Päivittäkääpä mun tietoja siitä asiasta, mitä oikeuksia/velvollisuuksia kalastuksenvalvojalla on, jos hän tapaa henkilön laskemassa verkkoja, eikä henkilöllä ole kylän yhteisen vesialueen osakaskunnan myymää lupaa?
Kalastuksenvalvonta
3
89
Vastaukset
- Kossuryypyt
Jos verkonlaskijalla on kossua mukana,niin "otettaa ryypyt" ?
- Näpsä6
Valvoja ei juo. Onko muita älykääpiöitä linjoilla?
- Harrastelijakalastaja
Kalastuslaki, annettu Helsingissä 10 päivänä huhtikuuta 2015:
109 § Valvontaviranomaisen ja kalastuksenvalvojan talteenotto-oikeus
Edellä 99 §:ssä tarkoitetulla viranomaisella ja kalastuksenvalvojalla on oikeus ottaa talteen kalastuksessa käytetty pyydys ja kalastusväline sekä saalis, jos:
1) kalastusaikoja, pyydyksiä, pyydysten määrää, pyyntitapoja, kalojen vapauttamista tai saaliiksi ottamista taikka rauhoitusta koskevia säännöksiä tai määräyksiä rikotaan;
2) kalastusta harjoitetaan ilman kalastusoikeutta tai kalastusoikeuden ilmeisesti ylittäen; tai
3) pyydystä ei ole merkitty 48 §:ssä edellytetyllä tavalla.
Lisäksi pyyntiä harjoittavan on annettava 99 §:ssä tarkoitetulle viranomaiselle tai kalastuksenvalvojalle yksittäisen valvontatehtävän suorittamiseksi tarpeellinen tieto nimestään, henkilötunnuksestaan tai sen puuttuessa syntymäajastaan ja kansalaisuudestaan sekä yhteystietonsa.
Luulisin, että pyydysten haltuunotto kuvaamassasi tilanteessa tapahtuu vain raskauttavissa oloissa. Esim. jos alueella on runsaasti salakalastusta tai kyseiset pyydykset ovat lainvastaisia (esim. silmäkooltaan tai määrältään) tai kyseinen salakalastaja vaikuttaa toimivan ammattimaisesti (jäänyt kiinnni aiemmin). Lieventävänä seikkana tuossa lienee, että pyyntitapahtuma oli vasta alkamassa.
Alueilla, joilla valvonta on vastikään aloitettu, usein annetaan huomautus, mutta seuraavana vuonna ollaan jo tiukempia.
Kalastuksenvalvojan on pidettävä kalastuksenvalvojakortti sekä 107 §:ssä tarkoitettua valtuutusta koskeva asiakirja (oikeus suorittaa valvontaa kyseisellä alueella) kalastuksenvalvontatehtävissä mukana ja esitettävä ne pyydettäessä. Kalastuksenvalvojan on lisäksi käytettävä kalastuksenvalvontatehtävissä kalastuksenvalvojatunnusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606634- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262740- 212408
- 271943
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251660
- 321498
- 491482
- 111442