Isä ei kestä lapsen itkua

Mievaan12

Saimme avomieheni kanssa esikoisen 5 päivää sitten. Mies on nyt isyyslomalla 2 viikkoa ja kuvittelin että hän hoitaisi nyt vauvaa niin saan välillä nukuttua päikkäreitä. Mies huolehtii kyllä nyt ruoanlaitot, pyykkäykset, ostokset sun muut käytännön asiat että minä saan keskityttyä vauvan hoitamiseen. Vaippojakin hän vaihtaa ja putsailee napaa sun muuta. Hän ei kuitenkaan ota hirveästi kontaktia vauvaan ja jos vauva itkee, hän ei kestä sitä juuri hetkeäkään vaan hermostuu ja käskee vauvan olla hiljaa. Hän tiesi kyllä jo alun pitäen että ei kestä vauvan itkua. Kun pyydän että hän hoitaisi hereillä olevaa vauvaa sen aikaa että käyn esim suihkussa, hän pyytää kiirehtimään ettei tarvisi olla mahdollisesti itkevän vauvan kanssa kauaa. Vauvan saaminen oli yhteinen päätös ja raskausaikana hän kyllä kävi neuvoloissa ym mukana, mutta ei esim koskaan kokeillut mahaa tai vastaavaa. Onko teillä isillä ollut alku hankalaa ja onko se helpottunut jossain vaiheessa että alatte viihtymään vauvanne seurassa?

61

3641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäpappa

      Jollei ota vauvaan kontaktia kun se itkee, saa sit luvan tottua siihen, ettei saa sitä itkua loppumaankaan.

      (Itselläni oli muuten tuo suihkussakäynti vähän ongelma, kun ei voinut käydä kuin silloin kun vauva nukkui. Ei nääs ollut ketään pitämässä edes sitä hetkeä. Ja vauvan kans piti muutenkin tehdä pyykkäykset, ruoanlaitot ostokset ja muut käytännön asiat kahdestaan.)

      Itse kyllä viihdyin vauvan seurassa ihan alusta asti.

      • Äiti.on.tärkein

        Pysyyhän vauva kopassaan, vaikka menetkin suihkuun. Sitten on hankalampaa, kun hän alkaa ryömiä ja yksin jäädessään keksii kyllä ryömiä juuri sinne mikä on kielletty.
        Omassa lapsuudessani kauan sitten oli leikkikehät, joihin lapsi asetettiin tavaroineen, mutta kehistä on luovuttu, koska se haittaa (?) lapsen kehitystä ja on ahdistava. Eikö babysitteriin sitominen sitten ole, ihmettelen minä.
        Joka tapauksessa yksin pienokaisen kanssa saa kyllä olla silmät selässäkin, mutta pian se aika kuitenkin on ohi.
        Meilläkin isukki sitoi kapalot solmulle ja palautti vauvan koppaansa, jos sieltä löytyi muuta kuin märkä vaippa.
        Muistan kyllä, kuinka niin lattian pesussa, pyykin huuhtomisessa kuin kaikessa muussakin oli pulska mukula minun ja työn välissä. Mutta kyllä selvittiin.


      • norminuorianykyisin

        Meillä oli kaksoset vielä -90 luvullakin leikkikehässä, ei olisi elämästä tullut muuten mitään. Kehään vaan, ei sinne kukaan kuole.


      • isäpappaisoisä

        ei kaikista ole isäksi.itse hoidin vaimoni kuumeessa ja lapsen kun sain kotiin synnytyksen jälkeen.pesin sideharsovaipat katilaassa puu hellalla.ja pesin käsin keittiön tiskialtaassa.ei ollut konetta jolla olisi pessyt.sitten syntyi lapsen lapsi ja on meillä ollut 8 päivänvanhasta.en vaihtaisi päivääkään pois.on ihanaa olla pappa.nyt käydään lapsen lapsen kanssa työn kanssa ampumassa ampumaradalla.ja on hienoa hävitä seuran parhaana ampujana nuorelle teinitytölle.


    • Isämyösvaikvainsiittäjä

      Lol. Syytä iteesi :) hankit lapsen, tiesit etukäteen millaisen kanssa. Älä valita.

      Korvatulpat autta aika paljon. Vaimentaa se pahimman korvia särkevån äänen :)

      • kokemusestapuhun

        Meillä alku oli samanlaista kuin teillä, mutta helpotti kun lapset kasvoivat.

        Ja on todella huippuisä vaikkei vauva-aikana liikoja hoitamiseen osallistunut, eli ei tarvitse pelätä ettei isä saa muodostettua lapseen suhdetta vaikkei ihan täysillä alkuaikana vauva-arjessa ja hoitopuuhissa olekaan mukana.


    • tätiliini

      Miehesi siis käskee 5päivän ikäistä vauvaa olemaan hiljaa.Miehesi täytyy tajuta että vauvan itku on sen tapa kommunikoida kun ei vielä muuten osaa muuta,yleisimmät nälkä,väsy,syliä.Jos ei kestä itkua niin paras tosiaan on mennä hetkeks ulos rauhottumaan mut kyl mieskin voi tuutia ja rauhottaa itkevää vauvaa jos tahtoa riittää.Suosittelen keinutuolia hiljaa heijaava liike saa myös uinahtamaan.En halua saarnata mutta älkää ikinä ravistako lasta vain siksi ettei kestä itkua sillä seuraukset on silloin vakavat.

      • 24.11.15

        Voi hyvä päivää sanon mää...Isä sanoo viiden päivän ikäiselle lapselle olla hiljaa!! ONKO tämä isä ITSE täysillä kulkeva ihminen?? Taitaa sulla olla kaksi lasta hoidettavana....EI NORMAALI vanhempi käyttäydy näin ! KASVA AIKUISEKSI ensin (ISÄ) !


