Hommasin tollasen yhdistelmän ja kysyisinkin että miten pääsen alkuun... eli: Pitääkö minun ensin kalibroida gps jotenkin merikartta ohjelmassa? Gps asetuksissa laatu on huononl. gps tietoa. Mutta johtunee siitä että käyttelen tätä nyt testatakseni sisätiloissa.
Jos joku voisi auttaa meikän alkuun tässä hommassa niin olisin kiitollinen.
Ohjelmat joitan käytän ja joihin haluisin neuvoa: CD MERIKARTTA 2001, GT REITTIKARTTA SUOMI PLUS.
GPS on HAICOM HI-204S
GPS/Kannettava/Merikartta
22
12051
Vastaukset
- Jokke
Jos sulla on se Meri-cd, niin ei tarvi kalibroida. Mutta se GPS/- antenni pitää kyllä olla ulkona, muuten ei löydy paikkaa. Jos siirrät kartat esim Seaclear- ohjelmaan, joutuu kalibroimaan.
- AriT
Laitan tähän samalla ohjeita vähän kysymystäsi yleistäen, että siitä olisi hyötyä myös muille samojen ongelmien kanssa painiskeleville:
1) Varmista, että GPS:n asetuksissa on valittuna NMEA-datan lähetys päällä. Tarkista samalla joko GPS:stä tai manuaalista, mikä on oletusnopeus (baudrate). Yleensä oletuksena käytetetään 4800 baudia (4800 bittiä/s, 8 databittiä, 1 stopbitti, ei pariteettia eli 4800-N-8-1).
2) Tarkista karttaohjelmasta, että valittuna on oikea COM-portti (sarjaaportti) eli sama, johon GPS:n kaapeli on kytkettynä. Nopeusvalinta ohjelmassa pitää olla sama kuin GPS:ssä.
3) GPS lähettää 'oikeata' sijaintitietoa vasta silloin, kun se on löytänyt satelliitit. Eli kokeilu on suoritettava siten, että satelliit ovat näkyvissä, tosin joissakin gepseissä voidaan laittaa simulaatiotila päälle, jolloin sijaintitiedon lähetys myös käynnistyy.
4) Vanhoissa MeriCD:n versioissa oli ongelmia GPS-liitännän kanssa. Asia korjautuu imuroimalla Genimapin sivuilta demoversio ja asentamalla se. Tässä yhteydessä päivittyy Windowsin System-kansioon uusi mcdgps.dll-tiedosto. Valitettavasti en muista tiedostojen päiväyksiä, koska MeriCD on asennettu kannettavallani, josta en tähän hätään saa tietoja kaiveltua esille. Genimapin sivuilla on päivityksiä myös GT-Suomelle, siinä oli vanhoissa versioissa sellainen ongelma GPS-seurannan kanssa, että kun seuranta oli ollut päällä muutaman sata km, niin ohjelma kaatui ja se piti käynnistää uudestaan.
Karttaohjelmien, joiden mukana tulee samassa paketissa myös karttadata, ei mitään kalibrointia tarvitse tehdä. Tämä koskee siis kaikkia niitä Genimapin tuotteita, joissa ohjelmassa on GPS-seurantaominaisuus. Kalibroinnilla tarkoitetaan yleensä tunnettujen pisteiden koordinaatien antamista oikeassa datumissa omille kartoille, jotka tuodaan vaikkapa Ozi Explorer tai SeaClear karttaohjelmaan (tämä siis asiaa voimakkaasti yksinkertaistaen).- Uudempi kannettava?
Uudemmissa kannettavissa ei enää ole Com-porttia.
Myytävänä on adaptereita joilla saa Com- portin USB:stä.
Miten se toimii, mitä tarvii tehdä toisin kuin ennen, miten otetaan käyttöön?
Muutamilla kavereillani on ollut vaikeuksia ko.asian kanssa. GPS ja kone pitää käynnistää esim. jossain tietyssä järjestyksessä, mikähän se mahtaa olla?
Minulla on ollut vanha kannettava sekä Garmin 128 aiemmin, jotka toimivat oikein hyvin, nyt molemmat menee uusiksi ja pitäisi hommata uusi gepsi, kone on jo, joten asia askarruttaa myös. - S.A.R
Uudempi kannettava? kirjoitti:
Uudemmissa kannettavissa ei enää ole Com-porttia.
Myytävänä on adaptereita joilla saa Com- portin USB:stä.
Miten se toimii, mitä tarvii tehdä toisin kuin ennen, miten otetaan käyttöön?
Muutamilla kavereillani on ollut vaikeuksia ko.asian kanssa. GPS ja kone pitää käynnistää esim. jossain tietyssä järjestyksessä, mikähän se mahtaa olla?
Minulla on ollut vanha kannettava sekä Garmin 128 aiemmin, jotka toimivat oikein hyvin, nyt molemmat menee uusiksi ja pitäisi hommata uusi gepsi, kone on jo, joten asia askarruttaa myös.Yleisin ongelma joka kohdalleni on osunut noiden adaptereiden kanssa on että adapterin "virtuaali COM portti" asettuu COM 15 tai vastaavaksi ja ohjelmat eivät välttämättä ymmärrä kuin esim. COM 1-4. Eli asetuksista joutuu usein ottaamaan käyttöön manuaaliset asetukset ja määrittelemään tuolle adapterille sellaisen COM porttinumeron jota myös ohjelma ymmärtää. Samoin monessa (useimmissa?) ohjelmassa määritellään tietty COM portti asetuksissa ja USB adapterilla portin numero saattaa vaihdella jos sitä ei ole määritelty käsin => kannattaa jokatapauksessa määritellä adapterin asetukset käsin.
Laitteiden käynnistysjärjestyksellä ei pitäisi olla merkitystä (enkä ole eroa havainnut), kunhan tuo USB adapteri on toiminnassa kun ohjelma käynnistetään. Kaikki ohjelmat eivät löydä COM porttia jos se "ilmestyy" koneeseen vasta ohjelman käynnistyksen jälkeen, eli käytettävissä on vain ne COM portit jotka ohjelma havaitsee silloin kun se käynnistetään. Sillä ei ole merkitystä lähettääkö GPS tuolloin dataa k.o porttiin (paitsi jos adapteri "aktivoi" tuon portin vasta kun se on kytketty johonkin, tälläisiin en ole kuitenkaan ainakaan vielä törmännyt).
Itselläni ei k.o adapteria ole käytössä, mutta muutaman tutun kokemuksina tuon adapterin asetuksia saattaa joutua korjailemaan välillä, käsin määritellyt asetukset katoavat välillä (kerran pari kesässä) jostain syystä . Eli jos yhteys GPS:n ja PC:n väliltä katoaa niin ensimmäisiä tarkistuskohteita kaapelin lisäksi tuolloin tuon USB adapterin asetukset. Onneksi tuo katoaminen ei tapahdu käytön aikana, syynä lienee Windowsin laitetunnistuksen häiriö käynnistyksen/laitteen kytkennän yhteydessä tms. ? - Uudempi kannettava?
Gps:n lisäksi kannettavaan on myös saatavissa pelkkä "ulkoinen osa", joka on ikäänkuin
GPS-antenni. esim. Marinea myy reilun satasen hinnalla.
Mietin, että siinä kun on jo valmiina USB-liitin, joka on "ns.tehtaalainen" toimisi ilman noita porttiongelmia.
Onkohan kenelläkään kokemuksia näistä.
Toki gepsikin saa olla varmuuden vuoksi paatissa. - AriT
Uudempi kannettava? kirjoitti:
Uudemmissa kannettavissa ei enää ole Com-porttia.
Myytävänä on adaptereita joilla saa Com- portin USB:stä.
Miten se toimii, mitä tarvii tehdä toisin kuin ennen, miten otetaan käyttöön?
Muutamilla kavereillani on ollut vaikeuksia ko.asian kanssa. GPS ja kone pitää käynnistää esim. jossain tietyssä järjestyksessä, mikähän se mahtaa olla?
Minulla on ollut vanha kannettava sekä Garmin 128 aiemmin, jotka toimivat oikein hyvin, nyt molemmat menee uusiksi ja pitäisi hommata uusi gepsi, kone on jo, joten asia askarruttaa myös.Eipä tuohon S.A.R.:n vastaukseen ole juuri lisättävää. Ideana noissa adaptereissa on siis lyhykäisyydessään se, että adapteri tökätään USB-portttin, jolloin käyttöjärjestelmä tunnistaa sen ja pyytää ajuria. Ajurin asennuksen yhteydessä koneeseen syntyy ns. virtuaalisarjaportti, jonka kautta sovellukset lukevat GPS:ltä tulevaa dataa samalla tavalla kuin se tulisi aidon sarjaportin kautta. Adapterin toisella puolella on normaali DB9-uros eli siihen sopii GPS:n normaali DB9-naarasliittimellä varustettu PC-sarjakaapeli. Tämän jälkeen adapterin _pitäisi_ toimia näkymättömästi, asetuksiin ei pitäisi tarvita koskea ja adapteri pitäisi tunnistua aina kun se liitetään koneeseen.
Omassa kannettavassa on sellainen USB-RS232-adapteri, jonka ajuri varaa käyttöön muistaakseni ensimmäisen vapaana olevan COM-portin numeron, jolloin ainakaan tässä suhteessa ei tule ongelmia karttaohjelmien kanssa. Toimivuudessa Win98/2k-ympäristössä ei ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa, käyttämäni mallin tiedot löytyvät täältä: http://pfranc.com/usb/usb.mhtml
Adapteri on hankittu suomalaisen kaverin kautta:
http://pfranc.com/cgi-bin/pub/c_fi/c_fi?speak=Finnish;pid=Pplug
Uuden kannettavan hankinnan yhteydessä kannattaisi ehkä harkita mallia, jossa on vähintään yksi aito sarjaportti, tällöin selviää vähän helpommalla. Tälläisiäkin malleja löytynee, tosin useimmissa on tosiaankin ilmeisesti kustannussyistä pelkästään USB-portit.
Valitettavasti COM-liitäntä on katoamassa pikku hiljaa, useimmat oheislaitteet liitetään nykyään USB:llä. USB-liitännäisiä gepsejäkin on, mutta useimmat käyttävät NMEA-datan siirtoon sarjaliitäntää. Itselläni on Garmin GPSmap 60C, jossa on itse asiassa kaksi liitäntää: USB kartta-aineiston siirtoon ja sijaintitiedon siirtoon niille karttaohjelmille, jotka osaavat lukea dataa USB:stä (esim. Garmin Map Source) ja sarjaliitäntä perinteistä liitäntää ymmärtäville ohjelmille.
Käynnistyjärjesteyksellä ei oman kokemukseni mukaan ole muuta merkitystä kuin silloin, jos käyttöjärjestelmä (tyypillisesti Win XP) tunnistaa GPS:n virheellisesti hiireksi eli hiiren kursori alkaa pomppimaan ruudulla. Tämä liittyy yleensä aidon COM-portin kautta liitettyihin gepseihin ja on usein kierrettävissä siten, että GPS käynnistetään vasta sitten, kun PC on saatu käyntiin. Ongelmaan löytyy korjaus myös MS:n sivuilta kts. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;819036 - AriT
Uudempi kannettava? kirjoitti:
Gps:n lisäksi kannettavaan on myös saatavissa pelkkä "ulkoinen osa", joka on ikäänkuin
GPS-antenni. esim. Marinea myy reilun satasen hinnalla.
Mietin, että siinä kun on jo valmiina USB-liitin, joka on "ns.tehtaalainen" toimisi ilman noita porttiongelmia.
Onkohan kenelläkään kokemuksia näistä.
Toki gepsikin saa olla varmuuden vuoksi paatissa.Yleensä tälläisen USB-liitäntäisen 'GPS-hiiren' mukana tulee ajuri, joka ohjaa USB:n kautta tulevan datan virtuaalisarjaporttiin USB-RS232-adapterin tapaan, kuten tuossa aiemmassa vastauksessa selvittelin. Hyvin harvat karttaohjelmat osaavat lukea dataa USB-portin kautta, joten sarjaporttia muodossa tai toisessa tarvitaan. Tälläisen gepsin kanssa selviää vähän vähemmällä raudalla, mutta ajuripuolella _voi olla_ samoja ongelmia tiedossa kuin USB-RS232-adaptereissakin. Riippuu tietenkin siitä, miten hyvin ajurin toteutuksessa on onnistuttu.
Itselläni on Suomen Huoltoppalvelusta ( http://www.shp.fi ) hankittu USB gepsi, joka ainakin toimii em. tavalla. Uskoisin, että tämä asia on yleistettävissä juuri noiden karttaohjelmien kommunikaatiotavan takia.
- qqqqqqqq
Älä vaan kesällä navigoi tuolla systeemillä ennenkuin olet sisäistänyt homman kunnolla. Tuon kaltaisella kokemuksella laitteista ei voi seurata mitään hyvää.
- M.A
Onneksi sinä osaat kaikki asiat heti ja olet niin pirun viisas muutenkin!
- AriT
Kysymys oli hyvä ja asiallinen eikä ollenkaan kummallinen silloin, kun laitteiden ja ohjelmien käyttöä opetellaan. Ilmeisesti sinä hallitset heti ensiyrittämällä sinulle uusien vehkeiden käytön, mutta useimmat meistä joutuu (tai ainakin minä itse olen joutunut) asioita opiskelemaan.
Omasta puolestani toivon myös yksinkertaisilta tuntuviin kysymyksiin asiallisia vastauksia, tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vain tyyhmiä vastauksia.
Neuvoa kysyvä ei tieltä eksy ja mikäpä olisi talvea parempi aika opiskella GPS:n ja karttaohjelman käyttöä. Opetelkaa rauhassa ennen sesonkia käyttämään uusia hienoja laitteitanne ja kyselkää, kyllä tälläkin palstalla joku voi asiasta jotakin tietää. - qqqqqqqqqq
AriT kirjoitti:
Kysymys oli hyvä ja asiallinen eikä ollenkaan kummallinen silloin, kun laitteiden ja ohjelmien käyttöä opetellaan. Ilmeisesti sinä hallitset heti ensiyrittämällä sinulle uusien vehkeiden käytön, mutta useimmat meistä joutuu (tai ainakin minä itse olen joutunut) asioita opiskelemaan.
Omasta puolestani toivon myös yksinkertaisilta tuntuviin kysymyksiin asiallisia vastauksia, tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vain tyyhmiä vastauksia.
Neuvoa kysyvä ei tieltä eksy ja mikäpä olisi talvea parempi aika opiskella GPS:n ja karttaohjelman käyttöä. Opetelkaa rauhassa ennen sesonkia käyttämään uusia hienoja laitteitanne ja kyselkää, kyllä tälläkin palstalla joku voi asiasta jotakin tietää.Kysymys oli aivan asiallinen, mutta kysyjän tietämys sitä luokkaa, että aivan hirvittää.
Talvella on tietenkin hyvä opetella ja laittaa laitteet käyttökuntoon. Laitteet saa pöydällä toimimaan todennäköisesti pienellä vaivalla ja sitten tuudittaudutaan siihen uskoon, että kesällä homma hoituu. Paljon ei tarvita ongelmia, kun ollaan merellä aivan pulassa, jos laitteiden asetuksien kanssa ei olla sinut.
Viime kesänä eräs venekunta tuli kyselemään sijaintiaan, kun olivat läppärillä ja gepsimodulilla liikkeellä. Läppärin kovalevy oli merenkäynnissä hajonnut eikä sijannista ollut enää tietoa vaikka kartta oli kädessä.
Toinen hyvä esimerkki oli reissaaminen pelkällä läppärillä ilman minkäänlaisia paperikarttoja ja läppäri ilmeisesti kosteudesta lopettanut toimintansa.
Kolmas esimerkki kartta-aineiston ja gps koordinaatiston eroavaisuuksista, kun kippari ei enää muistanut kuinka asetus tehdään salaman sähkökentän lyötyä veneen sähköjärjestelmän polvilleen ja laitteet resetoituivat täysin.
jne, jne...
Gepsi ja kannettava on vaarallinen yhdistelmä. Maisemanavigointi jää unholaan ja uskalletaan muutoinkin lähteä seilaamaan sellaisille paikoille, joille ei pelkän paperikartan ja kompassin kanssa lähdettäisi. - M.A
qqqqqqqqqq kirjoitti:
Kysymys oli aivan asiallinen, mutta kysyjän tietämys sitä luokkaa, että aivan hirvittää.
Talvella on tietenkin hyvä opetella ja laittaa laitteet käyttökuntoon. Laitteet saa pöydällä toimimaan todennäköisesti pienellä vaivalla ja sitten tuudittaudutaan siihen uskoon, että kesällä homma hoituu. Paljon ei tarvita ongelmia, kun ollaan merellä aivan pulassa, jos laitteiden asetuksien kanssa ei olla sinut.
Viime kesänä eräs venekunta tuli kyselemään sijaintiaan, kun olivat läppärillä ja gepsimodulilla liikkeellä. Läppärin kovalevy oli merenkäynnissä hajonnut eikä sijannista ollut enää tietoa vaikka kartta oli kädessä.
Toinen hyvä esimerkki oli reissaaminen pelkällä läppärillä ilman minkäänlaisia paperikarttoja ja läppäri ilmeisesti kosteudesta lopettanut toimintansa.
Kolmas esimerkki kartta-aineiston ja gps koordinaatiston eroavaisuuksista, kun kippari ei enää muistanut kuinka asetus tehdään salaman sähkökentän lyötyä veneen sähköjärjestelmän polvilleen ja laitteet resetoituivat täysin.
jne, jne...
Gepsi ja kannettava on vaarallinen yhdistelmä. Maisemanavigointi jää unholaan ja uskalletaan muutoinkin lähteä seilaamaan sellaisille paikoille, joille ei pelkän paperikartan ja kompassin kanssa lähdettäisi.Ollaan sitä nyt niin kaikkitietävää että oikein naurattaa. No se on hyvä että on itseluottamusta ja viitsii sillä kehuskella. Pitääkö sitä itsekkin sitten hiukan...
No ensinäkin osaan kyllä navigoida ihan tavallisella kartalla ja kompassilla. Muutaman vuoden kokemus.
Ja toiseksi tietokoneista tiedän varmasti enemmän kuin sinä. Mutta gps:n kanssa en ennen ole leikkinyt niin siksi kysyin neuvoa. Jokainen ohjelma ja laite vaatii oman opiskelunsa oli kuinka hyvä tahansa. Mutta nyt näistä asiallisista vastauksista ja muualtakin hankitusta tiedosta huomasin että hommassa ei ole mitään ihmeellistä. Signaali pitää vaan olla voimakas ja mitään kalibroitia ei tarvita kyseisissä ohjelmissa. Että se siitä.
Onneksi sinunlaisia pellejä ei ole montaa kesäisin liikkeellä saaristossa. Veneilijät ovat yleensä aika avuliasta ja vaatimatonta porukkaa ja kaikinpuolin asiallisia muutenkin.
Hyvää joulua ja uuttavuotta! - poika
M.A kirjoitti:
Ollaan sitä nyt niin kaikkitietävää että oikein naurattaa. No se on hyvä että on itseluottamusta ja viitsii sillä kehuskella. Pitääkö sitä itsekkin sitten hiukan...
No ensinäkin osaan kyllä navigoida ihan tavallisella kartalla ja kompassilla. Muutaman vuoden kokemus.
Ja toiseksi tietokoneista tiedän varmasti enemmän kuin sinä. Mutta gps:n kanssa en ennen ole leikkinyt niin siksi kysyin neuvoa. Jokainen ohjelma ja laite vaatii oman opiskelunsa oli kuinka hyvä tahansa. Mutta nyt näistä asiallisista vastauksista ja muualtakin hankitusta tiedosta huomasin että hommassa ei ole mitään ihmeellistä. Signaali pitää vaan olla voimakas ja mitään kalibroitia ei tarvita kyseisissä ohjelmissa. Että se siitä.
Onneksi sinunlaisia pellejä ei ole montaa kesäisin liikkeellä saaristossa. Veneilijät ovat yleensä aika avuliasta ja vaatimatonta porukkaa ja kaikinpuolin asiallisia muutenkin.
Hyvää joulua ja uuttavuotta!Minä en ainakaan omakehua huomannut ja varoituksen sana on ihan asiaa.
Taisi sattua pahasti, kun noin älähdit! ; ))) - ms Seili
M.A kirjoitti:
Ollaan sitä nyt niin kaikkitietävää että oikein naurattaa. No se on hyvä että on itseluottamusta ja viitsii sillä kehuskella. Pitääkö sitä itsekkin sitten hiukan...
No ensinäkin osaan kyllä navigoida ihan tavallisella kartalla ja kompassilla. Muutaman vuoden kokemus.
Ja toiseksi tietokoneista tiedän varmasti enemmän kuin sinä. Mutta gps:n kanssa en ennen ole leikkinyt niin siksi kysyin neuvoa. Jokainen ohjelma ja laite vaatii oman opiskelunsa oli kuinka hyvä tahansa. Mutta nyt näistä asiallisista vastauksista ja muualtakin hankitusta tiedosta huomasin että hommassa ei ole mitään ihmeellistä. Signaali pitää vaan olla voimakas ja mitään kalibroitia ei tarvita kyseisissä ohjelmissa. Että se siitä.
Onneksi sinunlaisia pellejä ei ole montaa kesäisin liikkeellä saaristossa. Veneilijät ovat yleensä aika avuliasta ja vaatimatonta porukkaa ja kaikinpuolin asiallisia muutenkin.
Hyvää joulua ja uuttavuotta!Lainaus:
Onneksi sinunlaisia pellejä ei ole montaa kesäisin liikkeellä saaristossa.
...ja kaikinpuolin asiallisia muutenkin.
Kysymys?
Oletko M.A veneilijä? Kirjoituksesi ei ole kovin asiallinen.
PS.
Onko veneilijöillä niin huono itsetunto, etteivät kestä lainkaan krittiikkiä? - S.A.R
qqqqqqqqqq kirjoitti:
Kysymys oli aivan asiallinen, mutta kysyjän tietämys sitä luokkaa, että aivan hirvittää.
Talvella on tietenkin hyvä opetella ja laittaa laitteet käyttökuntoon. Laitteet saa pöydällä toimimaan todennäköisesti pienellä vaivalla ja sitten tuudittaudutaan siihen uskoon, että kesällä homma hoituu. Paljon ei tarvita ongelmia, kun ollaan merellä aivan pulassa, jos laitteiden asetuksien kanssa ei olla sinut.
Viime kesänä eräs venekunta tuli kyselemään sijaintiaan, kun olivat läppärillä ja gepsimodulilla liikkeellä. Läppärin kovalevy oli merenkäynnissä hajonnut eikä sijannista ollut enää tietoa vaikka kartta oli kädessä.
Toinen hyvä esimerkki oli reissaaminen pelkällä läppärillä ilman minkäänlaisia paperikarttoja ja läppäri ilmeisesti kosteudesta lopettanut toimintansa.
Kolmas esimerkki kartta-aineiston ja gps koordinaatiston eroavaisuuksista, kun kippari ei enää muistanut kuinka asetus tehdään salaman sähkökentän lyötyä veneen sähköjärjestelmän polvilleen ja laitteet resetoituivat täysin.
jne, jne...
Gepsi ja kannettava on vaarallinen yhdistelmä. Maisemanavigointi jää unholaan ja uskalletaan muutoinkin lähteä seilaamaan sellaisille paikoille, joille ei pelkän paperikartan ja kompassin kanssa lähdettäisi."Gepsi ja kannettava on vaarallinen yhdistelmä." Pitää valitettavasti paikkansa JOS niihin tukeudutaan liikaa. Tilanteessa jossa "normaali"navigointi on hallussa tuo yhdistelmä helpottaa kuitenkin melkoisesti. Eli GPS/läppäri yhdistelmällä on helpompi seurata matkan edistymistä kuin perinteisellä kartalla ja kun navigointi ilman k.o. yhdistelmää on opeteltu ei laitteiston pettäminen aiheuta ongelmia.
Lähes kaikki veneilyn sähköiset "apuvälineet" voisi teilata samalla perustelulla, eli olennaista on se ettei mihinkään sähköiseen laitteeseen luoteta liikaa vaan käytetään niitä vain apuvälineenä helpottamaan liikkumista. Esim. tutka on hyvä apuväline huonossa näkyvyydessä mutta silloin on muistettava että sekin voi hajota.
Ai niin.... ei se perinteinen kompassikaan 100% varmatoiminen ole vaikkei sähköstä olekkaan riippuvainen, paikallisia karttaan merkitsemättömiä häiriöitä löytyy jotka sotkevat toimintaa ja aika hyvin tulee kymmenien asteiden virhe siitäkin kun kannen alle kompassin lähelle joku heittää sopivia varusteita (radio yms.) sisältävän kassin.
