Olen ollut poissa työstä masennuksen ja työuupumuksen vuoksi puolisen vuotta. Paluu pelottaa kovasti ja pelkään, että en pysty palaamaan entiseen työhön. Kuka ottaisi toisaalta uuteenkaan työhön tämmöisen raadon, miten olette muut selvinneet töihin paluusta?
Töihin paluu pelottaa, en ehkä kykene palaamaan
54
7490
Vastaukset
- työssätaas
Äläs hättäile äläkä tee itsestäsi vielä työkyvytöntä. Eikö sinulla ole ollut kolmikantapalaveria ennen työhön paluuta? Sinulla on mahdollisuus pitkän sairausloman takia työnantajan tukeen. Sinulla on oikeus hakea osa-sairauspäivärahaa(lääkäri tekee sitä varten b-lausunnon kelaa varten) jolloin voit tehdä vaikka 3kk 20h/työviikkoa.Kela maksaa sairauspäivärahaa.Itse olen pitkän yli vuoden sairausloman jälkeen palannut työelämään ja tein alkuun lyhyttä työaikaa.Myöhemmin oman jaksamisen kannalta ten 30h/työviikkoa. Toki se palkassa näkyy mutta näin minä jaksan.
- oikea-analyysi
olet ollut pois töistä ssri-myrkkyjen vuoksi..
anteeksi että tuli sanottua totuus..- jyrkkäerkki
Sinun kommentointisi menee niin metsään kuin olla voi.Älä tee asioista johtopäätöksiä joista et tiedä. Arvosta muita ihmisiä-jos osaat?
- Olet-oikeassa
jyrkkäerkki kirjoitti:
Sinun kommentointisi menee niin metsään kuin olla voi.Älä tee asioista johtopäätöksiä joista et tiedä. Arvosta muita ihmisiä-jos osaat?
kirjoittamisesi on pelkkää luulemista, jolla ei ole mitään tekemistä tietämisen kanssa. Tsemppiä.
Luuleminen muuttuu tietämiseksi siinä vaiheessa kun olet ihan oikeissa töissä, ei aikaisemmin. - asiallinenkäyttäjä
jyrkkäerkki kirjoitti:
Todellakin. Osalle lääkkeet tärkeitä.
- Anneli88
jyrkkäerkki kirjoitti:
Osalle lääkkeet auttaa. Niin kuin minulla. Samoin suosittelen ammatillista kuntoutusta, se on oikeasti hyvä juttu
- KannustavinAjatuksin80
Ihanasti tsemppasit ja neuvoit työssätaas- nimimerkki.
Olen myös työelämään/ opiskeluelämään palaava. Uupuminen myös taustalla ja nyt mahdollisesti opiskelemaan uusi ala/ ammatti. Irtisanouduin vakituisesta työpaikasta. En pystynyt palaamaan enää samaan työpaikkaan/ työhön. Kyllä itseänikin pelottaa ja tuntuu hataralta, mutta nyt pitää vain luottaa kaiken menevän hyvin. Nähdä asioissa valoisat puolet ja jättää liika murehtiminen, vaikka se välillä haasteellista onkin.
Voimia ja tsemppiä sinulle! Olet arvokas ja rohkea!- mother
Täällä kohtalo toveri syöpä sairastettu jo toisen kerran periksi ei anneta takaisin töihin ja elämään kiinni jälleen jo kaksi kertaa paluu töihin pitkän sairasloman jälkeen. Työ parantaa mielen jospa taas jaksaa ollaan onnellisia kun vielä työ mihin palata
- osaat
Kyllä Sinä pärjäät - LUOTA JA USKO ITSEESI - OLET HYVÄ ja työnantajan on velvollisuus tukea Sinua siinä.
- mrrmrmmmrmmr
mother kirjoitti:
Täällä kohtalo toveri syöpä sairastettu jo toisen kerran periksi ei anneta takaisin töihin ja elämään kiinni jälleen jo kaksi kertaa paluu töihin pitkän sairasloman jälkeen. Työ parantaa mielen jospa taas jaksaa ollaan onnellisia kun vielä työ mihin palata
Arvostan sisuasi. Toisille työ voi olla terapeuttista mutta ei kaikille. Joissakin työyhteisöissä ei haluta riskeerata ja ottaa sairasta takaisin työhön.
- MustaTuntu
Mulle kävi taas niinpäin, että sain kenkää n.1,5v sitten..sitten aloin ryyppäämään.. oon ilmeisesti masentunut.. mitään tulevaisuutta en enää itselläni näe vaikka nuori olen.
Työhän oli mun elämä. Ja tuskin työhön enää kykenisinkään ja lisää ongelmia aan kasaantuu alkoholin myötä.
Kirjoittelin , että sain sanottua miltä musta tuntuu..- MustaTuntu
Just vaan selailin itsemurha palstaa.. se on oikeasti ainut ratkaisu.. tässä tilanteessa. Täytyy vaan odotella, että saan rahaa ja alkosta juomaa.. sitähän ei selvänä voi tehdä.. uskalla.. Juna siis
- Ansaittu_kohtalo
Sama mielessä, mutta odottelen vaan sopivia kelejä. Omaiset ja ystävät voivat sitten ajatella, että ei se itseään tappanut, kun onhan noita hankeen sammuneita aina ollut. Alkoholia voi syyttää muutenkin kaikesta pahasta olosta, jota elämässäni olen kokenut. Ei se johdu musertavasta yksinäisyydestä jota koen. Ei. Voisin paremmin, jos menisin töihin, mutta olen vain laiska alkoholisti. Itsekeskeinen paska, joka ei saanut mitään hyvää aikaiseksi.
- uudessaduunissanyt
Voisiko sinuakin auttaa ammatillinen kuntoutus? Mä pääsin sen avulla uuteen työhön ja koulutukseen oppisopimuksella. Olin katja noposella ja ne auttoi siinä. Oli ihan hyvä asia minulle, kun pääsin pois entisestä duunista. Mun eläkeyhtiö maksoi sen.
- Pelokas78
Tutustuin tuohon ja se voisi olla minulle juuri sitä mitä tarvitsen. Otan tuon puheeksi seuraavassa tapaamisessa lääkärini kanssa. Iso kiitos tästä vinkistä, en tiennyt tämmöisestä mitään.
- Järjestelmätuttu
Älä välitä noista ikävistä kommenteista. Tuo ammatillinen kuntoutus on just sulle hyvä juttu. Ota ehdottomasti se käyttöön, sulla on oikeus siihen. Sä ja sun työnantaja on maksanut siitä eläkeyhtiölle, että ne hoitavat sua, jos et kykene entisiin töihin!!
- siitävoiselvitä
Hei, nyt ajattelet itseäsi....ei kannata miettiä muiden sanomisia ja ajatuksia. Kyllä me kaikki ihmiset tajutaan sisimmässämme, että voidaan uupua. On asioita, erilaisia, mitkä uuvuttaa. On hienoa, että olet hakenut apua ja että olet pysähtynyt. Sait tuossa joltain hyviä käytännönneuvoja kevennetystä työstä, siis pehmeästä laskusta. Rohkaisen sinua "hemmottelemaan" itseäsi nyt. Työ on tärkeää, mutta ei niin tärkeää. Näkisin, että uupumus voi kertoa sen, että olet ajatellut liian vähän omaa jaksamistasi. Pienin askelin eteenpäin, se voi olla helpompaa kuin pahimmissa ajatuskuvioissasi kerkesit ajatella ja pelätä.
- Pelokas78
Kiitos. Kyyneleet silmissä luen näitä.
- KannustavinAjatuksin80
Luen itsekin näitä kommentteja ja herkistyin myös.
Luin viime viikolla artikkelin työuupumuksesta. Samalla etsin vertaistukea ja sitä miten muut ovat selvinneet takaisin työelämään. Artikkelin päätteeksi oli kommentti, että on ollut tervettä sairastua työuupumukseen. Eli joku asia/ asiat ovat johtaneet väsymiseen/ kuormittumiseen ja henkilö reagoinut uupumuksena. Kokemus edesauttaa muutosta itsessään ja halua muutokseen työolojenkin suhteen.
Jotenkin tuo lohdutti. Niin....paljon olen miettinyt ja kyllä tuo kokemus on opettanutkin jatkoa ajatellen.
Menen itse loppuviikosta työllistymisasioissa ammattilaisen luokse. Hiljalleen ja rauhassa eteenpäin. Liikaa paineita ottamatta.
Nimimerkit MustaTuntu ja ansaittu_kohtalo lähetän ajatuksissani myös teille voimia! Ei pidä luovuttaa. Joku voi ajatella että helppo minun on kirjoittaa näin. Olen reilu kaksi vuotta sitten ollut tilanteessa jolloin en tiennyt palaanko työpäivän jälkeen kotiin vai annanko periksi. Elin myös työuupumuksen aikana suurta suruaikaa. Vaikealla hetkellä ei tahdo nähdä valoa ja toivoa. Taakka tuntuu tuolloin liian painavalta. Pyydä apua ja ota apu vastaan. Lohduttava halaus teille! - Pelokas78
Elämäni näyttää valoisammalta, pääsen todennäköisesti ammatilliseen kuntoutukseen. Kiitos teille vinkistä!!
- Pelokas78
KannustavinAjatuksin80. Upea kirjoitus sinulta. Kiitos myös kaikille muille vastanneille
- Pelokas78
Olen tutustunut tänään ammatilliseen kuntoutukseen ja se vaikuttaa juuri minulle sopivalta. Jos joku muukin tätä miettii niin www.ammatillinenkuntoutus.fi löytyy lisätietoa just siitä omasta tukihenkilöstä uuden ammatin etsintään. Tuollaisen haluan itselleni. Olo tuntuu jo hitusen voimaantuneelta. Kiitos kaikille vinkeistä!
- Sarppas
Minäkin voin suositella tuota Noposta. (Niillä kai tuhansia asiakkaita, joten ei ihme, jos samassa tilanteessa olevia löytyy) Olin heillä Lahdessa ja tykkäsin tosi paljon. Nyt opiskelen uutta ammattia eläkeyhtiön piikkiin, mulla ihan sama juttu kuin sulla, en ois halunnu missään tapauksessa palata entiseen työhön tai työpaikkaan. Sairasloma pitkittyi oikeastaan ihan turhasta..
- Anonyymi
Hyvä kokemus myös minulla Noposelta, jos joku kaipaa tuoreita kokemuksia. Uusi koulupaikka ja työllistyminen koulun jälkeen näyttää hyvin todennäköiseltä.
- fgeerer
Elämä on kuin silta, mitä pitkin kävelemme. Usein tehdään se virhe, että katsotaan jo sinne loppuun, vaikka matkaa on jäljellä. Sen matkan voi tehdä pienin harppauksin, itseään ajatellen ja levähdyspaikkoja, vapaapäiviinkin tähdäten. Ei saa haukata ns. liian suurta palaa kerralla ja säikäyttää itseään ja ajatella, että kerralla suoriutuu kaikesta. Ei meidän tarvitse olla mitään täydellisiä, kunhan selviydytään ja osataa nauttia elämän pienistä, usein hyvin huomaattomista asioista..
- laiskat
Oma on häpeäsi, jos masennut. Kukaan ei ole käskenyt siihen. Ennen vanhaan ei tunnettu koko sanaa masennus...työuupumus.... Mutta kun tänä päivänä kaikki saadaan nenän eteen. Joko Kelasta tai sossusta. Ole ns. masentunut edelleenkin ja älä palaa töihin. Saahan joku kunnollinen ihminen työpaikkasi.
- Depressiopotilas
Ei kukaan käske ketään sairastumaan mihinkään sairauteen. Silti ihmiset sairastuvat ja sairastavat.
- uupunutt
Masennus uupumus ei tule tilauksesta... Se voi tulla mistä vaan ...Itse en ymmärtänyt kun elmistö alkoi antaa merkkejä että nyt olis pakko hellittää tai voi käydä pahemmin.... Olis huimausta , voimattomuutta paniikkihäiröitä.. Pakko oli hellittää ja ottaa lomaa ... Olen aina ollua ahkera tunnollinen työntekijä mutta jos elimistö alkaa näyttää oireita ... Ei ole todellakaan häpeä uupua ja hakea apua.... Ihminen ei ole laiska vaan päin vastoi tunnollinen liiankin tunnollinen työntekijä...
- Depressiopotilas
Kannattaa pohjustaa työhön paluuta ja edetä hitaasti. Työterveyshuollon johdolla esimies ja työyhteisö mukaan toivottamaan sinua tervetulleeksi takaisin töihin. Jos sinulla on valmiiksi hyvä työyhteisö ja tukea antava esimies, paluu sujuu paremmin. Osasairauspäiväraha on yksi hyvä apukeino. Jos työyhteisö ja esimies eivät ole ymmärtäväisiä, työterveyshuolto voi auttaa siinä asiassa.
Nykyisin lakikin velvoittaa työnantajia tekemään kaiken mahdollisen, jotta ihmiset pystyisivät palaamaan takaisin töihin pitkiltäkin sairauslomilta. - hersy
laiskat kommentoija on kyllä parantumattomasti SAIRAS ja psykopaatti ,mutta näitahän se maailma pullistelee,fiksut ja herkät kärsii aina paljon.laiskat kommentoija aja päin vastaantulevaa rekkaa,niin sentään maailma paranee paljon kun sinä olet pois tyhmine ajatuksinesi
- dferere
Nämä typerät ilkeämieliset kommentoivat voidaan jättää ihan tarkalleen siihen ns. omaan arvoonsa...joka ei ole kummoinen..
- 325
AIVAN samaa mieltä. Kuinka joku voi toivoa toiselle pahaa ja kehottaa esim. ajamaan päin rekkaa? KARMA is a bitch....
- neuvokas123
Yksi pieni vinkki - älä ainakaan missään nimessä irtisanoudu, vaikka nyt tuntuisi vaikealta ja et ehkä jatkaisi nykyisessä ammatissasi. Asia ei kuulu työnantajallesi eikä kollegoillesi, vaan työterveyshuollolle, mistä kannattaa kysyä ja saa varmasti neuvoa työhön paluuta varten. Pienin askelin. Tsemppiä!
- Raatona
Tämä asia koskettaa monia ja siksi haluan jakaa oman kokemukseni. Olen sairastunut masennukseen jo ala-asteella, olen alkoholistin aikuinen lapsi. Tunnollinen, liian kiltti vastuunottaja, nuoruusvuosina "suoritin" elämääni, opiskelin hyvin arvosanoin. Jälkeenpäin ajatellen uupumiseni alkoi hyvin pian aloitettuani työelämän 11 vuotta sitten. Aluksi olin vain kamalan väsynyt työpäivien jälkeen. Sitten tuli jatkuvaa hartiasärkyä, työt alkoivat pyöriä ajatuksissa yölläkin, tuntui että en selviä enää kaikista töistäni. No sitä kovemmin vain koitin tehdä töitä selvitäkseni ja uuvuin vain pahemmin. Lopulta vaan tuli stoppi, kehoa särki ja paleli, en jaksanut oikein enää kävellä, puhua, hymyillä, muisti pätki eikä pystynyt enää keskittymään ym. Sairaslomalla vuosi, töihin paluu puolen vuoden työkokeiluna vanhassa työpaikassani. Sen jälkeen olen ollut osakuntoutustuella puolitoista vuotta tehden 50 %:n työaikaa, sekin ottaa todella voimille. Terveydentilani ei ole parantunut, ainoa keino on säädellä voimiaan että pystyy töissä kuitenkin käymään. Se tietysti on pois vapaa-ajasta, kun on levättävä. Ei jää voimia vapaa-aikana kauheasti tehdä asioita ja on vaan täytynyt laskea omaa vaatimustasoa, että selviytyy arkiaskareista. Jatkuva väsymys, särky ja palelu syö mieltä ja se vain lisää masennusta. Jaksaminen ja nukkuminen on hyvin vaihtelevaa. Tuosta töihin paluusta, niin itselläni kovasti auttoi kun tiesi, miten lämpimästi työkaverit ottavat minut vastaan sairaslomani jälkeen. Toipumisen kannalta tärkeää oli, että työkokeilun aikana sai tehdä töitä omien voimavarojen rajoissa ilman paineita työnantajan puolelta.
On vain rohkeasti palattava työelämään ja edettävä pienin askelin itseään kuunnellen. Tilanne voi parantua ajan kanssa ja työtehtäviä neuvotella kevyemmiksi työnantajan kanssa jos suinkin mahdollista. Sitten sen näkee jaksaako vai pitääkö etsiä muita ratkaisuja. Tsemppiä!- Pelokas78
Mulla ei valitettavasti ole kovin sydämellistä työkaveria vastassa. Pomo on hyvä, mutta työkaverit ei.
- samankokenutheppu
Nyt kuulostaa aivan minun tilanteeltani muutama vuosi sitten. Ja jos työyhteisö on pieni niin tilanne on varmasti ollut hankala. Jos kyseessä on vain työpari niin tilanne on varmaan ollut hyvin hankala. Tiedän kokemuksesta.
Jos Sinulla on hyvä työnantaja niin sellainen pitää kyllä mielellään kiinni hyvästä työntekijästä ja on valmis erilaisiin toimenpiteisiin ja muutoksiin vuoksesi. Tuttu tunne tuo ajatus irtisanoutumisesta ja lähtö jonnekin tuntemattomaan. Se ei ole hyvä ajatus. Kun kaikki on uutta niin se vie kaiken energiasi kun yrität sopeutua täysin uuteen maailmaan. Ja jos silloin alkaa tökkiä niin sitä et kestä.
