2-tahtiöljyä dieseltankkiin

Volvooo

Satuin lukemaan täällä keskustelua 2-tahtiöljyn lisäämisestä dieselin joukkoon ja kysyin asiasta venemoottoriasentajalta. Hän ei kuitenkaan sanonut minulle mikä olisi sopiva sekoitus.

"Ariel37 " jos satut tätä lukemaan, niin annatko vinkkiä mikä olisi sopiva sekoitussuhde. Olen yhden suutinremontin tehnyt kun testipenkissä ei saatu mitään kunnollisia arvoja.

30

2101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riisseli

      Ainoastaan vanhan koulukunnan dieseleihin, mittasuhde n.1-2dl / 1000l ei kauhian tarkkaa.

      Jos sulla uudemman sukupolven diesel, niin älä käytä. Common rail tai sähköisesti aukeavat suuttimet...

    • seppomartti

      1:10 000 taitaa olla homeopaattinen annos. Täytyy olla uskoa mukana, attä auttaa. Ilman uskoa ei auta eikä vahingoita. Taidan kokeilla vanhassa 2030 savuttavassa Volvossa mutta risiiniöljyllä. Tulee vanhat Eltsun ajat mieleen.

      • Tunari1

        Juuri piti itsekin lisätä tämä risiiniöljykikka tähän kategoriaan. Nämä ovat kaikki nostalgisia vinkkejä 1950-60-luvulta, jolloin koneiden huoltaminen oli pääosin omatoimista ja ammattimaisia korjaamoja oli vähän ja niissäkin monesti mestarina itseoppinut poppamies. Oli ammattiylpeyden kannalta oleellista keksiä omatekoinen ratkaisu keksittyyn tai jopa todelliseen ongelmaan. Oma kokemukseni risiiniöljystä on jostain 60-luvun alusta kun polvenkorkuisina seurattiin jääspeedwaytä. Jap-moottoreilla ajavat pitivät tärkeänä juurikin risiiniöljyn lisäämistä bensan sekaan ns. ylävoiteluksi. Kiva käry siitä ainakin tuli pakkasilmaan. Taitavat purjehtijat ukkoutua kun tämmöisiä muistellaan.


      • riisseli

        Seppmartti käytä hyvälaatuista 2T öljyä 1-2:1000, niin käänyt kyllä uskoon.

        Olet ilmeisesti purjevene mies joten sulta löytyy varmaan kanisteri, käyt ostamassa pipetin löytyy useista paikoista tällaisen

        https://www.arizona.fi/product/905/pipetti-3-ml-5-kpl

        Ostat kanisteriin 10l dieseliä, arvioit veneessäsi olevan polttoaine määrän ja lisäät kanisteriin suhteutettuna arvioimaasi märään laskettuna kaksitahti öljyn, sekoitat ja kaadat tankkiin. Ajelet tovin ja käännyt uskoon, kun huomaat volvosi uudesti syntyneeksi, amen : )


      • riisseli
        riisseli kirjoitti:

        Seppmartti käytä hyvälaatuista 2T öljyä 1-2:1000, niin käänyt kyllä uskoon.

        Olet ilmeisesti purjevene mies joten sulta löytyy varmaan kanisteri, käyt ostamassa pipetin löytyy useista paikoista tällaisen

        https://www.arizona.fi/product/905/pipetti-3-ml-5-kpl

        Ostat kanisteriin 10l dieseliä, arvioit veneessäsi olevan polttoaine määrän ja lisäät kanisteriin suhteutettuna arvioimaasi märään laskettuna kaksitahti öljyn, sekoitat ja kaadat tankkiin. Ajelet tovin ja käännyt uskoon, kun huomaat volvosi uudesti syntyneeksi, amen : )

        Sorry mitta virhe eli desistä kahteen tuhanteen litraan.


      • riisseli
        riisseli kirjoitti:

        Seppmartti käytä hyvälaatuista 2T öljyä 1-2:1000, niin käänyt kyllä uskoon.

        Olet ilmeisesti purjevene mies joten sulta löytyy varmaan kanisteri, käyt ostamassa pipetin löytyy useista paikoista tällaisen

        https://www.arizona.fi/product/905/pipetti-3-ml-5-kpl

        Ostat kanisteriin 10l dieseliä, arvioit veneessäsi olevan polttoaine määrän ja lisäät kanisteriin suhteutettuna arvioimaasi märään laskettuna kaksitahti öljyn, sekoitat ja kaadat tankkiin. Ajelet tovin ja käännyt uskoon, kun huomaat volvosi uudesti syntyneeksi, amen : )

        Siis 1-2 desiä tuhanteen dieseli litraan


    • Volvooo

      Kiitos vastauksista. Minulla on vanha VP, joten siltä osin täytän kriteerit.
      Tuo ammattimies jolta kysyin asiasta, ei tuominnut sitä lainkaan ja totesi sen olevan vanha kikka.

    • Mitä varten sitä pitäisi lisätä? Pakkasen kestoa dieselissä parantaa 2-tahtibensa. Bensa parantaa viskositeettia kylmässä ja 2-tahtiöljyt parantaa kai voitelua, kun on kerran bensaa lisätty. Tässä olisi lisäyssuhde muistaakseni 1-2:100. Tällöin 2-tahtiöljyn suhde olisi tosiaan tuo 1-4:10 000. Ei tosiaan mihinkään elektroniikkaa sisältäviin vehkeisiin.

      • Kölivinossa

        Öh.. en neuvoisi ketään laittamaan bensaa dieselin sekaan. Joku aataminaikuinen rönttädiisseli sen ehkä kestää, mutta nykyaikainen pumppusuuttimilla tai yhteispaineruiskutuksella varustettu moottori tykkää vähän kyttyrää. Dieselöljy nimittäin voitelee suuttimia /ruiskutusjärjestelmää ja bensalla blandaus ei pahemmin näitä ominaisuuksia paranna. Voi tulla tyyris remppa.


      • Kölivinossa kirjoitti:

        Öh.. en neuvoisi ketään laittamaan bensaa dieselin sekaan. Joku aataminaikuinen rönttädiisseli sen ehkä kestää, mutta nykyaikainen pumppusuuttimilla tai yhteispaineruiskutuksella varustettu moottori tykkää vähän kyttyrää. Dieselöljy nimittäin voitelee suuttimia /ruiskutusjärjestelmää ja bensalla blandaus ei pahemmin näitä ominaisuuksia paranna. Voi tulla tyyris remppa.

        Joo, ei yhteispaineruiskutuskoneisiin tippaakaan bensaa. Saattaa moottori hajota, kun bensa humahtaa väärään aikaan. Vanhoilla koneilla saattoi ajella monen prosentin sekoituksilla, mutta nykykoneisiin ei saa laittaa edes virtaa päälle, jos on bensaa tankissa.


    • seppomartti

      Omistan litran risiiniöljyä ja se riittää perikunnallekin. Täytyy annostella injektioruiskulla kun tankkaus yleensä on alle 50 litraa.

    • kkakf

      Taisi olla vanha BMW moottori johon suositeltiin talvisäilytyksen ajaksi ajettavan sisään diesel/2tahtiöjly seos. Muistaakseni n.25% seos. Eli dieselsuodattimeen suoraan 2tahtiöljy/diesel seos ja hetken käyttö.
      2000luvun myllyissäkin olen käyttänyt välillä 2tahtiöljyä n.1% seoksella.(ruiskumoottoreille suunniteltua, ei siis perämoottori kuraa)
      2-T öljy sopii hienosti myös auton tankkiin, usein moottorin ääni paranee ja bensapumppukin saa voitelua

    • ariel37

      Tuhkaamatonta 2t -öljyä ja noin 1% seos. Hämmästyt käytiäänen pehmenemistä ja suuttimet toimivat.

      • Joakim1

        Tämän tutkimuksen mukaan ainoa ero 2t-öljystä on sinkin lisääminen, mikä taas juuri tukkii suuttimet: http://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php

        Voitelevuuteen ei lisääminen vaikuta, ainkaan käytettäessä moottoreihin tarkoitettua dieseliä, jossa on jo ennestään voitelevuutta parantavia lisäaineita, kuten yllä selviää.

        Kaipa noita dieseliin lisättäviä öljyjä olisi kaupat täynnä ja siinä 2T-öljypurkissa lukisi suositus lisäämisestä diseliin, jos siitä edes tarpeeksi moni kuvittelisi olevan hyötyä eikä siitä olisi haittaa.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Tämän tutkimuksen mukaan ainoa ero 2t-öljystä on sinkin lisääminen, mikä taas juuri tukkii suuttimet: http://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php

        Voitelevuuteen ei lisääminen vaikuta, ainkaan käytettäessä moottoreihin tarkoitettua dieseliä, jossa on jo ennestään voitelevuutta parantavia lisäaineita, kuten yllä selviää.

        Kaipa noita dieseliin lisättäviä öljyjä olisi kaupat täynnä ja siinä 2T-öljypurkissa lukisi suositus lisäämisestä diseliin, jos siitä edes tarpeeksi moni kuvittelisi olevan hyötyä eikä siitä olisi haittaa.

        Tarjolla on dieselpolttoaineeseen lisättäviä aineita, jotka toimivat sillä tavalla kuin 2T-öljyn väitetään toimivan mutta ilman haittavaikutuksia. Itse olen jo monta vuotta käyttänyt Miller's Diesel Power Ecomaxia, joka sopii moderneihinkin moottoreihin kuten TDI-, HDI-, CRDI- ja kaikkiin yhteispaineruiskutusjärjestelmiin. Käytössä se ei maksa enempää kuin 2T-öljy.
        Aineen vaikutuksen voi itse todeta lähinnä käyntiäänen pehmenemisenä ja ainakin omassa veneessäni savutuksen puuttumisena – tosin Solé Diesel ei pahemmin savuttanut ennenkään.


      • Volvooo

        Kiitos Ariel37, aloitan tämän kokeilun välittömästi. Vanha moottorini ei varmaankaan ota siitä nokkiinsa. Teen sekoituksen ja jätän tankin täyteen talveksi. Öljy ei tietenkään vaikuta bakteerikasvuun, mutta kokeilen vaikuttako täysi tankki vähentävästi sen lisääntymiseen.

        Olen aina halunnut testata niiden pöpöjen lisääntymisnopeuden. Huuhdon tavallisesti tankkini kahden vuoden välein ja löytänyt sieltä hieman mustaa haituvaa, joka ei tosin ole vielä päässyt sakkakupille saakka.


      • ariel37

        Ole hyvä. Asia tuli eräänä keväänä mieleeni kun Yanmar alkoi savuttaa. Se ei loppunut ja ajattelin että suutinremppa on tehtävä. Vene oli aiemmalla omistajallaan ollut vähällä käytöllä, käyttötunteja koneella alle tuhat. Öljyn lisääminen poisti savutuksen, vaikka polttoaine oli samaa kuin ennenkin.

        Toisessa ketjussa öljyn lisäystä pidettiin uskonasiana, mutta ainakin minut se säästi suutinremontilta ja veneen käyttökatkokselta. Huomioi vielä se, että lisään öljyä pelkästään toiseen tankkiin, en siihen mistä lämmityslaite imee naftansa. Tuskin pieni öljymäärä lämmittimelle pahaksi on, vempele on varsin yksinkertainen.


      • ariel37
        Hakro kirjoitti:

        Tarjolla on dieselpolttoaineeseen lisättäviä aineita, jotka toimivat sillä tavalla kuin 2T-öljyn väitetään toimivan mutta ilman haittavaikutuksia. Itse olen jo monta vuotta käyttänyt Miller's Diesel Power Ecomaxia, joka sopii moderneihinkin moottoreihin kuten TDI-, HDI-, CRDI- ja kaikkiin yhteispaineruiskutusjärjestelmiin. Käytössä se ei maksa enempää kuin 2T-öljy.
        Aineen vaikutuksen voi itse todeta lähinnä käyntiäänen pehmenemisenä ja ainakin omassa veneessäni savutuksen puuttumisena – tosin Solé Diesel ei pahemmin savuttanut ennenkään.

        Mikäköhän tuossa on tehoaine? Ettei vaan 2T -öljy? Funtsin asiaa siksi että toinen veneilyn ikiaikainen keskustelunaihe, vahaaminen on herättänyt vastaavan ihmettelyn. Eräs kallis veneen kylkien kiillotusaine haisee ja tuntuu aivan Vim -hankausnesteeltä. Aivan kuin olisi sekoitettu Vimiä ja vahaa ja laitettu myyntiin jotain 20 -kertaisella hinnalla. Kokeilin peräpeiliin kerran niin että vedin toisen puolen virallisilla aineilla ja toisen puolen ensin Vimillä, pesu ja sitten vahaus. Tulos oli sama ja pysyi sellaisena syksyyn saakka.

