Pakkokorjaus käy moottorin kestävyydelle!

Päästöhuijaus

Volkkarin päästöhuijaukseen liittyvä pakkokorjaus lienee EGR-kierrätyksen ohjelman päivitys. Käytännössä moottorin imuilmaan johdetaan rutkasti enemmän savukaasuja, jolloin moottorin palamislämpötila laskee ja typenoksidien määrä vähenee.

Ongelmia syntyy moottorin likaantumisesta (nokeutumisesta), josta on seurauksena moottorin lyhyempi käyttöikä. Lisäksi osakaasulla moottorin teho laskee ja yleensä syntyy erilaista nykimistä ja kaasun epämääräistä vastetta. Pahinta lienee kulutuksen merkittävä lisääntyminen.

Jostain syystä VW auto kokee oikeudekseen poistaa tämän avauksen jollakin keinoin, mutta tässä tämä taas on.

12

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työllistävävaikutus

      Autopajat pullistelee jo nyt näitä saksalaisen teknologiaa huipputuotteita ja tulevaisuus näyttää entistä paremmalle.

    • autoautoauto

      "Jostain syystä VW auto kokee oikeudekseen poistaa tämän avauksen jollakin keinoin, mutta tässä tämä taas on."

      Heh heh, vainoharha-valtteri taas vaudissa. Mutta mikä on VW auto, ja miten se poistelee näitä viestejä? Ei meidän folkkari poistele mitään kirjoituksia koskaan.

    • jopeVWseataudiskoda

      http://www.kauppalehti.fi/uutiset/salainen-kirje-paljastui-nain-volkswagen-korvaa-jakoketjuvikoja/e9bus6pM inen kirje paljastui: näin Volkswagen korvaa jakoketjuvikoja

      39 1

      3.10.2015 5:30 | Päivitetty 3.10.2015 9:23

      Auto

      Ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö on saanut käsiinsä Volkswagenin ohjeistuksen siitä, miten jakoketjuongelmia korvataan.

      Ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö on saanut käsiinsä Volkswagenin ohjeistuksen siitä, miten jakoketjuongelmia korvataan. Kuva: EPA

      Ruotsin autoliitto on saanut käsiinsä paikallisen VW-maahantuojan kirjeen, jossa neuvotaan, miten merkin autojen jakoketjuongelmiin tulisi suhtautua.

      Kauppalehti kertoi viime toukokuussa, että ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi listan autoista, joiden ostamista olisi syytä harkita kahteen kertaan.

      Yhteistä näille Volkswagen-konsernin valmistamille autoille on se, että niistä on rikkoutunut runsaasti jakoketjuja. Ketjun katkeaminen voi aiheuttaa suuren ja kalliin vaurion auton moottoriin.

      Motormännen syytti Ruotsissa tehdasta ja paikallista Volkswagenin maahantuojaa siitä, että jakoketjuongelma on tiedetty jo vuosia, eikä sille ole tehty mitään. Ketjun katkeamisen aiheuttamat vauriot ovat menneet auton omistajan maksettaviksi.

      Antelias ”goodwill”

      Nyt järjestö kertoo saaneensa käsiinsä salaiseksi tarkoitetun sähköpostiviestin, jossa ruotsalainen maahantuoja ohjeistaa, miten jakoketjuvaurioihin suhtaudutaan Ruotsissa.

      Viestissä annetaan ymmärtää, että viat korjataan asiakkaalle maksutta aina auton seitsemään ikävuoteen ja 150 000 kilometriin asti.

      ”Goodwilliä” riittää jopa 250 000 kilometriin asti, jolloin tehdas maksaisi tarvittavat osat kokonaan, työkustannuksista 70 prosenttia kuuteen vuoteen asti, ja 60 prosenttia seitsemään vuoteen asti.

      Viestissä lupaillaan, että mahdollisesti myös työn osuus saataisiin jatkossa korvattua kokonaan.

      Korvaukseen ei vaikuta se, onko auto huollettu muualla kuin merkkihuollossa.

      Jälleenmyyjiä kielletään ehdottomasti kertomasta sitä, että korjaukset maksaa autotehdas:

      ”Asiakkaan silmissä te olette sankareita, jotka tukevat asiakasta, kun ongelmia ilmenee”, sähköpostissa sanotaan.

