Apteekkiin oppisopimuksella?

kirppu

Haluaisin kovasti vaihtaa alaa (nykyistä työtä en voi käsieni rasittumisen vuoksi pitkään enää tehdä). Apteekkiala kiinnostaa ja onko mahdollista lukea oppisopimuksella esim. lääketyöntekijäksi?

Mitä jos paikkakunnalla ei ole mahdollisuus suorittaa niitä lähiopetustunteja, voiko ne suorittaa jossain muulla paikkakunnalla?

Tämä oppisopimuskoulutus on ainut mitä voin harkita, koska asuntolaina olisi maksettavana ja pelkästään koulun penkille en voi jäädä istumaan moneksi vuodeksi.. Mikä avuksi??

Olen alle 30v, yo-pohja ja AMK-tutkinto takana. Tässä vaiheessa olisi vielä intoa saada uusi ammatti, koska tulevaisuus ei tässä työssä näytä ruusuiselta...

38

23632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nemo

Minä haeskelin kanssa tässä syksyllä oppisopimuspaikkaa apteekista ja sellainen löytyikin. Koulutus alkaa vasta syksyllä ´05 koska kevään ryhmä ´05 oli jo täynnä. Ja syksyn ryhmässäkin se oli viimeinen paikka minkä sain. Eli seuraava koulutus alkaa vasta tammikuussa(?) ´06. Pääsin kuitenkin aloittamaan töissä jo tuossa syksyllä.

Lähiopetusjaksot ovat Turussa tai Helsingissä. Minä joudun ramppaamaan Hesassa. Noin 5vko per lukukausi, mutta sinullakin varmasti hyväksiluetaan ainakin lukion kursseja. Opetusjaksot ovat kerralla 2-3 viikon jaksoissa.

Kannattaa oppisopimuskeskuskesta enemmän kysellä näistä :) Minulla nyt ei tule juuri muuta mieleen. Itse olen ainakin viihtynyt ihan hyvin ja jatkossa olisi tarkoitus lähteä lukemaan farmaseutiksi, jos vain mahdollista juuri asuntolainojen yms. takia...

• kirppu

No mutta kiva kuulla että joku on saanu oppisopimuspaikan. Mulla vaan on hesaan matkaa hirveesti, tietty paras olis jos lähempää löytyisi... Toisaalta jos opetusjaksot on parin viikon jaksoissa, niin eiköhän se järjestyisi. Ei tulis sitä ramppaamista niin paljoa.

Miten pystyit aloittamaan työpaikassa vaikka oppisopimusta ei ole tehty? Mitä palkkaa ne sulle maksaa ja ottivat tuosta vaan töihin vaikka ei ole koulutusta?

Voinko mä mennä kysymään paikallisesta oppisopimustoimistosta, vaikkei ne kouluta farmanomeja? Ohjaako ne mua eteenpäin vai pitääkö mun matkustaa jonnekin hesaan asti kysymään...?

• koulutussuunnittelija

Luepas tuolta vanhoista viesteistä syys- ja lokakuun ajalta kyseisestä koulutuksesta. Olen sinne vastaillut ja siellä on lisätietoa muutenkin.

Uskoisin, että sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä apteekkiin ja onnistua opparissa, koska sinulla on jo koulupohjaa.

Niitä lähiopintoja et voi välttää. Niitä on koko opsoaikana noin 100 ja ne on käytävä siinä oppilaitoksessa, jonka kirjoille sinut laitetaan. Vaihtoehtoina taitaa edelleen olla Hesa, Turku, Kuopio ja Oulu

• kirppu

Mä olen itsekin syys-lokakuussa kirjoitellut tästä aiheesta... silloinkaan kukaan ei vastannu. En muista mikä oli ongelma silloin, liittyen kuitenkin tähän farmanomiasiaan.

Mutta tuo oli lohduttavaa kuulla, että Kuopiossakin on mahdollista, koska Kuopio on lähimpänä.

En vaan nyt edelleenkään tiedä että pitäisikö tässä ensin ottaa yhteyttä oman kaupungin oppisopimuskeskukseen vaiko Kuopioon. Kiire tällä asialla ei ole, koska olen vakituisessa työssä... Mutta pitää pitää mahdollisuudet avoinna.

Taidan lukea ne vanhat viestit sieltä vielä uudelleen. Kiitos sinulle kun vaivauduit vastaamaan.

• Nemo
        kirppu kirjoitti:

Mä olen itsekin syys-lokakuussa kirjoitellut tästä aiheesta... silloinkaan kukaan ei vastannu. En muista mikä oli ongelma silloin, liittyen kuitenkin tähän farmanomiasiaan.

Mutta tuo oli lohduttavaa kuulla, että Kuopiossakin on mahdollista, koska Kuopio on lähimpänä.

En vaan nyt edelleenkään tiedä että pitäisikö tässä ensin ottaa yhteyttä oman kaupungin oppisopimuskeskukseen vaiko Kuopioon. Kiire tällä asialla ei ole, koska olen vakituisessa työssä... Mutta pitää pitää mahdollisuudet avoinna.

Taidan lukea ne vanhat viestit sieltä vielä uudelleen. Kiitos sinulle kun vaivauduit vastaamaan.

Minun käsittääkseni Kuopiossa ei noita lähiopetusjaksoja järjestetä. Niin ainakin minulle sanottiin. Se selviää kuitenkin paikallisesta opsotoimistosta eli kysele sieltä. He neuvovat sieltä eteenpäin.

Pääsin ihan helposti apteekkiin, kun kaupan alan kokemusta oli jo kertynyt ja tarvitsivat yhden teknisen. Maksavat TES:n palkkaa. Työssäoppimisen voi aloittaa jo ennen koulutuksen alkamistakin.

• kirppu
        Nemo kirjoitti:

Minun käsittääkseni Kuopiossa ei noita lähiopetusjaksoja järjestetä. Niin ainakin minulle sanottiin. Se selviää kuitenkin paikallisesta opsotoimistosta eli kysele sieltä. He neuvovat sieltä eteenpäin.

Pääsin ihan helposti apteekkiin, kun kaupan alan kokemusta oli jo kertynyt ja tarvitsivat yhden teknisen. Maksavat TES:n palkkaa. Työssäoppimisen voi aloittaa jo ennen koulutuksen alkamistakin.

Vai että ei Kuopiossa lähiopetusjaksoja... Harmi. Mutta otan selvää asiasta. Ensi viikon varmaan meidänkin tuo oppisopimuststo on kiinni...

Mietin vaan sitä, että onkohan mahdollista ottaa nykyisestä työstä virkavapaata oppisopimuskoulutuksen vuoksi? Ns. tavallisen opiskelun kanssa se onnistuu, mutta miten oppisopimuksella? Onko kellään kokemuksia?
        Olisi vaan joku varasuunnitelma jos ei sit töitä enää koulutuksen jälkeen olisikaan.. Tää kyllä selviää sieltä toimistoltakin, mutta jos joku tietäisi...

• koulutussuunnittelija
        kirppu kirjoitti:

Vai että ei Kuopiossa lähiopetusjaksoja... Harmi. Mutta otan selvää asiasta. Ensi viikon varmaan meidänkin tuo oppisopimuststo on kiinni...

Mietin vaan sitä, että onkohan mahdollista ottaa nykyisestä työstä virkavapaata oppisopimuskoulutuksen vuoksi? Ns. tavallisen opiskelun kanssa se onnistuu, mutta miten oppisopimuksella? Onko kellään kokemuksia?
        Olisi vaan joku varasuunnitelma jos ei sit töitä enää koulutuksen jälkeen olisikaan.. Tää kyllä selviää sieltä toimistoltakin, mutta jos joku tietäisi...

Kuopiossa alkoi viime syksynä oppisopimusryhmä ja uudesta ei ole vielä varmaa tietoa.

Normaalisti oppisopimus alkaa näin:
        - opiskelija löytää oppisopimuspaikan normaalin työnhaun kautta
        - opiskelija ja työnantaja ottaa yhteyttä oman alueensa oppisopimustoimistoon
        - yhdessä oppisopimustoimiston edustajan kanssa selvitetään parhaimmat vaihtoehdot oppisopimuksen ajaksi.

Virkavapaudesta: Tyypillisesti työnantaja voi myöntää kaksi vuotta virkavapaata. Jos työnantajasi myöntää pidemmälle ajalle, niin silloin tuo oppisopimuksesi voisi tulla kyseeseen. Farmanomiksi nimittäin ei taida ihan kahdessa vuodessa pystyä opiskelemaan. Tuokin kannattaa selvittää oppisopimustoimistosi kanssa.

• kirppu
        koulutussuunnittelija kirjoitti:

Kuopiossa alkoi viime syksynä oppisopimusryhmä ja uudesta ei ole vielä varmaa tietoa.

Normaalisti oppisopimus alkaa näin:
        - opiskelija löytää oppisopimuspaikan normaalin työnhaun kautta
        - opiskelija ja työnantaja ottaa yhteyttä oman alueensa oppisopimustoimistoon
        - yhdessä oppisopimustoimiston edustajan kanssa selvitetään parhaimmat vaihtoehdot oppisopimuksen ajaksi.

Virkavapaudesta: Tyypillisesti työnantaja voi myöntää kaksi vuotta virkavapaata. Jos työnantajasi myöntää pidemmälle ajalle, niin silloin tuo oppisopimuksesi voisi tulla kyseeseen. Farmanomiksi nimittäin ei taida ihan kahdessa vuodessa pystyä opiskelemaan. Tuokin kannattaa selvittää oppisopimustoimistosi kanssa.

Sitä mä vaan ihmettelen, että menenkö mä vaan pokkana apteekkiin kysymään, että ottaako ne oppisopimuksella harjoitteluun? Ja sitten voi mennä paljonkin aikaa ennen kuin alkaa itse "koulutyö", missä sen sitten ikinä suorittaakaan?

Tällä hetkellä ei ole meidän paikkakunnalla edes farmaseutteja apteekit hakemassa, ja tämä koulutushan ei ole edes niin pätevä. Tulee epäusko, että onnistunko saamaan paikan.

Tuo on totta, kaksi vuotta ei varmasti riitä, joten tuskin siis saan niin pitkää ja siis vielä pidempää virkavapautta.. sitä kun ei tahdo muutenkaan meillä saada.... On vaan epävarmaa irtisanoutua vakituisesta työstä...

• Nemo
        kirppu kirjoitti:

Sitä mä vaan ihmettelen, että menenkö mä vaan pokkana apteekkiin kysymään, että ottaako ne oppisopimuksella harjoitteluun? Ja sitten voi mennä paljonkin aikaa ennen kuin alkaa itse "koulutyö", missä sen sitten ikinä suorittaakaan?

Tällä hetkellä ei ole meidän paikkakunnalla edes farmaseutteja apteekit hakemassa, ja tämä koulutushan ei ole edes niin pätevä. Tulee epäusko, että onnistunko saamaan paikan.

Tuo on totta, kaksi vuotta ei varmasti riitä, joten tuskin siis saan niin pitkää ja siis vielä pidempää virkavapautta.. sitä kun ei tahdo muutenkaan meillä saada.... On vaan epävarmaa irtisanoutua vakituisesta työstä...

Minulla oppisopimus kestää sen 2 vuotta lukiopohjalta (syksy 05-kevät 07).

Apteekkarin puheille vain marssit kysymään, että kiinnostaako. Saahan hän työllistämistuen(jos olet työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa) ja koulutustuen.

Farmanomin tehtäviin kuuluu mm. reseptin kirjoitusta, kassatyöt, tavaran purku ja hyllytys, reskontra yms. Reseptilääkkeitä ei saa antaa eikä käsikaupassa neuvoa tai suositella. Sen takia minua kiinnostaa jatkaa farmaseutiksi, kun se työ on mielekkäämpää ja haastavampaa.

• kirppu
        Nemo kirjoitti:

Minulla oppisopimus kestää sen 2 vuotta lukiopohjalta (syksy 05-kevät 07).

Apteekkarin puheille vain marssit kysymään, että kiinnostaako. Saahan hän työllistämistuen(jos olet työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa) ja koulutustuen.

Farmanomin tehtäviin kuuluu mm. reseptin kirjoitusta, kassatyöt, tavaran purku ja hyllytys, reskontra yms. Reseptilääkkeitä ei saa antaa eikä käsikaupassa neuvoa tai suositella. Sen takia minua kiinnostaa jatkaa farmaseutiksi, kun se työ on mielekkäämpää ja haastavampaa.

No sepä se tässä onkin, kun en ole työttömänä työnhakijana vaan vakituisessa työsuhteessa ja jos vain suinkin saisin säilyttää virkani opiskelun aikana (ihan vaan jos en saakaan töitä...) niin ottaisin ennemmin opintovapaata.

Jos kerran yo-pohjana kestää kaksi vuotta, niin sehän riittäisi. Mutta Nemo, onko sulla kuitenkin harjoitteluineen pidempikestoinen, koska etkö olekin päässyt jo harjoitteluun, mutta koulu alkaa vasta ensi syksynä??? Vai onko sama jos mulla kävis vain hyvä tuuri että saisin paikan samana syksynä kun koulu alkaa niin pääsisin kahdella vuodella harjoitteluineen?

Yhdestä apteekista kysäisin jo, niillä jo nyt niiin paljon opiskelijoita, että menee ensi elokuuhun ennen kuin harkitsevat..

• koulutussuunnittelija
        kirppu kirjoitti:

No sepä se tässä onkin, kun en ole työttömänä työnhakijana vaan vakituisessa työsuhteessa ja jos vain suinkin saisin säilyttää virkani opiskelun aikana (ihan vaan jos en saakaan töitä...) niin ottaisin ennemmin opintovapaata.

Jos kerran yo-pohjana kestää kaksi vuotta, niin sehän riittäisi. Mutta Nemo, onko sulla kuitenkin harjoitteluineen pidempikestoinen, koska etkö olekin päässyt jo harjoitteluun, mutta koulu alkaa vasta ensi syksynä??? Vai onko sama jos mulla kävis vain hyvä tuuri että saisin paikan samana syksynä kun koulu alkaa niin pääsisin kahdella vuodella harjoitteluineen?

Yhdestä apteekista kysäisin jo, niillä jo nyt niiin paljon opiskelijoita, että menee ensi elokuuhun ennen kuin harkitsevat..

Siis käytät termiä "harjoittelu".

Oppisopimuksessa ei ole ns. harjoittelua ollenkaan, vaan koko oppisopimus perustuu työsuhteeseen. Olet koko oppisopimusajan työssä, lukuunottamatta noin sataa lähiopiskelupäivää tuon esim kahden vuoden aikana. Työsuhteesta saat siis normaalin tes:n mukaisen palkan ja sinulle kertyy lomat jne. kuten muissakin työsuhteissa.

Lähiopiskeluja on siis noin sata, eli 25 päivää, eli viisi viikkoa lukukaudessaan (siis syys- ja kevätlukukaudella).

• kirppu

Siis käytät termiä "harjoittelu".

Oppisopimuksessa ei ole ns. harjoittelua ollenkaan, vaan koko oppisopimus perustuu työsuhteeseen. Olet koko oppisopimusajan työssä, lukuunottamatta noin sataa lähiopiskelupäivää tuon esim kahden vuoden aikana. Työsuhteesta saat siis normaalin tes:n mukaisen palkan ja sinulle kertyy lomat jne. kuten muissakin työsuhteissa.

Lähiopiskeluja on siis noin sata, eli 25 päivää, eli viisi viikkoa lukukaudessaan (siis syys- ja kevätlukukaudella).

...jos käytin väärin termiä harjoittelu. En ole selvillä asioista enkä tienny millä nimellä sitä pitäisi kutsua. Kiitos täsmennyksestä. Oli hyvä myös tietää tuo, että lomat kertyy kuten muillakin.

Olen vaan alkanut epäilemään, että työllistynkö kuitenkaan opiskeluiden jälkeen... Että uskallanko tässä epävarmassa maailmassa luovuttaa vakituisen paikkani pois, vaikka fysiikkani ei sitä työtä kestäkään.

• Nemo
        kirppu kirjoitti:

Kaikkiaanhan minulla opso kestää 2,5 vuotta, mutta koulua vain se 2 vuotta. Jos olisin halunnut, oltaisiin oppisopimus todennäköisesti voitu aloittaa vasta silloin kun koulukin, mutta pakkohan tässä on leipänsä tienata kun on asuntolainaakin.

Työpaikka kannattaisi olla tiedossa ajoissa koska koulutuspaikat näköjään menevät kuin kuumille kiville. Minä sain sen viimeisen syksyn 2005 paikoista, joten varmaan kevään 2006 paikatkin alkavat olla varauksessa. Ja koulutuspaikkaa et voi saada ennen kuin sinulla on työ. Voithan kysellä opsopaikkaa hakiessasi onko mahdollisuuksia jatkaa samassa paikassa valmistuttuasi.

• neitoperho

Olen lukenut tuota viestiketjua mielenkiinnolla ja tiedustelisin, kuinka moni farmanomiksi oppisopimuksella opiskellut on saanut työpaikan apteekista? Minun paikkakunnallani aina vain on haussa farmaseutteja, joten eihän farmanomi voi mennä tekemään farmaseutin paikkaa.

Joten kannattaako tuohon lähteä opiskelemaan, jos kukaan ei halua ottaa töihin???

• koulutussuunnittelija

Farmanomit tekevät ihan eri työtä kuin farmaseutit. Jos jossain apteekissa farmaseuteilla teetetään farmanomin työtä, niin se on kyllä apteekin hölmöyttä. Farmaseutille kun pitää maksaa korkeampaa palkkaa.

• neitoperho

Farmanomit tekevät ihan eri työtä kuin farmaseutit. Jos jossain apteekissa farmaseuteilla teetetään farmanomin työtä, niin se on kyllä apteekin hölmöyttä. Farmaseutille kun pitää maksaa korkeampaa palkkaa.

Niinpä niin... Tiedän nimittäin erään apteekin jossa farmanomi/lääketyöntekijä tekee tiskin takana hommia ja myy siis lääkkeitä.

Mutta en saanut kuitenkaan selvyyttä että onko joku oppisopimuksella opiskellut saanut töitä? Koska mitä sitä lähteä opiskelemaan jos ei työllisty?

Opetusapteekkiin ei voi jäädä, koska sinne otetaan heti seuraava toisen perään.. Miksi ne edes kouluttaa sit farmanomeja jos vaan farmaseutteja halutaan??

• Nemo
        neitoperho kirjoitti:

Niinpä niin... Tiedän nimittäin erään apteekin jossa farmanomi/lääketyöntekijä tekee tiskin takana hommia ja myy siis lääkkeitä.

Mutta en saanut kuitenkaan selvyyttä että onko joku oppisopimuksella opiskellut saanut töitä? Koska mitä sitä lähteä opiskelemaan jos ei työllisty?

Opetusapteekkiin ei voi jäädä, koska sinne otetaan heti seuraava toisen perään.. Miksi ne edes kouluttaa sit farmanomeja jos vaan farmaseutteja halutaan??

Farmanomihan nimenomaan on kassalla(myy käsikauppalääkkeitä) ja hoitaa myös reseptin kirjoitusta, laskutusta yms. Farmanomi EI SAA neuvoa lääkkeissä tai antaa reseptilääkkeitä.

Minulla tuossa opsopaikassa vakipaikka tiedossa. Mielummin kuitenkin luen farmaseutiksi ja silloinkin pääsen tuossa jatkamaan :)

"Opetusapteekkiin ei voi jäädä, koska sinne otetaan heti seuraava toisen perään.."

Eivät kaikki ole opetusapteekkeja. Minäkin menin opsopaikkaa suoraa kysymään ja koska oli pulaa uudesta teknikosta, niin tottakai kiinnosti. Etekin kun kaupan alan (ja monen muunkin alan) kokemusta oli jo kertynyt.

• hande
        Nemo kirjoitti:

Farmanomihan nimenomaan on kassalla(myy käsikauppalääkkeitä) ja hoitaa myös reseptin kirjoitusta, laskutusta yms. Farmanomi EI SAA neuvoa lääkkeissä tai antaa reseptilääkkeitä.

Minulla tuossa opsopaikassa vakipaikka tiedossa. Mielummin kuitenkin luen farmaseutiksi ja silloinkin pääsen tuossa jatkamaan :)

"Opetusapteekkiin ei voi jäädä, koska sinne otetaan heti seuraava toisen perään.."

Eivät kaikki ole opetusapteekkeja. Minäkin menin opsopaikkaa suoraa kysymään ja koska oli pulaa uudesta teknikosta, niin tottakai kiinnosti. Etekin kun kaupan alan (ja monen muunkin alan) kokemusta oli jo kertynyt.

Minäkin aloitin vuoden alussa oppisopimuksella lääketeknikon tehtävät. Ja ihan pieni korjaus että jos apteekkiin meinaa sijoittua myöhemmin töihin nimike silloin on lääketeknikko. Farmanomi nimikettä käyttävät ne henkilöt jotka työskentelevät lääketehtaiden tuotanto-osastoilla, sairaala-apteekeissa ja sopimusvalmistusapteekeissa. suoraan koulutusoppaasta luntattu.. Minun koulutus kestää kyllä yli kaksi vuotta koska en päässyt kevään kurssille. Ja siitä että uskaltaako vakipaikastaan luopua ja aloittaa uutta uraa, pitää miettiä siltä kantilta että viihtyykö nykyisessä työssään ja jos ei niin riski kannattaa ottaa jos kuullostaa ala mielenkiintoiselta. virkavapaata voi vakipaikastaan ottaa ja jos homma ei kiinnostakkaan tällä alalla voi sitten palata takaisin vanhaan paikkaan. Tai etsiä jotain muuta. Onnea matkaan kaikille uusille opiskelijoille!!

• kirppu
        hande kirjoitti:

Minäkin aloitin vuoden alussa oppisopimuksella lääketeknikon tehtävät. Ja ihan pieni korjaus että jos apteekkiin meinaa sijoittua myöhemmin töihin nimike silloin on lääketeknikko. Farmanomi nimikettä käyttävät ne henkilöt jotka työskentelevät lääketehtaiden tuotanto-osastoilla, sairaala-apteekeissa ja sopimusvalmistusapteekeissa. suoraan koulutusoppaasta luntattu.. Minun koulutus kestää kyllä yli kaksi vuotta koska en päässyt kevään kurssille. Ja siitä että uskaltaako vakipaikastaan luopua ja aloittaa uutta uraa, pitää miettiä siltä kantilta että viihtyykö nykyisessä työssään ja jos ei niin riski kannattaa ottaa jos kuullostaa ala mielenkiintoiselta. virkavapaata voi vakipaikastaan ottaa ja jos homma ei kiinnostakkaan tällä alalla voi sitten palata takaisin vanhaan paikkaan. Tai etsiä jotain muuta. Onnea matkaan kaikille uusille opiskelijoille!!

Mä olen kans sitä mieltä, että jos vaan sen paikan saan niin vaihdan alaa. Voihan sitä tosiaan kokeilla vaikka ensi opintovapaan kautta ja sit irtisanoutua jos alkaa siltä tuntumaan. Maanantaina mulla on tapaaminen apteekissa, ne tosin haluaisi valmiin, mutta jos tässä jossain vaiheessa otettaisiin oppisopimuksella.

Nämä vaan on niin isoja asioita hetkessä päätettäväksi, että pakko miettiä tarkkaan mitä tekee. Kiitoksia vain kaikille vastanneille, paljon olen täältä apua saanut :)

• vastaa

Meidän apteekissa kaikki tekniset ovat suoraan lukiosta tulleita,ei mitään oppisopimusta tai farmanomi-koulutusta ja ihan hyvin ovat työn oppineet. Eli siinä mielessä ihan turha koulutus, lisäksi kun e-reseptit tulevat vuoden parin kuluttua , niiden käsittelyyn on ainostaan farmaseuteilla ja proviisoreilla oikeus. Jos haluat opiskella alaa, mene suoraan yliopistoon ja opiskele pari vuotta farmaseutiksi, mutta muu on melekin turhaa ajantuhlausta.

• kirppu
        vastaa kirjoitti:

Meidän apteekissa kaikki tekniset ovat suoraan lukiosta tulleita,ei mitään oppisopimusta tai farmanomi-koulutusta ja ihan hyvin ovat työn oppineet. Eli siinä mielessä ihan turha koulutus, lisäksi kun e-reseptit tulevat vuoden parin kuluttua , niiden käsittelyyn on ainostaan farmaseuteilla ja proviisoreilla oikeus. Jos haluat opiskella alaa, mene suoraan yliopistoon ja opiskele pari vuotta farmaseutiksi, mutta muu on melekin turhaa ajantuhlausta.

Tarkoitatko siis että tulevaisuudessa näille farmanomeille/lääketyöntekijöille ei ole töitä? Ei kai pelkkä reseptiuudistus vie töitä farmanomeilta??

Ajantuhlausta tai ei, niin kokopäiväinen opiskelu ei kuitenkaan tule kysymykseen asuntolainan kanssa painiessa... Että joskus on tehtävä toisenlaisia valintoja...

• Noh
        vastaa kirjoitti:

Teknisillä on paljon muitakin taustatöitä, mm. tavaran purku, hyllytys, kassa, varaston valvonta, laskutus ja kaikki juoksevat asiat. Ei lääketeknikon työt seinään lopu.

Harva työ vaatii alan koulutusta, mutta on se osaaminen hyvä olla vaikka sitten koulun kautta. Mielummin hankkii sen ammatin kuin on kokonaan ilman ammattia.

Btw, farmaseutiksi opiskelee 3 vuotta.

• vielä
        vastaa kirjoitti:

Niin farmaseutiksi opiskelu vie maksimissaan sen 3 vuotta, itselläni meni 2 vuotta ja siihen sisältyi 6kk harjoittelua. Teknisten työt ei ihan seinään lopu, mutta suunnilleen puolet töistä jää reseptiuudistuksen jälkeen pois. Mutta noin muuten jos on 2 suunnilleen saman pituista koulutusta ja valmiilla henkilöllä noin 1000 euroa kuukaudessa eroa palkassa niin on minulle ainakin helppo valinta.

• Nemo
        vielä kirjoitti:

Niin farmaseutiksi opiskelu vie maksimissaan sen 3 vuotta, itselläni meni 2 vuotta ja siihen sisältyi 6kk harjoittelua. Teknisten työt ei ihan seinään lopu, mutta suunnilleen puolet töistä jää reseptiuudistuksen jälkeen pois. Mutta noin muuten jos on 2 suunnilleen saman pituista koulutusta ja valmiilla henkilöllä noin 1000 euroa kuukaudessa eroa palkassa niin on minulle ainakin helppo valinta.

Tiedetään se täälläkin, mutta valitettavasti tilanne on lainojen suhteen sellainen ettei päätoimisesti opiskelemaan lähdetä :/ Vakaa aikomus onkin heti opson jälkeen hakeutua muuntokoulutukseen tai yliopistoon.

Voinko muuten lykätä yliopisto opiskeluja vuodella jos hakisin jo keväällä 2006? Ja pystyykö noin nopeasti(2v) opiskelemaan farmaseutiksi?

• .vastaa taas
        vielä kirjoitti:

Lykkäystä opiskeluun voi anoa , jos on hyvä syy esim. armeija. Joku muukin syy voi olla sellainen.
        2 vuodessa farmaseuttikurssin suoritus vaatii vähän suunnittelua , että se onnistuu, mutta ei mahdoton homma. Lisäksi jos opiskelet Helsingissä täällä on kyllä työpaikkoja teknisille, että voit tienata opiskelun ohessa, jos vaan jaksat. Mutta farmaseutiksi kannattaa opiskella, jos vaan ala kiinnostaa, koska on työvoimapula. Luulisin että noin 200 paikkaa auki , eikä yhtään työtöntä.

• kirppu
        .vastaa taas kirjoitti:

Lykkäystä opiskeluun voi anoa , jos on hyvä syy esim. armeija. Joku muukin syy voi olla sellainen.
        2 vuodessa farmaseuttikurssin suoritus vaatii vähän suunnittelua , että se onnistuu, mutta ei mahdoton homma. Lisäksi jos opiskelet Helsingissä täällä on kyllä työpaikkoja teknisille, että voit tienata opiskelun ohessa, jos vaan jaksat. Mutta farmaseutiksi kannattaa opiskella, jos vaan ala kiinnostaa, koska on työvoimapula. Luulisin että noin 200 paikkaa auki , eikä yhtään työtöntä.

kävin tänään tapaamassa yhtä apteekkaria. Siellä oltaisiin otettu mut vastaan, mutta ongelma on koulupaikan saaminen ja seuraava koulutus saattaa alkaa vasta 1,5 v päästä!! Kävin kysymässä tätä myös oppisopimustoimistosta koulutussuunnittelijalta ja lupasivat sieltä selvittää asian.

Haastattelussa oli mukana myös proviisori joka joka väliin pyysi miettimään mahdollisuutta lukea suoraan farmaseutiksi. No olishan se hieno juttu, mutta silti asuntolainat ja kaikki painaa päälle.. eikä sinne yliopistoon niin helppo mennä ole. Saa nähdä.. riippuu nyt pitkältä koulutuspaikasta että pääseekö sitä sit apteekkin vai joutuuko tässä miettimään uravalintaa uudelleen. Jälleen kerran.

• neitoperho
        kirppu kirjoitti:

kävin tänään tapaamassa yhtä apteekkaria. Siellä oltaisiin otettu mut vastaan, mutta ongelma on koulupaikan saaminen ja seuraava koulutus saattaa alkaa vasta 1,5 v päästä!! Kävin kysymässä tätä myös oppisopimustoimistosta koulutussuunnittelijalta ja lupasivat sieltä selvittää asian.

Haastattelussa oli mukana myös proviisori joka joka väliin pyysi miettimään mahdollisuutta lukea suoraan farmaseutiksi. No olishan se hieno juttu, mutta silti asuntolainat ja kaikki painaa päälle.. eikä sinne yliopistoon niin helppo mennä ole. Saa nähdä.. riippuu nyt pitkältä koulutuspaikasta että pääseekö sitä sit apteekkin vai joutuuko tässä miettimään uravalintaa uudelleen. Jälleen kerran.

Kertokaapas se lääketyöntekijän palkka, anonyymisti kun sen voi täällä kertoa. Mol.fi sivuilla tiedot on vuodelta 2000 ja varmaan ovat saattaneet jo hieman nousta.

Eikö olekin näin, että jos menee apteekkiin töihin, niin se on aina yksityinen, vai onko kunnalla omia apteekkeja?

Pitää laskea että tuleeko kannattavaksi lähteä opiskelemaan alaa, pärjääkö sillä tulevaisuudessa.

Kiitos jos viitsisitte vastata. Joka puolella lukee vaan että katso mitä TES:ssä sanotaan, mutta ei siellä sitä suoraan sanota.

• Liksa
        neitoperho kirjoitti:

Kertokaapas se lääketyöntekijän palkka, anonyymisti kun sen voi täällä kertoa. Mol.fi sivuilla tiedot on vuodelta 2000 ja varmaan ovat saattaneet jo hieman nousta.

Eikö olekin näin, että jos menee apteekkiin töihin, niin se on aina yksityinen, vai onko kunnalla omia apteekkeja?

Pitää laskea että tuleeko kannattavaksi lähteä opiskelemaan alaa, pärjääkö sillä tulevaisuudessa.

Kiitos jos viitsisitte vastata. Joka puolella lukee vaan että katso mitä TES:ssä sanotaan, mutta ei siellä sitä suoraan sanota.

Se kyllä sanotaan suoraan TES:ssä. Jossain mainitaan myös suoraan jotain opso opiskelijasta. Ja ainahan se palkka on sovittavissa nimim. parempaa palkkaa saava ;)

"Lääketyöntekijäoppilaan palkka

Palkkataulukot 7.
        Apteekissa tapahtuvan työnopetuksen ja työharjoittelun ajalta palkka määräytyy seuraavasti:
        palkka on 82 % III palkkaryhmän 1. vuoden ao. kalleusluokan palkasta niillä oppilailla, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta apteekkialalta
        palkka on 85 % III palkkaryhmän ao. vuosipor-taan ja kalleusluokan palkasta niillä oppilailla, jot-ka ovat työskennelleet II palkkaryhmän teknisinä työntekijöinä. Näillä oppilailla luetaan palvelusvuo-siin II palkkaryhmässä palveltu aika."

APTEEKKIEN TYÖNTEKIJÖIDEN PALKAT 1.3.2004 ALKAEN
        I kalleusluokka

Palkkaryhmä Palvelusvuosi (ensimmäisenä, neljäntenä vuotena jne.)

1. 4. 7. 9.
        I 1.305 1.344 1.387 1.455
        II 1.316 1.361 1.404 1.467
        III 1.395 1.441 1.482 1.546
        IV 1.463 1.509 1.549 1.609

II kalleusluokka

Palkkaryhmä Palvelusvuosi (ensimmäisenä, neljäntenä vuotena jne.)

1. 4. 7. 9.
        I 1.265 1.302 1.340 1.406
        II 1.280 1.322 1.361 1.420
        III 1.359 1.405 1.443 1.499
        IV 1.416 1.461 1.497 1.556

Palkkaryhmittely
        I palkkaryhmä
        Siivoojat.

Jos siivoojan työaika on keskimäärin alle 20 tuntia viikossa, hänen palkkansa määräytyy tuntipalkkana.

II palkkaryhmä

Tekniset työntekijät tai teknisiä avustavia töitä suorittavat työpaikkakoulutetut työntekijät tai vaativuudeltaan vastaavia konttoritöitä suorittavat työntekijät.

III palkkaryhmä

Lääketyöntekijät tai II palkkaryhmää vaativampia töitä suo-rittavat työntekijät ja konttoritöitä suorittavat työntekijät.

Tähän palkkaryhmään kuuluvat mm. ammattikoulutuksen saaneet työntekijät.

IV palkkaryhmä

Farmanomit, joilla on ammattikoulutuksen saaneina oikeus suorittaa käsikauppaan kuuluvia tehtäviä sekä vaativia kont-toritöitä suorittavat työntekijät.

• samu
        neitoperho kirjoitti:

Oppisopimuksella tekninen saa harjoittelijan palkkaa ja se on vähän yli tonnin kuussa. Ja koulupäiviltä ei työnantaja maksa palkkaa vaan oppisopimuskeskus maksaa päivärahaa. työnantaja voi maksaa koulupäiviltä palkkaa mutta ei ainakaan minun tapauksessa maksa. Ja sitten vielä jos on olemassa vakituinen työpaikka ja haluaa lähteä opiskelemaan oppisopimuksella mutta haluaa pelata varman päälle ei saa opintovapaata vaan se on virkavapaata mitä voi hakea. Minä olisin mennyt farmaseutiksi suoraan mutta ei ole lukiokoulutusta niin ajattelin ensin tekniseksi opiskella ja jos sitten vielä kiinnostaa niin yliopistossa on kuulemma joka vuosi kiintiö farmanomeille/lääketeknikoille jotka pääsee sinne opiskelemaan tietysti valinnan kautta mutta kuitenkin..

• farmanomi
        samu kirjoitti:

Oppisopimuksella tekninen saa harjoittelijan palkkaa ja se on vähän yli tonnin kuussa. Ja koulupäiviltä ei työnantaja maksa palkkaa vaan oppisopimuskeskus maksaa päivärahaa. työnantaja voi maksaa koulupäiviltä palkkaa mutta ei ainakaan minun tapauksessa maksa. Ja sitten vielä jos on olemassa vakituinen työpaikka ja haluaa lähteä opiskelemaan oppisopimuksella mutta haluaa pelata varman päälle ei saa opintovapaata vaan se on virkavapaata mitä voi hakea. Minä olisin mennyt farmaseutiksi suoraan mutta ei ole lukiokoulutusta niin ajattelin ensin tekniseksi opiskella ja jos sitten vielä kiinnostaa niin yliopistossa on kuulemma joka vuosi kiintiö farmanomeille/lääketeknikoille jotka pääsee sinne opiskelemaan tietysti valinnan kautta mutta kuitenkin..

Ja kiintiö taitaa olla 15 jos sitäkään.

• samu
        farmanomi kirjoitti:

Ja kiintiö taitaa olla 15 jos sitäkään.

ei tästä monta vuotta ole kun kuulin että olis ollu 20. varmaan vaihtelee.

• tintti
        kirppu kirjoitti:

Missä muka ko alkaa vasta 1,5 vuoden päästä? Siis mikä paikkakunta?

• seutti
        neitoperho kirjoitti:

Käsikauppalääkkeitä saa myydä ja niiden käytössä neuvoa, jos on ns. vanha farmanomi. Omassa apteekissa meillä on neljä vanhan tutkinnon (joskus 80-luvulla) suorittanutta farmanomia.

Apteekkarit eivät ole kovinkaan innostuneita tuosta uudesta farmanomi/lääketeknikko-tutkinnosta, ne samat hommat kun voi hyvin tehdä farmaseuttikoulutukseen lisäpisteitä keräävät lukiolaiset yms.

• Hemuli
        seutti kirjoitti:

Käsikauppalääkkeitä saa myydä ja niiden käytössä neuvoa, jos on ns. vanha farmanomi. Omassa apteekissa meillä on neljä vanhan tutkinnon (joskus 80-luvulla) suorittanutta farmanomia.

Apteekkarit eivät ole kovinkaan innostuneita tuosta uudesta farmanomi/lääketeknikko-tutkinnosta, ne samat hommat kun voi hyvin tehdä farmaseuttikoulutukseen lisäpisteitä keräävät lukiolaiset yms.

Eipä yleistetä.

• qqqrrrr
        samu kirjoitti:

3-vuotinen ammattikoulututkinto antaa kelpoisuuden hakea alalle kuin alalle amk.uun ja yliopistoon. Pääsykokeet sitten ratkaisee kuka pääsee sisään.

• piku*

Jos haluaa oppisopimuksella lääketehtaaseen tai sairaala-apteekkiin tms., mikä se nimike silloin on? Kaikki muu työ kävisi mutta kassatyötä en missään nimessä haluis tehdä? (eli ei apteekkiin, kai)? Siis voiko hakeutua alalle ja mikä se silloin olisi: farmanomi, lääketyöntekijä, lääketeknikko Vai mikä??
      Ja ottaako esim. joku sairaala-apteekki oppisopimuksella`?

• vanhus

Lääketyöntekijä/teknikko. Sama asia joka tapauksessa. Farmanomi nimi on jo poistunut käytöstä.

Sairaala-apteekeista voi käväistä ihan itse kysymässä ottavatko. Apteekissa on kyllä paljon muutakin kuin kassalla oloa.

• koulutussuunnittelija
        vanhus kirjoitti:

Lääketyöntekijä/teknikko. Sama asia joka tapauksessa. Farmanomi nimi on jo poistunut käytöstä.

Sairaala-apteekeista voi käväistä ihan itse kysymässä ottavatko. Apteekissa on kyllä paljon muutakin kuin kassalla oloa.

Opetushallituksen voimassa olevien tutkinnon perusteiden mukaan, Lääkealan perustutkinnossa on kaksi koulutusohjelmaa ja niiden tutkintonimikkeet ovat:

- Apteekkialan koulutusohjelma, Lääketeknikko
        - Lääkealan koulutusohjelma, Farmanomi

Siis näin!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      517
      8815
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      155
      6086
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      355
      5122
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      66
      4729
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      98
      4331
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4043
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      184
      3902
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1838
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      103