Eli opetellaan se navigointi niin että tarvittaessa pärjätään mahdollisimman vähillä varusteilla ja käytetään tekniikkaa vain helpottamaan navigointia. Ja se ensimmäinen yö/sumu/rankkasade ei sitten ole oikea aika opetella uusien varusteiden käyttöä :) - minä
S.A.R kirjoitti:
"Gepsi ja kannettava on vaarallinen yhdistelmä." Pitää valitettavasti paikkansa JOS niihin tukeudutaan liikaa. Tilanteessa jossa "normaali"navigointi on hallussa tuo yhdistelmä helpottaa kuitenkin melkoisesti. Eli GPS/läppäri yhdistelmällä on helpompi seurata matkan edistymistä kuin perinteisellä kartalla ja kun navigointi ilman k.o. yhdistelmää on opeteltu ei laitteiston pettäminen aiheuta ongelmia.
Lähes kaikki veneilyn sähköiset "apuvälineet" voisi teilata samalla perustelulla, eli olennaista on se ettei mihinkään sähköiseen laitteeseen luoteta liikaa vaan käytetään niitä vain apuvälineenä helpottamaan liikkumista. Esim. tutka on hyvä apuväline huonossa näkyvyydessä mutta silloin on muistettava että sekin voi hajota.
Ai niin.... ei se perinteinen kompassikaan 100% varmatoiminen ole vaikkei sähköstä olekkaan riippuvainen, paikallisia karttaan merkitsemättömiä häiriöitä löytyy jotka sotkevat toimintaa ja aika hyvin tulee kymmenien asteiden virhe siitäkin kun kannen alle kompassin lähelle joku heittää sopivia varusteita (radio yms.) sisältävän kassin.
Eli opetellaan se navigointi niin että tarvittaessa pärjätään mahdollisimman vähillä varusteilla ja käytetään tekniikkaa vain helpottamaan navigointia. Ja se ensimmäinen yö/sumu/rankkasade ei sitten ole oikea aika opetella uusien varusteiden käyttöä :)Mul on just toi sama CD-merikartta ja vielä sama Haicom, läppärinkin ostin loppu kesästä. Ja sieltä kartasta klikkaamalla GPS ja sitten Asetukset, ja COM portin numeroon kokeilin eri numeroja ja 5 paljastui oikeaksi, sitten kun keksein mihin porttiin USB-porttiin piti pistää toi Haicomi niin johan toimi hienosti. Ja vielä ku vaihtoi koordinaateiksi WGS-84 ja sijaintikin oli kohdallaan. Ei mulla ainakaan ollu sen isompia ongelmia. Ei mun ainakaan saa signaalia sisällä, anturi ikkunasta pihalle vaan. Hyvin on pelittänyt ja pärjännyt. Paperikartat löytyvät kyllä paatista ja niillä on navigointi tullu opeteltua.
- qqqq
S.A.R kirjoitti:
"Gepsi ja kannettava on vaarallinen yhdistelmä." Pitää valitettavasti paikkansa JOS niihin tukeudutaan liikaa. Tilanteessa jossa "normaali"navigointi on hallussa tuo yhdistelmä helpottaa kuitenkin melkoisesti. Eli GPS/läppäri yhdistelmällä on helpompi seurata matkan edistymistä kuin perinteisellä kartalla ja kun navigointi ilman k.o. yhdistelmää on opeteltu ei laitteiston pettäminen aiheuta ongelmia.
Lähes kaikki veneilyn sähköiset "apuvälineet" voisi teilata samalla perustelulla, eli olennaista on se ettei mihinkään sähköiseen laitteeseen luoteta liikaa vaan käytetään niitä vain apuvälineenä helpottamaan liikkumista. Esim. tutka on hyvä apuväline huonossa näkyvyydessä mutta silloin on muistettava että sekin voi hajota.
Ai niin.... ei se perinteinen kompassikaan 100% varmatoiminen ole vaikkei sähköstä olekkaan riippuvainen, paikallisia karttaan merkitsemättömiä häiriöitä löytyy jotka sotkevat toimintaa ja aika hyvin tulee kymmenien asteiden virhe siitäkin kun kannen alle kompassin lähelle joku heittää sopivia varusteita (radio yms.) sisältävän kassin.
Eli opetellaan se navigointi niin että tarvittaessa pärjätään mahdollisimman vähillä varusteilla ja käytetään tekniikkaa vain helpottamaan navigointia. Ja se ensimmäinen yö/sumu/rankkasade ei sitten ole oikea aika opetella uusien varusteiden käyttöä :)Näin se on, että laitteita pitää käyttää järjen kanssa. Tiedän kemuksesta, että karttaplotterin helppous vaivihkaa saattaa perinteisen navigoinnin unholaan ja kun sitä sitten oikeasti tarvitaan ollaan pulassa. Maisemanavigointi vaatii jatkuvaa kokemuksen ylläpitämistä ja se kokemus tulee vuosien kuluessa.
- jokamies
S.A.R kirjoitti:
"Gepsi ja kannettava on vaarallinen yhdistelmä." Pitää valitettavasti paikkansa JOS niihin tukeudutaan liikaa. Tilanteessa jossa "normaali"navigointi on hallussa tuo yhdistelmä helpottaa kuitenkin melkoisesti. Eli GPS/läppäri yhdistelmällä on helpompi seurata matkan edistymistä kuin perinteisellä kartalla ja kun navigointi ilman k.o. yhdistelmää on opeteltu ei laitteiston pettäminen aiheuta ongelmia.
Lähes kaikki veneilyn sähköiset "apuvälineet" voisi teilata samalla perustelulla, eli olennaista on se ettei mihinkään sähköiseen laitteeseen luoteta liikaa vaan käytetään niitä vain apuvälineenä helpottamaan liikkumista. Esim. tutka on hyvä apuväline huonossa näkyvyydessä mutta silloin on muistettava että sekin voi hajota.
Ai niin.... ei se perinteinen kompassikaan 100% varmatoiminen ole vaikkei sähköstä olekkaan riippuvainen, paikallisia karttaan merkitsemättömiä häiriöitä löytyy jotka sotkevat toimintaa ja aika hyvin tulee kymmenien asteiden virhe siitäkin kun kannen alle kompassin lähelle joku heittää sopivia varusteita (radio yms.) sisältävän kassin.
Eli opetellaan se navigointi niin että tarvittaessa pärjätään mahdollisimman vähillä varusteilla ja käytetään tekniikkaa vain helpottamaan navigointia. Ja se ensimmäinen yö/sumu/rankkasade ei sitten ole oikea aika opetella uusien varusteiden käyttöä :)Olen seurannut kuinka gps - navikoiminen on yleistynyt vauhdilla. Satamissa naputellaan aamuisin koordinaatteja laitteisiin ja sitten lähdetään ajamaan ränniä pitkin seuraavaan satamaan. Monella on toki paperikartta esillä navikoinnin tukena, mutta aika sumeesti tunnutaan luotettavan gps:n erehtymättömyyteen. Kyllä muutaman vuoden kuluessa laitteiden yleistyessä paperikartan luku jää lapsipuolen asemaan.
Merielektroniikalla ja maaelektroniikalla on suojauksen ja kestävyyden suhteen selkeitä eroja. Merielektroniikka on paremmin suojattua niin ympäristöolosuhteilta kuin sähköisesti kuin suurin osa maaelektroniikasta. Kannettavat tietokoneet ovat puhtaita maaelektroniikka laitteita muutamaa todella kallista poikkeuta lukuunottamatta. Tavallisen kannettavan tietokoneen kestävyyttä meriolesuhteissa ei voi kuuna päivänä verrata esim. tutkaan tai merikäyttöön suunniteltuun karttaplotteriin. Kannettava tietokone ei täytä missään nimessä navikointivarusteelle asetettuja luotettavuusnormeja. - aos
jokamies kirjoitti:
Olen seurannut kuinka gps - navikoiminen on yleistynyt vauhdilla. Satamissa naputellaan aamuisin koordinaatteja laitteisiin ja sitten lähdetään ajamaan ränniä pitkin seuraavaan satamaan. Monella on toki paperikartta esillä navikoinnin tukena, mutta aika sumeesti tunnutaan luotettavan gps:n erehtymättömyyteen. Kyllä muutaman vuoden kuluessa laitteiden yleistyessä paperikartan luku jää lapsipuolen asemaan.
Merielektroniikalla ja maaelektroniikalla on suojauksen ja kestävyyden suhteen selkeitä eroja. Merielektroniikka on paremmin suojattua niin ympäristöolosuhteilta kuin sähköisesti kuin suurin osa maaelektroniikasta. Kannettavat tietokoneet ovat puhtaita maaelektroniikka laitteita muutamaa todella kallista poikkeuta lukuunottamatta. Tavallisen kannettavan tietokoneen kestävyyttä meriolesuhteissa ei voi kuuna päivänä verrata esim. tutkaan tai merikäyttöön suunniteltuun karttaplotteriin. Kannettava tietokone ei täytä missään nimessä navikointivarusteelle asetettuja luotettavuusnormeja.Muutamassa vuodessa kartanluku siirtyy enenevässä määrin plotterin tuijotukseen, se on taatusti totta, mutta samalla plotterit kehittyvät sekä laadullisesti että hinnallisesti.
Oman kokemukseni mukaan pieneltäkin näyttöruudulta saa mukavasti informaatiota ja kartalla pysyminen on helppoa. Jos sitten laitevaurio iskee, on kohtalaisen helppo jatkaa paperikartalla ja kompassilla kun lähtöpaikka on tiedossa.
Eihän plotteristakaan hirveästi ole iloa, jos ei kartasta mitään ymmärrä. Vaikka piste kertoo sijainnin, niin ettei suuntimista tarvitse harrastaa, pitää kartan eri väristen läiskien ja merimerkkien merkitys kuitenkin ymmärtää.
Pessimisti ei kuulemma pety niin usein kuin optimisti. Itse kuitenkin lukeudun optimisteihin ja uskon elektroniikan tekevän veneilyn entistä mukavammaksi tulevaisuudessa. Jos joku kuitenkin haluaa suunnistaa pelkän kartan ja kompassin avulla, ei sitäkään mikään estä. Itse olen kokenut elektroniikan pelkästään positiivisena. - sitten
aos kirjoitti:
Muutamassa vuodessa kartanluku siirtyy enenevässä määrin plotterin tuijotukseen, se on taatusti totta, mutta samalla plotterit kehittyvät sekä laadullisesti että hinnallisesti.
Oman kokemukseni mukaan pieneltäkin näyttöruudulta saa mukavasti informaatiota ja kartalla pysyminen on helppoa. Jos sitten laitevaurio iskee, on kohtalaisen helppo jatkaa paperikartalla ja kompassilla kun lähtöpaikka on tiedossa.
Eihän plotteristakaan hirveästi ole iloa, jos ei kartasta mitään ymmärrä. Vaikka piste kertoo sijainnin, niin ettei suuntimista tarvitse harrastaa, pitää kartan eri väristen läiskien ja merimerkkien merkitys kuitenkin ymmärtää.
Pessimisti ei kuulemma pety niin usein kuin optimisti. Itse kuitenkin lukeudun optimisteihin ja uskon elektroniikan tekevän veneilyn entistä mukavammaksi tulevaisuudessa. Jos joku kuitenkin haluaa suunnistaa pelkän kartan ja kompassin avulla, ei sitäkään mikään estä. Itse olen kokenut elektroniikan pelkästään positiivisena.Plotterin paikan seuraaminen kartalta on helppoa, mutta onnistuuko enää kartalla pysyminen, kun sijaintia joutuu itse tutkailemaan. Plotterilla on helppo mennä epäselvää reittiä pitkin, mutta entä jos keskellä reittiä joutuu sitten itse pysymään reitillä?
- ei taidolla vaan tuurilla
aos kirjoitti:
Muutamassa vuodessa kartanluku siirtyy enenevässä määrin plotterin tuijotukseen, se on taatusti totta, mutta samalla plotterit kehittyvät sekä laadullisesti että hinnallisesti.
Oman kokemukseni mukaan pieneltäkin näyttöruudulta saa mukavasti informaatiota ja kartalla pysyminen on helppoa. Jos sitten laitevaurio iskee, on kohtalaisen helppo jatkaa paperikartalla ja kompassilla kun lähtöpaikka on tiedossa.
Eihän plotteristakaan hirveästi ole iloa, jos ei kartasta mitään ymmärrä. Vaikka piste kertoo sijainnin, niin ettei suuntimista tarvitse harrastaa, pitää kartan eri väristen läiskien ja merimerkkien merkitys kuitenkin ymmärtää.
Pessimisti ei kuulemma pety niin usein kuin optimisti. Itse kuitenkin lukeudun optimisteihin ja uskon elektroniikan tekevän veneilyn entistä mukavammaksi tulevaisuudessa. Jos joku kuitenkin haluaa suunnistaa pelkän kartan ja kompassin avulla, ei sitäkään mikään estä. Itse olen kokenut elektroniikan pelkästään positiivisena.Tässä ei ole ollut puhe plottereista vaan kannettavan tietokoneen soveltuimiseta navikointiin. Tietokone on siinä mielessä järkevä, että sitä voi käyttää paljon muuhunkin kuten tv:n katsomiseen, dvd-elokuviin, musiikkikirjastona, ym. Tässä ongelma piileekin. Liian minikäyttöisenä se on arka sekoamaan tahattomista käyttövirheistä. Läppäri ei myöskään kestä juuri lainkaan aaltoiskuja kovalevyä luettaessä ja sen kosteuden kesto on olematon.
- hyvinkin
ei taidolla vaan tuurilla kirjoitti:
Tässä ei ole ollut puhe plottereista vaan kannettavan tietokoneen soveltuimiseta navikointiin. Tietokone on siinä mielessä järkevä, että sitä voi käyttää paljon muuhunkin kuten tv:n katsomiseen, dvd-elokuviin, musiikkikirjastona, ym. Tässä ongelma piileekin. Liian minikäyttöisenä se on arka sekoamaan tahattomista käyttövirheistä. Läppäri ei myöskään kestä juuri lainkaan aaltoiskuja kovalevyä luettaessä ja sen kosteuden kesto on olematon.
Laptop ja esim. meriCD yhdistelmä toimii hyvin veneessä missä on kuiva kajuutta ja kulku vakaata. Tosin aito plotteri on tietysti kestävämpi vaihtoehto, mutta riittävän suuret ovat kaalliita. Jos taas ostaa GPS, laptop,meriCD kaikki uutena niin en tiedä kannattaako enää vai ostaako plotterin. Itselläni on laptop/meriCD ydistettynä kiinteään GPS:een. toimi ainakin viime kesän aivan moitteetta. Minusta nykytekniikka tuo lisää nautittavuutta veneilyyn kun voi keskittyä paremmin maisemiin yms... sitäpaitsi gps antaa suoraan tosisuunnat eikä eksymää tai erantoa tarvita. Jos joku välttämättä tahtoo navigoida harpilla ja kompassilla se on hänen asiansa ja hyvä niin. Minä ainakin käytän nykytekniikkaa. PS. Enää 134 päivää veneilykauden alkuun...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669