Perkins 4.326 syyshuoltoa

MikePerkins

Merivaihde näyttää ottavan jäähdytysvettä meriveden tulo putkesta ja palauttavan sen samaan putkeen, miksiköhän se menee näin, onko siellä joku termostaatti. Kysyn tätä siksi että jos moottoriin ajaa glygolit niin pitääkö merivaihde jotenkin tyhjentää jäähdytysvedestä erikseen tai varmistaa että siellä termostaatti aukeaa. Onkohan Perkinssin öljyille jotain erikoisvaatimuksia vai onko se mikä tahansa esim 10w30.
Kolmas kysymys liittyy polttoaine suotimiin jos ja kun ne vaihtaa niin riittääkö polttoainelinjojen ilmaus suotimelle asti vai pitääkö myös suuttimia löysyttää.
Kyselen tätä siksi kun ei aikaisemmin ole tullut tehtyä syyshuoltoa meridieselille aiemmin vain bensamoottoreille.

8

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syyshuolto

      En ole koskaan (20v) tehnyt merivaihteelle mitään syksyllä. Öljynä olen käyttänyt tavallista 15W-40 dieselmoottoriöljyä. Tuskin riittää tuo ilmaus, olen aina löysännyt kaksi suuttimille menevien putkien pitkää mutteria.

    • PerkinsKolmekymmentäVuot

      En ole koskaan nähnyt termostaattia vaihteiston öljynjäähdyttimessä ja ei varmaan sitä ole sinunkaan moottorin öljynjäähdyttimessä.

      Tietysti kaikki paikat pitää tyhjentää vedestä ennen pakkasia koska muuten metalliosat yleensä halkeaa jäätyessään, ellei niitä voi tyhjentää niin 50% glykooliseos sisälle.
      Lähes kaikissa jäähdyttimissä on veden tyhjennys venttiili tai proppu.

      Perkins suosittelee moottoriöljyksi esim. Mobil delvac 10W-30, 15W-40 tai vastaavaa.

      En ole koskaan Perkinsin polttoainejärjestelmää "ilmannut" vaan täyttänyt suodattimen käsipumpulla ja sitten käynnistäen moottori pyörimään ja samalla
      käsipumpulla pumpaten niin käynnistyy ja käy hyvin ja mahdolliset pienet ilmamäärät häipyy muutamassa minuutissa, eikä tarvitse tuhertaa polttoaineen kanssa ja sotkea moottoria ulkopuolelta.

    • Perkinsv.1981

      Minun 4236 on ollut ikävä ilmattava. Käsipumpulla olen täyttänyt suodattimen ja avannut pumpussa olevat ilmanpoistoruuvit kunnes niistäkin tulee pelkkää dieseliä. Vielä aukaissut vähän suuttimia ja kaverin startatessa kiristänyt suuttimet pytty kerrallaan, ja jos vielä pitää kaasua päällä niin lähtee herkemmin.

      • syyshuolto

        Näin minäkin olen aina joutunut tekemään -73 mallin kanssa. Ylempänä varmaankin eri malli koska ei ainakaan minun käsipumppuani voi edes käyttää jos moottoria pyörittää. En ymmärrä mistä ilma pääsee pois jos ei noin tee.


      • PerkinsKolmekymmentäVuot
        syyshuolto kirjoitti:

        Näin minäkin olen aina joutunut tekemään -73 mallin kanssa. Ylempänä varmaankin eri malli koska ei ainakaan minun käsipumppuani voi edes käyttää jos moottoria pyörittää. En ymmärrä mistä ilma pääsee pois jos ei noin tee.

        Hyvin useissa malleissa on samanlainen käsipumppu ja kyllä sitä voi pumpata pyöriköön moottori tai ei. Ainoastaan silloin kun pumpun käyttönokka on "pahassa" asennossa ei käsipumpulla pumppaaminen vaikuta mitään mutta kun pyöräytät moottoria hieman eriasentoon niin alkaa käsipumppu taas toimia/pumpata.

        Miksi käsipumppua ei voisi käyttää jos pyörittää moottoria?? olen kyllä käyttänyt käsipumppua hyvin useissa dieselmoottoreissa pyörimisen aikana ja moottorin ollessa käynnissäkin, ja toimii.

        Ei noita ilmausruuveja ja suutinputkien muttereita tarvitse avata, koska ilma poistuu sen "ylivuotoputken" kautta käsipumpulla pumpaten, ja ei nämä tiedot perustu yksistään Perkinsiin. Hyvin monissa vanhemmissa perusmallin dieselmoottoreissa on saman tyyliset systeemit/polttoainejärjestelmät.


      • syyshuolto

        Minun Perkinsissäni moottori käyttää pyöriessään juuri tuota käsipumppua eli käsin ei silloin onnistu eikä tarvitsekaan. Mikä on se "ylivuotoputki" jonka kautta saa ilman pois käsipumpulla? Onko siis Perkins aivan turhaan manuaalissa hyvin yksityiskohtaisesti selostanut ilmaamisen?


      • PerkinsKolmekymmentäVuot
        syyshuolto kirjoitti:

        Minun Perkinsissäni moottori käyttää pyöriessään juuri tuota käsipumppua eli käsin ei silloin onnistu eikä tarvitsekaan. Mikä on se "ylivuotoputki" jonka kautta saa ilman pois käsipumpulla? Onko siis Perkins aivan turhaan manuaalissa hyvin yksityiskohtaisesti selostanut ilmaamisen?

        Näinhän se on lähes kaikissa moottoreissa että moottori pyöriessään käyttää samaa siirtopumppua missä on sitten käsin pumppausta varten ulkopuolinen vipu.
        Mutta kun pyörität moottoria käynnistin moottorilla ennen käynnistymistä, niin pyörimisnopeus on aika hidas polttoaineen siirtopumppua varten ja siksi kehoitin pumppaamaan pyörimisen/käynnistämisen aikana avuksi käsin.

        Ylivuotoputkella tarkoitin sitä putkea joka lähtee suuttimien yläpäästä ja on ainakin omassa moottorissani tarkoitettu johdettavaksi takaisin polttoainetankkiin ja sitä pitkin menee suuttimista "ohivuotanut" polttoaine tankkiin.

        Kyllä tuo ilmaamistoimenpide on selitetty lähes kaikkien dieselmoottoreiden ohjeissa, mutta en ole sitä kovinkaan usein tarvinnut (en edes muista milloin?)
        kun täytän aina suodattimen ja putket käsipumpulla ja sitten vaan käynnistäissä "avustan" käsipumpulla pumpaten.

        Tutkippas moottorisi polttoaineen kulkua niin eiköhän selviä ja ellei niin kysele lisää.


    • MikePerkins

      Kiitokset asiallisista vastauksista, taidan nyt imaista glykoliliuokset moottorin merivesipuolelle ja katsotaan sitten mitä jaksaa vielä syksylle tehdä. Nämä ilmaus asiat on tosiaaankin uutta minulle mutta katsotaan miten onnistuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe