Eli auto on 406 2.0 -99(vanhempi). Sillä on ajettu n.63000km. Aina kun ajelee epätasaisella tai kuopissa jne. niin kuuluu kolinaa takaa ja joskus edestäkin. Mut korjaaja kattoi et koiranluissa ei olisi välyksiä lainkaan ja saman totesi katsastusmies et hyvin on kiinni et ei minkäänlaista välystä. Mut ehkä vois olla pakoputkikin. Siltä se ei kyllä kuulosta.
Onko muilla ollu vastaava tilanne?
406:sen koiranluut kuluneet 63000km???
15
3358
Vastaukset
- tommi
Mulla oli sama ongelma Renaultissa. Koiranluut kestivät kerralla n.20tkm ja sitten vaihtoon. Noi oireet ovat täsmälleen samoja kuin minulla oli. Tosin myös Peugeoteista on tiedossa, että koiranluiden kestoikä on samaa luokkaa,eli n.20tkm...
- pösömies
se kolina voi johtua iskarista kun ajaa kuoppaan niin kolisee. siinä ei välttämättä oo mitään vikaa kumminkaan. pakkasella voi ääntää isostikki tai selvemmin.
- 406 ST 2.0
Mulla vain 90 tkm ajettu, vaikka käyttöönottovuosi 1996.
Etupään koiranluut 40 tkm.
Takapää alkoi kolista 60 tkm:ssä. Kun epäilin koiranluita, minulle kerrottiin, että kyseessä ovatkin takaraidetangon päät (taka-akseli on lievästi ohjautuva).
Seuraava kolinan aiheuttaja taisi olla takakallistuksenvakaajan pystytangoissa, mutta km-määrää en muista.
406:een on rakennettu hienot ajo-ominaisuudet niin monimutkaisilla pyöränripustuksilla, että niistä löytyy kuluvia niveliä vähän liiaksi asti. Suo siellä, vetelä täällä. Jos haluaa ajaa nautiskellen, on oltava valmis maksamaan kuluvien osien uusimisesta silloin tällöin.- ttt
Itselläni on 406 ST 2.0 SW jolla on ajettu 156000km ja koiranluut on eteen vaihdettu kerran eli 120000km kohdalla. Silloin laitettiin alkuperäiset varaosat alle koska tarvikeosien kestävyys ei ole yhtä hyvä kuin alkuperäisten. Edellisessä 405:ssä ei koiranluita tarvinnut vaihtaa 140000km matkalla kertaakaan.
Väittäisin että tällainen vaihtoväli ei ole mitenkään liian huono; mielummin ajan autolla jossa on hyvät ajo-ominaisuudet ja hieman huoltotarvetta kuin autolla jossa on huonot ajo-ominaisuudet mutta tarvitsee vähemmän huoltoa...
- Jemuli
No ompas omituista et ne ei tuon kauempaa kestä. No pitää tehä lisäselvityksiä vielä.
- tarkastaa
Ainakin tämä takapään tukitanko(koiranluu) helppo selvittää, ei muuta kuin renkaan edestä ja takaa kiinni, ja yrittää kääntää, tuntuuko väljyyttä, mikäli ei löysää tunnu, ne ainakin kunnossa
Tukitangon sisäpäässä auraus-säätö, vain osaava kaveri osaa laittaa aurauksen kohdalleen ilman varsinaisia mittalaitteita, parimilliä auraus renkaan edestä ja takaa mitaten tavallisella rullamitalla ja suorilla pinnoilla(2 kpl) - Jemuli
tarkastaa kirjoitti:
Ainakin tämä takapään tukitanko(koiranluu) helppo selvittää, ei muuta kuin renkaan edestä ja takaa kiinni, ja yrittää kääntää, tuntuuko väljyyttä, mikäli ei löysää tunnu, ne ainakin kunnossa
Tukitangon sisäpäässä auraus-säätö, vain osaava kaveri osaa laittaa aurauksen kohdalleen ilman varsinaisia mittalaitteita, parimilliä auraus renkaan edestä ja takaa mitaten tavallisella rullamitalla ja suorilla pinnoilla(2 kpl)Joo. Nuo on kyllä tutun korjaamolla katottu ja sanoin vielä katsastuksessakin erikseen et "nyt saa hakea sit vikaa" koko rahan edestä. Eikä mitään välyksiä tai löysiä ollu missään oli auto sit pukilla tai ei. Mut miten tuo, kun sanoit et tukitangon sisäpäässä auraus-säätö auttais. Niin en vaan ymmärrä et miten se voi auttaa. No näistä autoista muutenkaan kaikkia ymmärrä.
- Olli
Jemuli kirjoitti:
Joo. Nuo on kyllä tutun korjaamolla katottu ja sanoin vielä katsastuksessakin erikseen et "nyt saa hakea sit vikaa" koko rahan edestä. Eikä mitään välyksiä tai löysiä ollu missään oli auto sit pukilla tai ei. Mut miten tuo, kun sanoit et tukitangon sisäpäässä auraus-säätö auttais. Niin en vaan ymmärrä et miten se voi auttaa. No näistä autoista muutenkaan kaikkia ymmärrä.
Terve. Käyttäkää hyvät immeiset merkkikorjaamoa, niillä on parhaat laitteet vikojen selvittämiseen ja korjaamiseen! Maksaa tietysti enemmän, mutta ei tarvitse arvailla vian lähdettä...