On tietenkin eri asia jos Olet löytänyt ja "sopinut" uudesta ja arvelet itse rehellisesti tilanteen ja koet omaavasi siinä uudessa paremmat saumat tulevaisuudessa. Mutta silloin Sinun pitää tietää se tuleva työ kaikkine puolineen hyvin... Harvoin niin on.
Koeta kestää.
- ukkoraksalta
Eniten minua ihmetyttää miten jotkut saa sairauslomaa työuupumuksen vuoksi. En minä ainakaan osaa niin hyvin lääkärille valittaa, että sairauslomaa saisin. Metsätöitä tein 30 vuotta ja nyt viimeiset 15 vuotta olen ollut rakennustöissä teollisuushalli ja navetta rakennuksilla. Suurimmaksi osaksi talvetkin ulkotöissä viimassa ja pakkasessa. Kolme vuotta sitten sain sydänkohtauksen töissä ja neljä viikkoa olin sairauslomalla pallolaajennuksen jälkeen. Veri kiertää todella huonosti sormissa ja jaloissa. Näppejä ja varpaita paleltaa jo 0 asteessa vaikka ois kuinka monta sukkaa ja lapasta päällekkäin. Lääkäri määrää vain lisää verenpainelääkettä joka muka sen mielestä parantaa verenkiertoa. Työelämää on vielä vajaa 2 vuotta jäljellä ja sen ajan meinaan vielä taistella, muuta mahdollisuutta ei ole.
- depressiopotilas
työuupumus ei olekaan sairauslomaperuste, sen sijaan diagnosoitavissa oleva vakava depressio on.
- urts
Sain lääkäriltä eläkelausunnon: Tälle miehelle ei saa tarjota työtä eikä pahoittaa hänen mieltään. Hyvin on mennyt aika kun ei tarvii stressata työasioista. Päässä olevasta viasta sain eläkkeen ja voin todeta vian helpottuneen ja jopa poistuneen tässä kolmen eläkevuoden aikana.
- qwefe
OLisit kiitollinen että on työ
- Burnis
Mä olen ollut sairaslomalla yli vuoden ja nyt tuli puoli puoli vuotta lisää.
Annan aikaa itselleni toipua ja sallin tilanteen mikä oli aluksi todella vaikeaa.
Oravanpyörä uuvutti ja siirsin pahaa oloa vuosia.
Kaikesta huolimatta katson positiivisesti tulevaisuutta.
Puoliso , perhe ja ystävät tukena ollut auttanut selviämään kohti parempaa.
Meillä burn outin kokeneilla ei ole mitään hävettävää.
Ihmiset lopettaa elämänsä 0man käden kautta ja me muiden asioitten sairasloman kautta.
Työuupuneita on todella paljon tällä hetkellä työelämässä.
Voimia kaikille ja elämä on ihmisen parasta aikaa siitä ei kannata hukata vaikka mikä tulisi sillää jokaisessa päivässä on aina jotain hyvää meillä jokaisella sairaslomalaisillakin =) - Marja-68
Työuupuneelle ammatillinen kuntoutus on tosi hyvä asia, varsinkin, jos ei tiedä jaksaako entisessä työssä. Mulla oli just näin. Ja kun sain oman valmentajan, se oli parempi kuin mun terapeutti, jossa kävin myös.
- N.T
Olin sairauslomalla ja määräaikaisella eläkkeellä vaikean masennuksen takia 1,5 vuotta.
Paluuni järjestettiin aika hyvin, eli meillä oli kolmikantakeskustelu jonka osallistujat olivat psykiatrian poliklinikalta hoitava lääkäri ja terapeutti, työnantaja ja työterveys. Työterveys sinänsä tarjosi kokoukseen vain tilat, mutta jos olisi tullut voinnissa takapakkia, olisin voinut mennä sinne hakemaan apua, joka oli etukäteen sovittu.
Olen muutenkin osa-aikainen työntekijä, mutta sovimme esimiehen kanssa, että aloitan vähennetyllä työajalla, alkuun tein yhden päivän viikossa, eli työaika oli 5h/vko. Sitten sitä lisättiin tasaiseen tahtiin, kunnes pääsimme siihen minun normaaliin 30h/vko työaikaan, työajan nosto tapahtui 3kk aikana, joka oli ammatillista kuntoutusta.. Eli tein firmalle ilmaista työtä, koska eläkefennia maksoi korotettua eläkettä eli siis kuntoutusrahaa siltä 3kk ajalta. Virallisesti olin siis sairauslomalla silloin.
Työkaverit tietenkin vieroksuivat hetken, mutten jaksanut välittää siitä, vaan annoin heidän ihmetellä. Työssäni on siis ns pakko kommunikoida, eikä ketään voi jättää ns mykkäkouluun, joten alkukankeuden jälkeen pääsin oikein hyvin porukkaan mukaan.
No kuntouduin todella hyvin, sain ylennyksen parin kuukauden päästä ammatillisen kuntoutuksen päättymisen jälkeen.
Minun työstä poistuminen tosiaan johtui henkilökohtaisesta elämästäni ja huonoista ihmissuhteista, jne. Työpaikassa sinänsä ei ollut vikaa. En tiedä olisinko voinut palata jos ongelma olisi ollut työpaikka tai työuupumus. Hyviäkin työpaikkoja on ja vaikka ihminen kykenisi tekemään älynsä puolesta vaikka toimarin hommia, ei mielestäni ole mitään väärää tehdä ns alempaa työtä, jos pää ei vaativaa kestä. - selkävaivainenmasentuja
Tuo Noponen on oikeasti hyvä. Minulla selkävaivoja ja lievää masennusta ja heillä olin ja sain uuden työn oppisopimuksella kevyempiin toimistohommiin. Älyttömän hyvä juttu oli mulle. Nyt meinaa taas masennus vähän nostaa päätään, mutta yritän selviytyä.
- Kari_Lahdesta
Mä sain masentuneena eläkeyhtiöltä vaan työkokeilun eivät luvanneet koulutusta. Noposen valmentajan avulla sain työkokeilupaikan jossa oon nytkin vielä töissä. Aikaa tästä on noin kolme vuotta.
Sama itseäkin pelottaa... Mutta ajattelen, että on vain pakko selvitä. Ei kirjaimellisesti muuta mahdollisuutta (kärsin lievästä masennuksesta tällä hetkellä, ollut hyvin vaikea muutama vuosi sitten).
- selkävaivainenmasentuja
Tsemppiä, ei olla yksin näiden asioiden kanssa.
- Taistellaanmasistavastaa
selkävaivainenmasentuja kirjoitti:
Tsemppiä, ei olla yksin näiden asioiden kanssa.
Todellakaan ei olla. Meitä taitaa olla kymmeniä tuhansia.
- Riatt
Myös mietityttää se kuinka kyetä palaamaan sijaisuuteen töihin pitkän sairausloman jälkeen. Itsellä toistuva keskivaikea masennus ja ahdistuneisuus. Se kyllä jännittää että kuinka esimies ja työkaverit suhtautuu kun on ollut pitempään pois. Mielessä on kyllä että ei enää samaan paikkaan palaisi kun tuli vielä jonkinlainen loppuun palaminen koko hommaan hakisi lisää sairauslomaa entisen jatkoksi.
- ammatillinenkuntoutus
Minäkään en palannut, hain ammatillista kuntoutusta, lääkäri kirjoitti lääkärintodistuksen ja pääsin sen avulla uusiin töihin ja koulutukseen. Voisiko se auttaa sinuakin?
- Seijja
Minua auttoi. Kamalinta olis ollu palata entiseen työpaikkaan, jossa koin tulevani kiusatuksi.
- hainjo
http://public.brandgate.fi/etk/etk.fi/fi/tiedostot/100491/ETK_2136_W.pdf Tuossa linkki lomakkeeseen, jolla ammatillista kuntoutusta haetaan.
- Kaarinaaa
Mä laitoin jo tuohon lomakkeeseen, että haluan noposelle valmennukseen. Pääsin ja nyt on opiskelupaikka tiedossa, alkaa maaliskuussa ja olen aika innoissani tästä. Aloitin siis valmennuksen lokakuussa noposella ja nyt homma eteni tähän vaiheeseen. Suosittelen hakemaan lisäapua, mulla se tuotti tulosta näin mukavasti ja valmentajakin oli ihan mukava, aika tiukka monissa jutuissa, mutta ehkä siinä täytyy olla. Ne ainakin tietää mikä menee läpi eläkeyhtiölle ja mikä ei, olisin itse halunnut lähihoitajaksi, mutta ei kuulemma mene todennäköisesti läpi mun taustalla..
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2129180
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265928- 1024838
- 584823
- 833914
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.743453- 573425
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262916Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502812- 432681