
        "Huippuvalovoimainen normaaliobjektiivi, joka mahdollistaa kuvaamisen hämärässä sekä tarjoaa erittäin hyvän syväterävyyden hallinnan muotokuvaukseen ja videokuvaukseen."
        Siis tuossa saa varmaankin markkinoiden parasta mahdollista valovoimaa (verrattuna mihin tahansa) ja syväterävyyden hallintaa MFT-järjestelmään, joita jotkut ammattilaisetkin kai käyttävät. Syväterävyyslaskurin perusteella polttovälillä 17,5 mm saa esim. 2 metrin etäisyydelle n. 40 cm syvyisen terävänä rajautuvan alueen MFT-järjestelmälle käytetyllä Circle of confusion -arvolla 0,015 mm. Jo mentäessä APS-C-järjestelmään 22mm objektiivilla vastaavan hallintaan riittäisi f/1.4. Kinojärjestelmässä 35mm objektiivilla tarvittava valovoima pomppaa f/2.5 tasolle. Haittapuolena kinojärjestelmässä on, ettei huippuvalovoima ole välttämättä enää niin käyttökelpoinen, kun halutaankin laajempi terävyysalue. Isomman kennon parempi herkkyys auttaa toki "ongelmassa", mutta useimmat varmaan kuvaavat mieluiten ISO 100:lla kamerasta riippumatta.

        En muuten oikein ymmärrä, miksi 50 Mpx kennoille tarvittaisiin jotain uusia teräväpiirtoisempia objektiiveja. Onhan APS-C ollut jo pitkään noin 20 Mpx ja niissä käytetään ihan tavallisesti myös vanhoja "kino-objektiiveja", joista useimpia sanotaan optisesti paremmiksi kuin croppikennoille varta vasten tehtyjä malleja. Onko mulla nyt jotain jäänyt ymmärtämättä?


      • Suhteellista
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Normaaliobjektiiviksi ei kannata hankkia huonompaa valovoimaa kuin f/2.0. Olisi hyvä, jos normaali olisi f/1.8 tai vielä parempi f/1.4. Sitä parempivalovoimaiset alkavat olla sitten muilta ominaisuuksiltaan kompromisseja, joten ne eivät oikein käy yleisobjektiiveiksi. Syvyysterävyyden hallinta menee välillä hankalaksi, jos valovoima on kovin pieni, kuten f/2.8.

        Tilanne on mielenkiintoinen, kun uusissa huippurungoissa on luokkaa 50 Mp. Montako objektiivia eri valmistajilla on noille rungoille? Ei kovin montaa, minkä Zeiss on havainnut ja puskee ulos nyt uusia objektiiveja useille merkeille.

        Pimeistä objektiiveista puhuttaessa tuolla aiemmin ei kyllä ollut normaaliobjektiiveista puhe, vaan ihan yleensä objektiiveista. Jossain 50 mm. polttovälisessä f1,8 ja 1,4 on tietenkin ihan normiaukkoja. 50mm kakkulat ovat hyvävalovoimaisia, hyväpiirtoisia ja halpoja. Sellainen kannattakin yleensä hankkia omaan kameralaukuun.
        Polttovälillä ja rakenteella on merkitystä valovoimaan ja kaikki on suhteellista. Esimerkiksi ns. normaalizoomia 24-70mm f2,8 en todellakaan menisi väittämään pimeäksi. En myöskään väittäisi pimeäksi esim 500mm f4.
        Aiemmin esimerkkinä esitetty 24mm f2,8 laajis on ja on ollut ihan hyvä normivalovoima tuollaiselle kiinteälle laajakulmalle. Pimeä se ei ole. Toki nopeampia eli valovoimaisiempia löytyy. Usein noissa huippuvalovoimaisissa f1,2 jaf1,4 vain on se ongelma että terävyysalue on todella pieni. (toki se on usein myös tavoiteltava asia) ja suurimmalla aukolla noissa on yleensä aika huono piirto, varsinkin reunoilla ja vinjetointikin suurta. Himmentäminen tietysti auttaa molempiin, mutta silloin siitä suuresta aukosta ei enää ole hyötyä.
        Sigman Art sarja on muuten kyllä todella hyvää jo isoimmillakin aukoilla.


      • osaavaosaa
        Vaipimeä kirjoitti:

        Enpä ole aiemmin ennen kuullutkaan että f2,8 valovoimainen objektiivi on pimeä? Toki valovoimaisempiakin on, mutta kyllähän tuota f2,8 on yleisesti pidetty ihan hyvänä valovoimana. Ei se nyt ainakaan pimeä ole.
        Onhan noita kiinteäpolttovälisiä yleisesti f1,4 alkaen (yleensä todella kallita), mutta kyllä f2,8 on turha pimeäksi väittää.
        Varsinkaan jos olisi ollut zoomi kyseessä. Silloinhan olis ollu kyse jo todella hyvä valovoimaisesta zoomista, joilla alkaa olla jo hintaakin.

        Joidenkin kirjoittajien päässä on pimeää, ainakin kommenteista päätellen. Osaava osaa kuvata kittiputkella ja kädetön ei saa onnistuneita kuvia vaikka olisi "maailman" paras kalusto kourassa.


      • Vainii
        osaavaosaa kirjoitti:

        Joidenkin kirjoittajien päässä on pimeää, ainakin kommenteista päätellen. Osaava osaa kuvata kittiputkella ja kädetön ei saa onnistuneita kuvia vaikka olisi "maailman" paras kalusto kourassa.

        Mitenköhän tämä liittyy tähän keskusteluun?


      • Canonisti_minäkin

        Kyse ei ole mitenkään yhden merkin ongelmasta. Tilanne on sama kaikilla merkeillä. Perus zoomin tuottamiseen käytetty raha lasketaan euroissa, ei kymmenissä. IS-versiot mennee sitten sen reilun kympin enemmän. Suttu pitää rahdata Kaukoidästä Eurooppaan ja vielä Suomeen. Mieti siitä, miten laadukkaasta tuotteesta on kyse.

        Halvimmat hyvät objektiivit ovat primeja, jotka on tuotettu Japanissa (PASSED-tarra). Hyvä esimerkki on Canonin f/1.4 50 mm, jonka laatu on vaihdellut testeissä. Netistä löysin testin, jossa oli testattu iso määrä ko objektiivia. Sitä tuotettiin siihen aikaan vajaassa kymmenessä tehtaassa ympäri Aasiaa. Ero japanilaisten ja muiden tuotantolaitosten välillä oli selvä laadullisesti, mutta eroja oli jopa objektiivin rakenteessa!


      • Rimpuloita

        Canon leipoo digikameroita niin nopeasti, että laaduntarkkailu on toisinaan jäänyt pelkäksi sanahelinäksi. Ja kun Canon hallitsee ylivoimaisesti markkinoita, niin näitä heikkolaatuisia Canoneita tulee myyntiin tietenkin enemmän kuin monilta muilta valmistajilta.


      • 920
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Kyse ei ole mitenkään yhden merkin ongelmasta. Tilanne on sama kaikilla merkeillä. Perus zoomin tuottamiseen käytetty raha lasketaan euroissa, ei kymmenissä. IS-versiot mennee sitten sen reilun kympin enemmän. Suttu pitää rahdata Kaukoidästä Eurooppaan ja vielä Suomeen. Mieti siitä, miten laadukkaasta tuotteesta on kyse.

        Halvimmat hyvät objektiivit ovat primeja, jotka on tuotettu Japanissa (PASSED-tarra). Hyvä esimerkki on Canonin f/1.4 50 mm, jonka laatu on vaihdellut testeissä. Netistä löysin testin, jossa oli testattu iso määrä ko objektiivia. Sitä tuotettiin siihen aikaan vajaassa kymmenessä tehtaassa ympäri Aasiaa. Ero japanilaisten ja muiden tuotantolaitosten välillä oli selvä laadullisesti, mutta eroja oli jopa objektiivin rakenteessa!

        Itse vaihdoin EF 50 1.4:n käytettyyn Sigma 50 1.4 Art:iin, kieltämättä huima ero terävyydessä, mutta niin on koossa ja painossakin.


      • sivukyssäri

        Oman kokemuksen kautta jo Sigma ilman ART:ia oli hieman parempi kuin tuo canonin vastaava. Tässä tosin tarvitsi pikselipiipata.

        Kysymys onkin, että miten määrittelet huiman eron terävyydessä? Onko uusi ART tosiaan helposti erotettava vekotin verratessa noita kahta?


      • 920
        sivukyssäri kirjoitti:

        Oman kokemuksen kautta jo Sigma ilman ART:ia oli hieman parempi kuin tuo canonin vastaava. Tässä tosin tarvitsi pikselipiipata.

        Kysymys onkin, että miten määrittelet huiman eron terävyydessä? Onko uusi ART tosiaan helposti erotettava vekotin verratessa noita kahta?

        Harvoin tulee kuvattua tiiliseinää, mutta kun nyt sattui nuo objektiivit olemaan rinnakkain niin pitihän se testata. Varsinkin nurkissa EF tekee suttua ja kontrasti on heikompi kuin Artissa, sekä täydellä että 8 himmennettynä.
        Studiossa oon kuvannut 50 ja 85 EF:llä mutta viiskytmillisen tuotokset on ollut astetta mössömpi kuin EF 85/ 1.8. Jokin aika sitten ostin EF 24-70 2.8 L II:n joka korvasi 50 millisen ja EF 100 2.8 L macro tuli zoomin kaverina enemmän käyttöön. Nyt luultavasti Artti korvaa 24-70 2.8:sta studiokuvissa.
        Kovin paljon Artilla en olle ehtinyt torstain jöljiltä kuvata, hääkuvauksessa loppuillan hämärässä Sigma 50 1.4 ja EF 24 1.4 L II oli aika kova pari.


      • Kipailukiristyy

        Sigma ja Tamron ovat tuoneet markkinoille viimevuosina entistä parempilaatuisia objektiivejä. Ovat monesti kuvanlaadultaan ihan yhtähyviä kuin kameravalmistajien omatkin obiskat. Tai jopa parempia.
        Onhan noita Sigman Art sarjan putkia kovasti ylistetty monissa testeissä. Ovat olleet testeissä mm. terävyydeltään parempia kuin Canonin ja Nikonin kalliimmat vastaavat.


      • 920
        Kipailukiristyy kirjoitti:

        Sigma ja Tamron ovat tuoneet markkinoille viimevuosina entistä parempilaatuisia objektiivejä. Ovat monesti kuvanlaadultaan ihan yhtähyviä kuin kameravalmistajien omatkin obiskat. Tai jopa parempia.
        Onhan noita Sigman Art sarjan putkia kovasti ylistetty monissa testeissä. Ovat olleet testeissä mm. terävyydeltään parempia kuin Canonin ja Nikonin kalliimmat vastaavat.

        Onon.
        Myös Canon on tuonut entistä parempia objektiiveja markkinoille, ja monet niistä ovat parempia kuin Sigman ja Tamronin vastaavat, hinta vaan on suolainen.
        Sigma 50 Artille ei Canonilta löydy vastusta.


    • Halvemmat kamerat ovat herkkiä sateelle, pudottamiselle ym kolhuille. Muoviset kittilasit ovat heikkoja. Joissakin jopa objektiivin pohja muovia, joka kuluu nopeasti jos vaihtaa usein ja huolimattomasti. Kestää pari lomareissua kaulassa. Ammatilaisten työjuhdat taas kalliita ja painavia. Pelkkä suodinkin nokalle maksaa liki kittilasin hinnan. Harkitse edullista 35 mm objektiivia.

      • Canonisti_minäkin

        Jos kameraa alkaa varoa, ei se koskaan ole mukana, kun sillä saisi kuvia. Yksi noiden halpisten etu on juuri se, ettei niitä tarvitse varoa. Jos hajoaa, niin hajoaa. Silti jollain halvalla Canikonilla saa ihan hyviä kuvia, kun ymmärtää rajoitukset ja hankkii edes yhden toimivan primen.

        Kuvasin pitkään 350D:llä, jossa oli objektiiviparina 16 mm 50 mm. Ihan toimiva yhdistelmä ja jälki oli paljon parempaa kuin Canonin zoomeilla (unohdetaan tässä Zenitarin vääristymät, jotka toki on korjattavissa). Setti oli niin halpa, etten koskaan pelännyt kuvata sateessa tai muuten vaikeissa olosuhteissa.

        En kuvaa nytkään kameralla, jonka menettäminen sen kastuttua tai kolahdettua johonkin, olisi katastrofi. Kamera on vain väline.

        Se mitä aloittelijan kuitenkin kannattaa miettiä, on ergonomia. Ergonomia siinä mielessä, että kamerassa on selkeät aika, aukko ja ISO säädöt. Itse suosittelisin tällä hetkellä Fujia, koska se pesee hintaluokassaan mennen tullen Canikonin juuri tässä mielessä.


    • mulla.100D.tyytyväinen

      Höh. Minä ostin 100D:n plus 18-55 ja 55-250 mm IS STM:t, enkä ole törmännyt ongelmiin, joita epäilisin kameran syyksi vaan epäilen epäonnistumisten syyksi sitä, että tuo on ihan eka järkkärini. Akun luukku on totta outo, mutta ei paljoa haittaa ja totuin jo. Epätarkkoja kuvia saan, jos kohde on hankalasti jossain välissä enkä itse ole määrännyt tarkennuspistettä (eli jos käytän automaattiasetuksia) tai räpsin antamatta kameran tarkentaa... Mutta sitten räpsäisen uudestaan (saan neljäkin kuvaa sekunnissa) ja onnistuu.
      En ole kolhinut linssiä tai kameraa, joten linssinsuojus ei ole tippunut kertaakaan. Ostin halpisvastavalosuojan 18-55:lle (alle 10 €) ja aidon 55-250:lle (16 €).
      Hm... kamera maksoi kittiputken kanssa vähemmän kuin pelkkä runko erikseen. :)

      • Noihan se on. Pitää opetella käyttämään sitä minkä on hankkinut eikä luulla että kameralla X saisi parempia kuvia. Vastavalokuoja on hyvä hankinta. Itsellä meni kuvia pilalle kun valotuksen lukistus jäi päälle. Vieras kamera itselle enkä tajunnut että sellainen ominaisuus voi olla. Tuossa pitää painaa lukistusnappia toisen kerran ja sittten vasta kamera valottaa taas normaalisti. Sähköisen etsimenkin kuva korjaamaton. Niin en heti huomannut virhettä.


    • noeikai

      No ei kai nuo muoviset kamerat mitään älytöntä kolhimista kestä, eikä ole tarkoituskaan. Kuvata niillä voi, jopa kittiputkellakin, kunhan käsittelee nätisti. Ei ne mitään patarautaa ole.

      • Canonisti_minäkin

        Kittiputkella kyllä, kunhan se on croppi Nikonissa f/1.8 35 mm tai croppi Canonissa f/1.8 50 mm STM tai f/2.8 24 mm STM. Oma lukunsa on sitten Fujin tapa myydä runkoja f/2.8 27 mm pannarilla.

        http://www.photozone.de/fuji_x/855-fuji27f28

        Noista halpiszoomeista ei ole mitään hyötyä merkistä riippumatta.


    • kuvailija

      En jaksanut lukea kaikkia kommentteja ja anteeksi siitä, mutta auts!! Miten ei edes voi mennä takuuseen? Ostin viime vuoden joulukuussa itselle samaisen kameran ja ei voisi tyytyväisempi olla! Pirun kallis kyllä oli ainakin näin opiskelijalle ja voin vain kuvitella tunteen jos ei menisi tuollainen susikappale takuuseen O__O

      • sadffgf

        Aikaisemmista ketjuista selviää, että vuoden takuuaika oli mennyt ohi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe