Kalliit lääkkeet?

43000euroovuosi

"Lääkärilehti 25.9.2015 Juhana E. Idänpään-Heikkilä
Uusien kolesterolilääkkeiden hinnat liian kalliita

Terveydenhuollon toimenpiteiden, hoitojen, lääkkeiden ja innovaatioiden kustannuksia arvioiva puolueeton laitos Bostonissa (Institute for Clinical and Economic Review, ICER) arvostelee uusille kolesterolilääkkeille, PCSK9:n estäjille, ennakolta ilmoitettuja hintoja voimakkaasti. Sekä Euroopan lääkevalmistekomitea että Yhdysvaltain FDA esittivät äskettäin myyntilupia injektioina annos-teltaville ihmisen monoklonaalisille vasta-aineille alirokumabille (Praluent, Sanofi) ja evolokumabille (Repatha, Amgen). Aineet estävät munuaisissa PCSK9-proteiinia, jolloin LDL-kolesterolin poistuminen seerumista lisääntyy. Statiineilla jo hoidettujen potilaiden kolesterolipitoisuudet voivat pienentyä jopa 55-60 %. Esitetyillä hinnoilla vuoden hoito maksaisi molemmilla noin 14 100-14 600 dollaria. ICER:n arvion mukaan hintoja tulisi laskea noin 67 %, eli 3600-4800 dollariin. Tällöinkin hoidot rasittaisivat terveydenhuollon kustannuksia, vaikka lääkkeitä käytettäisiin vain 25 %:lle hoitoon soveltuvista potilaista. Siitä, että kolesteroliarvon lasku vähentäisi aivohalvauksia tai sydäninfarkteja, ei ole näyttöä, ICER korostaa. Elleivät hinnat halpene, PCSK9:n estäjien käytölle on asetettava tiukat kriteerit, mikä vähentäisi lääkkeistä mahdollisesti saatavia etuja." http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=22&p=43475#p43475

Tuo onkin mielenkiintoinen kohta.."Siitä, että kolesteroliarvon lasku vähentäisi aivohalvauksia tai sydäninfarkteja, ei ole näyttöä, ICER korostaa." Miksi maksaa täällä Suomessa 43000€/vuosi ja vielä lääkkeen vaikutus kielteinen?

18

5518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveelämä

      Juhana E. Idänpään-Heikkilä puolustaa ja markkinoi joka lääkärilehdessä statiineja.

      Taitaa saada rahaa niistä myrkysitä ja ihmisten vammoittamisesta.

      Ennaltaehkäisevän lääkehoidon tehosta ei ole näyttöä. Varmaa on ainakin se, että suurin osa "riskipotilaista" syö lääkkeitä turhaan: he saavat haitavaikutukset ja kustannukset , mutta eivät sairastuisi lääkkeitäkään.

      Asioita sotkee lääketeollisuuden suosima suhteellisten riskilukujen käyttö. "50-% riskinalenema" on oikeiksi ihmiseksi muutettuna aivan muuta kuin "joka toinen". Yhden lonkkamurtuman ehkäisemiseksi täytyy 300 ihmisen syödä osteoporoosilääkitystä vuoden ajan, vaikka osteoporoosi on täysin ennaltaehkäistävissä ravintolisillä ja liikunnalla. Tai 140 ihmistä hoitaa statiineilla (kolesterolilääke) 5 vuotta, jotta yksi sydän- tai aivoinfarkti vältettäisiin, kuten todettiin vancouverilaisen terveydenhuollon vaikuttavuutta tutkivan yksikön tutkimuksessa.


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

    • sdkjflmdsf

      Halpaa on vielä. Miettikää lääkefirmojen marginaaleja, kun esim. jotkin syöpälääkkeet maksavat 5000€ per kuukausi. Helppoa rahaa. Asiakkaalla ei ole vaihtoehtoja ja ja jos ei osta, niin kuolee. Nyt on jenkeissä lääkärit joukolal allekirjoittaneet vetoomuksen lääkefirmoille, että vähän laittaisivat holttia toimintaansa.

      Tästä on haittaa myös Suomessa. Meillä KELA korvaa parhaimmillaan 100% lääkkeistä - kuten itsellä. Mutta kalliiden lääkkeiden kohdalla saattaa tulla paineita olla määräämättä niitä. Liian kallista yhteiskunnalle. Ja jos kerran KELA maksaa kaiken, ei lääkehintoihin kohdistu mitään laskupaineita. Valtio maksaa, joten kuka välittää.

      • maksaavaivan

        Kuka tarvitsee kolestrolilääkettä?Ota tl kalanmaksaöljyä päivittäin,pellavansiemenrouhetta 1rkl,syö kasviksia ja hedelmiä päivän mittaan,harrasta liikuntaa puoli tuntia päivässä,taatusti saat kolestroliarvot kohdilleen,kokeile!


      • Anonyymi
        maksaavaivan kirjoitti:

        Kuka tarvitsee kolestrolilääkettä?Ota tl kalanmaksaöljyä päivittäin,pellavansiemenrouhetta 1rkl,syö kasviksia ja hedelmiä päivän mittaan,harrasta liikuntaa puoli tuntia päivässä,taatusti saat kolestroliarvot kohdilleen,kokeile!

        Olen ns urheilija ja noudatan tarkaa ruokavaliota, syön marjoja joka päivä, öljyjä, puuroa ja yksinomaan kalaa ( joskus riistaa ). Olen vuosia yrittänyt saada kolestroolia alas ilman lääkkeitä ja lääkeiden kanssa, ei tipu. Sain aivoinfarktin kaksi vuotta sitten. Nyt aloitetaan biolookinen lääkirtus pistoksilla.
        Kun on ns sukurasite niin kolestrooliarvot pysyy sitkeästi korkealla kun elimistö ( maksa ) tuottaa kolstroolia liikaa, siinä ei näytä auttavan ruokavaloikaan tarpeeksi.
        Toki kun ei tuota sukurasitusta ole niin ruokavalion noudattaminen on ehdoton edellytys ja ei välttämättä tarvita lääkitystäkään. On olemassa myös ns luonnon "lääkkkeiä" joista on mahdollisuus saada apua ongelmaan, itselle en noita voi käyttää kun on veren ohennuslääkitys. Eli, kolestroolin alentaminen ei ole yksiselitteinen juttu, mutta ruokavalio on hyvä olla aina kohdillaan.


      • Anonyymi

        Miestäni hoidettiin lymfoomana sytostaateilla yli kaksi vuotta. Keuhkojen koepaloissa löytyi amyloidoosia ennen lymfooman hoidon aloitusta. Ruumiinavauksessa varmistui diagnoosiksi amyloidoosi. Sydämen suonet reilusti tukossa 39 kertaa annettujen kalliiden sytostaattien vuoksi. Monta hoitovirhettä tapahtui mieheni hoidossa, mutta koskaan et voita jos lääkäreitä vastaan taistelet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ns urheilija ja noudatan tarkaa ruokavaliota, syön marjoja joka päivä, öljyjä, puuroa ja yksinomaan kalaa ( joskus riistaa ). Olen vuosia yrittänyt saada kolestroolia alas ilman lääkkeitä ja lääkeiden kanssa, ei tipu. Sain aivoinfarktin kaksi vuotta sitten. Nyt aloitetaan biolookinen lääkirtus pistoksilla.
        Kun on ns sukurasite niin kolestrooliarvot pysyy sitkeästi korkealla kun elimistö ( maksa ) tuottaa kolstroolia liikaa, siinä ei näytä auttavan ruokavaloikaan tarpeeksi.
        Toki kun ei tuota sukurasitusta ole niin ruokavalion noudattaminen on ehdoton edellytys ja ei välttämättä tarvita lääkitystäkään. On olemassa myös ns luonnon "lääkkkeiä" joista on mahdollisuus saada apua ongelmaan, itselle en noita voi käyttää kun on veren ohennuslääkitys. Eli, kolestroolin alentaminen ei ole yksiselitteinen juttu, mutta ruokavalio on hyvä olla aina kohdillaan.

