OPINTOVAPAA JA AIKUISKOULUTUSTUKI

Aikuisopiskelijaksi

Olen aikeissa hakea opintovapaata ja kaipaisin hieman kokemuksia teiltä jotka olette opintovapaata hakeneet.

Onko teillä ollut mitään hankaluuksia esim. vaikka työnantajan puolelta?

Aikuiskoulutustuesta kiinnostaisi myös, että miten on hakuprosessit sujuneet onko ollut ongelmia.

Miten olette työnantajan kanssa sopineet pitämättömät lomat, pekkaset ja lomarahat?
Onko maksettu ennen opintovapaata? Onko vaikuttanut tuen määrään tai tuen alkamisajankohtaan?

Oletteko saaneet täysipituisen(19kk) aikuiskoulutustuen ja jos ette niin miksi?

Myös kaikki muu aiheeseen liittyvä on tervetullutta.

6

7721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semeninä

      Olin suuren työnantajan palveluksessa. Opintovapaan hakemisessa käytettiin työnantajan valmista lomaketta. Ei mitään ongelmia. Sain opintovapaata maksimimäärän.

      Aikuiskoulutustuessa ei myöskään ollut ongelmia, sain maksimimäärän.

      Pitämättömiin lomiin ja lomarahoihin en kiinnittänyt huomiota. Sain kaikki aikanaan myöhemmin itsestään. Pekkasia minulla ei ollut.

      Kun opintovapaa loppui, irtisanoin itseni. Sain Kelan opintotukea ja kävin osa-aikaisessa alani työssä. Tutkinto on nyt valmis. Töitä teen itsenäisenä yrittäjänä.

      • MikkoKKL

        Tähän pätee vanha vitsi:
        talousjohtaja manaili henkilöstöjohtajalle: "mitä jos maksamme työntekijälle kouluttautumismahdollisuuksia ja sitten hän jättääkin firman?". Tähän henkilöstöpäällikkö: "Entä jos emme maksa ja hän jääkin meille...?"

        Itse en noin härskisti pystyisi ajattelemaan omaa etuani, vaan työnantaja on tehnyt opintovapaa-järjestelyistä prosessin juuri siksi, että he näkevät siitä olevan hyötyä itselleen. Jos tarpeeksi moni väärinkäyttää järjestelmää, eli turvatyöpaikassa ollessaan hakee vapaat, opiskelee ja sitten karkaa parempaan paikkaan, eivät tulevat sukupolvet samoista eduista saa nauttia.


      • Anonyymi
        MikkoKKL kirjoitti:

        Tähän pätee vanha vitsi:
        talousjohtaja manaili henkilöstöjohtajalle: "mitä jos maksamme työntekijälle kouluttautumismahdollisuuksia ja sitten hän jättääkin firman?". Tähän henkilöstöpäällikkö: "Entä jos emme maksa ja hän jääkin meille...?"

        Itse en noin härskisti pystyisi ajattelemaan omaa etuani, vaan työnantaja on tehnyt opintovapaa-järjestelyistä prosessin juuri siksi, että he näkevät siitä olevan hyötyä itselleen. Jos tarpeeksi moni väärinkäyttää järjestelmää, eli turvatyöpaikassa ollessaan hakee vapaat, opiskelee ja sitten karkaa parempaan paikkaan, eivät tulevat sukupolvet samoista eduista saa nauttia.

        Tämä on vanha ketju mutta kirjotan niille jotka asiaa tutkivat ja päätyvät tähän ketjuun. Siinä ei ole kyllä mitään moraalitonta, että opiskelee opintovapaalle itselleen uuden ammatin, koska opintovapaalaki on määrätty osaksi juuri sitä varten, että töissä käyvänäkin olisi mahdollisuus kouluttautua ilman että tarvitsee heittäytyä työttömäksi. Tämä mahdollistaa ihmisten työmahdollisuudet ja antaa ihmisille liikkumavaraa työmarkkinoille. Nykyajan työmarkkinoilla tämä on hyvin tärkeää.

        Toiseksi, työnantaja ei kyllä maksa opintovapaalla yleensä mitään vaan opintovapaalle jäävä saa valtion rahoittaman koulutusrahaston tukea.

        Eiköhän yhteiskunnallisesti valtion tehtävä ole tukea kansalaisia ja heidän työllistymismahdollisuuksia.


    • vihreämpää

      mutta silloin vapautuu turvatyöpaikkalaisen paikka jollekin, joka oikeasti haluaa tehdä sitä työtä, ehkä...

    • Varrellavirran6

      Mitenhän on, itse olen ollut opintovapaalla reilu puolitoista vuotta, ensi kesänä virallinen vapaani päättyy, olin viime kesänä pari kuukautta töissä kyseisessä firmassa joten se varmaan "siirtää" vapaan päättymistä samalla määrällä, kuitenkin toisen opintovapaa jakson teimme ainoastaan suullisesti esimiehen kanssa. Mietein kun opintoni jatkuu harjoittelulla ensi vuonnakin, että kannattaakohan minun vain jatkaa opintovapaatani epävirallisella palkattomalla vapaalla kun emme työnantajan kanssa sopineet mitään erityistä työhön paluu päivämäärää. En usko että työnantaja kyselee perään. Voiko tästä olla seurauksia? Itselläni kun olisi uudelta alalta kesätyö/ harjottelu paikka tiedossa. Voidaanko minut pakottaa esim irtisanomisajaksi töihin?

    • rohkeestivaan

      Työnantaja voi myöntää opintoja varten palkatonta vapaata enemmänkin kuin kaksi vuotta. Toisaalta en täysin hahmottanut, miksi haluat roikkua enää opintovapaan jälkeen nykyisessä työpaikassa, jos et aio mennä sinne enää töihin, vaan olet kouluttautumassa toiselle alalle.

      Irtisanomisajaksi voi velvoittaa tulemaan töihin, jos sitä aikaa ei ole sovittu vapaaksi.

      Jos et mene töihin kun opintovapaa päättyy, työnantaja voi katsoa työsopimuksen purkautuneeksi. Tämä voi näyttää huonolta työtodistuksessa ja aiheuttaa karenssin, jos joudut hakemaan työttömyystukia.

      Laita ihmeessä työnantajallesi sähköpostia ja sovi asia niin että molemmat tiedätte, mihin asti opintovapaasi on ja mitä sen jälkeen tapahtuu - jatkatko jollain muulla vapaalla vai päättyykö työsuhteesi. Sähköposti on hyvä, koska siitä jää todiste.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe