On se kumma miten suomessa Fiatia ei nykyään myydä enemmän, jos vertaa sitä vaikkapa Saksan myyntilukuihin. Tosin täällä yksi syy on maahantuojien vaihtuminen ja toinen syy on tällä hetkellä tänne tuotavien mallien suppea valikoima. Kolmas syy on suurkaupunkien puute, jossa Fiatin pienimmät mallit (Panda ja 500), ovat parhaimmillaan. Mutta kyllä neliveto-Panda ja suurempi 500X olisi Suomen oloihin omimmillaan. Itselläni uudehko Fiat, nyt jo toinen peräkkäin ja täytyy sanoa että kyllä ainakin luotettavuus näissä on kunnossa. Edellisellä ajoin yli 100 tkm, ja ainoastaan muutaman polttimon uusin. Mitään kuluvia osia en tarvinnut uusia. Jakohihnan vaihdatin (vaihtoväli 4 v/120 tkm) kun 4 vuotta tuli täyteen. Tuolloin oli ajettu hieman yli 100 tkm.
Joskus näillä palstoilla jotkut moittivat että Fiat on kats.tilastojen hännillä, mutta minua ei kyllä tuo haittaa. Ensimmäinen katsastus edellisellä Fiatillani meni läpi moitteitta. Kun sen keväällä vaihdoin pois, oli auto nelivuotias ja siis katsastuksessa välivuosi. Joo, seuraavassa katsastuksessa olisi varmaan voinut hylsy tulla, koska huomasin pienen välyksen raidetangon päässä. Mutta tuo on todella edullinen juttu ja aivan normaali kuluminen 100 tkm ajetussa autossa. Luulenpa että merkkiliike on sen vaihtanut ennen myyntiä seuraavalle omistajalle. Ja HUOM! tuo oli ainut kuluva osa muutamaa palanutta polttimoa lukuunottamatta jonka huomasin autossani 4 vuoden/yli 100 tkm:n aikana. Eikä mitään takaisinkutsuja, korjaamolla maleksimista tms. Vain huoletonta ajamista.
Ja tämä keväällä vaihtamani -12 mallinen Fiat on kerännyt kesän aikana paljon kilometrejä, yksi Lapin reissukin takana. Katsastuksesta läpi moitteitta. Todella viatonta ajoa ollut, ei edes yhtään polttimoakaan ole tarvinnut vaihtaa!
Fiat on kestävä ja tyylikäs
16
168
Vastaukset
- Federatzione
Pelkkää hyvää anottavaa Fiateista.
- hthtrh
Monien karvaat muistot vanhemmista Fiateista on se suurin syy, mikseivät mene täällä kaupaksi.
- Croma2.5TD
Vanhat fiatit olivat usein hyviäkin etenkin ominaisuuksiltaan, usein luokkansa parhaita. Joidenkin mallien laatu (pikkuviat) pilasi mielikuvaa ja mainetta, mutta ei kaikki vanhat fiatit olleet huonoja. Esimerkkinä vaikkapa Uno. Sen ensimmäisissä vuosimalleissa oli kyllä lastentauteja, mutta 90-luvun mallit jo OK laadultaan. Ja Uno päihitti monet suuremmatkin autot ajettavuudellaan.
Suosioon on varmasti vaikuttanut tuo mainittu malliston suppeus täällä Suomessa. Fiat on todella hyvämaineinen ja kokenut dieselkoneiden valmistaja (ensimmäinen diesel taisi valmistua jo 1950-luvulla), mutta tietääkseni täällä ei vanhempia fiatin henkilöautodieseleitä ole myyty. Tuotannossa on ollut dieselinä vanhemmista malleista ainakin 127, 132, Ritmo, Uno, Croma.. Vähän uudemmista 90-luvun lopun malleista Punto, Bravo/a, Marea...
Noilla vanhemmilla Fiatin dieseleillä on jossain päin maailmaa ajettu isojakin kilometrimääriä. Muutama vuosi sitten oli myynnissä Croma 2.5 TD -88 jolla oli ajettu lähes 700 tkm.
Dieselkoneisia Fiatin henkilöautoja alettiin tuoda Suomeen v.2003 (Stilo 1.9 Jtd) ja myöhemmin myös Lineaa, Cromaa, Grande Puntoa, Bravoa jne.- karvalakkia_myytiin
"Dieselkoneisia Fiatin henkilöautoja alettiin tuoda Suomeen v.2003" - siinähän se vika onkin ollut = kapea mallisto. Ei ole tuotu Suomeen dieseleitä eikä automaatteja, vaikka tällaisia on iät ajat ollut tuotannossa. Maahantuojan voimin profiloitiin merkki pelkäksi halpis/pappa-autoksi.
Delta yritti kyllä lopulta muuttaa linjaa - uusi Bravo tuotiin markkinoille nimenomaan 150 hv bensaturbomallit edellä! Mutta autokaupan hiipuessa pankit panikoi, veti rahoituksen hurjasti velkarahalla kasvaneelta Deltalta ja hetken näytti, että menee koko putka nurin -> maahantuonti siirrettiin ennakoivasti Autokeskukselle, jota ei merkin myynti napannut pätkäänkään. Halusivat vissiin pelkän Alfan ja muulla ei väliä. AK karsi varustelut minimiiin, parhaimmillaan Bravoa myytiin vain 90 hv vaparina ja lisävarusteita oli tarjolla 4 kpl. Ja nekin jotain "eturoiskeläpät" ja "tavaratilan kumimatto" -tyylisiä. Katastrofin viimeisteli malliston hiipuminen/karsinta (Punto vanheni käsiin, farkku puuttui jne), kun Fiatin kaikki paukut kului yhdistymiseen Chryslerin kanssa.
- pikkufiat
Uusi Fiat 500 X ja Panda ovat kovia haastajia. Varsinkin 500 X .
Kävin kattomassa näyttelyssä, muhkean näköinen livenä, kuvista ei saa oikeata kuvaa. - kusiaisitkivoja
Ei onneksi ole montaa mallia tarjolla suomessa?
- 500X
Laadukkaan tuntuinen tuo 500X. Istumassa kävin, mutta en koeajolla. TM vertailussa hiljaisuutta ja ohituskiihtyvyyttä (1.4 multiair) kehuttiin.
- EiRiitäMinulle
Oikeassa autossa on paljon muitakin ominaisuuksia, kuin nuo luettelemasi kaksi.
- 114
Suomalaisella elää sitkeänä se että jos auto oli huono 30 vuotta sitten niin se on sitä sitten vielläkin. Jotenkin tämä katajainen kansa elää menneessä.
- seuraavakinFiat
Minua ei haittaa vaikka ei katsastustilastoissa menestyisi. Ei ole vakava asia jos 5 vuotiaassa Fiatissa on esim. raidetangon pää kulunut ja sen takia reputtaa katsatuksessa. Vakavampaa on joidenkin muiden merkkien konerikot, päästöhuijaukset, vaihteistoviat tms. jotka eivät näy kats.tilastoissa.
Fiatit ovat huolettomia, luotettavia autoja ja eivät mitenkään hankalia katsastaa. Kokemusta on. - puntoilua
Fiattia olen minäkin kaipaillu. Olihan niissä joskus pikkuvikojakin mutta helppoja itsekin korjailla harrastus pohjalta. Nytkin kakkos autona vanha Punto ajettu 175000km . Tykkään sillä ajella varsinkin pikkuajoa kaupungissa. Soisi Fiatille Suomessakin parempaa menestystä, ihan mukava auto ja Fiijustamukavat hyvät muistot.
- UnoMirafiori
Täällä kun on se luulo että auton pitää olla sakemanno tai japsi....... eikä niistäkään montaa enää kotimaassaan valmisteta. Oöen omistanut harrasteuautoina 3 x 127 ja käyttiksinä Bravaa ja Stilo MV:n . Edulline ostaa, halpa pitää. Stilo oli vielä kaiken lisäksi todella luotettava auto. 30 tkm vuodessa rasittavaa pätkäajoa ( käytän autoa työssäni ) , eikä se ollut yhtään sen paskempi kuin kolleegojen 'laatuautot'.
- jeseks
Viijatti on hyvä väline. 127 esim. oli erittäin hyvä pikkuauto. Ajoin henkilöautokortin insinöörinajon Fiat 125:llä v.1971. Se hieno ja iso auto siihen aikaan. Älyttömän hyvä ajaa. Puntohan on yks parhaita pikkuautoluokassa sekä ajettavuudeltaan että ulkonäöltään.
Olen omistanut varmaan 35 eri automerkkiä, mutta ei minusta vielä niin erkkiä ole tullu, että jotain haukkumaan alkasin. Hienoja ovat kaikki olleet, omalla tavallaan, niinku akatkin. - jokainentavallaan
Joo, enpä minäkään haluaisi haukkua mitään autoa, varsinkaan sellaista jota en ole omistanut. Jokaisessa merkissä on vahvuusdet ja heikkoudet. Mutta sellainen tiettyjen merkkien ominaisuuksien hehkuttelu ja ainainen kehuminenkin tympäisee. Yleisesti ainakin Fiat on hinta/laatu suhteeltaan ok ja tilat ulkomittoihin nähden yleensä hyvät. Takavuosina myös ajettavuus oli useimpia kilpailijoita edellä. Joitakin malleja vaivasi pikkuviat, mutta ei kaikkia, ja usein vaan tuotannon alkupään autoja.
Toyota on usein tilastoissa luotettavuuden kärjessä, mutta ei taida nykyToyotat yhtä varmoja olla kuin takavuosina. Ainakin itse olen joitakin nähnyt; toissapäivänä vastaan tuli pimeällä valtatiellä uudehko Toyota vain parkkivalot päällä ja muutama viikko sitten oli yksi Verso liikennevaloristeyksessä pysähtyneenä hätävilkut päällä.
No, yksittäistapauksiahan ne tietenkin olivat, ja on Toyotat varmaan kelpo, luotettavia pelejä edelleen. En moiti Toyotaa, en Fiatia, en muitakaan. Ajakoot kuka millaisella peltilehmällä tahansa, se on jokaisen "makuasia". - hiivatti600seat
Fiat 600 oli ensimmäinen oma auto aikoinaan ja ihan hyvä olikin. Taisi olla Fiatin
kestävin malli .
Nykyisistä voisi ehkä ajatella hankkivansa tuon 500X:n , kun 4-veto alkaa olla tarpeen
lumisilla teillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1561304Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207980Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865