      • lyhyt_aika_elämässä

        Meillä on kaksi, nyt jo isoa lasta alle kahden vuoden ikäerolla. Ensimmäisen kanssa pärjäsin hyvin. Vauvan kanssa hoidettiin kotihommat; laitettiin ruokaa, siivottiin, käytiin välillä suihkussakin yhdessä. Onneksi jo neuvolan äitiysvalmennuksessa tutustuin muihin samassa tilanteessa oleviin, tapailtiin heitä ja sain vertaistukea. (Meillä ei ollut sukulaisia/ystäviä lähellä).
        Toinen olikin sitten allerginen koliikkivauva ja itkua riitti.
        Mies on osallistunut kiitettävästi lastenhoitoon alusta alkaen, koska lasten hankinta oli yhteinen päätös. Vaikka hän tekee pitkää päivää töissä, silti esim. nukkui vauvan kanssa pari yötä viikossa eri huoneessa, että minä sain nukkua koko yön ( oi, mitä ylellisyyttä!)
        Ja miehellä on muuten edelleen paremmat hermot, kuin minulla lasten kanssa.
        Pienen lapsen kanssa on pienet murheet, isomman kanssa isommat.....


    • äitix

      Mies on jo etukäteen siis päättänyt, "ettei kestä" vauvan itkua. Sitten ei pitäisi vauvoja hankkia. Jos sen päätöksen tekee, pitäisi myös tehdä päätös, että hyväksyy vauvaan liittyvät tosiasiat kuten sen, että se on hankala, äänekäs, paskoo jne. Meinaako mies sitten todeta parin vuoden päästä, että ei nyt kestä tätä uhmaikää. Mahtaneeko kestää läksyjen teossa auttamista? Kestääkö hän murrosiän? Tai kestääkö hän, jos lapsi sairastuu tai osoittautuu muuten erityislapseksi? Tämmöiset kestämisen vapaudet loppuvat silloin, kun tehdään päätös lisääntymisestä. Ja sitten kun lapsen jollekulle miehelle tehnyt, on myöhäistä.

    • Surullista

      Lapset (miehesi) eivät ehdottomasti saisi tehdä ja saada vauvoja.

    • Kärsivällisyyttä

      Aika lyhyt on pinna, jos se katkeaa jo 5 päivän kuluttua.
      Ei taida isä olla iällä pilattu. Ensimmäinen kosketus vauvaan koko elämän aikana?

    • Kahdenäippä

      Ota asia esille neuvolassa, mies tarvitsee apua ja tukea.
      Surkea tilanne, johon täytyy ehdottomasti saada joku muutos.

    • äiti1

      Onkohan miehesi ymmärtänyt vauvan itkun syytä. Voi tuntea avuttomuutta jos kuvittelee vauvan aina haluavan tissille. Useimmille isille se tunne, kun vauva rauhoittuu omaan syliin, on niin mieluisa, että itkuun reagoidaan hyvinkin nopeasti.

    • sieLUU

      eikö siinä sitten ole tarpeeksi jos se mies tekee kaikki työt
      Että te huolehditte siitä huutavasta vauvasta

    • ihanOikeasti

      Jos mies käskee VIIDEN PÄIVÄN IKÄISTÄ itkevää vauvaa olemaan hiljaa niin silloin on kyllä todella vakava tilanne ja kyseinen tyyppi pitäisi saada mahdollisimman äkkiä mahdollisimman kauas kyseisestä vauvasta. Ihan oikeasti, normaali ihminen ei tee noin. Mies kun jää tuohon tilanteeseen niin veikkaan että alle kuukauden kuluttua on tämäkin perhe lehdissä otsikolla "Mies pahoinpiteli vauvalle aivovaurion".

      Ota nyt hyvä ihminen järki käteesi ja heitä mies ulos. Hän on oikeasti vaaraksi lapsellesi. Ei tarvitse muuta kuin yksi kerta kun hän ravistelee vauvaa, eikä välttämättä ihan niin kovaakaan, ja se on siinä.

      Haluatko tosiaan lapsellesi tämän kohtalon:

      http://www.dailymail.co.uk/news/article-3194151/Father-shook-baby-daughter-death-jailed-seven-years.html

    • sieLUU

      Siis jos se mies tekee kaikki työt, niin se on tarpeeksi, ja te huolehditte vauvasta joka huutaa Jos hän ei kestä sitä huutoa Eikö kaikki entisajatkin naiset ole hoitaneet lapset ei miehet
      Siis käsitin asian niin, että teitä se vauvan ääni ei kiusaa, ei käy liikaa hermoille
      ; Jos jollekulle käy liikaa hermoille jokin ääni
      ei häntä saa kiduttaa Ei sietämätöntä ääntä voi sietää
      Te voitte hoitaa senpennun kun se huutaa että ei ole riskiä että mies paiskaa sen seinään

      • nykyhetki

        Mutta nykyään eletäänkin tätä aikakautta.


    • neljänäitee

      Tekstistä voi äkkiä päätellä ettei todellisuudessa mieheltäsi ole edes kysytty OIKEAA mielipidettä lapsiasiaan, vaan sinä olet halunnut lapsen ei mies.

      • 8bit

        Vahingossako se sperma sinne vaginaan on eksynyt?


    • eroedessäsulla

      Siis ootko tosissasi? Mies ei tykkää lapsista tai sitten hänellä on toinen nainen. Varmasti kohta pakkaa kamat ja lähtee naisensa luokse. Millään muulla tuota ei voi perustella, sillä yleensä isät on hullaantuneita vauvaan, mutta jos ei halua nähdä vauvaa ja pelkää vauvan itkua, niin toinen nainen on syynä, ja ajatuksissa.

    • Östeyenssöen

      Hei vaan.

      Minä olin 36 ja 39v, kun meille syntyi lapset. Kyllä itse ainakin ymmärsin, että vauvalla oli jokin hätä / tarve, kun itku sille tuli. Jos ei minuutissa lopu (tai tutin laitto auta, ONHAN teillä muuten tutti käytössä??), niin sitten pitää ottaa vähintään syliin rauhoiteltavaksi. Vauvalla voi myös olla nälkä, vaipassa tavaraa tai masuongelmaa... Kait sitten mulla oli jonkinlainen ymmärrys, että ei vauva turhan takia itke.

      Sen sijaan, lasten ollessa vuoden iässä meinasi muutaman kerran mennä hermo, kun selittämättömiä itkuja. Taisin muutaman kerran ärähtääkin, että nyt hiljaa. Vauvana en kuitenkaan milloinkaan.

      Niin, onhan teillä tutti tosiaan käytössä? Se auttaa usein näihin tilanteisiin.

    • Isä30v

      1. Puhukaa asiasta neuvolassa
      2. Kokeilkaa, alkaako tutille.

      Minkälaatuista isän hermojen siedon vaikeus on? Jos se on "vain" sellaista, että ei tule toimeen itkun kanssa, niin voi yrittää ajatella, ettei vauvan itku ole minun vaivani vaan hänen, jolloin se paremmin etäännyttää mahdollisesta syyllisyydestä, että minun pitäisi tehdä asialle hirveästi kaikkea. Siis siitä ei tarvitse stressata.

      Jos taas vauvan itku herättää voimakkaita muistoja ja mielikuvia menneisyydestä, pahaa oloa tai muuta sellaista, niin sellaisista voi ja kannattaakin puhua psykologin tms. kanssa. Ainakin Oulussa voi varata maksutta kymmenen tällaista vastaanottokertaa, joilla voi puhua menneisyytensä haavoista aivan hyvällä mielellä.

      Onnittelen teitä perheen lisäyksestä. On hyvä muistaa, että vauvassa on puolet äitiä ja puolet isää ja siksi molempia tarvitaan, potentiaalisista häiriötekijöistä riippumatta.

    • vakavaajatkuvuus

      Käytännössä oma kokemus tuosta aloittajan ongelmasta. Miehelläsi on eräänlainen herkkyys, joten hänen joutuisi ottaa terapiatunteja siihen.
      Kysymyshän on tietenkin siitä että HÄN EI OSAA HALLITA KÄYTTÄYTYMISTÄÄN, vaan reagoi tuntemuksella. Se on VÄÄRIN lastanne kohtaan.
      Nyt täytyisi siis valita aika pian, sillä jos ei ole ohimenevää laatua, tulee ongelmia, josta lapsi kärsii eniten. Sen ohimeneväisyyden kyllä tiedostaa muutaman viikon sisään. Älä anna ajan kulkua odotuksessa että jos kuitenkin vielä...
      Minun osalleni tuli ongelma jatkuvana ja on jatkunut aina, ja ei se mennyt ohi koskaan. Lapsi kehitti oman suojelutapansa, eli sulkeutui kuoreensa. Tarkoittaa sitä, että normaali kehittyminen tuli ylivoimaiseksi."Lapsi jollain lailla sisäistää omaksi viakseen sen että aikuinen hermostuu" Meillä meni niin. Se johti avioeroon, joten olen jäänyt yksin aikaisessa vaiheessa tunnevaurioituneen lapsen (myöhemmin myös aikuisen) hoitajaksi. On siellä vieläkin melkein kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Kaikki asiat hänen elämässään murentui pois ja lääkitys tuli kun tuli teini-ikään.

      Pahinta lapselle on juuri (yleensä mies) karjuminen. Se ahdistus, mitä mies antaa ulos käyttäytymisellään menee suoraan lapseen. Lapsen tullessa noin 1-2 vuotiaaksi, alkaa kehitysvaihde, mikä on erittäin tärkeä lapelle. Älä anna sen tulla ja mennä samoissa merkeissä. Hakekaa terapiaa yhdessä, jos mies ymmärtää asian vakavuuden.

    • m-i-e-s

      Todennäköisesti lapsi otetaan huostaan ja se saa itsellensä sijaisperheen.

      Lapsi reagoi ja kasvaa koko ajan, jokainen asia lapsen elämässä tulee vaikuttamaan häneen aikuisiällä. Lapsen isän toiminta aiheuttaa pelkästään traumoja joita lapsi saattaa päästä puimaan vasta aikuisiällä. Kaikki vanhempien toiminta vaikuttaa syvästi lapsen henkiseen ja terveeseen kehitykseen.

      Laitetaanko sosiaalihuolto heti tulemaan, vai odotellaanko kun lapsi vanhemmalla iällä reagoi johonkin asiaan vahvasti, johtuen lapsen aikisemmista kokemuksista ja tuntemuksista, johon vanhemmat reagoivat väärin ymmärtämättä miksi lapsi oikeasti oireilee?

    • itkevaan

      Mies ei ole luonnollisesti vauvan hoitajaa. Ennen suvun naiset huolehtivat lapsia yhdessä, vauvan äiti, vauvan isoäiti, jopa vauvan isoisoöiti, ja äidin siskot jne. Mies ottaa huomio lapista kun on noin. 6-7 v ja sen jälkeen. Ongelma on että nyt miehen täytyy tulla naiseksi ja nainen haluu tulla mieheksi. voih voih minne mennään ?

      • Oot varmaan venäläinen? Siellä eroisillä menee vielä huonommin kuin Suomessa.


    • MiesIsä

      Kyllä teille ero tulee jos mies jo nyt ärähtelee lapselle. Lapsi taitaa olla itsekin. Itse kun sain sen aikaisen avopuolisoni kanssa lapsen niin hoidin vauvaa alusta asti samanverran kuin hänen äitinsäkin. Ei se helppoa ole jos lapsi itkee yöt ja päivät mutta itse ymmärsin kyllä että olen lapsen isä ja minun kuuluu selvittää syy lapsen itkuun ja pysyä rauhallisena. Rakastuin lapseen heti ensitapaamisella ja rakkaus on vain kasvanut. Vuoden ikäisenä kun alkoi korvatulehdus kierteet sun muut ja lapsi huusi puolet yöstä, niin silloin oli itselläkin vaikeaa, mutta lapselle ei ikinä kannata raivostua sen takia. Mietihän aloittaja että miten tulevaisuudessa, kun ne itku ajat on vielä edessäpäin niin miehesi käytöksestä voi muodostua todella iso ongelma ellet pistä häntä opettelemaan asioita jo nyt. Itse kyllä siedin huutavaa mukulaa paljon paremmin entä huutavaa puolisoa. Erohan siitäkin tuli mutta nalkuttavan akan takia, ei lapsen. Lapsen itkun pystyi ymmärtämään mutta ei eukon. Sen haluan vielä sanoa että jos miehesi käytös vain pahenee tai jatkuu sellaisenaan, niin on sinun vastuullasi nakata ukko pihalle ennen kuin lapselle sattuu jotain. Pidä ukkoa silmällä.

      • EiPikkuisiaPäiväkotiin

        Tuota noin, korvatulehduskierteitä ei tule kun tartunnan kautta, eli olet vienyt alle yksivuotiaan päiväkotiin?


    • Tsemppiä

      Itse pidin kuulosuojaimia toisinaan,koska vauvalla oli koliikki 2kk ja toinen pieni siinä hoidettavana myös.Vaimeammat äänet eivät stressanneet niin paljon,kun muutenkin rankkaa.Eikä tukiverkostoa.Voipi olla aistiherkkäkin mies tai lapsuudesta vastaava malli tulee.Eli paniikki heti itkun alkaessa.Menee ohi tai ei.Toivottavasti ei muutu äkkipikaiseksi,kun ei itku lopu.Tulossa vielä uhmaikä ja kaikkea kivaa...
      Miehelle muunlaista auttavaa toimintaa.Ei voi jumiutua haluamaan vain yhtä asiaa,joka hajottaa toista ja tuntee siten olevansa nolla.Puuhaa kyllä riittää pienen kanssa :)

      • kaksivauvaa

        Juu miehelle kuulosuojaimet ja pussi päähän ja pyykkipoika nenään, näin sitä isyysvalmennuksessa neuvotaan. Äiti sitten hoitelee vauvan ja miehen.


    • tohvelijoo

      Jessus. Älä pakota miestäsi hoitamaan vauvaa, Hän tuntuu pelkäävän sitä.
      Jos noin paljon eteesi tehdään, niin anna olla. Pikkuhiljaa harjoitutat äijää hoitamaan vaikka itkevääkin tai rimpuilevaa vauvaa.

      Mie ite hoidin kaikki nuo muutkin ja kakarat.

    • Kokemuksellall

      Meillä oli samalla tavalla, että mies alusta asti hoiti vauvaa vähän, piti sylissä,vaihtoi vaippaa,vahti sillä aikaa kun kävin suihkussa tai kokkasin,mutta jos se vauva parkui hirveesti niin kyllä se palautus tuli mulle nopeesti. Vauva aika meni siinä että minä hoidin kaiken,yöt ym, koska mies ei pärjännyt itkun kanssa, yritin opettaa konsteja millä rauhoittuu mutta lopulta totesimme et helpompi kun antaa minulle ja tissi suuhun.

      Myös nuo vaunulenkit hankalia joskus yritin pistää miestä ulos vaunuje kaa,niin pääty sitten oman äitinsä luokse, saihan siellä ilmasen hoitajan. Pääsi helpolla ja voi näprää kännyy rauhas. Täytyy sanoa että kun lapsi kasvanut ja alkoi liikkumaan niin helpotti kun tuo suhde äitiin ei enää niin voimakas,hyväksyi isää paremmin mukaan. Nyt lapsemme taapero ja suhde isään tullut läheiseksi, leikkivät yhdessä,katsovat kirjan kuvia,käyvät ulkona yhdessä ym,pärjää paremmin lapsen kanssa,alussa oli juuri tuollaista epävarmuutta paljoin,kehuin aina kun onnistui jossain,mikä vahvisti miehen itsetuntoa isänä.

      Meillä molemmat on sanonut lapselle joskus ole hiljaa kun se huutanut paljon. Eikä se tee kenestäkään huonoa vanhempaa. Tärkeintä on että se lapsi aina rauhoitetaan vaikka kiljuisikin persehuutoa, huutoon on aina joku syy, nälkä,kakka,pissa,läheisyyden tarve,väsymys. Sanoisin että vauva aika rankkaa ja väsymystä varmasti molemmilla. Tärkeää olisi että voisit nukkua päikkäreitä tai saisit edes tunnin omaa aikaa pv.ssä. joo ja hermoja kyllä tarvitaan tulevaisuudessa koska taapero jolla uhma, huutaa ja kiljuu, välillä tuntuu et aika usein sanotaan ,älä kilju,älä huuda, rauhoitu! =D

      Vanhemmaksi oikeastaan kasvettiin ekan vuoden aikana. Tsemppiä teille molemmille!

    • Minä isänä kestin hyvin vauvan itkut. Ei mitään ongelmaa. Sain vauvan helposti nukkumaan, kun tämä oli väsynyt, tai vaipanvaihdon tai ruokkimisen jälkeen. Meillä äiti ei kestänyt itkua, vaan hoito keskittyi hyvin paljon minulle.
      Nyt sitten kuitenkin, kun lapsi on yhdenksänvuotias, eikä itkeskele enää, yrittää äiti syrjäyttää minut huoltajuudesta. Ja todennäköisesti onnistuukin, suomalaiset viranomaiset tietäen. Itku tulee...

      • Kommentoija69

        Karmea vääryys erityisesti lasta kohtaan. Joistakin naisista kuoriutuu juuri tuollainen narttu erotilanteessa. Mutta pienenä lohtuna asiassa on kuitenkin se, että jos sinulla ja lapsella on luja ja hyvänlaatuinen kiintymyssuhde, niin hänen äitinsä ei kykene teitä lopullisesti erottamaan. Lapsen ja vanhemman suhde kestää yleensä vanhemman vanhuuteen kuolemiseen ja lapsen keski-ikään asti. Voi kuvitella millaisen vahingon lapsesi äiti tekee itselleen yrittäessään syrjäyttää sinut lapsenne huoltajuudessa tässä vaiheessa. Hän on vaarassa maksaa teostaan hintana yksinäisen vanhuuden.


    • Vaistoavainentaimi

      Miksi teidän kaikkien vauvat itkevät? Ei meidän vauvat (2) itkeneet juuri koskaan eli hyvin harvoin. Jopa niin harvoin, että itkutilanteesta piti ottaa valokuva sukulaiselle, joka ihmetteli asiaa.

      • VOISAATANASENTÄÄN

        Eihän ne meidän lapset,mutta ne naapurin kakarat... Heitit varmaan huulena tuon "miksi teidän vauvat itkee, EI MEIDÄN VAAN.."???? Voi voi sentään. Ole onnellinen siitä, että teidän vauvat ei itkeneet, mutta usko pois niiden muiden kakarat kyllä itkee. Oletko esim kuullut koskaan sanaa KOLIIKKI?? Se on yleisempää, kuin tiedätkään


      • Valopuoti

        Ööö. Koska ihmiset ovat pääsääntöisesti erilaisia ja sen alkaa nähdä jo hyvin pienestä pitäen? Tämä on sinulle joku uutinen jopa 2 lapsen jälkeen?

        Aivan kuten myös aikuisista näkee miten eritavalla ihmiset osaavat suhtautua erilaisiin asioihin.

        Jotkut lapset voivat olla ovat todella helppohoitoisia ja jopa vähän vanhempanakin tottelevat suht. helposti pelkkää sanomista, toisten kanssa homma on jatkuvaa valtataistelua eivätkä mitkään hoitoneuvot tunnu auttavan.

        Joku vauva taas voi itkeä pienemmästäkin asiasta, joku toinen taas vain jokeltelee tyytyväisenä.


      • Riemumaisterinmutsi

        Mutta koliikkiin(kin) on apu- ja hoitokeinoja.

        Valopäälle voisi sanoa, että vauva ei itke, jos kaikki sen perustarpeet ovat täytetyt ja se tuntee olonsa turvalliseksi ja mielensä rauhalliseksi. Eli kun ei vielä tiedä eo. asioista mitään niin vaistoaa kuitenkin. Ts. vanhemman täytyy olla sellainen; turvallinen, tasapainoinen ja rauhallinen niin vauvakin on.


    • Aboriginaali

      Tasa-arvoa erovanhemmuuteen - isät pois paitsiosta
      Tavoite
      Projektin tavoitteena oli tuottaa koulutus, joka lisäsi ammattilaisten kykyä arvioida isän tai äidin soveltuvuutta huoltajuuteen ilman sukupuoleen liitettyjä stereotypisiä käsityksiä. Projektin painopisteenä oli isänäkökulman lisääminen ammattilaisten työhön siten, että miesten ja naisten tasa-arvoisuus toteutuisi myös erotilanteissa entistä paremmin. Työn ja perhe-elämän yhteensovittamisella voitiin parantaa isän osallistumista lasten elämään.

      Eroperheiden vanhempien hoivavastuun tasapuolisempi jakautuminen ja isän roolin vahvistaminen lisäsi miesten ja naisten tasa-arvoisuutta työelämässä.

      Kohderyhmät
      •Suomen sosiaalialan ammattilaiset, jotka työskentelevät eroperheiden kanssa
      Välilliset kohderyhmät

      •Eroperheet
      •Eroperheiden työnantajat
      •Eroperheiden lasten hoitopaikat
      •Työterveyshuolto
      •Kouluterveydenhuolto
      •Neuvolat
      •Huoltajuuspäätöksiä tekevät tuomarit
      •Maahanmuuttajatyön viranomaiset
      •Sosiaalialan koulutusta järjestävät oppilaitokset
      Projektin toteutusaika: 1.1.2010 - 31.12.2011

      Rahoittaja: ESR/STM
      --------------

    • ertazrdgbvz

      Olen aivan järkyttynyt siitä, kuinka epäempaattisia ihmiset täällä ovat sinua kohtaan. TE OLETTE JUURI VASTA SAANEET LAPSEN JA SINÄ VASTA SYNNYTTÄNYT! Hyväksi vanhemmaksi ei välttämättä kasveta heti 5 päivässä! Toki on väärin sanoa lapselle noin, mutta on täysin mahdollista, että hän kasvaa hyväksi isäksi vielä lapsellenne! Meillä 3 lasta ja kaikenlaista koettu, tokaa lasta mieheni hoiti "mekaanisesti" ja suhde kehittyi hyväksi vasta kun vauva oli jotain 6kk, mutta sen jälkeen on ollut loistoisä ja nyt tuo keskimmäinen on jo 5v! (eikä silloin alussakaan ollut huono, mutta suhde vauvaan ei ollut heti syntynyt, mikä on myös ihan normaalia joskus jos on muuten esim. rankka elämäntilanne). Voimia teille ja kaikkea hyvää!

    • Aboriginaali

      Narsistiäidistä tulee helposti marttyyri
      Iltalehti Tiistai 27.10.2015 klo 13.06

      Narsistivanhemmalla on usein täysin epärealistiset odotukset vanhemmuudesta, eikä hän vastaa lapsen toiveeseen saada rakkautta.

      (MOSTPHOTOS)
      Janne Viljamaan teos Narsistin lapsena (Minerva) kuvailee yksityiskohtaisesti, miten mahdottomia vaatimuksia narsistivanhemmalla voi olla lapsensa suhteen.

      Lapsen pitäisi heti vauvana osata syödä säännöllisesti ja nukkua yönsä vanhempia herättelemättä. Narsistivanhemman mielestä lapsen pitää vauvana tuhista tyytyväisenä kopassaan, ei kitistä tai itkeä.

      Jos vauva onkin toista maata, narsistivanhempi voi joutua tajuamaan, että elämä on lapsen myötä tyystin ja peruuttamattomasti muuttunut. Tämän hyväksyminen voi olla erittäin vaikeaa. Narsistivanhempi on tottunut ohjailemaan ihmisiä, mutta vauvaa hän ei voi ohjailla mielensä mukaan.

      Narsistivanhemmalle on vaikeaa menettää oma asemansa kaiken keskipisteenä. Vauvan vanhempana hänen pitäisi olla avustaja ja sivuroolissa.

      Tämä voi Viljamaan mukaan olla kamala kolaus narsistivanhemman egolle.

      Narsistiäidistä marttyyri

      Vanhemmuuden vaatimukset voivat täysin yllättää narsistivanhemman.

      Kun ihminen on aiemmin keskittynyt lähinnä aina omien tarpeittensa tyydyttämiseen ja mielihyvän saavuttamiseen, vanhempana hänen pitäisi osata laittaa nämä tarpeet myös sivuun. Tämä ei narsistivanhemmalta onnistu.

      Koska narsistivanhempi joutuu luopumaan omista menoistaan, hän voi jopa kokea kohdanneensa suuren vääryyden.

      Viljamaan mukaan narsistiäidin on helppo luoda kuvaa itsestä perheen eteen uhrautujana, koska nainen edelleen usein kantaa useimmissa perheissä päävastuun arjesta. Tällainen ruokkii vanhemman omia marttyyriajatuksia.

      Narsisteista miehiä on kaksi kolmesta, mutta narsistisen kasvatuksen vahingot välittyvät Viljamaan mukaan useimmiten äidin kautta.

      Paksunahkainen ja kovapintainen narsistivanhempi ei useinkaan katso lasta silmiin, vaikka juuri katse kiinnittää meidät ryhmään. Narsistivanhemman lapsi ei saa äidin tai isän silmistä viestiä hyväksymisestä ja rakkaudesta, jota hän janoaa.

      Tällainen vanhemman reagoimattomuus estää lapsen itsetunnon normaalia kehittymistä.

      HELJÄ SALONEN
      [email protected]
      --------------------------------------

      • Isäksi.opitaan

        No jo ollaan tärkeitä, kun 5 päivän ikäisen lapsen vanhemmat diagnotisoidaan narsisteiksi.
        Vauva huutaa, koska on joutunut uuteen kauheaan maailmaan, hän pelkää, hän haluaa tutut sydämenlyönnit tyyntyäkseen, hän haluaa ihmisen lähelleen, hän ei halua kovia tiukkoja käsiä, jotka nostavat äkäisesti kopasta, vaan pehmeän ääneen, hellät kädet, turvaa. Pienellä lapsella on nälänhätä heti kun nälkä iskee. Esiaikojen peruja, on huudettava ja lujaa, että ruoka tulee, on syötävä kiivaasti ja usein, että voimistuu. On pidettävä puolensa koko ajan. Katso linnunpoikia pesässä.
        Vauva ei ota huomioon ketään toista. Vauva ei odota, hän vaatii hoivan silmänräpäyksessä. Se on eloonjäämiskeino. Mistäpä vauva tietäisi, että hoiva on olemassa, jollei tiukasti pidä puoliaan.
        Toivottavasti isäkin on nyt lakannut vierastamasta vauvaa. Vauva alkaa kohta hymyillä. Hän tunnistaa isän äänen ja silmät. Vähän aikaa vielä, ja hän ilahtuu koko pienellä kropallaan tervehtimään, kun isi ilmaantuu näkökenttään.
        Älkää isät jättäkö kokematta näitä hetkiä!


    • Aboriginaali
    • Aboriginaali

      Isät vaativat: Tapaamisoikeuden rikkomisesta rangaistava

      ”Noin 30 000 lasta kokee Suomessa avioeron vuosittain. Lapsista kolmannes on syntynyt onnellisten tähtien alla. He saavat eron jälkeenkin tavata molemmat vanhempansa. Loput eli kaksi kolmannesta menettää toisen vanhempansa osittain tai kokonaan”, Jari Pulkkinen sanoo. Terhi Marttinen

      ”Kello raksuttaa. Joka tunti yli kaksi lasta menettää isänsä.” Näin väittää Isät lasten asialla -yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Jari Pulkkinen.

