Kuka helvatan vatipää enää ostaa nastarenkaita? Nykyiset pohjoismaiset kitkat hakkaa joka kelissä nastat. Ja ei tuhoa asvalttia. Myös eurokitkat on hyvät ja sopii esmes teho bemariin ja mersuun. Nastarenkaista huonoimma on Nokia Goodyar ja Mishelin.
Kitkarenkaat parhaat talvella
44
1849
Vastaukset
- IhanOutojaMerkkejä
"Nokia Goodyar ja Mishelin"
Onko tuommoisia edes olemassa? Ostaisit sinäkin kunnon merkkirenkaat ja puhuisit sitten vasta. Kitkoja käyttää noin 20% henkilöautoilijoista. - 49vautoillut
Olen täsmälleen samaa mieltä kitkarenkaiden sopivuudesta niin talvella kuin kesälläkin. Olen käyttänyt kitkoja vuodesta 1990 alkaen ympäri vuoden ongelmitta. Suurin tekijä onnettomuuksissa löytyy ratin ja penkin välistä ja siitä oletuksesta että autojen ominaisuudet ratkaisevat enemmän kuin ajotaito. Saksassa ja osin Norjassa on nastat kiellettyjä renkaita.
Suomessakin pitäisi kieltää nastarenkaiden käyttö kokonaan, säästyisi huomattava määrä tienpitoon käytettäviä varoja. Hyvä puoli olisi myös se että silloin jokainen joutuisi ajattelemaan omaa ajotapaansa ja käyttämiänsä nopeuksia.- Märät_korvantaustat
Minä olen vielä sen verran pentu, että olen autoillut vasta 46 vuotta. Talvella ajan kitkoilla, mutta eipä tulisi mieleenkään käyttää niitä kesällä! Talvikeliin optimoitujen kitkarenkaiden ja kunnon kesärenkaiden ominaisuuksissa kesäkelissä ON eroa!
- Kitkatalla
Ja kitkoissa on se hyvä puoli että ne voi vaihtaa alle ja pois milloin haluaa. Ei tarvitse odotella niitä ensimmäisiä liukkaita. Olen käyttänyt Nokian kitkarenkaita kolme talvea eikä ole ollut liiemmin ongelmia. Ainoa joskus hankala paikka on kadun risteys, joka nousee ylämäkeen ja jossa nastarenkaat ovat jauhaneet jään hienoksi pölyksi. Samoin usein pihoilla tavattava kuiva jää, jossa on irtolunta päällä. Vanha kunnon hiekoitus olisi paikallaan näissä kohdissa.
Voitaisiin sanoa että nastat ovat kuin koiran kynnet parketilla, kitkat kissan tassut. - Kurko69
Kyllähän kitkat hyvät on niille 20 prosentille kuljettajista jotka niitä käyttää koska nastarenkailla ajavat autoilijat kuluttavat nastoillaan vaarallisen jään pois asfaltin pinnasta. Jos kaikki ajaisi kitkoilla olisi monesti tiet niin jäässä että olisi ihan sama vaikka ajaisi kesärenkailla. Tutkittu juttu, sen vuoksi suomessa ei kiihkoilla kitkojen takia.
- diipada
Nonii entäs sitten? Ihme jossittelua. Kitkamies.
- Kitkatkatkatpitkätmatkat
Lisäksi vielä hiekkapölyä tulee enemmän juurikin sen vuoksi, koska kitkarenkailla ajavia varten täytyy hiekottaa enemmän. Nastarenkailla pärjäisi vähemmälläkin liukkaudentorjunnalla.
- 13-2
Pojan autoon tulee nastat. Vaihdetaan entiseen ykkösautoon jatkossa kakkosautoon kitkojen tilalle nastat. Parempi että ajaa alkuun muutaman vuoden nastoilla. Sitten kun liikenteen lukutaito ja kokemus on riittävä voi hankkia kitkat omilla rahoillaan.
- minäkinite
Kokenut kuljettaja ja kitkarenkaat. Tappava yhdistelmä.
- jormaerä
pari talvea kitkoilla ajellu täällä oulun pohjoispuolella.ei niitä nyt nastoihin voi verratakkaan.en enää laita kitkoja.en tykänny.
- kitnas
Talvi taitaa olla kohta käsillä kun tämä väittely taas alkoi. Ja tätähän saamme seurata pitkälle kevääseen. Ei mul muuta. Jatkakaa toki juttua!
- kittekatt
Ehkä kitkarenkaat parhaat juurikin TALVELLA. Lapissa, missä lunta vielä on. Täällä etelämpänä on vain sohjoinen ja märkä tien pinta, joka yöllä paikoitellen jäätyy luistinpaanaksi. Sillä kohtaa voidaan kysyä, kuka helvatan vatipää meni ulos tieltä?
- Nastat_ylivoimaiset
Kitkatkin voi olla kelvolliset talvirenkaina, mutta nastojen talviominaisuuksiin ne eivät yllä. Tämähän on todistettu joka vuosi jokaisessa julkaistussa talvirengastestissä jo vuosikymmenten ajan.
Miksi todistettu asiatieto on niin vaikea hyväksyä?
Yhtään sellaista talvirengastestiä Suomen talviolosuhteissa ei ole julkaistu, jossa kitkat olisivat osoittautuneet nastojen veroisiksi tai jopa paremmiksikin. - nastattomia_ainoastaan
Tavallaan jo odotan että talvirengaskausi alkaisi. Onhan kesärenkaat jämäkät ja paremmat märällä kelillä, mutta kitkarenkaat ovat pehmeämmät ja hiljaisemmat.
Nastarenkaista en löytänyt mitään hyvää, syksyllä alle vasta ensilumien jälkeen ja keväällä mahdollisimman pian pois. Rengastesteissä on mielenkiintoisia tuloksia ja tulokset heittelevät laidasta laitaan, mutta on hyvä huomata että pisteytyksiä voi painottaa omien ajoreittien ja -tapojen mukaan: Parasta jäämestaria ei kannata hankkia märälle asfaltille koska sinne on parempiakin vaihtoehtoja tarjolla.- Nasta_ylivoimainen
Kitkarengas ei todellakaan ole nastaa parempi märällä asfaltilla (ei suolalla sulatetulla eikä luonnollisella), kuten ei millään muullakaan talviolosuhteen keleillä.
Nasta on mestari kaikissa talviolosuhteissa, jääpinnalla ja kiillotetulla kovalla lumella täysin ylivoimainen. - kitikatikotikuti
Jos ajat pelkäästään märällä asfaltila, niin sinulla ei ole tietenkään ongelmaa. Tienpinnan jäätyessä jätät sitten autosi kotiin ja köröttelet junalla töiihin, eikö niin?
- nastattomia_ainoastaan
Nasta_ylivoimainen kirjoitti:
Kitkarengas ei todellakaan ole nastaa parempi märällä asfaltilla (ei suolalla sulatetulla eikä luonnollisella), kuten ei millään muullakaan talviolosuhteen keleillä.
Nasta on mestari kaikissa talviolosuhteissa, jääpinnalla ja kiillotetulla kovalla lumella täysin ylivoimainen.Tarkoitin jäämestarilla Hakkapeliitta 8-renkaita. Ajettavuus märällä asfaltilla arvosana 6, ja jarrutus märällä asfaltilla 6 metriä pidempi kuin Gislavedin nastarenkaassa (36,3 metriä /42,4 metriä).
Kitka/nastavertailu on minulle helppo, en hae testivoittajaa kun jääpainotus on 40% ja omassa ajossani sileän jään osuus on huomattavan vähäinen. Valitsen nastattoman mikä on testissä keskiverto, haen tuotetta mikä on tasapainoinen. Ei paras eikä huonoin, ja se on silloin tarpeeksi hyvä. Pistetestivoittajaa en kitkasarjasta haluaisi, se jarruttaa kuivalla asfaltilla 39,6 metriä kun keskivertorenkaille riittää 33-35 metriä.
En tiedä onko Nordman 5 sama rengas kuin mitä Hakkapeliitta 5 oli, mutta sekin edustaa samaa kahden tähden suoritusta kuin mihin kitkarenkaatkin pystyvät. Hieman parempi jääpito, sama suoritus lumella ja vastapainona melulle arvosana 5, eli välttävä.
Kävin keväällä autokaupassa (euromerkki) ja talvirenkaiksi tarjottiin japanilaisia Bridgestonen kitkarenkaita. Ne saavat testissä tarpeeksi monta (jaettua) jumbosijaa että en niitä halunnut, ja eurooppalaisten renkaiden hinta oli hinnoiteltu useamman satasen kalliimmiksi. Otin tuumaustauon ja jätin lopulta auton vaihtamatta kun ei koskaan tiedä milloin yt:t osuu omalle kohdalle. - Nasta_ylivoimainen
nastattomia_ainoastaan kirjoitti:
Tarkoitin jäämestarilla Hakkapeliitta 8-renkaita. Ajettavuus märällä asfaltilla arvosana 6, ja jarrutus märällä asfaltilla 6 metriä pidempi kuin Gislavedin nastarenkaassa (36,3 metriä /42,4 metriä).
Kitka/nastavertailu on minulle helppo, en hae testivoittajaa kun jääpainotus on 40% ja omassa ajossani sileän jään osuus on huomattavan vähäinen. Valitsen nastattoman mikä on testissä keskiverto, haen tuotetta mikä on tasapainoinen. Ei paras eikä huonoin, ja se on silloin tarpeeksi hyvä. Pistetestivoittajaa en kitkasarjasta haluaisi, se jarruttaa kuivalla asfaltilla 39,6 metriä kun keskivertorenkaille riittää 33-35 metriä.
En tiedä onko Nordman 5 sama rengas kuin mitä Hakkapeliitta 5 oli, mutta sekin edustaa samaa kahden tähden suoritusta kuin mihin kitkarenkaatkin pystyvät. Hieman parempi jääpito, sama suoritus lumella ja vastapainona melulle arvosana 5, eli välttävä.
Kävin keväällä autokaupassa (euromerkki) ja talvirenkaiksi tarjottiin japanilaisia Bridgestonen kitkarenkaita. Ne saavat testissä tarpeeksi monta (jaettua) jumbosijaa että en niitä halunnut, ja eurooppalaisten renkaiden hinta oli hinnoiteltu useamman satasen kalliimmiksi. Otin tuumaustauon ja jätin lopulta auton vaihtamatta kun ei koskaan tiedä milloin yt:t osuu omalle kohdalle.Tottakai jokainen valitsee talvirenkaansa kuka minkäkin kriteerin perusteella. Se on tietysti ihan ok.
Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa, että kitkarenkaat eivät missään suomalaisessa talviolosuhteissa ole nastarengasta parempi. Ja nyt tietysti tarkoitan kokonaisuutta. On selvää, että renkaissa, niin kitka kuin nasta, on merkkikohtaisia eroja ja molemmissa on kelvottomia kuin huippurenkaitakin.
Jos omaa kitkavalintaansa perustelee sillä, että löytyy joku vielä ominaisuuksiltaan yhtä huono tai jopa huonompi nastarengaskin, niin voi kysyä mitäs järkeä tuossa on. Yhtä vähän kuin siinä, että vertaa huippunastarengasta heikoimpiin kitkarenkaisiin.
Jos valitsee kitkat, niin ihan ok. Kannattaa kuitenkin siinä tapauksessa ihan suosiolla myöntää itselleenkin, ettei ykköskriteerinä hankintaperusteluissa tuolloin ollut turvallisuus ja turvallisemmat talviominaisuudet, vaan jotkut muut jutut.
- Nastatpuree
Täällä etelän kaupungissa jäisillä teillä nastat on ylivertaiset. Muutaman talven ajoin kitkoilla, mutta seuraavaan autoon tuli taas nastat. Enkä enää kitkoja aio hankkia.
- renkailla
Kukaan ei saisi ostaa nastarenkaita. Muuten minulle tulee sellainen olo, että olen tyhmän kun ostin kitkarenkaat. Uskokaa nyt jo!
- Älkää-älkää
Kaikki eivät saa
käyttää kitkoja
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo, että jos kukaan ei aja nastoilla, teiden pinnat saattavat kiillottua hyvin liukkaiksi. Varsinkin lumisilla risteysalueilla kiillottuminen voi olla ongelma.
Nastattomuuteen ei siten pyritä. Valtosen mukaan esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa tavoitetaso on, että ainakin 20 prosenttia autoista pyörii nastoilla.
Helsingin tavoitteena on se, että vuonna 2020 puolet autoista ja 2030 kolme neljästä autosta kulkisi kitkarenkailla. Kaupunki kannustaa autoilijoita vaihtamaan kitkarenkaisiin, kunhan vain kaikki eivät sitä tee.- Nasta_ylivoimainen
Noissakin toiveissa lähtökohtana ei ole liikenneturvallisuus, vaan joku ihan muu.
Ainoa selkeä yksiselitteinen tavoiteltava hyve kitkoissa on hiljaisempi liikenneääni. Näin siksi, ettei tämän hyveen saavuttamisen vuoksi tarvitse käyttää toisia vielä vahingollisempia keinoja.
No kohta joku tuo esille tietysti teiden kulumisen ja pölyn. Totta onkin, että nastat kuluttavat enemmän teitä, joskin koko ajan vähemmän nastarenkaiden uusiutuessa nykyaikaisiin ja aiheuttavat pölyäkin. Toisaalta, jos nastoja ei olisi, niin liukkauden torjuntaa suolaamalla ja hiekoituksella jouduttaisiin lisäämään moninkertaiseksi. Tämä tarkoittaisi entistä suurempia vaurioita tiestölle ja huomattavaa pölyn lisääntymistä Luonnon myrkyttymisen lisääntyminen ja erilaisten rakenteiden, mm siltojen, hapertumisen lisäys, ruostumiset jne vielä kaupan päälle. Myös jatkuvasti toistuva suola-hiekkapitoinen sohjoisuus ja märkyys sotkee ympäristöä ja autoja jo nytkin saati jos suolausta ja hiekoitusta vielä lisättäisiin voimakkaasti eli on ikävän näköistäkin.
Kaupunkien budjettivastuulliset ajattelevat usein lähinnä seuraavaa budjettia ja sen riittävyyttä. Siitähän he ovat vastuussa.
Nuo em mainitut huomattavat ja todella kalliit vauriot syntyvät pitkän ajan kuluessa (mutta ne syntyvät satavarmasti), kun taasen nastojen kulutusvaikutus on välitön ja budjettikautenakin nähtävissä.
- kysyskankkuselta
Kerran tv-ohjelmassa haastateltiin entistä moninkertaista rallin MM-kuskia, Juha Kankkusta. Kankkuselta kysyttiin oletko talvella kitka-vai nastarengasmies, ja Juha vastasi että nastakuski. Varmasti Kankkunen rattimiehenä tietää mikä talvirengastyyppi antaa varmimman turvallisimman pidon ja pelivaraa -ja se on hyvä nastarengas. Kankkunen asuu Espoon Westendissä, ja ajaa pitkiä matkoja, ja pitää ajokoulua Kuusamossa. Eli näkee kaikki mahdolliset tiekelit...
- nastattomia_ainoastaan
Jos Juha Kankkunen tai vaikkapa Markku Alén ajoivat työkseen tavalla joka kilpailutilanteen ulkopuolella on "törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista" ei sieltä löydy ehkä parasta vastaajaa vastuulliseen valintaan. Paljonko tarvitaan ylimitoittamista jos sitä ei voi tehdä ilman haittavaikutuksia? Normaaliajossa keskiarvorenkaan tai testivoittajarenkaan pidon menettäminen on osoitus liian kovasta tilannenopeudesta, siis siitä että ajaa liian nopeasti. Talvirengaskautena nopeusrajoituksia alennetaan, joten "ralliominaisuuksia" ei pääse kunnolla hyödyntämään.
Omassa ajossani en ole kaivannut nastoja (yllätyin itsekin!), vaikka ajan lähes samalla tavalla kuin kesällä. En aja liian lähellä muita, en ohita tiukoissa paikoissa, en tule risteykseen siten että muut joutuvat arvailemaan aionko kiilata vaiko väistää, en oikaise vastaantulijan kaistaa käyttäen mutkissa jne.
Suolausta ei olla lopettamassa, joten sileän jään ominaisuuksia (testeissä käytännössä hoidettu luistinrata / puhdistettu järvenjää) ei pääse kovin usein kokeilemaan. Ja kun sileää jäätä on ollut, niin eivät ne nastatkaan aina auta. Yhden tutun piha oli jäässä eikä ilman hiekkaa ja työntöapua auto liikkunut mihinkään (ehkä osaavampi kuski olisi saanut liikkeelle). Oman nastattoman autoni sain liikkeelle vastaavassa paikassa kun en alkanut sudittamaan. - Suhteellisuutta
nastattomia_ainoastaan kirjoitti:
Jos Juha Kankkunen tai vaikkapa Markku Alén ajoivat työkseen tavalla joka kilpailutilanteen ulkopuolella on "törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista" ei sieltä löydy ehkä parasta vastaajaa vastuulliseen valintaan. Paljonko tarvitaan ylimitoittamista jos sitä ei voi tehdä ilman haittavaikutuksia? Normaaliajossa keskiarvorenkaan tai testivoittajarenkaan pidon menettäminen on osoitus liian kovasta tilannenopeudesta, siis siitä että ajaa liian nopeasti. Talvirengaskautena nopeusrajoituksia alennetaan, joten "ralliominaisuuksia" ei pääse kunnolla hyödyntämään.
Omassa ajossani en ole kaivannut nastoja (yllätyin itsekin!), vaikka ajan lähes samalla tavalla kuin kesällä. En aja liian lähellä muita, en ohita tiukoissa paikoissa, en tule risteykseen siten että muut joutuvat arvailemaan aionko kiilata vaiko väistää, en oikaise vastaantulijan kaistaa käyttäen mutkissa jne.
Suolausta ei olla lopettamassa, joten sileän jään ominaisuuksia (testeissä käytännössä hoidettu luistinrata / puhdistettu järvenjää) ei pääse kovin usein kokeilemaan. Ja kun sileää jäätä on ollut, niin eivät ne nastatkaan aina auta. Yhden tutun piha oli jäässä eikä ilman hiekkaa ja työntöapua auto liikkunut mihinkään (ehkä osaavampi kuski olisi saanut liikkeelle). Oman nastattoman autoni sain liikkeelle vastaavassa paikassa kun en alkanut sudittamaan.Eiköhän noi ammatikseen kovaa ajavat, huippukuljettajiksi tunnustetut rallin maailmanmestarit tiedä keskivertoautoilijaa aika paljon enemmän renkaista ja liukkaalla ajamisesta.
Jos Kankkunen kehuu nastoja, on hänen lausunnollaan myös aika paljon enemmän painoarvoa verrattuna jonkun täällä S24 palstalla nimimerkillä esiintyvän autoilijan sanomisiin. - Nasta_ylivoimainen
nastattomia_ainoastaan kirjoitti:
Jos Juha Kankkunen tai vaikkapa Markku Alén ajoivat työkseen tavalla joka kilpailutilanteen ulkopuolella on "törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista" ei sieltä löydy ehkä parasta vastaajaa vastuulliseen valintaan. Paljonko tarvitaan ylimitoittamista jos sitä ei voi tehdä ilman haittavaikutuksia? Normaaliajossa keskiarvorenkaan tai testivoittajarenkaan pidon menettäminen on osoitus liian kovasta tilannenopeudesta, siis siitä että ajaa liian nopeasti. Talvirengaskautena nopeusrajoituksia alennetaan, joten "ralliominaisuuksia" ei pääse kunnolla hyödyntämään.
Omassa ajossani en ole kaivannut nastoja (yllätyin itsekin!), vaikka ajan lähes samalla tavalla kuin kesällä. En aja liian lähellä muita, en ohita tiukoissa paikoissa, en tule risteykseen siten että muut joutuvat arvailemaan aionko kiilata vaiko väistää, en oikaise vastaantulijan kaistaa käyttäen mutkissa jne.
Suolausta ei olla lopettamassa, joten sileän jään ominaisuuksia (testeissä käytännössä hoidettu luistinrata / puhdistettu järvenjää) ei pääse kovin usein kokeilemaan. Ja kun sileää jäätä on ollut, niin eivät ne nastatkaan aina auta. Yhden tutun piha oli jäässä eikä ilman hiekkaa ja työntöapua auto liikkunut mihinkään (ehkä osaavampi kuski olisi saanut liikkeelle). Oman nastattoman autoni sain liikkeelle vastaavassa paikassa kun en alkanut sudittamaan.Ihan säännöllisesti esiintuodaan tuo sileä jää, jolla testeissä yksi osatesti testataan. Siinä nastat ovat ylivoimaisia, mutta missään muussakaan osatestissä ei kitkat saavuta nastojen tasoa saati, että olisivat parempia. Ei sulalla märällä tai kuivalla tienpinnalla, ei kovalla tai pehmeällä lumella jne.
Nuo tutuntuttujen kokemat jutut tai väitteet lienee hyvä jättää sinne muidenkin loputtomien kaupunkilegendojen pohjattomaan tynnyriin.... - nastattomia_ainoastaan
Suhteellisuutta kirjoitti:
Eiköhän noi ammatikseen kovaa ajavat, huippukuljettajiksi tunnustetut rallin maailmanmestarit tiedä keskivertoautoilijaa aika paljon enemmän renkaista ja liukkaalla ajamisesta.
Jos Kankkunen kehuu nastoja, on hänen lausunnollaan myös aika paljon enemmän painoarvoa verrattuna jonkun täällä S24 palstalla nimimerkillä esiintyvän autoilijan sanomisiin.Totta, he ovat kovaa ajamisen asiantuntijoita. Kovaa ajaminen johtaa liikenteessä sakkoihin ja ajo-oikeuden menetykseen. Toki jos ihailee vaarallisia ohituksia ja kovia ylinopeuksia myös huonolla kelillä ovat heidän neuvonsa varmaan päteviä - ja kyllähän niitä piittaamattomuksia näkee sen verran arkiliikenteessä.
Minä puolestani täällä S24:ssä kerron että kun noudattaa liikennesääntöjä (lakeja ja asetuksia) ei ehkä tarvitse nastoja. Samalla lailla kun ei "tarvita" myöskään hirveitä hevosvoimamääriä koska niitä ei pääse laillisesti hyödyntämään.
Keskustelussa -kuten rengastesteissä- oikea lopputulos riippuu siis vähän siitä mitä on hakemassa. Uskon että minun ja Kankkusen & Alénin ajotavat poikkeavat niin paljon toisistaan että samat tuotteet eivät sovi molemmille. Ennakoivalla, keliolosuhteet huomioivalla ajotavalla ei opi pärjäämään rallissa... - totuudensiemen
nastattomia_ainoastaan kirjoitti:
Jos Juha Kankkunen tai vaikkapa Markku Alén ajoivat työkseen tavalla joka kilpailutilanteen ulkopuolella on "törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista" ei sieltä löydy ehkä parasta vastaajaa vastuulliseen valintaan. Paljonko tarvitaan ylimitoittamista jos sitä ei voi tehdä ilman haittavaikutuksia? Normaaliajossa keskiarvorenkaan tai testivoittajarenkaan pidon menettäminen on osoitus liian kovasta tilannenopeudesta, siis siitä että ajaa liian nopeasti. Talvirengaskautena nopeusrajoituksia alennetaan, joten "ralliominaisuuksia" ei pääse kunnolla hyödyntämään.
Omassa ajossani en ole kaivannut nastoja (yllätyin itsekin!), vaikka ajan lähes samalla tavalla kuin kesällä. En aja liian lähellä muita, en ohita tiukoissa paikoissa, en tule risteykseen siten että muut joutuvat arvailemaan aionko kiilata vaiko väistää, en oikaise vastaantulijan kaistaa käyttäen mutkissa jne.
Suolausta ei olla lopettamassa, joten sileän jään ominaisuuksia (testeissä käytännössä hoidettu luistinrata / puhdistettu järvenjää) ei pääse kovin usein kokeilemaan. Ja kun sileää jäätä on ollut, niin eivät ne nastatkaan aina auta. Yhden tutun piha oli jäässä eikä ilman hiekkaa ja työntöapua auto liikkunut mihinkään (ehkä osaavampi kuski olisi saanut liikkeelle). Oman nastattoman autoni sain liikkeelle vastaavassa paikassa kun en alkanut sudittamaan.Väärin. Rallikuskit eivät yleensä ajele siviilissä reikäpäänä, vaan rajoitusten ja sääntöjen mukaan. Heidän ennakointikykynsä ja reaktionsa ovat aivan eri tasolla kuin meidän tavallisten ratinkääntäjien -silti he suosivat nastaa. Markku Alenkin totesi Nokian rengastestissä Lapissa, että onhan se nasta aina nasta.
Se on nimittäin niin että ainakaan vilkasliikenteisillä väylillä et pysty itse määrittämään esimerkiksi sopivaa etäisyyttä edellä ajavaan, vaan siihen väliin tunkee lähes aina joku kiilari. Usein joutuu ennakoidenkin ajavana tekemään nopeita jarrutuksia ja väistönkin, ja yöllä jäätyneellä peilijääpinnalla nasta takaa paremman pysähtymismatkan. Toki jos nastarenkaat ovat jo vanhat tai nastat revitetty pois, ei homma päde, mutta se johtuu sitten kuskista ei renkaista. Entäs hirvivaara? Jarrutusmatkassa 10-15 metrin ero voi olla merkittävä, ero jonka TM:kin sai taas nasta-kitka-välille. - nastattomia_ainoastaan
En tiedä miten rallikuskit ajavat siviilissä - voin vain arvailla ajavatko siten että vetävät jonoa perässään, vai ohittavatko letkat tehokkaalla autolla. Itse en kuitenkaan ole ajaessani tarvinnut nastoja, en vaikka tuo monen harrastama koukkaava kaistanvaihto on tuttu ilmiö.
Nämä ovat vaikeita asioita keskustella kun ei pääse kokeilemaan käytännössä. Täysin peilijäällä oleva hoitamaton tie on onneksi harvinainen, mutta vaatii se nastoilla ajavaltakin malttia. Hirvi- tai peuravaara on maantiellä yksi harvoja äkkijarrutuksia aiheuttavia tilanteita, liian lyhyet turvavälit on toinen, ja pohdinkin ajoittain miksi maantiellä ajetaan huoletta ylinopeutta ja ohitellaan. Nopeus kun pidentää sekä jarruttamatta ajettua reaktiomatkaa, pidentää jarrutusmatkaa että tekee väistämisen vaikeammaksi. ESP ei ole sekään mikään ihmeidentekijä, vaan sekin toimii paremmin jos lähtönopeus on alempi.
Liikenteessä näkee paljon piittaamatonta käytöstä ja sellaisten kuljettajien kohdalla sopiva testivoittajanastarengas saattaa vähentää törmäysvoimia. Tai jättää tilanteen vakavan säikähdyksen tasolle. Asiallinen kuljettaja ei olisi joutunut vaaratilanteeseen.
Minulle TM-testivoitto ei ole kovin tärkeä, ja etenkin siksi koska nastat ovat haitallisia. Jos rengasmerkkejä ajatellaan ei minun olisi olisi järkeä hankkia Michelinin nastaversiota, suorituskykyero kitkamalliin on pieni. Testin tärkein anti on osata välttää tähdettömiksi jääviä renkaita, niitä ei kannata ostaa vaikka autorengasliike niitä möisikin edullisesti. - Nasta_ylivoimainen
nastattomia_ainoastaan kirjoitti:
En tiedä miten rallikuskit ajavat siviilissä - voin vain arvailla ajavatko siten että vetävät jonoa perässään, vai ohittavatko letkat tehokkaalla autolla. Itse en kuitenkaan ole ajaessani tarvinnut nastoja, en vaikka tuo monen harrastama koukkaava kaistanvaihto on tuttu ilmiö.
Nämä ovat vaikeita asioita keskustella kun ei pääse kokeilemaan käytännössä. Täysin peilijäällä oleva hoitamaton tie on onneksi harvinainen, mutta vaatii se nastoilla ajavaltakin malttia. Hirvi- tai peuravaara on maantiellä yksi harvoja äkkijarrutuksia aiheuttavia tilanteita, liian lyhyet turvavälit on toinen, ja pohdinkin ajoittain miksi maantiellä ajetaan huoletta ylinopeutta ja ohitellaan. Nopeus kun pidentää sekä jarruttamatta ajettua reaktiomatkaa, pidentää jarrutusmatkaa että tekee väistämisen vaikeammaksi. ESP ei ole sekään mikään ihmeidentekijä, vaan sekin toimii paremmin jos lähtönopeus on alempi.
Liikenteessä näkee paljon piittaamatonta käytöstä ja sellaisten kuljettajien kohdalla sopiva testivoittajanastarengas saattaa vähentää törmäysvoimia. Tai jättää tilanteen vakavan säikähdyksen tasolle. Asiallinen kuljettaja ei olisi joutunut vaaratilanteeseen.
Minulle TM-testivoitto ei ole kovin tärkeä, ja etenkin siksi koska nastat ovat haitallisia. Jos rengasmerkkejä ajatellaan ei minun olisi olisi järkeä hankkia Michelinin nastaversiota, suorituskykyero kitkamalliin on pieni. Testin tärkein anti on osata välttää tähdettömiksi jääviä renkaita, niitä ei kannata ostaa vaikka autorengasliike niitä möisikin edullisesti.Ei nastarenkaillakaan pidä ajaa piittaamattomasti, ei vaikka ovatkin selvästi kitkoja paremmat talviolosuhteissa. Ei nastarengas estä kolareita ja eikä kompensoi kuljettajan osaamisvajeita niinkuin ei mikään muukaan auton turvallisuusapuväline. Ne vain auttavat hädän tullen ja tämä apu on tietenkin sitä tärkeämpi mitä taitamattomampi tai kokemattomampi kuljettaja on. Taitavallekaan kuljettajalle ei näistä auton ja renkaiden turva-apuvälineistä ole haittaa.
En myöskään jaksa uskoa, että piittaamattomilla ja turvallisuudesta yleensäkään vähät välittävillä on myöskään turvallisimpia renkaita allaan. Miksi muuten turvallisuudesta yleensä piittaamattomat nyt yhtäkkiä pitäisivät turvallisia renkaita tärkeänä?
Jos kerran turvallisuus olisi tärkeä tekijä liikkumisessa, niin silloin ei käyttäydy liikenteessä noin ihan riippumatta renkaista.
Tuosta ole täysin samaa mieltä, että noissa testeissä jatkuvasti surkeimmiksi osoittautuneita talvirenkaita ei pidä hankkia edes reippaasti halvemmalla hintaakaan. Kesärenkaissa ei ihan niin tarkkaa, mutta niissäkin.
Nastat voivat olla haitallisia, mutta kitkojen käytön edellytysten luominen liikenteessä se vasta haitallista onkin. Näin siis vain ja ainoastaan, jos unohdetaan kokonaan turvallisuusnäkökohdat talviliikenteessä.
- 256452
"Nykyiset pohjoismaiset kitkat hakkaa joka kelissä nastat."
Eli se "hakkaaminen" tarkoittaa 30% pitempää jarrutusmatkaa jäisellä tiellä? Ja yhtä surkeaa vetopitoa jäällä. Lähde: TM 2015 testi.
Kuka helvetin vatipää ostaa renkaat jotka ei pidä sillä liukkaimmalla ja vaarallisimmalla alustalla eli jällä jolloin talvirenkaiden pitoa tarvii kaikista eniten. Yhtä hyvin voi ajaa kesärenkailla jos ei löydy jääpitoa eli on aika vatipää jos ostaa kitkat.- kitkaerkki
Kitkarenkaalla pärjää hyvin peilijäälläkin, kun ajaa ennakoiden ja hitaammin eli ei kaahaa. Sen sijaan se hiljaisuus, ah mikä nautinto ajaa pitkääkin siivua. Alla on aina ollut Volkkaria ja nyt pari Skodaa, joten rengasmelu tai paremminkin meluttomuus on nro 1 rengasvalinnassa.
- Nasta_ylivoimainen
kitkaerkki kirjoitti:
Kitkarenkaalla pärjää hyvin peilijäälläkin, kun ajaa ennakoiden ja hitaammin eli ei kaahaa. Sen sijaan se hiljaisuus, ah mikä nautinto ajaa pitkääkin siivua. Alla on aina ollut Volkkaria ja nyt pari Skodaa, joten rengasmelu tai paremminkin meluttomuus on nro 1 rengasvalinnassa.
Totta. Hiljaisuus on kitkojen paras ominaisuus. Tästä olen samaa mieltä.
Erityisesti se vielä korostuu, kun auton äänieristys ei ole hyvä. Myös auton ulkopuolella hiljaisuus on miellyttävämpää. Näinpä monelle se onkin talvirenkaiden valinnan ykkösprioriteetti.
Se on ainoa ominaisuus, jossa se on nastoja parempi. - nastattomia_ainoastaan
Hiljaisuuden lisäksi kitka on parempi siinä ettei se hakkaa asfalttia pienillä metallipiikeillä. Tarpeeksi iskuja niin eroosio tekee tienpinnasta karkean ja jonkun ajan kuluttua uraisen. Hyvin huomaa joissakin kohdin missä on kiihdytetty että nasta repii rikki tienpinnan. Ja se pieni isku irrottaa tienpinnasta pölyä mikä on märkän joko kuraa tai kuivuessaan pölyä.
Siinähän ne varsinaiset syyt ovatkin, itselle hiljainen auto, muille hiljaisempi liikennemelu ja tie-eroosion välttäminen. Nastojen etu on sileällä jäällä, sitä "herkkua" on vain hirmu harvoin tarjolla. Röpelöjäällä kitka pärjää ihan hyvin, vaikkei se tietenkään kesäkeliä ole millekään renkaalle.
Todella vaikea aihe. Toisaalta nastat antaisivat mukavan mutta harhaanjohtavan tunteen että uskaltaa ajaa liian kovaa tilannenopeutta, nastoilla on hyvä "brändi" ja liikennehaita olivat ennen VW-skandaalia ainoastaan CO2.
Toisaalta, riippuu henkilöstäkin montako niitä jääpäiviä on. Nasta-ajasta muistan vahvasti nastojen ulvonnan kun tuli pääosin ajettua suolattuja teitä, ja voi sitä ilon tunnetta kun pääsi lumen peittämälle hiljaiselle tielle. Nastoista luopumisen jälkeen talviajo ei sen kummemmin ole herättänyt ajatuksia, lähinnä kurakelillä eteen koukkivat liikenneturvallisuuden vaarantajat ärsyttävät. Edelleen toivon talveksi pakkasta ettei suolakura tekisi tienpinnoista mustia ja pimeitä sekä peittäisi ajovaloja (ja tietysti koko autoa) möhnään.
Olen niin tyytyväinen Hakka 4-renkaiden jälkeiseen nastattomuuteen että heitin seuraavan vaihtoauton mukana tulleet Hakkapelitta 5:set viikon ulinan jälkeen romukoppaan, ja sitä seuraavassa en edes käyttänyt Hakka 7-renkaita auton alla.
No, en vielä kiirehdi vaihtamaan talvirenkaisiin vaikka jotkut ajavat niillä (säästösyistä?) ympäri vuoden.
- Anonyymi
Vaihdoin v 1978 Fiat127:aan Pirelli-superkitkarenkaat ja koko lumisen talven niin jäällä kuin "tukevassa" lumessakin oli kuin olisi kesäkelillä niillä ajanut mm. Lohja - Espoo -väliä töihin, samalla muita kuskaten pikkuteitä. Kesäsäilytys kuitenkin kuivasi renkaat ja niiden pito huononi selvästi, ollen siitä eteenpäin kuin tavalliset nastarenkaat.
- Anonyymi
Tuo satuhetki nauratti kovin, kiitos.
- Anonyymi
Kyllä kitkarenkaat aiheuttavat aina silloin tällöin niitä hups-älämyksiä, kun auto ei tahdokaan pysähtyä. Liukas peilijäinen alamäki ja risteys edessä, eikä vaan tahdo pysähtyä ajoissa vaikka vauhtia ei ole nimeksikään. Sormet vain ristiin.
- Anonyymi
Taitaa niitä hups-elämyksiä tulla nastarenkaille enenmän. Ainakin nastarenkaat on yliedustettuina onnettomuustilastoissa, verrattuna ns. kitkarenkaisiin. Mistähän sekin mahtaa johtua?
- Anonyymi
Hyvin pysähtyy kun aloittaa jarrutuksen ajoissa. Kitkakuski ennakoi. Kun minulla oli nastat meni käännös pitkäksi. Vilkku päällä ja melkein kolmion takaa tultiin alle kun ei pysähtynytkään.
- Anonyymi
Nastat ovat vähän kuin vakuutus. Harvoin tarvitaan, mutta on hyvä olla alla silloin kun oikeasti tarvitaan.
- Anonyymi
Nastat tekevät talvesta kesän.
BMW Keisari
- Anonyymi
Höpö höpö! Isossa maasturissa saa olla nastat😇
- Anonyymi
Conti 7 uudet nyt alla , vanhat ajoin kesällä loppuun , vesikelillä huonot , luulin että sulaa helteellä alle ,ei, kovettuneet , riippuu mihin tarvitsee , 6 vuotta contit iha ok pitivät. ajelkaa silti varovasti !
- Anonyymi
aha
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854012
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353041Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992253Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312008Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271801- 311790
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell651743Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271547Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91517- 281501