        Vähän sama asia kuin kalkinpoistoaineet vs. tavallinen halpa etikka septilinjassa tai arvokkaat rasvanpoistoaineet vs. konetiskiaine.


      • riisseli
        ariel37 kirjoitti:

        Ole hyvä. Asia tuli eräänä keväänä mieleeni kun Yanmar alkoi savuttaa. Se ei loppunut ja ajattelin että suutinremppa on tehtävä. Vene oli aiemmalla omistajallaan ollut vähällä käytöllä, käyttötunteja koneella alle tuhat. Öljyn lisääminen poisti savutuksen, vaikka polttoaine oli samaa kuin ennenkin.

        Toisessa ketjussa öljyn lisäystä pidettiin uskonasiana, mutta ainakin minut se säästi suutinremontilta ja veneen käyttökatkokselta. Huomioi vielä se, että lisään öljyä pelkästään toiseen tankkiin, en siihen mistä lämmityslaite imee naftansa. Tuskin pieni öljymäärä lämmittimelle pahaksi on, vempele on varsin yksinkertainen.

        Nyky diesel on, liian kuivaa vanhan sukupolven diesel koneille, siksi diesel koneissa käytetään 2T öljyä voitelemaan ruiskupumpunsisukset ja suutinventtiilit. Ei tarvitse laittaa joka tankkauksen yhteydessä. Isoissa laiva dieseleissäkin tämä konsti tunnetaan.

        Löytyy myös kaupallisia tuotteita, en viitsi mainostaa.

        Skeptikot ei varmaan usko tätäkään väittämää, että vesi suihkulla suoraan imusarjaan koneen käydessä reippaasti puhdistetaan turbo, palotila venttiilikoneistoineen karstasta nopeasti ja tehokkaasti ja halvalla. Eräissä laivakoneissa on vakiona vesikuppi kyljessä jolla operaatio on helppo suorittaa milloin vain. Uskomus siitä, että ajamalla puolisen tuntia oikein reippaasti, niin karstat palavat pois on päiväunelmaa...

        vesisuihkuksi käy vaimon kukka sumutin säädettynä pois sumusta 1-2 desiä kylmää puhdasta vettä, koneeseen reilut kierrokset jotta turbo kunnolla mukana.


      • T.Umputtaja

        Tätä kikkaa olen itsekin usein käyttänyt, sillä erotuksella, että lisään veden joukkoon reilun lorauksen fairya, tai vastaavaa astianpesuainetta!


      • Fkfkdsldk

        Vanha konsti on laittaa polttoaineen sekaan sokeria, sillä saa käyntiäänen hiljenemään pysyvästi. Toimii dieseleissä ja bensakoneissa.

        Siis oikeasti, rupeaako joku lisäilemään kaikenmaailman sotkuja polttoaineen sekaan tai suihkuttamaan fairya imusarjaan suoli24-juttujen perusteella ? Voi tulla kalliiksi.


      • ariel37 kirjoitti:

        Mikäköhän tuossa on tehoaine? Ettei vaan 2T -öljy? Funtsin asiaa siksi että toinen veneilyn ikiaikainen keskustelunaihe, vahaaminen on herättänyt vastaavan ihmettelyn. Eräs kallis veneen kylkien kiillotusaine haisee ja tuntuu aivan Vim -hankausnesteeltä. Aivan kuin olisi sekoitettu Vimiä ja vahaa ja laitettu myyntiin jotain 20 -kertaisella hinnalla. Kokeilin peräpeiliin kerran niin että vedin toisen puolen virallisilla aineilla ja toisen puolen ensin Vimillä, pesu ja sitten vahaus. Tulos oli sama ja pysyi sellaisena syksyyn saakka.

        Vähän sama asia kuin kalkinpoistoaineet vs. tavallinen halpa etikka septilinjassa tai arvokkaat rasvanpoistoaineet vs. konetiskiaine.

        Tuhkautumaton öljy, jota voidaan sanoa 2T-öljyksi, voi olla perusaineena mutta ei tehoaineena, koska Miller's Diesel Power Ecomax vaikuttaa myös dieselpolttonesteen setaanilukuun, mitä 2T-öljy ei juuri tee.


      • Ei_vakuuta_ölliköinti
        riisseli kirjoitti:

        Nyky diesel on, liian kuivaa vanhan sukupolven diesel koneille, siksi diesel koneissa käytetään 2T öljyä voitelemaan ruiskupumpunsisukset ja suutinventtiilit. Ei tarvitse laittaa joka tankkauksen yhteydessä. Isoissa laiva dieseleissäkin tämä konsti tunnetaan.

        Löytyy myös kaupallisia tuotteita, en viitsi mainostaa.

        Skeptikot ei varmaan usko tätäkään väittämää, että vesi suihkulla suoraan imusarjaan koneen käydessä reippaasti puhdistetaan turbo, palotila venttiilikoneistoineen karstasta nopeasti ja tehokkaasti ja halvalla. Eräissä laivakoneissa on vakiona vesikuppi kyljessä jolla operaatio on helppo suorittaa milloin vain. Uskomus siitä, että ajamalla puolisen tuntia oikein reippaasti, niin karstat palavat pois on päiväunelmaa...

        vesisuihkuksi käy vaimon kukka sumutin säädettynä pois sumusta 1-2 desiä kylmää puhdasta vettä, koneeseen reilut kierrokset jotta turbo kunnolla mukana.

        Tarkoitatko "vesi suihkulla" kenties vesisuihkua?


    • Tekevällesattuu

      Onpa sellaiseenkin törmätty että tankkaaja välimerellä kertoi aineen olevan kerosiinia ja hyvä että kertoi. Ei merkitystä kun isossa tankissa oli dieseliäkin mutta siinä tuskin on voitelua lisääviä aineita kun on tehty suihkuturbiinia varten. Ongelma saattaa syntyä jos sitä on raakana ja silloin on2-tahtiöly hyväksi vai liekkö tästä joku eri mieltä.

    • seppomartti

      Kerosene (engl) ei ole suihkuturbiinin polttoaine eikä JetA1:n myynnissä veneiden tankkauspisteessä ole mieltä koska ei ole veneissä turbiineja. Kyllä lentokerosiinilla dieselit hyvin käy, kuten Pohjois-Suomessa Ilmavoimien polttoaineella todistettiin. Lehtiuutisissa oikeusprosessista ei mainittu lisäaineiden tarpeesta tai käytöstä.
      Petrol (engl) ei ole petroolia. Onneksi alcohol on sentään viinaa.

      • paraffin

        Lisätään seppomartin asialliseen muistutukseen vielä se, että kerosiinistä käytetään myös englanninkielistä synonyymiä "paraffin". Englantilainen "paraffin" ei ole samaa kuin meillä parafiiniöljy. Ruotsalaisittain meidän petroolimme on fotogen, joten eri kielissä on polttoaineiden kohdalla tarkkuutta vaativaa terminologiaa.


      • paraffin kirjoitti:

        Lisätään seppomartin asialliseen muistutukseen vielä se, että kerosiinistä käytetään myös englanninkielistä synonyymiä "paraffin". Englantilainen "paraffin" ei ole samaa kuin meillä parafiiniöljy. Ruotsalaisittain meidän petroolimme on fotogen, joten eri kielissä on polttoaineiden kohdalla tarkkuutta vaativaa terminologiaa.

        Joo, olisi kulkenut sitten yhtä hyvin sytytysnesteellä tai lakkabensiinillä. Ne on nimittäin melko lailla samaa tavaraa kuin kerosene.


      • mineraalitärpätti
        Bossu kirjoitti:

        Joo, olisi kulkenut sitten yhtä hyvin sytytysnesteellä tai lakkabensiinillä. Ne on nimittäin melko lailla samaa tavaraa kuin kerosene.

        Niinpä, mineraalitärpätti/lakkabensiini on englanniksi "white spirit" ja sitä voi käyttää polttoaineena petroolikaminassa tai -hellassa (esim. Taylor´s 079K:ssa)...


      • rakas.lapsi

        Voipi sama tavara löytyä Esson purkista "Varsol" nimisenä.


    • raunoks

      Käytä dieselsuojaöljyä esim. Delphi Calimbration Fluid. Laita sitä suoraan uuteen suodattimeen ja anna moottorin käydä n. 10 min. Se antaa hyvän suojan sekä suuttimille, että ruiskutuspumpulle. Täsät on ammatillista kokemusta n. 25 vuotta ja ei tarvi tehdä suuttimien remontteja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      3926
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      13
      2141
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      24
      1638
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1477
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1428
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      19
      1341
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1228
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1154
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1089
    10. 22
      1066
    Aihe