- puurot
tarkastaa kirjoitti:
Ainakin tämä takapään tukitanko(koiranluu) helppo selvittää, ei muuta kuin renkaan edestä ja takaa kiinni, ja yrittää kääntää, tuntuuko väljyyttä, mikäli ei löysää tunnu, ne ainakin kunnossa
Tukitangon sisäpäässä auraus-säätö, vain osaava kaveri osaa laittaa aurauksen kohdalleen ilman varsinaisia mittalaitteita, parimilliä auraus renkaan edestä ja takaa mitaten tavallisella rullamitalla ja suorilla pinnoilla(2 kpl)ja vellit sekasin... ei koiranluis mitää säätöä ole. koiranluu on se vakaajan pystytanko.
- make
tarkastaa kirjoitti:
Ainakin tämä takapään tukitanko(koiranluu) helppo selvittää, ei muuta kuin renkaan edestä ja takaa kiinni, ja yrittää kääntää, tuntuuko väljyyttä, mikäli ei löysää tunnu, ne ainakin kunnossa
Tukitangon sisäpäässä auraus-säätö, vain osaava kaveri osaa laittaa aurauksen kohdalleen ilman varsinaisia mittalaitteita, parimilliä auraus renkaan edestä ja takaa mitaten tavallisella rullamitalla ja suorilla pinnoilla(2 kpl)Koiranluu = Kallistuksen vakaajan pystytanko.
Ei minkään laisia säätö mahdollisuuksia.
Renkaan etu ja taka reunasta kiinni ja vääntää niin tuntee jos laakerissa on välystä. Jos käsijarru päällä niin tuntee jos puöräntuennassa on väljyyttä. - löytyy
make kirjoitti:
Koiranluu = Kallistuksen vakaajan pystytanko.
Ei minkään laisia säätö mahdollisuuksia.
Renkaan etu ja taka reunasta kiinni ja vääntää niin tuntee jos laakerissa on välystä. Jos käsijarru päällä niin tuntee jos puöräntuennassa on väljyyttä.Aurauselle säätö sisäpuolen nivelen, korin kiinnityspisteessä, kokeilin, säätö toisinpäin oli 4 mm haritusta, taas toisin oli aurausta 16 mm, eli tämä laitetaan 2 mm, ihan puolinäppärä osaa tämän
Korista katsotaan pitkallä laudalla että on pyörät samallailla koriin nähden, tulee paremmin kuin koneessa, ainakin kun minä laitan - make
löytyy kirjoitti:
Aurauselle säätö sisäpuolen nivelen, korin kiinnityspisteessä, kokeilin, säätö toisinpäin oli 4 mm haritusta, taas toisin oli aurausta 16 mm, eli tämä laitetaan 2 mm, ihan puolinäppärä osaa tämän
Korista katsotaan pitkallä laudalla että on pyörät samallailla koriin nähden, tulee paremmin kuin koneessa, ainakin kun minä laitan...auraukselle on sääto mahdollisuus. Tarkoitin ettei "koiranluussa" ole säätö mahdollisuutta. Kuiranluista tää koko keskustelu on alkanutkin eikä mistää aurauskulmista.
Toi sun tekstis oli jotenkin vähän epäselvä, voisitko tarkentaa.
4 mm haritusta, toisin oli aurausta 16 mm, laitetaan 2 mm?
Tarkoititko että toinen pyörä oli ulos 4 mm ja toinen sisään 16 mm? Sit sä säädit molemmat 2 mm. Niinkö??? - tomppa
Olli kirjoitti:
Terve. Käyttäkää hyvät immeiset merkkikorjaamoa, niillä on parhaat laitteet vikojen selvittämiseen ja korjaamiseen! Maksaa tietysti enemmän, mutta ei tarvitse arvailla vian lähdettä...
Kerankin tällä palastalla puhutaan asiaa.
- kaikki
make kirjoitti:
...auraukselle on sääto mahdollisuus. Tarkoitin ettei "koiranluussa" ole säätö mahdollisuutta. Kuiranluista tää koko keskustelu on alkanutkin eikä mistää aurauskulmista.
Toi sun tekstis oli jotenkin vähän epäselvä, voisitko tarkentaa.
4 mm haritusta, toisin oli aurausta 16 mm, laitetaan 2 mm?
Tarkoititko että toinen pyörä oli ulos 4 mm ja toinen sisään 16 mm? Sit sä säädit molemmat 2 mm. Niinkö???Kummallakin oma erillinen säätönsä(vaikea varmaan ymmärtää jos ei ole näitten kanssa ole ollut tekemisissä, mutta koitan selostaa)
Nyt takapäästä kysymys
Taka-akselin takapuolella raidetanko(tukitanko), joka toisesta päästä kiinni pyörän navassa(levike vanteen sisäpuolella, ihan kuin etupäässäkin johon tulee raidetangon pää kiinni(kaippa tuosta ymmärtää joka edes vähän vilkaissut auton alle)
tukitanko kiinni sisäpuolelta koriin(jossa korvake), siinä 1 pultti poikittain, korissa pitkulainen reikä, josta säädetään tangon paikka(aurauskulma)
Kun nämä tankojen(molemmat tangot yhteensä) kiinnitykset ihan toisessa reunassa on auraus 16 mm
Taas toisessa reunassa, 4 mm haritusta(auraus), nämä ihan kokeiltu, taas toisessa autossa saattaa olla vähän erillailla
Molemmilla tangoilla säädetään samanlailla, muuten tulisi renkaat vinoon koriin nähden
Vaikka onkin korin hahlojen mukaan samanlailla, saattaa silti olla renkaat vinossa koriin nähden, siksi katsotaan hahloista välittämättä, pitkällä laudalla(vastaava), että on renkaat koriin nähden samanlailla, ja säädetään (tarvittaessa) sitä joka vinossa
Jos ei näitten kanssa ollut tekemisissä, eipähän sitten näitä käsitäkkään
- ville
Pakoputken sisuskalut ne siellä kolisee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723113
- 602854
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322405- 802236
- 602053
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171577Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301420Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351408