Kalastuksenvalvonta

Näpsä6

Päivittäkääpä mun tietoja siitä asiasta, mitä oikeuksia/velvollisuuksia kalastuksenvalvojalla on, jos hän tapaa henkilön laskemassa verkkoja, eikä henkilöllä ole kylän yhteisen vesialueen osakaskunnan myymää lupaa?

3

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kossuryypyt

Jos verkonlaskijalla on kossua mukana,niin "otettaa ryypyt" ?

• Näpsä6

Valvoja ei juo. Onko muita älykääpiöitä linjoilla?

• Harrastelijakalastaja

Kalastuslaki, annettu Helsingissä 10 päivänä huhtikuuta 2015:
      109 § Valvontaviranomaisen ja kalastuksenvalvojan talteenotto-oikeus
      Edellä 99 §:ssä tarkoitetulla viranomaisella ja kalastuksenvalvojalla on oikeus ottaa talteen kalastuksessa käytetty pyydys ja kalastusväline sekä saalis, jos:
      1) kalastusaikoja, pyydyksiä, pyydysten määrää, pyyntitapoja, kalojen vapauttamista tai saaliiksi ottamista taikka rauhoitusta koskevia säännöksiä tai määräyksiä rikotaan;
      2) kalastusta harjoitetaan ilman kalastusoikeutta tai kalastusoikeuden ilmeisesti ylittäen; tai
      3) pyydystä ei ole merkitty 48 §:ssä edellytetyllä tavalla.

Lisäksi pyyntiä harjoittavan on annettava 99 §:ssä tarkoitetulle viranomaiselle tai kalastuksenvalvojalle yksittäisen valvontatehtävän suorittamiseksi tarpeellinen tieto nimestään, henkilötunnuksestaan tai sen puuttuessa syntymäajastaan ja kansalaisuudestaan sekä yhteystietonsa.

Luulisin, että pyydysten haltuunotto kuvaamassasi tilanteessa tapahtuu vain raskauttavissa oloissa. Esim. jos alueella on runsaasti salakalastusta tai kyseiset pyydykset ovat lainvastaisia (esim. silmäkooltaan tai määrältään) tai kyseinen salakalastaja vaikuttaa toimivan ammattimaisesti (jäänyt kiinnni aiemmin). Lieventävänä seikkana tuossa lienee, että pyyntitapahtuma oli vasta alkamassa.

Alueilla, joilla valvonta on vastikään aloitettu, usein annetaan huomautus, mutta seuraavana vuonna ollaan jo tiukempia.

Kalastuksenvalvojan on pidettävä kalastuksenvalvojakortti sekä 107 §:ssä tarkoitettua valtuutusta koskeva asiakirja (oikeus suorittaa valvontaa kyseisellä alueella) kalastuksenvalvontatehtävissä mukana ja esitettävä ne pyydettäessä. Kalastuksenvalvojan on lisäksi käytettävä kalastuksenvalvontatehtävissä kalastuksenvalvojatunnusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6634
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2740
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2408
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1943
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1660
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1498
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1482
    10. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1442
    Aihe