      Sähköpostiviesti on lähetetty jo viime keväänä, joten korvauksiin on saattanut tulla muutoksia. Motormännen julkaisi kirjeen nettisivullaan syyskuussa.

      Suomessa Volkswagenin maahantuoja VV-Auto Group kertoi Ylelle viime toukokuussa, että Saksasta tulleen ohjeen mukaan "Volkswagen-liikkeillä on käytössä huomattavat vastaantulot takuun jälkeisiin korjauskustannuksiin."

      Kohu keväällä

      Ruotsissa viesti on lähetetty pian sen jälkeen, kun Ruotsin autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi kohutun listan niistä automerkeistä ja malleista, joissa mahdollisesti voi olla 1,2- tai 1,4-litrainen TSI-moottori, joita jakoketjuongelma koskee. Autojen mallivuodet ovat 2006–2014.

      Motormännenin listalla olevat autot ovat:

      Volkswagen: Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, Passat

      Audi: A1, A3 (moottoriperheen mallinimi on Audilla TFSI)

      Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia

      Jakoketju

      Jakoketju tai jakohihna kulkee auton moottorin kampiakselin, nokka-akselin, kiristäjän ja apulaitteiden ympäri. Apulaitteita voivat olla esimerkiksi vesipumppu tai öljypumppu.

      Jakoketju pyörittää nokka-akselia puolella kierrosnopeudella kampiakselin kierrosnopeudesta.

      Jos jakoketju katkeaa, mäntä ja venttiili voivat törmätä, jolloin moottoriin voi tulla niin laajoja vaurioita, että koko moottori joudutaan vaihtamaan.

      (Teknisten tietojen lähde: Autowiki)

      Artikkeliin liittyvät

      10.5. 12:05

    • Dasshitt

      Autokaupoissa nauretaan aivan avoimesti kaikille folkkarin merkeille. Kiersin juuri autokauppoja ja folkkarin sekoilut olivat ykköspuheenaihe jokaisessa autoliikkeessä.

      • Olet_niin_säälittävä

        Juu, kyllä polkupyöriä myyvissä liikkeissä asia on akuutti


      • gfgdfsdfsdfgsg
        Olet_niin_säälittävä kirjoitti:

        Juu, kyllä polkupyöriä myyvissä liikkeissä asia on akuutti

        Yritäppä lukea vielä kerran, Marko hyvä!


      • tottakin.väliin

        Minäkin kävin useammassa eri liikkeessä eikä yhdessäkään mainittu koko asiasta.


      • Smalltalk
        tottakin.väliin kirjoitti:

        Minäkin kävin useammassa eri liikkeessä eikä yhdessäkään mainittu koko asiasta.

        Keskustelitko myyjien kanssa?


    • hjkjkhjg

      TDI muodostuu suureksi ongelmaksi omistajilleen ja Volkswagenille.

      Omistajat eivät vielä ole ilmeisesti perehtyneet siihen, millä mekanismilla typen oksideihin voidaan vaikuttaa ja johon tullaan lähiviikkoina puuttumaan.

    • SvenErik

      TDI-omistajien kannattaa vaatia perusteellinen selvitys siitä, mitä pakkokorjauksessa autolle tehdään ja mitä vaikutuksia sillä on moottorin toimintaan.

      • gsgsdfgsdfgsgs

        Moottoreita ei niin vain voi päivittää. Muutos yhdessä keskeisessä parametrissa aiheuttaa monenlaista muutostarvetta moottorin konstruktioissa. Se taas maksaa. TDI saattaa upottaa koko konsernin.


    • agsagsags

      "Pahinta lienee kulutuksen merkittävä lisääntyminen."
      EGR-venttilin toimivuus laskee polttoaineenkulutusta, sillä se vähentää pumppaushäviöitä ja parantaa hyötysuhdetta osakaasulla millä yleensä ajetaan. Mikäli venttiiliä ei olisi tai se menisi tukkoon, niin kulutus voi silloin nousta merkittävästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3149
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2608
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2446
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1733
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1687
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1535
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1406
    Aihe