      Kovia lukuja, mutta mihin nämä perustuvat?

      ”Noin 30 000 lasta kokee Suomessa avioeron vuosittain. Lapsista kolmannes on syntynyt onnellisten tähtien alla. He saavat eron jälkeenkin tavata molemmat vanhempansa. Loput eli kaksi kolmannesta menettää toisen vanhempansa osittain tai kokonaan”, Pulkkinen sanoo.

      ”Parissa vuosikymmenessä näiden lasten määrä on kivunnut puoleen miljoonaan. Tämän luulisi kiinnostavan jo väestötutkijoitakin.”

      Huolestuneiden isien mukaan lastensuojeluun käytetään satoja miljoonia euroa. Nuo rahat eivät tunnu päätyvän heidän mielestään isien ja lasten parhaaksi.

      Pulkkinen uskoo, että elämä isättömänä vaikuttaa ihmiseen läpi hänen aikuiselämänsä.
      ------------------------------------------------------

      ”Miksi muuten ihmiset etsisivät biologista isäänsä, vaikka eivät ole koskaan tunteneetkaan tätä? Molemminpuolinen kaipuu on pohjaton. Lapsi rakastaa molempia vanhempiaan, eikä hän usein uskalla tehdä valintaa.”

      Päätösten rikkominen on nykymallissa liian helppoa. Yksi ongelma on Pulkkisen mukaan, että tapaamispäätösten toteutumista ei seurata eikä tilastoida. Päätösten rikkominen on helppoa, sillä se ei ole rangaistava teko.

      Lapsen elämä vakiinnutetaan lähtökohtaisesti äidin luokse. Sen jälkeen alkaa vieraannuttaminen, johon tahtomattaan saattaa osallistua koko suku.

      Pulkkinen puhuu myös yhdistyksen lanseeraamasta termistä, huoltokiusaamisesta. Entinen puoliso pyrkii kaikin tavoin estämään lapsen ja toisen vanhemman välisen yhteyden.

      Yhdistykseen on jo ottanut yhteyttä isovanhempia, jotka ovat kokeneet menettäneensä eron myötä lapsenlapsensa.

      ”Sosiaaliviranomaisilta löytyy kyllä myötätuntoa, mutta se ei tuo yhtään lasta isälle takaisin. Nyt kaivataan tekoja. Yhteiskunnan järjestelmät on muutettava perusteellisesti, jotta nämä ongelmat saadaan ratkaistua.”

      Miksi isän pitäisi suostua eron jälkeen kolmen prosentin osuuteen lapsestaan??

      Yhdistyksen jäsenet ovat käyneet uuvuttavia taisteluita saadakseen tavata lapsensa. Osa uupuu matkalla ja luovuttaa, osa on vienyt tapauksensa korkeimpaan oikeuteen saakka.

      ”Mitään syytä tapaamisen kieltämiselle ei ole. Eron jälkeen isät vain ajetaan ahtaalle, ja isän ansioluettelo nollataan. Miksi isän pitäisi suostua eron jälkeen kolmen prosentin osuuteen lapsestaan, jos tutkimustenkin mukaan hän tekee 40 prosenttia kotitöistä avioliiton aikana?”

      Pulkkisesta on nurinkurista, että avioehdolla suojataan omaisuus, mutta lasta turvaavaa sopimusta ei tunneta.

      ”Näistä asioista olisi hyvä sopia vielä silloin, kun kaikki on hyvin. Mitä tehdään, jos jotain sattuu? Jos toiselta osapuolelta puuttuu hyvyys, tilanne ajautuu väistämättä tuhoon.”

      Pulkkinen muistuttaa, että pienemmistäkin asioista järjestetään talkoita, mutta etävanhempien ja lasten tilanteesta vaietaan.

      ”Kysymys kuuluukin, mikä hyvinvointiyhteiskunta sallii tällaisen tapahtua.”
      -------------------------------------------

      • kysyisin

        Onko sulla omia mielipiteitä?


    • VOISAATANASENTÄÄN

      Vakavaa käytöstä jo tuossa vaiheessa. Pelkäänpä, että tekee vauvalle jotain, Älä jätä vauvaa kahden isänsä kanssa. Olette ilmeisesti kovin nuoria ja vauva lienee suunittelematon. Varaa äkkiä aika vaikka neuvolaan, että pääsette keskustelemaan. Näen tilanteen hyvin vakavana, koska vauva on vasta muutaman päivän ikäinen. Nuori isä, joka ei ole valmis isäksi ei ole hyvä asia.

      • todellisuusonkummaa

        Kuinka moni on lopulta on oikeasti VALMIS isäksi, tai äidiksikään?

        Aika moni joutuu homman opettelemaan, ellei esim. ole kasvanut isossa perheessä, jossa homma on pääosin tuttu ja on jo voinutkin joutua hoitamaan pienempiä sisaruksiaan arjen apuna.

        Ja jopa siitäkin huolimatta lapsi voi olla yksilönsä joka voi olla vanhempien kannalta joko helpompi tai haastavampi hoidettava. Koliikkia tms.

        Kyllä se monessa tapauksessa on vähintään osin perse edellä puuhun kömpiytymistä.


    • tgtgtgt

      Itse muistan tuon ajan kun vauva itki paljon. Mikäään ei auttanut, ei edes huomio. Vain äidin syli auttoi itkun loppumaan. Mutta kun äidillä on kädet täynnä kaikkea niin hankalaa se oli. Miksei vauva rauhoitu isukin sylissä. Jäi vaivaamaan se asia.

      • Moistoilumaistoilu

        Koska äidin hajut, äänet yms. ovat tutummat kun on siinä kehossa jo kasvanut?

        Koska isä ei välttämättä ole yhtä luonteva vauvan kanssa ja pelkää esim. hajottavansa sen ja vauva vaistoaa epävarmuuden?


      • Surullisentotta

        Nimenomaan: vaisto on se oikea sana. Ja jos aikuinen ihminen, vanhemmaksi ryhtynyt pelkää, niin mitä tulee ajatella sellaisen ihmisen aikuisuudesta. Vaistoista nyt puhumattakaan.

        Meidän vauvamme eivät itkeneet ja isän syli oli maailman paras paikka. Jos jonkun isän syli ei ole, mitä se kertoo isästä.


    • sieLUU

      Voisiko joku tutkia paljonko happea on muovikelmun alla
      kun sillä peitetään vauvan vaunut Ihminen hengittää happea sisäänpäin ja hiilidioksidia ulospäin ( minä en voisi olla sellaisen kiinteän muovikelmun alla
      missä vähäinen rako alaosassa jossain jalkapohjien alla
      koko pää keho keuhkot muovin alla umpiossa

    • sieLUU

      En kestä sitäkään että kuomu peitetään kankaalla
      Kesäaikaan Miksi he ei anna sen vauvan hengittää?? vapaasti tulvivaa ilmaa
      Niinkuin itsekin tahdomme tehdä
      Entä jos sille tule e aivovaurio liian vähäisestä hapesta????
      Voisiko joku tutkia paljonko siellä suljetun kuomun alla on happea

      • Oi.niitä.aikoja

        KERRANKIN on joku samaa mieltä kanssani lapsen ilman tukahduttamisesta. Kesähelteelläkin vaunun päällä kaksinkertainen sideharsovaippa pyykkipojilla niitattuna sulkemassa kaiken ilman. Nukkuuhan lapsi siellä kun on lämpöhalvauksen partaalla ja hengittää samaa ilmaa yhä uudelleen ja uudelleen. Tajuton parka.
        Järki käteen! Mitä ne neuvolatkin oikein meinaavat, kun eivät huomautua tuosta tavasta?
        Omat lapseni halusivat nähdä maailmaa. Poikani oli mahallaan pää vaunun jalkopäässä ja kurkki reunan yli. Ei todella olisi tullut mitään sideharson alla olemisesta. Ja miksi en olisi sallinut hänen katsella kaikkea ympärillä tapahtuvaa! Jo pelkkä oksien heiluminen oli kummallista ja sitä piti seurata suurin silmin.
        Miksi tällaisiakaan kokemuksia vauvoille enää suoda?


    • kasvettava

      Ei kaikki ihmiset kestä kuunnella vauvan itkua se on tosiasia, siihen kannattaa suhtautua vakavasti. Niillä ihmisillä on menneet hermot jossain elämänsä vaiheessa, ja eivät ole kasvaneet edes aikuisiksi, koska ovat vältelleet elämässään määrättyjä asioita. En jättäisi lasta hänelle hetkeksikään, ei ne isät ymmärrä että se on hänen oma lapsensa, ja hän ainoastaan voi olla lapsen suojelia pahaa maailmaa vastaan, en tietenkään yleistä, vaan juuri nämä jotka antavat noita merkkejä, ettei heistä ole pikkulasten kanssa olijoiksi.

    • myösnainen

      Suurin osa miehia ovat semmosia, koska ne eivät synnytä.Luonto antanut miehille eri rooli tässä maailmassa. Luonnon vastaan on turha taistella, se kuitenkin voittaa aina.Seurava kerta kuin menet sänkyyn miehen kanssa käytä kondomi. Hoida vauva ja anna miehelle elää ja olla pystyssä ja rerve,usein miehet kuolee nuorena ilkeiden ja hölmöjen naisten takia, joilla on kamala lapsenkuume ensin, mutta ei minkäläistä halua hoittaa oma lasta lasten synnytyksen jalkeen.

    • ZXZXZASASQSQW

      onko miehesi mahdollisesti huume tai päihderiippuvainen?ukko hoitoon tai vaihtoon.

    • helppohomma

      Adoptoi mies tai vauva Afrikkaan. Ongelma ratkaistu.

    • lukekaajaokaavalveilla
    • yhäriruikut

      ja lastensuojelu ei kestä isän yhteishuoltoa, lapsen asumista tasavertaisesti molemmilla vanhemillaan; tasaverrtaista erovanhemmuutta valehdellessaan
      tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta
      tasavertaisesti molemmilla vanhemmillaan ja mitä oikeasti on tapahtunut..

    • Anonyymi

      Mitä teen mun miehen kanssa meillä on ensimmäinen yhteinen lapsi 2kk mulla on jo ennestään esikoinen ja mies on ollut alusta asti mukana vaikka ei ole biologinen isä mutta hän ei ole hoitanut kumpaakaan hirveemmin ja hän väittää että tietää kaiken vanhemmuudesta esim jos lapsi itkee sylissä ja yritän rauhoittaa lasta niin en kuulemma yritä jos lapsi itkee ja yöllä lapsi ei saa pitää inahdustakaan enkä minä saa puhua lapselle ja jos teen niin niin mies heittää mut rappuun ihan sama mitä teen hänen mielestään väärin niin hän heittää minut rappuun minulla alkaa olee voimat loppu onko teillä neuvoja miten saan miehen tälle planeetalle ja ottamaan vastuuta lapsestaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe