Kuolemaa odottavat äidinkielenopettajat

Ei-mulla-muuta-näkemiin

Kuulin, että tänne ovat pesiytyneet kaikki kuolemaansa odottavat äidinkielenopettajat. Oli pakko tulla kurkkaamaan. Juu ja onhan se niin, että mitä enemmän ikää sen nusaisemmin sitä tarttuu pilkkuasioihin. Varmaan vittumaista osallistua keskusteluihin jos/kun pilkunnussijat ovat kimpussa koko ajan.

37

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksei_kirjoita_oikein

Se seikka, että osoittaa toiselle kirjoittajalle hänen kieli- ja oikeinkirjoitusvirheitään, on suuri palvelus eikä ole mitään syytä närkästyä siitä. Neuvojan ei sinkaan tarvitse olla entinen eikä nykyinen äidinkielen opettaja, ei suomen eikä ruotsin

Jos tällainen ilmainen neuvonta ei miellytä, on parasta olla tekemättä kyseisenlaisia virheitä ja äärimmäistapauksessa olla kirjoittamatta tänne.

Kieli- ja oikeinkirjoitusvirheet ovat häiritseviä tekstin ymmärtämisessä. Lisäksi ne osoittavat paljon kirjoittajan sivistystasosta.

• nussinyt

Niinpä. Ei sinkaan. Ole hyvä ja poistu, tai ole huolellisempi ensikerralla :D

• miksei_kirjoita_oikein

" Ole hyvä ja poistu, tai ole huolellisempi ensikerralla "

Niinpä niin. Tuli havainnollinen esimerkki kuin tilauksesta!

Kyseisen kirjoittajan puheenvuorossa sanan "tai" eteen ei tule pilkkua, virkkeen loppuun tulee piste ja "ensi kerralla" kirjoitetaan kahtena sanana.

Lisäksi kirjoittajan nimimerkki on rivo ja sopimaton. Sekin paljastaa jotakin.

Sietääpä harjoitella oikeinkirjoitusta ja sitäkin suuremmalla syyllä, jos rupeaa sillä alalla toisia neuvomaan.

• niin.miksi.ei

"Kieli- ja oikeinkirjoitusvirheet ovat häiritseviä tekstin ymmärtämisessä. Lisäksi ne osoittavat paljon kirjoittajan sivistystasosta."

Olisin itse erottanut nämä kaksi kirjoittamaasi lausetta toisistaan pilkulla.

Taidamme omata eri sivistystason.

• plussaa.sinulle
        nussinyt kirjoitti:

Niinpä. Ei sinkaan. Ole hyvä ja poistu, tai ole huolellisempi ensikerralla :D

:)))) Hienoa että täällä on myös huumorintajuisia kirjoittajia, eikä pelkästään pilkunnu***joita.

• molemmin-puolin-aitaa

Mielestäni nämä keskusteluihin tarkoitetut palstat eivät tottavie ole niin kirjakieltä ja oikeinkirjoitusta vaativia palstoja, että kannattaa korjaamaan ja oikomaan alkaa.

Minulle on ihan sama, vaikka puuttuu kirjaimiakin, kun asia selviää.
        Haukkumiseen riittää murrekkin!
        Opettajat ja muut äidinkieltä rakastavat pysykööt pois jos eivät voi sietää kirjoitusvirheitä, eli, annan saman takaisin!

• Humoristina_tosisaan

Mie se alloinki kirjottammaan jo alle alakoulu ikäsenä.
        Kaikki Kalevan ja muitten lehtien tyhyjät laijat kirijotin täyteen, aluksi aivan vaan tikkukirijaimilla, sitte piirtelin niitä vanahan raamatun sivvuilla olevien puukstaavien näkösiä korukirijaimia ja opinki ne kirijottamaan taiteellisesti. Oppi on tallella vieläki ja usko tai älä, ne on piirtelin sanomalehtien laitoihin, niitä kai sanotaan jollaki hienolla nimelläki, oliko se nyt markinaali, vai katetraali, olokoompa ny mikä hyvväänsä, semmoseen opettelin kirijottamaan ja lujin lehestä uutisia äitillekki ko se keitti riisipuurua.

Löysin muuten meijän vintiltä semmosenkin Kaleva lehen josa kerrottiin Titanikin uppuamisesta. Kamala onnettomuushan se oli kaiken kaikkiaan, vaikka tuttuja ei mukana ollukkaan. Olihan sielä pelastuneisa joku tutun tuttu ko siittäki Ameriikasta asti tulleet sukulaiset kerto juttuja.

Raamatun lukeminen se oliki tärkiää ko ne kirijaimet oli niitä vanahan aikasia ja kamarisa oli aina hämärää. Sielä minä sitä mummulle lujin ko se sairasti ja oli uskovainen.
        Koulusa oppein lissää, kaikkia laatusanoja ja nimisanoja, taivutuksia ja sanaluokkija, mutta eihän ne arkisesa kielesä oo tarpeellisia. Luulevat vielä liikaa oppineeksi ku alan puhhuunki kaupunkilaista, niin ko aikonaan sanovat naapurin Ellalle joka oli ollu aivan Helesingin Yliopistosa oppilaana. Se puhu hienua kirijakieltä ekalla lomallaan, vaan siittä se tokeni omalle murteelle ko oli kesän kotona.

Muuten ku puhuvat kieliopista misä aina sanon etten oppinu mittään ko laskin mäkiä niillä tunneilla, vaikka kyyllähän minäkin kaikki tunnit luokasa olin ja pänttäsin kaikki päähäni mitä opettaja sano ja kirijasa luki.
        Vieläki muistan sanasta sannaan Maantiejostaki sen kohan josa puhuttiin Suomen järvistä ja joista. Se alako; Suomea sanotaan tuhansien järvien maaksi... sitä minä pättäsin päähäni kerran ko äiti oli sairaalasa ja minä jouvuin keittämään koko porukalle ruokaa. Sevottelin mannapuurua ja lujin kirijaa samalla.
        Sain minä palakinnonki kirijotuskilipailuista. Ne oli niitä koulujenvälisiä, järijestettiin lääneittäin ja voitin yhtenä vuonna. Kirijotus julukastiin lehesäki, oli se makia voitto, tuntu sillon ja tuntuu vieläki, että jotaki minäki osasin ja ossaan.

Tojistus oli kans aika hyvä, paras koko siittä luokasta ja meitä oli palijo ku kuulun siihen suureen ikäluokkaan joka sojan jäläkeen koulua kävi. En siihen josta tänä vuonna suurena puhuttiin, ne on erikseen. Sillon oli tavallista ko peheesä oli seihtemänkitoista lasta (17) niitäki oli vaikka ylleisempiä toki vähä pienemmät lapsilaumat.

Ihtestään on hyvä puhua ko tietää mistä puhhuu, muista en palijo tiiä ja siksi oonki hilijaa muijen tekemisistä. Tuola joku sano, että haukkua voi murteellaki, vaan ei ny tullu mieleen muuta haukuttavaa ko tämä nykkyinen hallitus, enkä sitäkään haukua julukisesti, joten haukkumata jää muukki pahhaa ja rahaa teheneet ja tuhonneet.

• kerranki-järkevä-
        molemmin-puolin-aitaa kirjoitti:

Mielestäni nämä keskusteluihin tarkoitetut palstat eivät tottavie ole niin kirjakieltä ja oikeinkirjoitusta vaativia palstoja, että kannattaa korjaamaan ja oikomaan alkaa.

Minulle on ihan sama, vaikka puuttuu kirjaimiakin, kun asia selviää.
        Haukkumiseen riittää murrekkin!
        Opettajat ja muut äidinkieltä rakastavat pysykööt pois jos eivät voi sietää kirjoitusvirheitä, eli, annan saman takaisin!

mielipide,,,,

" molemmin-puolin-aitaa"
        ----
        Puhut asiaa,,,,
        JUST NOIN ON meikäläisenki toive,

• Eitäydellinen
        miksei_kirjoita_oikein kirjoitti:

" Ole hyvä ja poistu, tai ole huolellisempi ensikerralla "

Niinpä niin. Tuli havainnollinen esimerkki kuin tilauksesta!

Kyseisen kirjoittajan puheenvuorossa sanan "tai" eteen ei tule pilkkua, virkkeen loppuun tulee piste ja "ensi kerralla" kirjoitetaan kahtena sanana.

Lisäksi kirjoittajan nimimerkki on rivo ja sopimaton. Sekin paljastaa jotakin.

Sietääpä harjoitella oikeinkirjoitusta ja sitäkin suuremmalla syyllä, jos rupeaa sillä alalla toisia neuvomaan.

Mitä varten et kommentoinut omaa kirjoitusvirhettäsi " sinkaan" ?
        Et siis ole täydellinen. Onko sivistyksessäsi jotain puutetta tai onko "sinkaan" uusi sana ?
        Ps. Ei tämä asia kovin vakava liene vai lieneekö ?

• miekikuutakatoin
        Eitäydellinen kirjoitti:

Mitä varten et kommentoinut omaa kirjoitusvirhettäsi " sinkaan" ?
        Et siis ole täydellinen. Onko sivistyksessäsi jotain puutetta tai onko "sinkaan" uusi sana ?
        Ps. Ei tämä asia kovin vakava liene vai lieneekö ?

Vaan oot sieki melkomoinen irvistelijä, osottaa jo lapsellisuutta tuo mielpittees tuosta Peeässästä huolimati.

• Yksijayksijakolme
        miekikuutakatoin kirjoitti:

Vaan oot sieki melkomoinen irvistelijä, osottaa jo lapsellisuutta tuo mielpittees tuosta Peeässästä huolimati.

No miten sen nyt ottaa. Halusi vain tiedoksi, että niitä virheitä sattuu ihan meille jokaiselle. Ei pidä aina olla niin tosikkomainen.

• tiedämmetapauksen

Niitä on tasan yksi, tuo satumaisen täydellinen kaikesta nipottava monella nikillä tehtaileva, jonka suuri osa palstasta jo hyvin tietää ja tuntee tavan toimia täällä.

• miksei_kirjoita_oikein

" ... ja tuntee tavan toimia täällä."

Kyllä kai useimmat tällä palstalla esiintyvät tuntevat tavan toimia tällä palstalla.

Jos kirjoittaja "tiedämmetapauksen" tarkoitti kyseisessä kohdassa mainitsemaansa "monella nikillä tehtaileva" -kirjoittajaa, olisi asia pitänyt ilmaista seuraavasti: ... hänen tapansa toimia täällä.

Tästä onkin tulossa antoisa ketju, kiitos sen aloittajan.

• Ohjausta.ilmaiseksi

Mielipidekirjoituksia kirjoitetaan usein harkitsematta ja hetken innoituksessa. Tulee asiavirheitä, kielioppivirheitä ja kirjoitusvirheitä. Ihmisen sivistystason voi älytä mm. siitä, että hän tarkistaa edes oikeinkirjoituksen ennen enteriä.
        On myös kuvaavaa, että viitataan johonkin menneeseen tapahtumaan kuten pari päivää sitten, kun eräs uhmamielinen esiintyi rasistisessa asussa Suomen lippu kourassa. Ei kuitenkaan tiedetä eleen historiaa. Ei ymmärretä, että joudutaan naurunalaisiksi monien silmissä
        Ku Klux Klan ei 20-luvulla hyväksynyt suomalaisia. He olivat KKK:n mielestä liian aggressiivisia!
        Typerässä asussaan koikkelehtiva kaveri ei myöskään tiedä, miten isänmaan lippua kunnioitetaan. Jotain valistusta hän kyllä kaipaisi ennen seuraavaa mielenosoitusta.

Palstan linja kuitenkin on, että jokainen asioita oikaiseva tuomitaan nipottajaksi ja haukutaan kaamealla tavalla jopa opettajaksi.

• katsokaa-peiliin
        Ohjausta.ilmaiseksi kirjoitti:

Mielipidekirjoituksia kirjoitetaan usein harkitsematta ja hetken innoituksessa. Tulee asiavirheitä, kielioppivirheitä ja kirjoitusvirheitä. Ihmisen sivistystason voi älytä mm. siitä, että hän tarkistaa edes oikeinkirjoituksen ennen enteriä.
        On myös kuvaavaa, että viitataan johonkin menneeseen tapahtumaan kuten pari päivää sitten, kun eräs uhmamielinen esiintyi rasistisessa asussa Suomen lippu kourassa. Ei kuitenkaan tiedetä eleen historiaa. Ei ymmärretä, että joudutaan naurunalaisiksi monien silmissä
        Ku Klux Klan ei 20-luvulla hyväksynyt suomalaisia. He olivat KKK:n mielestä liian aggressiivisia!
        Typerässä asussaan koikkelehtiva kaveri ei myöskään tiedä, miten isänmaan lippua kunnioitetaan. Jotain valistusta hän kyllä kaipaisi ennen seuraavaa mielenosoitusta.

Palstan linja kuitenkin on, että jokainen asioita oikaiseva tuomitaan nipottajaksi ja haukutaan kaamealla tavalla jopa opettajaksi.

Opettajathan ovat koululaistenkin sylkykuppeja. Eikä ihme, kun isovanhempansa jo opettaneet halveksimaan saatua korkeatasoista opetusta alan ammattilaisilta. Tuskin kukaan opettajakaan on niin innostunut ammatistaan, että tulee sitä ilmaiseksi harjoittamaan jollekin keskustelupalstalle. Näitä raittiusvalistajia, terveysterroristeja ja seksineuvojia täällä on pilvin pimein ja varmaan liperit tiukalla olevia pappejakin. Puhumattakaan ay-väestä.

• Eiks-vaan-juu

Pillusta tahtoisin puhua mutta seitenkymppiset ovat tosiaan sen herkun ulkopuolella, eli noloja ja häveliäitä edes lausumaan moista sanaa. Seksi on tabu.

• sinisirkkuek

Ohoh,... mikähän olettamus tuollaisen otsikon aiheuttaa? Tuskin mikään ammattitauti noin ilmenisi- hyvänen aika!

Kielioppi kouluaikoina oli niitä kuivempia aineita vilkkaudelleni, en tosin tuossakaan tajua pisteistä "tai" sanan yhteydessä, mutta,. "Taika yö",..unelma mainen",....viehättää paljon enemmän :)

Monimutkaiset k.oppitermit lienee opetettaessa hyvinkin tarpeen, aikanaan ne iloisesti sivuutin.

Nythän osa pakolaisista joutuu omaksumaan edes välttävän suomenkielen taidon, - täydellisyyttä on turhaa kaikilta vaatiakaan.
      moi då, kattilat kutsuu!

• Onneksi puhekielessä livenä ei tarvitse noita pilkkuja ja pisteitä erikseen mainita, vaikka kyllä täälläkin joskus joku laittoi kirjoituksensa perään piste, ilmaistakseen, että "olen puhunut" piste.

Minulle oli koulussa ja on edelleen kielioppi kauhistus, koska en jaksa millään muistaa noita pilkkuja, yhteen ja erikseen kirjoitusta, saati sitä, mihin tulee "j" , tai "v", jonka huomaan ristisanoja täyttäessäni. Jotenkin on mielessä, että tekijään tulee "J", joka juontaa rukoukseen;"jos sijaltain en nousisi", ..niin, vai oliko se sittenkin; "jos sialtain en nousisi" ?? Voi hiivatti!:DDD

Ja entäs se matikka, joka oli minun aikaan laskento. Aina tuli nelonen, no ei aivan aina, koska isä oli opettanut meille kertotaulun, mutta ei se paljon auttanut enää kauppiksessa. Talouspäällikkö minusta kuitenkin tuli ja muistin, kumpi on debet ja kumpi kredit, enkä edes laatikosta sitä kurkannut.DD

Ruotsinkielisessä firmassa palvelin kauimmin ummikkona, mutta onneksi heillä oli samat numerot!DD

• Ketjua lukiessani tuli mieleen viestinnän prof. Osmo Wiion kirja 'Ymmärretäänkö sanomasi', jota luin joskus muinoin oppikirjanani.
      Palstalla näkee konkreettisesti kuinka yleistä on viestien väärä tulkinta. Se näkyy vastauksissa, onhan joukossa ihan tahallisiakin väärinymmärryksiä.
      Yleisin syy lienee epäselvä ilmaisu, jopa pilkun väärä sijoitus virkkeeseen voi sen tehdä. Joskus viesti on niin hajanainen, että siitä harva selvän ottaa.
      Kielioppivirheitä luonnollisesti esiintyy paljon ihan monista luonnollisista syistä ja henkilöiden taustoista riippuen. Minusta on tärkeintä että asia kuitenkin tulee ymmärrettävästi esille.
      Niistä huomautteleminen on hiukan kaksipiippuinen juttu. Olettamus on selvästi palstalla se että huomautus on tehty ilkeilymielessä. En sulje pois sitäkään mahdollisuutta, että joku hyvää tarkoittaen korjailee. Sitä ei kuitenkaan kukaan usko, joten...??? No, ainakin ketju pitenee jälkipuheista, kuten tämäkin viesti sen osoittaa.

ps. Minä tunnustan etten osaa täysin pikkusääntöjä ja kuitenkin yritän pilkutella. Ehkä niitä on tullut virkkeisiini liikaakin, kun joku kerran mainitsi minun rakastavan pilkkuja.
      Samalla pyydänkin (ihan tosissani) pilkkusäännöt osaavien korjaamaan pilkutustani, ehkä voisin vielä oppia.

• uusimaailma

Katleijalle
        tähän rimpsuun saa kirjoittaa vain nikittömät.
        Olet haukkunut nikittömiä ja nyt itse tulet hyvän ketjun sotkemaan

• kekä

Itse Minä. kirjoitan usein väärin tahallaan, vaikkapa sanaa murteisesti käsitellen, syystä, että se on minulle hauskaa ja vieläpä ilmaistakseni etten ole oppinut, kuitenkin tiedän lukijan saavan silti selvää tekstistäni, paitsi tämä tunnettu ilkeämielinen.

• HYVÄ_ALOTUS-

Alotus on LOISTAVA !

Täysin samaa mieltä,
      vanha opettaja VOI poistua palstalta,
      hän ON täysin jo toisessa maailmassa,
      ei tässä ja nyt,
      muistais ottaa lääkkeensä ajoissa,
      ettei tulis enää tänne houraamaan sekoileen oppeineen,
      hänelle ei ilmeisesti enään asiat kiinosta yhtää,
      hänelle tekstissä ei ole enää mitään mielenkiintoista
      samoin kuin meille toisille,
      meitä MUITA kiinostaa asia
      meitä EI kiinosta onko asia oikein kirjoitettu ilman kirjoitusvirheitä,
      pilkulla tai ilman pilkkuja heh heh,
      toivotavasti ymmärtää poistua palstalta kaltaistensa pariin,
      täällä ei hänen oppejaan kaivata,

• nikillinen

Mentoriki joku x luulee olevansa.

• näin-on-
        nikillinen kirjoitti:

Mentoriki joku x luulee olevansa.

ei se luule vaan se ON

heh heh, heee,,,, mitä " Mentoriki " on suomeksi ?

• nikillinen

Tunnenhan erään henk.koht.

• hämeen_hiras

Päin vastoin näkee, että virheiden korjaajan toimintaa arvostetaan täällä.
        Oikeinkirjoitustaito on arvossaan.

• naureskellen
        hämeen_hiras kirjoitti:

Päin vastoin näkee, että virheiden korjaajan toimintaa arvostetaan täällä.
        Oikeinkirjoitustaito on arvossaan.

Kyllä huomaa, hitaalla on hitaat mielipiteet, eli miettimiseen menee kolme päivää!

• Hyviä.lukuhetkiä

Opettaja tietää, kuinka tärkeää on osata. Osata mikä tahansa asia oikein. Sivistystaso näkyy siinä, että ei tee tyhmiä virheitä arjessaan. Jos jonkin asian opettelee, ei vie yhtään enemmän aikaa opetella se oikein.
        Väärää tietoa ja tapaa on vaikea karsia pois.
        Kun haluaa esittää kantaaottavan mielipiteen itselleen tärkeästä asiasta voi koko kirjoitus latistua kielioppi- ja kirjoitusvirheisiin. Lukija huomaa vain ne. Vastaukset koskevat virheitä, ei asiaa.
        Opettajan moittiminen ei asiaa paranna.
        Tietokoneen ohjelmissa on apuohjelma, joka alleviivaa kirjoitusvirheet punaisella. Kannattaa ottaa se käyttöön ja tarkastaa teksti ennen kuin painaa enteriä.

• hiiteen_opettajat
        Hyviä.lukuhetkiä kirjoitti:

Opettaja tietää, kuinka tärkeää on osata. Osata mikä tahansa asia oikein. Sivistystaso näkyy siinä, että ei tee tyhmiä virheitä arjessaan. Jos jonkin asian opettelee, ei vie yhtään enemmän aikaa opetella se oikein.
        Väärää tietoa ja tapaa on vaikea karsia pois.
        Kun haluaa esittää kantaaottavan mielipiteen itselleen tärkeästä asiasta voi koko kirjoitus latistua kielioppi- ja kirjoitusvirheisiin. Lukija huomaa vain ne. Vastaukset koskevat virheitä, ei asiaa.
        Opettajan moittiminen ei asiaa paranna.
        Tietokoneen ohjelmissa on apuohjelma, joka alleviivaa kirjoitusvirheet punaisella. Kannattaa ottaa se käyttöön ja tarkastaa teksti ennen kuin painaa enteriä.

Onkohan sen sivistyksen näyttävä täällä palstalla?
        Täällä kun riidellään ja opetetaan tapoja, vaikka olisi parempi jutella asioista.
        Te, sivistyksen kukkaset, joille kirjoitusvirheet ovat ensimmäinen jonka tekstissä huomaatte, voisittekin aloittaa ihan omia keskusteluja siitä sivistyneestä maailmasta ja tavoista joita minä en enää kaipaa.
        On alentavaa aloittaa opetustyö yli 70 vuotiaiden keskustelupalstalla.
        Tätä ikäluokkaa on koulutettu ennen peruskoulua ja kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta yliopisto opintoihin, saati edes kirjekouluihin.

Katson tyhmyydekseni kun en ymmärrä miksi meitä vielä pitää opettaa ja huomautella ihan kaikesta.

Onks mun tukka hyvin, näkyyks mun kello ja onko ravattini suorassa?

• smoin-tympääntyny-
        hiiteen_opettajat kirjoitti:

Onkohan sen sivistyksen näyttävä täällä palstalla?
        Täällä kun riidellään ja opetetaan tapoja, vaikka olisi parempi jutella asioista.
        Te, sivistyksen kukkaset, joille kirjoitusvirheet ovat ensimmäinen jonka tekstissä huomaatte, voisittekin aloittaa ihan omia keskusteluja siitä sivistyneestä maailmasta ja tavoista joita minä en enää kaipaa.
        On alentavaa aloittaa opetustyö yli 70 vuotiaiden keskustelupalstalla.
        Tätä ikäluokkaa on koulutettu ennen peruskoulua ja kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta yliopisto opintoihin, saati edes kirjekouluihin.

Katson tyhmyydekseni kun en ymmärrä miksi meitä vielä pitää opettaa ja huomautella ihan kaikesta.

Onks mun tukka hyvin, näkyyks mun kello ja onko ravattini suorassa?

HYVÄ, just noin
        opettaja riepu on jo pahasti dementian runtelema,
        ei ole tässä päivässä enää,
        koitetaan kestää, vaikka lujille kyllä ottaa,

• Himmelsauge
        näin-on- kirjoitti:

ei se luule vaan se ON

heh heh, heee,,,, mitä " Mentoriki " on suomeksi ?

Siis täällä mentori, siirtämässä meille " hiljaista"tietoa.
        Hiljaista on tieto kun ei kuulu mitään
        Tietysti kirjoitettu sana on aina hiljaista.
        Minä päivinä käy ohjaamassa, osaan sitten tulla paikalle:)

• Himmelsauge

Niinpä, minä rakastan pilkkuja, sekä persoonallista kirjoittamista.
      Pikkusanojen yhteen liimaamista. Tykkään tehdä sanoille omanmieleni
      mukaan. Se saattaa olla joistakin suuri virhe, minä en taas etsi muiden
      teksteistä virheitä. Tärkeää on mitäkirjoittaa:)

• kekä

Onhan täällä kajahtanut hnklö' joka opastaa vanhuksia alkoholinkäyttöön. Jos ihminen ei vielä tässä iässä ole - niin nyt on kyllä aikaa opetella. Puhumattakaan oikeinkirjoitusta. Sanojen kanssa leikkimisistä vielä vanhuksena tykkäävistä, niihin en puutu.

• riittänee

kekä
        28.9.2015 7:00
        UUSI
        Onhan täällä kajahtanut hnklö' joka opastaa vanhuksia alkoholinkäyttöön. Jos ihminen ei vielä tässä iässä ole - niin nyt on kyllä aikaa opetella. Puhumattakaan oikeinkirjoitusta. Sanojen kanssa leikkimisistä vielä vanhuksena tykkäävistä, niihin en puutu.***

Mie vastaan; Just tuo opastaminen ja opastajista puhuminen se vasta ärsyttääki!
        Miks pittää muistuttaa ja alottaa aina uus virsi vaikka sanatki on jo puhki puhuttu, saati kirjotettu.
        Me joka ikinen ollaan kajahtaneita jos silleen ajatellaan ja niihän myö ajatellaanki. Osataan olla niin ja näin ja varsinki niin väärin päin monis assiois.

Sovitaaks ettei aleta opettammaan toisiimme, ollanhan myö jo tarpeeksi elämän koulun poluilla tallattu ja rupakoissa kahlattu. Kaikki kivikot ja pusikot on jo koluttu, mutta eikö olla mittään opittuna?
        Rauhotu tok sanottiin riehuvalle, sammaa tahon sannoo siulle, jus sielle jota en tie en tunne, en varma kuka ja minkä nikin takana sie seisot, vaan tunnet kai ite itteis, jos on tunnollas muihen opettamisia ja ohjailemissii näis jutuis.
        Mie en opeta, mie toivon järkee joka päähän ihen iteltään.

• Pukin-mäki

Johan on keskustelua, ei tuosta ota hittokaa selvää. Mie tahon lukkee riveistä enkä rivien väleist. Puhutaaks tääl jostai henkilöst mentoriopettajist vai mist ikkää. Taijan olla jo liiaks tementti näin vaikijoita tekstilöi ymmärtämmää.
      Kehukaa toisianna se ois mukavampoo.

• Yksjonknimeipysperäs

Kerkisin just ja just tänän linkkiin sanomaan sanaseni ,sen pienen ilohuudahduksen että saan olla ihan itteni tästälähtien .
      Kiitos kun sain olla muuukaana ja meilläoli kaikilla niiiin muuuukaavaa !!!!

• Eräsjokajustheräs

Kas tuulet nuo viestin jo toivat, siell Ulla on laineilla vaan! Niin se sitten on lokakuinen aamu, vaikka lokaa onneksi ei missään näy! -.....Loka, lika, mistähän päin ugrinmurteesta sekin sana johtaa?

Lokoista oloa nyt aamulla, ei vielä tuule, mutta luvassa on syysmyrskyäkin. Leudon ja kauniin syksyn saimme tänne etelään, luonnon upea ruska hehkuu vielä puiden lehdissä. Keskisuomessa Mäntyharjulla maanpeitekasvitkin sai ruskaväriä, suomaita siellä onkin satoja hehtaareita.

Vanhimman lapseni kummit olivat eilen iltapäiväkahvilla, asummekin nyt lähempänä, he Suvisaaristossa. Oli se sitten mukava jutella tuttujen rakkaiden ihmisten kanssa, ilahtuneita hekin.
        Kauan ollaan tunnettu toisemme, v:sta - 51, he vielä iäkkäämpiä mua.
        Nyt pitää saada jo aamukahvia:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      238
      3314
    2. Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset

Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard
      Maailman menoa
      31
      2397
    3. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      328
      2104
    4. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      79
      2022
    5. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      108
      1921
    6. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      43
      1793
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      32
      1701
    8. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      32
      1492
    9. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      125
      1361
    10. Särkyneelle sydämelle

Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂
      Suhteet
      30
      1360
    Aihe