Salmiakista kysymys

Salmiakkihimoinen

Eteeni on useasti pompsahtanut sellainen asia, että raskaana oleva nainen ei saisi syödä salmiakkia? Onko tämä totta vai täyttä puppua? Ei tietenkään mitään suositella syömään kilo kaupalla, mutta sopiiko salmiakkia syödä edes vähän ja joskus? Minä kun tykkään siitä niin mahdottomasti :)

Iloista odotusta kaikille! :)

8

954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teresa

Hei! Täällä on myös yksi salmiakin ystävä.. Salmiakkia voi kyllä syödä mutta kohtuudella. Salmiakki nostaa verenpainetta joten tämän takia salmiakin syönnissä on rajoitteita... Et silleen..

• raskaana

Salmiakin ja lakritsan rajoitukset raskaana olevalle naiselle perustuvat ainakin osittain niiden molempien verenpainetta nostaviin tekijöihin. Kyllä molempia voi syödä, kohtuudella. Muistelisin jostain lukeneeni ja katselleeni, että sellainen pieni salmiakkiaski muutaman kerran viikossa on vielä rajojen sisällä.

• Alkuper.

Kiitos teille vastanneille. Ihanaa, kun sai selvyyttä vähän asiaan! :) Taidankin heti töiden jälkeen hakea pienen askin salmiakkia ja mutustella niitä kotona peittojen alla :)

Iloista joulua kaikille! :)

• Aurora

Päivittäinen kertasuositus on max 50 grammaa, eli sellaisen pienen rasian verran. Myöhemmässä vaiheessa raskautta tosin senkin määrän varmaan huomaa turvotuksen lisääntymisenä...

• kohta neljän äiti

Minä olen mässännyt salmiakkia ja lakritsia vailla mitään häpyä ja tolkun määrää. mutta verenpaine on 107/58 ja sormukset tippuu sormista kun ovat niin luonnottoman kapiat... viikkoja on 37.

• Aurora
        kohta neljän äiti kirjoitti:

Minä olen mässännyt salmiakkia ja lakritsia vailla mitään häpyä ja tolkun määrää. mutta verenpaine on 107/58 ja sormukset tippuu sormista kun ovat niin luonnottoman kapiat... viikkoja on 37.

Espoon kaupungin kotisivuilla sanotaan että lakritsissa on korkea glykyrritsiini-pitoisuus. Mitä tämä aine tekee ei selitetä, mutta voi olla jotain muuta kuin verenpainetta nostavaa.

Eli ei ainakaan kannata kehua mässäävänsä lakua vailla tolkun määrää... =/

• meitsi
        Aurora kirjoitti:

Espoon kaupungin kotisivuilla sanotaan että lakritsissa on korkea glykyrritsiini-pitoisuus. Mitä tämä aine tekee ei selitetä, mutta voi olla jotain muuta kuin verenpainetta nostavaa.

Eli ei ainakaan kannata kehua mässäävänsä lakua vailla tolkun määrää... =/

Lakritsi ja raskaus
        Suomalainen tutkijaryhmä julkaisi äskettäin tutkimuksen lakritsin vaikutuksesta 1049 raskauteen. Sen mukaan runsaskaan lakritsin käyttö ei vaikuttanut haitallisesti raskauden kulkuun eikä sikiön kehitykseen. Eniten lakritsia syöneet äidit synnyttivät kuitenkin keskimäärin 2,5 päivää aikaisemmin kuin vähiten lakritsia syöneet (Strandberg ym. 2001). Lakritsin runsasta käyttöä on syytä välttää raskauden aikana varmuuden vuoksi.

Varoitus
        Suuri määrä lakritsia voi vaikuttaa elektrolyyttien tasapainoon. Se voi nostaa verenpainetta henkilöillä, jotka ovat yliherkkiä lakritsin vaikutuksille. Lakritsia ei tulisi syödä runsaasti munuaistaudin eikä raskauden aikana.

LÄhde: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/lakritsi.html

• Kohta
        meitsi kirjoitti:

Lakritsi ja raskaus
        Suomalainen tutkijaryhmä julkaisi äskettäin tutkimuksen lakritsin vaikutuksesta 1049 raskauteen. Sen mukaan runsaskaan lakritsin käyttö ei vaikuttanut haitallisesti raskauden kulkuun eikä sikiön kehitykseen. Eniten lakritsia syöneet äidit synnyttivät kuitenkin keskimäärin 2,5 päivää aikaisemmin kuin vähiten lakritsia syöneet (Strandberg ym. 2001). Lakritsin runsasta käyttöä on syytä välttää raskauden aikana varmuuden vuoksi.

Varoitus
        Suuri määrä lakritsia voi vaikuttaa elektrolyyttien tasapainoon. Se voi nostaa verenpainetta henkilöillä, jotka ovat yliherkkiä lakritsin vaikutuksille. Lakritsia ei tulisi syödä runsaasti munuaistaudin eikä raskauden aikana.

LÄhde: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/lakritsi.html

No nyt mun on kyllä saatava salmiakkia ja äkkiä! Teki mieli jo ennen kuin näin tämän keskustelun ja nyt vielä enemmän. Hillitysti tietysti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      28
      5702
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      33
      5100
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2924
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2414
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      28
      1730
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1579
    Aihe