        Minulle kokeiltiin kuutta eri statiinia, joista kaikki aiheuttivat kovia lihaskipuja. Viime vuonna minulla todettiin sepelvaltimotauti. Kasvisruoka määrättiin, joka alensikin LDL arvoa. Retapha pistoslääke aloitettiin. Laski LDL arvon ihannelukemiin.
        Ongelma on Retapha-lääkkeen pistäminen. On todella kivulias. Vuosi sitten pakkaus maksoi 315€. Eilen kävin tilaamassa lääkkeen. Järkytyin , kun hinta oli melkein 500€. Summa on kolmannes pienestä eläkkeestäni ja suurempi kuin vastikkeeni.


      • Anonyymi
        maksaavaivan kirjoitti:

        Kuka tarvitsee kolestrolilääkettä?Ota tl kalanmaksaöljyä päivittäin,pellavansiemenrouhetta 1rkl,syö kasviksia ja hedelmiä päivän mittaan,harrasta liikuntaa puoli tuntia päivässä,taatusti saat kolestroliarvot kohdilleen,kokeile!

        Taatusti ei toimi,ainakaan minulla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kokeiltiin kuutta eri statiinia, joista kaikki aiheuttivat kovia lihaskipuja. Viime vuonna minulla todettiin sepelvaltimotauti. Kasvisruoka määrättiin, joka alensikin LDL arvoa. Retapha pistoslääke aloitettiin. Laski LDL arvon ihannelukemiin.
        Ongelma on Retapha-lääkkeen pistäminen. On todella kivulias. Vuosi sitten pakkaus maksoi 315€. Eilen kävin tilaamassa lääkkeen. Järkytyin , kun hinta oli melkein 500€. Summa on kolmannes pienestä eläkkeestäni ja suurempi kuin vastikkeeni.

        minulle myös suositeltiin pcsk9 lääkettä.koska statiinit ei sopineet.Onko Retapha :sta ollut haittavaikutuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minulle myös suositeltiin pcsk9 lääkettä.koska statiinit ei sopineet.Onko Retapha :sta ollut haittavaikutuksia?

        Mieheni on käyttänyt Repathaa nyt puoli vuotta ja kärsii kovista niskakivuista js päänsärystä. Labratulokset näyttivät hyvin alhaisia kolesteroliarvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kokeiltiin kuutta eri statiinia, joista kaikki aiheuttivat kovia lihaskipuja. Viime vuonna minulla todettiin sepelvaltimotauti. Kasvisruoka määrättiin, joka alensikin LDL arvoa. Retapha pistoslääke aloitettiin. Laski LDL arvon ihannelukemiin.
        Ongelma on Retapha-lääkkeen pistäminen. On todella kivulias. Vuosi sitten pakkaus maksoi 315€. Eilen kävin tilaamassa lääkkeen. Järkytyin , kun hinta oli melkein 500€. Summa on kolmannes pienestä eläkkeestäni ja suurempi kuin vastikkeeni.

        Repatha aloitettiin viime tiistaina ja nyt perjantaina on jalat varsinkin reidet tosi kipeet,eikä jaksa kävellä.Sanottiin että tästä lääkkeestä ei tule jalkakipuja,toisin kävi,kahden viikon päästä pitäs laittaa taas uusi piikki,mutta lopetan ja yritän pärjätä ruokavaliolla.Lääke oli vielä kallis 450 euroa.


    • kyynikko2015

      Eiköhän aika moni saa kolesteroleja kuriin luonnollisilla keinoillakin. Moni lienee sauhutellut, vältellyt liikuntaa, kerännyt vatsarasvaa jne. ennen sairastumistaan. Jo pelkkä lenkille lähtö auttaa moneen vaivaan. Ja joskus jokaisen on kuoltava kuitenkin.

      Ainahan uudet lääkeet ovat alkuun kalliita. Halpenevat, kun niistä saa valmistaa laillisia kopioita. Itse suhtaudun lääkkeisiin (ja etenkin uusiin lääkkeisiin) muutenkin varauksella. Eipä ole ensimmäinen kerta, kun jonkun uuden lääkkeen todetaan aiheuttavan ajan myötä hyvin haitallisia sivuvaikutuksia. Lääketutkimukset eivät ole puolueettomia. Lääkeyhtiöt ovat liikelaitoksia ja haluavat voittoja. Ne hankitaan hinnalla millä hyvänsä.

      • klsdfjlsdf

        Melkoista paskaa täällä taas väännetään. Miltä tuntuu tulla kuoleman vakavien sairauksien palstalle kertomaan, että itse on aiheutettu ja joskushan sitä pitää kuolla?

        Hävettääkö? Tuskin riittää äly siihen. Postailette jotain poikkitieteellisiä huuhaajulkaisuja ja kehoitatte ihmisiä jättämään lääkkeet pois. Vaan onko herran sydänteholla korjaamassa vaurioita? Ette ole.

        Mitä tulee taas noihin salaliittoteorioihin ja "seuratkaa rahaa" teorioihin...niin ettehän te vatipäät koskaan kyseenalaista, miksi tohtoritoloset ym. pillerikauppiaat itse julkaisevat "tutkimuksia", joissa yrtit ja levät parantavat kaiken. Teille ne ovat Jumalan Sanaa. Mehudietti vaan päälle syövän iskiessä. Ja eikun nettiin jakamaan tätä suurta viisautta.


      • Jaakkoo

        Ystäväni klsdfjlsdf: On tässä oltu sydän tohtorien käsittelyssä ja kiitos heille. Eivät he tuntuneet uskovan Ancel Keysin oppeihin. Ja miten ollakkaan eipä ole löytynyt niihin väittrisiin mitään vahvistusta, mutta koska teillä on vuoden varma tieto valtimotautien syistä niin voisitteko tuoda esille täällä. Linkkiä ja selitystä. Mulle ei enään käy kaikkihan sen tietää tyyliin.


        ps. on vähentyn noi kolesterolilla peloittelijat. Tossa viikonlopun aikana oli ukkoo ..akkaa jotka ovat jättäneet statiinit syömättä haittavaikutusten takia.


    • Einäyttöä

      Miksi häätyy kolesterolia alentaa? "Siitä, että kolesteroliarvon lasku vähentäisi aivohalvauksia tai sydäninfarkteja, ei ole näyttöä, ICER korostaa."

    • dedpeople

      Lisää nauloja kolesterolilääkkeiden arkkuun!

      Statiinien ovat New Orleansin Tulanen yliopiston tutkijat vahvistaneet aiheuttavan monia haittoja, ylipäätään nopeampaa vanhenemista, elimistön rappeutumista, uudisluun muodostuksen estämistä, harmaakaihia, II-tyypin diabetesta, vakavia silmätulehduksia, nivelruston uusiutumisen estämistä, lihassärkyjä, verisuonten kalkkeutumista (sepelvaltimotautia) sekä estävät kantasolujen elimistöä korjaavan vaikutuksen.

      Eli lyhyesti sanottuna lisäävät sairauksia ja elimistön rapistumista. Kukapa sitä haluaa, mutta suurin osa luottaa lääkäreihin. Valitettavasti.

      http://www.express.co.uk/life-style/health/608210/statins-age-you-faster-new-research-suggests-long-term-use-warning

    • siinähänseon

      Huonot hiilarit nostavat huonoa kolesterolia. Tämä on tiedetty jo viimeiset 10 vuotta ainakin, mutta edelleen virallinen taho valehtelee tästäkin asiasta meille tavallisille kuluttajille. Myös lääkäreille opetetaan se virallinen mantra, joka ei pidä mitenkään paikkaansa, että luonnolliset eläinrasvat lihottavat ja tukkivan verisuonemme, joita sitten täytyy statiineilla puhdistaa.

      Hiilarit -> asetyyli-koentsyymi-A -> (moni välivaihe) -> kolesteroli

      https://en.wikipedia.org/wiki/Mevalonate_pathway

    • siinähänseon

      Ravinnosta saatava kolesteroli nostaa haitallisen kolesterolin pitoisuutta veressä vain vähän tai ei lainkaan.

    • RAL

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe